Eero Akaan-Penttilä /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Arvoisa ed. Tynkkynen! Siis minun ehdotukseni
on sotainvalidien avopalvelujen korvaamisprosentin muuttaminen.
Kun katson tätä salia ja mietin meidän
puhemiestämme, entistä puolustusministeriä ja
ansioitunutta ministeriä muutenkin, joka sai Sotainvalidien
Veljesliiton kunniaristin tässä joskus alkuvuodesta — onneksi
olkoon siitä — niin se riittää minulle,
että minä mielelläni puhun täällä, vaikka
salissa ei paljon väkeä olekaan paikalla.
Nimittäin tämä kohderyhmähän
on nyt puhutteleva, kaikki sen tietävät. Sotaveteraaneja
on 73 000 tiettävästi kai suurin piirtein
elossa tällä hetkellä, ja tämä lakialoitehan
ei koske edes heitä. 11 000 sotainvalidia on tällä hetkellä elossa, tämä lakialoite
koskee heitä, osaa heistä. Molempien näiden
ihmisryhmien keski-ikä on 85 vuotta. Sitten niistä vaivoista
ja vammoista, mitä he aikanaan sodassa saivat, on tullut
heille tietynlaisia haitta-asteprosentteja. Käytetäänpä jopa
niin upeaa nimitystä kuin työkyvyttömyyshaitta-asteprosentti,
joka on ainakin minulle entisenä vakuutuslääkärinä täysin
käsittämätöntä, että tässä iässä oleville
ihmisille kriteeri johonkin palveluun pääsemiseksi
tai sen saamiseksi riippuu siitä, paljonko on jotain, niin
kuin vanha kansa sanoo, rosentteja, ja jos 5 rosenttii puuttuu,
niin mitää et saa. Se on aika karmea tilanne.
Entistä kyseenalaisemmaksi tämän meidän
talon kyvyn hoitaa tämmöisiä asioita
tekee se, että tässä on kysymys hyvin
pienestä ryhmästä, kuten sanottu, hyvin
pienestä muutoksesta ja toisaalta sen laatuisista kuntoutuspalveluista,
joita jatkuvasti eri lailla yritetään tukea.
Tämän väestön ikääntymisen
myötä on meillä ruvettu puhumaan hyvin
laajasti esimerkiksi Tanskan-mallista, joka tarkoittaa kotona olevaa asioiden
hoitamista ja palvelujen tuomista potilaalle kotiin. Nyt
sitten sekä sotaveteraaneilla että sotainvalideilla
on tietty valtion oma raha, joka kuntoutusmäärärahana heille ohjataan joko
avokuntoutukseen tai laitoskuntoutukseen. Useimmilla kunnilla on
tämän lisäksi tapana käyttää varsinkin
avokuntoutuksessa tiettyjä rahavirtoja. Minusta on ihan
selvää se, kun ajatellaan näitä henkilöitä,
jotka ovat 85-vuotiaita, että heillä on kaikilla
vähän erilaiset sotavammat ja niiden jälkitilat,
jotka ovat pahentuneet. Ne ovat kaikilla hyvin henkilökohtaiset,
ne ovat erilaisia keskenään. Siihen on tullut
sitten siviilielämän kaikki muut harmit päälle,
monenlaisten sairauksien jälkitilat, jolloin heidän
kokonaiskuntoutusarvionsa on aina henkilökohtainen, jolloin
sen ei pitäisi tässä iässä minkäänlaisen
järjen mukaan enää riippua mistään
prosenteista.
Tästä kaikestahan me taitoimme peistä viime kaudella
aika paljon tässä eduskunnassa, mutta en tiedä yksityiskohtia,
minkä takia tämä ei hallitusneuvotteluissa
sitten noussut esille, niin että tämä olisi
kertaheitolla hoidettu pois. Onneksi tässä on
jo Matti Vanhasen edellisen hallituksen perusidea takana. Tämä on
ihan hyvään suuntaan menossa, mutta nämä prosenttilyhennykset, 5
prosenttia vuodessa, ja tässä tapauksessa, kun helpotus
tulee vain laitoshoidon puolelle eikä ollenkaan avohoidon
puolelle — se on liian hidasta.
Arvon puhemies! Viiden vuoden kuluttua ei kovin montaa sotainvalidia
enää ole varmaan elossa. Kyllä me aika
kylmä kansa olemme, kun tämmöisten ikärajojen
kautta vaan opetamme, että emme me vielä tee teistä kokonaisarviota. Toisaalta
näille potilaille — joka on ehkä oikeampi
nimityskin heille — ja heidän omaisilleen voisi
antaa semmoisen ohjeen, jos joku näitä pöytäkirjoja
nyt lukee, että ohitse tämän kaiken byrokratian
riittäisi se — arvon puhemieskin voi sitä jossain
kohderyhmässä käyttää — että neuvotaan
joka ikistä potilasta kysymään omalta lääkäriltään,
mikä on hänen kuntoutussuunnitelmansa, siis tämän
potilaan kuntoutussuunnitelma. Se on lääkäreiden
nykyään pakko tehdä, jos potilas sitä pyytää.
Tässä on muitakin näitä sosiaalitoimen
tarkastuksia, joissa 80-vuotiaalle pitäisi nämä toimintakykytarkastukset
tehdä, mutta siis, jos potilas pyytää kuntoutussuunnitelmaa ja
kun hän saa sen kirjallisena, sen jälkeen hänen on
itse aika helppo anoa tiettyjä asioita tämän kuntoutusjärjestelmän
kautta ja loput sitten oman paikallisen kunnan kautta.
Minulla on semmoinen käsitys, että rahat tähän
kaikkeen nyt jo riittävät, koska kuolleisuuskin
on sitä luokkaa koko tässä hoitoryhmässä.
Eli tämä olisi hyvin helposti hoidettavissa vain
tietyllä lailla vähän byrokratiaa sormien
läpi katsomalla ja korostamalla ennen kaikkea sitä henkilökohtaista
tarvetta, mikä näillä ihmisillä on,
joita niin moni meistä on juhlapuheissa kunniakansalaisiksi
sanonut. Yksittäistapauksissa tämä vuotaa
nyt niin pahasti näiden tylyjen prosenttien kautta, että minä tiedän
edelleen sotainvalideja, joiden kotioloissa on esteellisyyksiä.
He eivät pysty omassa kodissaan liikkumaan niin kuin pitäisi
pystyä niissä oloissa, missä he ovat
tottuneet elämään.
Sen takia, arvon puhemies, tässä on tehty
ehdotus, jossa myöskin avohoidossa olevan sotainvalidin
prosentit alennettaisiin jo ensi vuonna 5 prosenttia, seuraavana
vuonna se loppu 5 prosenttia sillä sivutoivomuksella, että tämä koko prosenttileikki
lopetettaisiin kertaheitolla. Ja lopetanpa tämän
jeremiadini, jota hyvin mielelläni olen pitänyt
tästä asiasta — eikä tämä ole
edes ensimmäinen kerta, täytyisi toivoa, että se
olisi viimeinen, mutta saapas nähdä — eräänlaiseen arvotuskysymykseen
teille, jotka kuuntelette tätä puhetta: mitkä ovat
ne parhaimmat keinot kenelle tahansa suomalaiselle pärjätä tässä suomalaisessa
yhteiskunnassa? Voi olla, että niitä on hirveän
moniakin monen mielestä, mutta minusta on kaksi aika puhuttelevaa
kriteeriä, jotka avaavat koko sen vaikeuden ehkä ihan
toisella lailla. Toinen on se, että pitää olla
terve, eli toivon, että herra puhemieskin pysyy terveenä — tämä ei
nyt ole kohteliaisuus vaan tämä on ihan neuvo — ja toinen
on se, että ei pidä tulla vanhaksi tässä maassa
koskaan. Sillä kun me ajattelemme tätä meidän
hyvinvointiyhteiskuntaamme, miten se on rakennettu ja miten siellä olevia
palveluita kohdennetaan, niin eikö ole aika mielenkiintoista,
että nehän kohdistuvat siis niihin ihmisiin, jotka
eivät aivan omillaan pärjää,
joilla on jonkinlainen pieni sairaus tai vähän
suurempi sairaus tai joilla on jo iän tuomia toimintakykyvaikeuksia tai
muita kremppoja. Mutta sitä kauempana, mitä ihminen
on terveydestä, ja mitä kauempana hän on
nuoruudesta eli mitä vanhempi hän on, niin jollain
ihmeellisellä luonnonlailla alkaa näitä vaikeuksiakin
tulla myös siitä, että hyvinvointiyhteiskunta
ei oikein kunnolla toimikaan. Tässä meillä on
kaikilla ryhdistäytymisen paikka. Tämä ei
ole mikään oppositio—hallitus-asetelma
laisinkaan.
Keskustelu päättyi.