3) Laki lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta
Tarja Filatov /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyseessä on sosialidemokraattisen
eduskuntaryhmän yhteisaloite, joka koskee lapsilisäjärjestelmää.
Mehän kävimme voimakasta keskustelua ennen vaaleja
siitä, että lapsiperheiden asema tässä yhteiskunnassa
kaipaa korjausta ja siihen on ollut erilaisilla poliittisilla ryhmillä erilaisia
rakennelmia. Mutta uskon, että kaikki olemme olleet yhdessä sitä mieltä,
että kaikki lapsiperheet ansaitsevat jonkinlaisen korotuksen
omaan toimeentuloonsa.
Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on hyvillään
siitä, että hallitus on tämän
vuoden talousarvioonsa ottanut yksinhuoltajalasten lapsilisän
korotuksen, mutta siihen liittyy ongelmia, koska itse asiassa tämäkään
korotus ei kohdistu kaikkein heikoimmassa asemassa oleviin lapsiperheisiin,
koska ne lapsiperheet, jotka saavat toimeentulotukea, jäävät
vaille tätä lapsilisän korotusta.
Sitten jos arvioimme sitä ratkaisua, joka ei ole tämän
vuoden budjetissa käsittelyssä, mutta on hallitusohjelman
ja kehyspäätösten mukaisesti tulossa
jatkossa meidän käsittelyymme, lapsilisän
korotusta, joka koskisi kolmannen lapsen lapsilisää,
niin tähän liittyy myös se ongelma, että se
ei tule toimeentulotukiperheille ja kolmas lapsi on hyvin harvassa
perheessä. Jos haluamme suunnata lapsilisän korotuksen
kaikkiin lapsiperheisiin, niin silloin se kannattaa tehdä ensimmäisen
lapsen lapsilisään. Tätä kautta
kaikki lapsiperheet pääsevät kiinni siihen,
että lapsilisiä korotetaan, ja muutoinkin, jos
arvioimme meidän lapsilisäjärjestelmäämme,
niin on oikeastaan aika huonosti perusteltua se, että ensimmäinen,
toinen, kolmas lapsi saavat erisuuruista lapsilisää.
Pitkässä juoksussa olisi tavoitteena se, että kaikista
lapsista pitäisi maksaa saman kokoinen lapsilisä.
Mutta sitten jos ajattelemme niitä ongelmia, jotka liittyvät
monilapsisten perheiden toimeentuloon, niin nehän liittyvät
usein sitten asumiskustannuksiin tai joihinkin muihin ratkaisuihin,
ja tulisi etsiä sellaisia vaihtoehtoja, jotka sopivat monilapsisten
perheiden tilanteen helpottamiseen.
Mutta niinpä sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on
esittänyt niin talousarvioaloitteessa kuin nyt sitten valiokunnassa
käsittelyssä olevan lain yhteydessä sitä,
että lapsilisäjärjestelmään
tehtäisiin tällainen korjaus. Mielestämme se
on välttämätöntä, jotta
se kohdistuisi kaikkiin lapsiin ja kaikkiin lapsiperheisiin. Varsinkin, kun
ajattelemme, että hallitus on omissa linjauksissaan lähtenyt
siitä, että palvelumaksuja korotetaan, ja kun
tuo palvelumaksukorotus on sellainen, että se ei jää kuntiin
palvelujen tuottamiseen, niin sitä voi tietyltä osin
pitää ideologisenakin ratkaisuna. Mutta kaikkein
huolestuttavinta on se, että meillä on puolueita,
jotka ennen vaaleja ovat nostaneet hallituskynnyskysymykseksi lapsilisän
indeksiin sitomisen, mutta sitten tuloksena on se, että vain
kolmannesta lapsesta tulee lapsilisän korotus ja yksinhuoltajat
saavat tuon korotuksen. Mutta ne lapsiperheet, joille luvattiin
sitoa lapsilisä indeksiin, saavatkin sen sijaan
todennäköisesti indeksiin sidotut korotukset
päivähoitomaksuihinsa. Senkin vuoksi on tärkeää korjata
tätä hallituksen esitystä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Todella, aivan kuten edellä ed.
Filatov sanoi ja totesi, ennen vaaleja kaikki puolueet olivat lapsiperheiden
kannalla. Jos ajatellaan näitä vaalisloganeita,
niin kokoomus näytti lapsiperheille vihreätä valoa,
keskusta on aina pyrkinyt profiloitumaan erityisesti lapsiperheiden
puolueena, vihreät ottivat uuden avauksen, lähtivät
puhumaan erityisesti kaikkein köyhimpien lapsiperheiden asemasta.
Nyt kun ajattelee hallituksen esitystä siitä,
että lapsilisiä korotetaan, mutta vasta kolmannen
lapsen osalta, ja toisaalta sitä, että samaan
aikaan ollaan luopumassa päivähoidon nollamaksuluokasta,
ollaan korottamassa terveydenhoidon ja sosiaalipuolen maksuja, terveyskeskusmaksuja,
päivähoitomaksuja,
niin nämä kaikki, nimenomaan terveyskeskusmaksut,
päivähoitomaksut, syövät lapsiperheiden
toimeentuloa. Eli itse asiassa niistä puheista, joita ennen
vaaleja oli, ei paljoa jää käteen lapsiperheille
nyt hallituksen esityksessä. Kummastelenkin erityisen paljon
tätä, kun niin kovasti mainostettiin ennen vaaleja, että ollaan
lapsiperheiden puolella. Esimerkiksi kokoomus on esittänyt
lapsilisien indeksiin sitomista. Ihmettelen, mihin se nyt on jäänyt.
Mikä näistä lapsiperhepuolueista sen
indeksiin sitomisen esti, ja miksi vasta kolmannen lapsen osalta nostetaan
lapsilisää? Tietysti voi kysyä sosialidemokraattiselta
puolueelta, jolla edellisessä hallituksessa oli valtiovarainministerin
salkku, miksi silloin lapsilisiä ei korotettu. Miksi vasta
nyt, kun ollaan oppositiossa, alkaa huoli tästä asiasta?
Mutta tältä osin, mitä ed. Filatov
esitti sosialidemokraattien rinnakkaislakialoitteena, ihmettelen
sitä, miksi tässäkään
ei ole sitä indeksiin sitomista. Miksi sosialidemokraatit
eivät halua sitoa lapsilisiä indeksiin? Vasemmistoliitto
lähtee siitä, että lapsilisiä pitää korottaa
jokaisen lapsen osalta ja sen lisäksi pitää sitoa
indeksiin lapsilisät. Vasemmistoliiton ryhmä on
tehnyt tästä lakialoitteen. Toivottavasti siihen
tulee sosialidemokraateilta tukea ja erityisesti kokoomukselta, joka
näitä lapsilisien indeksiin sitomisia lupasi ennen
vaaleja.
Toinen kysymys, jonka myös ed. Filatov nosti esiin,
on tämä toimeentulotukea saavien lapsiperheiden
asema. Vasemmistoliitto on erittäin pitkään
ajanut sitä, että lapsilisistä tehtäisiin
etuoikeutettu tulo, eli toimeentulotuen päälle
tulisi lapsilisä. Tälle ei ole tullut tukea muilta
suunnilta, ei myöskään sosialidemokraateilta
silloin, kun sosialidemokraatit olivat hallituksessa. Tämä olisi
ensiarvoisen tärkeätä erityisesti nyt,
kun yksinhuoltajalisää ollaan korottamassa. Nimittäin
yksinhuoltajista neljäsosa saa toimeentulotukea. Se on
noin 30 000 yksinhuoltajaa. Eli noin 30 000 jää ilman
tätä kovasti mainostettua yksinhuoltajakorotusta.
Eikö tämä ole juuri se ryhmä,
joka kaikkein eniten tarvitsisi tätä yksinhuoltajakorotusta?
Ihmettelenkin, että vihreät ja vihreän
eduskuntaryhmän puheenjohtaja ed. Anni Sinnemäki,
jotka nostivat vaalikampanjassa esille yksinhuoltajaperheet ja niiden
taloudelliseen tilanteeseen liittyvät ongelmat, eivät
ole edes tämän osalta saaneet aikaan sitä,
että nyt lopulta korjattaisiin tämä meidän
sosiaaliturvamme ehkä suurimpia epäoikeudenmukaisuuksia,
se, että toimeentulotukea saavat eivät hyödy
lapsilisistä. Olisi uskonut, että vihreillä olisi
ollut hallituksessa, kun sinne niin kovasti hinguttiin, myös
jotain tavoitteita ja siellä ajetaan joitain asioita esimerkiksi
lapsiperheiden osalta.
Lopuksi pitää todeta, että muutenkaan
ei kovin kummoiselta lapsiperheiden osalta ja lasten osalta tämä hallituksen
politiikka näytä. Lasten psykiatriset ongelmat
ovat lisääntyneet. Niiden hoitoon tarvitaan entistä enemmän
rahaa. Mikä on hallituksen vastaus? Leikataan tämän
vuoden budjettiin nähden näitä määrärahoja.
Se kertoo, mikä todellisuudessa on Matti Vanhasen perhepolitiikan,
kokoomuksen vihreän valon ja vihreiden köyhien
lapsiperheiden tukemisen todellinen puoli siinä vaiheessa,
kun päätöksiä lähdetään
tekemään ja rahaa määritellään
budjetissa.
Tarja Filatov /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lyhyesti siitä, miksi me emme esitä lapsilisän
sitomista indeksiin tässä yhteydessä:
Kysymys liittyy tähän järjestelmään.
Ensin pitäisi saada tämä järjestelmä kohdallensa
sillä tavalla, että lapsilisät ovat tasaisemmin
kaikille lapsille suunnatut. Ja sen jälkeen, jos maksut sidotaan
indeksiin, joudumme kyllä harkitsemaan sitä, että sidotaanko
sen jälkeen myös lapsilisät indeksiin.
Mutta järkevämpää on se, että tehdään
yksittäisiä päätöksiä ja
korjataan ensin järjestelmä, ennen kuin puutteellista
järjestelmää sidotaan indeksiin.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota siihen, että täällä salissa
on keskustasta ed. Lauri Oinonen, jota tunnetusti sosiaaliset asiat
kiinnostavat, myöskin lapsilisä- ja oikeudenmukaisuuskysymykset.
Ja kokoomuksen edustajat eivät ole halunneet tulla mukaan
tähän keskusteluun. Onneksi meillä on
puhemies paikalla.
Ed. Arhinmäen poliittiseen retoriikkaan kuuluu se,
että pitää aina vähintään
kaksi kolme piikkiä tuupata sosialidemokraattien iholle
ja mieluummin ihosta sisään. Tuossa ryhmäpuheenjohtaja
Filatov jo erääseen yksittäiseen kysymykseen
vastasi.
Mutta kyllä taas kerran pitää rehellisesti
todeta, jollei muuten, niin eduskunnan pöytäkirjoihin se,
että kun reilut 4 vuotta sitten neuvoteltiin Vanhasen ykköshallituksen
ohjelma, niin yhteiskunnan talous, kansantalouden tilanne ja muu
oli vallan toisenlainen kuin se on nyt, kiitos viime hallituksen
onnistuneitten ponnistuksien. Ja silloin 4—5 vuotta sitten
ei vaan saatu hallitusohjelmaan neuvoteltua, sovittua, esimerkiksi
sen kaltaisia lapsiperheiden köyhyyttä poistavia
tasokorotuksia, jotka nyt varmaan olisivat olleet sosialidemokraattien
mielestä hyviä, miksei keskustankin, mutta kaikkea
ei nyt silloin sitten vaan saatu hallitusohjelmaan neuvoteltua.
En malta tässä yhteydessä olla pitkän
linjan humanistina viittaamatta siihen, että tämä lapsilisäuudistus,
lapsilisät, ovat tulleet suomalaiseen yhteiskuntaan 1940-luvun
lopulla, vuosina 1947—1948 sosialidemokraattien voimakkaan toiminnan
ja vaikutuksen myötä, taisi siinä olla silloin
myöskin koko vasemmisto mukana. Silloin nähtiin
se, että lapsiperheitä tulee tälläkin
tavalla auttaa. Nyt on hieno asia, että koko lapsilisäinstituutio
on hyväksytty ymmärtääkseni myöskin
ikään kuin oikeamman laidan puolueitten taholta.
On hyvä, että tässäkin mielessä onneksi
useimpien kansanedustajien sydämessä elää tällainen
pikku demari, että nähdään tämä lapsilisäasia
todella tärkeänä.
En myöskään malta tässä yhteydessä olla
viittaamatta vähän laajemmin tähän
lasten asemaan ja oikeuksiin suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämä lapsilisäasia
on tietysti ehdottoman tärkeä, mutta se on vain
yksi, jolla lapsiperheitten toimeentuloa parannetaan. Itse asiassa
meidän sosialidemokraattien vaaliohjelmassa oli laaja yhteiskunnallinen
osio otsakkeella: "Lasten ja nuorten hyvinvointia parannetaan",
jossa yhteydessä meillä oli myöskin selvä kannanotto
siihen suuntaan, että lapsiperheitten asemaa tulee parantaa
verotuksen ja myöskin muiden tulonsiirtojen avulla. Ja
tulemme nyt sitten, kun olemme oppositiossa, itse asiassa näitä asioita
tuomaan esille. Haluamme olla uskollisia omille vaaliohjelmillemme,
jotka aikanaan tarkkaan mietittiin.
Tämä ryhmämme esitys, että lapsilisää korotetaan
jo ensimmäisen lapsen kohdalta, on tietysti hyvinkin luonnollinen
ajatus. Meille ei ole todellakaan mennyt perille se, miksi hallitus
päätyi siihen, että lapsilisää korotetaan
vasta kolmannesta lapsesta. Jo ryhmäpuheenjohtaja Filatov
toi esille nämä perustelut, miksi näin
tulisi toimia. En lähde niitä toistamaan. Hallituksen
esitys jättää 80 prosenttia lapsiperheistä tämän
korotuksen ulkopuolelle, ja se ei ole meistä todellakaan perusteltua.
Se ei ole tasapuolista. Se ei ole mitenkään fiksua
lapsiperheitä kohtaan. Ja sen vuoksi toivon, että myöskin
monet hallituspuolueitten kansanedustajat, haluan uskoa, että ainakin
ed. Lauri Oinonen varmaan, ymmärtävät
tämän asian merkityksen ja ovat tätä esitystä tukemassa,
että saataisiin laajemmin sitten keskustan, vihreiden ja
kokoomuksen edustajia tällaisen hyvän lapsipolitiikan
taakse.
Anneli Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain muistuttaa siitä,
että edellisellä kaudella lapsilisää korotettiin, mutta
sitä korotettiin ensimmäisen lapsen osalta 10
euroa ja se kosketti reilua miljoonaa lasta. Ihan tämmöisenä pienenä muistutuksena
ed. Arhinmäelle ja myös muille.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Filatovin nyt käsittelyssä oleva
aloite on erittäin kannatettava ja se noudattaa sitä vaaliohjelmaa, joka
meillä keväällä oli. Mielestäni
vaaliohjelma on vähän kuin lukujärjestys
tai jonkinlainen opintosuunnitelma, josta ei sitten pitäisi
poiketa, kun pääsee sitä toteuttamaan.
Sen vuoksi me tätä yritämme tässä viedä eteenpäin
ja samalla tässä tietysti muistuttaa niitä puolueita,
jotka ovat nyt hallituksessa, minkälaisia lukujärjestyksiä ja opintosuunnitelmia
niillä oli äänestäjien varalla keväällä.
Tämä ensimmäisen lapsen lapsilisä on
siinä mielessä hyvin tärkeä,
koska jokainen, jolla lapsia on, tietää, että se
ensimmäinen lapsi on se, joka maksaa. Pitää tehdä erilaisia
hankintoja, kenties muuttaa isompaan kotiin ja vaikka hankkia perheeseen
auto. Siinä on monenlaisia pieniä ja isoja kuluja,
ja tällä summalla ei tietysti näitä rahoiteta,
mutta mielestäni tämmöinen ensimmäisen
lapsen lapsilisän tukeminen osoittaa sitä tahtoa
ja ymmärrystä, että tiedetään,
minkälaisen muutoksen perheen elämässä lapsen
syntymä tekee.
Tällaisella menettelyllä, mikä nyt
hallituksen linjaus on, tällä kolmannen lapsen
tukemisella tietysti halutaan tukea monilapsisia perheitä, joissa
on lapsiköyhyyttä, mutta ongelmaksi sitten jää se,
että siinä jää 80 prosenttia
lapsiperheistä vaille tukea. Kyllä näissäkin
perheissä on köyhyyttä. Meillä on
viime vuonna olleiden tietojen mukaan 100 000 köyhää lasta
Suomessa, ja aivan varmuudella näitä lapsia on
muuallakin kuin yksinhuoltajaperheissä ja monilapsisissa perheissä.
Tämä yksinhuoltajatuen korotus on hyvä asia,
mutta myös osaltani haluaisin esittää huoleni
siitä, että se ei kohdennu kaikkein köyhimpiin
lapsiperheisiin eli siihen joukkoon, joka on toimeentulotuella.
Tässä on suuri epäkohta ollut jo pitkään,
se on toki myönnettävä. Siihen olisi
kyllä muutos saatava.
Tämä sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen
korotussuunnitelma yhdistettynä mahdolliseen nollamaksuluokan
poistoon lasten kokopäiväisestä päivähoidosta
ja sitten se tosiasia, että 80 prosenttia lapsiperheistä ei
ole saamassa minkäänlaisia etuuksia lisää,
on kyllä yhdistelmä, joka vie lapsiperheiden tulot
pakkasen puolelle. Se on kyllä aika mielenkiintoinen yhtälö, kun
mietitään niitä kevään
vaalilupauksia. Oli kauniita julisteita, joissa haikarat lensivät
ja toivo eli. Kyllä uskon, että aika monet lapsiperheet ovat
pettyneitä tässä tilanteessa, kun ne
tulevat huomaamaan, mitä sinne pussiin lopulta jää.
Omasta mielestäni näiden tulonsiirtojen lisäksi
pitäisi myös keskittyä lapsiperheiden
palveluihin. Sen vuoksi kunnissa täytyy olla riittävä rahoitus,
että nämä palvelut voidaan tuottaa. Monilla
lapsilla on erilaisia ongelmia, tarvitaan erilaisia puheterapioita,
toimintaterapioita, ja sitten vielä, kun tänään
oli esimerkiksi kyselytunnilla keskustelussa tämä opinto-ohjaus,
niin näiden terapioiden ja ihan siis opinto-ohjauksen väliin
sijoittuu paljon pieniä toimenpiteitä, joita varten täytyy
olla taloudellisia resursseja kunnissa, täytyy olla tekijöitä,
ja jollei niitä saada pienille lapsille ajoissa toteutettua,
siinä on erittäin iso syrjäytymisvaara.
Aika tuoreet tiedot kertovat, että Suomessa on noin 40 000
sellaista 14—24-vuotiasta lasta ja nuorta, jotka eivät
ole minkäänlaisen järjestelmän
piirissä. He eivät opiskele, he eivät
ole töissä, he eivät tee yhtään
mitään. Täytyy sanoa, että tähän
syrjäytymisasiaan täytyisi osoittaa todella vakava
huomio ja mahdollistaa se, että kunnat pystyisivät
pitämään niitä palveluita yllä ja
näitä lapsia ja nuoria mukana tässä järjestelmässä.
Omasta puolestani haluan myös sanoa sen, että kun
puhemieskin on vaihtunut elikkä meillä oli äsken
vielä kokoomuslainen puhemies, niin nyt sitten täällä on
kolmen keskustalaisen hallituspuolue-edustajan koalitio, myös
ed. Seurujärvi on kuunnellut istuntoa koko ajan, ja nyt
sitten saimme yhden kokoomuslaisen paikalle. Olisin mielelläni
kyllä nähnyt hallituspuolueiden edustajia täällä (Ed.
Lahtela: Ei se kiinnosta heitä!) ja erityisesti kokoomuslaisia
puolustamassa tätä hallituksen esitystä ja
myös budjettia ja vaikka vielä hallitusohjelmaakin
tässä vaiheessa.
Muistan erittäin hyvin kevään keskustelut
lapsilisän sitomisesta indeksiin. Epäilen, että useimpia
kokoomuslaisia hävettää tässä kohdassa,
kun katsotte, mitä tarjoatte lapsiperheille ja mitä vaaditte
koko viime kauden lapsiperheille. Tämä on aivan
eri asia nyt, mitä on tulossa, kuin se, että lapsilisä olisi
sidottu indeksiin. Siis kaiken kaikkiaan myös vihreiden
olisi hyvä olla täällä salissa
puolustamassa omia näkemyksiään, hekin
kävivät perhepolitiikalla viime vaalit. Nyt sali
loistaa tyhjyyttään eli tuntuu vähän
siltä, että täältä on
loikittu ulos häntä koipien välissä.
Ne asiat, mistä keväällä puhuttiin,
eivät ole toteutuneet ja ei ole sitten riittävästi
rohkeutta tulla tänne kertomaan, miksi ne eivät
ole toteutuneet.
Mutta joka tapauksessa ed. Filatovin aloite on erinomainen ja
kannatettava ja on hieno asia, että pääsemme
jossain kohtaa sitten äänestämäänkin siitä.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten täällä jo
aikaisemmissakin puheenvuoroissa on tullut ilmi, niin tämä rinnakkaisaloitteemme
on erittäin tärkeä ja erittäin
hyvä, ja minun mielestäni oikeastaan siihen nähden,
kun ajatellaan, minkälaisia odotuksia varmasti lapsiperheillä nyt
vaalien jälkeen on, tämä esitys on täysin
välttämätön. Täällä on
jo useammassa puheenvuorossa puhuttu näistä vaalien
alla annetuista lupauksista, ja kyllä minä ihan
oikeasti ihmettelen sitä, että kun lapsiperheillekin
paljon kaunista ja hyvää luvattiin, niin nyt sitten
tuloksena on se, mitä hallitus esittää,
mikä tarkoittaa sitä, että lapsilisien
korotukset koskevat vain 20:tä prosenttia perheistä.
Todellakaan 80 prosenttia lapsiperheistä ei tule saamaan
sentin hyrylää näistä korotuksista,
ja luulisin kyllä, että tässä jälleen
kerran tämä on yksi esimerkki, valitettava esimerkki
siitä, että odotukset on petetty.
Samaan aikaan olen huolissani lapsiperheiden toimeentulosta,
kun nyt sitten vielä on päätetty, että nämä palvelumaksut
kunnissa tulevat nousemaan, eli monella perheellä,
joka käyttää terveyskeskuspalveluja
tai päivähoitopalveluja, maksut nousevat. Kaikkein
köyhimmillä lapsiperheillä nollamaksuluokka
päivähoidosta poistuu.
Tässä erityisesti katson vihreitä tai
itse asiassa sitä tyhjää penkkirivistöä,
missä tulisi vihreiden nyt istua, ja totean, että siinä vaiheessa,
kun vihreät tulivat hallitukseen, niin nollamaksuluokka poistui,
ja minusta se on pöyristyttävä asia.
Kun ihan aidosti muistamme, että vihreiden keskeinen vaaliteema
oli lapsiköyhyyden torjunta ja vähentäminen,
niin tämä ei voi olla näin. Mutta valitettavasti
se nyt on näin. Ei sentään tyhjälle
salille joudu puhumaan, niin kuin ed. Matti Saarinen täällä joutui
aikaisemmin, mutta tässä tapauksessa hallituspuolueiden
lähes tyhjille penkeille, ja se on hyvin hyvin ikävää.
Onneksi sentään ministeri Pekkarinen saapuu saliin.
Täällä puhutaan lapsilisistä ja
hallituksen toimista, toivottavasti jäätte hieman
kuuntelemaan.
Mutta lähinnä nyt sitten kyllä haluaisin
tätä indeksilupausta minäkin osaltani
alleviivata. Se on hyvin tullut täällä esille
edellisissä puheenvuoroissa, ja kokoomus totesi — meillä on
siitä kaikki maailman arkistot olemassa — että tämä on hallituskysymys,
tämä on kynnyskysymys, lapsilisät on
sidottava indeksiin tai kokoomus ei hallitukseen mene.
Näin sitä sitten vannottiin, ja nyt sitten
toivottavasti ed. Zyskowicz jossain kuulisi tämän
puheenvuoron. Nimittäin minä toivoisin nyt, että hän
tulisi tänne ja lonksuttaisi sitä laatikkoaan. Hän
lupasi, että hän edelleen tälläkin
kaudella tulee hyvin tarkasti vahtimaan annettuja vaalilupauksia,
niin kuin hän viime kaudella teki ministeri Hyssälän
osalta — silloin se laatikko lonksui joka kerta — ja
nyt minä toivoisin, että se kokoomuksen ja ed.
Zyskowiczin laatikko tulisi tänne lonksumaan ja katsottaisiin
sieltä ne vaalilupaukset ja katsottaisiin sieltä sitten,
mitä on tehty ja miksi niitä lupauksia ei ole
tässä tapauksessa noudatettu. Minun mielestäni
kokoomuslaiset ovat tässä selityksen velkaa, ja
minä pidän siitä totta kai, että ed.
Akaan-Penttilä saapui saliin. Se on hyvä, kun äsken
oli nolla salissa. Onneksi oli sentään kokoomuslainen
puhemies, mutta nyt sitten on yksi tämä saldo.
Missä on koko muu ryhmä? Nyt teillä on
iso ryhmä, ja kun kansalaiset teihin luottivat vaaleissa,
niin toivoisin, että tässä nyt käytäisiin
tämmöinen aito keskustelu.
Ed. Karhu epäili, onko kysymys siitä, että ei sitten
kehdata tulla, on häntä koipien välissä.
Se on seurausta joko siitä tai sitten siitä, että ei
välitetä. Toivottavasti nyt jossain vaiheessa
voitaisiin aidosti käydä tämä keskustelu,
miten tässä nyt näin pääsi
käymään.
Kaiken kaikkiaan täällä hyvin käytiin
jo läpi näitä sosialidemokraattien teemoja.
Meillä on selkeät ohjelmat. Meidän rinnakkaisesityksemme
tulevat perustumaan niihin. Me haluamme parantaa lapsiperheiden
palveluja. Me haluamme parantaa lapsiperheiden sosiaaliturvaa. Me haluamme
ulottaa lapsilisän korotuksen kaikkiin lapsiperheisiin,
emme vain siihen 20 prosenttiin.
Meillä oli muutamia minun mielestäni tärkeitä täsmäehdotuksia.
Niistä tulee aloitteet myöhemmin ja keskustelemme
niistä tarkemmin. Se, mitä esimerkiksi vaalien
alla nostimme yhdeksi isoksi kysymykseksi, on lapsiperheiden asuminen.
Se on kallista, se on ahdasta tänä päivänä,
ja myös näihin asioihin haluamme kiinnittää aloitteellisesti
huomiota tälläkin kaudella, ja samoin nämä samat
tavoitteet löytyvät myös meidän vaaliohjelmistamme.
Eli me katsomme tulevaisuuteen, me katsomme lapsiperheisiin
ja toivomme, että hallitus tulee vastaan ja hallituspuolueiden
edustajat näiden puheenvuorojen ja näiden aloitteiden
saattelemina tulevat sitten tukemaan, kun joulu tulee ja näistä äänestetään.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa sillä tavalla,
että on todella hämmentävää todeta
varmaan minunkin suullani se, mitä täällä on
sanottu monta kertaa, että ne henkilöt ja puolueet,
jotka ovat puolustaneet lapsiperheitten asemaa tai sanovat puolustavansa lapsiperheitten
asemaa, käytännössä eivät
ole nyt täällä. Kun todellisia päätöksiä pitäisi
tehdä, niin he eivät ole täällä nyt
läsnä. Siinä mielessä tämä on
se viesti, jonka toivoisi menevän myös tämän salin
ulkopuolelle. Tämä tuntuu sillä tavalla
vähän kornilta, että sosialidemokraatit
täällä keskenään keskustelevat
ja puhuvat lapsiperheitten puolesta niin lapsilisäasioista
kuin laajasti myös lapsiperheitten asioista.
Kun ed. Arhinmäki toi tuossa aikaisemmin esille, että sosialidemokraatit
eivät olisi tehneet mitään, niin tämähän
ei pidä paikkaansa. Sosialidemokraatit hyvin voimakkaasti
edellisellä kaudellakin toivat esille monipuolisesti lapsiperheitten
asemaa niin tulonsiirtojen osalta kuin myös palveluitten
kehittämisen osalta.
Arvoisa herra puhemies! Jokaisesta alle 17-vuotiaasta lapsesta
maksetaan kuukausittain verotonta lapsilisää perheen
lapsiluvusta riippuen 100—172 euroa kuukaudessa. Lapsilisät
ovat lapsiperheille kaikkein keskeisin tulonsiirto. Sosialidemokraattien
hallitusvastuun aikana viimeksi vuoden 2005 alusta korotettiin ensimmäisen
lapsen lapsilisää 10 eurolla kuukaudessa. Monipuolinen,
perheille kohdistettu tukijärjestelmä vaatii jatkuvaa
uudistamista ja kehittämistä. Demarihallitusten
aikana kunnallinen päivähoito-oikeus on laajennettu
koskemaan kaikkia alle kouluikäisiä lapsia ja
yksityisen hoidon tukijärjestelmä on otettu käyttöön.
Viime vuosien uudistuksia ovat olleet maksuton esiopetus ja kuljetus,
eka- ja tokaluokkalaisten aamu- ja iltapäivätoiminta,
osittaiseen hoitovapaaseen ja rahaan oikeutettujen ryhmän
laajentaminen sekä etuuksien tasojen tarkistukset, muun
muassa päivärahojen vähimmäistasojen
korotukset, kotihoidon ja yksityisen hoidon tuen korotukset sekä ensimmäisen
lapsen lapsilisän ja yksinhuoltajan lapsesta maksettavan
lisän korotus. Tämä on osa uudistuksia,
jotka tehtiin edellisen hallituksen aikana sosialidemokraattien
ollessa hallituksessa.
Tämän lisäksi työn ja perhe-elämän
yhteensovittamista on helpotettu pidentämällä isyysvapaakautta.
Osan äitiys- ja vanhempainlomasta voi pitää myös
osa-aikaisena. Myös adoptiovanhempien asemaa on kohennettu,
vaikkakin asemassa on vielä paljon parannettavaa. Merkittävä uudistus
viime hallitukselta oli työn ja perheen yhteensovittaminen,
siitä tehdyt lait perhevapaiden käytön
ja työnantajakustannusten tasaamiseksi. Paljon on tehty,
mutta paljon on vielä tekemättä.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti nykyhallitus ei ole yhtä sitoutunut
sosiaalisesti oikeudenmukaiseen perhepolitiikkaan kuin edeltäjänsä.
Lapsilisän rinnalla merkittävä tukimuoto
on kunnallinen päivähoito tai alle kouluikäisen
vaihtoehtoinen kotona tapahtuvan hoidon tuki. Kuten hyvin tiedämme,
on päivähoidon asiakasmaksuihin tulossa korotus
ja samalla hallitus aikoo poistaa niin sanotun nollamaksuluokan,
joka on mahdollistanut myös monen työttömän,
pätkätöisen ja pienituloisen perheen
kokopäiväisen päivähoidon ja
siten myös lapsen täysipainoisen varhaiskasvatuksen.
Tämän oikeuden hallitus siis aikoo nyt poistaa.
Perheiden kannalta myös monet muut sosiaali- ja terveydenhuolto-
sekä hyvinvointipalvelut ovat tärkeitä.
Näihin tällä hetkellä maksuttomiin tai
hyvin edullisiin palveluihin hallitus on myös kaavailemassa
muutoksia asiakasmaksujen tarkistuksilla ja indeksiin sitomisella.
Sen sijaan lapsilisiin ei ole tulossa merkittävää korotusta eikä lisiä aiota
sitoa indeksiin. Etenkin tämä hämmästyttää monia
ihmisiä siksi, että vaalikamppailussa nimenomaan
kokoomus piti yhtenä keskeisimpänä vaaliteemanaan
ja voisiko sanoa myös lupauksenaan lapsilisien sitomisen
indeksiin. Mutta mitä sitoa, kun ei ole mitään
esityksiä?
Arvoisa herra puhemies! Porvarihallitus aikoo ensi vuoden budjetissa
korottaa lapsilisän yksinhuoltajakorotusta 10 eurolla vuoden
2008 alusta. Sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä tukee
tätä korotusta ja yhtyy hallituksen esitykseen
tältä osin. Olemme kuitenkin rinnakkaislakialoitteessamme,
jonka ryhmämme puheenjohtaja Filatov äsken esitteli,
esittäneet, että tässä yhteydessä korotetaan
ensimmäisestä lapsesta saatavaa lapsilisää toisen
lapsen lapsilisän tasolle eli 10 eurolla kuukaudessa. Ensimmäinen
lapsi aiheuttaa perheessä jopa suurimmat kustannukset.
Toisaalta, kun korotus kohdennetaan ensimmäiseen lapseen,
siitä hyötyvät kaikki lapsiperheet. Hallituksen
aikomukset korottaa vasta vuoden 2009 alusta kolmannen lapsen lapsilisää tarkoittavat
sitä, että ainoastaan alle 20 prosenttia lapsiperheistä hyötyy
tästä tuesta, ja sitten tämän
lisäksi vielä, jos perhe saa toimeentulotukea,
jollaisia lapsiperheitä Suomessa on noin 53 000,
perhe ei tule hyötymään tästä etuudesta lainkaan,
sillä toimeentulotukijärjestelmä syö tämän
etuuden pois. (Ed. Gustafsson: Se on väärin!) — Se
on erittäin väärin.
Sosialidemokraattien tavoitteena on tukea lapsiperheitä monipuolisesti.
Haluamme pitää edulliset ja maksuttomat palvelut
lapsiperheiden saatavilla. Haluamme kehittää edelleen
lapsivapaiden käyttöä ja kustannusten
tasaamista kaikkien työnantajien kesken. Haluamme kehittää lapsilisäjärjestelmää siten,
että myös 17-vuotiaat voisivat olla tuen piirissä.
Haluamme myös tulonsiirtojen korotukset kohdistettaviksi
ensisijaisesti kaikkiin lapsiperheisiin. Toisin sanoen haluamme,
että lapsilisää korotetaan ja korotus
kohdistetaan perheen ensimmäiseen lapseen.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on ollut erinomaisia
sosialidemokraattisia puheenvuoroja. Ne ovat lämmittäneet
kovasti toisin kuin tuo hallituspuolueen edustajien välinpitämättömyys
tätä asiaa kohtaan, vaikka nyt jälleen
kerran saatiin yksi kokoomuslainen tänne saliin.
Sanomattakin on selvää, että juuri
ensimmäisestä lapsesta koituvat perheelle kaikista
suurimmat menot. Lapsimäärän lisääntyessä syntyy mahdollisuus
tavaroiden kierrätykseen aivan toisella tavalla.
Toisekseen valitettavasti perheisiimme syntyy keskimäärin
vain 1,4 lasta, eli lapsilisistä puhuttaessa hallituksen
esitys tuo 10 perheestä 2:lle tämän 10
euron korotuksen. Mutta odotettavissa olevat hallituksen esitykset
kyllä tuovat kaikille lapsiperheille korotetut sähkömaksut
ja terveydenhoitomaksut.
Lisäksi tässä kohdin en malta olla
itsekin ihmettelemättä, vaikka sitä on
tässä moni edustaja edelläkin ihmetellyt,
missä viipyy kokoomuksen linja vaalien alla, että lapsilisät
sidotaan indeksiin. Sitä odotellessa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on todella hyvä aloite,
ja odotan, että myös sieltä ed. Akaan-Penttilän
puolelta löytyy tukea tähän, koska tämähän
on niin kuin kokoomuksen lupauksista otettu, että korotetaan
lapsilisiä vähän reippaammin. Se indeksitarkistus,
sen pitää tulla, sitä tässä ei
vielä lue, mutta myöhemmin tulee meiltä esitys
siitäkin asiasta.
Tuossa joskus kun muistelee vähän
menneitä, niin vuonna 1995, kun minut valittiin eduskuntaan — kansa
valitsi kohtuullisella äänimäärällä — ja
uutena maalaisena tänne kun tulin, niin heti ensimmäisenä iskettiin
näppiin lappu, jossa oli hallitusohjelmaa kaavailtu. Siinä luki,
että lapsilisiä leikataan ja kansaneläkkeen pohjaosaa
leikataan, ja mitä kaikkea siinä leikattiinkin
sitten mahdottomasti. Itse ilmoitin silloin, jotta en tule moisia
leikkauksia hyväksymään. Tuli äänestettyä silloin
hallitusohjelmaa vastaan, että siinä mielessä muistelu
sallittakoon. Nyt tässä onneksi ollaan niin kun
työväenliikenteen puolellakin tulossa semmoiseen
kohtaan, jossa todetaan, jotta lapsilisiä pitää korottaa ihan
oikeasti, koska silloin se summa ei ollut kovin iso ja se leikkaus
kohdistui lapsiperheisiin. Muistan sen keskustelun, kun esitin vaihtoehtona,
että eiköhän leikata niiltä rikkaammilta,
siis pannaan hyvätuloisille raja siihen, jotta pikkuhiljaa
se lapsilisä leikkaantuu pois. Muistan sen keskustelun,
miten täällä ärhäkästi
puolustettiin sitä, jotta se on ainoa etuus, jota myös
rikkaat saavat, siis sosiaalipoliittinen etuus. Elikkä sillä verukkeella
oltiin valmiit leikkaamaan myös niiltä köyhemmiltä,
ja minusta se oli aika huono veruke aikanaan. Sen tiedän,
jotta se olisi tehnyt ylimääräistä byrokratiaa
ja tulorajojen asettamista jne., mutta onhan meillä monessa
muussakin sitä.
Se keskustelu saa nyt jäädä, koska
tässä on kyse siitä, jotta nyt sosialidemokraattinen
ryhmä esittää tässä korotusta
ensimmäiselle lapselle. Minusta tämä on
hyvä, nimittäin se ensimmäinen lapsi
on aina olemassa, silloin se tulee sille perheelle joka tapauksessa
tämä korotus, mutta jos nostetaan toisen tai kolmannen
lapsen lapsilisää, niin siinä osa perheistä jää ilman.
Sen takia minusta tämä esitys on kaikille lapsiperheille
tasapuolinen. Sen takia tämä on kannatettava.
Tähän liittyen tuossa aloitin kokoomuksen
napostelulla. Muistan, kun netistä luin miten Katainen
aikanaan korosti silloin vaalikampanjan aikaan, jostakin nettikirjoituksesta
luin, jotta lupaukset ja teot pitää olla linjassa.
Nyt voi vain kysellä, jotta kellä on lupaukset
ja teot linjassa myös tämän asian osalta.
Kun ne eivät ole linjassa, niin ihmisiltä menee
usko demokratiaan ja näihin lupauksiin. Ei ihme, että ne
prosentit ovat sitten niin matalia, mitä ovat.
Tässä nyt olisi eduskunnalla varaa ryhdistäytyä,
koska muistan kyllä useimpien puolueiden olleen sitä mieltä,
jotta harjoitetaan lapsiystävällistä politiikkaa.
Me tarvitsemme tulevia veronmaksajia, ja jos niitä ei sitten
onnistuta täällä omin voimin tekemään,
niin sitten joudutaan tuomaan siirtotyövoimaa, niin kun
joudutaan todennäköisesti tuomaan jo tässä välilläkin,
koska tämä tapa, että lapset ovat sitten
meitä hoivaamassa, on vähän hidas. Mutta
se olisi kuitenkin jo tulevaisuuteen panostus, jos tällä rahalla
siihen on vaikutusta. Väitetään kyllä,
että aina rahakaan ei vaikuta, että muustakin
syystä niitä lapsia tehdään.
Mutta kyllä se vaan piristää siinä mielessä,
jos on rahasta puute. Ei ainakaan tarvitse sitä miettiä,
jotta saako lapsille vaatteita, jos sattuu olemaan siinä tilanteessa,
että on työtön tai pienituloinen muuten.
Sen takia kannatan tätä ehdottomasti ja toivon,
että tämä nyt sitten tuolla valiokunnassa
jo otettaisiin vakavasti ja tehtäisiin tämmöinen
hyvä teko, jota tässä esitetään. Tämä suuri
salihan sitä ei tule tekemään, jos ei valiokunnassa
löydetä siihen tahtoa.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Aloitehan on sinänsä periaatetasolla
hyvä. Tietysti, jos miettii tätä 10,
50:n korotusta siihen nähden, mitä nyt on tapahtumassa
kustannusrakenteessa lapsiperheille, niin eihän tämä ole
sen parempi kuin se 5 euroa kansaneläkkeisiin tässä jonkin
aika sitten, ei tällä nyt kyllä lapsiperheiden
asemaa kovin paljon parannella.
Sitten täytyy muistaa ja muistutan siitä,
mitä ed. Arhinmäki tuossa sanoi sosialidemokraattien käyttäytymisestä aikaisemmin,
eli muistan hyvin, kun meille sanottiin, että oppositiossa
ei päätetä mitään.
Kyllä tässä hiukan on sitä astian
makua sille, että nyt pestään käsiä,
kun kävi näin.
Pauliina Viitamies /sd:
Arvoisa puhemies! Aluksi täytyy todeta, että arvostan
suuresti ed. Kauppilan muistia ja historianopettajana arvostan sitä vieläkin
enemmän, mutta nyt ollaan tässä päivässä.
Siinä mielessä haluan osoittaa tukeni tälle
käsittelyssä olevalle lakialoitteelle. On ollut ilo
kuunnella tänä iltana näitä puheenvuoroja, joita
tässä on kuultu.
Olenkin tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä,
että sosialidemokraatit on ainut ryhmä, joka on
aidosti kiinnostunut lapsiperheiden asemasta ja lapsiperheiden ahdingosta.
Se sinänsä ei ole tietenkään
mitään uutta. Hallituspuolueiden edustajat loistavat
poissaolollaan. Täällä on tällä hetkellä kolme
hallituspuolueen edustajaa, ja toteankin, että heitä ei
siis nämä lapsiperheiden asiat tunnu kiinnostavan.
Toivottavasti nyt edes kokoomuksen kuuluisia korvia jossakin päin
Helsinkiä kuumottaa.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Olisin vain todennut ed. Kauppilalle, että kyllä sosialidemokraattien
puheet ja teot ovat yhtä. Edellisen hallituksen aikana
me lupasimme korottaa lapsilisää ensimmäisen
lapsen osalta. Näin me myös teimme. Näiden
vaalien alla me lupasimme korottaa lapsilisää ensimmäisen
lapsen osalta, ja näin me myös tulemme vaihtoehtoisessa
budjettiesityksessämme tekemään.
Sen sijaan me emme ole luvanneet esimerkiksi sitoa lapsilisiä indeksiin,
niin kuin kokoomus teki, ja uskon, että sen vuoksi täällä on
hyvin vähän kokoomuslaisia, koska he nostivat
sen ennen vaaleja jopa kynnyskysymykseksi. Ainakin näin
normaalin poliitikon mielessä kynnyskysymys tarkoittaa
sitä, että jos ei hallitusohjelma neuvotteluissa
toteudu, niin silloin tuo puolue ei mene hallitukseen. Sen vuoksi
suomalaisessa politiikassa kai aika harvoin puheenjohtajan suulla tiukkaan
sanotaan, että joku yksittäinen asia on kynnyskysymys.
Mutta kokoomus nosti lapsilisien sitomisen indeksiin kynnyskysymykseksi,
ja nyt me näemme sen, että se tarkoittaakin päivähoitomaksujen
sitomista indeksiin ja sen lisäksi hyvin pienelle osalle
lapsiperheitä suunnattua korotusta.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Niin kuin täällä aikaisemmin
todettiin, on tämä 10 euron
korotus lapsilisiin vaatimaton. Vähintä on se,
että se kohdennetaan sitten kaikille lapsiperheille.
On kuitenkin positiivista, että on tekeillä tämä lapsi-,
nuoriso- ja perhepoliittinen ohjelma. Siinä on nyt mahdollisuus
tarkastella perusteellisesti sitä, mikä on lapsiperheiden
nykytila tänä päivänä,
lähteä kohdentamaan resursseja lapsiperheille
ja näin kannustaa perheitä yleensäkin hankkimaan
lapsia, jotta syntyvyys nousisi ja meillä olisi jatkossa
tulevaisuudessa sitten myöskin työntekijöitä työmarkkinoilla.
Nyt tiedetään, että tilanne on se, että työntekijöistä on
tulevaisuudessakin aika paljon pulaa. Tämä ulkomaisen työvoiman
houkutteleminen tänne nyt ei varmastikaan riitä kyllä yksistään
ratkaisuksi. Perhepolitiikkaan pitää panostaa
jatkossa erittäin paljon.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia oppositiolle vaan siitä,
että niin moneen kertaan kutsuitte ottamaan kantaa tähän asiaan.
Olen ihmetellen kuunnellut osaa teidän puheenvuoroistanne.
Osassa on sentään kerrottu vähän
sen substanssin sisältöä, mitä teidän
lakialoitteessanne on. Suurin osa on ollut tätä tyypillistä keskustelua
hallituksen ja opposition välillä, joka on nyt
suunnattu sitten yhteen hallituspuolueeseen, ihan kuin te olisitte
unohtaneet, mikä on hallituksen kokoonpano, mitkä puolueet sinne
kuuluvat.
Sen takia ajattelin, että en lähde tähän
vastakkainasetteluun vastaamaan, vaan luen teille useamman rivin
Matti Vanhasen toisen hallituksen hallitusohjelmasta, jossa on otsikko
10.5 Perheiden hyvinvointi. Tämähän on
se, joka teidän oppositiopuoleen edustajina tietysti pitäisi
tietää, nämä asiathan ovat ne,
jotka tulevat varmasti toteutumaan: "Hallitus sitoutuu vähentämään
lasten, nuorten ja perheiden pahoinvointia ja syrjäytymiskehitystä.
Lapsiperheiden köyhyyttä vähennetään
ja eriarvoistumiskehitykseen puututaan parantamalla lapsiperheiden
taloudellista asemaa. Käynnistetään lasten,
nuorten ja perheiden hyvinvoinnin politiikkaohjelma."
Aika iso asia. "Lapsilisän yksinhuoltajakorotus nostetaan
10 eurolla kuukaudessa 1.1.2008 alkaen ja äitiys-,
isyys- ja vanhempainpäivärahojen sekä sairauspäivärahojen
vähimmäistaso korotetaan työmarkkinatuen
tasolle 1.1.2009 alkaen." Ihan selkeät päivämäärät,
ihan selkeät summat, ihan selkeät suositelmat.
Näistä tietenkin voi olla eri mieltä,
mikä riittää, mikä ei, mutta
tämä on kaikki sanottu ja näin varmasti
tehdään.
"Luodaan perheille aitoja mahdollisuuksia valita lapsilleen
paras hoitomuoto." Varmasti paljon tärkeämpi tavoite
kuin tuleeko 5 euroa enemmän tai vähemmän.
"Varhaiskasvatuspalveluja kehitetään monimuotoisemmiksi
lisäämällä osa-aikaisen hoidon
mahdollisuutta sekä avoimia päiväkoteja
ja kerhotoimintaa. Perhepäivähoidon
edellytyksiä parannetaan. Toteutetaan päivähoitolainsäädännön
uudistus." Tosi iso ja tärkeä asia. "Yksityisen
hoidon tuen tasoa nostetaan 160 euroon kuukaudessa ja lasten kotihoidon tukea
nostetaan 20 eurolla kuukaudessa 1.1.2009 alkaen. Lapsilisiä nostetaan
kolmannesta lapsesta alkaen 10 eurolla kuukaudessa 1.1.2009 alkaen."
Ja vielä yksi kappale, arvoisa puhemies. "Perheiden
hyvinvoinnin edistämiseksi parannetaan pienten lasten vanhempien
mahdollisuuksia viettää aikaa lastensa kanssa.
Osittaisen hoitorahan tasoa nostetaan 1.1.2010 alkaen 90 euroon,
jotta se nykyistä paremmin korvaisi työajan lyhentämisestä johtuvaa
palkan menetystä. Samalla laajennetaan osittainen hoitoraha
yrittäjille."
Tämä oli suoraa lainausta täältä Matti
Vanhasen hallitusohjelmasta, ja oikeastaan, arvoisa puhemies, lopetan
sanomalla vain sen, että tässä on asioita,
jotka ovat paljon tärkeämpiä kuin mitkään
raha-asiat. Se on minun oma mielipiteeni, ja kun jatkossa oppositio
varmasti käyttää poliittista jargonia
tämän kanssa, niin olen lukenut nämä sen
takia, että toivoisin, että te opiskelette myös nämä,
kun jatkossa puheenvuoroja käytätte.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on käyty
ihan tärkeästä asiasta keskustelua. Ed.
Akaan-Penttilä toi esille hallituksen ohjelmasta ja budjettiratkaisusta
ne kysymykset, mitkä ovat todellisuutta. Ed. Asell muun
muassa toi esille, että on tarpeen, että tähän
maahan syntyy lapsia, jotta meillä on suomalaisia jatkossakin.
Illan teema on tärkeä.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Muistutan sosialidemokraatteja siitä,
että hallituksessa tehdään päätökset
ja oppositiossa voidaan tehdä sitten politiikkaa. Tämähän
nyt on tämmöinen syytös, joka meihin
kohdistui erityisesti viime kaudella. Nyt tällä hetkellähän
tietysti on ihan oikein, että kokoomusta ja keskustapuoluetta
savustetaan vaalilupauksista, mutta tämä nyt on
budjettikäsittely menossa meillä eri valiokunnissa,
niin me näemme sitten, miten me käyttäydymme
näissä asioissa. Ymmärsin, että ed.
Anneli Kiljunen puhui näistä indeksijutuista, niin
nyt me äänestämme tämän
syksyn aikana todennäköisesti näistä indekseistä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Kauppilalle voisi ensin todeta sen, jotta
siitä huolimatta, vaikka tekee politiikkaa, niin voi olla asialinjallakin
ja sen vuoksi monesti äänestin lapsilisäkysymyksissä teidän
esitystenne puolesta, koska minä katsoin, että tässä voi
ottaa nykyisten hallituspuolueiden edustajatkin vähän oppia,
jotta voi olla asian puolestakin.
Ed. Akaan-Penttilälle voisi todeta sen, jotta mitä siellä lukeekin
hallitusohjelmassa ja se on opiskeltu, niin ihmetyttää se,
miksi jätetään suuri osa lapsilisäkysymyksessä ulkopuolelle
korotuksen. Tuntuu siltä, että siinä ei
ole logiikkaa, koska jos tasapuolisesti kohdellaan lapsiperheitä, sitten
pitää kaikille tulla sama korotus, ja kun korotetaan
ekan lapsen lapsilisää, silloin se tulee kaikille
lapsiperheille. Nimittäin kaikissa perheissä joka
tapauksessa ensimmäinen lapsi on olemassa.
Sitten toinen on se indeksikorotus, jota on peräänkuulutettu.
Jos muistan ne Kataisen kirjoitukset ja puheet, jotta siis lupaukset
ja teot pitää olla linjassaan, niin indeksikorotukset
joka tapauksessa, jos se on asetettu kokoomuksen kynnyskysymykseksi
niin kuin vaalien alla todettiin, niin silloin luulisi kyllä,
jotta ainakin se omaatuntoa koskee, jos sitä omaatuntoa
on olemassa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin, ed. Akaan-Penttilä,
nämä lauseet ja nämä sanat,
jotka täältä hallitusohjelmasta löytyvät,
ovat hyviä asioita ja tavoitteita, mutta käytännössä ongelmana
on se, että näillä sanoilla ja toiminnalla
ja esityksillä on selkeä ristiriita. Otetaan esimerkiksi
ministeri Risikko, jota olen arvostanut suuresti muun muassa sen
takia, että hän on puhunut paljon erilaisten päätösten
vaikuttavuudesta. Otetaan esimerkiksi, että lapsiperheiden
köyhyyttä vähennetään,
niin käytännössä teillä ei
ole kuitenkaan mitään konkretiaa sille, kuinka
se tullaan käytännössä toteuttamaan,
tai kun haetaan aitoja mahdollisuuksia valita lapselleen paras hoitomuoto,
samanaikaisesti olette ottamassa nollamaksuluokan pois. Elikkä puheet
ja konkreettiset esitykset ja päätökset ovat
totaalisen ristiriidassa.
Sitten ed. Kauppilalle haluan kommentoida edelleen tästä indeksiasiasta.
Siitä tullaan varmasti äänestämään,
mutta kuten ed. Filatov on sanonut näkemyksemme asiasta,
me emme ole vaalien aikana emmekä aikaisemmin puhuneet indeksien
puolesta, vaan näemme, että meidän pitää nämä perustat
ja rakenteet korjata sen jälkeen, kun saamme hyvät
mallit ja hyvät rakenteet, jotka tukevat niitten päätösten
vaikuttavuutta myönteisesti, voimme keskustella myös
mahdollisista indekseistä.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Arvostan kovasti ed. Akaan-Penttilää,
että hän istuu täällä ja
vastaa siitä, mitä hallituspuolue perhepolitiikassansa
tekee. Ja on totta, että nuo tietyt tulonsiirtokorotukset,
mitkä mainitsitte, lukevat hallitusohjelmassa, ja itse
pidän erittäin arvokkaana sitä, että esimerkiksi
osittaista hoitorahaa korotetaan, koska se tukee nimenomaan työssäkäyviä perheitä.
Mutta lapsilisä on sellainen asia, että se kuuluu
kaikille ja se kuuluu myös niille perheille, jotka käyvät
työssä. Jos me unohdamme kokonaan sen joukon lapsiperheitä,
jotka ovat ansaitsemassa sitä rahaa, josta me näitä tulonsiirtoja
maksamme, niin silloin mielestäni kohtelemme epäoikeudenmukaisesti
sitä joukkoa ihmisiä, jotka yrittävät
yhdistää työn ja perheen, ja siksi arvostan
tuota hoitorahaa tästä syystä ehkä korkeammalle
kuin montaa muuta tulonsiirtokorotusta, koska se mahdollistaa työn
ja perheen paremman yhteensovittamisen.
Mitä tulee näihin palveluihin, niin siitäkin olen
ed. Akaan-Penttilän kanssa samaa mieltä, että ne
ovat viime kädessä arvokkaampia kuin nämä tulonsiirtokorotukset.
Mutta ongelma on se, että esimerkiksi ensi vuoden budjetissa
te suuntaatte vain 21,3 miljoonaa euroa lisää rahaa sosiaali-
ja terveydenhuollon palveluihin. Ja kun me tiedämme, että meillä on
vanhustenhoivan puolella suuri pommi, joka kasvaa koko ajan ja vaikuttaa
siihen, että palveluita tarvitaan enemmän, niin
enpä usko, että kunnissa tällä rahalla pystytään
parantamaan sitä päivähoidon laatua, vaan
riskinä on ennemminkin se, että päivähoidon
laatu heikkenee. Sen vuoksi me tarvitsemme tuonne valtionosuuspuolelle
huomattavasti suuremmat summat, jotta me pystymme vastaamaan niin
ikääntyvän väestön
tarpeisiin kuin lapsiperheiden tarpeisiin. Tästä syystä oppositioryhmät ovat
tehneet yhteisen talousarvioaloitteen, joka lähtee 600
miljoonasta eurosta. Itse asiassa se on se sama suuruusluokka, jota
sosialidemokraatit kaavailivat jo ennen vaaleja omassa vaaliohjelmassansa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten ed. Filatov, arvostan myös
sitä, että ed. Akaan-Penttilä on täällä salissa.
Olemme aikaisemmin täällä usein vääntäneet
eläkepolitiikasta, mutta tällä kertaa
hän on puolustamassa nyt hallitusta lapsiperhepolitiikassa.
Olisin mielelläni nähnyt täällä sellaisia
edustajia, jotka todennäköisesti ovat tehneet
vallan koko vaalinsa tällä lapsiperhepolitiikalla,
puolustamassa näitä hallituksen linjauksia. En
tiedä, onko ed. Akaan-Penttilä tehnyt niin, mutta
on todella hyvä asia, että olette täällä puhumassa.
Ongelma on vain se, että kauniit sanat eivät ole
perhepolitiikassa tekoja. Se nähtiin, mitä vaaleissa
puhuttiin ja mikä on toteutuma, ja se ei tuo yhtään
lämmintä eikä lisää lapsiperheiden
kukkaroon eikä taskuun.
Jos tässä nyt otetaan esimerkiksi maininta
tästä vaihtoehdosta päivähoitoon,
niin jos vaihtoehdoksi kulminoituu köyhille lapsiperheille
se, että nollamaksuluokka poistetaan, niin kyllä se
aika surullinen vaihtoehto on. Monella köyhällä lapsiperheellä ei
ole sen jälkeen mahdollisuutta viedä lastaan hoitoon.
Tai jos he ovat niin köyhiä, että ovat
toimeentulotuella, niin sehän kiertää sitten kunnan
kautta. Mutta kerta kaikkiaan ne toimet päivähoidon
tukemiseksi, mitkä nyt sitten tässä kohtaa
ovat nähtävissä, eivät vakuuta.
Perhepolitiikassa todellakaan kauniit sanat eivät riitä,
eivätkä ne ole niitä tekoja.
Merja Kuusisto /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin pitkään
puhuttukin sosialidemokraattien linjauksista, mutta se on todella
tärkeätä, että korotukset kohdistetaan
ensimmäiselle lapselle. Kaikki tiedämme, että siinä vaiheessa
on kaikista eniten menoja, kun ei ole vielä sitä ensimmäistäkään
tuttipulloa eikä mitään muutakaan lastentarviketta.
Sitten, kun niitä lapsia on useampi, niin yleensä aina
jää jotain tavaraa vanhemmalta lapselta nuoremmalle
jne. Sen takia en näe niin tärkeänä,
että tämä korotus tulee kolmannesta lapsesta
alkaen.
Samoin on erittäin hyvä, että lapsilisää maksettaisiin
myös alle 18-vuotiaista lapsista, koska silloin myös
nuoren menot kasvaa, on opiskelumenoja ja harrastusmenoja ym., ja
siinä vaiheessa varmaan lapsilisä tukisi myös
perheitten taloudellista selviytymistä.
Mutta en voi olla sanomatta siitä, kun ed. Akaan-Penttilä puhui
kauniisti hallitusohjelmasta. Se on hyvä, mitä siihen
on kirjoitettu, kaikki mitä sanoitte, mutta kun teiltä aina
putkahtaa esille myös jotain muuta, mitä ei ole
kirjoitettu hallitusohjelmaan. Esimerkiksi ministeri Sarkomaan esitys
siitä, että sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksesta
pitäisi sulkea pois ne opiskelijat, jotka ovat ehkä päihteiden
käyttäjiä, että ei olisi mitään
muuta keinoa kuin rajata heidät opiskelun ulkopuolelle.
Mutta jos me mietitään sitä, että Valtiontalouden
tarkastusviraston laskelmien mukaan jokainen syrjäytynyt
nuori maksaa yhteiskunnalle miljoona euroa, niin eikö olisi paljon
järkevämpää tämänkin
hallituksen lähteä siitä, että autetaan
ja tuetaan näitä nuoria ja annetaan heille hoitoa
siihen, mikäli päihdeongelmaiset haluavat, että ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän edustajaa siirtymään puhujakorokkeelle,
mikäli puhe jatkuu.
Selvä. — Mutta toivon vaan inhimillisempää politiikkaa
ja myös sitä, että nuoria ei potkita
takamukseen, vaan tosissaan annetaan sitä hoitoa ja ohjausta,
mitä he tarvitsevat. Ja täytyy sanoa vielä,
että siinä on kyllä hyvin kova paikka
nuorelle, joka menettää sen opiskelupaikan ja
jää aivan tyhjän päälle
ja ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Puhujakorokkeelle!
No, tulen. — (korokkeelta) Niin, arvoisa puhemies!
Haluan jatkaa vain siitä, että kaikkia asioita
ei voida mitata rahassa. Jos me mietitään näitä nuoria,
kutka jäävät mahdollisesti ilman sitä opiskelupaikkaa
ja heitä ei myöskään ohjata
sitten hoitoon, mikäli on päihteiden väärinkäyttöä.
Siinä vaiheessa, kun miettii sen nuoren tuntemuksia: Ei
kukaan auta, hän jää ilman apua, mitä läheiset
ajattelee, mitä se tarkoittaa perheille ja muille. Se on
liian semmoista kovaa politiikkaa. Kyllä minä toivon,
että teidän ministerit harkitsisivat näitä uusia
avauksia, joita hallitusohjelmassa ei ole.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on ihan
hyvää keskustelua käyty oikeasta teemasta.
Syntyvyyden väheneminen on varmasti tämän
kansakunnan kannalta yksi merkittävä tulevaisuuden
kysymys, ja se liittyy kaikkeen. Täällä puhutaan
työperäisestä maahanmuutosta ja muusta,
jotka ovat sitten niitä keinoja, joilla koetetaan asiaan
puuttua, mutta tietysti ensisijainen keino on lisätä syntyvyyttä maassa,
ja tähän tietysti hallituksen toimilla myös
tähdätään.
Ed. Kauppila ja muut ovat täällä maininneet vaalilupaukset
ja vaaliohjelmat. Tietysti hallitusta muodostettaessa hallitusohjelma
on kompromissi, jota noudatetaan. Tuskinpa täällä puolustettaisiin
sosialidemokraattien vaaliohjelmaa hallitusohjelmana, vaan se olisi
useiden puolueiden kompromissi.
Tuo, mitä ed. Akaan-Penttilä toi esille, on
se, mihinkä hallitusohjelmassa hallituspuolueet ovat sitoutuneet,
ja sitä on ylpeydellä täällä lupa
puolustaa.
Kuitenkin niistä vaalilupauksista totean sen verran,
että keskusta ei ole luvannut lapsilisien indeksikorotuksia.
Sen sijaan keskusta on ajanut monilapsisten perheiden aseman parantamista, joka
toteutuu. Voidaan todeta myös taustatiedoksi, että köyhyystutkimusten
mukaan monilapsisten perheiden kohdalla ongelmat ovat niitä kaikkein
kipeimpiä. Yhtä lailla tietysti tunnustan sen, että mikäli
näitä kompromisseja olisi mahdollista tehdä,
niin myös nämä täällä salissa
esitetyt ajatukset olisivat oikeutettuja. Kuitenkin on syytä katsoa
sosialidemokraattien osalta se koko kokonaisuus, ei yksistään
lapsilisiä, vaan mikä se vaihtoehtoinen budjetti
on. Siihen varmasti palataan tässä salissa ja
siihen kantaa otetaan, kun sen aika on. Yksittäisten kysymysten
käsittely ei ole kohtuullista, sillä vastaavalla
tavalla ...
Ensimmäinen varapuhemies:
Puhujakorokkeelle, jos puhe jatkuu!
... hallitusohjelmaa toteutetaan neljä vuotta, ja tämä yksi
yksittäinen asia on irrallinen asia, jota ei voida tässä verrata
siihen kokonaisuuteen.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Edelliselle puhujalle voisin todeta sen, jotta
kynnyskysymys on kynnyskysymys, jos se näin todetaan puoluejohtajan
taholta, että se ei salli kompromissia.
Itse hallituksen monta hyvää ja monta kaunista
-lupauksiin: Kyllä tämä hallitus on jollakin
tavalla niin kuin rahaton lehmän ostaja, jotta kuvataan
asioita kauniin sanoin ja kuitenkin taustalta, niin kuin tässä edustajat
Anneli Kiljunen ja Karhu totesivat, pitäisi löytyä jotain
ytyäkin, jotta ei tehdä semmoisia niin kuin ollaan
nyt näköjään hallituksen puolelta
tekemässä.
Tähän liittyen viime maanantaina muun muassa,
kun katsoo vaikkapa vihreiden ministeri Cronbergia — hän
sattui olemaan samassa tilaisuudessa — kun hän
sanoi, että polttoaineverojen korotukset pitää kompensoida
pohjoiskarjalaisille, niin tässä kyllä kai
on kuin sen rahattoman lehmän ostajan puheita. Tässä on
hallituskumppanin yksi maininta. Puheet ovat kyllä monen
näköisiä, ja niitä ei varmasti
tulla toteuttamaan. Mutta toivon mukaan Pohjois-Karjalaan nyt jatkossa
semmoinen kompensaatio tulee sitten ihmisille.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajakollega Seurujärvi totesi
ihan oikein, että hallitusohjelma on kompromissi. Mutta
nyt on sitten kysyttävä, kun se lapsilisän
sitominen indeksiin ei siellä hallitusohjelmassa ole, vaikka
se oli kokoomukselle kynnyskysymys, tarkoittaako se sitä,
että keskusta ei sitä sinne halunnut.
Puheenvuoron pyysin oikeastaan sen takia, että jos
oikeasti halutaan yksinhuoltajaperheiden taloudellista tilannetta
kohentaa — olen tämän puheenvuoron käyttänyt
aikaisemminkin — paras keino olisi tietynlainen taka-askel
elikkä paluu entiseen käytäntöön,
joka oli yksinhuoltajavähennys verotuksessa. Se oli aivan
eri kokoluokkaa kuin nämä tämmöiset
10 euron kikkailut, jotka vielä toimeentulotuen asiakkailta
leikkaantuvat pois. Kun se muutos silloin aikoinaan tehtiin, kun
verotusta oikaistiin ja vietiin monia muitakin verovähennysoikeuksia
pois, niin se oli valtavan iso rahasumma pussissa. Tiedän
sen henkilökohtaisesti, koska on oma kokemus yhden kukkaron
elämästä siltä ajalta. Jos todella
haluttaisiin, että yksinhuoltajien talous kohenisi, niin
siinä olisi helppo järjestelmä mennä takaisin tuohon
vanhaan yksinhuoltajavähennykseen.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Yritän olla lyhyt mutta varmuudeksi
tulin tänne eteen, jotta näen teidät
kaikki.
Nimittäin haluan kommentoida ed. Kuusiston esille ottamaa
kantaa tähän ministeri Sarkomaan uuteen avaukseen.
Se on nimittäin vakava ja tärkeä asia,
on siitä kumpaa tahansa mieltä. Se on uusi alue,
joka tähän asti on ollut Suomessa aika lailla
puhumaton. En ainakaan muista täällä eduskunnassa
kahdeksan vuoden aikana kuulleeni tämmöistä seikkaa.
Kuitenkin kun puhutaan nuorista ihmisistä, jotka vasta
alalle opiskelevat, ja puhutaan ihmisistä, jotka tulevat
terveydenhuollon alalle, jotka tulevat sairaita ihmisiä hoitamaan,
meidän yhteiskuntamme on täynnä signaaleja,
jotka ovat sen laatuisia, että niitä läheskään
aina ammattiterveydenhuollon ihmiset eivät voi ymmärtää muuta
kuin kauhistuksella, miten tämmöiseen tilanteeseen
Suomessa monin osin on päästy. Siellä on
monenlaista seikkaa, jonka takia näissä täytyisi
työnantajankin herkistyä miettimään
uusia keinoja, varhaista puuttumista, koulutuksen tukemista, oikeiden
ihmisten osoittamista oikeaan paikkaan, koska primääriasia
koko tässä jutussa ei ole hoitajat eikä työnantajat
vaan potilaat, yleensä vielä sitten sairaat ihmiset
ja ehkä enemmän tai vähemmän
avuttomat ihmiset, joiden koko antenni, havainnointimaailma saattaa
olla sen laatuinen, että he eivät edes oikein
huomaa, kuka heitä hoitaa ja miten heitä hoidetaan.
Minulle tämä itse asiassa tarkoittaa sitä,
että pitäisi olla vielä tarkemmat testit,
tai mitkä ne nyt sitten nimeltään olisivatkin,
joiden kautta hoitohenkilökunta hakeutuu tälle
alalle. Silloin en voi ollenkaan ymmärtää ajatusta,
että tässä pitäisi olla niin
sanotusti liberaali henkilölle, joka on päihteiden
käyttäjä nuorena ihmisenä niin,
että hän joutuu päihdehoito-ohjelman
alaiseen toimintaan. En voi ymmärtää,
että siinä lähdetään tukemaan
sitä nuorta ihmistä sillä ehdolla, että hänen
täytyy saada olla entisessä työssään
toisen ihmisen palvelijana, koska kaikki kokemuksethan perustuvat
siihen, että hän on epäluotettava siihen
työhön, koska hän ei hallitse omaa elämäänsä.
Olen nähnyt tätä päihdeongelmaisuutta
monien vuosien ajan käytännössä.
Tiedän, miten vaikea tilanne se on näille henkilöille
itselleen. En millään lailla halua heitä leimata
sen takia. Väittäisin itse asiassa jopa niinpäin,
että jos tämä meidän terveydenhuoltojärjestelmämme
tunnistaa päihdeongelmaiset opiskelijat ja tekee niin, että sulkee
heiltä tämän tien opiskeluun ja päihdehoito-ohjauksen
kautta heidät suunnataan toiselle alalle opiskelemaan,
se saattaa olla paras palvelus, mitä heille kukaan on tehnyt.
Päihdeongelmainen tarvitsee yleensä selkeän
seinän, johon hän törmää kunnolla,
jotta hän näkee, miten suurissa vaikeuksissa hän
on. Toisin sanoen minä näen tämän
asian niin, että nämä ihmiset pitää tunnistaa,
siis nämä opiskelijat, heidän tulevaisuutensa
pitää pystyä turvaamaan mutta tavalla, jossa
heille kerrotaan, että tämä ala ei ole
sinun alasi, koska sinulla on tämmöinen riippuvuus, joka
tekee sinusta hetkittäin täysin työkyvyttömän
tähän tehtävään.
Marko Asell /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä jo aikaisemmin on
puhuttu tästä, kun ed. Akaan-Penttilä otti
esille näitä hallitusohjelmassa olevia kauniita
sanoja, että hallituksen toimet ja linja muutenkin ovat
olleet vähän semmoisia, että on paljon
uudistuksia ja selvityksiä. Puhutaan, että näitä tehdään,
mutta rahaa ei sitten kuitenkaan varata, vähän
niin kuin kunta-alan palkoissakin, että luvataan mutta
rahaa ei kuitenkaan suunnata.
Ed. Seurujärvi toi esille näitten monilapsisten perheitten
asian, ja se on kyllä ihan tärkeä näkökohta.
Nimittäin semmoiset perheet, joissa on kolme lasta, nyt
vielä menevät farmariautoon esimerkiksi. Mutta
heti, kun tulee isompi määrä muksuja
perheeseen, niin on alettava hankkia tilavampaa autoa, tilavampaa
asuntoa ja sitä kautta myöskin sitten kustannukset
tulevat perheille kovemmiksi ja he maksavat myös näitten
kautta isompaa määrää veroa.
Sitten kun tämä hallituksen perhepoliittinen ohjelma
tulee jossain vaiheessa valmiiksi taikka kun sitä pohditaan,
olisi hyvä ottaa tämäkin asia sitten
huomioon, mitenkä monilapsisia perheitä voitaisiin
paremmin jatkossa tukea.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Jotenkin tuntuu, että sosialidemokraatit
nyt jatkavat sitä kokoomuksen käyttäytymistä viime
vaalikaudella siinä mielessä, että aina
pitää tehdä semmoinen oma lakialoite,
johon eivät varmastikaan sitten toiset tule — taikka
ei oteta. Sitten jätetään semmoiset pienet
aukot sinne, jottei jäädä kiinni sitten
mistään, sanoisinko, semmoisista asioista, mitä ei
pystytä toteuttamaan. Tässä jotenkin
nyt tuntuu siltä, että tässä olisi
vasemmisto kokonaisuudessaan voinut tehdä ihan yksimielisen
esityksen ja vähän laajemman, koska tämä keskusteluhan
nyt meni kumminkin kokonaisuudessaan perhepolitiikkaan, joka käsittää paljon enemmän
asioita.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Akaan-Penttilä käsitteli
opiskelijan päihdeongelmaa. Itse vain mietin sitä,
onko nuori siinä vaiheessa niin riippuvainen ja paatunut,
ettei hän voisi tehdä parannusta, koska se on
aika kova isku. Vaatiiko se semmoisen seinän se ihminen, jotta
se pitää siis totaalisesti heittää kokonaan pois,
vaikka olisi muuten edellytyksiä olla? Mielellään
uskoisin, jotta ihminen pystyy muuttumaan. Siinä mielessä on
aika kova juttu semmoinen jyrkkä tuomio, jotta kokonaan
koko se ajateltu elämänura on sitten tyssätty
pois. En tiedä, tämä on vaikea kysymys,
mutta ilmeisesti kokoomus edustaa semmoista politiikkaa, jotta ihminen
ei voi muuttua, anteeksi ei voi antaa ja ei kun kaula poikki kertaheitolla.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan ed. Kauppilalle vaan tiedoksi se, että tämä lakiesitys
tai rinnakkaisaloite, sanoisiko näin, lapsilisän
korottamisesta on ollut systemaattista työtä sen
työn eteenpäinviemiseksi, jota teimme jo vaalityön
aikana. Voin vakuuttaa, että oppositiossa yhteistyö varmaan
tulee olemaan, uskoisin, ihan hyvää siinä mielessä,
että kun me valiokunnassakin työskentelemme sosiaali-
ja terveydenhuollon erilaisten asioitten tiimoilta, niin arvioimme
jokaisen tilanteen kohdalla sen, voimmeko tehdä yhteistyötä,
ovatko meidän sisältömme ja tavoitteemme
saman tyyppisiä, ja totta kai se tuo silloin myös
omaa painoarvoa monille eri asioille. Mutta tämän
asian osalta eduskuntaryhmämme teki oman aloitteen, koska
tämä on selkeä linjaus sille työlle,
jonka eteen perhepoliittisesti ryhmämme on tehnyt työtä ja
on jo eduskuntavaalien aikana vaatinut korotusta nimenomaan ensimmäiselle
lapselle, ja sen puolesta olemme nyt tehneet myös tämän
rinnakkaisaloitteen.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Tästä hoitoalalla opiskelevien
nuorten päihteidenkäytöstä:
Kyllä minä olen sitä mieltä,
että aivan liian vähän täällä salissa
on kyllä puhuttu siitä, että se kaikista
tärkein on tämä heikko vanhus, tämä sairas
ihminen. Tuntuu siltä, että tänä päivänä hoitajaksi
kelpaa aivan kuka tahansa, kielitaidoton, päihteiden käyttäjä,
aivan kuka tahansa revitään sinne, kunhan vain
saadaan, ja se on hirvittävää vanhusten,
sairaiden, vammaisten aliarvioimista. Minusta se kertoo meidän
arvomaailmastamme todella hirvittävän paljon ja
taas kertoo siitä, menen tähän ikivanhaan
hommaan: On kyllä sikamaista tämä, että hoitajien
palkat ovat, mitä ne ovat.
Minä ajattelen tämmöistä nuorta
ihmistä. Minä olen ehdottomasti anteeksiantamisen
ja tämmöisen kannalla, mutta ei hoitajaksi ihmistä, jolla
on riippuvaisuutta ollut, koska se on niin houkuttelevaa, siellä on
lääkkeitä, siellä on kaikkea
ja uhri on sairas, vanha ihminen, vammainen. Nämä ovat
arvokysymyksiä, ja niitä täytyy pitää koko
aika läsnä, koko aika muistaa, että me olemme
ihmisiä ja ihmisen arvo on valtavan iso.
Ensimmäinen varapuhemies:
Huomautan, että tässä vaiheessa keskustellaan
lapsilisälain 7 §:n muuttamisesta.
Janne Seurujärvi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä kertaa lyhyesti ja
oikeutetusti omalta paikalta. Oppositio on vaatinut hallitusta noudattamaan
omaa ohjelmaansa myös näiden lapsilisien ja muun
perhepolitiikan osalta. Se on hyvä vaatimus, jota varmasti
hallitus tulee noudattamaan ja tekemään siinä neljän
vuoden aikana sen työn, mihinkä se on sitoutunut.
Kärsivällisyyttä oppositiolta tässä asiassa
toivon.
Sosiaaliturvan kokonaisuudistus on myös käynnistetty,
ja lapsilisät ym. perhepolitiikkaan liittyvät
etuisuudet, tuet liittyvät tähän kokonaisuuteen.
Tämä työ yhtä lailla on liikkeellä,
ja siltä työltä tietysti näiden
tulevaisuuden painotusten osalta odotamme paljon myös perhepolitiikan
näkökulmasta.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Puhemiehen huomio oli aivan oikea, ja en käyttäisi
tätä puheenvuoroa, mutta kun ed. Esa Lahtela otti
esille tämän asian vaikeuden, niin haluan vain
lyhyesti sanoa, että täytyy muistaa, että tässä on
kysymys päihdeongelmaisista, ei satunnaisista alkoholinkäyttäjistä.
Alkoholisteille on oma määritelmänsä,
suurkuluttajille on oma määritelmänsä.
Ne voitte hankkia tietoonne muualta. Niiden pohjaltahan tämä kaikki
lähtee liikkeelle, siinä ovat hoitoonohjaukset
ja muut mukana. Täytyy muistaa, että huumeet ovat
aivan toisella tasolla nyt kuin aikaisemmin, ja siitä tämä kokonaisuus
muodostuu.
Keskustelu päättyi.