Tarja Tallqvist /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Uuden ulosottokaaren 2 luvun 27 §:ssä vahvistettiin
pitkään odotettu ja eduskunnassakin paljon kiitosta
saanut velkojen vanhentumissääntö. Kymmenettuhannet
lama-ajan velalliset eivät ole vieläkään
15 vuodessa päässeet yhteiskunnan toimintoihin
kiinni, uuden työllistymisen ja elämän
alkuun.
Ensimmäiset velat alkavat näillä pitkäaikaisvelallisilla
vanhentua maaliskuun alusta vuonna 2008. Tuhannet entiset ylivelkaiset
yrittäjät ovat laatineet jo uudet yrityssuunnitelmat
odottaen, että he pääsevät taas
työnsyrjään kiinni ensi vuoden alussa.
Näille tuhansille ja kymmenilletuhansille lama-ajan velallisille
on tullut yllätyksenä luottotietolain säännös,
jonka mukaan maksuhäiriömerkintä ei poistu,
vaikka velka poistuu.
Nykyisen luottotietolain mukaan maksuhäiriömerkinnät
näistä vanhoista veloista jäävät
elämään vielä vuosiksi velkojen
jo poistuttua vanhentumisen kautta. Tällöin täysin
velattomia yrittämis- ja työhaluisia kansalaisia
roikotetaan avustusjonoissa vielä kolme vuotta vuodesta 2008
eteenpäin luottotietolain epäkohdan vuoksi. Luottoja
ja vakuutuksia ei saa, asuinhuoneistoja tai liikehuoneistoja ei
voi vuokrata, työttömyys jatkuu, itsetunto ja
elämänhalu on nollassa. Velkojen lopullista vanhentumista
koskevat säännökset eivät auta
lama-ajan ylivelkaantuneita ihmisiä, jos luottotietolakia
ei oikaista esitetyllä tavalla.
Uusi luottotietolaki oli viimeinen laki, jonka edellinen eduskunta
vahvisti. Alun perin hallitus esitti, että luottohäiriömerkinnät
vanhentuisivat samalla, kun velka vanhentuu 15 vuoden ulosoton
jälkeen lopullisesti, siis lama-ajan velallisten kohdalta
ensi vuoden maaliskuussa. Lakivaliokunnassa ei ilmeisesti ehditty
kuulla riittävästi velallisjärjestön
edustajaa asiantuntijana, ja valiokuntakäsittelyn aikana
pääsi tapahtumaan niin, että tämä luottohäiriömerkinnän
vanhentumisasia jäi pois lakivaliokunnan mietinnön
mukaisesta lakiesityksestä.
Jos velallisjärjestön edustajia olisi ehditty kuulla,
olisi valiokunnalle selvinnyt, että samasta pitkäaikaisvelasta
aiheutuu 15 ulosottovuoden aikana lukuisia maksuhäiriömerkintöjä,
joilla ei ole juuri mitään tekemistä velallisen
maksukäyttäytymisen, maksuhalukkuuden, varattomuuden,
tulotason tai juoksevien sitoumusten hoitamiskyvyn kanssa.
Jos ulosoton kautta maksava velallinen joutuu työttömäksi,
palauttaa ulosottomies saatavan velkojalle ja samalla tehdään
luottotietoihin varattomuusmerkintä, jolloin
luottotiedot ovat menneet neljäksi vuodeksi eteenpäin.
Vaikka velallinen saisi parin kuukauden kuluttua jälleen työtä ja
alkaisi taas maksut ulosottomiehelle, niin ulosottotiedot ovat jo
ehtineet siis mennä.
15 ulosottovuoden aikana velallinen saattaa jäädä esimerkiksi
kolme kertaa työttömäksi, jolloin luottotiedot
menevät neljäksi vuodeksi joka kerta. Tällöin
satunnainen työttömyys on saattanut aiheuttaa
12 vuoden jakson vailla puhtaita luottotietoja. Kuitenkin velallinen
on hoitanut kaikki maksunsa eikä ole tehnyt uutta velkaa. Velallinen
ei ole käytöksellään mitenkään
edes pystynyt vaikuttamaan häiriömerkinnän
syntyyn yhä uudelleen. Merkintä hankaloittaa elämää ja estää yritystoiminnan.
Tämä on kohtuutonta velallisen kannalta, ja merkintä antaa
väärän kuvan velallisen tavasta hoitaa
talouttaan.
Vielä kohtuuttomampaa on se, että edellä mainitulla
tavalla samasta velasta syntyneet luottohäiriömerkinnät
jatkavat elämistään 15 vuoden jälkeenkin,
kun velallisen velka on jo vanhentunut ja poistunut lopullisesti.
Tähän pitää saada muutos.
Kun velka jätetään alun perin maksamatta
ja se menee perintään, velasta aiheutuva luottohäiriömerkintä antaa
oikean informaation velanmaksajan tilanteesta. Sen sijaan, kun saman
velan osalta luottotiedot menetetään useita kertoja niin,
että velallinen ei voi edes asiaan vaikuttaa, ollaan eri
tilanteessa.
Koska luottohäiriömerkinnällä tulisi
olla aina se tehtävä, että se antaa asianmukaisen
ja todenmukaisen kuvan velallisen tilanteesta, on suorastaan perustuslain,
yksityisyydensuojasäännösten ja ihmisoikeuksien
vastaista, että pitkäaikaisvelallinen menettää näin
luottotietonsa vailla yhteyttä todellisuuteen. Luottoyhteiskunnassa
aktiivinenkin ja yrityshenkinen kansalainen on täysin halvaantunut
ilman puhtaita luottotietoja.
Vanhentumislainsäädännön
koko tarkoitus oli saada lama-ajan uhrit tervehtymään
ja työllistymään esimerkiksi
uudella yritystoiminnalla. Myös luottohäiriömerkintöjen
tulee poistua vanhentumisen yhteydessä. Jos 15 vuotta sitten
tapahtuneen lama-ajan katastrofin seurauksia halutaan jatkaa siten,
että säilytetään luottohäiriömerkinnät
rekisteröityinä vielä velkojen vanhennuttua
lopullisesti vuoden 2008 maaliskuun alusta lukien, otetaan
tietoinen riski, että lama-ajan kymmenettuhannet ihmiset
jäävät lopullisesti työelämän
ja uuden yritystoiminnan ulkopuolelle.
Nyt luottotietolaki tulisi oikaista tältä osin.
Siihen on vielä hyvää aikaa ensi vuoden
maaliskuuhun asti. Oikaisemista tuskin vastustaa kukaan, koska muutoinhan
lama-ajan entiset velkaiset olisivat poissa yrittäjyydestä,
työllistymisestä, luottokaupasta, vakuutuskaupasta
jne. vielä vuosia velkojen poistuttuakin. Tämä taas
on poissa koko elinkeinoelämästä ja pankkitoiminnasta,
mutta sosiaali- ja avustusmenot jatkaisivat kasvua. Luottotietolain
oikaisuehdotus ei vaikuta mitenkään sellaisten
velkojen luottohäiriömerkintöihin, jotka
eivät ole lopullisesti vanhentumassa.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessani ehdotan luottotietolain
muuttamista siten, että maksuhäiriöitä koskeva
merkintä voitaisiin poistaa velallisen luottotiedoista
heti, kun saatavan täytäntöönpanemiskelpoisuudelle
säädetty alkuperäinen 15 tai 20 vuoden
määräaika on päättynyt
ja velka vanhentuu lopullisesti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Tallqvistin aloitteessa on
semmoinen oleellinen kohta tässä tämänhetkisessä tilanteessa.
Odottaisi, että nämä luottotietorekisterit
olisivat ajan tasalla jo olleet ajat sitten. Nimittäin
on ilmennyt monia semmoisia tapauksia, että roikkuu yllättävän
pitkään pienistä euromääristä johtuvia
luottotietoja. Sehän tarkoittaa sitä, jotta jos
tilaa Anttilasta tennistossut, niin niitä ei lähetetä,
koska ihmisellä on mennyt luottotiedot, ja ihminen odottaa,
jotta missäs se paketti mahtaa viipyä. Sieltä ei
tule mitään lappua. Tai menee avaamaan kännykän,
tekee sopimuksen, jotta saisi puhelimen auki, niin kun luottotiedot
on menneet, ei auta kun mennä ostamaan kioskista näitä maksullisia
kortteja, mikä tarkoittaa taas sitä, että puhelut
ovat huomattavasti kalliimmat, elikkä ihminen
joutuu tähän kierteeseen ja on sitten
siinä kierteessä, että kaikki maksaa enemmän.
Se on semmoinen tavallaan harhaluulo tässä niin
kuin yhä edelleen olemassa, kun nämä velat saa
sitten jossakin vaiheessa anteeksi 15 vuoden velkavankeuden jälkeen
ensi vuoden kevätpuolella, että jos tämä jatkuu,
jotta täältä rekisteristä ei
poisteta niitä, niin se jatkuu, niin kuin oikeastaan ed.
Tallqvist äsken selitti. Se ihmisten velkavankeus jatkuu
vielä monta vuotta eteenpäin. Siinä mielessä toivoisi,
että tässä nyt hallitus olisi myötämielinen
ja anteeksiantavainen ja ymmärtäväinen
siinä, jotta nämä ihmiset pitää saada
vapautettua.
Sen lisäksi tarvitaan vielä jotain tämmöistä tukitoimintaa.
Ei jokainen ihminen ole valmis lähtemään
yrittäjäksi. Se vanha 15 vuotta on niin kova taival,
jotta siihen pitäisi jonkinlaista apua saada, ei kaikille,
mutta osalle saada, jotta siellä saisi vertaistukea, jotta
miten tästä mennään eteenpäin.
Keskustelu päättyi.