Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Luxemburgissa 1997 hyväksyttiin
Eurooppa-neuvostossa periaate siitä, että maataloustuotantoa
on harjoitettava koko Euroopan alueella mukaan lukien alueet, joilla
on erityisongelmia. Pääministeri Lipposen johdolla
myös nämä pilarit Berliinissä vahvistettiin.
Nyt, arvoisa puhemies, näyttää siltä,
että pilarit kaatuvat rymisten. Sokerintuotannon osalta
toisen kerran Suomi vedetään pöydän
alle maatalouden ja teollisuuden ja työllisyyden vahingoksi.
Samoin maakiintiöt maidontuotannossa ovat uhattuina, myöskin
siemenviljan tuki.
Mikä on, pääministeri, hallituksen
ote ollut näiden asioiden hoidossa Eurooppa-neuvoston ja Euroopan
unionin tasolla? Onko arvioitu yhteisön maatalouspolitiikan
toimivuutta enää tässä tilanteessa
kansallisten, meidän erityisen vaikeiden luonnonolosuhteittemme
huomioon ottamiseksi? Ja mikä on ollut strategia EU:n maatalouspolitiikan
teossa ministerineuvostossa ja Eurooppa-neuvostossa nimenomaan tasavertaisuuden
ja Suomen huonompien luonnonolosuhteiden ja niistä johtuvien
haittojen paremmaksi huomioon ottamiseksi? (Puhemies: Minuutti!)
Onko ollut strategiaa viinintuottajamaiden kanssa muun muassa?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin ed. Rajamäen
kysymyksessä ehkä eniten nyt viitataan tähän
eilen neuvostossa tehtyyn sokeripäätökseen.
Vastaan siltä osin ensin toteamalla, että vuonna
1999, jolloin sosialidemokraatit olivat hallituksessa, Euroopan
unionissa on sovittu, että sokerintuotantoa vähennetään
ja tehdään näin tilaa vähiten
kehittyneiden maiden eli Epa-sopimuksen piirissä olevien
maiden tuotannolle. Tätä ratkaisua on ensimmäisen
kerran käsitelty vuonna 2005, jolloin tehtiin marraskuussa
tämä sokerisopimus, jossa Suomelle turvattiin
90 000 tonnin kiintiö, ja silloin Salon sokeritehdas
sen jälkeen lakkautettiin. Nyt jäsenmaat eivät
kuitenkaan sitten ole riittävästi vähentäneet
tuotantoaan, ja sen takia komissio toi valmiin esityksen, joka oli
ota tai jätä -tilanteessa eilen eli niukalla enemmistöllä hyväksyttiin.
Kysymys on siitä, että EU ei ole nyt lopettamassa
Suomesta sokerintuotantoa. Kysymys on siitä, että tuottajat tuottavat
jatkossa, teollisuus varmasti sitä jalostaa, jos meillä on
tuotantoa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt on tilanne se, että Suomi on
tullut erittäin voimakkaasti omavaraisuutensa
ja huoltovarmuutensa uhraten vastaan jo aikaisemmilla kierroksilla,
voi sanoa kolkkapoikahengessä, turhalla innokkuudella,
ottaen huomioon, mitä Ranska ja muut maat ovat tehneet.
Tässä tilanteessa on kansallisten etujen puolustamiseksi
uudelleen peräänkuulutettava määrätietoista
poliittista otetta hallitukselta. Viittaan nyt sosialidemokraattien
Eurooppa-neuvostossa aikoinaan lujasti pilaroimiin tavoitteisiin,
että Suomen luonnonolosuhteita ei myydä ja suomalaisen työvaltaisen
maatalouden kannattavuutta ei hukata.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tässä sokeriasiassa
olemme tehneet lobbaustyötä siitä saakka,
kun tämä asia tuli uudelleen esille, että nyt
ei olekaan kiintiöitä vähennetty kuin
12 maassa 27 jäsenmaasta. Ja yhdessä vaiheessa näytti
siltä, että ymmärtämystä Suomen
tavoitteelle on olemassa, kunnes kävi sitten komissiolle
selväksi, että ei tämä tilanne
kuitenkaan jäsenmaissa ole sellainen, että siellä oltaisiin
halukkaita vähentämään, varsinkaan
niissä jäsenmaissa, jotka ovat niitä suurimpia
ja joilla on kaikkein eniten tuotantoa ja sitä kautta myöskin
eniten vähennettävää silloin,
kun 10 prosentin leikkauksesta puhutaan.
Tässä tultiin sitten siihen tilanteeseen loppusuoralla,
vaikka olimme pitkään lobanneet — eilen
aamulla viimeksi muun muassa puheenjohtajamaa Portugalin ministerin
kanssa, joka on neuvoston puheenjohtaja, kävin
vielä keskustelut ja käytiin keskustelut sen jälkeen
komission kanssa — että tässä oli
se tilanne, että kaikki joutuvat kantamaan omavastuun.
Mutta korostan edelleen sitä, että ei tämä päätös
lopeta Suomesta sokerintuotantoa. Meillä on edelleen jäljellä yli
80 000 tonnin kiintiö Säkylän
tehtaalla, kun aikaisemmin Säkylän tehtaalla
oli noin 70 000 tonnin kiintiö, (Puhemies: Minuutti!)
eli on edelleen yli 10 000 tonnia enemmän jalostettavaa, kun
vaan saamme viljelijät tuottamaan, ja niitä toimenpiteitä nyt
ryhdytään ensi viikolla tekemään.
Sari Palm /kd:
Arvoisa puhemies! Tähän ed. Rajamäen
esille tuomaan kolkkapoikahenkeen totean, että suomalaiset
viljelijät ja suomalainen sokeriteollisuus on jo niistänyt
tuotantoa Salon tehtaan muodossa edellisellä kierroksella.
Tiedustelisinkin nyt:
Miten hallitus aikoo turvata sokerintuotannon? Mitkä ovat
ne ensiviikkoiset näyt, joilla näytetään
vihreää valoa suomalaisille tuottajille ja pidetään
huolta suomalaisesta sokerin omavaraisuudesta niin hyvinä päivinä kuin
myös kriisin hetkinä?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensi viikolla käynnistyvät
tulotukilain mukaiset neuvottelut tuottajien kanssa siitä,
että saamme mahdollisimman pian selville ensi satokaudella
käytössä olevan sokerituen, joksi tulen
esittämään 350 euroa hehtaarilta eli
sen katon. Tällä on sen takia kiire, että nämä mahdolliset
vähentämistoimenpiteet tulevat käyttöön
lokakuussa sen jälkeen, kun Ecofin-neuvosto on käsitellyt
tämän esityksen. Ne tulevat Viralliseen lehteen,
ja sen jälkeen on sitten niiden hakuaika. Tulen toimimaan
kaikin tavoin sillä tavalla, että kannustan suomalaisia
sokerijuurikkaan tuottajia jatkamaan, koska se päätösvalta
on nyt nimenomaan meillä ja se on tuottajilla. Uskon, että teollisuus
jalostaa, kun meillä on tuotantoa.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Sokerin jalostaminen riippuu hyvin paljolti
siitä, miten sokeria jalostava teollisuus ja viljelijät
kokevat tämän tilanteen. Olisi hyvin arvokasta,
että me Suomen eduskunnassa kannustaisimme ja antaisimme
edellytyksiä. Kysynkin ministeri Anttilalta, kun aiemmin
hallituksen muodostamisen jälkeen hallitus antoi lisäbudjetin
ja esitti 100 miljoonaa euroa lisää investointitukia
ja silloin ed. Rajamäki ja SDP tekivät vastalauseen
ja vastustivat tätä sataa miljoonaa:
Kummalla on suurempi merkitys sokerin jalostuksen säilymiseen,
tällä nyt syntyneellä päätöksellä vai
sillä, jos olisi toteutunut se ed. Rajamäen ja
SDP:n vastalauseen mukainen esitys?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Tähän on erittäin helppo
vastata. Varmasti olisi käynyt niin, että jos
ed. Rajamäen esitys olisi toteutunut, niin usko tulevaisuuteen
maaseudulla olisi aivan toinen kuin on tänä päivänä.
Se 100 miljoonaa euroa on ollut aivan välttämätön.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! On uskomaton väistöliike,
että te olette Euroopan unionissa huonosti hoitaneet kansallisen
edunvalvonnan. Toisen kerran vedätte mankeliin suomalaisen
sokerintuotannon perusedellytykset ja siinä vaiheessa viittaatte
maa- ja metsätalousministeriön virkamiesten itsekin
mainitsemaan Maatilatalouden kehittämisrahaston tukikriteerien
uudelleenarvioinnin tarpeeseen, että ne tuet suunnattaisiin
paremmin nuorille, työvaltaisen maatalouden harjoittajille,
että ne saisivat kunnon tuen, jotka todella sitä tarvitsevat.
(Ed. Soini: Kepu limboilee nyt!)
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Se on totta, että Suomi hävisi äänestyksen
Euroopan neuvostossa. (Ed. Jaakonsaari: No niin, se on tappio mikä tappio!) — Kyllä,
tappio. — Suomi oli vähemmistössä.
Komissio ei riittävällä tavalla pysty
tunnistamaan tässä erilaisuutta Euroopassa. (Ed.
Jaakonsaari: Näin on, rehellistä puhetta!) Tämä on
selkeä asia. Ilman muuta tämä vaikuttaa
siihen, millä tavalla me komissioon suhtaudumme. Komissio
ei ole pystynyt olemaan tasapuolinen, se pitää sanoa
avoimesti. Mutta samalla on kuitenkin korostettava sitä,
että tämä päätös,
joka tehtiin yhtäläisenä koko Euroopassa,
ei heikennä Suomessa sokerijuurikkaan viljelyn edellytyksiä.
Se houkuttelee luopumaan aikaisempaa enemmän, mutta nyt suomalaisviljelijöiden
pitää toimia niin kuin saksalaiset ja ranskalaiset:
eivät ota sitä luopumistukea vastaan vaan jatkavat
viljelyä ja turvaavat sillä teollisuuden raaka-aineen
saannin. Tällä päätöksellä Suomesta
ei sokerintuotantoa lopeteta. Se on nyt viljelijöiden ja
teollisuuden omissa käsissä.
Pertti Hemmilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on todella vakava
asia nyt, mikä on tapahtunut. Sen huomaa näköjään
tässä salissakin. Täällä on
normaalia paljon hiljaisempaa nyt, mikä olisi toivottavaa
ainakin.
Puhemies! Arvostan pääministerin äskeisen vastauksen
rehellisyyttä. Arvostan sitä suuresti. Tästä tilanteesta
on nyt päästävä eteenpäin,
ja varmasti ed. Kallilla satakuntalaisena viljelijänä on
jo ajatuksia myöskin, miten tästä eteenpäin. Varmasti
myöskin hallituksen piirissä on etukäteen
jo mietitty, miten voitaisiin kansallinen huoltovarmuus, siis huoltovarmuus,
jota EU ei meille takaa, pelastaa tässä tilanteessa.
Kysynkin nyt arvoisalta hallitukselta:
Oletteko miettineet muita vaihtoehtoja nyt tämän
tilanteen läpiviemiseksi niin, että Suomessa vielä viiden
vuoden tai (Puhemies: Minuutti on kulunut!) kymmenen vuoden kuluttua
viljeltäisiin ja jalostettaisiin juurikasta?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Kuten jo yhdessä vastauksessa totesin,
käynnistyvät maanantaina neuvottelut tulotukijärjestelmän
mukaisesti, jolloin yritetään saada mahdollisimman
pian ratkaisu siitä, että 350 euroa hehtaarilta
eli se maksimituki, joka sokeriasetuksen mukaan voidaan maksaa,
on Suomessa käytössä jatkossa. Luonnollisesti
sitten kaikilla toimilla pyritään siihen, että kannattavan
sokerintuotannon edellytykset ovat olemassa. 141 artiklaan liittyy
tiettyjä hehtaarikohtaisia tukia. Jos onnistumme niissä,
nekin parantavat tämän alueen toimintamahdollisuuksia. Asia
on nyt vielä valmisteltavana komission piirissä,
mutta siellä yritystä on.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun, ministeri Anttila, totesitte, että viljelijöitä pitää nyt
kannustaa jatkamaan viljelyä, ja toisaalta tämä eilen
EU:ssa tehty päätös ilmaisesti minun
ymmärtääkseni kannustaa viljelijöitä luopumaan
viljelemisestä, niin onko hallitus nyt muuttamassa periaatteellisemminkin
linjaansa suhtautumisessaan EU:n päätöksiin?
Aikooko hallitus kenties tällaisissa epäoikeudenmukaisissa
päätöksissä jatkossa kannustaa
myöskin suomalaisia toimimaan vastoin EU:n päätöksiä?
Pystyttekö turvaamaan, jos te kannustukseksi annatte lisätukea,
että emme joudu EU:n hampaisiin sen tuen vuoksi? Voivatko
viljelijät luottaa siihen, että edes se tuki sitten
voi jatkua?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Tämä on Euroopan unionin
asetuksen mukainen tuki. Sen luvun löytää sieltä.
Se on 350 euroa hehtaarilta. Se on täysin laillinen tuki,
ja siihen tämä ratkaisu ei vaikuta yhtään
mitään.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tässä sitä ollaan
taas tämän EU:n kanssa. Ongelmahan on EU eikä sokeri.
Nyt EU kurkuttaa suomalaista viljelijää, ja katsotaan,
mitä tapahtui edellisen sopimuksen jälkeen: Ranska
ja Saksa eivät leikanneet mitään. (Ed.
Kimmo Kiljunen: Ei se EU:n vika ole, se on Saksan vika!) Me leikkasimme
38 prosenttia ja nyt uudestaan. Tämä on täysin
hävytöntä ja käsittämätöntä,
tällainen menettely. Mikä on Euroopan unioni sopimuskumppanina?
Minä en ole koskaan luottanut siihen, en ole halunnut olla
EU:n jäsen. Luotatteko te Euroopan unioniin sopimusten
pitäjänä ja sopimuskumppanina? Kyllä vai
ei?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tässä on kysymys
siitä, että Euroopan unionin marraskuussa 2005
tekemää päätöstä eivät
15 jäsenmaata pistäneet täytäntöön.
Ainoastaan 12 on tuotantoaan vähentänyt. Lähinnä sanoisin
näin, että tässä on kysymys
siitä, minkälainen päätöksentekokulttuuri
Euroopan unionissa on. Tällä hetkellä suurilla
jäsenmailla on valitettavasti liian paljon valtaa määrätä ja
toimia. Pitää saada jatkossa enemmän
yhteistoimintaa pienten jäsenmaiden toimesta. (Ed. Jaakonsaari:
Ja neuvotella suurten kanssa, olla vähän rähmällään!)
Meillä oli tässä tapauksessa jo koossa
seitsemän kahdeksan pienempää jäsenmaata,
jotka olivat samalla linjalla, että pitäisi jättää kansallisesti
päätettäväksi näiden
vähentämistoimenpiteiden soveltaminen, mutta siinä emme
sitten onnistuneet, koska eilispäivän aikana vielä sitten
Puolakin ihan viime metreillä saatiin tämän
uudistuksen taakse.
Ed. Merja Kuusisto merkittiin läsnä olevaksi.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun tuossa neuvottelussa tai päätöksenteossa
useat maat kuitenkin esittivät kritiikkiä tuota päätöstä kohtaan,
niin komissio lupasi tosiaan, että toimeenpanosääntöjä tehtäessä harkitaan menettelyä,
jossa teollisuus ja viljelijät voisivat neuvotella siitä,
millaisin kriteerein tuotannosta luopuvat asetetaan etusijajärjestykseen.
Toivonkin, että ministeri vahvistaa sen, että Suomessa
ei ryhdytä luokittelemaan kuitenkaan sitten viljelijöitä sillä tavalla,
kuka saa ja kuka ei saa viljellä, että jos vaikkapa
siellä Etelä-Savossa joku nyt haluaisi jatkaa
sokerijuurikkaan viljelyä, niin hän sen myös
pystyy tekemään. Eli emme maan sisällä ryhdy
tekemään niin kuin EU näyttää tekevän,
keskittämään tuotantoa tietyille seuduille.
Toisaalta tässä voi tietysti sanoa sen, että varmaan
kotimaisen omistajuuden arvo nousee arvoon arvaamattomaan, kun tästäkin
asiasta keskustellaan. Mutta toivon todella hyvää yhteistyötä teollisuuden
ja viljelijöiden kesken tämän asian hyvään
loppuunsaattamiseen.
Ed. Anneli Kiljunen merkittiin läsnä olevaksi.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Voin ed. Komille todella sanoa, että ei
tulla asettamaan eriarvoiseen asemaan. Nimenomaan tämä,
että nyt teollisuus ja viljelijät neuvotellen
tästä asiasta sopivat, takaa sen, että siinä on
kaikilla samanlaiset lähtökohtatilanteet. Ei pidä lähteä siitä,
että nyt luokitellaan sokerijuurikkaan tuottajia erilaisiin
kasteihin.
Jari Koskinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oli hyvä, että pääministeri
nyt täällä selkeästi sanoi,
että nyt Suomen pitää arvioida linjaansa
suhteessa komissioon, varsinkin kun tiedetään,
että edessä on maatalouden osalta seuraavat tärkeät
neuvottelut eli artikla 141 -neuvottelut. Jos samalla tavalla Suomea
käsitellään kuin käsiteltiin
sokeriasiassa, niin ei ole hyvää tulossa sieltä päin.
Kysyn nyt sitten:
Onko jo tehty nopeita arvioita, pitääkö meidän
muuttaa myös taktiikkaa artikla 141 -neuvottelujen suhteen?
Taas toisaalta voi myös kysyä ministeri Anttilalta:
Millä ihmeellä maatalouskomissaari perusteli tämän
tyyppistä epäoikeudenmukaista käytäntöä,
että muut jäsenmaat eivät noudata yhdessä tehtyjä päätöksiä kahden
vuoden takaa ja sitten välittömästi esitellään
uusia päätöksiä, jotka ovat
todellakin epäreiluja Suomea kohtaan ja vähän
monia muitakin jäsenmaita kohtaan?
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ensin tähän kysymyksen ensimmäiseen
osaan koskien 141 artiklan neuvotteluja. Tällä hetkellä on
käynnissä teknisten esteiden neuvotteleminen.
Eilispäivänä oli erittäin hyvät
neuvottelut virkamiestasolla, ja siellä ollaan edetty erittäin
hyvää vauhtia. Sitten poliittiselle tasolle jää kolme
asiaa: tuen taso, tuen mahdollinen alenema ja sitten jatko vuodesta
2013 eteenpäin.
Sitten tämä toinen kysymys siitä,
millä komissaari perusteli, niin komissaari perusteli sillä,
että tässä on niin runsaskätinen
lupaus viljelijöille ja teollisuudelle, että tämän
pitäisi käytännössä sitten
vähentää sitä tuotantoa EU:n
jäsenmaista. Edelleen korostan: Ollaan vapaaehtoisuuden
tiellä. Tässä ei Suomea pakoteta, ei
pakoteta sen enempää Suomessa olevaa teollisuutta
luopumaan. Tämä on ihan valintatilanne vapaaehtoisuuden
pohjalta. Me tulemme tekemään kaikkemme, että Suomessa
sokerijuurikkaan viljely jatkuisi. Siihen edellytyksiä nyt
luodaan.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Tappio mikä tappio. Minäkin
arvostan pääministeriä, joka tunnusti
sen. Muistan kun Suomen ja EU:n välillä käytiin
neuvotteluja maatalouden tulevaisuudesta, niin silloin keskustan
varapuheenjohtaja Sirkka-Liisa Anttila syytti pääministeri
Lipposta, että hän on rähmällään
Saksan edessä.
Eikö olisi nyt ollut hyvä olla neuvotteluissa rähmällään
jonkun suuren maan edessä ja hankkia neuvottelutulos, koska
tämä on aivan selvästi epäoikeudenmukainen
tämä ratkaisu Suomelle ja merkki siitä,
että Suomi on epäonnistunut Euroopan unionin politiikassa
ja maatalouspolitiikassa?
Ed. Jyrki Kasvi merkittiin läsnä olevaksi.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Kuten eilen siellä Brysselissä totesin,
voin sen nyt jo toistaa, että luonnollisesti olen pettynyt
ja olen surullinen, koska se työ, (Eduskunnasta: Joo, se
ei riitä!) jota tehtiin hyvin tiiviisti viimeiset neljä kuukautta,
ei valitettavasti tuottanut sitä lopputulosta. Huhtikuussa
nimittäin näytti siltä, kun ensimmäiset keskustelut
kävin komissaarin kanssa, että Suomen erityistarpeet
otetaan huomioon. Mutta sitten matkan varrella tämä tilanne
vaan muuttui sen takia, että haluttiin nyt sitten kaikille
samanlainen kohtelu, samanlainen ratkaisu. Eli olen tappioni eilen
myöntänyt. Olen pettynyt ja surullinen.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Ministerit aitiossa vaihtuvat, mutta yksi
ja sama myönnyttelylinja Brysselissä jatkuu ja
niin jatkuu sitten selittelykin täällä Suomessa
huonojen päätösten jälkeen.
Fakta on se, että me olemme kohta ytimiä myöten
tuontisokerissa. Se on tämän linjan tulos, ja
linjaa pitää nyt muuttaa. Rähmälleen
menoa ei pidä jatkaa, ed. Jaakonsaari. Rähmältään
pitää nousta seisomaan. (Ed. Jaakonsaari: Ei kun
rähmällään pitää puolustaa!) — Ei
sitä voi rähmällään
etua ajaa. — Te kannustatte, ministeri, sokerijuurikkaan
viljelijöitä jatkamaan, vaikka muualta saisi parempaa
tuloa. (Ed. Jaakonsaari: Nyt ollaan rähmällään!)
EU:han tähtää tässä supistamiseen.
Minä kannustan teitä ryhtymään
tosimielellä ja ajoissa ajamaan Suomen etua siellä Brysselissä.
(Ed. Jaakonsaari: Joo, ja hankkimaan kumppanin!)
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Voin sanoa, että varmasti olemme
tehneet parhaamme ja neuvotelleet. Viimeksi olemme neuvotelleet
myöskin Saksan kanssa eilisaamupäivällä.
Saksa oli pitkään epäileväinen,
koska tämäkään ratkaisu ei ole
sellainen, joka Saksan tarpeita olisi tyydyttänyt, mutta
lopputulos vaan sitten eilen oli, että niukalla enemmistöllä se
esitys hyväksyttiin. Turha on sitä nyt epäillä,
etteikö tässä olisi todella töitä tehty.
Minulla on täysin hyvä omatunto siitä.
Parhaamme varmasti olemme yrittäneet.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomion myös
siihen, että neuvoston työssä ja Eurooppa-neuvoston
puolella pitää hyvin laajalla rintamalla olla
liikkeellä ja tässä yhteydessä kyllä esimerkiksi
viinintuottajamaiden ja keskeisten maatalousmaiden, Saksan ja Ranskan,
kanssa olisi pitänyt pystyä hakemaan Suomen luonnon
olosuhteista lähtien yhtenäistä lähestymiskulmaa.
Tässä on kuitenkin Luxemburgin Eurooppa-neuvoston
joulukuussa 1997 aikanaan hyväksytyt linjat, joiden pitävyydestä vain Suomi
pitää kiinni.
Ed. Kimmo Tiilikainen merkittiin läsnä olevaksi.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Kyllä siellä parhaamme varmasti
teemme. Tämä Luxemburgin huippukokouksen ja neuvoston
päätös on totta, mutta se on poliittinen
tahdonilmaus. Se ei ole lainsäädäntöä,
johon voisi vedota.