Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Erityisesti kolmannen sektorin järjestöissä on
ollut epätietoisuutta tukityöllistämismäärärahojen
riittävyydestä tänä vuonna.
Näitten rahojen käyttöä sidottiin
varsin voimakkaasti jo alkuvuonna edellisen hallituksen toimesta.
Kysynkin nyt työministeriltä:
Mitä nykyinen hallitus on tehnyt ja tekemässä sen
eteen, että kolmannen sektorin toimintaedellytykset myös
loppuvuonna turvataan?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tänä vuonnahan ongelmana
on ollut ennen kaikkea se, että päätöksin
heti alkuvuodesta on sidottu erittäin paljon näitä rahoja,
ja näin ollen kolmannen sektorin tukityöllistäminen
on ollut pysähdyksissä päätöksenteon
osalta. Kuitenkin on niin, että vasta puolet rahoista on käytetty,
ja tämä merkitsee sitä, että tällä hetkellä suuntaamme
kaiken vapaana olevan rahoituksen kolmannen sektorin tukityöllistämiseen,
ja näin ollen sitä tehdään
te-keskuksissa, tehdään ministeriöissä,
ja aina kun vapautuu rahoja, kun joku asia ei toteudu,
suunnataan kolmannelle sektorille. Tässä yhteydessä haluaisin myös todeta,
että ensi vuonna kolmannen sektorin tukityöllistäminen
tulee lisääntymään tämän
vuoden noin 11 000 henkilöstä noin 13 000:een.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri mainitsi, niin uusi hallitus
on tälle sektorille pistämässä varsin
huomattavia lisäpanostuksia, eli 30,5 miljoonaa euroa on
tulossa syrjäytymisuhan alla olevien nuorten työllistämiseen
ja lisäksi 18 miljoonaa euroa vammaisten ja vajaakuntoisten
työllistämiseen. Kysynkin:
Miten hallitus aikoo käyttää nämä rahat?
Ja voisiko vielä tarkentaa sitä, kuinka monta
ihmistä näillä rahoilla voidaan työllistää näissä ryhmissä?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Tavoitteena on, että vammaisten tuki kohdistuu
noin 3 000—4 000 vammaiseen, jotka tukityöllistetään
tällä lisämäärärahalla.
Sen lisäksi 18 miljoonaa käytetään
normaalisti vammaisten työllistämiseen jo päätetyistä rahoista.
Nuorten kohdalla 30 miljoonaa on tarkoitus kohdistaa erityisesti
niihin nuoriin, jotka ovat todella vaikeuksissa. Tämä koskee
nuoria, jotka keskeyttävät opintonsa, jotka ovat
päättäneet ammatillisen koulutuksen mutta
eivät ole työllistyneet. Tällä hetkellä nuoret
työllistyvät nimenomaan tässä ryhmässä kohtuullisen
hyvin. Sen lisäksi katsomme niitä, jotka eivät
tällä hetkellä ole missään
tilastoissa. Niitä perataan. Otamme selvää siitä,
missä ovat ne nuoret, jotka eivät ole joko opiskelussa,
koulutuksessa tai sitten työvoimatoimistoissa työnhakijoina.
Nyt kohdennamme nämä rahat todella joustavasti
koulutukseen, sen lisäksi opinnonohjaukseen, lisäksi
tukityöllistämiseen silloin, kun se on tarpeellista.
Neuvottelut jatkuvat ensi viikolla.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Olen todella ilahtunut, että kokoomuskin
on ymmärtänyt tämän niin sanotun
tempputyöllistämisen arvon, (Välihuutoja)
ja haluaisinkin kysyä ministeriltä:
Oliko vaikeata houkutella kokoomus siihen, että näiden
järjestöjen työllistämistukea
pidetään riittävällä tasolla?
Sehän on sitä työllistämistukea
tämä järjestöissä tehtävä työ,
josta ei suoria työllistämistuloksia avoimelle
sektorille niin kovin paljon tule, mutta sillä on hyvin
merkittävä sisältö sitä kautta,
että se ehkäisee syrjäytymistä, ja
erityisesti nuorten kohdalla se pitää ihmisiä elämässä kiinni
ja usein myös motivoi kouluttautumiseen.
Kysyisin myös sitä, kun sanoitte, että on
paha, että rahat on sidottu etupainotteisesti: Miksi on paha,
että vuoden työtä suunnitellaan? Kysehän on
siitä, että raha riittää koko
vuoden, mutta se suunnitellaan etupainotteisesti, jotta ei käy
niin, että loppuvuodesta sitten on suunnattu raha johonkin,
jossa se ei tule käytetyksi. Tämähän
on juuri se väline, jolla pyritään siihen,
että ne rahat, joita on varattu, käytetään
myös vuoden aikana.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin, että entisellä työministerillä oli
ongelma siinä, että rahaa jäi käyttämättä ja
että sen takia ohjeet ovat olleet, että rahat
tulee käyttää etupainotteisesti. Ongelma
on siinä, että kun päätökseen
sidotaan rahat, niin silloin joudutaan sitten kieltäytymään
joistain projekteista, ne eivät ehkä jatku, ja
näin ollen tässä on ollut erittäin
vaikeita suunnitteluongelmia. Nyt olemme kuitenkin näitä parantaneet.
Tilanne on huomattavasti parempi tällä hetkellä.
Mutta vastaisin tähän kysymykseen siitä,
onko vaikeata. Kaikki näkevät sen, että kolmannen sektorin
merkitys on erittäin suuri. Se ei todellakaan työllistä avoimelle
sektorille, mutta olemme nyt määrittelemässä niitä polkuja,
joissa kolmannen sektorin työllistäminen on huomattavasti
tavoitteellisempaa kuin aikaisemmin, ja siten katsomme, että ihmisen
polku työllisyyteen, työhön, on tätä kautta
nopeampi.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Tämän kuluvan vuoden ongelma
on ollut nimenomaan se, että kolmannen sektorin organisaatiolla
ei ole ollut rahaa eikä tietoa tulevasta. Ja jos ministeri
Filatov oli niin vastuuton, että hän sitoi määrärahoista
liian paljon, niin teillä olisi ollut toiminnan paikka
ja aika lisätalousarvion yhteydessä, mutta te
ette esittänyt lisää rahaa. Te halusitte
ajaa kolmannen sektorin järjestöt ahtaalle, ja
te olette toukokuussa antanut määräyksen,
että työttömien työnhakijoitten
siivous aloitetaan työvoimapalvelukeskuksista, ja niiden
piti olla työttömien viimeinen tuki ja turva.
Tiedättekö te, kuinka monta työtöntä on
pudonnut kokonaan toimeentulotuen varaan työmarkkinatuen
puolelta tämän uudistuksen jälkeen?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Työvoiman palvelukeskukset ovat niille pitkäaikaistyöttömille,
joiden katsotaan voivan työllistyä Kelan, kunnan
ja työvoimatoimiston yhteispalvelulla. Tässä on
tehty kriteereitä, niitä on valmisteltu kaksi
vuotta, ne on hyväksytty tämän vuoden
helmikuussa ja toukokuussa näitä on alettu soveltaa.
Työttömien yhdistykset ovat olleet mukana. Tässä on
ollut laaja johtoryhmä, joka on sopinut näistä kriteereistä.
Lähtökohta on se, että ne, joille tämä palvelu
on toimivaa, ovat työvoiman palvelukeskuksen asiakkaita.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Matti Vanhasen kakkoshallituksen aikana
on työllisyys parantunut. Se on aivan yksiselitteinen asia.
Matti Vanhasen hallitus lähtee siitä, että työvoimapolitiikkaa
ajatellaan kokonaisuutena, ja on erittäin tärkeää,
että elinkeinopolitiikka ryhtyy sellaisiin toimiin, että mahdollisimman
moni työllistyisi. Kysyisin ministeri Pekkariselta:
Missä vaiheessa menee uuden elinkeino- ja työvoimaministeriön
roolitus näissä työllisyyskysymyksissä?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan hyvässä vaiheessa,
koska tänään valtioneuvostosta on lähtenyt
esitys, joka on ratkaiseva tämän uuden ministeriön
syntymisen kannalta. Huomenna se on tasavallan presidentin esittelyssä,
ja lupaan ensi viikolla eduskuntaan lakiesityksen, jolla ne erittelyvirat
perustettaisiin tämän vuoden puolella, mikä sitten
avaisi tien siihen, että ensi vuoden ensimmäinen
päivä meillä on pystyssä ministeriö, työ-
ja elinkeinoministeriö, joka pystyy vastaamaan näihin
haasteisiin, jotka täällä ovat nousseet
esille (Ed. Jaakonsaari: Aika paljon luvattu!) — entistä paremmalla
rahoituksella, ed. Jaakonsaari, josta sovittiin jo hallitusneuvotteluissa. Päätettiin
silloin panna näihin tarpeisiin kaiken kaikkinensa 50 miljoonaa,
joka sitten on jakaantunut näihin tarpeisiin tai tällä erittelyllä,
minkä täällä ministeri Cronberg
toi jo esille.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Kokoavana näkökohtana tähän
sokerikeskustelun ja työllisyyskeskustelun jälkeen.
Valtion talousarviossa on varattu 12 miljoonaa euroa käytettäväksi
valtioneuvoston päätöksellä talouden rakennemuutosten
tai muiden äkillisten tapahtumien työllisyydelle
ja tuotantotoiminnalle aiheuttamien häiriöiden
lieventämiseen. Kun tässä sokerikysymyksessä tuntuu
aina käyvän pahiten päin, niin jos nyt
käy, niin kuin pelättävissä on, että EU:n
tavoite luopumisesta toteutuu ja viljelijät ja teollisuus
tarttuvat tähän täkyyn, ja kun viljelijöille
ja teollisuudelle korvataan tietyllä tavalla näitä luopumisesta
aiheutuneita menetyksiä, niin onko hallituksen piirissä ajateltu,
että tätä rahaa, jonka äsken
mainitsin, voisi käyttää myös
tästä mahdollisesti teollisuuden työntekijöille,
kuljetusyrittäjille ja muille alaan liittyville koituvien
vahinkojen korvaamiseen?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Todellakin ensi vuodelle on varattu noin
12 miljoonaa euroa nopeista rakenteellisista muutoksista kärsivien paikkakuntien
tarpeisiin. Nyt vaan minulla on se käsitys, ettei ole mitään
mahdollisuutta siihen, että tästä sokerikysymyksestä sillä aikataululla juontuisi
jotain sellaista, että ensi vuoden aikaan jouduttaisiin
reagoimaan tällä tavalla. Hallituksen linja, joka
on täällä pääministerin
ja maa- ja metsätalousministerin puheenvuoroissa tullut esille,
mielestäni takaa sen, että ei ainakaan ensi vuoden
aikaan missään tapauksessa tällaiseen
tilanteeseen jouduta. Periaatteessa kaikki ne nopeat muutokset,
joissa merkittävä määrä ihmisiä joutuu
yhtäkkisen ratkaisun seurauksena työttömäksi,
voivat olla tämän menettelyn piirissä.
Jo edellisellä hallituskaudella silloinen hallitus avasi
tämän menettelytavan.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Vaalien alla kokoomus onnistui lanseeraamaan kaksi
käsitettä: tempputyöllistäminen
ja tasa-arvotupo. Sanoisin, että nämä molemmat
käsitteet ovat nyt osoittautuneet pahemman luokan tempuiksi.
Minusta on lähes loukkaavaa se, että nyt puhumme
tukityöllistämisestä sanan varsinaisessa
merkityksessä, kun puhumme kolmannen sektorin työpaikoista.
On arvokasta, että ihmiset voivat tehdä työtä kansalaisjärjestöissä,
ja me haluamme pitää sosialidemokraatteina kiinni
näistä työpaikoista niin ministeri Filatovin
aikana kuin nytkin. On hyvä, että täällä on
tullut esille, että niistä työpaikoista
pidetään kiinni, mutta kokoomuksen vaalipropagandassa
lähdettiin siitä, että se on väärää työllistämistä.
Ei se ole, jos ihmisellä on työpaikka, mihin hän
voi mennä töihin ja tehdä yhteiskuntaa
palvelevia työtehtäviä.
Mutta lyhyesti: Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
kävi Lapissa alkuviikosta. Siellä nousi kunta
kunnan jälkeen esille (Puhemies: Nyt on minuutti mennyt
eikä kysymykseen ole päästy!) työllisyysperusteiset
investointituet. Hallitus leikkaa ne 34 miljoonasta 8 miljoonaan
euroon. Pyydettiin välittämään
terveiset, (Puhemies: Nyt kysymykseen tai ...) että se
on väärää työpolitiikkaa.
Eikö sana ole tullut teille perille, hyvä hallitus?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä tempputyöllistämisestä.
Kolmannen sektorin niin kutsutut työpaikat eivät
ole koskaan olleet pysyviä työpaikkoja. Tarkoitus
on, että ne nähdään tällaisena
polkuna oikeaan työhön avoimilla markkinoilla
silloin, kun se on mahdollista, ja välityömarkkinoilla silloin,
kun se ei ole mahdollista. Näin ollen nimenomaan kolmannen
sektorin työpaikat ovat eräänlaisia valmentavia
työpaikkoja matkalla työhön. (Ed. Jaakonsaari:
Voivat ne olla myös pysyviä!) — Periaatteessa
niitä ei ole koskaan tarkoitettu, ei myöskään
sosialidemokraattien toimesta, pysyviksi työpaikoiksi.
Tähän työllisyyspohjaiseen investointitukeen haluaisin
todeta sen, että hallitus on valinnut sen, että panostamme
ihmisiin, ammatilliseen koulutukseen ja työhön,
sen sijaan että panostaisimme seiniin, koska ne ovat huomattavan
kallista työllistämistä. (Ed. Gustafsson:
Molempiin tulee panostaa!)
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Vaikuttaa siis siltä, että Lappiin
viedään terveisiä, että teillä rakennetaan
tyhjiä seiniä tämän hallituksen
mielestä.
Mutta vielä tähän kolmannen sektorin
työllistämiseen ja työvoimapolitiikan
vaikuttavuuteen. Kun te olette lähettänyt ohjeen,
jossa sanotaan, että ne ihmiset, jotka ikään
kuin näyttävät epätoivoisilta
tapauksilta, puretaan pois täältä palvelukeskuksen
konseptin sisältä, elikkä he eivät
pääse työvoimapalvelujen piiriin, he
eivät pääse sitä kautta näiden
sinne rakennettujen sosiaalitoimen ja Kelan palveluihin, niin minne nämä ihmiset
joutuvat, koska heille ei ole olemassa palvelukonseptia? (Eduskunnasta:
Maantielle!)
Oletteko te neuvotellut kuntien kanssa, että kunnat
ottavat sosiaalityönsä kautta näistä ihmisistä enemmän
vastuuta? Ja pitääkö paikkansa se tieto,
että kun hallitus on sitoutunut vaikuttavuuden lisäämiseen,
ja tämä kolmannen sektorin työllistäminen
ei ole kovin vaikuttavaa, niin te olette poistanut esimerkiksi valmentavan
koulutuksen kokonaan vaikuttavuuskriteereistä? Sitä ei
enää arvioida.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Valmentavaa koulutusta arvioidaan jatkuvasti,
että tässä suhteessa en näe
mitään muutosta.
Tähän työllisyyspohjaiseen investointitukeen halusin
todeta sen, että Lappiin ja Itä-Suomeen tullaan
suuntaamaan, meillä on jatkuvasti 8 miljoonaa tätä rahaa
ensi vuonna ja jatkossakin. (Ed. Gustafsson: 25 miljoonaa vähemmän!) — Aivan oikein,
eduskunta jos katsoo sen, että tässä halutaan
lisätä tätä määrärahaa,
se voidaan tietenkin tehdä. (Hälinää)
Tässä olemme nimenomaan priorisoineet.
Puhemies:
Vielä ministeri Pekkarinen.
Mutta itse kysymykseen ...
Puhemies:
Kun sitä kysymystä ei ole koskaan esitetty,
niin parempi, jos ministeri Pekkarinen. Katsotaan sitten, jos kysymys
vielä tulee.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti, ettei tule väärä käsitys
siitä etteikö Lapissa voida investointeja tukea,
niin kaiken kaikkinensa käytetään ensi
vuonna noin 130 miljoonaa euroa nimenomaan yritystukiin, investointi-
ja kehittämisavustuksiin ja niistä selvästi
suurimman osan saa nimenomaan Lappi. Käsitys siitä,
että siellä ei enää rahoitettaisi
näitä yritysten investointeja ehdottomasti ei
pidä paikkaansa. (Ed. Gustafsson: Sodankylän keskustalaiset
olivat eri mieltä!)