Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Arvoisa puhemies! Opinto-ohjauksen merkitys on viime aikoina korostunut. Maamme peruskouluissa on kuitenkin opinto-ohjausta saatavilla vaihtelevasti eri kunnissa. Oppilaiden kohtelu ei siis ole tasapuolista. Ohjaukselle ei ole myöskään asetettu mitään määrällistä normia. Joissakin kunnissa on tehty päätös, että yhtä päätoimista opinto-ohjaajaa kohti voi olla enintään 250 oppilasta. Sosialidemokraattiset jäsenet sivistysvaliokunnassa toivovat selvitettäväksi opinto-ohjauksen määrällisen mitoituksen säätämistä asetuksella. Hallituspuolueiden jäsenet eivät kuitenkaan halunneet varmistaa loppuun asti opinto-ohjauksen toteutumista ja tyrmäsivät selvityksen. Haluaisin kysyä opetusministeri Sarkomaalta:
Miten hoidamme opinto-ohjauksen tasapuolisen saatavuuden jokaiselle sitä tarvitsevalle oppilaalle?
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Perusopetuksen kehittäminen on yksi keskeinen painopiste tulevalla vaalikaudella. Hallitus on päättänyt, että perusopetukseen tulee 80 miljoonaa euroa. Yksi keskeinen kehittämisen kohde on juuri oppilaanohjaus. On erittäin tärkeää, että jokainen oppilas ja opiskelija saa riittävän oppilaanohjauksen. Tarkoitus on juuri suunnata näitä lisävaroja sillä tavalla, että kunnissa ja kouluissa kehitetään oppilaanohjausta.
Olen juuri ottanut, arvoisa puhemies, vastaan raportin, jossa on luotu uusia käytäntöjä oppilaanohjauksen kehittämiseen, ja työtä tehdään tämän eteen. Mutta sitä, miten tiukoin säädöksin tätä säädellään, kannattaa hiukkasen miettiä.
Arvoisa puhemies! Myös toisen asteen koulutuksessa on opinto-ohjauksen tarve kasvanut muun muassa laajan valinnaisuuden takia. Lukiossa opinnot ovat uudistusten myötä yksilöllistyneet ja ohjauksen merkitys on näin kasvanut. Kuitenkin myös lukioissa opinto-ohjaus on riittämätöntä. Usein opinto-ohjaus hoidetaan sivutoimisesti. Suomen Lukiolaisten Liitto on esittänyt, että jokaisessa lukiossa tulisi olla yksi täysipäiväinen pätevä opinto-ohjaaja jokaista 200:aa opiskelijaa kohden.
Opetusministeriö on käynnistänyt valtakunnallisen toimenpidekokonaisuuden, jonka tarkoituksena on nimenomaan lisätä lasten ja nuorten hyvinvointia ja ehkäistä syrjäytymistä. Yhtenä kohderyhmänä on mainittu koulupudokkaat. Olisi hyvä tietää:
Miten opetusministeriö aikoo tulevaisuudessa tämän kohderyhmän ja tasapuolisesti kaikkien koulua käyvien opinto-ohjauksen toteuttaa ilman opinto-ohjauksen lainsäädännöllistä ja määrällistä asetusta?
Arvoisa puhemies! Lukiokoulutuksen osalta on aivan selvää, että tällä hetkellä lukioissa on aivan riittämätöntä se, mikä oppilaanohjauksen tilanne on, ja siinä on ryhdytty toimiin. Lukiopäivät ovat tulossa ensi viikolla. Siellä yhdessä lukion opettajien ja rehtoreiden kanssa tätä asiaa viedään eteenpäin.
Mutta oppilaanohjauksen osalta syrjäytyneiden nuorten osalta hallitus päätti juuri budjettiriihessään 30 miljoonaa euroa suunnata kohtaanto-ongelman ratkaisemiseksi ja erityisesti sen ongelman ratkaisemiseksi, millä tavalla me saamme autettua niitä nuoria, jotka siellä tilastoissa ovat, jotka eivät ole työssä eivätkä ole koulutuksessa. Me käymme nuori nuorelta ja tilasto tilastolta työministeri Cronbergin kanssa näitä nuoria läpi ja katsomme, minkälaisia toimia on — ammatillista koulutusta, oppisopimusta, työpajakoulutusta — ja erityisesti haluamme luoda uusia ohjauksen muotoja sillä tavalla, että etsivän työn kautta saamme nuo nuoret ohjattua koulutukseen. Aivan pian eduskuntakin saa tiedon näistä toimista. Oppilaanohjaus on kaikella tavalla hallituksen toimien painopiste.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.