Paavo Arhinmäki /vas(esittelypuheenvuoro):
Kiitos, arvoisa puhemies! Toki olen sen verran kokenut puhuja
myös ilman tätä mikrofonia, että vaikka
vähän hälyä onkin, niin tarvittaessa ääni
kantaa yli suurienkin joukkojen.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden neuvoston 61. istunto järjestettiin
Tukholmassa viime lokakuun lopulla, ja olemme koonneet sen tulokset
ja muun viime vuoden toimintasuunnitelman mukaisen työn
nyt käsiteltävään kertomukseen.
Aikaisempien vuosien keskustelun pohjalta ja toivomusten mukaisesti
olemme supistaneet kertomuksen mahdollisimman lyhyeen muotoon, eikä sitä siksi
voi pitää täydellisenä hakuteoksena pohjoismaiseen
yhteistyöhön.
Istunnon pääaiheena Tukholmassa oli Pohjoismaat
ja EU. Huippukokouksessa, johon osallistuivat pääministerit
ja oppositiojohtajat, visioitiin Pohjoismaiden aseman tehostamista
ja kehittämistä EU-yhteistyössä.
Pohjosmainen yhteistyö ja EU-yhteistyö eivät
ole tietenkään ristiriidassa keskenään
ja molempia varmasti tarvitaan.
Pohjoismaiden neuvoston puheenjohtajisto hyväksyi erillisen
EU-strategian. Neuvoston viime vuoden presidentti, joka toki hyvän
Pohjoismaiden neuvoston presidentin kykyjen mukaan osaa myös
Suomea, Sinikka Bohlin, korosti, että vaikka kansallisilla
parlamenteilla on EU-työssä avainasema, Pohjoismaita
yhteisesti kiinnostavia EU-asioita voidaan käsitellä myös
pohjoismaisesti. Erityisesti Norja on toivonut EU:n vihreiden ja
valkoisten kirjojen käsittelyä Pohjoismaiden neuvostossa,
mutta Suomen valtuuskunnan lähtökohta on ollut
se, että siihen ei oikein ole mahdollisuuksia jo kokousaikataulusyistä.
Pohjoismainen turvallisuuspoliittinen keskustelu sai sytykkeitä viime
vuonna, kun Norjan entisen ulko- ja puolustusministerin Stoltenbergin selvitys
Pohjoismaiden ulko- ja turvallisuuspoliittisen yhteistyön
tiivistämisestä julkistettiin helmikuussa. Tarkastelussa
ovat muun muassa sotilaiden ja siviilien yhteistoiminnan tehostaminen
kriisinhallinnassa, ilmavalvonnan yhteistyö, olemassa olevien
satelliittipalveluiden hyödyntäminen, tietoturvallisuus
ja ulkoasiainhallintojen yhteistyö. Lisäksi on
korostettu toimivan merivalvonnan ja pelastuspalveluiden varmistamisen tärkeyttä ja
arktisen yhteistyön merkitystä. Stoltenbergin
rohkeimmat ehdotukset koskivat pohjoismaista solidaarisuusjulistusta
ja Pohjoismaiden osallistumista Islannin ilmavalvontaan. Tosin hintalapusta
tässä selvityksessä ei puhuttu mitään,
ehkäpä sattuneesta syystä.
Henkilökohtaisesti katson, että Pohjoismaiden
neuvoston vahvuus on siinä, että se on harvoja
kansainvälisiä foorumeja, jolla keskitytään
ulko- ja turvallisuuspolitiikan sijasta tavallisten ihmisten tavallisten
asioiden hoitamiseen. Pohjoismaiden on jatkossa tehtävä entistä enemmän
yhteistyötä siviiliturvallisuudessa ja siviilikriisinhallinnassa
sekä toisaalta ympäristöuhkien ja ympäristötuhojen
torjumisessa. Sen sijaan militaristista kalistelua tuskin Pohjoismaiden
neuvostossa tai pohjoismaisessa yhteistyössä kaivataan.
Lähialueyhteistyöstä on tullut yhä keskeisempi
osa Pohjoismaiden neuvoston työtä. Neuvosto osallistui
aktiivisesti Itämeri-, Arktis- ja Barents-yhteistyöhön
sekä yhteistyöhön Luoteis-Venäjän
kanssa. Neuvosto kehitti toimivuoden aikana yhteistyötään
alueen parlamentaaristen elinten ja muiden poliittisten toimijoiden
kesken, hyväksyi yleisen työsuunnitelman Baltian
yleiskokouksen kanssa, oli mukana Venäjän valtionduuman
ja liittoneuvoston järjestämässä ympäristö- ja
kulttuuriaiheisessa pyöreän pöydän
keskustelussa sekä osallistui pohjoisen ulottuvuuden parlamentaariseen
foorumiin, Barentsin alueen parlamentaarikkokonferenssiin ja Itämeren
parlamentaarikkokonferenssiin.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaiden päiväjärjestyksen
yhdeksi pääaiheeksi on noussut globalisaatiotyö,
jossa painopisteitä ovat ilmasto, ympäristö ja
energia, tutkimus, koulutus ja innovointi sekä Pohjoismaiden
entistä näkyvämpi rooli edelläkävijäalueena.
Henkilökohtaisesti pidän tärkeänä toimintavuotena
käynnistettyä huippututkimusaloitetta. Kyseessä on
suurin koskaan toteutettu yhteispohjoismainen tutkimus- ja innovointipanostus,
ja sen osaohjelmat keskittyvät ilmastonmuutoksen vaikutuksiin
ja energiaan. Neuvostoa on kuitenkin puhuttanut globalisaatioaloitteiden
rahoitus, sillä tämä on johtanut leikkauksiin
muilla budjetin alueilla.
Kansalaisia koskettava työsarka on rajaesteiden poistaminen
Pohjoismaiden välillä. Rajaestefoorumi on yksilöinyt
kolmisenkymmentä rajaestettä, jotka haittaavat
liikkumista ja työskentelyä toisessa Pohjoismaassa.
Näistä ratkaistiin viime vuonna kymmenisen estettä.
Suurimmat ja samalla kaikkein vaikeimmat liittyvät edelleen sosiaalietuuksiin,
mikä johtuu Pohjoismaiden toisistaan poikkeavista järjestelmistä.
Myös lainsäädäntötyössä yhteistyön
lisäämistä suositeltaisiin, jotta varsinkaan
EU-direktiivien täytäntöönpanossa
ei luotaisi uusia esteitä. On tärkeää,
että rajaestefoorumi saisi jatkaa työtään.
Tämä esteiden poistaminen on konkreettista työtä tavallisten
ihmisten hyväksi. Pohjoismaiden neuvosto erottuukin edukseen
muista kansainvälisistä yhteistyöorganisaatioista,
koska neuvostossa puhutaan ruohonjuuritason asioista ja pyritään
vaikuttamaan pieniltä tuntuviin seikkoihin, jotka ovat
kuitenkin yksittäisen ihmisen kannalta hyvin suuria, kuten
siihen, miten voi työskennellä toisessa maassa
tai viettää eläkepäiviä omassa
kotimaassaan. Onhan aivan hullu tilanne, että on työn
perässä muuttanut toiseen Pohjoismaahan ja sitten
eläkkeiden verotussyistä ei voi palata kotimaahan,
sinne missä haluaisi eläkepäiviään
viettää.
Arvoisa puhemies! Pohjoismaisen yhteistyön kansallisesta
ankkuroinnista on puhuttu paljon. Annamme tämän
kertomuksen eduskunnalle ja jaamme neuvoston suositukset kaikille
edustajille. Valtuuskunnan jäseniä ja virkamiehiä kuullaan
asiantuntijoina eri valiokunnissa ja valiokuntia kutsutaan pohjoismaisiin
seminaareihin. Viime vuonna PN:ssa tehtiin sisäinen päätös,
että PN lähettäisi käsittelemänsä Pohjoismaiden
ministerineuvoston ja Pohjoismaiden hallitusten selonteot kansallisten
valtuuskuntien kautta asianomaisiin kansallisiin valiokuntiin lausunnoille. Pohjoismaiden
neuvoston istunnon hyväksymien suositusten seurannassa
olisi parantamisen varaa ja meidän valtuuskunnan jäsenten
tulisikin eduskunnan valiokunnissa seurata niiden etenemistä.
Arvoisa puhemies! Entisten vuosien tapaan Pohjoismaiden neuvosto
on käynyt keskustelua pohjoismaisesta budjetista Pohjoismaiden
ministerineuvoston kanssa. Budjettiprosessi oli kivuttomampi kuin
edellisenä vuonna, ja PN sai omia painotuksiaan siihen,
muun muassa kulttuuribudjettiin ja Itämeren toimintaohjelman
rahoitukseen. Budjetin loppusumma oli koko Pohjoismaiden neuvoston
toiminnalle viime vuonna 910 miljoonaa Tanskan kruunua, joka oli
tämän päivän Forexin kurssin
mukaan noin 125 miljoonaa euroa. Tätä voidaan
pitää kohtuullisena verrattuja moniin muihin kansainvälisiin
organisaatioihin. Tämän lisäksi on todettava,
että Pohjoismainen yhteistyö sujuu hyvin pienin
henkilöstöresurssein. Organisaatiota on kevennetty
ja kavennettu, ja neuvostolla on oma tarkastuskomitea, joka koko
ajan seuraa projektitoimintaa ja tekee hallinnon tarkastelua.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi totean, että pohjoismaisessa
yhteistyössä on muistettava kielten asema Pohjoismaita
yhdistävänä ja lähentävänä tekijänä.
Pohjoismaisella kielisopimuksella edistetään skandinaavisten
kielten opetuksen säilyttämistä kansallisissa
opetusohjelmissa. Tässä yhteydessä on
kuitenkin pidettävä myös huolta siitä,
että suomen kieli saa aseman pohjoismaisessa yhteistyössä.
Nythän neuvoston kielet ovat ruotsi, tanska ja norja, ja
suomeksi käännetään asiakirjoja
ja kokouksissa on tulk-kaus suomeksi. Valtuuskunnan jäsenten
tasa-arvoiselle osallistumiselle pohjoismaiseen yhteistyöhön
on tärkeää, että asiakirjat
saadaan ajoissa suomeksi. Laajojen ministerineuvoston selontekojen
osalta tämä ei toteudu. Ne valmistuvat aivan istunnon
kynnyksellä, ja suomennokset tulevat jäljessä.
Ehkä asiaan saadaan parannus, kun selontekoja aletaan lähettää lausunnolle
kansallisiin parlamentteihin.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies, herr talman! Pyysin aamulla Facebookissa
ihmisiä kertomaan, mitä mieltä he ovat
pohjoismaisesta yhteistyöstä ja sen tarpeesta,
mitä asioita pohjoismaisessa yhteistyössä tulisi
käsitellä. Sain todella suuren joukon erittäin
hyviä vastauksia, konkreettisia esityksiä siitä,
mihin kysymyksiin tulisi puuttua. Sain myös yhden hauskan
esimerkin, ja se ehkä sopii tähän alkukevennykseksi.
Yksi Facebook-ihmisistä totesi, että pohjoismaista
yhteistyötä tarvitaan esimerkiksi jääkiekossa.
Suomi tahallaan hävisi Tanskalle siksi, että Ruotsi
saisi helpomman vastustajan puolivälieriin.
Mutta, arvoisa puhemies, asiaan. Viime viikkojen tapahtumat,
ja nyt viittaan Euroopassa tapahtuneisiin talousmylleryksiin, ovat
olleet hyvä muistutus siitä, että elämme
monella tavalla keskinäisessä riippuvuussuhteessa.
Islannin tulivuorenpurkaukset ja niistä seuranneet tuhkapilvet taas
ovat hyvä muistutus siitä, että meitä maantieteellisesti
lähellä sijaitsevien maiden tapahtumat ja luonnonmullistukset
vaikuttavat väistämättä myös
meihin.
Kaikki Pohjoismaat ovat pieniä avoimia
talouksia, jotka ovat suuresti riippuvaisia ulkomaankaupasta ja
joiden yhteiskunnat perustuvat vahvaan pohjoismaiseen malliin. Nämä kaksi
tekijää erottavat meidät melkein kaikista
muista maista. Näistä tekijöistä johtuen
Pohjoismailla on myös hyvin samanlaiset globalisaatioon
liittyvät mahdollisuudet ja uhkakuvat. Tämä realiteetti
johtaa väistämättä siihen johtopäätökseen,
että meillä on yhä suurempi ja kasvava
objektiivinen tarve syventää pohjoismaista yhteistyötä.
Suomen EU-jäsenyyden myötä moni on
epäillyt pohjoismaisen yhteistoiminnan tarvetta. Itse alan
olla entistä vakuuttuneempi siitä, että juuri pohjoismaisen
yhteistoiminnan tarve tulee entisestään syvenemään.
Esimerkiksi EU:n laajenemisesta johtuen alueellisen yhteistyön
merkitys tulee kasvamaan, ja myös ilmastonmuutoksen ja muiden
ympäristökatastrofien johdosta tulee maantieteellisesti
meitä lähellä olevien valtioiden yhteistoiminnan
merkitys kasvamaan, puhumattakaan siitä, että pyrkimyksemme
säilyttää pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta
edellyttää paitsi kansallisia toimenpiteitä myös
yhteistoimintaa Pohjoismaiden kesken EU:ssa.
Arvoisa puhemies! Miten pohjoismainen yhteistoiminta tänään
sitten voi? Joidenkin politiikkalohkojen alueella pohjoismaisella
tasolla on viime aikoina kyetty syventämään
yhteistoimintaa ja saavuttamaan jonkinlaisia edistysaskeleita. Tällaisia
ovat muun muassa puolustuspolitiikka ja tutkimus.
Puolustuspolitiikan ja tutkimustoiminnan ohella toivoisin ministerineuvoston
syventävän yhteistyötä myös
kolmannella tärkeällä politiikka-alueella,
nimittäin maahanmuuton osalta. Maahanmuutto- ja ulkomaalaiskysymykset
ovat viime vuosina olleet vahvasti neuvoston kansalais- ja kuluttajavaliokunnan
agendalla. Olemme valiokunnassa huomanneet, että tällaiselle yhteistyön
syventämiselle on paitsi tarvetta myös kysyntää,
ihmiset liikkuvat rajojemme yli, turvapaikkapolitiikkamme on kovin
riippuvaista naapurivaltioidemme toimista jne. Meille suomalaisille
olisi maahanmuuton osalta myös kovin hyödyllistä oppia
naapureidemme kokemuksista, ovathan maahanmuuton volyymit ja kokemukset
muissa Pohjoismaissa aivan eri mittaluokassa kuin meillä.
Yksi tärkeä osa pohjoismaista yhteistyötä on myös
rajaestetyö. Pidän hyvänä, että yhteistyöministerit
ovat päättäneet jatkaa rajaestefoorumin
työtä. Se on ollut useiden vuosien ajan yksi pohjoismaisen
yhteistoiminnan ydinkysymyksistä, josta pääministerit,
yhteistyöministerit ja kaikki me pohjoismaiset poliitikot
aina puhumme lämpimästi, mutta totuuden nimessä on
sanottava, että varsinainen läpimurto tällä alalla kyllä antaa
odottaa itseään. Niin kauan kuin sektoriministerit
meillä ja muissa Pohjoismaissa eivät anna selkeitä poliittisia
signaaleja asioiden hoitamiseksi kunnolla kuntoon, ei myöskään
tuloksia voida saada aikaan.
Puhemies! Pohjoismaiden neuvoston toimintaa vaivaavat tietysti
samat hallinnon taudit kuin muutakin kansainvälistä toimintaa.
Mutta pohjoismainen yhteistyö kuitenkin poikkeaa muusta kansainvälisestä yhteistyötä
tällä tasolla
siinä, että se on hyvin vahvasti ankkuroitunut
kansaan, tavallisiin ihmisiin ja heidän arkisiin ongelmiinsa,
ja se on arvo sinällään.
Talman! Några ord på svenska. Nordiska rådets
verksamhet och det nordiska samarbetet överlag har sitt
berättigande i det arbete som görs för
att underlätta vanliga människors vardag då de
flitigt både privat och å jobbets vägnar
rör sig över ländernas gränser.
Vi har under åren lyckats avskaffa en hel del gränshinder
men tyvärr har det uppstått flera nya. Det här
arbetet bör både fortsätta och bli mera
resultatinriktat.
Den stora gemensamma utmaningen för alla nordiska
länder är att upprätthålla och
utveckla den nordiska välfärdsstaten. Alla nordiska
länder står i dag inför samma utmaningar
som har med globalisering och öppen ekonomi att göra. Det är
inte sak samma hur vi tacklar de här utmaningarna. Jag är övertygad
om att våra bästa samarbetspartners också i
det här arbetet är våra nordiska grannar
vars samhällssyn och -ordning baserar sig på liknande
värderingar som hos oss.