Oikeusministeri Johannes Koskinen
         
         Herra puhemies! Oikeusministeriössä valmisteltaviin
            kuuluvat monet elämän ja kuoleman määritelmät.
            Tällä kertaa ajantasaistetaan kuolleeksi julistamista
            koskevaa lainsäädäntöä.
            Siinä on kaksi perusasiaa. Kuolleeksi julistamisen odotusaikoja
            esitetään lyhennettäviksi ja myöskin
            viranomaisaloitteisen kuolleeksi julistamisen ikärajaa
            taas, tavallaan toiseen suuntaan, esitetään korotettavaksi
            yleisen eliniän nousun vuoksi.
         
         
         Kuolleeksi julistamisen odotusaikoja esitetään
            lyhennettäviksi siten, että kadonneen henkilön
            kuolleeksi julistamisesta voisi tehdä hakemuksen käräjäoikeudelle
            viiden vuoden kuluttua siitä, kun hän tiettävästi
            viimeksi oli elossa. Nykyisin kadonnut henkilö voidaan
            julistaa kuolleeksi yleensä vasta kymmenen vuoden odotusajan
            jälkeen. Nämä siis tilanteessa, kun ei
            ole tietoa siitä viimeisestä vaiheesta, että se
            liittyisi johonkin onnettomuuteen tai vastaavaan, joita koskevat
            taas lyhyemmät odotusajat. Kuolleeksi julistamisessa on
            tavallista lyhyempi odotusaika esimerkiksi silloin, jos henkilö on
            kadotessaan ollut olosuhteissa, joihin liittyy hengenvaara. Näiden
            tilanteiden odotusaika lyhennettäisiin esityksen mukaan
            yhteen vuoteen, kun se nykyisin on kolme vuotta.
         
         
         Lisäksi esitetään, että kadonneen
            henkilön kuolleeksi julistamista voisi nykyistä useammissa
            tilanteissa hakea heti katoamisen jälkeen. Odotusaikaa
            ei tarvittaisi lainkaan, jos henkilö on kadonnut välittömän
            hengenvaaran aiheuttaneessa onnettomuudessa. Sellainen voi olla
            esimerkiksi laivan uppoaminen tai lentokoneen maahansyöksy.
            Laissa ei enää edellytettäisi, että henkilön
            ruumis on tuhoutunut.
         
         
         Käräjäoikeuden päätöstä kuolleeksi
            julistamisesta voi hakea esimerkiksi kadonneen omainen. Hakemuksen
            johdosta käräjäoikeuden on kuultava omaisia
            ja kutsuttava kadonnutta julkisella kuulutuksella. Jollei saada
            tietoa siitä, että henkilö on elossa
            tai kuollut, käräjäoikeus julistaa hänet
            kuolleeksi.
         
         
         Nykyistä kuulutusmenettelyä esitetään
            kevennettäväksi siten, että julkinen
            kuulutus olisi julkaistava Virallisessa lehdessä vain yhden
            kerran nykyisten kolmen kerran sijasta. Jos kuolleeksi julistaminen
            tapahtuu ilman odotusaikaa, ei kuulutusta tarvitsisi julkaista lainkaan
            Virallisessa lehdessä. Näin siis byrokratiaa puretaan.
            Tärkeätähän näissä tilanteissa
            on se, että lyhyempien odotusaikojen turvin omaiset pääsevät
            normaaliolotilaan aiemmin. Usein on kysymys myös toimeentulon
            turvaamisesta. Erilaiset vakuutuskorvaukset ja sosiaaliturvan muodot
            voidaan maksaa lopullisesti vasta, kun on varmuus henkilön kuolemasta,
            ja se varmuus saadaan tämän kuolleeksi julistamisen
            kautta.
         
         
         Väestötietojen ajan tasalla pitämiseksi
            julistetaan kadoksissa olevat yli 90-vuotiaat henkilöt kuolleeksi
            vuosittain viranomaisten hakemuksesta. Yleensä tällöin
            on kyse ulkomaille muuttaneista Suomen kansalaisista, joiden kuolemasta Suomen
            viranomaiset eivät ole saaneet tietoa. Useissa maissahan
            väestökirjanpito on olennaisesti heikommalla ja
            epävarmemmalla pohjalla kuin meillä Pohjoismaissa.
         
         
         Suurempia ryhmiä tällaisia kuolleeksi julistamisia
            on tapahtunut erityisesti kansalaissodassa kadonneiden osalta. Odotettiin,
            kunnes tällaiset henkilöt olisivat tulleet 90-vuotiaiksi,
            ja silloin on tapahtunut kuolleeksi julistaminen, vaikka katoaminen
            ja kuolema todennäköisesti on tapahtunut jo vuoden
            1918 tapahtumien yhteydessä. Esimerkiksi viime sotien osalta
            tällaista isompaa kadonneiden joukkoa ei jäänyt
            juuri Suomen puolustusvoimien tarkan kirjanpidon takia. Tarkan tosiseikastojen
            kirjaamisen vuoksi näitä epätietoisen
            kohtalon varaan jääneitä oli suhteessa
            vähän verrattuna siihen valtavaan sotaponnistusten määrään,
            joka Suomea kohtasi. 
         
         
         Väestötietojen ylläpitoon liittyvän
            kuolleeksi julistamisen ikärajaa korotettaisiin esityksen
            mukaan 90 vuodesta 100 vuoteen. Tämä on tarpeen, koska
            väestön keskimääräinen
            elinaika on olennaisesti pidentynyt siitä, kun 90 vuoden
            ikäraja otettiin lakiin. Näin vältettäisiin
            vieläkin tarkemmin se, ettei julisteta kuolleeksi sellaisia
            henkilöitä, jotka elävät jossakin
            toisessa maassa. Näiden kuolleeksi julistamisten käsittely
            siirrettäisiin käräjäoikeuksilta
            maistraateille, jotka nykyisinkin käytännössä hoitavat
            niihin liittyvät viranomaisselvitykset ja joille tehtävä luonteensa puolesta
            väestökirjanpitoon liittyvänä sopii
            paremmin kuin käräjäoikeuksille. 
         
         
       
      
      Keskustelu päättyy.