Juha Sipilä /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Suomen suurin uhka on kasvava suurtyöttömyys
               ja talouden huono kehitys. Meillä on ollut kahdeksan perättäistä vuosineljännestä
               ilman
               talouskasvua. Myös Financial Times on tänään
               ennustanut Suomen olevan Euroopan seuraava ongelmamaa. Valtiontalouden
               tarkastusvirasto kertoi tänään, että valtiontalouden
               tämän vuoden rakenteellisesta alijäämästä voi
               muodostua merkittävä poikkeama sovittuihin pelisääntöihin.
               Kun talouskasvu jää tällä menolla
               negatiiviseksi myöskin tänä vuonna, myös
               julkisen talouden velkasuhde on menossa yhteisesti sovitun 60 prosentin
               kriteerin yli. Yhtään hallitusohjelman talouspoliittisista
               tavoitteista ei ole saavutettu. Nyt kun on koulujen päättäjäisten
               aika ja te, herra pääministeri, olette jättämässä tehtävänne,
               minkä arvosanan itse antaisitte hallituksen talouspoliittisten tavoitteiden
               saavuttamisesta?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
            Arvoisa puhemies! Jospa ne numerot antaa joku toinen kuin itse.
               Valtiontalouden tarkastusvirasto totesi, että mikäli
               ennusteet, joita nyt valtiovarainministeriö on tehnyt,
               pitävät paikkansa, niin meidän talouslukumme
               menevät ihan ennakoidulla tavalla ja pysymme kaikkien rajojen
               sisällä. Mutta totta kai, jos vaikkapa Venäjän
               talous jatkaa syöksyään, niin kuin tällä hetkellä se
               sitä tekee, tai muu kansainvälinen talous ei pysty
               tarjoamaan meidän vientiyrityksille markkinoita, niin silloin
               tietysti tilanne on huonompi. Eli me olemme riippuvaisia kansainvälisestä taloudesta.
            
            
            No, toinen tekijä on sitten se, että meidän
               teollisuus on rakennemuutoksessa. Sielläkin on positiivisia
               merkkejä erityisesti biotalouden, metsätalouden
               puolella, mutta kyllä meillä vielä monta
               vuotta työtä riittää kilpailukyvystä huolehtimiseen,
               jotta yritykset pystyvät uusiutumaan, niin perinteiset
               yritykset kuin sitten uudet yritykset kasvamaan.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Pyydän edustajia, jotka tästä aiheesta
                  haluavat esittää lisäkysymyksiä,
                  ilmoittautumaan nousemalla seisomaan ja painamalla V-painiketta.
               
               
             
            
          
         
         
            Juha Sipilä /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Valtiontalouden tarkastusvirasto kritisoi
               myös tässä raportissa hallituksen rakennepoliittisen
               ohjelman toimeenpanon hitautta ja sitä, että ohjelma on
               vielä monin osin konkretisoitumatta.
            
            
            Yksi tärkeimmistä rakennepoliittisista uudistuksista
               on sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus. Hallitus ja oppositio
               sopivat yhdessä maaliskuussa sosiaali- ja terveydenhuollon
               järjestämisen periaatteesta. Linjasimme yhdessä perusperiaatteista,
               kuten järjestämisen ja tuottamisen erottamisesta
               ja perusterveydenhuollon vahvistamisesta. Nyt tuosta työryhmästä kuuluu huolestuttavia
               uutisia. Arvoisa pääministeri, oletteko vielä sitoutunut
               siihen, että asia hoidetaan toukokuun loppuun mennessä,
               kuten yhdessä sovimme?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
            Arvoisa puhemies! Niin, tämähän ei
               ole mikään hallitus—oppositio-välinen
               asia. Jokainen puolue, joka siihen työhön osallistuu,
               eli kaikki eduskuntapuolueet, on omalta osaltaan vastuussa työn
               etenemisestä ja ratkaisujen löytämisestä.
               Omalta osaltani tietysti sanon, että olemme edelleenkin
               sitoutuneet, koska ongelmat eivät poistu, ellei niitä ratkaise.
               Jokainen meistä voi vaikuttaa siihen.
            
            
            Meillä on paljon rakenneuudistuksia putkessa, niiden
               toimeenpano on entistä tärkeämpää. Samoiten
               kaikkien menoleikkausten toimeenpano on tärkeää,
               verojen korotusten, verojen alennusten toimeenpano on tärkeää,
               samoiten sen kasvupaketin toimeenpano — siis tämän
               viimeisimmän kasvupaketin toimeenpano, johon nyt on varattu
               600 miljoonaa euroa valtion rahaa, joka vipuvaikutuksen seurauksena
               nousee miljardiluokkaan — on erittäin tärkeää.
               Eli rakenteellista ongelmaa ei voi hetkessä uudistaa tai
               poistaa, vaan se ottaa aina aikaa. Jos me olisimme kaikki suomalaiset
               lähteneet varautumaan jo vuosia sitten, niin ehkä moni
               rakenteellinen ongelma olisi jo poistettu.
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
               sote-uudistuksen parlamentaarisen työn edistymiseen, kun olen
               tuon työryhmän puheenjohtajana, niin haluan vain
               hieman oikoa niitä julkisuuteenkin tulleita tietoja, että työ olisi
               jotenkin jämähtänyt paikoilleen. Olemme
               tänäänkin istuneet kollegoiden kanssa
               pitkän kokouksen ja päässeet mielestäni
               hyvin etenemään tässä. Mutta
               kaikille oli selvää jo silloin, kun tuo puheenjohtajien
               sopimus tehtiin, että aikataulu on hyvin tiukka, ja kaikille
               oli varmasti myös selvää, että monia
               isoja asioita pitää vielä tässä jatkotyössä linjata.
               Mutta mielestäni työ on sujunut hyvässä hengessä,
               ja uskon kyllä siihen, että aikataulussa pysytään, kunhan
               kaikki ryhmät ovat siihen sitoutuneita.
            
            
          
         
         
            Elsi Katainen /kesk:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Suomen tilannetta on vaikeuttanut myös
               se, että tämä hallitus ei ole pitänyt
               Suomen puolia EU:ssa. Olemme kärsineet erittäin
               vakavia menetyksiä esimerkiksi maatalous- tai aluepolitiikan
               sektoreilla. (Kari Rajamäki: Rikkidirektiivi!) Näillä on
               suora yhteys varsinkin maakuntiemme mutta myös koko maan
               työllisyys- ja talouskehitykseen. Maatalouden 141-tuki
               loppuu. Aluepolitiikassa Suomesta puolestaan on tullut tämän
               hallituksen aikana EU:n suurin nettomaksaja.
            
            
            Arvoisa puhemies! Tässä ollaan, kun yritetään
               olla mahdollisimman hovikelpoisia. Miten te, pääministeri
               Katainen, selitätte nämä menetykset suomalaisille?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
            Arvoisa puhemies! Katsotaanpas nyt ihan näitä lukuja:
               Tällä rahoituskaudella eli EU:n budjettikaudella
               suorat tuet ja maaseudun kehittäminen yhteenlaskettuna
               ovat 848 miljoonaa euroa. Tuleva kausi, josta siis tämä hallitus
               neuvotteli: suorat tuet ja maaseudun kehittäminen yhteensä 864
               miljoonaa euroa eli enemmän rahaa. Tämä siis
               maksumäärärahoina. Jos katsotaan sitoumuksina,
               määrärahat pysyvät ennallaan.
               Eli se, kun te sanotte, että määrärahat
               ovat laskeneet, ei pidä paikkaansa.
            
            
            Mitä tulee 141-artiklaan, niin jokainen täällä, joka
               asiaan on perehtynyt, tietää, että suomalaiset
               ovat olleet sitä mieltä, että se vakava
               luonnonhaitta on pysyvä, niin kuin se on. Komissio on ollut
               perinteisesti aina toista mieltä. Tähän
               saakka on aina neuvoteltu komission kanssa ja päädytty johonkin
               sattumanvaraiseen lukuun, mikä on viimeisten vuosien aikana
               johtanut siihen, että meidän määrärahamme
               ovat laskeneet 130 miljoonaa euroa. Nyt saimme Etelä-Suomen
               maataloustuet asetuksen piiriin, eli Etelä-Suomen viljelijöillä on
               oikeus myös määrärahojen suhteen oikeusturvaan,
               ja nyt tämä määrärahataso
               säilyy koko maksukauden ajantasaisena.
            
            
          
         
         
            Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Pääministeri totesi, että saimme
               141-ratkaisun tietyn asetuksen piiriin. Saitte sen siirtymäasetuksen
               piiriin, joka päättyy vuonna 2020. Sen jälkeen
               ei ole eteläisessä Suomessa A- ja B-alueella mitään
               kansallisia tukia. Miten, pääministeri, te voitte
               tätä väittää onnistuneeksi
               ratkaisuksi? Olisi ollut huomattavasti parempi, jos olisitte toiminut
               niin kuin komissaari Olli Rehn, hakenut jatkoa 141-artiklalle. Se
               olisi varmasti saatu. Mutta kun yhtään kunnon
               yritystä ei tehty, niin sitä ei voitu saada. Kysymys
               kuuluukin: pääministeri Katainen, miten te jatkossa
               nyt sitten turvaatte, että sitä kansallista tukea
               A- ja B-alueella on, koska tämä ratkaisu johtaa
               siihen, että siellä ei ole mitään,
               ja kysymys on vuositasolla 60—70 miljoonan euron tuista?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
            Arvoisa puhemies! Ehkä edustaja Anttila entisenä maatalousministerinä muistaa,
               kuinka paljon 141:stä menetettiin rahaa viime vaalikaudella.
               Se oli joitakin kymmeniä miljoonia euroja. Vuodesta 2003
               lähtien me olemme menettäneet, jos oikein muistan, 130
               tai 150 miljoonaa euroa. Nyt en muista ihan tarkkaan, mutta sitä suuruusluokkaa.
               Kun komission kanssa käytiin useita kertoja neuvotteluja 141:n
               jatkosta, me halusimme, että ratkaisu ei ole mikään
               sattumanvarainen vaan että Etelä-Suomen viljelijöille
               annetaan oikeusturva ja näkymä tukitasosta pitkäksi
               ajaksi. Sen takia meidän edustajamme Petri Sarvamaa ja
               ministeri Koskinen, joka nyt ei valitettavasti ole täällä paikalla, ansaitsevat
               kyllä kiitoksen siitä, että pystyivät neuvottelemaan
               vakaamman sopimuksen kuin tähän saakka meillä on
               ollut.
            
            
          
         
         
            Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri, se
               kokonaisluku oli 140 miljoonaa euroa vuonna 2003, ja siitä lähdettiin
               menemään alaspäin, ja vuoden 2007 ratkaisussa — johtuen
               siitä, että sikataloudessa ylituotanto oli yli
               40 miljoonaa kiloa vuodessa lihaa, joka oli artiklan tarkoituksen
               vastaista — jouduimme sikatalouden tukia alentamaan, mutta
               se syy oli Suomen päässä. Tuotanto oli
               kasvanut. Silloinkaan pudotus ei ollut 30:tä miljoonaa
               euroa, niin että teidän väitteenne siitä,
               että se koko pudotus olisi 140 miljoonaa — te
               puhutte nyt siitä tasosta, joka oli vuonna 2003, josta
               lähdettiin tulemaan alas. Edelleenkin siellä on
               jäljellä 60 miljoonaa, vähän
               yli, ja siitä puhun, kun puhun, että 2020 sitä ei
               enää ole, koska te olette neuvotellut siirtymäasetuksen,
               vienyt sen parlamenttiin ja teidän pitää jatkossa
               saada kaikkien jäsenmaiden tuki siihen, ja se ei tule onnistumaan, koska
               tiedän, että sitä artiklaa meidän
               naapurimme seuraavat niin Baltian maissa kuin Ruotsissakin. Eli
               nyt olisi, pääministeri, aika puhua totta. (Välihuutoja)
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Edustaja Anttila hyvin laveasti ja yksityiskohtaisesti
               selvitti, minkä takia tukitaso on viimeisten vuosien aikana
               laskenut. Näin se on. Se komission kanssa kahden kesken
               neuvoteltu tuki on aina vain laskenut ja laskenut. (Sirkka-Liisa
               Anttila: Laskee nyttenkin!) Meidän tarkoituksenamme oli
               turvata Etelä-Suomen viljelijöille vakaa ja ennustettava
               näkymä Etelä-Suomen tuesta. (Sirkka-Liisa
               Anttila: Se on nolla vuonna 2020!) Eli jos nyt kerta maataloustuottajien
               keskusjärjestö antoi kiitoksia tästä tuloksesta,
               samoiten kuin se muuten poikkeuksellisen vahvasti antoi kiitoksia
               EU:n budjettineuvottelujen lopputuloksesta, niin en minä nyt
               tiedä, minkä takia tästä pitäisi
               niin erityisen pettynyt olla.
            
            
          
         
         
            Vesa-Matti Saarakkala /ps:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Tämä alkuperäinen
               kysymyshän koski suomalaisia työpaikkoja. Totta
               kai maatalous siihen ilman muuta kuuluu, mutta suurimmissa vaikeuksissa
               meillä on kyllä vientiteollisuus. Se johtuu siitä,
               että euron ulkoinen arvo on liian korkea meidän
               yhteiskunnallemme. Eli käytännössä meille
               tarjotaan tällä hetkellä sisäisen
               devalvaation tietä, ja se tie on kyllä mahdoton
               tie.
            
            
            Sitten keskustelussa on noussut esille tämä EKP:n
               eli Euroopan keskuspankin mandaatin muuttaminen hintavakauden sääntelijästä talouden
               vauhdittajaksi. Sitä keskustelua käydään
               Euroopassa. Sitä käydään toivon
               mukaan myös Suomessa. Mutta kun keskustellaan EKP:n mandaatista,
               silloin pitää pöydässä olla
               myös keskustelu Suomen eurojäsenyydestä,
               sillä mikäli EKP:n mandaattia lähdetään
               muuttamaan, se tarkoittaa, että yhteisvastuu kasvaa. Siksi
               kysynkin pääministeri Kataiselta: onko hallitus
               pohtinut sitä vaihtoehtoa, että euron rinnalle
               käyttöön otettaisiin oma kansallinen
               valuutta?
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Alkuperäinen kysymyskin oli aika lavea kyllä.
                  Sovitaan, että vastataan tähän, mutta
                  varsinaisesti tämä EKP-asia ei taida olla tässä alkuperäisen
                  kysymyksen listalla. — Olkaa hyvä.
               
               
             
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Hallitus puolustaa meidän yhteistä valuuttaamme
               eli euroa sen takia, että sen vakaudella on erittäin
               suuri merkitys kotitalouksille, jotka ovat ottaneet asuntolainaa,
               sen vakaudella on erittäin suuri merkitys yrittäjille,
               jotka hakevat lainaa investointeihin, ja tällä vakaudella
               on erittäin suuri merkitys työpaikkojen lukumäärälle
               Suomessa.
            
            
            En tiedä yhtään syytä, minkä takia
               tätä vakautta pitäisi lähteä nyt
               horjuttamaan. Mutta oli hyvä, että tämä kysymys
               tuli näin eurovaalien alla esille, jotta me tiedämme,
               että Suomessa on myös puolue, joka haluaisi tuoda
               toisen valuutan. Eli meillä olisi kaksi valuuttaa ilmeisesti,
               vai oletteko te nyt jälleen kerran vaihtaneet kantaanne,
               että euro pitäisi rikkoa ja Suomen ottaa joku uusi
               valuutta käyttöön?
            
            
            EKP:n mandaatista puhuttaessa EKP:n mandaatin keskeinen tavoite
               on kansalaisten ja yritysten hintavakauden aikaansaaminen ja ylläpitäminen,
               ja sen lisäksi tavoite on tukea kestävää talouskasvua.
               Tämä mandaatti ja EKP:n itsenäinen asema
               on ollut hyvinkin positiivinen.
            
            
          
         
         
            Pertti Hemmilä /kok:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Kun puhemies sallii tässä yhteydessä keskustelun
               maatalouspolitiikasta ja nimenomaan Etelä-Suomen kansallisesta
               tuesta, niin haluaisin nyt sanoa näin ystävällisesti
               keskustalaisille, että älkää nyt
               kiihkoilko niin kovasti tästä asiasta.
            
            
            Jos vertaillaan eri ministereitten onnistumista näissä 141-neuvotteluissa,
               niin 2003 ministeri Korkeaoja onnistui sillä tavalla, että hänen
               kaudellaan tai hänen neuvottelemanaan tämä tuki aleni
               noin 20 miljoonaa euroa, ja ministeri Anttila neuvotteli sellaisen
               tuen, että tuki aleni noin 60 miljoonaa, (Sirkka-Liisa
               Anttila: Ei pidä paikkaansa!) 57 miljoonaa euroa, (Välihuutoja)
               ja nyt ministeri Koskinen on neuvotellut sitten tuen, joka on hieman
               eri artiklaan pohjautuva, mutta hänen kaudellaan, kun tämä tuki
               lasketaan kolmen seuraavan vuoden aikana, tuki ei alene lainkaan.
               (Välihuutoja) Ei tästä nyt kannattaisi
               niin hirveästi meuhkata.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Löysikö pääministeri lopusta
                  kysymyksen? (Naurua) Olkaa hyvä.
               
               
             
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Jos sanoisi vaikka näin päin, että kannatti
               painaa pitkää päivää,
               jotta saadaan joku vakaus myös Etelä-Suomen viljelijöille.
               Oikeastaan kaikki puolueet Suomessa ovat olleet sitä mieltä,
               tästä meillä on yhteinen käsitys,
               että Etelä-Suomen vakavat vaikeudet eivät
               ole tilapäinen luonnonhaitta, vaan vakava, pysyvä olosuhdehaitta.
               Mutta Euroopan komissio on ollut tästä eri mieltä ihan
               siitä meidän jäsenyytemme alusta lähtien,
               ja sitä riitaa on nyt sitten yritetty ratkaista pääsääntöisesti
               siten, että sillä ei ole mitään
               oikeusperustaa, mikä on aina meidän kannaltamme
               heikompi keissi. Mutta nyt päästiin sitten oikeusperustan
               luomiseen, joka on aina tietysti vahvempi keissi. Suomi on maa,
               joka perustaa toimintansa oikeusvaltioperiaatteeseen, ja myös
               maataloustukien pitää perustua artikloihin eli
               lainsäädäntöön, jolloin
               ei olla sitten aina jonkun hyvän tahdon varassa tai tilapäisen
               neuvottelutuloksen varassa.
            
            
          
         
         
            Miapetra Kumpula-Natri /sd:
               		
            
            Arvoisa puhemies! Kiitoksia oppositiojohtaja Sipilälle. Tämä oli
               melkein kuin syöttö lapaan, koska hallitushan
               on juuri julkaissut kasvupaketin. Minusta suomalaisia kiinnostaa
               se, millä me kasvatamme bruttokansantuotetta, millä me
               saamme suomalaisia töihin, millä me näissä epävakaissa oloissa
               teemme vakaata, uskottavaa politiikkaa, annamme yrityksille työllistämismahdollisuuksia.
               Siitähän VTV, jota alkuperäinen kysymys koski,
               oli huolissaan, että tapahtuuko näin.
            
            
            Näistä 600 miljoonan hankkeista: on Teollisuussijoitukselle,
               sitä kautta yrityksille, on suoraan yritysten kansainvälistymiseen
               ja yrityksien mahdollisuuksiin, mutta on myös asuntoja
               pääkaupunkiseudulle, koska hinnathan ovat myös epävolatiliteetti,
               eivät ole aivan tasaisia, ja siihenkin koetetaan vaikuttaa.
               Kysyisin: onko tällä myös uskottavasti
               työllisyysvaikutuksia? Näitä suomalaiset
               odottavat, näitä hyviä uutisia, lisää.
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Työllisyysvaikutuksia on helpompi arvioida näissä infrastruktuurihankkeissa.
               Täällä on tienrakentamista, Helsingin
               Stadionin peruskorjaus. Niistä pystytään
               aika helpostikin laskemaan työllisyysvaikutukset.
            
            
            Mutta sitten hieman vaikeammin arvioitavissa ovat kasvuyrityssatsaukset
               ja vaikkapa yritysrahoituksen lisääntyminen tai
               sitten Tekesin lainavaltuuksien kasvattaminen biotalouden ja puhtaiden
               teknologioiden yritystoiminnan vauhdittamiseksi. Näitten
               työllisyysvaikutukset ovat vaikeammin arvioitavissa, koska
               ne perustuvat aina siihen, että yritys itse investoi ja
               on halukas investoimaan ja pystyy saamaan julkista tukea tai lainaa
               siihen investointiinsa. Näin ollen se 600 miljoonaa on
               vain valtion osuus, joka vipuvaikutuksen kera, mitähän
               uskaltaisin sanoa, joka tapauksessa miljardiluokkaan nousee kasvuvaikutuksina,
               olisiko 2,5 miljardia. En uskalla nyt ihan takuuvarmaksi sitä sanoa.
            
            
          
         
         
            Merja Kyllönen /vas:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Nimimerkki "Maalainen" kysyy, mitenkä se
               semmoinen liikennepolitiikka elvyttää, jos ensin
               otetaan satanen pois ja pannaan kaksikymppiä tilalle. Jos
               pääministeri maalaista vähän
               auttaisi ja vastaisi tähän. Vielä jää kahdeksankymppiä miinukselle.
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Mehän taisimme silloisen liikenneministeri Kyllösen
               kanssa olla rakentamassa tätä pakettia ja pääsimme hyvin
               pitkälle ja yksimielisyyteen tästä osasta. (Martti
               Korhonen: Ei mutta se oli toisin päin silloin!) Eli silloin
               oltiin vielä siinä veneessä, jossa jokainen
               meistä näki, että leikkaukset ovat leikkauksia.
               Leikkaukset eivät ole puheita, vaan ne ovat leikkauksia,
               ja se leikkauspolitiikka tai verojen korotuspolitiikka tarkoittaa
               sitä, että me otamme vakavasti velkaantumiskierteen.
            
            
            Tässähän talouspolitiikassa pitää jatkuvasti luistella
               hyvin ohkaisella jäällä siinä mielessä, että samaan
               aikaan, kun tehdään sopeutustoimia ja leikkauksia
               ja veronkorotuksia, jotka lyhyellä tähtäimellä hillitsevät
               talouskasvua, pitää sitten valita semmoiset toimet,
               jotka vähiten vahingoittavat talouskasvua, ja sitten toisaalta
               vaikkapa omaisuutta myymällä saada lisää varoja,
               joilla satsataan pitkän aikavälin kasvuun, niin
               että tässä pitää kantaa
               vastuuta ja luistella hyvin ohkaisella jäällä.
            
            
          
         
         
            Merja Kyllönen /vas:
               		
            
            No, en päässyt vieläkään
               kärryille, miten miinuksella tehdään
               plussaa, mutta ehkä tässä vielä opiskellaan.
            
            
            Valtionyhtiöillä on myös merkittävä työllistävä vaikutus,
               ja olen huolestunut tässä näin pitkän aikaa,
               kun olen katsonut tätä omistajapolitiikkaa, miksi,
               pääministeri, Suomella on niin kova hinku päästä eroon
               kaikista omista yhtiöistään näin
               huonoon aikaan ja mielellään vielä halvalla. Mehän
               toimimme niin kuin entinen poika perinnön saadessaan, että myydään
               metsät ja juodaan rahat ja sitten ei jää kuin
               kivijalka perillisille. Rautaruukki, Kemira, nyt Altia — mikä on
               sitten seuraava, mikä pannaan lihoiksi ja myydään
               halvalla eteenpäin?
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Tarkoitus ei ole myydä halvalla
               vaan mahdollisimman kalliilla. Se, minkä takia ylipäänsä valtion
               omaisuutta myydään, johtuu siitä, että meillä on
               semmoisia yrityksiä, joitten omistus ei enää tuo
               valtiolle semmoista lisäarvoa, tai niillä ei ole
               strategista merkitystä valtiolle. Joskus sata vuotta sitten
               valtio aivan oikein pitkäjänteisesti investoi
               vaikkapa metsäteollisuuden yrityksiin. Niitä yrityksiä piti
               saada kasvuun, ja ne ovat kasvaneet, mutta silloin niillä oli
               strateginen merkitys, tänä päivänä ei
               enää.
            
            
            Nyt me myymme joko osuuksia yrityksistä tai kokonaisia
               yrityksiä, jotta voimme satsata aivan samalla tavalla kuin
               silloin sata vuotta sitten uuteen kasvuun, uusiin kasvaviin aloihin,
               vaikkapa biotalouteen, puhtaisiin teknologioihin, digitaalitalouteen.
               Näin ollen sitten muutamme ikään kuin
               omistuksen muotoa ja haluamme vauhdittaa talouskasvua tuleville
               vuosikymmenille.
            
            
            
               
               Puhemies Eero Heinäluoma:
               
               Valtionyhtiöasioihin palataan vielä kyselytunnin
                  loppupuolella.
               
               
             
            
          
         
         
            Tuija Brax /vihr:
               		
            
            Arvoisa herra puhemies! Alkuperäinen, edustaja Sipilän
               kysymys koski tätä Valtiontalouden tarkastusviraston
               tärkeätä raporttia, ja siellä se
               rakenneuudistusten perään kysely nousee esille.
               Tervetuloa ensi keksiviikkona julkiseen kuulemiseen, jonka eduskunnan tarkastusvaliokunta
               tästä asiasta järjestää.
            
            
            Tarkastusvaliokunnan raportti viime perjantaina ja tämän
               viikon tiistaina on näiden rakenteellisten uudistusten
               kohdalta nostanut esiin erityisesti sen, että kun rakenteita
               uudistetaan oikein, niin lasten ja nuorten syrjäytymisen
               ehkäisy pystytään hoitamaan olemassa
               olevilla verorahoilla. Kun sote-uudistus tehdään
               oikealla tavalla ja yhdistetään sosiaali- ja terveyspalvelut ministeri
               Huovisen erittäin hyvin tuntemilla malleilla, olisin toivonut,
               että ministeri Huovinen jo nyt kertoisi tästä seuraavasta
               vaiheesta tätä rakenteellista sote-uudistusta
               ja meidän kestävyysvajetta. Tämä on
               yhteinen harrastus, tämä tulee jatkumaan vielä monta
               vaalikautta, ja toivoisin, että kuulisimme, mitä ministeri
               Huovinen ajattelee näistä sisällöllisistä rakenteellisista
               uudistuksista, että rahat riittävät pelastamaan
               lapset ja nuoret.
            
            
          
         
         
            
            Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
            
            Arvoisa puhemies! Kysymys on äärimmäisen tärkeä.
               Viimeksi tänään kävin keskustelua
               lastensuojelun tilanteesta Suomessa, ja meillä on monia
               erilaisia haasteita nimenomaan lapsiin ja nuoriin liittyen. Kaiken
               toiminnan keskiössä pitäisi olla mahdollisimman
               varhainen moniammatillinen apu. Minä kyllä väitän
               tämän lyhyen kokemukseni perusteella, että hyvin
               monet näistä lasten ongelmista ovat itse asiassa
               meidän aikuisten ongelmia. Sen vuoksi juuri tämä perheiden varhainen
               auttaminen on kaiken keskiössä.
            
            
            Vaikka teemme nyt tätä isoa rakenneuudistusta,
               aivan niin kuin edustaja Brax tässä totesi, joka on
               keskeinen, jotta saamme nämä rakenteet oikeasti
               palvelemaan lapsen etua ja perheiden etua, niin tarvitsemme kyllä myös
               erittäin paljon uudenlaista kehittämistyötä.
               Tarvitsemme lisää osaamista, ja se, mikä itselleni
               on hyvin tärkeää, on asiakkaiden mielipiteen
               kuuleminen. Esimerkiksi lasten asioissa lapset osaavat sanoa mielipiteensä,
               kun me vain älyäisimme joskus heiltä sitä kysyä.
            
            
          
         
         
            Sirkka-Liisa Anttila /kesk:
               		
            
             Arvoisa puhemies! Näistä edustaja Hemmilän
               luvuista. Silloin kun lähdettiin 2003 liikkeelle, luku
               oli noin 140 miljoonaa euroa, eikä ole minun aikanani 60:tä miljoonaa
               euroa voitu pudota, koska tämän 141 artiklan päättyessä 2013
               oli jäljellä vielä 63 miljoonaa, ja lähdettiin
               liikkeelle 94 miljoonasta.
            
            
            Mutta, arvoisa puhemies, tähän ratkaisuun
               sisältyy myöskin se, että siirrettiin
               30 miljoonaa etelän maidosta ja naudasta sinne cap-tuen
               alle ja se 30 miljoonaa leikataan sitten ensi vuonna jokaiselta
               peltohehtaarilta, koska mistään ei ole tulossa
               lisää rahaa.
            
            
            Sitten, pääministeri, te totesitte, että tässä ei ole
               oikeusperustaa. Miten te tulkitsette Suomen liittymissopimusta?
               Artikla 141 kuuluu EY-jäsenyyteenliittymissopimukseen,
               ja aina joka kerta komission oikeudellinen yksikkö on sen
               oikeusperustan selvittänyt. Eli puheet siitä,
               että nyt saatiin laillinen oikeusperusta, voidaan unohtaa, koska,
               niin kuin sanoin, koko tuki loppuu 2020, koska se on siirtymäsäännös,
               mikä on onnistuttu neuvottelemaan, ei yhtään
               sen enempää.
            
            
          
         
         
            
            Pääministeri Jyrki Katainen
            
             Arvoisa puhemies! Niin kuin tuossa aikaisemmin totesin, me
               täällä olemme kaikki olleet sitä mieltä,
               että vakavat vaikeudet Suomessa eivät ole tilapäisiä ja
               että se meidän liittymissopimuksemme on pysyvä tältäkin
               osin. Mutta valitettavasti komissiossa on täysin päinvastainen
               tulkinta. Me molemmat olemme kuulleet niistä neuvotteluista, joissa
               aina pääministeriin asti ja viime kädessä komission
               puheenjohtaja ovat neuvotelleet, ja siitä huoneesta on
               laitettu kaikki muut pois tulkitsemasta oikeusperustaa, koska sitä ei
               aidosti oikeastaan ole komission mielestä ainakaan ollut, ja
               sitten sieltä on tullut jonkunmoinen sopimus, ja on sinänsä ollut
               hyvä, että se sopimus on saatu aikaan, mutta aina
               se on ollut huteralla pohjalla, koska meidän neuvottelukumppanimme
               ei todenna tai allekirjoita sitä suomalaista tulkintaa asiasta.
               Eli sen takia oli hyvä, että päästiin
               vähän pysyvämpään ja
               pitävämpään sopimukseen.