2) Hallituksen esitys laeiksi lasten kanssa työskentelevien
rikostaustan selvittämisestä ja rikosrekisterilain
6 ja 7 §:n muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on
hallituksen esitys laiksi, joka velvoittaa työnantajan
selvittämään lasten kanssa työskentelevien henkilöiden rikostaustaa vaatimalla
työhön valittua henkilöä toimittamaan
työnantajan nähtäväksi rikosrekisteriotteen.
Tämä asia on juridisesti aika vaikea sen takia,
että hallinnollinen toimintamenettely näissä tapauksissa
ei ole meidän lainsäädäntömme
näkökulmasta kovin helppo käytännössä toteuttaa. Tässä suhteessa
valiokunta ihan yksimielisessä hengessä koetti
etsiä niitä toimintatapoja, joilla tähän
asiaan parhaiten päästäisiin käsiksi.
Hallituksen esityksen perusteluista käy ilmi, että erään
tutkimuksen mukaan, joka tehtiin vuoden 1998 toukokuun 1. päivästä lähtien
huhtikuun loppuun 1999, näitä hyväksikäyttötapauksia
oli silloin yhteensä 778 alle 16-vuotiaisiin kohdistuneita.
Näistä epäillyistä 98 prosenttia
oli miehiä, ja näistä 4 prosenttia oli
aikaisemmin tuomittu lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Lasten
kanssa työskentelevien ammattihenkilöiden osuus
epäillyistä oli 2 prosenttia, 17 henkilöä,
ja näistä yksi oli tuomittu lapsen hyväksikäytöstä.
Tästä aineistosta laskettuna lakiehdotuksella
olisi voinut olla vaikutusta noin yhteen promilleen tapauksista.
Olennainen kysymys tietysti on, miten tällä lailla
pystytään sitten käytännössä todella
vaikuttamaan siihen, että näitä ikäviä tapauksia
ei sattuisi.
Perusteluissa on viitattu lasten parissa tapahtuvan kansalaistoiminnan
laajuuteen ja todettu, että vapaaehtoistyön piirissä on
sellaisia vuorovaikutussuhteita, joissa voi syntyä mahdollisuus hyväksikäyttötilanteisiin.
Näitähän on monissa nuorisojärjestöjen
toiminnoissa, on se sitten normaalia arkipäivän
nuorisotyötä, urheilua tai kulttuuria. Näissä on
paljon nuoria mukana, ja, kuten julkisuudessa on näkynyt,
myös jopa taksikuljetuksissa koululaisten osalta on yllättäen
tullut tilanne, jossa oikeastaan voidaan kysyä, pitäisikö taksiluvan
harjoittajalta vaatia tämän tyyppisiä selvityksiä,
joista tässä on kysymys. Se, miten näitä valvotaan,
on merkittävä asia.
Hallituksen esityksen perusteluissa on todettu, että työministeriön
tehtävänä on yleisesti huolehtia lakia
koskevasta tiedotuksesta yhteistyössä muiden ministeriöiden
kanssa. Lakiehdotuksen mukaisia rekisteriotteita on arvioitu pyydettävän
noin 20 000 vuodessa. Tämä on verrattain suuri
määrä, ja tätä valiokunta
hieman, ei nyt voi sanoa, että ihmetteli, mutta kuitenkin
mietti, minkälaisen byrokratian tämä tulee
käytännössä aiheuttamaan. Tämä merkitsee
sitä, että laki tulee koskemaan suurta joukkoa
ihmisiä työnhakijoina ja työnantajina
sekä otteenpyytämisvelvollisina viranomaisina.
Tästä syystä valiokunta korostaa lain
sisällöstä tiedottamisen tärkeyttä sen
soveltamiseen liittyvien ongelmien välttämiseksi.
Arvoisa puhemies! Tässä käytännön
kannalta vaikeassa asiassa valiokunta päätyi siihen,
mihin eduskunnassa yleensä aika usein päädytään,
että eduskunta edellyttää, että hallitus
selvittää mahdolliset lainsäädännölliset
tai muut toimenpiteet, joilla lapsiin kohdistuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä voidaan
ennalta ehkäistä myös vapaaehtoistyössä.
Tämä on tämän lakiehdotuksen
vaikein osa ja se, millä tavoin tähän
käytännössä voitaisiin puuttua.
Me kuulimme asiantuntijoina muun muassa Raha-automaattiyhdistystä,
Lastensuojelun Keskusliittoa, Mannerheimin Lastensuojeluliittoa, Suomen
Palloliittoa ja Suomen 4h-liittoa. Tavoitteena oli se, löytyisikö apua
näitten järjestöjen valtakunnallisista
toimintaohjeista tai siitä, että kun Raha-automaattiyhdistys,
kunta tai valtio myöntää toiminta-avustuksia
näille järjestöille, niin näitä toiminta-avustuksia
myönnettäessä ohjeistuksella kiinnitettäisiin
huomiota siihen, että nämä järjestöt
käytännössä ottaisivat huomioon
sen, että seksuaalisen hyväksikäytön
tapaukset voivat olla mahdollisia silloin, kun tällaisella henkilöllä nuorisotyössä
tai
muutoinkin on tähän taipumusta.
Tämä tuntuu ensiksi ajateltuna siltä,
millä tavalla ennalta ehkäisevästi voidaan
näihin asioihin puuttua, mutta oman kokemukseni perusteella
tupakkalaki aikanaan oli sellainen, joka osoitti, että ennalta
ehkäisevällä toiminnalla ja esimerkillä on
paljon suurempi vaikutus suomalaiselle, joka on aika tavalla kuitenkin
viranomaistottelevainen ja noudattaa ohjeita, vaikka se aina esimerkiksi äskeinen
keskustelu huomioon ottaen ei siltä tunnu.
Itsekin luotan siihen, että vaikka tämä laki
ei varsinaisesti koske kuin suppeaa ryhmää kokonaisuuden
osalta, niin heijastusvaikutukset olisivat sellaisia, että käytännön
arkipäivätyössä tultaisiin kiinnittämään
entistä enemmän huomiota siihen, mitä todella
tapahtuu nuorten parissa muutakin kuin se, minkä takia
pelataan jalkapalloa, koripalloa tai ollaan partiossa. Tässä suhteessa
tämä vastuu on hyvin paljon niissä järjestöissä,
jotka julkisilla varoillakin näitä tehtäviä tekevät,
ettei synny tilannetta, jossa vapaaehtoisjärjestöt
muodostuisivat jollain tavoin tällaiseen toimintaan taipuvaisten
ihmisten pesäpaikoiksi.
Arvoisa puhemies! Käytäntö tulee
osoittamaan sen, millä tavoin tässä asiassa
laki toimii. Siinä suhteessa tällä lausumalla
valiokunnan mietinnön perusteluissa siitä, että hallituksen
tulee, niin kuin jo valtioneuvoston ohjesäännön mukaan
tulee, seurata oman sektorinsa lainsäädännön
muutoksen tarpeita, valvonta tulisi käytännössä toteutumaan
ja se vaikuttaisi siihen, mikä on lain perimmäinen
tarkoitus, että nuoret, lapset eivät joutuisi
seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan toinen varapuhemies Mikkola.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Iloitsen siitä, että työ-
ja tasa-arvoasiainvaliokunta on ripeästi käsitellyt
tämän hallituksen esityksen, koska lakia on jo
pitkään odoteltu. Eduskuntahan edellytti vuonna
99 lokakuussa antamassaan ponnessa, että lainsäädäntöä täydennetään
vuoden 2000 aikana säännöksillä,
joilla voidaan selvittää lasten ja nuorten kanssa
työskentelemään hakeutuvien tausta, niin
ettei tällaisiin tehtäviin oteta henkilöä,
joka on tuomittu lapsiin kohdistuneesta seksuaalirikoksesta.
Lakivaliokunnassa alun perin muotoiltu ponsi tehtiin silloin
nimelläni kulkevan lakiesityksen käsittelyn pohjalta
ja sen yhteydessä, ja tämän aloitteen
allekirjoittajina oli 108 kansanedustajaa. Itse asiassa jo viime
kaudella tein tämän sisältöisen
aloitteen, mutta silloin se ei edennyt. Samantapainen lainsäädäntö on
voimassa useissa Euroopan maissa, muun muassa Ruotsissa, Norjassa,
Belgiassa, Ranskassa, Alankomaissa, Saksassa ja Englannissa, ja
ymmärtääkseni mitään
ongelmallisia kokemuksia näissä maissa ei tämän
lain johdosta ole ilmennyt.
Kiinnitän huomiota muutamaan kohtaan mietinnössä.
Mietinnössä arvioidaan, että tällä esityksellä olisi
vaikutusta vain noin 1,3 promillessa tapauksista, joissa lasta on
seksuaalisesti hyväksi käytetty. On varsin totta,
että tämä lainmuutos parhaimmillaankin
kykenee estämään vain osan lapsiin kohdistuvasta
seksuaalirikollisuudesta. Valtaosa seksuaalisesta hyväksikäytöstä tapahtuu lapsen
omassa kodissa tai lapsen oman lähipiirin, lähisukulaisten,
valitettavasti useimmiten isäpuolen toimesta. Kuitenkaan
esitystä ei mielestäni tarvitse väheksyä sen
vuoksi, että sillä ei ratkaista kaikkia ongelmia,
ja jokainen ehkäisty hyväksikäyttötapaus
on tämän lainmuutoksen arvoinen. Itse luotan myös
siihen, minkä valiokunnan puheenjohtaja Skinnari otti puheenvuorossaan
esiin, että tällä lailla toivottavasti
on myös heijastusvaikutusta ja vaikutusta siihen, että tähän
ongelmaan kiinnitetään laajemminkin ja yleisemmin
huomiota.
Lisäksi, jos ajattelemme vaikkapa koululaitosta, kyllä niin
lapsilla kuin lasten vanhemmilla tulee olla oikeus luottaa siihen,
että yhteiskunta tekee voitavansa lasten turvallisuuden
varmistamiseksi. Tuoreiden koululakienkin mukaan lapsella on oikeus
turvalliseen oppimisympäristöön, johon
varmasti sisältyy myös oikeus välttyä seksuaaliselta
ahdistelulta tai vaikkapa houkuttelulta käyttämään
huumeita.
Arvoisa puhemies! Valiokunnan mietinnössä kritisoidaan
sitä, että lakiehdotus edustaa oikeusperinteellemme
vierasta yksityiskohtaista puuttumista työhönottotilanteisiin
ja siinä on myös ammattikiellon piirteitä.
Mietinnössä vielä todetaan näin:
"Valiokunta korostaa, että ehdotettu menettely on erittäin
poikkeuksellinen ja sitä voidaan pitää hyväksyttävänä vain
lasten suojelemiseen liittyvän voimakkaan yhteiskunnallisen
intressin takia. Saman tyyppistä menettelyä ei
tule ulottaa muihin tilanteisiin työelämässä."
Ihmettelen hiukan tätä kriittistä sävyä.
Nimittäin aivan vastaavia taustatarkistuksia on edellytetty
vuosikaudet useilla aloilla, muun muassa Puolustusvoimissa, Suomen
Pankissa tai poliisissa, joissa työhönottotilanteissa
nämä rikostaustat ja rikosrekisterit on otettu
aivan luontevasti esiin, joten ymmärtääkseni
tässä lainsäädännössä ei
ole mitään siinä mielessä dramaattista
tai poikkeuksellista. Sen sijaan pidän ongelmallisena sitä nykytilannetta,
että Suomen Pankin setelien suojeleminen mahdollisilta
varkausrikoksen uusijoilta on ikään kuin tärkeämpää kuin
lasten suojeleminen seksuaaliselta hyväksikäytöltä.
Lisäksi pahoittelen sitä, että valiokunta
ei ole käsitellyt kehitysvammaisten suojelua hyväksikäytöltä,
vaikka lähetekeskustelussa tästä kannettiin
suurta huolta itse asiassa useissakin puheenvuoroissa. Kiinnitin
huomiota myös siihen, että kehitysvammaisten etujärjestöjä,
Kehitysvammaliittoa muun muassa, ei ole valiokunnassa edes kuultu.
Itse ainakin viestitin tällaista toivetta, että kuultaisiin
myös kehitysvammaisten edustajaa valiokunnassa.
Kehitysvammaiset saattavat olla ja usein ovat henkisesti hyvinkin
pienen lapsen tasolla. Tunnetusti kehitysvammaiset henkilöt
ovat helposti myös seksuaalirikollisuuden uhreja. Silloin
kun itse tein tätä lakialoitetta ja sitä julkisuudessakin käsiteltiin,
sain itse asiassa useita yhteydenottoja nimenomaan kehitysvammaisten,
jo aikuistuneiden lasten vanhemmilta, jotka toivoivat, että tämäkin
seikka huomioitaisiin, kun tätä esitystä tutkitaan.
Kun valiokunta esittää pontta, jossa esitetään sitä,
että hallitus jatkossa selvittäisi mahdolliset lainsäädännölliset
tai muut toimenpiteet, joilla lapsiin kohdistuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä voidaan
ennalta ehkäistä myös vapaaehtoistyössä,
mielestäni tässä yhteydessä tulisi
kyllä selvittää myös kehitysvammaisten
tilanne, selvittää mahdollisuudet ulottaa rikostaustojen
tarkistaminen myös niihin henkilöihin, jotka työskentelevät
kehitysvammaisten kanssa. Ymmärrän hyvin sen vaikeuden,
joka valiokunnalla on ollut pohdittaessa erilaista vapaaehtoistyötä ja
sen sisällyttämistä tämän
lainsäädännön piiriin. Uskon, että se
vaatii kyllä aivan oman valmistelunsa. Valiokunnassa on
varmasti melko vaikea lähteä tästä pykäliä muovaamaan,
mutta ymmärtääkseni tämä kehitysvammaisten
sisällyttäminen tähän lainsäädäntöön
olisi ollut selkeämpää ja helpompaa jo
tässä yhteydessä. Mutta toivon, että se voitaisiin
kenties laajentaa toisen käsittelyn yhteydessä,
kun tätä pontta käsitellään,
myös eduskunnan toiveeksi.
Pirkko Peltomo /sd:
Arvoisa puhemies! Rikostaustan selvittämismenettelyn
ulottaminen vapaaehtoistoimintaan jäi vielä lain
ulkopuolelle, koska vapaaehtoistyöntekijöiden
kohdalla valvonta on lähes mahdotonta hoitaa. Tämä tuli selvästi
esille asiantuntijakuulemisessa valiokunnassa. Ehdotettu menettely
ei siten koske niitä yhdistyksen tai muun yhteisön
jäseniä, jotka toimivat alaikäisten kanssa
olematta työsuhteessa yhdistykseen, eikä vapaaehtoisia
avustajia eikä järjestäytymätöntä vapaaehtoistoimintaa
tekeviä henkilöitä. Näitä ovat
esimerkiksi joukko urheilusta innostuneita isiä tai äitejä,
jotka vuorollaan ohjaavat lasten harrastustoimintaa. Tällaisen
toiminnan kontrolli on täysin mahdoton.
Valiokunta kuitenkin edellyttää mietinnössään,
kuten valiokunnan puheenjohtajamme totesi, että hallitus
selvittää mahdolliset lainsäädännölliset
tai muut toimenpiteet, joilla lapsiin kohdistuvaa seksuaalista hyväksikäyttöä voidaan
ennalta ehkäistä myös vapaaehtoistyössä.
Tässä ei haluttu rajoittaa mihinkään
tiettyyn ryhmään. Se olisi korostunut liian näkyvästi.
Arvoisa puhemies! Uusi laki toivottavasti karsii jo ennalta
henkilöt, jotka eivät sovellu lasten ja nuorten
parissa tehtävään työhön.
Lailla on lähinnä ennalta ehkäisevä vaikutus.
Lain hyvä tarkoitus on suojata lapsia muun muassa seksuaali- ja
huumerikollisilta sekä lapsiin kohdistuvalta epätoivottavalta
käyttäytymiseltä.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Minunkin mielestäni on tärkeää,
että tällä lailla on nimenomaan ennalta
ehkäisevä vaikutus, ja niin uskonkin, että mikäli
työnantajat noudattavat tätä lakia ja
pyytävät selvitystä ja kun myöskin
lakia muutettiin niin, että jo työnhakuilmoituksessa
pitää olla maininta tästä, että rikosrekisteriote
pyydetään, niin nimenomaan se jo ennalta ehkäisisi sen,
että sellaiset henkilöt eivät hakeutuisi
ollenkaan näihin tehtäviin.
Vapaaehtoistyön ongelma oli myös se, että kun
näitä rikosrekisteriotteita käsiteltäisiin
aika laajassakin piirissä — kuvitellaan nyt esimerkiksi
pieni paikkakunta, jolla jonkun järjestön hallitus
valitsee työntekijää, siellä on
helposti kymmenkunta ihmistä tämän paperin
ympärillä — yksityisyyden suoja tietenkin
on tässä yhteydessä aika vaikeasti pidettävissä.
Toivon, että nyt tämän lain puitteissa,
kun työnantajat joutuvat näitä papereita
pyytämään, muistettaisiin yksityisyyden
suoja eli ne paperit pidettäisiin sellaisessa paikassa,
että niitä eivät muut kuin asianosaiset
voi nähdä.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys ehdottaa säädettäväksi
lakia, joka velvoittaa työnantajan selvittämään
lasten kanssa työskentelevien henkilöitten rikostaustaa. Mielestäni
tämä on ihan hyvä ja oikeahenkinen laki.
Lakiesityksen täytyy mielestäni lähteä lapsen
suojelusta ja painottua siihen. Aikuisten suojelussa voidaan hieman
joustaa silloin, kun lasten edusta on kyse ja usein alaikäisten
kohdalla.
Tässä on hyvää myös
se, että tässä todetaan siitä,
jos joutuu väkivallan kohteeksi taikka hyväksikäytön
kohteeksi tai huumausaineitten käyttöön
houkutellaan. Pitäisi mielestäni myös korostaa,
että lapsia ja alaikäisiä ei tällaiseen
toimintaan houkutella. Pitäisi rangaistuksia vain kiristää niille,
jotka tällaista harrastavat.
Samoin kiinnittäisin huomiota vapaaehtoistyön
ja harrastusten piirissä tapahtuvaan toimintaan. Siellä on
lapsia ja nuoria ihmisiä ja siellä on aikuisia.
Se jää nyt harmaaksi alueeksi, mutta jatkossa
pitäisi kiinnittää tähän
huomiota, ettei täällä tapahtuisi väärinkäytöksiä,
jos ne jossain muualla estetään.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
laiksi lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä on
toki edistysaskel, mutta niin kuin valiokunnan mietinnössä todetaan,
vapaaehtoisen kansalaistoiminnan jääminen tämän
lain ulkopuolelle on asia, johon toivon mukaan pystytään
löytämään ratkaisuja, koska
kuitenkin varsin merkittävä osa muodostuu vapaaehtoistoiminnasta
silloin, kun ollaan lasten harrastustoiminnan kanssa tekemisissä.
Mutta erityisesti, arvoisa puhemies, haluan kiinnittää huomion
mietintöön. Nimittäin tässä oli
eräs kohta, johon keskustan valiokuntaryhmä tarttui,
mutta jäimme vähemmistöksi valiokunnan
käsittelyssä. Nimittäin tässä on
suora lainaus: "Valiokunta korostaa, että laista ei ole
tarkoitus muodostua työhön pääsyn
estettä esimerkiksi nuorena huumausainerikoksesta rangaistuksen saaneille
henkilöille tai muille - -." Tässä on
hyvin iso periaatteellinen arvoväritys, jos ajatellaan
mietintötekstiä. Kuitenkin huumausainerikos on
rikoksena sillä tavalla merkityksellinen, että se
nostetaan ihan erilleen tässä asiassa. Toivon,
että tämä ei välitä sitä viestiä,
että valiokunta vähättelee huumausainerikosten
merkitystä.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin on jo monessa puheenvuorossa
todettu, tässä on kuitenkin menty asiassa eteenpäin
ja nostettu lain tasolle semmoinen asia, joka ei tätä ennen
ole siellä ollut. Uskon ennalta ehkäisevän vaikutuksen
merkityksen olevan suurempi kuin osataan arvatakaan, koska ainakin
toivoisi ja uskoisi, että se vaikuttaa myös koulutukseen
hakeutumiseen. Laillahan ei sinällään
vielä sitä vaihetta käydä läpi,
mutta jos ihminen on jonnekinpäin suuntautunut ja haluaa
semmoiselle alalle koulutukseen, todennäköisesti
se vaikuttaa myös sillä tavalla ammatinvalintaan,
jotta ihminen ei lähde siihen, koska tietää,
jotta tulppa tulee eteen viimeistään siinä vaiheessa,
kun lähtee ammattiin hakeutumaan. Siinä mielessä sillä toivoisi olevan
tämän tyyppinen vaikutus.
Toinen asia: Ed. Räsänen kantoi huolta kehitysvammaisten
osalta. Muistan valiokunnassa käydyn keskustelua siinä mielessä,
ettei leimattaisi mitään ryhmää erityisesti,
koska kehitysvammaisissa on myös aikuisia henkilöitä.
Tämähän koskee kaiken kaikkiaan lapsia,
olkoot terveitä tai kehitysvammaisia, ja myös
sillä puolen niitä, ketkä hakeutuvat
semmoisiin tehtäviin. Siinä mielessä minusta
yhden erityisryhmän nostaminen olisi tässä ollut
jopa arveluttavaa.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan ilmaista myös oman tyytyväisyyteni
siitä, että tämä laki on nyt
tulossa suomalaiseen lainsäädäntöön.
Toivottavasti siitä muotoutuu toimiva käytäntö,
jossa nämä uhkakuvat, joita mietintöönkin
on kirjoitettu, eivät toteutuisi. Ennen muuta tämä odotettu
laki on ennalta ehkäisevä, ja on muistettava,
että se ei peitä kuin pienen nurkan kokonaisongelmasta,
aivan niin kuin valiokunnan mietintökin sanoo. En tiedä,
onko tämä laskennallinen malli — 1,3
promillea tapauksista — käypä, varmasti
on valiokunnan kannanotossa olevassa tilanteessa, mutta mikä se
lienee laajemmin kentällä.
Hyvä on kuitenkin muistaa, että tämä on
merkittävä avaus, josta on syytä jatkaa
vaikuttamista lainsäädännöllisin
keinoin siihen, että yhteiskunnan signaali tulee selvästi
olemaan se, että lasten hyväksikäyttö ei
ole yhteiskunnan näkemyksen mukaan hyväksyttävää missään
määrin. Nimenomaan lainsäädännöllä tähän
voidaan hyvin puuttua.
Kiitoksena vielä työ- ja tasa-arvovaliokunnalle
se, että valiokunta on ottanut perustuslakivaliokunnan
näkökulmasta aavistuksen poikkeavan kannan soveltamisalan
säännöksiin silloin, kun on kyse tilanteesta,
jossa työ kohdistuu samanaikaisesti sekä lapsiin
että aikuisiin. Tästä keskusteltiin perustuslakivaliokunnassa
varsin paljon, mutta päädyttiin sitten tähän
ratkaisuun, joka tässä oli, mutta itse pidän
työ- ja tasa-arvovaliokunnan muotoilua parempana.
Viimeisenä esitän myös oman valitteluni
siitä, että kehitysvammaisten tilanne ei ole tässä tullut
huomioiduksi. Kehitysvammaisten joukossa on paljon niitä,
jotka ovat fyysiseltä iältään
aikuisia mutta henkiseltä iältään
lapsia ja siten aivan samalla lailla suojauksen tarpeessa kuin alaikäiset
lapset.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! On tosiaankin hyvä, että on
tehty tämä lakiesitys ja näytetään
sillä myös sitä, että ollaan
huolissaan lasten turvallisuudesta.
Soveltamisalan 2 §:stä mietinnössä sanotaan näin:
"- - työvoimaviranomainen ei voi tehdä työkokeilua,
työelämävalmennusta tai työharjoittelua
koskevaa sopimusta tässä laissa tarkoitetuista
tehtävistä, jos henkilö ei halua ottaa
vastaan tällaisia tehtäviä. Perusteluissa
on todettu, että henkilö ei ole velvollinen mitenkään
perustelemaan kieltäytymistään." Tästä ryhdyin
miettimään sitä, onko tässä varsinkin
ehkä toiselle sukupuolelle tulossa uusi, niin sanottu perustelematon
syy kieltäytyä työn vastaanottamisesta. Millä tavalla
tätä on mietitty? Täällä mainitaan: "Perusteluissa
ei ole pohdittu sitä, voiko lailla olla vaikutuksia työttömän
työttömyysturvaan tilanteissa, joissa työttömälle
työhönosoituksella tai muuten tarjotaan tässä laissa
tarkoitettua työpaikkaa." Mutta mietittiinkö tätä mahdollisesti tietyllä tavalla
negatiivista käyttömahdollisuutta, joka tällä lailla
myös voi olla?
Ed. Rossi merkitään
läsnä olevaksi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että tämä laki
on nyt saatu näin pitkälle käsittelyssämme
täällä Suomessa. Mutta haluan nostaa
esille sen, että kyllä luottamus pohjoismaiseen
hyvinvointiyhteiskuntaan on aika korkealla, koska vastaavantapainen
laki on tullut voimaan vasta vuonna 2001 Ruotsissa, kun taas vastaavanlainen
laki on toiminut vuodesta 1976 Saksassa, niin että tämä oli
kyllä korkea aika saada lain tasolle, koska yhteiskunta
oikeudellistuu ja nähtävästi ei pystytä toimimaan
ilman, että kaikki asiat ja normit pannaan lakiin.
Siitä huolimatta, että tämä laki
on näin hyvä, en voi olla ottamatta esiin sitä,
kun täällä on näistä vammaisista
puhuttu, että ihan yhtä lailla vanhukset, jotka
ovat monta kertaa hyvin sairaita ja joilla on heikot fyysiset voimat,
päästävät hoitajansa myös
omille lompakoilleen ja ovat puolustuskyvyttömiä.
Yhtä lailla pitäisi tarkistaa tulevaisuudessa
myös niiden henkilöiden taustat, jotka työskentelevät
hyvin läheisesti vanhusten kanssa, koska siellä on
myös usein taloudellisia väärinkäytöksiä,
jopa pahoinpitelyjä. En usko, että tämä asia
ihan pelkällä lailla korjaantuu, vaan vaatii seurantaa
ja asennekasvatusta myös muilla sektoreilla kuin pelkästään
lasten kanssa toimivien parissa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Komi täällä kysyi,
minkä vuoksi tämä työvoimapoliittinen
asia on otettu esille. Henkilöhän joutuu silloin,
jos hän kieltäytyy työstä, perustelemaan
työvoimatoimikunnalle, miksi hän on kieltäytynyt,
ja varmasti silloin, jos hän laittaa sinne perusteluksi,
että hänellä on rikosrekisterissä sellaisia
mainintoja, asia selviää. Hyvin harva kyllä,
jos oikein ymmärsin ed. Komin kysymyksen, käyttäisi
tätä perusteettomana perusteena työstä kieltäytymiselle.
En tiedä, ymmärsinkö oikein ed. Komin
ajattelun tässä, mutta jos tätä tässä haettiin,
niin en usko, että tästä tulee mikään
ongelma.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tosiaankin tavallaan pohdin sitä,
että kun ei tarvita mitään perusteluita,
silloinhan ei kukaan kysy sitä, onko minkälaista
rikostaustaa, onko tosiaan vaikka nuorena huumeidenkäyttöä tai
jotain tällaista. Kun ei tarvitse perustella, niin ei tarvitse perustella.
Sillä tavalla se jättää tavallaan
avoimen valtakirjan, niin että jos ei kiinnosta lasten parissa
työskentely esimerkiksi, niin voisi sanoa ilman perusteluita,
että ei halua ottaa vastaan tätä hommaa.
Anne Huotari /vas:
Arvoisa puhemies! Tämmöisessä tilanteessa,
jos vain tämä henkilö tietää lainsäädännön,
hän voi perustella sitä nimenomaan tähän
lakiin vedoten. Hänen ei tarvitse yksityiskohtaisesti perustella,
mitä on tapahtunut ja milloin on tapahtunut tai toimittaa
rikosrekisteriotetta työvoimaviranomaisille, vaan hän kieltäytyy
tähän lakiin perustuen. Mutta luulen, että monikaan
työtön ei tiedä tästä laista
ja ongelma on ehkä toisin päin: Siinä vaiheessa,
kun tällaiseen työhön olisi menossa tai
työharjoitteluun, pyydetäänkin selvitystä ja
hän joutuu sitten todella vaikeaan tilanteeseen. Voi olla
pienellä paikkakunnalla myöskin se ongelma, että sen
jälkeen ei pääse mihinkään
muuhunkaan työhön enää.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vaan ed. Komille voisi todeta,
jotta en usko, että kovin moni ihminen haluaa ottaa semmoisen
leiman otsaansa, jos ei ole aihetta, koska se kyllä tuntuisi
aika kovalta, jos menisi sanomaan, että tähän
lakiin perustuen en voi lähteä töihin,
mikä tarkoittaisi, että se olisi leima loppuiäksi
sitten otsassa, koska tiedettäisiin, että on tämmöinen,
ja se juttu leviäisi, ja erityisesti, niin kuin ed. Huotari
totesi, pienillä paikkakunnilla voisi olla aikamoinen rasite,
jotta ei muussakaan voisi pärjätä sillä tavalla
sitten, kun tämmöisen olisi itse tunnustanut,
vaikka ei olisi mitään aihetta.
Yleiskeskustelu päättyy.