2) Eduskunnan tilintarkastajien tilintarkastuskertomus eduskunnan
tilinpäätöksestä, toimintakertomuksesta
ja kirjanpidosta sekä hallinnosta vuodelta 2005
Matti Saarinen /sd(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Hyvät kollegat! Sekä päiväjärjestyksen
2) että 3) asian voisi kuitata lyhimmillään
sillä tavalla, että toteaisin tilintarkastuskertomusten
olevan sekä eduskunnan että Valtiontalouden tarkastusviraston
osalta niin sanottuja puhtaita kertomuksia. Mutta kun kysymyksessä on
satojen ihmisten työvuosi, kahden merkittävän
instituution vuosityön arviointi ja mahdollisuus sitä kautta
myöskin vaikuttaa tulevaisuuteen, niin tässä mielessä on
aika hiljentää vähän vauhtia
ja pysähtyä pohtimaan näitäkin
asioita. Nämä tarjoavat mahdollisuuden jokaiselle
edustajalle ottaa julkisesti kantaa muun muassa eduskunnan toimintoihin.
Eduskunnan kanslian toimintakertomus sisältää tarvittavat
selvitykset eduskunnan kanslian organisaatiosta, lainsäädäntö-
ja valiokuntatyöstä, kansainvälisestä toiminnasta,
tiedotustoiminnasta, turvallisuudesta, henkilöstöstä,
kiinteistöistä ja toimitiloista, tietohallinnosta
sekä eduskunnan taloudesta ja analyysin tilinpäätöslaskelmista.
Tilinpäätöslaskelmat sisältävät
tuotto- ja kululaskelman, taseen ja talousarvion toteutumislaskelman.
Ne ja selvitys tilinpäätöksen laadintaperusteista
ovat toimintakertomuksen lopussa. Tiliohjesäännön
47 §:ssä on määritelty tilinpäätökseen
kuuluvat liitteet. Ne eivät sisälly tähän
toimintakertomukseen, mikä edustajille on jaettu.
Herra puhemies! Kiinnitän tässä yhteydessä huomiota
eräisiin keskeisiin kysymyksiin.
Ensinnäkin yleisellä tasolla voidaan todeta, että hallituksen
esitysten ja täysistuntojen määrällä mitattuna
vuosi oli tavanomainen. Valiokuntalaitoksenkin toiminnan kannalta
vaalikauden kolmansilla valtiopäivillä oli varsin
tavanomaista toimintaa. Hallituksen esityksiä annettiin
232, mikä on 50 vähemmän kuin edellisenä vuonna
ja noin 20 vähemmän kuin edellisen vaalikauden
vastaavassa vaiheessa. Valiokunnista valmistui mietintöjä jonkin
verran enemmän kuin esityksiä annettiin. Erikoisvaliokunnissa valmistui
yhteensä 596 mietintöä ja lausuntoa. Yhden
tällaisen valiokunta-asiakirjan valmistumiseen vaadittiin
keskimäärin kaksi valiokunnan kokousta. Valiokuntien
kokousten määrä 1 231 oli jokseenkin
sama kuin edellisen vaalikauden vastaavilla valtiopäivillä.
Yli 100 kokousta pitivät hallintovaliokunta, perustuslakivaliokunta
ja talousvaliokunta.
Jotakin taloudesta.
Eduskunnan menot olivat 81,4 miljoonaa euroa. Ne olivat 3 prosenttia
pienemmät kuin vuonna 2004. Menojen väheneminen
johtui siitä, että vuonna 2005 ei ollut enää eduskunnan
lisärakennuksen laite- ja kalustehankinnan menoja, kuten edellisenä vuonna.
Ilman lisärakennuksen vaikutusta eduskunnan varsinaiset
toimintamenot vuonna 2005 olivat 2,2 prosenttia edellisvuotta suuremmat.
Valtiontalouden tarkastusvirasto on toiminut eduskunnan yhteydessä vuodesta
2001 alkaen. Tarkastusvirasto on siis erillinen tilivirasto, joka laatii
oman toimintakertomuksensa ja oman tilinpäätöksensä.
Nehän ovat 3) asia päiväjärjestyksessä,
joten ne eivät siltä osin sisälly eduskunnan tilinpäätökseen.
Talousarvioon nähden eduskunnan menot olivat 4,7 miljoonaa
euroa budjetoitua pienemmät. Talousarvion toteutuma oli
95-prosenttinen, ja vuonna 2004 vastaava toteutumisaste oli 92 prosenttia,
joten arviointitarkkuus on parantunut. Vuoden 2005 säästö johtui
pääasiassa atk-laitehankintojen, painatusmenojen
ja turvallisuusjärjestelmien kehittämishankkeiden
budjetoitua pienemmästä toteutumisesta. Eduskunta
lainsäädäntöelimenä maksoi
vuonna 2005 käyttömenojensa osalta 14,5 euroa
jokaista suomalaista kohden laskettuna. Sitä voidaan pitää eräällä tavalla demokratian
hintana. Eduskunnan tilinpäätökseen sisältyvät
kansanedustajien ja eduskunnan kanslian lisäksi myös
Valtiontilintarkastajain kanslian ja Eduskunnan oikeusasiamiehen
kanslian menot.
Henkilöstöstä: Vuoden aikana eduskunnan kansliaan
perustettiin 14 uutta vakinaista virkaa. Vastaavasti vuoden aikana
eduskunnan kansliasta lakkautettiin 6 virkaa. Eduskunnan kanslian
eri yksiköissä vakinaisia ja määräaikaisia
virkoja oli täytettyinä 457. Tämä on
myöskin sellainen luku, joka on syytä noteerata:
eduskuntatyö on hyvin ihmisvaltaista, ja sen tähden
esimerkiksi henkilöstöpolitiikan painoarvo talon
johdossa on eräs painopistealue. Tämä on
ihmisten kanssakäymistä, ja henkilöstö on
ratkaisevan merkittävä voimavara.
Vielä eduskunnan kiinteistöistä muutama
sana: Eduskuntakiinteistön siivouksesta, huollosta, pienehköistä korjaustehtävistä
ja
rakennuttamisesta on huolehdittu eduskunnan oman henkilökunnan
voimin. Sanon henkilökohtaisen kantani, että pidän
hyvänä, että meillä on omaa
henkilökuntaa. He tekevät työtä paitsi
lihaksillaan myöskin sydämellään,
ja täällä on todella upea henkilöstö,
täällä on mukava asioida, menee sitten
koputtamaan mitä ovea tahansa, eikä niitä tarvitse
paljon koputella, koska yleensä ovet ovat auki. Kiinteistöjen
yhteenlaskettu rakennustilavuus on 289 500 kuutiometriä ja
rakennusbruttoala 72 820 neliömetriä.
Siivottavaa pinta-alaakin on 43 520 neliömetriä.
Jos tuon muuttaa omakotitalojen pinta-alaksi muuttaa, se olisi aikamoinen
määrä taloja, jos sitä käyttää mittatikkuna.
Kaiken tämän jälkeen totean tilintarkastuskertomuksestamme
sen viimeisen kappaleen, missä tilintarkastajina lausuntonamme
esitämme, että eduskunnan tilinpäätös
ja toimintakertomus on laadittu eduskunnan tilinpäätöksen
ja toimintakertomuksen laatimista koskevien säännösten
ja määräysten mukaisesti. Tilinpäätös
ja toimintakertomus antavat tiliohjesäännön
määräämällä tavalla
oikeat ja riittävät tiedot eduskunnan taloudesta
ja sen kehityksestä tilikaudella. Meillä ei ole
huomauttamista eduskunnan vuoden 2005 tilinpäätökseen,
toimintakertomukseen, kirjanpitoon eikä hallintoon nähden.
Herra puhemies! Jos sopii, sanon tässä vielä muutaman
sanan 3) asiasta liittyen Valtiontalouden tarkastusvirastoon.
Toimintavuonna 2005 Valtiontalouden tarkastusvirasto juhli 180-vuotispäiväänsä.
Samalla toimintavuosi oli viraston viides vuosi eduskunnan yhteydessä.
Eduskunta totesi vastauksessaan tarkastusviraston viime syksynä toiminnastaan
antamaan kertomukseen, että tarkastusvirasto on kyennyt
viime vuosina hoitamaan toimintastrategiassaan määriteltyä tehtäväänsä erittäin hyvin.
Lisäksi vastauksessa todettiin, että eduskunta
on hyödyntänyt tarkastuskertomuksia jokapäiväisessä työssään
ja tiedonkulku on parantunut huomattavasti tarkastusviraston ja
eduskunnan välillä. Palautteen perusteella voidaan tarkastusviraston
ja eduskunnan v kanssakäymisen muotoja pitää onnistuneina.
Tarkastusvirasto tarkasti valtion tilinpäätöksen
ja kaikkien 115 valtion tiliviraston tilinpäätökset
sekä kaksi valtion talousarvion ulkopuolista rahastoa.
Toimintavuonna valmistui 25 toiminnantarkastuskertomusta, joiden
lisäksi kaksi tarkastusta päätettiin
esiselvitykseen, yksi kirjeeseen ja yksi muistioon. Lisäksi
tehtiin kaksi selvitystä. Toimintavuosi oli viraston tuloksellisuuden
kannalta varsin hyvä, ja se sisälsi paljon toimia,
joiden voidaan perustellusti odottaa edistävän
tarkastusviraston toiminnan tuloksellisuutta myös lähivuosina.
Mitä kustannuksia tästä sitten aiheutui?
Tarkastusviraston kustannukset olivat yhteensä 10,9 miljoonaa
euroa. Vuotta aikaisemmin kustannukset olivat 9,6 miljoonaa euroa.
Tarkastusviraston henkilöstön määrä on
152. Vastaavin saatesanoin luin äsken eduskunnan tilintarkastajien kertomuksen,
ja meillä on täsmälleen samanlainen teksti,
en lähde sitä toistamaan, mutta se kohdistuu tässä yhteydessä myöskin
Valtiontalouden tarkastusvirastoon.
Haluan tilintarkastajien puolesta lausua kiitokset kaikille niille, jotka ovat
näin hyvin asioita
hoitaneet. Olette toimineet suuren vastuun alla. Sekä tarkastusvirasto
että eduskunta ovat tietysti merkittävällä tavalla
myös aina julkisen kontrollin alla, ja siinä mielessä vastuu
on sitäkin kautta suuri.
Pienenä kevennyksenä ehkä sopii sanoa
sekin, että mielenkiinto eduskunnan taloudenhoitoa kohtaan
on niin kova, että kaikkein halvimmat ja innokkaimmat tarkastajat
eivät olekaan talon palkkalistoilla eivätkä ole
ostopalvelujen piirissä vaan suomalainen media on tietysti
hyvin kiinnostunut kaikesta tilinpäätösaineistosta,
ja näinhän se pitää olla. Kaiken
täytyy kestää läpivalaisu, ja
jokaisen kiven ja jokaisen kuitin voi käydä sitten
kuka tahansa julkisena asiakirjana katsomassa. On upeata olla tällaisten
organisaatioitten tilintarkastajana, kun ei tarvitse pelätä,
että olisi luurankoja kaapissa. Kiitoksia asioita hyvin hoitaneille
niin johtajille kuin jokaiselle työntekijällekin.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunnan kanslian toimintakertomus, jota
täällä jo tilintarkastajien puheenjohtaja
edellä käsitteli, on nyt todella meidän
käsittelyssämme ja on puhdas kirja, niin kuin
sanotaan. Sitä on helppo lukea ja todeta, että asioita
on hoidettu Suomen parlamentissa hyvin. Jo viime vuoden aikana,
jota tämä käsittelee, myöskin
valmistauduttiin parlamentin 100-vuotisjuhliin ja oli monia toimintoja,
jotka nyt sitten realisoituvat tämän vuoden aikana.
On hyvä, että näitäkin on perusteellisesti
ja asiallisesti valmisteltu.
Herra puhemies! Haluaisin myöskin tuoda sitä esille,
että eduskuntahan on merkittävä työllistäjä,
niin kuin täällä edellä kävi
ilmi. Ed. Saarinen toi esille nämä henkilömäärät,
ja kun siihen otetaan kansanedustajat ja kansanedustajien avustajat,
niin tämän talon suojissa on noin tuhat, taitaa mennä ylikin
tuhannen, henkilöä.
Kyllä kai niin on, että toista samanlaista
työpaikkaa Suomessa ei ole kuin eduskunta. Tämä on
aivan poikkeava joka suhteessa. Mutta on syytä myös
uskoa, että tämä työpaikkana
henkilöstölle, kun se on erilainen, on myös
turvallinen ja hyvä varmasti monessa suhteessa. Olen aivan samaa
mieltä ed. Saarisen kanssa siitä, että meillä on
omaa henkilöstöä riittävästi
myöskin palvelutehtävissä, joita tämä talo
tarjoaa edustajille ja kaikille, jotka niitä tarvitsevat.
Ennen kaikkea esimerkiksi siivoushuoltoa pidän tärkeänä enkä olisi
valmis kyllä näkemään, että eduskunta
ulkoistaisi tätä. Olen jolloinkin myöskin
puhunut sen puolesta, että miksei, vaikka meillä on
hyvä ravintolatoiminta tänä päivänä,
tämä talo olisi myöskin siinä ainutlaatuinen,
että tällä voisi olla jopa oma ravintola
ja oma henkilöstö siinäkin työssä,
mutta se ei ole nyt tämän ajan kysymys.
Mutta, herra puhemies, halusin tulla nimenomaan tänne
puhujakorokkeelle puhuakseni eduskunnan käytännön
työstä ja ennen kaikkea meidän kansanedustajien
työstä täysistunnoissa. Valiokuntatyöstä on
ollut keskustelussa jonkin verran ainakin se, että muutettaisiin
käytäntöjä, että meillä olisi
valiokuntapäivät ja istuntopäivät.
Minusta sitä on syytä harkita seuraavalla vaalikaudella.
Mutta se asia, joka mielestäni on tällä vaalikaudella
tullut ongelmaksi, on istuntojen pitäminen ja ennen kaikkea
se, että asiat ruuhkautuvat joka kevät ja myös
syyskaudella viimeiseen kuukauteen, kesäkuulle ja joulukuulle.
Ainahan tekevälle töitä löytyy,
mutta meillä on ollut, jos käyttää tällaista
sanaa, suhteellisen löysiä viikkoja tavattomasti.
Hallitukselta ei tule riittävästi lakiesityksiä,
ja sitten ne tulevat yhdessä sumpussa ja ne pitäisi
nopeasti käsitellä.
Puhemiesneuvosto on joutunut muuttamaan esimerkiksi tämän
kevään aikana käytäntöä niin, että on
vain muutama maanantai, joina meillä ei ole täysituntoa,
vaan maanantai on otettu istuntopäiväksi. Minusta
se on kyllä kohtuutonta myöskin kansanedustajien
tasa-arvoisen kohtelun kannalta, sen että olisimme tasa-arvoisia
täällä lainsäädäntötyötä tekemään,
koska on lähdetty siitä ja on ollut pitkä käytäntö,
että maanantaisin ei pidetä täysistuntoja,
vaan on nimenomaan maakuntien edustajilla ja muilla kuin Pääkaupunkiseudun
edustajilla mahdollisuus hoitaa kunnallisia ja maakunnallisia luottamustehtäviä.
Mutta nyt on tullut tämä käytäntö,
vaikka myöskin maakunnissa ja kunnissa kevään
aikana on tavattoman paljon kokouksia juuri maanantaisin ja ne on
sinne pyritty keskittämään. Me tiedämme
suomalaisen demokratian, kunnallisen demokratian ja lähidemokratian,
miten se toimii, mutta meillä nyt sitten on istuntoja.
Esimerkiksi perjantain istuntopäivänä on
taas puolen tunnin istunto. Se tuntuu jotenkin käsittämättömältä, että tällä tavalla
on nyt jouduttu toimimaan.
Haluan sen takia tämän tässä yhteydessä eduskunnan
pöytäkirjoihin merkittäväksi,
että tähän pitää muutos
saada. Ainakin itse omalta kohdaltani ajattelen, että jos
tänne vielä pyrin ja tulisin valituksi, niin jos
tämä käytäntö jatkuu, kyllä maakunnalliset
ja kunnalliset luottamustoimet on jätettävä muiden
hoidettavaksi, koska silloin pitää olla myöskin
maanantait täällä. Minusta tämä ei
ole oikeudenmukainen käytäntö. Tämä on
tietenkin meidän sisäinen asiamme, mutta tämän
asiakohdan yhteydessä tämä on syytä merkitä eduskunnan
pöytäkirjoihin.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on palvelultaan Suomen paras työpaikka
ylivoimaisesti. Siitä kiitos osaavalle henkilökunnalle.
Ed. Vihriälä kiinnitti tässä huomiota
sellaiseen teoreettiseen mahdollisuuteen, että siivoustyö voitaisiin
ulkoistaa täällä. Ajatus on niin mahdoton,
että se on torpattava turvallisuussyistä kerta
kaikkiaan. Siis älköön kukaan ajatelkokaan
sellaista mahdollisuutta edes teoreettisena mahdollisuutena. Tämä on
vakava vetoomus.
Sitten, arvoisa puhemies, tähän
maanantaiasiaan. En moiti ketään, mutta syyhän
on tämän talon ulkopuolella elikkä valtioneuvostossa
ja ministeriöissä, ettei ole esityksiä saatu
tänne ajoissa. Silloin kun oli kunnia olla puhemiesneuvoston
jäsen, muistan erittäin hyvin, kuinka silloinen
puhemies henkilökohtaisesti soitteli ministeriöihin
ja pisti järjestykseen asioitten valmistelijoita. Toivon
hartaasti, että tulevaisuudessa tätä hyvää käytäntöä myöskin
noudatetaan.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tuossa ed. Saarinen kävi perusteellisesti
tätä asiaa läpi, ja siitä kiitos
hänelle. Itse olen pitänyt hyvänä sitä näkökohtaa,
että täällä on omat siivoojat.
Nimittäin monissa paikoissa, muun muassa kunnissa ja yksityisellä,
on jo ajat sitten ulkoistettu tämä toiminta. Kun
tähän taloon tuli, niin minä yllätyin
siitä, että täällä kuitenkin
vielä ihmisestä pidetään jollakin
tavalla huolta ja pidetään sitä myös
arvossa, että omana työnä tehdään
näitä asioita.
Tätä kertomusta kun luki, niin sivulla 29
kuvataan, että 14 uutta virkaa on perustettu ja 6 lopetettu.
Yllätyin kyllä siitä kovasti, jotta ne
virat, joita on perustettu, tahtovat olla tuommoisia kohtuullisen
isopalkkaisia virkoja ja sitten ne, mitä on lopetettu,
ovat olleetkin siivoojan virkoja, elikkä kaksi kokoaikaista
ja kaksi osa-aikaista siivoojan tointa on lopetettu, mikä tuntuu
aika ihmeelliseltä siinä mielessä. Tähän
voisi ottaa tämmöisen vanhan rakennusneuvoksen
ajatuksen esille: Tuolla Kiteellä Arvo Taskinen jossain
tilaisuudessa totesi: "Aika huonoja piälliköitä,
jos eivät pysty niin kun siivoojien palkkoja maksamaan."
Hän itseensä menee aina siinä tilanteessa,
että jos vaikka hän johtajana on poissa miten pitkään
talosta, niin oikein kukaan ei huomaa mitään,
mutta jos siivooja on päivän poissa, niin kaikki
heti sen huomaavat. Tässä tuntuu niin kun tämä logiikka
olevan vähän semmoinen toisinpäin oleva,
että tässä halutaan byrokratiaa kasvattaa.
Minä olen sitä mieltä noin tulevaisuutta
ajatellen, että eduskunnan virkoja ei pitäisi
enää paisuttaa ja lisätä. Nimittäin
kansalaiset ainakin katsovat meitä sillä silmällä,
miten kansanedustajat täällä toimivat,
miten hoidetaan oma pesä, siis eduskuntaorganisaatio. Kyllähän
jos tämä olisi sillä tavalla yksityinen
laitos, joku tehdas, varmasti katsottaisiin, voidaanko tehostaa
toimintoja. Kyllä minä odotan, että eduskunta
jatkossa myös sillä silmällä katsoisi.
Voisi olla jopa niinpäin, että katsotaan, voidaanko
joitakin asioita katsoa toisin, mutta ei näitä,
jotka tekevät käsillä töitä,
siivoavat ja joutuvat neliöitä putsaamaan. Sillä puolella
ei kyllä ole karsimisen varaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti tästä eduskunnan
kanslian toimintakertomuksesta ja tilintarkastajien työstä.
Positiivista tilintarkastajan työssä on ollut
kuitenkin se, että meillä on keskeisiä viranhaltijoita
mukana tilintarkastajien kokouksessa ja saamme hyvin päivitetyn
ja ajankohtaisen tiedon myöskin niistä kansliatoimikunnan
päätöksistä ja linjauksista,
mitä siellä tehdään. Näiden
asioiden on hyvä tietenkin mennä sopusoinnussa
eduskunnan muidenkin toimielinten kanssa.
On aivan luonnollista, että sellaista pieniselkoista
asiaa emme lähde erikseen käsittelemään myöskään
tilintarkastajien keskuudessa, koska meillä on erikseen
kuittien tarkastajat ja muut tällaiset henkilöt,
vaan puhumme laajoista, merkittävistä asioista,
kuten eduskunnan työn kehittämisestä,
kustannusten yleisestä hillitsemistä, eduskunnan
turvallisuudesta ja kansainvälisestä toiminnasta
jne.
Tältä osin haluan vaan tilintarkastajien varapuheenjohtajana
jälleen salille todeta, että ed. Saarinen, te
tilintarkastajien puheenjohtajana hoidatte mielestäni tehtävää erinomaisen
hyvin. Niissä kokouksissa on hyvin miellyttävä olla, kun
nämä meidän perinteiset kokouksemme myöskin
on oikealla humoristisella hengellä sävytetty.
Se tekee aina hyvin mieluisaksi tulla. Väitän,
että tämän talon tarkastus tehdään
sillä tarkkuudella kuin se kuuluukin tehdä. Eduskunnan
keskeinen lainsäädäntövalta
vaatii, että meidän työmme kestää myöskin
päivänvalon. Toivotaan, että valiokunta
on samaa mieltä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni eduskunnan toiminta on
kyllä nykyaikaistunut ja parantunut vuosi vuodelta, mutta
ei se suinkaan tarkoita sitä, että se olisi aina
täydellistä, niin kuin täällä näitten
maanantaiden osalta todettiin. Mielestäni eduskuntatyössä pitää huomioida
se, että voi olla, että edustajat toimivat kunnanvaltuutettuina,
ja mielestäni se on myös rikkaus. Omalta kohdaltani
sanon, että se on ollut erittäin tärkeää,
että olen ollut valtuutettuna, koska olen muuttanut paikkakunnalle
vain muutama vuosi ennen kuin olen saanut aloittaa edustajantoimen.
Niinpä tämän työn pitää ottaa
huomioon myös kunnanvaltuutettuna toimivien kansanedustajien
tilanne. Itse en ole kyllä pahemmin sitä ongelmana
kokenut.
Mutta se, minkä olen kokenut ongelmana, on se, että esimerkiksi
Kansaneläkelaitoksen valtuutettujen kokoukset pidetään
samaan aikaan, kun meillä on täysistunnot. Mielestäni
kun molemmat tehtävät, niin kansanedustajana toimiminen kuin
Kansaneläkelaitoksen valtuutettuna toimiminen, ovat kansanedustajan
tehtäviä, niin että on kohtuutonta vaatia,
että pitää olla kahdessa paikassa yhtä aikaa.
Lisäksi poissaolomenettelyssä on vielä paljon parantamisen
varaa. Edelleenkin on paljon valtioneuvoston määräämiä tehtäviä,
joita kansanedustajat hoitavat, ja kun näitä tehtäviä noudattaa
ja tekee, saa merkinnän poissaolosta yksityisasioiden vuoksi.
Toivon, että näihin saadaan parannusta aikaan
tulevaisuudessa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Kiitän kollegoja rakentavista ehdotuksista
ja kauniista sanoista, jotka henkilökohtaisesti minuun
kohdistuivat. Voisiko sanoa, että irrottautuen tilintarkastajien
puheenjohtajan roolista muutama kommentti tähän
lopuksi.
Kiinteistöjen peruskorjaus- ja uudistamistarve on myös
eräs painopistealue. Tämä Eduskuntatalo
ja koko instituutio ovat kansan ja ennen kaikkea talo on kansan
talo. Tähän kohdistuu paljon mielenkiintoa. Täällä käy
paljon vieraita. Aika ja vierailujen vaatimukset ovat muuttuneet siihen
mittaan asti, että niihin on reagoitava, jotta voidaan
pitää ovet mahdollisimman avoimina kansalle ja
kansalaisille. Tämä on kansanvallan ilmentymä,
ja tänne pitää voida jatkossakin tulla vieraita.
Kunnallisista luottamustoimista sen verran, että ymmärrän
hyvin sen tarpeen, mikä liittyy eduskuntatyön
kehittämiseen kaiken kaikkiaan ja kokousrytmeihin erityisesti.
Jokainen ratkaisee tykönänsä minkä verran
jaksaa ja ehtii eduskuntatyön ulkopuolisiin hommiin. Henkilökohtaisesti
olen jättäytynyt kauan sitten jo omasta tahdosta
kunnalliselämästä pois ja voin kertoa
kyllä, että se antaa aika paljon lisäresursseja
edustajantyöhön.
Olin ilahtunut oman henkilöstön noteeraamisesta.
Sehän on tietysti, niin kuin ed. Pulliainen sanoi, luotettavuudessaan
tietysti tällainen turvallisuuskysymys, mutta haluan todeta
vielä lopuksi sen, että se on merkittävässä määrin
myös laatukysymys. Oma henkilöstö tuntee
talon tavat ja talon ihmiset. Oma väki on varmasti sitoutuneempi
tehtäviinsä kuin ulkoistettu, täällä punnertava
väki. Siitä vaan puuttuu se inhimillinen tekijä eli
se henki ja sitoutumishalu.
Kiitoksia kaikille hyvästä keskustelusta.
Keskustelu päättyy.