Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta hyväksyi jokin aika
sitten hyvin laajan vankeuslakipaketin yksimielisesti, ja tähän vankeuslakipakettiin
sisältyi myöskin tarve henkilöstön
määrän lisäämiseksi
Suomen vankiloissa. Tällä hetkellä käyttöaste
vankiloissa on hyvin suuri, osin jopa 120—130 prosenttia.
Tällä hetkellä kuitenkin meidän
vankiloissamme on menossa työnseisaus. Vankilavirkailijat
ovat tänään pitäneet kolmen
tunnin lakon, ja he moittivat sitä, että he uupuvat
tämänhetkisen työtaakan alle ja ylitöitä tehdään
runsaasti. Kysyn hallitukselta ja oikeusministeriltä:
Kuinka oikeutettuna hallitus ja oikeusministeriö pitävät
tätä tämänpäiväistä mielenilmaisua,
ja miten te aiotte tämän korjata, että näitä ei
vastaisuudessa enää syntyisi?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Se asia, miksi työnseisaus on tänään tehty,
on kyllä asiana oikea, koska tilanne on juuri sellainen
kuin tässä myös kysyjän taholta
tuli esille. Meillä on todella tulossa voimaan 1.10. jo aiemmin
annettu vankeuslakipaketti, jota sanotaan vuosisadan uudistukseksi,
ja, ikävä kyllä, lakiesitys läpäisi
myös eduskunnan siten, että lakiesityksen mukana
ei ole riittäviä voimavaroja. Minä olen
tästä täysin tietoinen ja olen toiminut niin,
että vuoden viimeisessä lisätalousarviossa tuli
voimavaroja lisää 3,75 miljoonaa euroa ja nyt
maanantain lisäbudjettiriihessä, siis tämän vuoden
ensimmäisessä lisäbudjetissa, ja tänä päivänä hallituksen
esityksessä lisäbudjettiin on lisätty
3,5 miljoonaa euroa jo tämän tilanteen korjaamiseksi.
Tällä pääsemme nyt alkuun saattaaksemme
tätä vankeinhoitolakia sille tasolle, jolla pääsemme
liikkeelle. Toki tiedän sen, että tämä toiminta
vaatii pitkäjänteistä toimintaa, koska ymmärrän
näin, että laki hyväksyttiin yksimielisesti
(Puhemies koputtaa) ja sen tavoitteet sisäistettiin tärkeinä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Oikeusministeriössä on
muutenkin laajemmin käsittelyssä tämä virkojen
säästöohjelma, koska viime viikonvaihteessa
muun muassa oikeuskansleri Paavo Nikula ja Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
Matti Pellonpää tulivat julkisuuteen ja kertoivat,
että ne säästöaikomukset 720 viran
suhteen, mitä oikeushallinnossa aiotaan toteuttaa, johtavat
siihen, että kansalaisten oikeusturva tulee merkittävästi
heikentymään, ja nytkin Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
on antanut Suomelle moitteita oikeudenkäynnin pitkittymisestä.
Arvoisa ministeri, miten hallitus nyt aikoo tällä oikeusministeriön
toimialalla kokonaisuutena saada nämä raha-asiat
järjestykseen? Eduskunnan lakivaliokunta on kolmena peräkkäisenä vuotena
kiinnittänyt vakavaa huomiota oikeusministeriön
määrärahaesityksiin ja suomalaisten oikeusturvan
parantamiseen.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Huomiota on kyllä kiinnitetty asiaan, mutta
rahakorjauksia hallitus ei ole kuitenkaan, ei myöskään
tämä eduskunta, saanut aikaan. Nämä huomautukset
on tehty, (Hälinää) mitä on
nyt ihmisoikeustuomioistuin tehnyt, monta vuotta sitten, ja tämä korjaus
tietysti olisi pitänyt saada aikaan.
Mitä tulee tähän oikeusministeriön
tuottavuusohjelmaan, totean sen, että se on tietysti ikävä asia,
noin 720 virkaa, mutta sen yksi sellainen hyvä puoli, jos
tästä jotain hyvää löytää,
on se, että meillä se on todella mitoitettu takapainotteiseksi,
niin että esimerkiksi juuri tässä vankeinhoitolaissa
voisimme panna rauhassa nyt näillä rahoilla, mitä saamme,
tätä henkilöstötoimintaa liikkeelle.
Sitten hyvin tärkeätä on se, että ne
organisatoriset uudistukset, joita tehdään sekä tuomioistuinpuolella
että myös vankeinhoitopuolella, ja niihin liittyvät
erilaiset substanssilait, joita varsin paljon on myös täällä eduskunnassa
käsiteltävänä tällä hetkellä ja
lisää on tulossa, saisimme tänä aikana
käyttöön ja siten, että nämä purisivat
yhdessä niin, että näitä säästöjä (Puhemies koputtaa)
voitaisiin tehdä ja näitä leikkauksia kohtuullisesti.
Minna Sirnö /vas:
Puhemies! Pääministeri Vanhasen hallituksen
aikana vankimäärä on karannut käsistä,
kuten edellä jo todettiin. Samaan aikaan vankiloissa ylitöiden
määrä on noussut yli 50 prosentilla.
Laittomia ylityövuoroja teetetään lähes
kaikissa vankiloissa lähes koko ajan. Pahimmillaan ylityövuorot
tarkoittavat vuorokauden mittaisia työrupeamia, joilla
yritetään paikata niitä puutteita, mitä riittämätön
rahoitus vankiloille on aiheuttanut. Kyseessä on selkeä työaikalakirikkomus.
Mitä hallitus aikoo tehdä, että työaikalakirikkomuksista
päästään eroon, vai aikooko
hallitus tehdä esityksen, jolla siunataan tämä rikkuritila?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Ei aio missään tapauksessa
tehdä, vaan nämä asiat ovat tiedossani,
ja viittaan tässä edelleen siihen, että tämä on
monivuotinen suma, ja vankeinhoidon kohdalla tämä tarkoittaa
sitä, että resurssimitoitukset on tehty aiemmin
huomattavasti pienempää vankimäärää vasten.
Nyt sitten tavoitteena on tietysti lisätä koko
ajan resursseja — äsken kerroin, että niitä on
tulossa lisää — mutta samanaikaisesti
erilaisin toimin, lainsäädännöllisin
toimin, organisatorisin uudistuksin, pyrkiä siihen, että meidän
vankimäärämme vähenisi. Tässä voin
kertoa, että tämä vankimäärä on
vähenemään päin ja tästä uusimmat
luvut osoittavat sen, että tämä trendi
saattaa toivottavasti jatkua myös pitkäjänteisesti.
Eli toisin sanoen nämä uudistukset purevat, erilaiset
organisatoriset ja myös sitten lainsäädännölliset uudistukset.
Mutta, totta vie, paljon on tietysti vielä tehtävää.
Tuija Brax /vihr:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin ministerin on turha
nyt mennä koko eduskunnan taakse. Lakiuudistus oli yksimielinen,
mutta määrärahoista on äänestetty
joka budjetissa. Oppositio on esittänyt merkittävästi enemmän
rahaa, muun muassa vihreät, vastalauseita on kirjoitettu
vaikka kuinka monta.
Mutta kysyisin siitä, että kun meillä on
liian vähän henkilökuntaa, meillä on
liian vähän rahaa myös vankilan sisäisiin
ohjelmiin ja terveydenhuoltoon ja huumevieroitukseen, niin onko ministeri
tietoinen siitä, että tämä nykyinen
liian vähäinen raha johtaa vaarallisuuteen meidän kaikkien
kannalta. Me vapautamme vaarallisempia vankeja kuin silloin, jos
meillä olisi varaa tehdä huumevieroitus, jos meillä olisi
varaa muun muassa seksuaalirikollisilla käyttää läpi niin
sanottu Stop-ohjelma, joka merkittävästi ennalta
ehkäisisi uusintarikollisuutta. Nyt meillä ei ole
varaa tehdä sitä edes kaikille pedofiileille, meillä ei
ole varaa väkivaltaista käyttäytymistä ennalta
ehkäiseviin ohjelmiin.
Tietääkö ministeri, että me
voisimme tehdä Suomesta turvallisemman, vähemmän
uusintarikollisuutta sisältävän maan,
jos vankilassa olisi riittävästi henkilökuntaa
ja näillä ohjelmilla riittävästi
rahaa?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Arvoisa puhemies! Kyllä minä tiedän,
ja minä tiedän myös sen, että meidän
vankiloihimme on laitettu sinänsä erittäin
hyviä ohjelmia vuosien saatossa, mutta, ikävä kyllä,
ohjelmien saatteeksi ei ole laitettu riittäviä voimavaroja,
ja tämä on juuri se ... (Välihuutoja)
Nämä ohjelmat ovat olleet monta, monta vuotta
käynnissä. Eivät ohjelmat pure muutaman
kuukauden aikana. (Ed. Jaakonsaari: Ihan samaa mieltä!)
Nyt minä tiedän sen, että kun saamme
voimavaroja, esimerkiksi juuri tämä Stop-ohjelma,
mistä valiokunnan puheenjohtaja puhui, on käynnissä ja
sitä tehostetaan koko ajan ja odotan siltä tuloksia.
Totean vielä kerran sen, että vuosien aikana vankimäärän
kasvu ja voimavarakehitys eivät ole kulkeneet käsi
kädessä ja nyt me olemme tämän
edessä.
Lakivaliokunnan puheenjohtaja, minä en puhu oppositio-
tai hallituspolitiikasta, puhun siitä vaan näin,
että yhdessä ei ole voitu tehdä näitä asioita.
Hyvää tahtoa on ollut, (Välihuutoja)
ohjelmia on aikaansaatu, mutta emme ole niihin saaneet riittävästi
voimavaroja. (Puhemies koputtaa) Nyt minun tehtäväni
on tehdä se, ja olen hyvällä alulla tässä.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Onhan se ihan selvää, että on
hallituksen tehtävä nimenomaan antaa niitä resursseja
ja määrärahoja, jotta voidaan kohdella
vankeja yksilöllisesti. Tänä päivänä yhä suurempi
osa vangeista on hyvin moniongelmaisia, ja niin kuin ed. Brax täällä mainitsi,
monet tarvitsisivat päihdekuntoutusta.
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta näitä voimavaroja
todella saataisiin lisää? Näitä on
saatava pikaisesti, koska muuten nämä vangit,
jotka ovat päihdeongelmaisia, eivät pääse
näille päihteettömille osastoille, he
eivät saa yksilöllistä huoltoa ja hoivaa,
heitä ei pystytä siellä vankilassa auttamaan
uuden elämän alkuun.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Minä totean vielä kerran,
että olen saanut viime vuoden ensimmäiseen lisäbudjettiin, siihen
mikä minun aikanani on tehty, lisämäärärahoja.
Tänä päivänä on hallitus
hyväksynyt ensimmäisen lisäbudjetin,
ja siihen tulee 3,5 miljoonaa euroa uuden vankeinhoitolain toteuttamiseen,
joka alkaa 1.10. Sen lisäksi, jos nyt eduskunta pani merkille,
myös kehyksiä ylitettiin nimenomaan vankeinhoitoon
tarkoitetuilla määrärahoilla, vuosittaisilla
lisäyksillä. Eduskunta on käsitellyt
jo tämän kehysselonteon, ja olisinpa toivonut,
että nämä olisivat olleet siinä. Eli
minä en ole esittänyt vielä yhtä ainutta
varsinaista budjettia, mutta kaksi lisäbudjettia olen ollut
tekemässä ja molemmissa on vankeinhoito ollut
yksi kärkihanke, koska olen todella tiedostanut nämä ohjelmat.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Mitään ei ollut kehyksissä — me
maanantaina käsittelimme kehyksiä — ei
tulevaisuuteen, vuoteen 2011 ei mitään. Tästä on
lakivaliokunta, niin kuin täällä on todettu,
moneen kertaan huomauttanut. Rahanpuutteeseen ei voida vedota, koska hallitus
on poistanut kaikista rikkaimmilta varallisuusveron kokonaan. Kyllä rahaa
on, mutta vangit asuvat ahtaasti, vanginvartijoita ei ole tarpeeksi.
Miksi te ette tee mitään? Mitä jatkossa
tapahtuu, jos vankiluku entisestään nousee, mikä on mahdollista,
jopa todennäköistä? Survotaanko vangit
sardiinipurkkiin, rakennetaanko uusia vankiloita, vai mitä te
yleensä aiotte tehdä? Aiotteko syyttää eduskuntaa
siitä, että hallitus ei ole esittänyt
rahaa?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Ongelmia on. Uusi vankeuslaki ei ole vielä voimassa,
johonka panen paljon toivoani, mutta se todella edellyttää uusia
voimavaroja, lisäresursseja. (Ed. Pulliainen: Elikkä lisäbudjettiodotuksia!) — Niitä
on.
Lisäbudjetti tulee eduskunnan käsittelyyn, ja
siellä on lisää rahaa. — Sen
lisäksi meillä on erittäin suuria substanssilakeja, joilla
vankimäärää voidaan pienentää.
Ne lait, jotka nyt jo ovat olleet voimassa, ovat omalta osaltaan
vähentäneet vankimäärää.
Sen lisäksi tietysti olen kiirehtinyt investointiohjelmaa
vangeille. Vaikka meillä vankimäärä vähenisikin, meillä on
todella vielä erittäin ahtaita vankiloita, ja
näistä on muun muassa Euroopan ihmisoikeustuomioistuin
tehnyt huomautuksensa. On todella niin, että Suomi ei voi
sallia sellaisia paljusellejä kuin meillä tänä päivänä on
käytössä. Mutta näitä ei,
arvoisa eduskunta, tehdä ihan yhtäkkiä.
(Puhemies koputtaa) Pitää katsoa, mikä on se
suunta ja mihin pyritään, ja sitä toteuttaa
määrätietoisesti.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Petri Salo tuossa omassa
aloituskysymyksessään totesi, meillä ovat
vankilat tänä päivänä hirveän
täynnä. Olen Vaasassa käynyt lakivaliokunnan
jäsenenä tutustumassa muun muassa vankilaoloihin,
ja käyttöaste on 120 prosenttia tällä hetkellä.
Tilannehan on sakkovankien osalta se, että meillä on
Suomessa noin 200 sakkovankia tällä hetkellä,
jotka ottavat nämä varsinaiset vankilapaikat muilta,
kovemman asteen tuomituilta.
Eikö voitaisi ajatella, että sakkovankeja
varten mietittäisiin köykäisempi laitos,
jossa voitaisiin näitä vankeja pitää,
jolloin se menisi pienemmällä valvonnalla, koska
he eivät ole tehneet mitään, sanotaanko,
suurempia rikoksia?
Ed. Lasse Virén merkitään
läsnä olevaksi.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Kysyjä on aivan oikeassa, ja tähän
aiotaan pureutua kahdella tavalla. Ensinnäkin minimoidaan
sakon muuntorangaistuksen käyttö. Tätä koskeva
hallituksen esitys on meillä valmisteilla, ja se tulee
nyt vielä tämän vuoden aikana eduskunnan
käsittelyyn. Toinen asia on juuri se, mihinkä myös
edustaja viittasi, voitaisiinko näille vangeille erilaisia
kevyempiä paikkoja järjestää.
Tähän uuteen vankeuslakiin sisältyy nyt
niin sanottu tällainen uusi sijoittajayksikkö,
johonka aivan keskitetysti pohditaan kullakin vankeinhoitoalueella
vangille sopiva ja tarkoituksenmukainen paikka. Nämä asiat
tullaan huomioimaan myös tässä. Myös
tästä syystä uuden vankeuslain toimeenpano
on erittäin tärkeää, koska se
tulee puremaan, niin että oikeanlaiset vangit tulevat oikeaan
paikkaan ja on oikeat ohjelmat ja tätä kautta
tulevaisuudessa vankimäärä tulee vähenemään.
Hyvä kysymys!
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Pirkanmaalla sijaitseva Kylmäkosken
vankila on yksi näistä ruuhkaisista vankiloista,
ja siellä on ollut pitkään jo vankeja
ylipaikoilla edellistenkin hallitusten aikana. Tilanne on sekä vartijoille
erittäin kuormittava että myös lisää vankien
aggressioita. Kylmäkosken mahdollisesta laajennuksesta
on myös ollut pitkään puhetta ja kysynkin nyt:
Miten ja milloin asiassa edetään, ja onko
tällainen laajennus tulossa Kylmäkoskelle?
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Vankilarakentamisen ohjelman ja investoinnit tekee
meillä ja niistä huolehtii Senaattikiinteistöt,
ja toki tämä investointiohjelma valmistellaan
oikeusministeriössä.
Minä tunnen tämän Kylmäkoski-asian
erittäin hyvin, koska olen itse ottanut sen esille niin
sanottuna erityisohjelmana. Kylmäkoski sijaitsee sellaisella
erityisalueella, Kylmäkoski—Toijala—Vilppula,
joka tarvitsee erityistä tukea. Olen pitänyt erittäin
järkevänä sitä, mistä edustaja
puhui, kun on tämä vankipaikkatarve Kylmäkosken
vankilassa, sitä että suunnataan voimavaroja tarpeelliseen
rakentamiseen. Kylmäkoski-hanke kulkee nyt tässä ikään
kuin investointiohjelman liitteenä, ja ylipäätään
voin sanoa sen, että olen kiirehtinyt koko tätä vankeinhoidoin
investointiohjelmaa juuri näitten alkeellisten paljusellien
ja tämän suuren yliasutuksen vuoksi. Tässä reunalla
ja rinnalla kulkee tämä Kylmäkoski! (Ed.
Zyskowicz: Kaunista puhetta! Mitä tapahtuu käytännössä?)
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa puhemies! Yksi keino vähentää vankimäärää on
myös se, että ulkomaiset vangit siirretään
kärsimään tuomionsa omien maidensa vankiloissa.
Näin myös estetään näiden
ulkomaisten konnien verkottuminen suomalaisten roistojen kanssa.
Tässä on päästy eteenpäin
jonkun verran virolaisten kohdalla ja heitä siirretään
Viroon kärsimään. Mutta kaksi kysymystä,
joilla on merkitystä. Ensinnäkin:
Aiotaanko rajoittaa näiden siirtojen valitusmahdollisuuksia?
Nythän tilanne tahtoo olla se, että virolaisen
vangin tuomion pitää olla suunnilleen kymmenen
vuotta, jotta kannattaa ryhtyä tähän
siirtämiseen, koska kaikki valitusprosessit mukaan lukien
se kestää vuosia. Ja kaksi:
Aiotaanko pyrkiä kansainvälisellä tasolla
ratkaisuihin, jotta myös venäläisiä vankeja
voitaisiin siirtää venäläisiin
vankiloihin? Sillä olisi huomattava merkitys.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Tähän valituksen rajoittamiseen
en menisi. Toki olen hämmästynyt siitä,
että nämä käsittelyajat ovat
erittäin pitkiä, mikä rajoittaa ihan sopivienkin
vankien siirtämistä Viroon, ja tähän on
kiinnitetty huomiota. Olen neuvotellut tästä Viron
oikeusministerin kanssa monta kertaa niin, että prosessi
siellä päässä ja Suomessa on
täysin kunnossa, ja tähän kestoon, mikä myös
Suomessa on todella liian pitkä, olemme kiinnittäneet
jo huomiota.
Mitä tulee sitten Venäjän kanssa
tehtyihin vankisiirtoihin, niin siitähän ei ole
olemassa sopimusta. Se lähinnä tarkoittaisi sitä myös
meiltäkin lähtökohtaisesti, että Venäjä ja
EU pääsisivät jonkinlaiseen yhteistyöhön
näissä asioissa. Olen Venäjän
oikeusministeri Tšaikan kanssa keskustellut tästä asiasta,
mutta siitä, mikä on nyt Viron kanssa tilanne,
on vielä jonkun verran matkaa, mutta tämä on
agendalla koko ajan. Voin kertoa sen, että EU:n oikeusministereiden
kesken ja ministerineuvostoissa on meillä käsiteltävänä Suomen,
Itävallan ja Ruotsin aloite siitä, että koko EU:n
alueella voisimme siirtää vankeja kärsimään
rangaistusta kotimaassa. (Puhemies: Aika!) Tämä herättää kyllä vastustusta,
mutta tämä on agendalla.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Vankeinhoidon ja oikeuslaitoksen ongelmathan
liittyvät osittain tähän tuottavuushankkeeseen
vähän samalla tavalla kuin suurten pörssiyhtiöiden konttoreissa
johtajat arvioivat, että laittamalla tämä ja
tämä määrä väkeä ulos
pystytään ostamaan tuottavuutta ja nostamaan pörssikurssia. Tällainen
kategorinen tavoite, vaikka sitä on lievennettykin alkuperäisestä,
lyö hyvin paljon korville. Julkisella sektorilla tuottavuuden
mittaaminen ei ole kovin helppoa, ja sitten joudutaan tällaisiin
ongelmiin. Kysynkin pääministerin paikalla olevalta
sijaiselta:
Onko hallitus nyt kokonaisuudessaan arvioimassa tätä tilannetta
ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja määrärahojen
mitoituksessa tämän tuottavuusohjelman suhteen,
ettei tällaisia tilanteita, joita nyt on sekä oikeustoimessa
että vankeinhoidossa, tule muillekin julkisen puolen sektoreille?
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa puhemies! Hallitushan sopi tuottavuusohjelmasta, joka
määrältään on huomattavasti alkuperäisiä suunnitelmia
pienempi, kuten edustaja totesi, ja tämä pannaan
nyt täytäntöön. Joka tapauksessa
joudutaan koko ajan seuraamaan, onko tarvetta tehdä muutoksia
hyväksyttyihin suunnitelmiin, ja silloin pitää tietenkin
olla siihen valmiutta.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi oikeusministerille hiukan maantietoa.
Se on Kylmäkoski—Toijala—Viiala. Vilppulassa
on ihan oma vankila. Laajennetaan vähän kysymystä ja
annetaan oikeusministerin levätä hiukan. Samaan
aikaan, kun vanginvartijat lakkoilevat liian pienen miehityksen
vuoksi, sisäministeriön hallinnonalalla tänä vuonna
valmistuneista poliiseista 57 henkilöä on ilman
koulutuksen mukaista työtä. Mitä sisäministeri
vastaa:
Koulutetaanko meillä poliiseja ikään
kuin varastoon?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Tämä asia on käsitelty
täällä muun muassa maanantaina kehysselonteon
palautekeskustelun yhteydessä. Korostan: viime vuonna valmistuneista
345 poliisista 9 oli 5.5. työttömänä.
Tänä vuonna valmistuneista 135:stä 52,
ja aika moni huhtikuussakaan valmistuneista kuukauden aikana ei
ole vielä todella löytänyt työpaikkaa,
mutta syynä ovat myöskin perhesyistä ym.
johtuvat toivomukset tiettyihin paikkakuntiin liittyen. Poliisikoulutus
on mitoitettu poistuman mukaan ja koulutustarvetta ja vuoden 2002 poliisitasoa
tavoitteena pitäen, ja tältä osin ylikoulutuksesta
ei ole vaaraa. Olen itse antanut ohjeen, että muun muassa
EU-puheenjohtajuuteen liittyvän taakanjaon näkökulmasta,
koska muun muassa Helsingin poliisiin kohdistuu erittäin kova
työpaine, tullaan ottamaan myöskin välittömästi
poliisikoulusta vapautuvat kyllä käyttöön.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Eikö tuottavuus, mitä tällä tuottavuusohjelmalla haetaan,
ole vankilamaailmassa jo toteutunut, koska todella tänään
juuri radiossa vartijoiden edusmies totesi, että heillä on
125 prosenttia tällä hetkellä käyttöaste
verrattuna siihen ajankohtaan, kun tästä ohjelmasta
on lähdetty käymään keskustelua?
Elikkä tässä on neljänneksen
kasvu jo vankimäärien osalta, ja sitten on katsottava myöskin
sitä, mitä tämä saa vankilahenkilökunnan
keskuudessa aikaan: tietyllä tavalla epävarmuutta.
Siellä puhutaan myöskin Securitaksen henkilöstön
käyttämisestä vanginvartijan tehtävissä.
Onko tämä nyt loppuun asti mietitty, että pyritään
käyttämään ulkopuolisia, kilpailuttamaan? Samanaikaisesti
luodaan turvattomuutta olemassa olevaan henkilökuntaan
työsuhteen osalta.
Oikeusministeri Leena Luhtanen
Puhemies! Ei se tietenkään ole oikein. Minä vaan
toteaisin sen, että yhtä ainutta virkaa ei ole
vielä tämän niin sanotun tuottavuusohjelman
takia leikattu, vaan tuottavuusohjelmaa oikeushallinnon alalla voidaan
ryhtyä toteuttamaan — tämä on siis
päätös — loppupainotteisesti
vasta esimerkiksi vuosina 2010—2011.
Eli, edustaja, ei ole minkäänlainen syy vielä tämä uusi
tuottavuusohjelma tähän tilanteeseen, vaan se,
että nyt näillä jo saaduilla määrärahoilla — tänään
viimeksi, siis korostan vielä — pyrimme saamaan
nykyisiä epäkohtia pois ja samanaikaisesti järkevillä hallinnollisilla
ja sisällöllisillä uudistuksilla tasaamaan
tilannetta, vähentämään vankien
määrää, pitämään
pystyssä hyviä ohjelmia, jotka tähtäävät
siihen, että uusintarikollisuus vähenee, oikeat
vangit ovat avolaitoksissa jne. Ja niin kuin täällä korostettiin,
vankeuslaki (Puhemies koputtaa: Aika!) hyväksyttiin yksimielisesti
ja sen tavoitteet hyväksyttiin.
Susanna Rahkonen /sd:
Arvoisa puhemies! Todellakin nämä päihdeongelmaiset
ja mielenterveyspotilaat tulevat hyvin kalliiksi meidän
yhteiskunnallemme, mikäli nämä ihmiset
tekevät rikoksia. Useinhan rikoksia tehdään
päihtyneenä ja päihteiden saamiseksi.
80 prosenttia meidän vangeistamme on päihdeongelmaisia.
Tuossa sisäisen turvallisuuden ohjelmassa on esitetty aika paljon
lukuja siitä, mitä väkivaltarikollisuus
meidän yhteiskunnallemme maksaa. Ne ovat hyvin isoja summia,
mitä rikollisuus maksaa, väkivaltarikollisuus
erityisesti, ja siellä ovat päihteet taustalla
aika usein, samoin talousrikollisuus. Haluaisinkin kysyä nyt
ministeri Rajamäeltä:
Minkälaisia satsauksia todella ollaan tekemässä rikollisuuden
vähentämiseksi, jotta nämä sisäisen
turvallisuuden ohjelmassa esiintyvät isot rikollisuusluvut
saataisiin pienemmiksi ja ennalta ehkäistyksi rikoksia?
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Arvoisa puhemies! Poliisin toiminnassa ja koko sisäisen turvallisuuden ohjelmassa
painottuu laaja rikollisuuden torjuntaan liittyvä lähestymiskulma,
nimenomaan myös ennalta ehkäisevä, esimerkiksi
sosiaalisen turvallisuuden näkökulmasta syrjäytymisen
vastaiset toimet. Esimerkiksi tänään
sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä on käsitellyt
väkivallan vähentämiseen liittyviä toimia.
Tältä osin tarvitaan monia toimia. Sanon suoraan,
että sosiaalipäivystyksenkin ulottaminen koko
maahan yhtenä toimena on aivan välttämätön,
niin kuin hallitus periaatepäätöksessään
linjasi. Pidän hyvin tärkeänä,
että muun muassa poliisipäällystön
päivillä nyt 6. päivänä kesäkuuta
tullaan käsittelemään lapsiin kohdistuvan
väkivallan osalta niitä toimenpiteitä,
mitä eri viranomaisten on tässä maassa
jo pelkästään rekisteröinnin
ja yhteisten toimenpiteiden suunnittelun osalta tehtävä paljon
paremmin. Tältä osin sisäisen turvallisuuden
ministeriryhmä sopi tänään jatkotoimista
yleensäkin ja otti myös seksuaalisen väkivallan
eri ongelmaryhmät ihan eri tavalla nyt esille.