Täysistunnon pöytäkirja 57/2007 vp

PTK 57/2007 vp

57. TIISTAINA 2. LOKAKUUTA 2007 kello 14

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys Suomen ja Euroopan kemikaaliviraston välisen toimipaikkasopimuksen hyväksymisestä sekä laiksi sen lainsäädännön alaan kuuluvien määräysten voimaansaattamisesta

 

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on siis Kemikaaliviraston asettuminen monien vaiheiden jälkeen Suomeen ja Helsinkiin. Kun katsotaan tätä hallituksen esitystä, niin itse tässä esityksessä todetaan, että sillä ei olisi ikään kuin vaikutusta Suomen viranomaistyöhön.

Painottaisin tässä kohdin sitä, että tämä Reach-asetus, jonka pohjalta Kemikaalivirasto toimii, edellyttää myös Suomelta lisäresursseja, koska Suomi joutuu kotipaikkavaltiona huolehtimaan monista asioista, jotka liittyvät tähän Reach-asetuksen pohjalla tapahtuvaan toimintaan, muun muassa valvomaan ja seuraamaan, olemaan neuvotteluosapuoli silloin, kun Kemikaaliviraston toimintaan suhtaudutaan esimerkiksi arvostellen tai niin, että kolmannet valtiot, Yhdysvallat, Kiina, Japani jne., kääntyvät ikään kuin kotivaltion puoleen ja tiedustelevat Reach-asetukseen pohjautuvia päätöksiä. Näitä Suomi joutuu selvittämään kolmansille valtioille, jotka lähettävät tänne toki sitten omat edustuksensa vielä muun lisäksi. Mutta kuitenkaan näitä resursseja ei ole huomioitu, ei vuoden 2008 talousarvioesityksessä eikä nähtävästi oikein muutenkaan. Olisi todella hyvä, jos valtioneuvoston puolelta voitaisiin vastata tähän kysymykseen, eikö tämä lisää kuitenkin sekä Suomen ympäristökeskuksessa että Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskuksessa työpanosta, ja siellä tarvittaisiin molemmissa neljä uutta työntekijää.

Johanna  Karimäki  /vihr:

Arvoisa puhemies! Reach-kemikaalilainsäädäntö tulee tarpeeseen, ja on hienoa, että EU:n kemikaalivirasto on saatu Suomeen. Alun perin toivoimme Suomeen Elintarvikevirastoa, mutta loppujen lopuksi Kemikaalivirasto voi olla kannaltamme jopa merkittävämpi virasto.

Meillä kaikilla on veressämme kemikaaleja, joita kertyy ympäristöstä. Näihin kuuluvat muun muassa bromatut palonestoaineet. Lisäksi nuoriltakin henkilöiltä löytyy verestä ddt:tä ja pcb:tä, vaikka aineiden käyttö lopetettiin jo ennen nuorten syntymää. Aineet häviävät luonnosta kovin hitaasti. Ihmisten verestä löydetään myös pfc-yhdisteitä sekä synteettisiä myskejä, joita on hajusteina hygienia- ja puhdistusaineissa. Pfc-yhdisteitä käytetään teflonpannujen, huonekalujen, mattojen ja vaatteiden likaa hylkiviin käsittelyihin. Hormonihäiritsijöinä tunnettua bisfenoli A:ta on muun muassa vesipullojen polykarbonaattimuovissa.

Kemikaaleilla saattaa olla vaikutusta ihmisten terveyteen, joten päättäjillä on suuri vastuu asettaa niiden käytölle rajat. Reach on hyvä askel. Se parantaa kuluttajansuojaa, kun teollisuus ei saa käyttää mitä tahansa kemikaaleja. Reachilla on merkittävä rooli myös ympäristönsuojelussa. Asetuksella kemikaaliteollisuus halutaan velvoittaa testaamaan käyttämiensä kemikaalien turvallisuus samaan tapaan kuin lääketeollisuus testaa lääkkeet ennen markkinoille pääsyä.

Suomeen asettuva EU:n kemikaalivirasto valvoo tulevaa kemikaaliasetusta. Toivon, että Kemikaalivirasto tulee lisäämään Suomen arvostusta EU:n jäsenmaiden keskuudessa. Ainakin meillä on mahdollisuus lisätä tunnettuuttamme korkean teknologian maana. Kemikaalivirasto tuo osaamisen keskittymistä Suomeen ja edistää työllisyyttä. Myös kansainvälisyys lisääntyy, kun EU:n ulkopuoliset maat haluavat testauttaa tuotteensa niin, että ne kelpaavat EU-markkinoille. Kaiken kaikkiaan uusi Kemikaalivirasto on erinomainen asia sekä Suomelle että koko EU:lle.

Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen

Arvoisa puhemies! Lähinnä ed. Tiusasen puheenvuoron johdosta olisin vaan todennut lyhyesti, että voi olla, että lisää velvoitteita jonkun verran olemassa olevalle hallinnolle seuraa kaikesta siitä, mitä Reach ja sitten virastokin tullessaan tuovat. Sellaista johtopäätöstä, että ne olisi tunnistettu niin mittaviksi, että se vaatisi ja olisi vaatinut tässä jotain erityistä, ei ilmeisesti ole tehty. Minun sanomani vaan liittyy siihen, että Reach tänne tullessaan tuo paljon muuta sellaista taloudellista toimeliaisuutta, joka varmasti on kyllä Suomelle eduksi. Uskon, että täällä itse testauksen puolella tämä vahvistaa suomalaisten alan osaajien mahdollisuuksia niillä markkinoilla, jotka tavallaan nyt syntyvät. Totta kai niitä markkinoita on nyt jo olemassa, mutta nyt niille markkinoille tulee selvä kysyntä tämän Reachin ansiosta, ja uskon, että suomalaiset toimijat, osaajat ovat tässä vahvoilla.

Toisekseen tämä johtaa siihen, niin kuin nyt jo Kiinan ja Intian ja eräiden muiden maiden kohdalla on, että jotkut jo ovat päättäneet tulla tänne Suomeen seuraamaan tavallaan tuon viraston kyljestä, mitä Euroopan unioni tekee tämän Reachin tiimoilta, ja se tuo työtä ja asiantuntemusta tänne Suomeen. Eli vaikutukset tätä kautta laajentuvat siitä, mitä sinänsä Reach tai Kemikaalivirasto yksin olisi. Moninaisia positiivisia vaikutuksia sen myötä saadaan Suomelle.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kiitän ministeri Pekkarista vastauksesta ja kannanotosta. Viittaisin nyt siihen, mitä Reach-asetusta säädettäessä täällä eduskunnassa ympäristövaliokunta käsitellessään tätä asiaa totesi, ja lainaan: "Valiokunta korostaa tarvetta turvata tarvittavat viranomaisresurssit Reach-asetuksen asianmukaiseksi täytäntöönpanemiseksi. Asetus muodostaa poikkeuksellisen laajan ja vaikean kokonaisuuden unionilainsäädännössäkin. Sen valmistelussa onkin kiinnitetty huomiota erityisesti pienille ja keskisuurille yrityksille suunnatun neuvonnan tarpeeseen. Asetuksen edellyttämän neuvontatyön suorittamiseksi hallituksen esityksen lähtökohtana on neljän henkilötyövuoden lisääminen toimivaltaisille viranomaisille eli sekä Sosiaali- ja terveydenhuollon tuotevalvontakeskukselle että Suomen ympäristökeskukselle Reach-asetuksen täytäntöönpanoa varten. Valiokunta katsoo, että ainakin tämä lisäresursointi tulee toteuttaa ja jatkossa on arvioitava mahdollista lisäresurssitarvetta."

Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri, nyt tällainen on jo hallituksen esityksessä, mutta sitä ei löydy nyt talousarvioesityksestä vuodelle 2008, ja tässä mielessä mielestäni olisi tärkeätä tämä asia huomioida. Asia nyt on eduskunnassa, mutta joka tapauksessa on niin, että tätä ei hallitus ole huomioinut. Tämä neuvonta-asia ja muuten sitten kotipaikkavaltiona tämä yhteydenpito näihin kolmansiin maihin ovat ehkä juuri nämä keskeiset kohdat, maihin, jotka mainitsitte, joilla on näitä omia edustuksiaan täällä Suomessa.

Matti   Kauppila  /vas:

Arvoisa puhemies! Täältä tekstistä ilmenee, että heillä on tämä sosiaaliturva. Koulutus, päivähoito ym. ikään kuin integroidaan suomalaiseen järjestelmään, mutta joskus muistan, kun joskus olen käynyt Wienissä — en muista, mikä se järjestö ja virasto siellä oli — että heillä oli kumminkin kovat vaatimukset sitten erilaisista ylimääräisistä eduista, millä he toimivat siinä maassa. Onko tässä nyt mitään semmoista tapahtumaa, jossa sitten kumminkin he ikään kuin pelaavat eri eduilla?

Heidi Hautala /vihr:

Arvoisa puhemies! On oikeastaan ihme, että Reach-asetus on saatu voimaan ja sen myötä Euroopan unionin kemikaalivirasto Helsinkiin. Nimittäin tätä lainsäädäntöä kohtaan on kohdistunut ankara teollisuuden vastustus huolimatta niiden ilmeisten taloudellisten ja muiden hyötyjen saamisesta, joka tästä lainsäädännöstä seuraa ympäristölle. Pitäisin hyvin tärkeänä, että Suomi Euroopan unionin jäsenvaltiona ottaisi tässä koko kemikaalipolitiikassa aktiivisen ja aloitteellisen roolin. Viittaan vaan siihen, mitä ed. Karimäki äsken puhui esimerkiksi näistä hormonihäiriköistä, jotka ovat kemikaaleja, joista alkaa olla vahvaa oletusta siitä, että ne todellakin saattavat olla vaarallisia, ja näiden saaminen esimerkiksi pois ketjusta ja kierrosta olisi hyvin tärkeätä.

Reach-asetus on ruotsalaisen komissaari Wallströmin ja Ruotsin hallituksen ponnistelujen tulosta aika pitkälle. En usko, että tällä olisi ollut mitään menestymisen mahdollisuutta, jos ei ruotsalainen ympäristökomissaari Wallström olisi aloitetta tehnyt. Hienoa, että on jaksettu taistella!

Erkki  Pulliainen  /vihr:

Arvoisa puhemies! Edustajatovereita näyttää kovasti kiinnostavan, mitä työtä ja toimeliaisuutta byrokratian lisääminen täällä Pääkaupunkiseudulla tuottaa, ja hyvä näin. Voidaan tietysti, jos tässä katsannossa asiaa arvioidaan, palauttaa mieleen se vaihtoehto, mikä teoriassa oli, elikkä Elintarvikevirasto. Siinä katsannossa, jos tämä on se keskeinen arvo, mistä täällä nyt on puhuttu, niin tämä Reachin tuoma Kemikaalivirasto on ilmiselvästi parempi. Jos se tuo tänne lobbaustahoja pilvin pimein, niin siinähän sitä toimeliaisuutta nyt tulee ja byrokratiasta saa nauttia ja eleganteista ja tyylikkäistä ihmisistä ja heidän sivistyksellisestä annistaan Pääkaupunkiseudullemme, niin että tervetuloa vaan, kun nyt ei vaan se kemikaalipuoli unohtuisi tässä yhteydessä, joka kuitenkin on se perimmäinen asia.

Timo  Heinonen  /kok:

Arvoisa puhemies! Tässä esille nousi näitä palveluita, joita tämän myötä Suomeen tulee, pääsy muun muassa Suomen koulujärjestelmään ja sitten esitys siitä, että Suomessa käynnistyy Eurooppa-koulujen opetussuunnitelmien mukainen opetus syksyllä 2008. On vastaavanlaisia tilanteita Euroopassa, missä suomalaiset pääsevät nauttimaan näistä palveluista, ja täytyy muistaa se, että tämä myöhemmin tässäkin salissa käsittelyyn tuleva Eurooppa-koulujärjestelmä tulee antamaan mahdollisuuksia myös meidän suomalaisille lapsille opiskella kansainvälisen opetussuunnitelman ja kansainvälisen opetuksen mukana. Tämä täytyy nähdä myös meidän koulujärjestelmää vahvistavana tekijänä.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Tähän, mihinkä ed. Pulliainen viittasi: Varmaa on, että kalliimpien helsinkiläisravintoloiden tilauslistat tulevat varmasti täyttymään ja pitemmiksi entisestään. Toivotaan myös, että konsertit täällä Helsingissä ja Pääkaupunkiseudulla saavat uusia kuulijoita ja konserttisalimme täyttyvät.

Mutta tähän, mitä ed. Hautala totesi: Todella näin varmasti on, mutta haluaisin tässä kohdin tuoda myös suomalaisen panoksen mukaan. Suomen puheenjohtaja-aikana kuitenkin muutama suomalainen neuvottelija, nimenomaan naispuolinen sellainen, toisena neuvotteleva virkamies Sundquist, on tehnyt todella hyvää työtä tässä asiassa ja vienyt eteenpäin sitä, että saatiin tämä näinkin. Tässä todella on ollut vahva teollisuuden lobbaus, joka on vienyt tätä asetusta taaksekinpäin, ympäristönäkökulmasta katsottuna huonompaan suuntaan, mutta yhtä kaikki on tärkeätä, että nyt on tämä asetus saatu voimaan ja saadaan myös valvontaa entistä tehokkaammin.

Keskustelu päättyi.