4) Hallituksen esitys eräiden tehtävien siirtämistä sisäasiainministeriöön
koskevaksi lainsäädännöksi
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Hallitusohjelman mukaan mutta myös
sisäasiainministeriön viime kauden valmistelun
pohjalta vastaanottokeskukset piti siirtää tukemaan
päätöksentekoa Maahanmuuttoviraston hallinnoitaviksi.
Tätähän edellyttivät eduskunnan
hallintovaliokunta, eduskunnan tilintarkastajat, Valtiontalouden
tarkastusvirasto ja selvitysmiehet, ja muutoinkin, Pohjoismaissakin,
kansainväliset mallit myöskin ovat sellaiset,
että vastaanoton tulee tukea saumattomasti päätöksentekoa.
Nyt ministeri Thors on ilmoittanut viime kuussa, että vastaanottokeskukset
jäisivät te-keskusten alaisuuteen eli
jatkossa työ- ja elinkeinoministeriön hallinnonalaan
eivätkä tulevan Maahanmuuttoviraston yhteyteen.
Herra puhemies! Tässä esityksessä on
myöskin kotouttamislain osalta todettu, että sisäasiainhallinto
hoitaa vastaanottokeskuksia, mutta kuitenkin se on työ-
ja elinkeinoministeriön sektorilla ja te-keskusten alaisuudessa.
Tämä on aika erikoinen ratkaisu. Voi olla ministeri
Thorsilta odotettu, mutta ei tämä vastaa kyllä hallitusohjelman
eikä edellisen eduskunnan eikä edellisen sisäasiainministeriön
valmistelua.
Järkyttävintä tässä on
se, että säilöönottokeskukset,
jotka ministeri Itälän aikana 2001 siirrettiin
poliisilta työministeriön alaisuuteen, joissa on
maasta poistamista odottavia, muun muassa rikoksiin syyllistyneitä henkilöitä,
jäisivät työvoima- ja elinkeinokeskusten
ohjaukseen työ- ja elinkeinoministeriön toimialalle.
Tässä täytyy sanoa, että nyt
olisi hallituksella ollut syytä kyllä käydä laajemmin
vähän läpi, mitenkä näitä tavoitteita
viedään eteenpäin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Tätä ehdotusta on todella
odotettu, ja ehkä yksi kaikkein parhaimpia kohtia hallitusohjelmassa
on se, että nyt maahanmuuttoasioihin on haluttu kokonaisvaltainen
ote. Se kattaa työperäisen maahanmuuton, mutta
se kattaa myöskin humanitäärisen maahanmuuton.
Mielestäni tässä on erinomaiset edellytykset myöskin
nyt ottaa sellainen asenne turvapaikanhakijoihin ja niihin, jotka
saavat Suomessa kansainvälistä suojelua, mahdollisesti
turvapaikan, että ehkäpä heistä voisi
tulla myöskin työntekijöitä Suomeen.
Heillä on hyvin korkea motivaatio asettua tänne,
ja me tiedämme, että Suomeen ei ole niin kovin
helppo houkutella työvoimaa.
Sen lisäksi tarvitaan inhimillisempää kohtelua,
parempaa oikeussuojaa turvapaikkaa hakeville ihmisille, ja Ulkomaalaisvirasto,
josta nyt tulee myöskin nimeltään sivistyneempi
Maahanmuuttovirasto, varmasti sitten joutuu ottamaan vähän
toisenlaisia työtapoja käyttöön.
Uskon, että myöskin ministeri Thorsin kannattaa
pohtia ulkomaalaislain tarkoituksenmukaisuutta juuri tästä inhimillisestä näkökulmasta.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Nyt harmittaa aluksi se, että esimerkiksi
työelämä- ja tasa-arvovaliokunta joutuu
10. päivään lokakuuta mennessä antamaan
lausunnon tästä. Kun nyt olen tähän
asiaan yrittänyt perehtyä, niin tässä on
edelleen melkoinen sekamalli hallinnon keskeisten ikään
kuin toimijoiden suhteen.
Täällä muun muassa todetaan, että "Sisäasiainministeriön
tehtäviä jatkossa olisivat muun muassa työntekijän
oleskelulupajärjestelmän kehittäminen,
valtakunnallisten työlupalinjausten kehittäminen,
ulkomaalaisten työehtojen valvonnan kehittäminen
yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön
kanssa". Myöhemmin eräässä kappaleessa
hallituksen esityksessä todetaan, että sisäministeriö "ohjaisi
jatkossa toimialallaan TE-keskuksia kotouttamislain työvoima-
ja elinkeinokeskuksista annetun lain" mukaan. Ja sitten reilusti
todetaan hallituksen esityksessä, että te-keskusten
ministeritason ohjausasiakysymykset tapahtuisivat, kuten aiemminkin,
eri ministeriöiden kautta.
Minä olen suoraan sanoen tosi huolestunut nyt tästä kiireestä,
jolla työ- ja elinkeinoministeriötä ajetaan
eteenpäin, ja sitten on esimerkiksi se, että tämä työlupalinjausten
kehittäminen on nyt sisäasiainministeriössä.
Yhtä hyvin voidaan kysyä, eikö sen vahvasti
pitäisi olla nimenomaan työ- ja elinkeinoministeriössä.
Yritämme nyt varmaan sitten työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnassa näihin yksityiskohtiin kajota,
mutta jotenkin jää erittäin epävarma
olo tästä hallituksen esityksestä.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Silloin kun hallitusta muodostettiin, ideana
oli se, että nämä maahanmuuttoasiat keskitetään
yhteen ministeriöön. Kuten tästä näkee,
ihan täysin tämä ei ole toteutunut, mutta
kuitenkin tämä on pitkä askel eteenpäin,
kun verrataan siihen, missä aikaisemmin oltiin, kun me
näimme, että silloinhan työministeriön
ja sisäministeriön välillä oli,
miten sen sanoisi, ehkä kauniisti sanottuna lievää jännitettä sen
suhteen, miten näitä asioita hoidetaan. Sen suhteen
tässä on nyt paljon selkeämmät
pelisäännöt.
Mitä sitten tähän maahanmuuttajien
työntekoon liittyy, niin siinä minun mielestäni
on kaksi ikään kuin eri asiaa. Toinen asia on
se, että tänne houkutellaan sellaisia ihmisiä töihin,
jotka jo lähtökohtaisesti ovat ammattitaidoltaan
henkilöitä, jotka pystyvät täällä itsensä ja
perheensä elättämään.
Se on se, mihin kohdistetaan näitä aktiivisia
rekrytointitoimia.
Sitten toinen asia on se, että on näitä ihmisiä, jotka
ovat muun syyn takia tänne tulleet, ja siellä,
aivan kuten ed. Hautala sanoi, on osa sellaista väkeä,
joka myöskin voi työllistyä. Sen takia
esimerkiksi tämä, että työnteko-oikeus
liitetään kaikkiin oleskelulupiin, on hyvin merkittävää juuri
siitä näkökulmasta, että saadaan
sekin potentiaali hyödynnettyä ja samalla myöskin
siitä aiheutuvia negatiivisia piirteitä vähennettyä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä symbolisesti
merkittävää on mielestäni se,
että Ulkomaalaisviraston nimi muuttuu Maahanmuuttovirastoksi.
On hyvä, että tällaisellakin tasolla
näkyy se, että emme politiikassamme käsittele
ulkomaalaisia vaan että puhumme maahanmuutosta.
Tämän esityksen lisäksi, jota toivottavasti huolella
käydään läpi, että hallinto
on mahdollisimman toimivaa, odotamme tietenkin ministeri Thorsilta
myös niitä esityksiä, jotka tarkoittavat sitä,
minkä edustajat Satonen ja Hautala ottivat esiin, että oikeus
työntekoon olisi kaikilla täällä asuvilla
ihmisillä.
Esityksessä on myöskin kiinnitetty huomiota siihen
seikkaan, joka on jossain määrin ollut ongelmallinen,
eli vähemmistövaltuutetun riippumattomaan asemaan.
Toivottavasti valiokuntakäsittelyssä myös
tämä asia saa selvyyttä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Koska tämä nyt on tietysti
vähän vanhempi juttu, niin tässä on
vähän epävarma olo, niin kuin tuossa
ed. Gustafsson sanoi, uudella kansanedustajalla vielä enemmänkin.
Tuohon edelliseen viitaten, kun tämä vähemmistövaltuutetun
toimisto ja syrjintälautakunta siirtyisivät itsenäisinä ja
erillisinä yksikköinä sisäasiainministeriön
yhteyteen, niin tässä on semmoisia kysymyksiä,
kun tätä asiaa tuntematon vähän
tutkii, että tosiaan tässä voi tavallaan
tapahtua omituisiakin asioita. Mutta toisaalta tietysti, kun vielä kommentoin
sitäkin, on selkeintä, kun tämä on
yhdellä jutulla.
Se, mikä tässä ei näy oikein
missään, on se, kun katsoo, kuinka paljon tässä on
nyt EU taas tanssittamassa Suomea ja vaatimassa meiltä jotain
näillä alueilla, kun ajatellaan ministeriötäkin ja
ministeriä. Kun ajattelee, niin Skandinaviassahan ei ole
ollut niin sanottu työperäinen maahanmuutto vaan
niin sanottu leväperäinen maahanmuutto hallitsevana.
Nyt tässä sitten, kun tätä lukee,
tuntuu, että tähän ei sitten pysty puuttumaan oikein
kukaan muu kuin nämä tietyt uudet kuviot aika
vahvasti. Kun poliittisesti tätä ajattelee, minkä puolueitten
valtaa tämä kasvattaa tällä alueella,
niin väkisin tulee kaksi puoluetta mieleen, jos valta keskittyy
tänne tätä kautta huomattavasti. Tämmöistä pohdiskelua.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Maahanmuuttohallinnon kokoaminen ja Maahanmuuttoviraston
perustamisajatus sisältyi jo valtiosihteeri Kari Salmen
viime kauden sisäasiainministeriön työryhmän
työhön.
Sitten on syytä myös muistuttaa EU:n maahanmuuttopolitiikasta,
että niin laillisen kuin laittoman maahanmuuton kokonaisvaltainen
hallinta on ollut EU:n ministerineuvoston työssä hyvin
vahvasti esillä ja Suomi on ainakin tähän saakka
sitoutunut vastustamaan laitonta maahanmuuttoa ja edistämään
työperäistä laillista maahanmuuttoa.
Nyt tässä selvästi näkyy, että käsitteet
menevät ihanasti sekaisin, mutta ehkä myös tarkoituksella,
edustajien Hautala ja Satonen toimesta, käsitteet laiton
ja laillinen maahanmuutto hämärtyvät,
ja ennen kaikkea aktiivinen, uusi maahanmuuttopolitiikka tarkoittanee
nyt sitten vähän niin kuin löperömpää perusteettomien
turvapaikkahakemusten käsittelypuolta ja sitten myöskin
erilaista pehmeämpää suhtautumista laittomaan
maahanmuuttoon. Kyllä nämä asiat on pidettävä erillään
ja osattava hallita kokonaisuudessaan.
Nyt tässä näyttää siltä,
että mitään jännitteitä ei
enää tässä hallituksessa kyllä ole.
Ministeri Thors vie kyllä tässä hallitusta
ja minusta eräiltä osin myös turvallisuuteen
liittyvien näkökohtien osalta huolestuttavalla
tavalla.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Varsinaisena puheenvuorona mutta vastauspuheenvuoronomaisesti
ed. Rajamäelle: On tietenkin hyvä, että maahanmuutosta
vastaava ministeri Thors tässä asiassa hallituksessa
vie. Se on varmasti perusteltua noin yleensäkin, että ministeri johtaa
politiikkaa toimialueellaan.
Laillisen ja laittoman maahanmuuton rajoista: Itse asiassa tietenkään
rajat eivät ole todellisessa elämässä täysin
selkeitä. Se, kuinka paljon laittomalle maahanmuutolle,
salakuljetukselle, syntyy kanavia ja markkinoita, riippuu paljon
siitä, onko olemassa laillisen maahanmuuton kanavia. Jos
laillisen maahanmuuton kanavia on riittävästi,
niin silloin tietenkin laiton maahanmuutto vähenee. Ja
toisaalta, vaikka ihminen olisi tullut tänne turvapaikanhakijana,
kysymyksessä voi tietenkin olla ihmisen kannalta myös
työperäinen maahanmuutto, jos ihminen Suomessa
työllistyy ja täällä tekee töitä.
Arvoisa puhemies! Kommenttina ed. Pertti Virtaselle: Täällä ei
tietenkään aina ehkä ymmärrä kaikkia
puheenvuoroja. Ed. Virtaselle omasta puolestani voin sanoa, että en
ymmärtänyt hänen puheenvuorostaan juuri
mitään, mutta että se varmasti on oma
vikani.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnittäisin ed. Rajamäen
huomiota siihen kohtaan, että kun hallitus päätti
pitää muun muassa nykyisen pakolaiskiintiön
voimassa eli vastoin niitä ajatuksia, mitä aikaisemmin
oli muun muassa eduskunnasta valiokuntien taholta sanottu, niin nimenomaan
tehtiin se linjaus, että kannetaan se kansainvälinen
vastuu ottamalla se 700 pakolaista vuosittain. Mutta samanaikaisesti
se huomio nimenomaan kiinnittyy tähän työperäiseen maahanmuuttoon.
Siitä ei ole kyse, että tässä mitenkään
linja olisi löpertynyt. Turvapaikanhakijoiden osalta on
tietysti niin, että pitää katsoa yksilöllisesti;
aina pitää katsoa yksilöllisesti, mutta
erityisesti silloin tietysti nämä asiat on katsottava,
kun tullaan sellaisista maista, joissa on todellinen riski joutua
uhatuksi. Siinä suhteessa varmaan täytyy näiden
viimeaikaistenkin tapahtumien pohjalta katsoa sitä tilannetta,
onko se linja, mikä nyt on otettu viime aikoina, oikea
vai mitä sen suhteen pitää tehdä.
Mutta sellaista muutosta, että tässä ikään
kuin kokonaispolitiikka olisi jotenkin löpertynyt aikaisemmista
ajoista, ei ole tapahtunut.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Kun aloitin sisäministerinä,
niin perusteettomien turvapaikkahakemusten käsittelyajat
olivat yli kaksi vuotta. Lopettaessani ne olivat noin kolme kuukautta.
Tässä on nyt nimenomaan se asenteellinen kysymys,
että meillä on yksilöllinen käsittely,
mikä on erittäin tärkeä, poiketen
monista EU-maista. Mutta meillä täytyy myös
olla selvä linja perusteettomien turvapaikkahakemusten osalta
ja lainmukainen linja. Tältä osin nyt, jos annetaan
sellainen viesti, että tapauksissa, joista yli 70 prosenttia
on Dublin-tapauksia, muissa EU-maissa jo turvapaikkaa hakeneita,
Suomi pehmentää EU-maista poiketen asennetta perusteettomiin
turvapaikkahakemuksiin, se ei ole aktiivista työperäistä maahanmuuttoa.
Nämä käsitteet pitäisi pitää irti
toisistaan.
Tarvitaan määrällistä ja
laadullista hallintaa maahanmuutossa myös työmarkkinoiden
vakauden takia ja aktiivista oikean suuntaista valvontaa myöskin,
sanotaan, harmaan talouden osalta, koska meillä valitettavasti
on ollut harmaan talouden ja talousrikollisuuden ja laittoman työvoiman
osalta tarve myöskin krp:n yhteyteen vuoden 2004 alusta
perustetulle valvontayksikölle. Esimerkiksi ajatellen
Espanjan menettelyä viime kaudella, jolloin laillistettiin 700 000
laitonta maahantulijaa, tämän tyyppisissä asioissa
on koko EU:n mitassa katsottava nämä yhteiset
linjat, ettei anneta myöskään vääriä signaaleja.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt, että tämän
hallituksen aikana avainsana on nimenomaan työperäinen maahanmuutto,
mutta minun mielestäni pitäisi puhua kaiken kaikkiaan
maahanmuutosta. Kyllä ihmisellä pitää olla
oikeus ja peruste tulla Suomeen muutenkin kuin niin, että hän
hyödyttää suomalaisia työnantajia,
työmarkkinoita ja pahimmassa tapauksessa vääristää työmarkkinoita. Koska
tilanne on tällä hetkellä se, että kukaan
ei tiedä, kuinka paljon Suomessa on ulkomaalaista työvoimaa,
ja koska ei pystytä kontrolloimaan tätä,
niin totta kai tämä lisääntyvä muutto
vaikuttaa siihen, mikä on suomalaisen työvoiman
asema, millä ehdoilla työmarkkinoilla tehdään
töitä. Jos tätä koko asetelmaa
ei pystytä pitämään kurissa
ja valvonnassa, niin on aivan varma asia, että tästä syntyy
hyvinkin otollinen kasvualusta rasismille ja siihen liittyville
ikäville ilmiöille.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustajille Rajamäki ja Mustajärvi
toteaisin omasta puolestani, että he ottivat esille erittäin
tärkeän asian, kun puhuivat työntekijöiden
oikeuksien valvonnasta. Tämä on asia, jossa käsittääkseni,
aivan kuten entinen ministeri Rajamäki totesi, viime kaudella
tehtiin aika paljon. Keskusteluissa esimerkiksi Rakennusliiton kanssa
olen ymmärtänyt, että heidän näkökulmansa
on se, että meillä nyt on valvontajärjestelmät
ja jossain määrin myös ehkä resurssit
suurin piirtein kohdallaan ja että nyt niitä täytyy
käyttää, toimia aktiivisesti, jotta Suomessa työskentelevien
sekä suomalaisten että muualta tulleiden työntekijöiden
oikeudet toteutuvat. Tässä kohtaa on tietenkin
myös tärkeää, että ammattiyhdistysliike
itse toimii aktiivisesti siihen suuntaan, että jäseniksi
saadaan rekrytoitua näitä ulkomailta tulleita
työntekijöitä toimimaan siinä osassa
suomalaista järjestelmää, jossa työehtoja valvotaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Ydinhän tässä on
se, että pelisäännöt ovat selvät ja
yksiselitteiset ja niissä yhdistyvät oikeusturva ja
sitten se tapa, miten täällä Suomessa
eletään ja ollaan. Emme me voi antaa minkäänlaista
muuta signaalia kuin sen, että meillä on omat
lainsäädännöt, omat tavat, joiden
mukaan eletään, ja se on ainoa tapa, jolla täällä eletään.
Entinen sisäministeri, ed. Kari Rajamäki teki hyvää työtä,
suorastaan perussuomalaisella linjalla oli tässä Dublinin
menettelyssä. Sillä linjalla on myös
kansan enemmistön tuki. On täysin selvä,
arvoisa herra puhemies, että kun puhutaan työperäisestä maahanmuutosta,
niin tervetuloa tekemään töitä tänne.
Mutta jos me luulemme, että meidän ongelmat ratkeavat
muutolla, niin se on ehdottomasti väärä signaali.
Eivät ne missään muuallakaan ole ratkenneet.
Ongelmat ratkeavat työllä ja selvillä pelisäännöillä.
Laajamittainen maahanmuutto ei ratkaise, se tuo enemmän
ongelmia kuin ratkaisee niitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä haluaisin todeta
ed. Sinnemäen puheenvuoroon: Näin varmasti juuri
on, ja Rakennusliitto esimerkiksi on sen tyyppinen työntekijäjärjestö,
joka on nimenomaan toiminut näin. Jotta me voisimme todella
estää rasismia ja vierasvihamielisyyttä,
niin silloin tarvitsemme todella sellaisen lainsäädännön,
joka on selkeä ja on myös tulijan kannalta, maahan
tulevan ihmisen kannalta, oikeudenmukainen ja sellainen, että myöskin kantaväestö
voi
pitää sitä oikeudenmukaisena, jolloinka
nämä asiat ovat balanssissa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun täällä on
puhuttu tehtävien siirrosta ja viime aikoina on julkisuudessa
paljon puhuttu työperäisestä maahanmuutosta,
minua vaan hämmästyttää se,
kuinka paljon meillä on näitä maahanmuuttajia,
jotka täällä ovat, mutta he ovat työttöminä.
Eikö olisi parempi kohdentaa tavallaan sillä tavoin
eri ministeriöissä yhdessä siihen, että nämä henkilöt,
jotka ovat täällä, saataisiin nyt ensi
sijassa tekemään töitä kuin
niin, että he ovat täällä sitten
sosiaalihuollon varassa? Minun mielestäni se olisi paljon
järkevämpää kuin se, että raahataan
tänne uusia, ja sen jälkeen tällaisilla
ministeriökohtaisilla tehtävienjaoilla ei olisi
niin suurta merkitystä, minun mielestäni ainakaan.
Eli turha raahata uusia silloin, jos on jo olemassa täällä henkilöitä,
mutta he ovat työttöminä.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Kun nyt ministeri Hyssäläkin
on paikalla, niin tuli mieleen ...
Puhemies:
Täällä taitaa nyt jonkun puhelin
häiritä, ed. Kähkönen.
Lasketaanko tämä ajasta pois? (Puhemies: Kyllä saatte
aikaa.) — Ed. Sinnemäki ei tajunnut mitään,
ja hän lähti juuri pois, kun viimeksi esitin sen
tavan, kuinka Suomessa nuorisoa ja lapsia tehdään
mielisairaiksi tai vahingoitetaan väärällä kommunikaatiolla.
Vääristetään asioita sillä lailla,
että ei ymmärretä tai tahallaan sitten, niin
kuin suomalainen poliittinen metodi on, ymmärretään
väärin.
Tarkoitin kahta suomalaista puoluetta, Rkp:tä ja vihreitä,
jotka demokraattisessa valtiossa Suomessa, jossa ei ole muita kuin
demokraattisia puolueita, ajaessaan tällä asialla
tiettyä lainsäädäntöä — nimellä voi
saivarrella: maahanmuutto, ulkolaiset, muukalaiset, mitä tahansa, alienit — hyvin
useasti leimaavat puolueet, jotka sanovat selkeitä mielipiteitä tästä asiasta,
sisäisellä rasismilla, sisäisellä sortamisella
ja vääristämisellä. Vihreät
hyvin useasti käyttäytyvät tässä maan
sisäisesti rasistisesti Suomessa olevia toisia demokraattisia
puolueita ja mielipiteitä kohtaan, niin että olisi
hyvä pitää niin kuin omassa veneessä laidoista
kiinni, kun oikein tärisee.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtanen ei varmasti voi syyttää minua siitä,
että olisin tahallani ymmärtänyt väärin, koska
totesin suoraan, että en ymmärtänyt hänen puheenvuorostaan
mitään, ja mielestäni se on hyvä avoimesti
todeta, jos jonkun edustajatoverin puheenvuorosta ei itse saa kiinni.
Arvoisa puhemies! Varsinaisesti edustajalle ja puolueensa puheenjohtajalle
Soinille: Itse olen lukenut viimeaikaisia analyyseja Suomen työllisyysasteen
kehityksestä ja talouden kehityksestä kyllä aika
selvästi siten, että tässä tilanteessa,
jossa meillä suuret ikäluokat ovat jo alkaneet
siirtyä eläkkeelle, mutta olemme kuitenkin onnistuneet samaan
aikaan nostamaan työllisyysastettamme ja siten rakentamaan
suomalaista hyvinvointia, tämä työllisyysasteen
nousu paljolti selittyy nimenomaan maahanmuutolla. Eli vaikuttaisi
siltä, että siitä on meille hyötyä.
Samaa tarinaa kertovat ne luvut, jos katsomme maahanmuuttajien
työllisyysastetta. Maahanmuuttajien työttömyysastehan
on laskenut hyvin tasaisesti ja samalla työllisyysaste
on noussut, (Ed. Vistbacka: Riippuu siitä, mistä maasta
tullaan!) vaikka näissä luvuissa ovat mukana myös ihmiset,
jotka ovat tulleet esimerkiksi turvapaikanhakijoina. Eli näyttää siltä,
että ihmiset, jotka tulevat tänne, työllistyvät
nykyisin huomattavasti paremmin kuin esimerkiksi kymmenen vuotta sitten.
Tämä on tietenkin asia, jonka eteen täytyy jatkossakin
tehdä töitä, ja siihen on erilaisia politiikkatoimenpiteitä,
joilla tätä voidaan edistää.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Keskustelu alkoi sillä, että ed.
Rajamäki totesi, että tässä on
työperäinen maahanmuutto ja muu maahanmuutto mennyt
sekaisin. En siihen yhdy, mutta kun kuuntelin ed. Vistbackaa, niin
täytyy sanoa, että hänellä nuo
ovat ainakin menneet aivan täydellisesti sekaisin. Nimittäin
on tietysti niin, että jo maassa olevia ulkomaalaisia pitää pyrkiä työllistämään,
mutta jokainen tietää sen, että vaikka
meillä on valtava pula hitsaajista, on rakennusmiehistä,
on kuljetusmiehistä, ei tämä työvoimapula
vastaanottokeskuksesta pelkästään ratkea.
Kyllä sen jokainen tietää, että siinä täytyy
hommata sellaisia ammatti-ihmisiä, jotka ovat jo omassa
maassaan tehneet sitä vastaavaa työtä.
Sen takia kaksi aivan eri asiaa ovat ne henkilöt, jotka
tulevat tänne niin, että heillä on työpaikka
jo tullessaan ja he ovat oman alansa ammattilaisia, ja sitten väki,
joka on tullut muulla perusteella, jolle toki on hyvä,
että heilläkin on työssäolo-oikeus
ja osa heistä voi työllistyä. Mutta että tämä asia
ratkeaisi ikään kuin niin, että siitä porukasta,
joka on tänne tullut, se homma hoidetaan, niin eihän
se näin tapahdu. Eihän meillä kaikki
kotimaisetkaan työttömät valitettavasti
ole töissä. Eli kyse on osaamisen tasosta, ja sen
takia nämä kaksi asiaa on syytä erottaa
toisistaan.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Ymmärsin niin, että tässä on
esitys, jossa ehdotetaan siirrettäväksi työministeriöstä sisäasiainministeriöön
eräitä asioita. Elikkä annetaan se kuva,
että nyt tämä on yhden ministeriön
hallinnassa. Kuitenkin se ongelmahan on se, että meiltä näistä vastaanottokeskuksista
poistuu satoja ihmisiä vuosittain jonnekin eikä tiedetä,
minne. Elikkä kysymys voisi kuulua ihan yhtä hyvin: Auttaako
tämä nyt tähän asiaan? Minusta
tämän laajentaminen koko työvoimapolitiikkaan
on vähän toinen juttu.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Keskustelu alkoi juuri siitä, että kiinnitin
huomion siihen, että vastaanottokeskukset ja jopa maasta poistumista
odottavat henkilöt säilöönottokeskuksissa
ovat työ- ja elinkeinokeskusten alaisuudessa, työ-
ja elinkeinoministeriön ohjauksessa. Aika erikoinen hallinnon
kokoaminen.
Mutta lyhyesti, herra puhemies: Minusta on erittäin
tärkeätä, että kansalaiset voivat
luottaa turvapaikkajärjestelmän toimivuuteen myös
niin, että sen väärinkäyttö on
pois laskuista. Sitten erittäin tärkeää on
tämä kotouttaminen. Meillä on
selvästi maahanmuuttajien kotouttamisessa puutteita, ja
sehän on myöskin EU:ssa yhteisesti nostettu prioriteetiksi
oikeus- ja sisäasiain ministerineuvoston työssä.
Mutta erittäin ikävää on
se, että varsin vähän keskustellaan taloudelliseen
kehitykseen liittyvästä toisesta vakavasta asiasta,
joka — yhtä aikaa kun työperäistä maahanmuuttoa
pitäisi kehittää — on omien
nuorten syrjäytyminen. Tänä päivänä muun
muassa valtiovarainvaliokunnassa taloudellisten tutkimuslaitosten
asiantuntijat kiinnittivät huomion siihen, että meillä ei
kerta kaikkiaan toimi koulutuksen ja työelämään
integroinnin vaihe peruskoulun jälkeen. Meillä kymmenettuhannet
nuoret ovat syrjäytymisuhan alaisia ja syrjäytyvät,
ja tämä tulee vaatimaan kyllä sitä,
että toivoisi tietysti vastaavanlaista innostusta keskusteluun
myös näiden nuorten osalta, jotka ovat meidän
tulevaisuuden kannalta tärkeitä.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Vaikka tässä on kyseessä tällainen
hallinnon järjestelyä koskeva hallituksen esitys,
niin ihan lyhyesti kiinnitän yhteen työperäiseen
maahanmuuttoon liittyvään ulottuvuuteen huomiota.
Harvemmin kuulee kenenkään ääneen
pohtivan, mistä olosuhteista maahanmuuttaja tulee, kun
se peilataan suomalaisen itsekkyyden peilillä. Olemmeko
me joissakin tilanteissa niin itsekkäitä, että olemme kuorimassa
ikään kuin kermaa esimerkiksi kehitysmaiden parhaasta
työvoimasta? Tällä on tämäkin
ulottuvuus, ja meidän on joskus katsottava tätäkin
asiaa silmästä silmään.
Jutta Urpilainen /sd:
Arvoisa puhemies! Minusta ed. Rajamäki kiinnitti tuossa
viimeisimmässä puheenvuorossaan tärkeään
asiaan huomion, kun hän puhui maahanmuuttajien kotouttamistoimenpiteistä.
Ne ovat erittäin tärkeässä roolissa,
ja täytyy muistaa, että kotouttaminen on hyvin
vahvasti poikkihallinnollista toimintaa, näin varmasti
myös tulevaisuudessa, vaikka maahanmuuttoasioita ollaankin
keskittämässä sisäasiainministeriöön.
Minusta yksi tärkeä, lähes tärkein
osa kotouttamista on kielikoulutus, ja tähän toivon
hallitukselta lisäresursseja, jotta maahanmuuttajien ei tarvitsisi
odottaa niin kauan pääsyä joko suomen tai
ruotsin kielen koulutukseen.
Tärkeässä roolissa, arvoisa puhemies,
on myös meidän kantaväestön
suvaitsevaisuuskasvatus, ja tässä työssä kouluilla
ja opettajilla on erittäin tärkeä rooli.
Viime viikolla julkaistiin raportti, jonka mukaan maahanmuuttajien
opettajankoulutusta tulisi lisätä. Kannatan ehdottomasti
toimenpiteitä tältä osin, ja samoin myös
kantaväestön opettajien täydennyskoulutusta
tulisi lisätä, jotta heillä on valmiuksia
kasvattaa oppilaita yhä suvaitsevammiksi.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Viitaten ed. Rajamäen puheenvuoroon,
kun hän mainitsi, että olisi yhtä suuri
into ajaa näitten syrjäytymisuhan alla olevien
nuorten asiaa, totean, että kyllä hallitus nimenomaan
sitä ajaa ja siihen käytetään
huomattavasti paljon enemmän euroja, ja pitääkin
käyttää, kuin tähän
maahanmuuttokysymykseen, 30,5 miljoonaa euroa ensi vuonna nimenomaan
tähän asiaan enemmän kuin aikaisemmin,
eli se on hallituksen voimakas painopistealue.
Ed. Saarinen otti hyvin olennaisen asian esille, sen, imemmekö me
kehitysmaista parhaimman työvoiman ja sitä kautta
viemme niiltä kehitysedellytyksiä. Näinkin
voi ajatella, mutta on myös niin, että eräillä valtioilla
merkittävä osa koko bruttokansantuotteesta tulee
niiltä henkilöiltä, jotka tekevät
töitä kehittyneissä maissa ja lähettävät
sitten rahaa kotimaahansa. Tämä on monissa valtioissa
jopa suurempi kuin kehitysapu, josta täällä aika
ajoin aika paljonkin keskustellaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tämä kerman kuorintahan
on tosiasia. Suuri raha haluaa voittoa. Ei se mitään
humaania toimintaa ole, kun tänne halutaan kehitysmaista
ihmisiä töihin, vaan maksimoidaan voitto, kuten
nyt täällä on nähty tätä suuren
rahan politiikkaa jo aivan tarpeeksi ja Euroopassa enemmänkin.
Sitten EU:n sisäinen maahanmuutto. Eihän se nyt
EU:n työvoimapulaa ratkaise, kun puhutaan, että koko
EU:ssa on työvoimapula ja sinne pitää saada
väkeä, jos valtioiden välillä sitä liikettä on tässä kolhoosissa,
minne kokoomuskin on halunnut, ja jalat näkyvät
enää padan reunalta, niin pystyssä päin
ollaan siellä Brysselin padassa. Mutta sitten ensimmäinen
polvi, joka tulee tänne, tulee töihin ja on motivoitunut.
Mutta se ongelma on toinen sukupolvi, joka ei löydä paikkaansa
täältä. Se ei ole oikein sitä entistä,
eikä se ole vielä tätä uutta,
ja siellä tulee ongelma.
Sitten suvaitsevaisuudesta. Tämä on suomalaisten
maa, ja kun tänne tullaan, niin täällä suvaitaan
meidän elintapaamme ja meidän mielipiteitämme
ja siihen sopeudutaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Tuli vielä tuosta kielipelistä mieleen
tämä kotouttaminen. Ruotsi on tässäkin
hyvä, ei ainoastaan tässä leväperäisessä maahanmuutossa,
esimerkki siitä, että aikoinaan kun — taitaa
olla vanha sisäministerikin savolaisia — Värmlantiin
meni 1600-luvulla aika paljon suomalaisia, niin ruotsalaiset onnistuivat
vasta 1960-luvulla kotouttamaan viimeisen niistä ruotsinkieliseksi.
Mutta tarkoitan sitä, että kun puhutaan kielipolitiikasta,
niin ei saa tämä kotouttaminen tai kotiuttaminen
tai kodistuttaminen olla mitään semmoista, että opetetaan
yksipuolisesti ja väkisin jotain suomen kieltä niin,
että sitten se olo tuntuu kurjalta, niin kuin juuri tämä ed.
Soinin mainitsema toisen sukupolven vieraantuminen on useasti sitä,
että on sitten liikaa oltu kimpussa ja ei ole annettu niin
kuin itsenäisesti löytää sitä olemista
siellä.
Tosiaan kotouttamisesta vielä sen verran mainitsen,
että jos oikein kunnolla ulkolaiselle käännetään
kotouttaminen, saattaa tulla lintukoto mieleen, että Suomi
on sellainen lintukoto, johon voi tulla, ja on sitten lintukotoisat
olot ja kaikkea. Kyllä meidänkin poliitikkoina
pitäisi vähän huolta pitää tästä kielestämme.
Tämä suvaitsevaisuuskielikin useasti on juuri
sitä, että kun meikäläinen oli
sitoutumattomana toisessa puolueessa, niin eräät
puolueet, joita en mainitse nimeltä, tai eräs
puolue, oli saanut tamperelaiset pakolaiset sille tunnolle, että minusta
on tullut joku fasisti ja rasisti, kun olin suomalaisen demokraattisen
puolueen listoilla sitoutumattomana, enkä tosiaan itse
antanut sitä kuvaa, vaan eräs toinen puolue ja
sen ehdokkaat ja kansanedustajat heti olivat sitä mieltä.
On tämä Suomessa ei ainoastaan opettajien vastuulla
vaan myös meidän kansanedustajien vastuulla, ettei
käytettäisi tätä lyömäaseena
demokraattisessa yhteiskunnassa.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarinen otti tärkeän
asian esille, kun hän totesi siitä, minkälainen
oikeus rikkailla mailla on houkutella pitkälle koulutettua
työvoimaa kehittyvistä maista, ja ed. Satonen
tätä omalta näkökulmaltaan kommentoi.
Haluaisin tuoda esille esimerkiksi lääkäritilanteen
monissa maissa. Se on huonontunut erittäin voimakkaasti
Afrikassa ja myös Pakistanissa ja Intiassa johtuen siitä,
että nämä lääkärit
ovat lähteneet rikkaisiin maihin töihin ja ikään
kuin siellä tilkitsemään niitä ongelmia,
mitä Isossa-Britanniassa ja Euroopassa on niin sanotun
lääkäripulan suhteen. Näin ollen
tällaistahan ei voi missään nimessä hyväksyä,
ei myöskään siitä näkökulmasta,
että he lähettäisivät osan palkastaan kotimaihinsa.
Keskustelu päättyi.