6) Hallituksen esitys laiksi väylämaksulain muuttamisesta
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Täytyy kehua hallitusohjelmaa. Siellä on
erittäin hyvä kirjaus, joka lähtee siitä,
että väylämaksujen ylikatteellisuus poistetaan.
Ja hyvää tässä esityksessä on
sekin, että tämä alennus kohdennetaan
kaikille alustyypeille painottaen lievästi kahteen parhaimpaan
jääluokkaan kuuluvia aluksia, ja tätä painotustakin
pidän onnistuneena. Ja erinomaisen hyvä asia on
sekin, että meidän merenkulkijoittemme väylämaksurasitteita
voidaan keskimäärin 10 prosentilla alentaa. Tällä on
vaikutusta meidän kilpailukykyymme ja alan logistiikkakustannuksiin.
Kiinnitän tässä yhteydessä huomiota
siihen, mitä nyt parina viime vuotena on tapahtunut. Väylämaksuja
on kerätty luokkaa 80 miljoonaa euroa vuodessa ja Merenkulkulaitoksen
menot ovat olleet luokkaa 70 miljoonaa vuodessa. Sukanvarressa on
siis luokkaa 20 miljoonaa euroa. Ja kun voimassa olevan väylämaksulain
perustelujen mukaan väylämaksu on tarkoitettu
sillä tavalla käytettäväksi,
että sitä käytetään
julkisten kulkuväylien ja vesiliikenteelle tarpeellisten
turvalaitteiden rakentamiseen, ylläpitoon ja hoitoon sekä alusliikennepalvelusta
ja jäänmurtajien avustustoiminnasta valtiolle
aiheutuviin kustannuksiin, niin tällaisia tarpeitahan on
edelleen.
Ja kun lukee nyt hallituksen esitystä sivulta 3, "Esityksen
vaikutukset" -kohtaa, niin siellä edelleen tunnustetaan
tuo edellä lukemani periaate vähän tiiviimmin
sanottuna, tällä tavalla kirjattuna: "Väylämaksu
on lähtökohtaisesti tarkoitettu käytettäväksi
kauppamerenkulun tarpeista aiheutuviin Merenkulkulaitoksen menoihin."
Palaan jälleen siihen, että noin 20 miljoonaa
euroa on sukanvarressa, ja kun lain perusteluissa luki se, mitä äsken
tuossa luin, niin kysymys kuuluu: Milloin hallitus tekee sen kaltaisia
esityksiä, että kun nämä 20
miljoonaa euroa väylämaksuina on kerätty
ja ne lain mukaan tulee kohdentaa merenkulun toimintaedellytyksiin,
niin esityksistä selviää, minkälaisiin
kohteisiin ne tullaan kohdistamaan? Kunhan tässä tapauksessa
ei vaan kävisi niin, että ne vaipuisivat jotenkin
budjetin yleiskatteeksi sinne valtion pohjattomaan kassaan.
Lausuntojen antajat ovat sitten vähän ristiriitaisestikin
esittäneet tai ideoineet, millä tavalla tuo 20
miljoonaa tulisi käyttää. Jotkut ovat
olleet sitä mieltä, että ne rahat tulisi
suorastaan palauttaa niille, jotka näitä maksuja
ovat maksaneet. Henkilökohtaisesti en ajattele niin, mutta
lausunnon antajat ovat myös olleet sitä mieltä,
että nämä ylikatteet tulee osoittaa väylien
ylläpitoon ja investointeihin. Tätä tavoitetta
henkilökohtaisesti kannatan vahvasti.
Sitten ihan jotakin vielä näistä tarpeistakin. Jokainen
tietää niitä suunnaltaan. Mutta kun kävin
eilen tutustumassa Hangon sataman toimintaedellytyksiin, huomasin,
että sielläkin on turvallisuusuhkana suorastaan
ihan sataman läheisyydessä oleva matalikko. Se
tulisi ruopata mahdollisimman nopeasti, ennen kuin sinne joku laiva karauttaa,
koska ongelmaksi on tullut se, että laivakoot kasvavat
kaiken kaikkiaan. Myös Hangon meriväylällä on
omat kunnostustarpeensa.
Herra puhemies! Ihan lopuksi: Vakavasti ottaen, kun lakiin on
kirjoitettu, että väylämaksutulot tulee
kohdistaa, siis siellä on korvamerkki, että ne
tulee kohdistaa Merenkulkulaitoksen menojen katteeksi, niin ihan
täältä paikalta, kun täällä nyt
sattuu olemaan tällä kertaa salissa väkeä,
kun puhun — viimeksi oli aika tyhjää — toivoisin,
että tämä viesti menisi aivan oikeuskanslerille
saakka, joka valvoo siis hallituksen toimien lainmukaisuutta. Hänenhän
pitää valvoa, että hallitus noudattaa
voimassa olevaa väylämaksulakia.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin voi ed. Saariselle ilmoittaa,
että tätäkin asiaa Oikeuskanslerinvirasto
tutkii parasta aikaa, siis sitä kokonaisuutta, mikä vallitsee
näissä väylämaksuasioissa. Siellähän
on röttelöhommia ollut vähän
siellä sun täällä.
Arvoisa puhemies! Pitkästä aikaa on myönteinen
väylämaksuihin liittyvä hallituksen esitys,
ja hyvä on. Ed. Saarinen mahdollisena tulevana ministerinä harjoitteli
sitä, millä tavalla hallituksen esitys esitellään
täällä, ja siitä täytyy
antaa ihan pinnat. Sehän oli rauhallisella äänellä artikuloiden
suoritettu esittely, elikkä en sitä toista.
Nimittäin tähän väylämaksujuttuun
liittyy hyvin mielenkiintoisia yksityiskohtia tällä hetkellä. Ensinnäkin
se, että kun aikaisemmin meidän merenkulkuvirkamiehemme
tutkivat sen, tarkistivat sen, että nämä jääluokkatodistukset
vastasivat alusta, niin me tässä sitten edellisen
hallituksen, jonka tukijana oli ed. Saarinen, aikana menimme muuttamaan
sitä lakia juuri sillä tavalla, että pitää hyväksyä se
dokumentti, jonka aluksen kippari esittää. Elikkä toisin
sanoen ei saa edes tutkia, onko se asiallinen asiakirja vai ei.
Tämä on aika mielenkiintoinen yksityiskohta. Tämä periaatteellisuus
tässä hallituksen esityksessä on oikein,
elikkä kun näitä maksuja, yksikköhintoja,
alennetaan väylämaksuissa, niin kahdessa parhaimmassa
luokassa, 1A Super ja 1A, se suhteellinen alennus on suurempi, mikä on ihan
oikein. Eikö niin? Suositaan nimenomaan sitä,
että kun meillä nyt vielä talvisin on
jäätä, niin meillä on myöskin
jäävahvistettuja aluksia liikkumaan tuolla vesillämme
turvallisuussyistä. Tämä on erinomainen
asia.
Mutta nyt on menty sellaiseen järjestelmään, että tätä vahvistusasiaa
voidaan nykyisin vähän niin kuin sopimuksenvaraisesti
sondeerata elikkä tulkita ja sopia kaikenlaista. Eli tämä on
niin kuin moniselitteisesti tehty ihan ihmeelliseksi asiaksi kerta
kaikkiaan. Tässä olisi sillä oikeuskanslerilla,
johonka ed. Saarinen viittasi, aivan erityinen savotta tällä hetkellä selvittää.
Myöskin Valtiontalouden tarkastusvirasto on saanut viime
viikolla asiaa koskevan muistion haltuunsa, niin että voi
myöskin perehtyä tähän ihmeellisyyksien
maailmaan, mikä liittyy merenkulkuun näiltä osin.
Arvoisa puhemies! Sitten tähän liittyy yksi
hyvin iso asia — odotin, että ed. Saarinen toteaa
sen asian, mutta hän jätti ystävällisesti
pajatsosta minullekin pikkuisen tyhjennettävää vielä — nimittäin
se, että kun edellisen kerran kävimme tätä vastaavaa
keskustelua, ed. Saarinen oli silloinkin keskustelussa mukana, niin
silloin totesimme, että huoltovarmuutemme vaatii sitä,
että meillä on vähintään
60 Suomen lipun alla purjehtivaa rahtialusta. Se on niin kuin huoltovarmuuden
nimiin, ja siinä on vielä sitten näitä saaristossa
liikkumakelpoisia vahvistettuja tankkereita joukossa se tietty määrä.
Silloin, kun tätä keskustelua käytiin,
aluksia oli Suomen lipun alla 105, siis rahtialuksia 105.
Nyt, arvoisa puhemies, luku on 55. Se on siis vähentynyt
ihan ratkaisevasti. Ja tästä tilanteesta kannattaisi
nyt kyllä liikenne- ja viestintävaliokunnan todella
huolestua. Ja vielä kaikkein mielenkiintoisinta on se,
että Perämerellä liikennöi tällä hetkellä vain
kaksi Suomen lipun alla purjehtivaa jäävahvistettua
rahtialusta. Siis tilanne on todella huolestuttava. Olen kutsunut
näitä aluksia, hollantilaisten omistamia ja mukavuuslipun
alla purjehtivia aluksia, kuttaperkka-aluksiksi, joita jäänmurtajat
hinaavat, kun jäitä on, koska ne eivät
pysty liikkumaan minkäänlaisissa jääolosuhteissa.
Tietysti on selvää, että jos poikkeusolot
tulevat, niin tässä kyllä suomipojalle
ja -tytölle ohkoosesti käypi. Toisin sanoen aineksia
loistavan mietinnön tekemiseen liikenne- ja viestintävaliokunnassa
on kosolti.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Edustajat Saarinen ja Pulliainen pitivät
jälleen erinomaiset puheenvuorot. Kiinnitän vain
huomion tähän samaan tilanteeseen, että Suomen
lipun alla purjehtivien alusten ja kauppa-alusten määrä oli
hyvin huolestuttavassa kehityksessä jo 80—90-lukujen
paikkeilla, että näytti siltä, että Suomenlinnan
lautta on ainut Suomen lipun alla purjehtiva eräässä vaiheessa.
Silloin eduskunta lähti tukemaan muun muassa kotimaisen
pientonniston hankintaa. On kieltämättä ollut
nurinkurista se, että lähes tällaisiin
merellisiin olosuhteisiin, jääolosuhteisiin, sopimatonta
kalustoa ryhdyttiin käyttämään
ja huudettiin murtajaa sitten äkkiä apuun ja Suomen
veronmaksajia samaan aikaan, kun meillä omaa Suomen olosuhteisiin
sopivaa jäävahvisteista aluskantaa ikään kuin
kilpailuasemaltaan ei edes helpotettu. Tämä on
erittäin tärkeää, että tältä osin
nyt myöskin Suomen lipun ja Suomen kauppamerenkulun talviolosuhteiden
kautta parannetaan kilpailutilannetta. Samoin ed. Saarinen piti,
aivan oikein, tärkeinä myöskin meidän
vientisatamiemme väylien syventämiseen liittyviä jatkotoimenpiteitä. Niissä on
myöskin investointitarpeita.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin vastauspuheenvuoron tyyppisesti:
kiitoksia edustajakollega Pulliaiselle ...
Puhemies:
Minä luulin, että se oli vain kumarrus!
Ei siitä pelkällä kumarruksella kehtaa, herra
puhemies, ohi mennä, kun eläessään
saa kuulla, elävänä, noin kauniita sanoja.
Sitä moni vainajakin varmaan kadehtisi.
Vielä jäivät sen verran huomiota
vaille Merenkulkulaitoksen teemapaketit, jotka pääasiassa ovat
turvallisuushankkeita, mutta siellä on myös paljon
meidän varustamojemme kilpailukykyyn vaikuttavia asioita.
Merenkulkupuolella teemapaketit ovat tähän asti
jääneet vähän niin kuin näitten
muitten teemapakettien rinnalla, vertaan rautateihin, maanteihin,
alamittaisiksi ja lapsipuolen asemaan. Sen vuoksi, kun nyt on siellä sukanvarressa
parikymmentä miljoonaa euroa, niin tässäkin
yhteydessä kiinnittäisin huomiota siihen, että mietinnön
kirjoittava valiokunta voisi ottaa näitä saatesanoja
huomioon.
Pertti Virtanen /ps:
Puhemies! Edelliselle edustajalle: Oli hyvä teema,
että tässä lopussa voin muistuttaa, että historioitsija
Matti Klingen teos "Muinaisuutemme merivallat" on lopultakin ilmestynyt
juuri tänä vuonna, tai pari kuukautta sitten,
englanniksi. Ilmeisesti tähän Suomen merihistoriaan
ja sitä kautta tähänkin tilanteeseen
on olemassa tämmöistä ajankohtaistakin maailmaa
muistuttavaa tietoa, ja ehkä meidän oma sisäinen
itsetuntommekin saa taas tästä sitten uskoa tämän
asian hoitamiseen. Erinomaisten puheenvuorojen jälkeen
halusin vielä sanoa tämmöisen lohdun
sanan.
Keskustelu päättyi.