7) Hallituksen esitys laiksi eräiden virkojen perustamisesta
ja eräiden virkojen lakkauttamisesta
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus asetti ohjelmassaan hyvin kunnianhimoisen
tavoitteen: rakentaa uusi, moderni, tehtävässään
voimakas työ- ja elinkeinoministeriö. Taustana
tälle tarpeelle on toimintaympäristön
jatkuva ja hyvin nopea muutos.
Korkean työttömyyden haaste on saanut rinnalleen
työvoiman riittävyyden, kohtaannon ja työssäjaksamisen
haasteet tai ongelmat. Tämän lisäksi
ihan uudella tavalla ovat elinkeinohallinnossa sijansa saaneet ilmastokysymys
ja energiakysymys, samalla tavalla väestön ikääntyminen ja
kaikki siitä johtuvat erilaiset ongelmat ja haasteet.
Tuottavuuden parantamisesta on tullut entistä tärkeämpi
kasvun tekijä. Erityisesti kasvuun ja kansainvälistymiseen
tähtäävä liiketoiminta on liian
harvojen harteilla Suomessa. Palvelusektorin tuottavuuskehitys ei
vastaavasti ole riittävällä tasolla.
Tässä muutama esimerkki sellaisista asioista,
jotka ilmiselvästi juuri tämän muutoksen
seurauksena näyttäytyvät uudenlaisena
suomalaisessa työ- ja elinkeinohallinnossa. Näihin ja
moniin muihinkin haasteisiin me nyt vastaamme hallituksen esityksellä uudeksi
työ- ja elinkeinoministeriöksi. Ajatus on ollut
rakentaa moderni ja tehokas johtamisjärjestelmä ja
sellainen organisaatio, joka kykenee hyvään yhteistyöhön myös
kaikkien sidosryhmien kanssa.
Valmistelutyön tuloksena on päädytty
järjestelyyn, jossa uusi ministeriö ottaa siis
entistä keskeisemmän roolin Suomen innovaatio-,
yrittäjyys-, työllisyys- ja energia-asioissa.
Ajatus on, että uusi ministeriö ei ole kahden,
osin kolmen, ministeriön yhteen liimaamista. Ministeriön
sanotuista tehtävistä lähtien olemme
koonneet keskenään synergiset tehtävät
uusiksi osastoiksi, uusiksi yksiköiksi.
Radikaalein muutos Suomen julkisessa hallinnossa tähän
asti koettuun verrattuna on kuitenkin koko ministeriökonsernin
johtamisjärjestelmän luominen. Sitä varten
perustettaisiin erillinen konsernijohtamisen yksikkö, jolla
on vahva koordinaatio- ja tulosohjaustehtävä kaikkiin
ministeriön virastoihin, laitoksiin ja koko ministeriön
alaiseen hallintoon. Tämän yksikön vastuulle tulisivat
lisäksi alaisen hallinnon toimintamäärärahat
ja kaikki elinkeinoelämän kannalta tärkeät valtion
riski- ja erillisrahoitusyksiköt. Tämän
yksikön vetäjä olisi alivaltiosihteerin
tasoisessa virassa, erittelyvirassa oleva alivaltiosihteeri, siis tätä varten
perustettaisiin tällä nyt käsillä olevalla
hallituksen esityksellä yksi näistä kolmesta
alivaltiosihteeristä.
Ministeriön johtaminen rakennetaan entistä vahvempaan
toimintaympäristön analyysiin ja tutkimukselliseen
tietoon. Sitä varten tarkoitus on perustaa erillinen strategiayksikkö,
jolle voidaan antaa johdettavaksi myöskin erillisiä strategisia
hankkeita. Tämä yksikkö auttaa myös
konsernin johtamisen tehtävissä. Myös
tätä yksikköä johtamaan esitetään
erittelyvirkaa, alivaltiosihteerin virkanimikkeellä.
Kaikki keskeiset aluekehitystehtävät ja rakennerahastot
kootaan nyt yhdeksi mittavaksi aluekehitysyksiköksi. Sen
luonne on vahvasti poikkihallinnollinen. Tämä on
kolmas tehtäväalue, yksikkö, jota johtaa
erittelyvirkaa hoitava alivaltiosihteeri-nimikkeellä oleva
virkamies.
Osastojaossa näkyy vahva pyrkimys synergisten etujen
hakemiseen, johon jo viittasin. Työllisyys- ja yritysosasto
kokoaa yhteen perinteiset työllisyys- ja työvoimapolitiikan
tehtävät ja erityisesti alkavan yrittäjyyden
ja yrittäjyyden yleisten edellytysten kohentamiseen liittyvät
tehtävät. Tässä osastossa on
johtajana normaaliin tapaan osastopäällikkö,
osastopäällikön virka, osastopäällikön
ylijohtajan virka.
Työelämä- ja markkinaosasto varmistaa
edellytykset laadukkaaseen työelämälainsäädäntöön ja
hyvin toimivaan kolmikantaiseen järjestelmään.
Samoin tässä on erittelyvirka, osastopäällikön
nimikkeellä.
Innovaatio-osasto ottaa haltuun tähänastista selvemmin
laaja-alaisemman innovaatiopolitiikan tehtävät.
Nyt, siis tässä tulevassa ehdotuksessa, se kattaa
aiempaa laajemmin myöskin palvelusektorin, josta ensi sanoissani
puhuin. Uusina asioina tämän osaston vastuualueeseen
tulevat muun muassa nykyiset Tykes-toiminnat työministeriöstä.
Samoin osastolle keskitetään kasvuyrittäjyyden
ja yritysten kansainvälistymiseen liittyvät tehtävät.
Myöskin tässä osaston päällikön
virka on osastopäällikön virka, ja sitä tässä esityksessä esitetään.
Energiaosaston keskeinen tehtävä on huolehtia
energiamarkkinoiden toimivuudesta. Osaston entistäkin vahvempi
tehtävä on uusiutuvan energian käytön
edistäminen ja energiatehokkuuden ja -säästön
vauhdittaminen. Osaston vastuualueeseen kuuluvat jatkossakin myös
kansallisen ydinenergiapolitiikan tehtävät. Osasto
kantaa merkittävän vastuun ilmastokysymyksen kansallisesta
hoitamisesta, samoin energiateknologian edistämisestä maassa.
Arvoisa puhemies! Näillä yleisillä perusteluilla
ja näillä tehtäväkohtaisilla
luonnehdinnoilla haluan kuvata eduskunnalle tämän
lakiesityksen luonnetta. Tässä siis esitys on,
että 18 erittelyvirkaa lakkautettaisiin, niistä 12
on tällä hetkellä aktiivisesti käytössä,
ja tilalle perustettaisiin 9 erittelyvirkaa, joissa 9 erittelyvirassa
siis on mukana 4 osastopäällikköä ja
3 yksikön päällikköä, jotka
ovat alivaltiosihteeritasoisia. Lisäksi mukaan tietysti
tulee kansliapäällikkö ja valtakunnansovittelija.
Näillä lähetesanoilla toivon, kun
eduskunta tietysti perusteellisesti lakiesityksen läpikäynnin suorittaa
valiokunnissa, että eduskunta saa esityksensä valmiiksi
täksi laiksi näistä erittelyviroista
hyvissä ajoin tämän vuoden puolella.
Tarkoitus on, että virat täytettäisiin
hyvissä ajoin tämän vuoden puolella,
jolloin näihin avainvirkoihin valittavat henkilöt
ottaisivat vastuulleen ne tehtävät, jotka välttämättä pitää hoitaa,
vielä tämän vuoden puolella, jotta uusi
ministeriö pääsee käytännössä työhön
ensi vuoden 1. päivästä lähtien.
Siis jotta tuo ministeriö voi startata ensi vuoden 1. päivästä lähtien,
me tarvitsisimme nämä virat ja niihin vastuulliset
virkojen hoitajat jo tämän vuoden puolella.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys, josta
ministeri Pekkarinen puhuu, on jo lähetetty perustuslakivaliokuntaan,
ja tietysti me paneudumme siihen siellä ja katsomme, millä tavalla
me siihen suhtaudumme. Yhdyn ministerin arvioon siinä,
että se on hyvin suurisuuntainen asia.
Asia, jonka vuoksi puhun tästä hallituksen
esityksestä eräiden virkojen perustamisesta, lakkauttamisesta,
siirtämisestä ja nimittämisestä,
on se, että tämä iso paketti mahdollistaa
sen, että joko näitä virkoja ja siirtoja
tehdään hyvin asiallisin perustein tai sitten,
niin kuin työvoimahallinnossa pelätään,
suoritetaan eräänlainen poliittinen puhdistus
hyväksikäyttäen tätä asiaa.
Olisin kiinnittänyt ministerin huomiota siihen, että meillä on
perustuslaissa yhdenvertaisuusperiaate, joka estää sen,
että ketään asetettaisiin ilman hyväksyttävää syytä eri
asemaan myöskään poliittisen vakaumuksen
tai mielipiteen puolesta. Hallituksen esityksessä 63, joka jaettiin
täällä tänään,
11 §:ssä on tämä vaatimus vielä selvemmin
kerrottu nimenomaan virkamiehen kohdalla. Siinä on lueteltu,
ettei ketään perusteettomasti saa asettaa toisiin
nähden eri asemaan syntyperän, etnisen alkuperän,
kansalaisuuden, sukupuolen, sukupuolisen suuntauksen, uskonnon,
vakaumuksen, vammaisuuden, iän taikka poliittisen taikka
ammattiyhdistystoiminnan vuoksi. Perustuslaissa on myös
säilynyt tämä hyvin vanha Paasikiven
usein käyttämä nimitysperuste säännöstä,
jossa sanotaan, että nimitysperusteet julkisiin virkoihin
ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Minä todella
toivon, että ministeri Pekkarinen tämän
suuren projektin ylimpänä päällikkönä huolehtii
siitä, että tässä käytetään
tähän sisältyvää harkintaa
asiallisin perustein ja saadaan näin mahdollisimman hyvät virkamiehet
eri tehtäviin.
Veijo Puhjo /vas:
Herra puhemies! Tällä esityksellä lakkautetaan
siis kauppa- ja teollisuusministeriön ja työministeriön
erittelyvirkoja ja perustetaan uuden työ- ja elinkeinoministeriön virkoja
vastaavasti. Vaikka tässä nyt ei tietenkään
käsitellä lainkaan niitä nimiä ja
henkilöitä, keitä näihin virkoihin
valitaan, niin haluan kuitenkin vastaavalle ministeri Pekkariselle
omana mielipiteenäni sanoa sen, että harkittaisiin
ihan vakavasti, keitä virkoihin valitaan tai ei valittaisi.
Me kaikki muistamme toissa eduskuntakaudella Sonera-sotkut, kun
Sonera umts-kauppoineen osti 4 miljardilla eurolla Saksan ilmatilaa
ja joutui Ruotsin Telian kaappaamaksi. Samoin silloin oli myöskin
tämä surullisen kuuluisa yritys myydä Kemira
ruotsalaisille, ja Kemianliiton edustajat löivät
sellaista faktaa ruotsalaisista ostajaehdokkaista, että valiokunnassa
selvisi, että valtio olisi myynyt yhtiönsä käytännössä ilmaiseksi
ja ruotsalaiset ostajat olisivat panneet sen firman sitten rahoiksi.
Tässä mielessä nämä kaksi
esimerkkiä otan, että ministeriön taholta
oli kuitenkin aktiivista toimintaa, että nämä,
toinen onneton ja toinen poisvedetty esitys, olisivat menneet hyvään
tulokseen. Esitän ministerille vakavasti harkittavaksi,
että niitä virkamiehiä, jotka ryvettyivät
näissä kahdessa katastrofissa, ei ainakaan valittaisi
näihin virkoihin vaan asetettaisiin niin sanotusti yhteiskunnan
edun kannalta dispoon odottamaan vanhuuseläkettä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Pekkarinen mainitsi työ-
ja elinkeinoministeriön toimialaan kuuluvan ilmastonmuutoksen
ja siihen liittyvät toimenpiteet. Niin se on kuulunut tähänkin
saakka aika tavalla kauppa- ja teollisuusministeriölle.
Tulee vain todella mieleen, mikä on ollut siinä se
päämäärä. Tähän
saakka Suomi kuitenkin on ccpi:n, joka on ilmastonmuutoshillintäindeksi,
mukaan sijalla 36 eli samalla tasolla kuin Algeria ja Valko-Venäjä.
Ruotsi johtaa tätä vertailua, ja Tanska, toinen
pohjoinen veljeskansamme, on kolmantena ja Suomi siis
sijaluvulla 36. Kun tähän saakka varsin
monen vuoden ajan esimerkiksi edellisen energia- ja ilmastostrategian
johtaminen on ollut teidän käsissänne
ja ministeriönne käsissä, niin on syytä varmasti
toivoa ja myös olettaa, että tuo fokus muuttuisi,
että pääsisimme sijalta 36 ainakin kymmenen
parhaan joukkoon. Tämä on vakava toivomus, ja
on pakko uskoa, että tämä on myös
hallituksen ja ministeriemme tarkoitus, mutta nyt tällä hetkellä olemme
sijalla 36.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Söderman oli huolissaan
siitä, että tässä yhteydessä pyrittäisiin
uudessa ministeriössä tekemään
jonkinlainen poliittinen puhdistus, ja hän muistutti lakien
ja perustuslain säädöksistä, jotka
korostavat pätevyyttä ylennys- ja virkavalintaperusteena
ja syrjimättömyyttä. Voin ed. Södermanille
sanoa, että aika on muuttunut ja nimenomaan parempaan suuntaan
paljon niistä ajoista, jolloin viimeksi olitte kansanedustajana täällä eduskunnassa.
Poliittisia virkanimityksiä onneksi tehdään
sekä hallituksen piirissä että itse asiassa
eduskunnan piirissä huomattavan paljon vähemmän
kuin aikaisemmin. Eduskunnan piirissä niistä on
päästy hyvin pitkälle kokonaan eroon.
Se ei tarkoita sitä, ettei jollakin henkilöllä,
joka johonkin valitaan, voi olla poliittinenkin henkilökohtainen
tausta, mutta se tarkoittaa sitä, että tämä poliittinen
näkemys ei ole se, jonka vuoksi joku valitaan tai jätetään
valitsematta. Haluan ilmaista luottamukseni siihen, että kun
tätä ministeriötä rakennetaan
ja näitä vakansseja täytetään,
niin ne ratkaisut tehdään pätevyyden
perusteella ja nimenomaan pätevyyden ja osaamisen perusteella.
Siihen veronmaksajille on oikeus, ja sitä he meiltä odottavat.
Ratkaisut pitää tehdä ilman mitään
poliittisia puhdistuksia ja ilman mitään poliittista
suojelua. Valitaan parhaat ihmiset asianomaisiin tehtäviin.
Mitä ed. Puhjon puheenvuoroon tulee, niin luulen, että ne
virkamiehet, joista hän puhui, ovat jo siirtyneet valtion
omistajuuspolitiikan yksikköön Valtioneuvoston
kanslian yhteyteen. Hehän näiden ratkaisujen lisäksi
ovat, lainausmerkeissä, ansioituneet myös muun
muassa hyväksymällä täysin naurettavia
optio-ohjelmia eräisiin valtionyhtiöihin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Olen tausta-aineistona tutustunut näihin strategisiin
linjauksiin, sitten työ- ja elinkeinoministeriön
rakenteeseen ja organisaatiorakenteeseen, ja siihen nämä virkapaikat,
virkojen lakkauttaminen, uusien perustaminen ja ihmisten sijoittaminen
liittyvät saumattomasti. Siihen liittyen haluttaa kysyä ministeri
Pekkariselta: Voiko näistä virkapaikkajaoista
vetää mitään johtopäätöstä sen
suhteen, kuinka tämmöinen paikallislähtöinen
työllisyys- ja elinkeinopolitiikka saa uutta jalansijaa
ja elintilaa, kun kuitenkin Suomessa kaikkien tekijöitten,
tunnuslukujen suhteen kehitys erilaistuu kunnittain, seutukunnittain,
maakunnittain, maan eri osien välillä? Eurooppa-tasolla
kuitenkin mielellään puhutaan siitä alueitten
Euroopasta ja siitä, kuinka paikallislähtöisen
näkemyksen pitäisi vahvistua suhteessa keskushallintoon.
Voiko näistä virkapaikkojen sijoittelusta ja nimikkeistä vetää mitään johtopäätöstä,
että tämmöinen kehitys vahvistuisi?
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan muutama kommentti. Ensinnäkin
todellakin nämä yhdeksän virkaa laitetaan
auki, ja valtakunnansovittelijan viran osalta jokainen ymmärtää,
että se erittelyvirkana pitää rutiiniasiana
käsitellä. Muuten nämä virat
laitetaan auki, ja kun ei jokaiselle erittelyviran nykyiselle haltijalle
enää ole vastaavaa tehtävää ollenkaan
tässä uudessa organisaatiossa, niin on ilman muuta
selvää, että kaikki eivät siirry
sellaisenaan vanhasta tehtävästä uuteen tehtävään,
koska organisaatiorakenne muuttuu. Lainkin mukaan, kun on kysymys
erittelyvirasta, sitä ovat oikeutettuja hakemaan sen viran
vanha haltija ja kaikki muut, jotka ovat siihen päteviä,
tai itse asiassa hakuoikeus voi olla kenellä tahansa, mutta
valintaa tehtäessä pitää siis
ottaa huomioon ei vain viranhaltija, nykyinen haltija, vaan kaikki
muutkin siihen hakeneet. Tämä on ilman muuta selvää.
On ehkä ihan hyvä muistuttaa tästä,
mitä ed. Söderman sanoi, mutta mielestäni
tämä on ilman muuta selvää.
Ajatus poliittisista puhdistuksista pitää jo sisällään,
vähän indikoi, että tällä hetkellä asiat
olisivat jotenkin poliittisesti siellä mandatoidut ja että nyt
sitten pelätään, että niinköhän tämä mandatoituminen
aiotaan tässä yhteydessä purkaa, koska
poliittinen puhdistushan viittaa siihen, että jotenkin
asiat eivät ole tällä hetkellä kunnossa
jnp. Minun mielestäni ne ovat tällä hetkellä näiltä osin
aika hyvin kunnossa. Kyllä sinne ammattilaisia on valittu
vuosien varrella. Minun aikaani ei ole kuin yksi ainoa
ylijohtaja, Raimo Luoma, edellisellä kaudella valittu.
Taidan tietää hänen poliittisen taustansa,
mutta sillä ei ole mitään merkitystä siihen
nähden, että hän on erinomainen
ammattimies siinä tehtävässä.
Ilman muuta näitä periaatteita, mitä täällä ed. Södermanin
ja myöskin ed. Zyskowiczin puheenvuoroissa tuotiin esille,
on tarkoitus noudattaa.
Pari muuta huomiota. Ensimmäinen liittyy tähän
ilmastokysymykseen. No, se ilmastokysymys on sillä tavalla
tämän ministeriön vastuulla niin kuin
se nytkin on; ei muutu mikään siitä, mikä tällä hetkellä on
tavallaan vastuu. Ilmastopolitiikan yleiset kysymykset ovat ympäristöministeriön
vastuulla, esimerkiksi ajankohtaisista asioista ne ratkaisut, jotka
liittyvät päästöjen vähennysvelvoitteisiin
ja siihen, mitä niistä juontuu, mutta energiapolitiikka
kaikkinensa laajakäsitteisesti on tämän
ministeriön vastuulla. Tottahan se on, että päästöistä 80
prosenttia tulee energiasektorin kautta, joten siinä mielessä tämä ilmastokysymys
jollakin tavalla liittyy myöskin tämän
ministeriön tehtäväkenttään.
Mitä tulee tähän vertailuun, en malta
olla siitä sitä sanomatta, että en ole
nyt ihan varma, ovatko nämä mittarit validit.
Jos sanon sen ensiksi ja sanon sitten oman käsitykseni
siitä, mitä meidän pitäisi tehdä mielestäni.
Olen kyllä sitä mieltä, että Ruotsin
rankkeeraaminen nyt siinä listassa kärkeen ei
saa minulta kovin suurta arvostusta ja tunnustusta. Tässä verrataan
siihen, mitä Ruotsi nyt on tehnyt. Sitä verrataan
siihen, minkä päästöoikeuskiintiön
Ruotsi sai EU:n sisäisessä taakanjaossa 1998,
ja Ruotsihan menestyi mainiosti. Ruotsi sai oikeuden lisätä 4
prosenttia näitä CO2-päästöjä vuoden
99 tasosta kaudella 2008—2012. Ruotsi perusteli sitä sillä,
että se aikoo ajaa ydinvoimaa alas. No, se on tehnytkin
sen päätöksen, eikä vain päätöksen
vaan ajanutkin yhden, kohta kaksi alas, mutta samaan aikaan uudistanut
vanhoja olemassa olevia ydinvoimalaitoksia niin, että Ruotsissa
tosiasiassa ydinvoimakapasiteetin määrä on
tällä hetkellä suurempi kuin se oli silloin,
kun Luxemburgin taakanjaossa päätettiin, mikä kullekin
maalle kuuluu.
Muuten olen sitä mieltä, että Suomen
pitää jatkaa, parantaa ponnistelujaan erityisesti
uusiutuvan energian käytön edistämiseksi.
Tarvitaan entistä tehokkaampia toimia. Otan yhden esimerkin,
koska eduskunta sitä oikeutetusti on hellinyt. Silloin
ydinvoimapäätöksen yhteydessä päätettiin,
että niin sanotulla risupaketilla oli tietty tavoite, 5
miljoonaa kuutiota 2010. Me lähdimme erittäin
heikosti liikkeelle, eikä meinannut lähteä käyttö lisääntymään
lainkaan. Nyt me olemme saavuttamassa esimerkiksi tämän
klassisen tavoitteen joka tapauksessa reilusti etuajassa ennen 2010:tä,
koska nyt vauhti uusiutuvan energian, tässä tapauksessa
bioenergian, käytön lisäämisessä on
niin kova, että tuo mainittu tavoite saavutetaan jo ennen
aikojaan. Kaiken lisäksi, kun me katsomme, mitä pitäisi
tehdä, niin tämäkin taso pitäisi
vielä ainakin kolminkertaistaa seuraavien vuosien aikaan
2020:een mennessä, eli yhdyn siihen ajatuskulkuun, mikä oli
puheenvuoron taustalla, että meidän pitää todella
lisätä kotimaisessa energiapolitiikassa uusiutuvia
energialähteitä ja niiden käyttöä,
ja niihin eivät markkinaehtoiset perustelut ja keinot riitä.
Me joudumme ottamaan käyttöön — se
on minun henkilökohtainen käsitykseni, ei hallituksen
näkemys, mutta en voi olla sitä sanomatta — sellaisia välineitä,
joilla varmistamme näitten uusiutuvien vaihtoehtojen, ennen
kaikkea biopohjaisten, kilpailukyvyn markkinoilla. Mitä ne
ovat, ovatko ne vihreät sertifikaatit, ovatko ne syöttötariffit
vai jotain muuta, aika näyttää sen. Hallitus
sitten pohtii tätä kysymystä myöhemmin.
Arvoisa puhemies! Olen käyttänyt tuon ajan. Ehkä sen
puhemies sallii, että totean ed. Mustajärvelle,
että monen muun seikan ohella kiinnitän tässä organisaatioratkaisussa
huomiota siihen, että kyllä tämä aluekehitysyksikön
rooli vahvistuu sen takia, että se ensinnäkin
on alivaltiosihteerijohtoinen, sitten siihen keskitetään kaikki
aluekehityksen tehtävät plus sitten sille tulee
myöskin sekä Eakr että Sosiaalirahasto
elikkä samasta yksiköstä käsin
hallinnoidaan kaikki nämä keskeiset rakennerahastot.
Uskon, että se antaa edellytyksiä entistä tehokkaampaan
aluekehitykseen.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Minä olisin kiittänyt ed.
Zyskowiczia hänen puheenvuorostaan ja toivon todella, että asiat
ovat näin. Joskus vaan lehdistä lukee, että joku
virka on sovittu jollekin puolueelle, vaikka se sopimus sinänsähän
on ikään kuin rikoksen valmistelua. Se, että poliittiset
perusteet otetaan päähuomioon, on Suomen lainsäädännön
mukaan rikos. (Ed. Zyskowicz: Onneksi yhä harvemmin joudutaan
sellaisia lupaamaan!) — Minä olen hyvin iloinen
tästä.
Olisin ollut tyytyväisempi, jos ministeri Pekkarinen
ei olisi ruvennut puhumaan niistä mandaateista, sillä se
herätti epäluuloa hänen todellisesta
tarkoituksestaan. Toivon, että hyvän hallintotavan
mukaan näistä nimityksistä tehdään
kunnon esittelymuistiot niin, että me voimme sitten jälkeenpäin
todeta, että ne ovat tapahtuneet laillisesti.
Kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! En nyt oikein ymmärrä,
mitä ed. Söderman tarkoittaa. En ymmärtääkseni
vahingossakaan ole maininnut, että näitä virkoja
jotenkin mandatoitaisiin. Aivan ehdottomasti te ette kyllä löydä äskeisestä sanomastani
mitään sellaista. Minä kiinnitin huomiota
teidän puheenvuorossanne siihen, kun te sanoitte, ettei
kai vain näillä järjestelyillä,
mitkä ovat meneillään, suoriteta jotain
poliittista puhdistusta. Jos sanotaan, että joku poliittinen
puhdistus, niin sehän indikoi minun tajunnassani sitä,
että tällä hetkellä asiat olisi
jotenkin mandatoitu jollekin tai jonnekin jnp., ja ainakaan minun
tiedossani ei ole, että näin olisi ainakaan kauppa-
ja teollisuusministeriössä taikka myöskään
työministeriössä näissä viroissa.
Tiedän eräitten virkamiesten poliittisen taustan,
koska se on avoimesti tiedossa, mutta monien osalta en sitä edes
tiedä. Voin sanoa, että esimerkiksi omassa ministeriössäni
ei taida ... No jaa, ehkä on parempi, että en
sano tämän enempää.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kiitän ministeri Pekkarista
vastauksesta, joka liittyy tähän energiakysymykseen
ja ilmastonmuutoksen hillitsemiseen. On kuitenkin todettava pöytäkirjoihin
nyt vähintään, että kauppa-
ja teollisuusministeriö on ollut keskeisessä roolissa
ja keskeisimmässä roolissa edellisen energia-
ja ilmastostrategian valmistelussa. Sikäli kun saatoin
sitä seurata ympäristövaliokunnasta,
niin kyllä siitä pidettiin kiinni. Yksi asia on toivomustasolla
tietysti tulevaisuuteen, että ympäristöministeriön
rooli myös nousisi, eli viestejä myös
ympäristöministeriön suuntaan, että se ottaisi
tiukemman otteen, olisi vahvemmin mukana tässä yhteisessä haasteessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässähän siis
käsitellään nyt eräiden virkojen
perustamista ja lakkauttamista. Tämä yksityiskohta
on käynyt siitä keskustelusta ilmi, jota ed. Söderman
on ylläpitänyt täällä.
Mutta kiinnitän nyt huomiota kuitenkin sellaiseen näkökohtaan,
että tällä sisällöllisellä puolella
kyllä on erittäin suuri merkitys tässä yhteydessä.
Kun tämä innovaatiopuoli suurin piirtein rakennetaan
omaksi osastokseen, joka tulee ministerin johdatukseen, niin toivon
hartaasti, että siihen paneudutaan todella sillä tavalla,
että näihin suuriin rakenteellisiin muutoksiin
annetaan kaikki mahdollinen tuki, ja siinä on tietysti
se, että fossiilisten energialähteitten käytöstä on
päästävä eroon. Sehän
ainoastaan on ilmastopoliittisesti jotakin. Kaikki muu on vähän
niin kuin yhdentekevää.
Keskustelu päättyi.