8) Hallituksen esitys kansaneläkkeen tasokorotusta koskevaksi
lainsäädännöksi sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Kansaneläkkeisiin tehdään
siis ensi vuoden alusta tasokorotus, ja samalla — se nippu,
joka edustajille on jaettu, on aika mittava — tämä tasokorotus
nostaa myöskin leskeneläkettä, pitkäaikaistyöttömien
eläketukea, täysimääräistä maahanmuuttajan
erityistukea, maatalousyrittäjien luopumistukea, maatalousyrittäjien
sukupolvenvaihdoseläkettä, ylimääräistä rintamalisää sekä sotilasavustusta.
Elikkä hyvin monet kansalaisryhmät hyötyvät
tämän kansaneläkkeen korotuksen seurannaisvaikutuksista.
Tämän vuoden lopussa kansaneläkkeen
saajia arvioidaan olevan 643 000 henkilöä.
Samaan aikaan tämän tasokorotuksen kanssa tulee
voimaan myöskin kuntaryhmityksen poisto, ja sen seurauksena
toisessa kuntaryhmässä asuvien etuudet nousevat
sitten ensimmäisen kuntaryhmän tasolle. Kansaneläkeläisistä noin
75 prosenttia asuu toisen kuntaryhmän alueella, ja heidän
eläkkeensä nousee myöskin tästä syystä sellaiset
noin 20 euroa, vähän yli. Näin monissa osissa
maata pienituloiset eläkeläiset saavat noin 40
euron korotuksen kuukaudessa, ja tämän lisäksi
tulee luonnollisesti indeksikorotus. On arvioitu, että indeksi
olisi suuruudeltaan 2,28 prosenttia, jotenka se tekee varmasti yli
10 euroa ehkä sitten vielä siihen päälle.
Kansaneläkkeen tasokorotuksen ja sitten vielä eläketulovähennyksen
seurauksena noin 900 000 eläkeläistä saa korotukset
siten, että heidän nettotulonsa kasvavat. Tietysti
sitten myöskin verotuksen osalta tulee korotuksia, mutta
tässä puhun nyt tästä kansaneläkkeen
tasokorotuksesta ja eläketulovähennyksestä,
joitten seurauksena 900 000 ihmistä saa nämä nettovaikutukset
tältä osin. Korotus kohdistuu siis myöskin
pientä työeläkettä saaviin eläketulovähennyksen
nousun myötä. Kansaneläkkeen tasokorotuksella
parannetaan erityisesti pienituloisten ikääntyneiden
naisten asemaa. Tämä korotus koskee arviolta 440 000:ta naista
ja 220 000:ta miestä. Huomionarvoista on se, että suurin
osa kansaneläkettä saavista miehistä on
työkyvyttömyyseläkkeellä.
Arvoisa puhemies! Meillähän hallitusohjelmaan
on kirjattu eläkeläisiä koskeva kohta
erittäin vahvasti. Nimittäin pientä eläkettä saavien asema
kirjauksen mukaan on selvitettävä 2009 loppuun
mennessä, ja kysehän on ryhmästä,
joka saa aika monia eri tukia, pientä eläkettä,
mutta monia tukia: hoitotukea, omaishoidon tukea, asumistukea, toimeentulotukea,
sairausvakuutuksen tukea, maksukattoja. Hyvin monenlainen tukiviidakko
saattaa olla pientä eläkettä saavien kohdalla,
ei tosin kaikkien. Nyt hallitusohjelmassa on kirjattu, että heidän
asemansa selvitetään. Kirjaus on nyt viety sosiaaliturvakomiteaan, Sata-komiteaan,
ja näin ollen tämä kokonaisuus katsotaan
nyt, miten tätä palettia siellä pyöritettäisiin
niin, että nämä ihmiset, joilla on pieni
eläke, pärjäisivät.
Lisäksi hallitus esittää, että kansaneläkkeen laitoshoitorajoituksesta
luovutaan ensi vuoden alusta lukien. Vuoden 2008 tammikuussa arvioidaan
laitoshoidossa olevan noin 19 000 sellaista etuuden saajaa,
joiden eläkettä tai etuutta on alennettu pitkäaikaisen
laitoshoidon vuoksi. Työeläkelainsäädännössä ei
ole nykyistä kansaneläkelakia vastaavia rajoituksia
eläkkeiden maksamiselle laitoshoitoon. Tästä syystä nämä pitkäaikaisen
laitoshoidon asiakkaat ovat olleet eriarvoisessa asemassa sen perusteella,
saavatko he työ- vai kansaneläkettä.
En usko, että tämä on kovin lainsäädännön
mukaista, että jo myönnettyä eläkettä ei
maksetakaan täysimääräisenä laitoshoidossa
oleville. Nyt tämä eriarvoisuus poistuu ja eläke
ei enää alene laitoshoidon vuoksi ja tämä laitoshoidon
asiakasmaksu peritään täydestä eläkkeestä.
Tämä malli kannustaa kuntia valitsemaan asiakkaalle
oikean hoitopaikan asiakkaan tarpeen eikä asiakasmaksutulojen
perusteella. Nythän kunnat ovat vekslanneet niin, että on
tehty sellaisia toimia, joista maksutulot ovat suurimmat. Esimerkiksi
vanhainkoteja on purettu. Vanhainkoteja ei tahdo löytyä enää mailta
halmeilta, koska on ollut epäedullista ylläpitää niitä asiakasmaksutulojen
kannalta. Sitten on tehty näitä tehostetun palveluasumisen
yksikköjä, joita ei asiakkaan tarpeesta ole tehty.
Olen käynyt monissa näissä yksiköissä,
ja siellä on niin huonokuntoisia asiakkaita. He ovat vanhainkotitasoisia
asiakkaita mutta ovat väärissä hoitopaikoissa.
Toivon, että tältäkin kohdalta asia oikenee.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvä, että ministeri Hyssälä oli
esittelemässä tämän asian, ja
siitä hänelle plussaa. Hän joutui odottelemaan
aika pitkään puhumaan pääsyä, kun
tämä keskustelu tuossa aikaisemmin venyi. Mutta
ne olivat tärkeitä asioita, niin kuin on myös
tämä hallituksen esitys n:o 95. Mutta hallituksen
suuntaan on esitettävä tietysti se huomio, että se
20 euroa, joka nyt on kansaneläkkeen tasokorotus, ei kyllä kaikkea
muuta. Se on hyvä asia, ja se on hyvä asia myös
siltä osin, että siihen liittyy aikaisemman hallituksen
aikana tehty kuntaluokituspäätös, joka
siis nostaa noin kolmen neljänneksen osalta eläkeläisten
tuloa myös noin 20 eurolla. Ja sitten se indeksikorotus
tietysti on kompensaatiota indeksin noususta, indeksin, joka on
aika huono huomioimaan kyllä eläkeläisten
menojen lisääntymistä.
Mehän tiedämme, että kansaneläkeindeksi
sinänsä ei huomioi ollenkaan palkkaindeksiä,
ja toisaalta meillä on tämä taitettu
indeksi edelleenkin kaikkien muiden eläkeläisten,
työeläkettä saavien, riesana, ja se oli
yksi näitä keskustelun aiheita, joista puhuttiin
ennen eduskuntavaaleja. Indeksikeskustelu oli aivan keskeisessä asemassa
ja indeksin oikaiseminen tasaindeksiksi, jossa tasapuolisesti otettaisiin
huomioon elinkustannusten nousu ja palkkakehitys. Se ei ole ollut
nyt hallituksen ohjelmassa eikä missään
hallituksen listoilla.
Kuitenkin jos ajatellaan palkkakehitystä, johon liittyen
nyt olemme kuulleet aika tavalla tässä vaalien
jälkeen jo uusista tapahtumista, nousuista, niin tämä olisi
entistä tärkeämpää huomioida.
Muuten eläketulo jää palkkatulosta jatkuvasti
jälkeen. Tämä on siis sinänsä hyvä asia
eikä sitä pidä mitätöidä,
että tasokorotus on tulossa, mutta sitä ei pidä liioitella,
sen merkitystä ei tule liioitella. Ja tässä kohdin
on huomioitava ja muistutettava, että todellakin hintakehitys
ja inflaatio ovat menossa kovaa laukkaa eteenpäin. Lääkkeiden
hinnat ovat jatkuvasti nousussa, erityisesti ne ovat nousussa, ja
kysynpä vain, miten esimerkiksi kansaneläkeindeksi
ne tosiasiassa pystyy huomioimaan. Energian hinnannoususta olemme
jo puhuneet. Kokonaisuus siis on kovasti kallistumaan päin.
Ministeri mainitsi maksukatot, ja niiden yhteensovittaminen
olisi tärkeätä. Tietysti tuo sosiaalilainsäädännön
kokonaistarkastelu on tarpeellista. Se on vain hidasta puuhaa. Senhän
osalta on ajateltu, että se etenee edelleen seuraavan eduskunnan
aikana.
Mutta sitten lopuksi vielä tuosta kuntien keplottelusta,
mihinkä ministeri aivan oikein ja hyvin viittasi. Kunnat
ovat ottaneet Kansaneläkelaitoksen tukea huomioon myöskin
sillä tavalla, että asiakkaan mahdollisuus saada
se oma lakiosuutensa siitä omasta eläketulostaan
on erilainen riippuen siitä, missä hoitomuodossa
hän nyt on. Minusta on varsin osuvaa, että sosiaali-
ja terveysministeri kiinnittää huomiota siihen,
että asiakkaat ovat väärässä paikassa
sen mukaan, onko se kunnalle edullista, pystyykö kunta
ottamaan kaiken eläketulosta itselleen vai ei. Ja tässä on
kyllä todella tekemisen paikka, ja toivon, että kuntia
myös ohjeistetaan ja kiinnitetään asiaan huomiota.
Silloinhan varsinaisena toimijana on lääninhallitus
ja sosiaali- ja terveysministeriö asiantuntijaministeriönä siellä mukana.
Kyllä se kuntien tapa hoitaa näitä asioita
on myös pidettävä mielessä.
Ei ainoastaan valtiovallan puolelta jätetä tältä osin
usein perustuslakia lukematta eikä noudattamatta, myös
kunnat tekevät niin, vaikka tiedämme, että perustuslaissa
on nimenomaan säädetty ihmisten oikeudesta hyvään
terveyteen ja terveydenhoitoon.
Valto Koski /sd:
Arvoisa herra puhemies! Vähän toiseen tapaan
kuin ed. Tiusanen lähestyn tätä hallituksen
esitystä muistaen, mitä tapahtui 90-luvun puolivälissä.
Silloin tehtiin ratkaisuja, joissa melkein aina eläkkeensaajat
olivat leikkauksen kohteena.
Vaikka en kuulukaan hallituspuolueeseen, haluan olla rehellinen
siinä mielessä, että nyt suunta on kuitenkin
muuttunut ja meidän on annettava jonkunlainen arvo sille,
että tämäkin pieni korotus, joka tässä nyt
on ja joka koskee 900 000:ta erilaista etujen saajaa, kohdistuu
niihin, jotka kaikkein eniten ovat yhteiskunnan avun tarpeessa.
Voidaan aina esittää kritiikkiä, se on
ihan selvä asia.
Tosiasiahan on ollut se, että nämä eläkeasiat ovat
olleet julkisen keskustelun aiheena viimeiset kymmenen vuotta, ja
monet eläkkeensaajat ovat tänä aikana
kokeneet toteutettujen päätösten heikentäneen
heidän toimeentuloaan muuhun väestöön
verrattuna. Ja tuskin meidän, ed. Tiusanen, poliitikkojen
on tätä syytä kiistää,
koska tällaiselle väitteelle löytyy katetta.
Tänään eduskunta käsittelee
hallituksen esitystä, jonka tarkoituksena on nostaa kansaneläkkeen
tasoa noin 20 euroa kuukaudessa. Niin kuin tuossa ministerin esittelyssä kuultiin,
toimenpiteellä on vaikutusta kansaneläkettä saavien
ryhmien lisäksi joihinkin muihin edunsaajaryhmiin, niin
kuin hallituksen esityksestä ja ministerin puheenvuorosta
tarkemmin ilmenee.
Kansaneläkettä saavien ryhmään
kuuluvista useat ovat iäkkäitä naisia,
niin kuin kuultiin tästäkin, 440 000
tähän etuun mukaan tulevista on naisia. On muistettava
vielä, että monet ovat entisiä matalapalkka-alojen
työntekijöitä tai ovat perhepoliittisista
syistä olleet työelämän ulkopuolella.
Kansaneläkkeenä maksettavien eläkkeiden
rahoitus on valtion vastuulla. Viimeaikaiset tiedot osoittavat,
että kansaneläkettä saavien joukko vähenee
koko ajan yhteiskunnallisten muutosten seurauksena. Näin
ollen voidaan olettaa, että myös valtion osuus
kansaneläkemenoista vähenee, vaikka eläkemenot
muuten nousevat.
Nyt käsittelyssä olevan ratkaisun taloudelliset vaikutukset
on arvioitu noin 160 miljoonaksi euroksi vuositasolla,
josta kuntien vastuulle tulee noin 9 miljoonaa, kun eläkemenot
ovat vuositasolla olleet noin 2,4 miljardia kokonaisuudessaan.
Vaikka korotusesitys ei päätä huimaa
ja suurempikin korotus olisi oikeutettu, esityksellä paikataan
mielestäni oikeutetusti sitä aukkoa, joka muuten
syntyisi niihin eläketuloa saaviin ryhmiin verrattuna,
joihin veronalennus 13 000—32 000 euron
vuositulon kohdalla ei juurikaan kohdistu.
Jos pitää paikkansa, niin kuin olettaa sopii, että kansaneläkettä saavien
lukumäärä koko ajan laskee, mistä jo
aikaisemmin totesin, se merkitsee, niin kuin myöskin totesin,
valtion rahoitusosuuden pienenemistä. Näin ollen
käsittelyssä olevan esityksen kustannusvaikutuksetkin
ajan myötä pienenevät, todennäköisesti
jo tällä hallituskaudella.
Hallituksen esitykseen liittyy yhteys myös valtionverotusta
ja kunnallisverotusta koskien eläketulovähennykseen
ja lisäksi myös invalidivähennykseen.
Näistä on omat määräyksensä tuloverolain
(1535/30.12.1992) 100, 101 ja 104 §:ssä.
Esityksestä ei kuitenkaan ilmene, mitä vaikutusta
tehdyllä ratkaisulla on näihin etuuksiin. Erityisesti
kaipaan tietoa siitä, korjataanko tuloverolaissa määriteltyjä prosentteja,
joilla on vaikutusta eläketulovähennykseen sekä invalidivähennykseen.
Saamani tiedon mukaan prosentteja ei ole tarkoitus välittömästi
korjata, mutta asiaan voi olla tarvetta palata silloin, kun tuloverotaulukoihin tehdään
suurempia muutoksia. Ilmeinen ajankohta olisi tällöin
vuosi 2009. Toivon, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
joka tapauksessa selvittää tämänkin
puolen asiaa käsitellessään.
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, hallituksen esitykseen liittyy
kansaneläkkeen tasokorotuksen lisäksi myös
muita etuuksia koskevia kohtia. Hallitus näyttää ottaneen
huomioon tarvittavat muutokset esimerkiksi asumistukeen ja laitoshoitoon
liittyviin kohtiin. Näin voidaan välttyä ongelmilta,
jotka muutoin heikentäisivät eläkkeensaajien
asemaa. Tätä on syytä mielestäni
tervehtiä tyydytyksellä.
Koska pientä eläketuloa saavan kannalta suurin
verorasite tulee kunnallisverotuksen muodossa, on hyvä,
että kunnallisveron eläkevähennys ratkaisun
myötä nousee merkittävästi.
Eläketulovähennykseen ovat oikeutettuja yksinäiset
eläkkeensaajat, joiden verotettava vuositulo on enintään
17 364 euroa, naimisissa olevilla eläkkeensaajilla
verotettavan vuositulon enimmäisraja on vastaavasti 14 911
euroa. Jos oletetaan, että kansaneläkeindeksi
nousee ministerin mainitsemat noin 2,3 prosenttia, vuositulon enimmäisrajan
arvioidaan nousevan vuonna 2008 noin 1 300 euroa yksinäisellä ja
puolisolla noin 1 200 euroa.
Kuten edellä olevassa viittasin, eläkkeensaajien
verotuksen mahdollisista muista muutoksista annetaan erillinen hallituksen
esitys. Tätä esitystä silmälläpitäen
täytyy seurata sen vaikutuksia eläketulovähennykseen.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Myös sosialidemokraatit lupasivat
vaalien alla, että kansaneläkkeeseen tulee tasokorotus.
Nyt sinivihreä hallitus toteuttaa tämän
lupauksen, ja hyvä näin.
On hyvä kuitenkin muistaa, mitä tämä kansaneläkkeen
tasokorotus merkitsee pelkällä kansaneläkkeellä toimeentuleville
ihmisille yhdessä palvelumaksujen ja energiaverotuksen
noston kanssa. Toisaalta myös inflaatio tulee lisääntymään
ja ruuan hinta nousemaan, eli viivan alle todennäköisesti
jää miinusmerkkinen luku. (Ed. Zyskowicz: Tuohon
puhuja ei usko itsekään!)
Tämä kansaneläkkeen tasokorotus ja
esityksessä mainittujen muiden eläkkeiden ja etuisuuksien
korotus liittyy kansaneläkelain kokonaisuudistukseen, joka
tulee voimaan ensi vuoden alussa. Kokonaisuudistuksen yhteydessä kuntien
kalleusluokitus poistuu. Se vaikuttaa monen kohdalla näiden
etuisuuksien nousemiseen. Henkilön asuinkunta ei siten
vuoden 2008 alusta enää vaikuta kyseisten etuisuuksien
määrään, ne eivät ole enää erilaisia,
ja tämän johdosta toiseen kalleusryhmään
kuuluneissa kunnissa asuvien henkilöiden täyden
kansaneläkkeen määrä nousee
noin 20 euroa kuukaudessa.
Arvoisa puhemies! Muistutan lopuksi, että nykyisen
hallituksen on turha yrittää ottaa omakseen viime
hallituskaudella tehtyä päätöstä kuntakalleusluokituksen
poistamisesta ja sen myötä tästä toisesta
20 euron kansaneläkkeen korotuksesta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Lupauksensa mukaisesti hallitus nostaa kansaneläkettä 20
euroa kuukaudessa.
Ed. Tiusanen kuvaili tässä omia tuntojaan tuolta
korokkeelta todeten, että tämä ei muuta kaikkea.
Arvoisa puhemies! Minusta taas tuntui siltä, että tässä kyllä kaikkea
muutetaan, kun 22:ta lakia pitää muuttaa, esityksen
pituus on 140 sivua kaksipalstaista tekstiä ja pykäliä,
jotka muuttuvat, on toista sataa. Elikkä, arvoisa ed. Tiusanen,
hallitus on kerrankin yhden liuskan sijasta käynyt perusteellisesti
nämä asiat läpi, niin kuin ed. Koski
jo äsken puheenvuorossaan totesi, ja hyvä näin.
Nimittäin se tulee osoittamaan niihin jatkokorotuksiin
sitten pohjan, mitkä kaikki näkökohdat
pitää tällaisen lainsäädännön muutoksen
yhteydessä ottaa huomioon. Tämä on hyvä esitys.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ennen ed. Kähkösen
puheenvuoroa olin siinä käsityksessä,
että pääsemme vuosien jälkeen
käymään eläkekeskustelua tilanteessa,
jossa tässä salissa vallitsee laaja yhteisymmärrys
siitä, mitä pitää tehdä.
Mutta ei sitä sitten tainnut ollakaan, tai sitten minun
kuullun ymmärtämisessäni on jotain vikaa.
Olen ollut useita kertoja vuosien varrella erilaisin virityksin
varustetuissa keskusteluissa mukana eläkepolitiikan osalta.
Oma roolinikin on vaihtunut vuosien varrella, mutta viimeisten viikkojen
keskustelun osalta, jos olen sen oikein ymmärtänyt — tässä pitää nyt
ymmärryksen perään omalta kohdaltaankin
kysyä — harvoin on ollut näin rauhallista
ja seesteistä sen osalta, tekeekö hallitus oikean
suuntaisen esityksen vai ei. No, toki täällä ed.
Tiusanen omaan tyyliinsä halusi muistuttaa, että asia
on sinänsä hyvä, mutta ei sen merkitystä pidä liioitella.
Sekin on totta, että historiaa on turha mennä kovin
pitkälle taaksepäin, mutta kun täällä on
itse kunkin vaaliohjelmia joskus heiluteltu, niin kyllä tämä esitys,
jossa nyt kansaneläkkeisiin on tulossa 20 euron korotus,
kestää vertailun, ja saa mennä melko
pitkälle historiaan, kymmeniä vuosia taaksepäin,
että tämän kaltainen, tämän
suuntainen esitys olisi eduskunnan käsittelyssä ollut. Ja
aivan niin kuin ed. Koski täällä totesi,
siihen nähden, mitä 90-luvun lamavuosina tapahtui,
onneksemme tänään olemme aivan toisenlaisessa tilanteessa.
Niin kuin puheenvuoroni alussa totesin, minulla on ollut se ymmärrys,
että tässä saattaa olla aineksia jopa
valiokuntakäsittelyssä yksimieliseen mietintöön,
mutta antaas nyt nähdä, kuinka tässä sitten
käy.
Arvoisa herra puhemies! Vanhasen hallitus toteuttaa hallitusohjelmaansa
eläkeläisille annettujen lupausten mukaisesti:
20 euron kuukausitasolla tuleva eläkekorotus ja sitten
nämä muut etuudet. Ed. Pulliainen oli ehtinyt
laskea, että 22 etuuteen muutos tulee. Se vain on yksi
osoitus siitä, miten monimutkainen ja miten moniin eri asioihin
sidottu tämä meidän eläkejärjestelmämme
on ja mihin korotus vaikuttaa, kun se kansaneläkkeeseen
tehdään. Eikä tässä yhteydessä voi olla
mainitsematta siitä viime vaalikaudella tehdystä päätöksestä,
jolla, niin kuin täällä ministerikin
totesi, kolmelle neljästä kansaneläkettä saavasta
kuukauden eläkekorotus ensi vuoden alusta on 40 euroa.
Sitten täällä indekseistäkin
on puhuttu. Minä olen antanut itseni ymmärtää,
että kerran kymmenessä vuodessa on sen kaltainen
tilanne, missä ollaan ensi vuoden alussa. Tämä kaikkein
heikoin indeksi eli kansaneläkeindeksi on kaikkein suurin
eläkkeitten korottaja, kun eläketarkistuksia indeksien
mukaan tehdään. Kerran kymmenessä vuodessa
käy näin. Eli tämä paljon parjattu taitettu
indeksi tulee sitten kakkosena, ja sitten tämä 50—50-indeksi,
jota täälläkin ed. Tiusanen peräsi,
tulisi tässä tilanteessa kolmantena. Rehellisyyden
nimissä on sanottava, että noin kerran kymmenessä vuodessa
käy näin ja se johtuu ihan muista syistä kuin
siitä, mitä täällä talossa
on tapahtunut.
Meidän on katsottava tulevaisuuteen, ja viitaten uudemman
kerran ed. Pulliaisen puheenvuoroon ja siihen perinpohjaiseen valmisteluun
tuo esitys kertoo tosiaankin siitä, miten moneen etuuteen
tämä 20 euron korotus vaikuttaa. Ja toivon, enkä vain
toivo vaan tiedän, että hallitusohjelmaan kirjattu
lause "Valmistellaan kaikkein pienimpien eläketulojen varassa
elävien toimeentulon nykyistä paremmin turvaava
malli 31.12.2009 mennessä" myös toteutuu ja toteutetaan.
Tämä on askel siihen suuntaan, jossa pyritään
yksinkertaistamaan asioita ja toisekseen kannetaan aidosti huolta
siitä, että pystyttäisiin parantamaan
kaikkein pienimmän toimeentulon varassa olevien ihmisten
asemaa, jotta he voisivat Suomi-nimisessä maassa elää ja
olla. Mikä se malli sitten on, se ei tule olemaan aivan
yksinkertainen työ johtuen juuri tästä meidän
eläkejärjestelmäämme koskien
vuonna 95, jos en nyt väärin muista, tehdystä päätöksestä siitä,
että työeläkkeitä ja kansaneläkkeitä yhteensovitetaan,
ja siitä seuraavista tekijöistä.
Arvoisa puhemies! Keskusta—oikeistolaisen hallituksen
kylkeen pyritään lyömään
kovaa leimaa, ja jossakin kohtaa se varmaan osuu ihan oikeaan, mutta
sitten on tilanteita, joissa ammutaan pahemman kerran ohi. Jotkut
ovat mestareita uhkakuvien maalaamisessa, ja tämä on
se aihe ja viitekehys, jossa näitä niin osumia
kuin etupäässä ohilaukauksiakin
on viimeisten viikkojen ja kuukausien aikana tapahtunut useita kertoja.
Kun puhutaan sosiaalisesta oikeudenmukaisuudesta ja kun puhutaan
köyhyydestä, niin kaikkien tutkimusten mukaan
ollaan tilanteessa, jossa kaikkein vaikeimmassa asemassa ovat yksinhuoltajat,
monilapsiset perheet sekä kansaneläkkeitten varassa
elävät Suomen kansalaiset. (Ed. Mustajärvi:
Mitenkäs työttömät?) Kun näin
on — en sano "jos", vaan "kun" näin on — tämä esitys,
joka nyt lähtee valiokuntakäsittelyyn, on keskusta—oikeistolaisen
hallituksen vastaus siihen, kuinka sosiaalisesti oikeudenmukainen tämä hallitus
on. Tämä on käytännön
konkreettinen esimerkki siitä.
Sitten, arvoisa herra puhemies, aivan lopuksi: Ed. Kähkönen,
toivon näkeväni sen sosialidemokraattien vaaliohjelman,
jossa on kansaneläkkeen tasokorotus mainittu.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Viime aikoina
on käyty tässä salissa ja julkisuudessa
keskustelua vaalien aikoihin annetuista lupauksista, asetetuista
tavoitteista ja niissä pitäytymisestä.
Olen itse todennut, että kokoomuksen kansanedustajille
on hyvin helppoa tänä päivänä katsoa
suoraan silmiin ja silmästä silmään
niitä ihmisiä, joita vaalien allakin tapasimme
turuilla ja toreilla ja erilaisilla vaaliteltoilla ja erilaisissa
vaalitilaisuuksissa, koska ne puheet, mitä silloin esitimme,
ja ne tavoitteet, joita vaalien alla asetimme, ne on pystytty vähintäänkin
kohtuullisesti täyttämään nykyisen
Matti Vanhasen toisen hallituksen ohjelmassa ja tulevat näkymään
sitten hallituksen esityksinä täällä eduskunnassa
ja eduskunnan päätöksinä.
Näistä kokoomuksen lunastetuista vaalilupauksista,
joissa on hallitusohjelmassa tai käytännössä jo
edetty, voidaan mainita esimerkiksi opintotuen korottaminen vaatimallamme
ja tukemallamme tavalla 15 prosentilla, voidaan mainita eläkkeensaajien
verotuksen keventäminen niiden työeläkkeen
saajien osalta, jotka joutuvat vielä tänä päivänä maksamaan
samasta tulosta, samasta tulotasosta, kireämpää verotusta
kuin saman tulotason ja saman tasoisen tulon saava palkansaaja,
ja voidaan myös mainita kokoomuksen tavoite ja lupaus siitä,
että hallituksen tulee omalta osaltaan olla valmis tukemaan
sellaista palkkaratkaisua, jossa kuntasektorin koulutettuihin aloihin,
naisvaltaisiin aloihin, kiinnitetään erityistä huomiota.
Tästä asiasta keskustellaan varmasti paljon lisää huomenna,
mutta kuten jo nyt tässä sanoin, niin siltäkin
osin olemme vaalitavoitteidemme ja -lupaustemme takana pystyneet
seisomaan. (Ed. Räsänen: Entäs lapsilisien sitominen
indeksiin?)
Sitten se asia, joka nyt on käsittelyn kohteena, on
kansaneläkkeisiin tehtävä tasokorotus.
Kokoomuksen vaaliohjelma, jossa oli tämmöinen vastuullinen
markkinatalous ja jota tässä näytän arvoisille
edustajille, sanoi sivulla 25 seuraavaa: "Kansaneläkeläisten
eläkettä on nostettava 20 eurolla kuukaudessa."
Eli tätä tavoitetta, jonka asetimme kansaneläkkeiden
20 euron kuukausitarkistuksesta, 20 euron tasokorotuksesta, ollaan aivan
sentilleen toteuttamassa nyt käsiteltävänä olevalla
hallituksen esityksellä. Olen iloinen siitä, että tämä kokoomuksen
vaaleissa asettama tavoite ja hallitusohjelmassa ja hallitusneuvotteluissa
esillä pitämä ja ohjelmassa esillä oleva
asia on näin menossa eteenpäin ja tämä tasokorotus kansaneläkkeisiin
on tulossa. (Ed. Mustajärvi: Se oli kyllä meidänkin
tavoitteemme!)
Kansaneläkkeen saajan kannalta ei ole oleellista se,
onko kuntakalleusluokkauudistus tehty edellisellä kaudella
vai nykyisellä kaudella. Se on tehty edellisellä kaudella
edellisen hallituksen toimesta. Kansaneläkeläisen
kannalta tähdellistä on lopputulos, ja kuten ministeri
Hyssälä täällä kertoi,
noin 75 prosenttia kansaneläkkeen saajista saa ensi vuoden
alusta tämän nyt puheena olevan 20 euron tasokorotuksen
lisäksi vielä suunnilleen toisen mokoman johtuen
tästä kuntaryhmityksen muutoksesta, ja tämän
päälle tulee sitten vielä indeksikorotus,
joka tuossa arvioitiin selvästi yli 10 euroksi, jos oikein
laskin.
Herra puhemies! Tällä kaikella haluan sen
sanoa, että ed. Kähkösen näkemys
siitä, että kansaneläkkeen saajat kuitenkin
ovat jäämässä miinukselle, (Ed.
Kähkönen: Eivät kaikki!) kun hinnat
ja maksut ovat nousemassa, ei pidä paikkaansa. (Ed. Mustajärvi:
Monenko kohdalla pitää?) — Hyvin monen
kohdalla tulos jää hyvin tuntuvasti plussalle,
jos ja kun he saavat sekä tämän kuntaryhmityksen
muutoksesta seuraavan korotuksen että tämän
tasokorotuksen, josta nyt on kyse, että sitten indeksikorotuksen. — Mutta niidenkään
kohdalla, jotka saavat vain, jos voi sanoa "vain", tämän
20 euron tasokorotuksen ja normaalit indeksikorotukset, niidenkään
kohdalla väite siitä, että maksujen ja
hintojen korotuksen jälkeen he jäisivät
miinukselle, ei pidä paikkaansa. Varmasti on olemassa yksittäisiä kansaneläkkeen
saajia, joiden asumisolosuhteet, kulutustottumukset, kaikki muu
yhdessä tekevät sen, että he jäävät
miinukselle tämänkin tuntuvan korotuksen jälkeen,
mutta minään pääsääntönä,
ed. Kähkönen, tätä ei missään
nimessä voi esittää.
Ne hintojen ja maksujen korotukset, jotka ovat odotettavissa
vuonna 2008, tulevat tietysti näkymään
taas sitten indeksikorotuksina seuraavan vuoden alusta, jos tämän
järjestelmän oikein muistan, ja kun kansaneläkkeitä korotetaan
nimenomaan elinkustannusindeksillä, niin nimenomaan hintojen
ja maksujen korotukset tulevat täysimääräisesti
otetuiksi huomioon kansaneläkkeiden indeksikorotuksina.
Summa summarum, herra puhemies, kyseessä on todella
tuntuva kansaneläkkeen korotus, paljon tuntuvampi kuin
viime vaalikaudella tai sitä edellisellä vaalikaudella,
puhumattakaan näistä lama-ajan vaikeista vuosista.
Tältäkin osin nyt, kun tämä korotus
tehdään, olemme toteuttamassa kokoomuksen vaaliohjelmaa,
eli kokoomuksen vaaleissa asettamat tavoitteet ovat tältäkin
osin nyt toteutumassa.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Zyskowicz totesi, että pääsääntönä ei
voi pitää sitä, että kansaneläkkeen
saajille tavallaan lopputulos olisi miinusmerkkinen. Varmasti minun
olisi pitänyt puheenvuorossani tarkentaa sitä,
että toki kaikille ei näin käy, mutta
jos alueellisestikin tarkastellaan esimerkiksi Itä-Suomea,
Kainuuta, Lappia, niin muun muassa energiaverojen korotukset ovat merkittävät.
Siellä on pitkät etäisyydet, liikkuminen
maksaa huomattavasti enemmän. Totesin palvelumaksujen korotukset.
Totta kai henkilöistä riippuen niitten käyttö vaihtelee,
mutta väitän, että melkoiselle osalle
varsinkin alueellisesti lopputulos on negatiivinen. Mutta myös
alussa totesin ja kiitin hallitusta, että se on toteuttamassa
tämän lain myötä tämän
20 euron kansaneläkkeen tasokorotuksen, jolla on positiivisia
vaikutuksia myös moniin muihin etuuksiin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Kun itse olin viime kaudella hallintovaliokunnassa,
niin muistan, että joka ikinen vuosi yritimme saada tätä kalleusluokitusta
purettua, ja vasta aivan viime tipassa edellinen hallitus purki
sen viimeisenä tekonaan. Mutta sehän toteutuu,
tämä kalleusluokituksen purku, vasta
ensi vuoden alussa.
Sitten ed. Kähkönen on huolissaan näistä asiakasmaksuista.
Suurin osa näistä maksuistahan on tulosidonnaisia,
ja nyt vasta istuu toimikunta miettimässä sitä,
millä tavalla ne asiakasmaksut järjestetään.
Ja varmasti ei yritetä järjestää niitä niin,
että kaikkein vähävaraisimmat joutuisivat maksamaan
enemmän, vaan ne, joilla on varaa, maksaisivat enemmän.
Asiakasmaksujahan ei ole korotettu kuin vuonna 2002 viimeksi. Sitten jos
meille vielä tulee maksukatot, jos me saamme sen järjestettyä,
niin silloinhan nämä kaikista köyhimmät
ja sairaimmat ihmiset todella aina pääsevät
sen maksukaton yli.
Sitten vielä (Puhemies: Minuutti, ed. Asko-Seljavaara!)
sanoisin lopuksi, että tulonsiirrothan ovat suurimmat ensi
vuonna kuin mitä on toteutettu vuosikausiin.
Päivi Räsänen /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Täytyy todeta, että hallitus toteutti
tämän ehdotuksen osalta myös kristillisdemokraattien
vaaliohjelman, mutta valitettavasti nyt kiihtyvän inflaation
oloissa tämä 3,8 prosentin korotus on aika vaatimaton.
Mielestäni tuo asiakasmaksujen korotus terveydenhoitopalveluissa
on joka tapauksessa väärä suunta, koska
meillä jo nyt omavastuuosuus terveydenhuollon asiakasmaksuista
on selvästi korkeampi kuin muissa vertailumaissa.
Ed. Zyskowicz kertasi näitä kokoomuksen saavutuksia
hallitusohjelmaan. Minusta poliittisesti kaikkein tärkeintä on
se, että puolue toteuttaa ne lupaukset, jotka on nimetty
kynnyskysymyksiksi, ja kokoomus nimesi kynnyskysymykseksi lapsilisien
sitomisen indeksiin. Ei silloin pitäisi mennä sellaiseen
hallitukseen, joka sitä ei toteuta, (Puhemies: Minuutti!)
jos se on kerran nimetty kynnyskysymykseksi.
Markus Mustajärvi /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minua vähän huolestuttaa,
kun näyttää siltä, että ed.
Zyskowicz on taantunut ja tasaantunut. Jos viime kaudella ministeri
Hyssälä olisi esitellyt vain 20 euron tasokorotusta
kansaneläkkeeseen, niin ed. Zyskowicz olisi pompannut varmaan
ylös ja heiluttanut ministeri Hyssälän
vaaliesitettä. Nyt hän heiluttelee oman puolueensa
vaaliesitteitä. Totta kai mekin olemme tyytyväisiä siitä,
että 20 euroa on tämä tasokorotus — se
oli myöskin vasemmistoliiton tavoite — eihän
sitä kukaan kritisoi, mutta täytyy ottaa huomioon
ne muutokset, mitä tapahtuu kunnallisveroprosentissa, palvelumaksuissa, energiaverossa,
polttoaineverossa, ja se, mikä paine tulee tämän
kokoomuksen vaalilupauksen lunastamisesta. Esimerkiksi Lapin liiton
kuntataloustutkija laski, että se tarkoittaa Lapissa 1
prosenttiyksikön kunnallisveron korotusta. Ja varmin häviäjä näissä veroasioissa
ja näissä ratkaisuissa on haja-asutusalueella
asuva, enintään 1 000 euroa kuukaudessa
saava eläkeläinen, (Puhemies: Minuutti!) joka
käyttää omaa autoa, kuluttaa sähköä ja
käyttää kunnallisia palveluita.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Viittaan tässä ed. Kosken
ja ed. Rehulan aikaisemmin käyttämiin puheenvuoroihin,
kun en saanut silloin vastauspuheenvuoroa.
Totean, että kun käytin ministeriaikaisen
keskustelun ensimmäisen puheenvuoron, niin totesin aluksi,
että tämä on hyvä asia, mutta,
aivan oikein, sitä ei pidä liioitella. Liioittelulla
viittaan siihen, että meillä on edelleen noin
600 000 köyhää eläkeläistä,
jos me laskemme niin, että ne, jotka saavat vain 60 prosenttia
eläketuloa mediaanista, ovat köyhiä — tämä on
tämä EU-luokitus — niin meillä on
se joukko, ja siellä on paljon ihmisiä, joilla
on ongelmia. Miten kohtaantuvat lääkekustannukset,
taikka miten kohtaantuvat palvelumaksujen kustannukset? Ne kohtaantuvat
epätasaisesti, joillakin ne ylittävät
selkeästi indeksin nousun, ja se on pidettävä mielessä.
Siis maksujen nousua, terveydenhoidon maksujen nousua, ei pidä hyväksyä.
Tämä on huonoa politiikkaa hallituksen ohjelman
näkökulmasta. Siellähän lukee,
että (Puhemies: Minuutti!) maksuja kerätään,
mutta niitä ei anneta edes kunnille.
Jukka Gustafsson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Me kansanedustajat olemme varmaan kahden
kolmen vuoden päästä viisaampia ihan
tilastollisen materiaalin pohjalta arvioimaan, miten nämä eläkekorotukset
ovat vaikuttaneet eläkeläisten ostovoimaan ja
miten sitten nämä erilaiset korotukset, jotka
tulevat sitä korotusta eläkeläisiltä syömään.
Totta kai haluan optimistisena uskoa, että enemmistö jää plussan puolelle,
mutta me tiedämme sen sitten vasta parin vuoden päästä.
Kiinnitin vaan huomiotani tuohon, että ed. Zyskowicz
ikään kuin kerää kokoomuksen
laariin ne hallituksen esitykset, joista kaikki, ainakin isot puolueet,
olivat yksimielisiä. Se koskee myöskin tätä eläkepolitiikkaa,
opintotukea jne. Sen sijaan se, missä te petitte vaalilupauksenne, aivan
niin kuin ed. Räsänen sanoi, koski tätä lapsilisän
indeksiin sitomista. Ei sinne päinkään, päinvastoin
lisää tulee (Puhemies: Minuutti, ed. Gustafsson!)
vain 20 prosentille lapsista.
Lauri Kähkönen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin mitä tulee eläkeläisten
ostovoimaan ja sen kehitykseen, niin totta kai toivon, että olen
väärässä, mutta en usko sitä.
Mutta sitten ed. Asko-Seljavaaralle, liittyy kuntien kalleusluokitukseen:
Jo 80-luvun loppupuolella se menetti merkityksensä. Tästä ei
saa tyylipisteitä eikä kyllä kunniaa
mikään keskeisistäkään
hallituspuolueista. Se olisi pitänyt poistaa paljon aiemmin,
(Ed. Asko-Seljavaara: No miksei sitä poistettu?) mutta
syystä tai toisesta — viime kaudella itsekin olin
asianomaisessa valiokunnassa — vihdoin ja viimein se vasta
saatiin korjattua. (Ed. Gustafsson: Ne ovat ne kehykset, ne kehykset!)
Ei muuta.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Mustajärvelle haluan sanoa,
etten nyt ole sen enempää tasaantunut kuin mitä mahdollisesti
iän myötä luontaisesti.
Mutta onhan se nyt aivan eri asia, jos meillä on ministeri
Hyssälä, joka on luvannut 300 euroa ja esittää 5:tä euroa,
kuin että meillä on tilanne, jossa kokoomus hallituspuolueena
on luvannut 20 euroa ja toteuttaa 20 euroa. Luulen, että ministeri Hyssäläkin
on iloinen voidessaan esitellä mieluummin 20 euroa kuin
5 tai 7 euroa. Eli totta kai tilanteessa, jossa toteutetaan se,
mitä on luvattu, pitää antaa tunnustusta,
enkä Hyssälän edellisen vaalikauden aikanakaan
ollut sitä mieltä, että olisi pitänyt
se lupaus, se 300 euroa, toteuttaa, vaan olin sitä mieltä,
että ei pidä sellaisia mennä lupaamaan.
Sitten sanoitte, että tulevat kunnille kalliiksi nämä kokoomuksen
vaalipuheet. Niin tulevat. Tämä hoitoalan palkkaratkaisu
ja kunta-alan palkkaratkaisu on kallis, mutta me haluamme, että kuntasektorin
naisvaltaiset alat kuitenkin saavat tuntuvan korotuksen tällä kertaa.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! On tietysti syytä olla iloinen erityisesti
siltä osin, kun ajattelen niitä eläkkeensaajia,
jotka saavat todella tämän 40 euron korotuksen.
Kyllähän se on ollut rankkaa olla Tammelantorilla
tai Keskustorilla esittelemässä ja osin myöskin
puolustamassa näitä milloin 5:n ja milloin 7 euron
korotuksia. Mutta niin kuin tuossa äsken välihuudossa
totesin, niin viime hallituskauden hallitusohjelma perustui neljän
vuoden takaiseen yhteiskunnan taloustilanteeseen, joka ei ollut
laisinkaan niin hyvä kuin missä me olemme nyt.
Mutta se asia, mistä olen huolissani ja enemmänkin
kuin närkästynyt suhteessa hallituspuolueisiin,
on se, jonka ministeri Hyssäläkin toi esille.
Se koskee näitä kaikkein pienituloisimpia eläkkeensaajia.
Siis minusta ei ole kerta kaikkiaan hyväksyttävää se,
että nyt tehdään tätä selvitystä vuoden
2009 loppuun. Eli teoriassakin tämän mukaan aikaisintaan
vuonna 2010 nämä 500—600 euroa kuussa
saavat eläkeläiset saisivat heille kuuluvan todellisen
tasokorotuksen. Siis minusta se ei ole oikeudenmukaista, kun me tiedämme,
että heitä on niin paljon kuin on. Olisi vähintäänkin
pitänyt nyt ikään kuin tätä välitilaa ja
aikaa käyttää niin, että nostetaan
esimerkiksi eläkeläisten asumistukea, joka selkeästi
kohtaantuu kaikkein pienituloisimmille eläkeläisille. Sinne
pitäisi vähintään 50—100
euron tasokorotus tehdä. Se, että hallitus ei
sitä tee, osoittaa (Puhemies: 2 minuuttia!) kylmää poliittista
tahtoa. Nyt olisi varaa ja mahdollisuus tehdä se.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Minäkin olen todella iloinen tästä 40
eurosta. Kun laskee verot, niin siitähän jää euro
päivässä suunnilleen eläkeläisille.
Tammelantorilla voi saada yhden kahvikupin sillä, mutta
esimerkiksi Kauppatorilla Helsingissä ei saa eikä myöskään
Kotkassa, ehkei myöskään Tammelantorilla.
(Ed. Gustafsson: Eikä saa mustaamakkaraa!) Mutta kaiken
kaikkiaan on selvää, että edellisen hallituksen
teko oli vielä heikompi ja sitä edellisen hallituksen
teko oli heikompi jne. Pohjaosat on leikattu aikoinaan, ja tämä indeksimuutos
ei ole ollut hallituksen listoilla, tasaindeksin aikaansaanti ei
ole päässyt hallituksen ohjelmaan. Meillä on
tekemistä nimenomaan edelleenkin köyhyyden poistamiseksi.
Tällähän se ei poistu, mutta hyvä askel
tietysti, ainakin oikean suuntainen.
Anna-Maja Henriksson /r:
Ärade herr talman! Förslaget att höja
folkpensionen från 1.1.2008 med 20 euro per månad är
en synnerligen välkommen åtgärd.
Svenska folkpartiet hörde till dem som före valet
talade varmt för att förbättra situationen
för sådana, som har det allra sämst ställt
i samhället, och hit hör just de människor
som lever enbart på folkpension. Sfp framhöll
också under regeringsförhandlingarna och framför
allt då programmet skrevs vikten av att kunna höja
folkpensionen. Nu förbättras drygt 640 000
folkpensionstagares situation och sammanlagt 900 000 pensionstagares
ställning.
Sfp, som också var med i senaste regering, var då med
och tog beslutet om att avskaffa dyrortsklassificeringen och därför
välkomnar vi nu förstås varmt att man
frångår den så att 75 procent av folkpensionstagarna
får en ytterligare förhöjning om cirka
20 euro till, dvs. cirka 40 euro totalt. Också det att
inkomstgränsen för bostadsbidraget nu justeras
till 1 100 euro per månad, så att bostadsbidraget
för de flesta folkpensionärer inte nu påverkas, är
någonting som vi målmedvetet har jobbat för.
Arvoisa puhemies! Kyllä tällä korotuksella
on merkityksensä. Reilun 640 000 kansaneläkkeen saajan
tilanne paranee tämän kansaneläkkeen
tasokorotuksen myötä, ja ennen kaikkea se parantaa
pelkästään kansaneläkkeellä elävien
ja varsinkin tässä suhteessa naisten tilannetta,
koska kaksi kolmasosaa kansaneläkkeen saajista on naisia.
Tällä ehdotuksella hallitus käytännössä näyttää,
että se välittää yhteiskunnan
heikoimpien arkipäivän parantamisesta ja että se
haluaa toteuttaa hallitusohjelmaa.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä haluttaisi sanoa ja sanonkin
hallituspuolueitten edustajille niin kauan kuin te ette halua puuttua
siihen tekijään, joka on suomalaisen köyhyyden
suurin yksittäinen syy, elikkä työttömyyteen
ja työttömyysturvaan — sitähän
ei korotettu eikä koroteta pääministeri
Vanhasen kummankaan hallituksen valtakauden aikana senttiäkään, ei kahdeksaan
vuoteen senttiäkään — niin
niin kauan teillä ei ole oikeutta puhua siitä,
että tämä hallitus on erityisen sosiaalinen.
Sitten vielä ed. Zyskowiczille tästä verolinjasta.
Tämä suuri veroalehan johti siihen, että ensin annettiin
hyvätuloisille suurimmat veronalennukset, pahimpana esimerkkinä varallisuusverosta
luopuminen kokonaan. Painopiste siirtyi ja siirrettiin kuntatasolle.
Lukuisissa kunnissa kunnallisveroprosenttia tullaan korottamaan.
Niitä korotetaan tulevina vuosinakin aivan liukuhihnalta,
samaten kuin palvelumaksuja, korotetaan muita välillisiä veroja.
Eli painopiste on siirretty aivan kokonaan semmoisiin veroihin,
jotka rankaisevat kädestä suuhun -eläjää kaikista
pahimmin.
Keskustelu päättyi.