Anne Holmlund /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Esitän lakialoitteessani lapsenhuoltolakiin
sekä sosiaalihuoltolakiin pykälämuutoksia,
joiden tarkoituksena on suojella lasta hänen joutuessaan
tapaamaan väkivaltaista tai muulla tavalla ongelmaista
vanhempaansa.
Esitän lakiin lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta
kahta lisäystä: Ensinnäkin tuomioistuimen
oikeutta tarvittaessa määrätä tapaamisoikeus
toteutettavaksi valvottuna, mikäli lapsen turvallisuus
sitä vanhemman väkivaltaisuuden, päihde-
tai muun ongelmaisuuden vuoksi edellyttää. Toinen
lisäys koskee väliaikaisia määräyksiä,
joita tulisi tarkentaa siltä osin, että tuomioistuin
voisi tarpeellisiksi katsomissaan tapauksissa ennen väliaikaisen
määräyksen ratkaisua varata sosiaalitoimelle
tilaisuuden antaa sille lyhyessä ajassa selvitys lapsen
tilannetta vaarantavista tai uhkaavista tekijöistä vanhempien
luona.
Kolmanneksi esitän, että sosiaalihuoltolakiin lisättäisiin
määräys, jolla valvottujen tapaamisten
järjestäminen säädettäisiin
kuntien tehtäväksi.
Perheväkivalta on Suomessa valitettavan yleistä.
Vuonna 2002 alle yksivuotiailla vauvoilla todettiin 250 kallonmurtumaa,
joista suurin osa oli pahoinpitelyn aiheuttamia. Vuosittain 200—300
lasta saa vaikean vamman, jonka epäillään
syntyneen pahoinpitelyn tuloksena. 10—15 lasta vuosittain
kuolee väkivallan seurauksena. Keskimäärin
joka viidennessä parisuhteessa esiintyy fyysistä väkivaltaa,
ja puolet parisuhteista päättyy väkivallan
tai sen uhan takia. Nämä luvut kertovat pelottavasta
todellisuudesta, joka ikävä kyllä on
arkipäivää tuhansissa suomalaisperheissä.
Suurin osa perheväkivallasta tapahtuu perheissä,
joissa on lapsia. Lapset joutuvat suoraan tai epäsuorasti
väkivallan uhreiksi, ja heitä käytetään
aseina vanhempien välienselvittelyissä. Jopa joka
viides lapsi eli 200 000 lasta Suomessa kärsii
vuosittain perheväkivallasta, jonka seuraukset voivat olla
hyvinkin traumaattisia. Lukuisten tutkijoiden ja asiantuntijoiden
mukaan väkivallan kokeminen ja todistaminen vaurioittavat pahasti
lapsen perusturvallisuutta. Mikään ei ole lapsen
kehityksen ja kasvun kannalta tuhoisampaa kuin syntyä perheeseen,
jossa väkivalta, vihanpito ja päihteiden väärinkäyttö ovat
jatkuvasti läsnä.
Lapsenhuoltolakia sovellettaessa vanhemman väkivaltaisuus
ja päihderiippuvuus jäävät nykyisellään
joko kokonaan tai suurelta osin ottamatta huomioon useissa tapauksissa.
Lapsenhuoltolaissa ei suoraan mainita vanhemman väkivaltaisuutta
huoltokykyä rajoittavana tekijänä. Lapsia
lähetetään tapaamisiin pysyvän
vammautumisen ja jopa hengen menetyksen uhalla. Väkivaltaiset vanhemmat
saavat tavata lapsiaan ilman valvontaa huolimatta siitä,
että jo pelkästään väkivallan todistaminen
on lapselle yhtä traagista kuin joutuminen itse pahoinpitelyn
uhriksi. Myös väkivaltaa nähneet lapset
ovat traumatisoituneet. Kuitenkin lapsia edelleen tuomitaan väkivaltaisen
vanhemman huoltoon, jopa asumaan väkivaltaisen vanhemman
kanssa, eikä edes lapseen kohdistuva väkivalta
ole välttämättä riittävä näyttö tapaamisten
toteuttamiseksi valvotuissa olosuhteissa.
Lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annettuun lakiin tulisi
ottaa säännös tuomioistuimen mahdollisuudesta
määrätä tapaamisoikeus toteutettavaksi
valvottuna. Säännös sellaisenaan nostaisi
valvontamahdollisuuden eroavien vanhempien perheneuvontaa ja erosovittelua
hoitavien ammattilaisten, sosiaalitoimen, asianajajien ja tuomioistuinten
tietoon käytettävissä olevana turvakeinona
ja mahdollisena sopimisteemana. Valvottujen tapaamisten järjestäminen
on nykytilanteessakin mahdollista, mutta ongelmana on, etteivät
tuomarit voi omasta aloitteestaan ottaa esille tapaamisten järjestämistä valvotusti.
Tapaamiset voidaan järjestää valvottuina,
mikäli toinen vanhempi niin vaatii. Esittämäni
lakimuutoksen myötä tuomareiden olisi myös
itsenäisesti mahdollista määrätä tapaamiset
järjestettäviksi valvotuissa olosuhteissa.
Perheväkivaltaan liittyy usein häpeän
ja syyllisyyden tunteita, joista johtuen uhrin ei ole helppo kertoa
asiasta muille ihmisille. Hyvin usein väkivallan tekijä uhkailee
väkivallalla ja vannottaa, ettei asiasta saa puhua kenellekään.
Näin ollen toinen vanhempi saattaa pelätä väkivaltaista entistä puolisoaan
niin paljon, ettei uskalla ottaa tämän väkivaltaisuutta
esille, kun lapsen tapaamisista päätetään
tuomioistuimessa. Kun valvottuja tapaamisia voisivat vaatia sekä tuomari
että toinen vanhempi, ei enää törmättäisi
tilanteeseen, joissa väkivaltaisuus tapaamisista päätettäessä jäisi
toisen vanhemman pelon ja vaikenemisen takia ottamatta huomioon.
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysministeriö asetti
vuonna 2002 kaksi selvitystyöntekijää selvittämään
huoltoriitaan liittyneitä olosuhteita ja taustoja, jotka
johtivat pikkutytön kuolemaan Helsingissä syksyllä 2002.
Selvitystyöntekijöiden loppuraportin mukaan lapsen
turvallisuuden ja hyvinvoinnin takaamiseksi lapsen ja väkivaltaisen
tai muulla tavoin ongelmaisen vanhemman tapaamiset tulisi määrätä tapahtuviksi valvotuissa
olosuhteissa.
Ongelmallista kuitenkin on, ettei laissa ole säännöstä siitä,
kenen järjestettäväksi valvotut tapaamiset
kuuluvat. Esitänkin valvottujen tapaamisten järjestämistä lisättäväksi
sosiaalihuoltolakiin yhdeksi kunnan vastuulla olevaksi sosiaalipalveluksi.
Sosiaalihuoltolain 13.1 §:n mukaan kunnalla on velvollisuus
huolehtia sosiaalipalveluiden järjestämisestä asukkailleen.
Lapsen turvallisuuden vuoksi tarpeellisten valvottujen tapaamisten
järjestämisen tulisi kuulua näihin palveluihin.
Tämä tarkoittaisi kunnan velvollisuutta joko tuottaa
tai muutoin järjestää valvottujen tapaamisten
saatavuus. Säännös edellyttää viranomais-
ja vapaaehtoistoiminnan rakenteellista valmiutta tarjota valvontapaikkoja
ja -henkilöstöä. Nykyisellään
kaikilla kunnilla ei välttämättä tätä rakenteellista
valmiutta vielä ole, mutta mahdollisen lakimuutoksen myötä asia
olisi otettava tarkemman huomion kohteeksi.
Kun lapsen huoltoa tai tapaamisoikeutta koskeva asia on vireillä tuomioistuimessa,
tuomioistuin voi antaa väliaikaisen määräyksen
tapaamisoikeudesta tai luonapidon ehdoista sekä siitä,
kenen luona lapsen tulee asua. Tämä lapsenhuoltolain
säännös jättää sekä väliaikaismääräyksen
sisältöä että oikeudenkäyntimenettelyä koskevia kysymyksiä avoimeksi.
Mielestäni tuomioistuimen tuleekin voida tarpeelliseksi
katsomissaan tapauksissa varata sosiaalitoimelle tilaisuus antaa
sille lyhyessä ajassa selvitys lapsen tilannetta vaarantavista
tai uhkaavista tekijöistä vanhempien luona.
Lapsen turvallisuuden takaamiseksi lapsenhuoltolakiin olisi
siten lisättävä säännös,
jonka perusteella tuomioistuin voi pyytää sosiaalitoimelta
niin sanotun pikaselvityksen ennen väliaikaismääräyksen
ratkaisua. Vastaavasti lainsäädäntöön
tulisi lisätä sosiaalitoimelle velvollisuus tarvittaessa
antaa tuomioistuimen pyynnöstä suppea niin sanottu
pikaselvitys lapsenhuoltolain mukaisen väliaikaisen määräyksen
antamista varten. Tässä tapauksessa on erikseen
ratkaistava, menevätkö näiden selvitysten
tekemiset sosiaalitoimen muiden töiden ohi. Tärkeää joka
tapauksessa olisi, että selvitys saataisiin tuomioistuimen
käyttöön mahdollisimman pikaisesti.
Arvoisa puhemies! Vanhasen hallitus on ohjelmassaan luvannut,
että väkivallan vähentämiseksi
laaditaan väkivallan kaikki keskeiset osa-alueet kattava
kansallinen väkivallan vähentämisohjelma
ja että keinoja puuttua perheväkivaltaan tehostetaan.
Sosiaali- ja terveysministeriössä on puolestaan
valmistumassa toimintaohjelma perhe- ja lähisuhdeväkivallan
ehkäisemiseksi. Sen toimeenpano on osa Sosiaalialan kansallista
hanketta, jonka tavoitteena on monin tavoin edistää turvallista
lapsuutta ja hyvää vanhemmuutta. Lupausten, selvitysten
ja ohjelmien lisäksi tarvitaan konkreettista ongelmiin
puuttumista ja selkeitä lakimuutoksia, joilla todella voidaan
saada parannusta aikaan.
Lapsia on suojeltava kaikilta väkivallan eri muodoilta
ja taattava lapsille kaikissa olosuhteissa riittävä hoiva
ja huolenpito. Väkivallan kierre siirtyy usein isältä pojalle
ja äidiltä tyttärelle. Noin 70 prosenttia
väkivaltakodeissa kasvaneista pojista omaksuu väkivaltaisen
käyttäytymismallin, ja kysymys on useimmiten nimenomaan opitusta
mallista. Kierteestä on vaikea päästä irti,
mutta se on mahdollista. Suojelemalla lasta kaikin mahdollisin keinoin
joutumasta todistamaan väkivaltaa tai itse sen uhriksi
voidaan myös katkaista väkivaltaisen käyttäytymismallin
välittyminen sukupolvelta toiselle.
Vain murto-osa lasten pahoinpitelyistä tulee viranomaisten
tietoon, ja viranomaisten ja lääkärien
tulisikin rohkaistua tunnistamaan lapsen pahoinpitely ajoissa. Rohkeutta
asiaan puuttumiseen tarvitaan myös naapureilta ja muilta
aikuisilta. Varhainen puuttuminen pahoinpitelyihin on ratkaisevaa,
sillä asiaan puuttumalla pahoinpitelyn jatkuminen voidaan
estää jopa 90 prosentissa tapauksista. Jos pahoinpitelyyn
ei puututa, lapsen riski vammautua seuraavissa pahoinpitelyissä on
30 prosenttia ja riski kuolla 10 prosenttia. Näiden tilastojen
valossa olisi tärkeää, että lapsen
ja väkivaltaisen vanhemman väliset tapaamiset
järjestettäisiin valvotuissa olosuhteissa ennalta
ehkäisten mahdollisia pahoinpitelyjä. Lasta ei
missään tapauksessa saisi jättää väkivaltaisen
seuraan ilman valvontaa. Kynnys kertoa pahoinpitelystä on
korkea aikuisellekin, puhumattakaan pahoinpitelyn todistajaksi tai
uhriksi joutuvasta lapsesta.
Puolustuskyvyttömän lapsen turvallisuuden takaaminen
kaikissa tilanteissa on ensiarvoisen tärkeää,
sillä yksikin väkivaltaa kokenut lapsi lisää on
liikaa. Lainsäädännöllä ei
voida kaikkia ongelmia ratkaista, mutta toivon, että tämä olisi yksi
niistä elementeistä, joilla tätäkin
asiaa voitaisiin viedä eteenpäin.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Näin miesnäkökulmaltakin
sanoisin, että tämä ed. Holmlundin tekemä lakiesitys
on aivan oikea. Näitä tapaamisia itsekin olen
joskus joutunut virkamiehenä valvomaan, ja voi sanoa, että ne
ovat äärimmilleen vietyinä erittäin
hankalia ja haastavia kenelle tahansa henkilölle. Ongelma on
varmasti se, minkä ed. Rauhala toi täällä esiin, että aina
kun kunnille annetaan lisää tehtäviä, niin
kuin tässä tilanteessa, tulisi antaa myös
lisää resursseja. Nimittäin tällä hetkellä monet
kunnat jo, maaseutukunnat, kärsivät esimerkiksi
koulutettujen sosiaalityöntekijöiden puutteesta,
koska heitä ei nykyisellä palkkatasolla esimerkiksi
pieniin kuntiin ole saatavilla. Käytännössä nämä yksi
tai kaksi henkilöä siellä sosiaalitoimistossa joutuvat
kohtuuttoman työtaakan alle, ja niin kuin arvaattekin,
jos näitä tapauksia alkaa tulla sekä väkivaltaisuuden,
päihde- tai muun ongelmaisuuden vuoksi, niin voidaan kysyä,
missä vaiheessa ne muut tehtävät sitten
tulevat hoidetuiksi. Eli ehdottomasti olen tämän
lakialoitteen takana ja korostan sitä, että jos
uudessa lastenhuoltolaissa lähdetään
myöskin tätä asiaa tutkimaan, pitää myöskin
miettiä, millä annetaan riittävät
resurssit kunnille hoitaa nämä tärkeät
velvoitteensa.
Keskustelu päättyy.