Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus näyttää epäonnistuneen
alkoholipolitiikassa nopeammin ja pahemmin kuin luultiinkaan siinä vaiheessa,
kun alkoholiveron kevennystä täällä käsiteltiin.
Viinaveron alentamisen jälkeen väkevien viinojen
myynti kasvoi 40 prosenttia. Poliisit kuvaavat sitä, että humalaisten säilöönotossa
on tapahtunut selvä lisäys, rattijuoppous on lisääntynyt,
ja näkymiä verrataan Raatteen tien näkymiin,
kun sammuneita makailee pitkin katuja. Samoin lastensuojelujärjestöt ovat
huolestuneet lisääntyneestä perheväkivallasta.
Alkoholin kulutus on toki lisääntynyt myös tuontikiintiöiden
rajoittumisen vuoksi, mutta myös tällä aivan
kotimaisella ratkaisulla on ollut vielä suurempi vaikutus.
Hallitus painotti veronkevennyksen juuri väkeviin juomiin,
ja nyt myös ongelmakäyttäjät
näyttävät painottavan kulutuksessaan
väkeviä.
Eikö hallituksen olisi syytä perääntyä huonosta
päätöksestä ja korottaa edes
väkevien alkoholijuomien verotusta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Alkoholiasioista vastaava ministeri Hyssälä ei
ole paikalla.
Mutta perusasetelma viime kesästä, jolloin päädyttiin
alkoholiveron alennukseen, ei ole muuttunut. Se sama turistituomisten
vapautuminen, jota silloin ennakoitiin, on nyt tapahtunut, ja voidaan
sanoa, että hintasuhde Suomen ja Viron välillä säätelee
pitkälti sitä, tuodaanko alkoholia turistituomisina
vai ostetaanko sitä Suomesta. Tämä asetelma
tiedettiin silloin, ja se myös vaikutti niihin painotuksiin,
joilla alkoholin hinnanalennukset kohdistettiin eri tuotteisiin.
Jouduttiin painottamaan jonkin verran väkevämpien puoleen
tätä veronkevennystä, koska litramäärinä olisi
ollut niin paljon helpompi tuoda Virosta sitä. Tilanne
tiedettiin huolestuttavaksi: mitä aiheutuu siitä,
että tehdään noin kolmanneksen veronkevennys.
Sama huoli aiheutuisi siitä, että jos se alkoholimäärä tuodaan
halvalla Virosta, niin samat ongelmat aiheutuvat siitä.
Huoli on aivan yhteinen, ja tämä koskee koko yhteiskuntaa, mutta
ratkaisu valitettavasti ei ole se, että Suomen päässä hintoja
nostetaan ja jäädään odottamaan
sitä, että automäärin ryhdytään
tuomaan viinaa Virosta.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Stakesin tutkijan Esa Österbergin
mukaan valmisteverojen alentamisesta seuraa kulutukseen isompi piikki
kuin tuontikiintiöiden poistumisesta eli Virosta tuonnin
kasvu nostaa noin puolella litralla kokonaiskulutusta, mutta kotimainen
veronkevennys, mikä oli aivan kotimaisen hallituksen käsissä,
peräti litralla henkeä kohti. Ruotsihan on hyvin
vastaavassa tilanteessa kuin Suomi, ja siellä ei ole alkoholiverotusta
kevennetty.
Jos veroa ei lähdetä korjaamaan ja tiukentamaan,
mitä hallitus aikoo tilanteelle tehdä? Aikooko
hallitus levitellä vain käsiään
ja todeta tilanteen? 80 prosenttia alkoholihaitoista menee kuntien
maksettavaksi, ja esimerkiksi Kansallisessa terveysprojektissa ei
ole huomioitu sitä, että kunnille tulee yhä suurempia
laskuja alkoholin käytön lisääntymisestä.
Aikooko hallitus tehostaa jollakin tavalla päihteiden käyttäjien
hoitoa ja näiden ongelmatilanteiden ratkaisua?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tuo Stakesin tutkijan arvio: Ellei Suomessa
valmisteverojen määrää olisi
laskettu, en tiedä, pystyisikö Stakesin tutkijakaan
arvioimaan sitä, kuinka paljon Virosta tuotaisiin Suomeen.
Me emme halunneet ottaa sitä riskiä, että muodostuu
sellainen eräänlainen harmaan tuonnin kulttuuri,
joka helposti muodostuisi Suomen ja Viron välille, jota
sitten olisi tavattoman vaikea hallita, jolloin myös kaikki
tähän liittyvä verotuotto valuisi Suomen
valtion ohitse.
Hallituksella on alkoholipoliittinen ohjelma, jota toteutetaan.
Valtion toimet eivät tässä yksin riitä.
Tässä tarvitaan luonnollisesti kuntasektorin toimia,
mutta ennen muutahan tässä on kysymys ihmisten
päätöksistä itse. Ei valtiovalta
valitettavasti voi kovin pitkälle määrittää sitä,
kuinka paljon ihmiset juovat.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Sama alkoholitutkija totesi myös,
että Suomella ei tässä ollut valittavana
kuin huonoja vaihtoehtoja, ja hän totesi, että nyt
sitten on testattava myös sitä, pystyvätkö suomalaiset
ottamaan vastuun alkoholinkäytöstä. Ministeriö on
laatinut hallitukselle alkoholipoliittisen ohjelman, joka perustuu
kumppanuuteen, niin että kaikki ne toimijat, jotka voivat
vaikuttaa alkoholin käytön asenteisiin, olisivat
mukana ja ovat sitoutuneet siihen, että suomalaisessa yhteiskunnassa
pyritään näihin asioihin vaikuttamaan.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! En yhtään kiistä,
etteikö ole kysymys vakavasta asiasta, jota pitää seurata.
Siitä huolimatta en usko, että tämä on
pysyvä tilanne, vaan että tämä on ohimenevä ilmiö,
jonka aiheuttavat yhdessä lämmin sää ja
alkoholin vapaampi saanti. Sen sijaan paljon aikaisemmin, ennen
näitä muutoksia, meillä on ollut suurta
eriarvoisuutta hoitoonpääsyssä silloin,
kun päihteiden käyttö on ongelma. Kysyisinkin:
Voidaanko kuntia ohjata siinä, että hoitoon halukkaat,
motivoituneet, voitaisiin ohjata siten, että kunnat olisivat
velvolliset antamaan maksusitoumuksen? Näin ei käytännössä valitettavasti tapahdu,
ja tämä johtaa sitten suuriin ongelmiin niin perheissä kuin
yksilötasolla.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Ed. Puisto tietää varsin
hyvin, että ministeriöllä on aika vähäiset
keinot määrätä kuntia, mutta
tämä kumppanuusohjelma alkoholihaittojen vähentämiseksi
lähtee siitä, että yhdessä toimien
löydetään ne keinot. Kun todetaan ja
yhdessä todetaan, että tietynlainen hoitoonohjaus
ja tietynlainen menettely auttaa nyt parhaiten, niin uskon kyllä,
että kunnat huomaavat sen merkityksen, mikä hoidolla
on kuitenkin sitten muitten kulujen vähentämisen osalta.
Haluan vielä mainita sen, että ministeri Hyssälä toimii
Euroopan unionin tasolla tietenkin siihen suuntaan, että myös
muissa maissa ymmärrettäisiin, mitä ongelmia
tulee, kun alkoholin hinta on alhainen, ja että toimittaisiin
yhteisesti toiseen suuntaan Euroopan unionissa.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Räsäsen sinänsä ansiokas
kysymys sisälsi kyllä johdanto-osassa pahan lapsuksen.
Vertaaminen Raatteen tiehen ei sovi ollenkaan tähän yhteyteen
johtuen siitä, että siellä kunniakkaasti veteraanit
taistelivat eikä alkoholilla ollut silloin mitään
tekemistä sen asian kanssa. (Ed. Kekkonen: Oikein! — Eduskunnasta:
Oikein!)
Mutta on rehellisesti todettava tässä, että nyt on
tehty virhearvio, on tehty virhearvio. Nyt täytyy miettiä,
millä tavalla voidaan tästä päästä eteenpäin.
En puhu holhousyhteiskunnasta, mutta arvoja ja ihanteita tarvitaan.
Siksi kysynkin opetusministeriltä:
Millä tavalla nyt on resursoitu opetukseen? Uskon kasvatuksen
mahdollisuuksiin. Millä tavalla nyt koulukentässä otetaan
huomioon tämä, että alkoholin todellisista
vaaroista kerrotaan lapsille ja nuorille, niin että tältä väärältä käyttäytymiseltä
vältyttäisiin?
Opetusministeri Tuula Haatainen
Arvoisa herra puhemies! Jotta pitkällä tähtäimellä alkoholin
käytössä päästään
sellaiseen käyttökulttuuriin, joka on järkevää ja
joka ei ole terveydelle haitallista, tarvitaan nimenomaan toimia,
joilla lasten ja nuorten asenteisiin ja käyttäytymistapoihin
vaikutetaan. Siinä tietysti se, mitä kotona tapahtuu,
on ensisijaista. Koulun kautta voidaan nuorille ja lapsille antaa
valistusta ja opetusta, ja siihen yhtenä uutena välineenä nyt
tarjoutuu terveys oppiaineena, jota aletaan opettaa kaikille lapsille
peruskoulussa seitsemännestä luokasta eteenpäin.
Sitä aiemmin nämä terveydelliset asiat
ovat integroituneina muiden aineiden opetukseen, esimerkiksi biologiaan
tai muihin aineisiin.
Koulun vastuu tietysti on keskeinen, mutta kyllä tässä tarvitaan
vastuuta kantamaan kaikkia yhdessä ja myös järjestöjä.
Nuorisojärjestöjen ja muiden järjestöjen
kautta tehdään myös hyvin merkittävää työtä,
jolla estetään lasten ajautumista päihteiden
käytön piirin, koska heillä pitää olla
muuta järkevää tekemistä kuin
olla tuolla kadulla kuljeskelemassa.
Sisäasiainministeri Kari Rajamäki
Herra puhemies! Muutama näkökohta alkoholin
kulutuksen kasvun vaikutuksista järjestyksen ja turvallisuuden
näkökulmasta. Kuten viime syksynä sisäasiainministeriön
ja poliisin taholta todettiin, pelättävissä on
rattijuopumustapausten ja säilöönottojen
kasvu. Näin on tapahtunut. Samoin kolmessa neljästä pahoinpitelytapauksesta
alkoholi on ollut perinteisesti mukana. Tämän
vuoden ensimmäisen vuosikolmanneksen aikana törkeiden
pahoinpitelyjen määrä on noussut lähelle 750:tä viime
vuoden 629:stä. Nämä asiat on noteerattu
niin, että valvontaa on poliisin puolelta pyritty lisäämään
ja yhteistyötä eri viranomaisten kanssa kasvattamaan.
Alkoholihaittojen ehkäisemiseksi poliisi järjestää tehovalvontaviikon
tämän kuun lopussa. Siinä kiinnitetään
erityistä huomiota alkoholin nauttimisesta aiheutuviin
häiriöihin yleisillä paikoilla, alaikäisten
luvattomaan alkoholin nauttimiseen, ja kotihälytysten yhteydessä erityisesti huomiota
kiinnitetään päihdeongelmaisten hoitoon
ohjaukseen. Tämän valvontaviikon erityisenä tavoitteena
on lisätä johtopäätöksiä ja
yhteistyötä sosiaaliviranomaisten kanssa, jotta
löytyisi yhteinen toimintamalli muun muassa perheväkivaltatilanteisiin.
Timo Seppälä /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kuten pääministeri
totesi, nyt voidaan tuoda autokuormittain myöskin alkoholia
maahan luvallisesti tai sitten harmaan talouden käyttöön. Asialla
on myöskin toinen puoli. Nyt on takavarikoitu ja verotettu
tällaisia täysiä kuormallisia, mutta
joku voi tuoda lain sallimissa puitteissa myöskin omaan
käyttöön ja juhliinsa juomia, mutta niistä ei
saada ennakkopäätöstä. Tiedossani
oleva henkilö täyttää syyskuussa
50 vuotta, ja hän kysyi Tullihallitukselta ennakkotietoa,
voiko hän tuoda niin ja niin paljon juomia verotta, mutta
hän ei saanut siihen vastausta. Ilmoitettiin, että päätös
ratkeaa tullaushetkellä.
Eikö tämä ole kansalaisen oikeusturvan
kannalta outo asia?
Toinen valtiovarainministeri Ulla-Maj Wideroos
Arvoisa puhemies! Kyllä Tulli on varmaan toiminut aivan
oikein, elikkä ei voi etukäteen ihmisille ilmoittaa,
minkä verran voi tuoda omaan käyttöön,
vaan se päätös tapahtuu sillä hetkellä,
kun se henkilömatkustaja tuo sen määrän
Suomeen. Tulli suorittaa silloin niin sanotun puhuttelun ja arvioi
sillä hetkellä, onko tämä määrä sitten
oikeutettu ja tuleeko se omaan käyttöön.
Annika Lapintie /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ruotsissa suoritetuissa tutkimuksissa
on todettu, että tehokkain keino vaikuttaa alkoholin kulutukseen
on ensinnäkin hinta, toiseksi monopoli ja kolmanneksi ikärajat.
Hallitus on nyt sitten päättänyt luoda
tällaisen koelaboratorion, jossa on kaikkein tehokkaimmasta
keinosta säännellä alkoholin kulutusta
luovuttu. Mutta kuten ministeri Rajamäen puheenvuorosta
kävi ilmi, niin sehän oli kai hallituksen tarkoituskin.
Siitä huolimatta halusin kysyä, kun eilen
oli Turussa Lastensuojelun Keskusliiton seminaari, jossa pohdittiin
nimenomaan alkoholin kulutuksen lisääntymistä ja
siirtymistä viineistä väkeviin. Siellä todettiin,
että tämä tilanne tulee lisäämään
erityisesti lasten pahoinpitelyjä ja lastensuojelun ongelmia
Suomessa. Syynä on se, että lasten pahoinpitelytapaukset
kodeissa johtuvat juuri vanhempien päihdeongelmista ja
toisaalta mielenterveysongelmista, jotka myös usein liittyvät
yhteen.
Kuuluuko tämäkin hallituksen kokeiluun, että näin
täytyy tapahtua, vai aiotaanko asialle tehdä jotain?
Ed. Kimmo Kiljunen merkitään
läsnä olevaksi.
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Tietenkään hallitus ei ole
halunnut sitä, että suomalaiset tämän
veropäätöksen jälkeen joisivat
itsensä umpihumalaan ja pahoinpitelisivät perheitään.
Ei tietenkään, mutta me olemme olleet pakkotilanteessa.
Nämä ratkaisut on ollut pakko tehdä.
Toisaalta me yritämme tehdä sen, minkä hallitus
voi tehdä luomalla alkoholipoliittisen ohjelman, luomalla kumppanuutta,
kiinnittämällä huomiota vanhempien vastuuseen
ja tietysti sitten koko yhteiskuntapolitiikalla ennalta ehkäisemään
perheitten ongelmia.
Mutta se on ihan tosiasia, että mielenterveyshäiriöt
yhdistettynä alkoholiin ovat kaikkein vaikeimpia. Enkä usko,
että tällä veropäätöksellä näihin
asioihin voidaan kovin paljon vaikuttaa puoleen eikä toiseen.
Sinne tarvitaan sitten aivan erityistoimenpiteitä, ja siinähän
meillä on Perhe- ja lähisuhdeväkivallan
ehkäisyohjelma, jossa julkinen sektori, valtio ja kunnat,
ottavat nyt entistä suuremman vastuun niin, että henkilöstöä koulutetaan
näitten asioitten huomaamiseen ja niiden asioiden hoitamiseen.
Kyllä me teemme ihan konkreettisia asioita kuntatasolla
ihmisten auttamiseksi. On myönnettävä,
että osaamista ei esimerkiksi terveydenhuollossa ole ollut
riittävästi, mutta nyt asiaan kiinnitetään
huomiota.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt todella alkoholiongelmat ovat lisääntyneet
hyvin monitasoisesti. Me olemme saaneet alkoholipoliittisen ohjelman,
ja siellä on erittäin hyviä asioita kyllä kirjattu.
Minun kysymykseni on, kun täällä todetaan
tästä lisääntyneestä tarpeesta,
että paitsi yksilöllä on vastuu niin
tietysti yhteiskunnalla ja nyt kunnilla eli paikallisella tasolla
ja myös lääneillä, millä tavalla
nyt sitten, jos ajatellaan, että jo nyt ihmiset eivät
ole esimerkiksi maksusitoumuksia hoitoon saaneet riittävästi
tai tarpeisiin vastaavasti, niin millä tavalla tämä on ajateltu
resursoida, jotta tätä kattavuutta tulisi, eli että kaikki
saavat hoitoa ja laadukasta hoitoa. Millä tavalla nämä on
resursoitu ajatellen myös läänien tasoa,
koska tiedämme, että esimerkiksi lastensuojelussa
kaikkeen siihen, mitä lastensuojelukentällä valvontaa
tarvittaisiin läänien tasolta, ei ole riittävästi
resursseja? Onko sitä määrällisesti
tarkoitus lisätä ja myös ihan näitä henkilölisäyksiä ja
rahalisäyksiä?
Sosiaali- ja terveysministeri Sinikka Mönkäre
Arvoisa puhemies! Kunnat saavat nyt tällä hallituskaudella
joka vuosi vuositasolla lisää rahaa sosiaali-
ja terveysministeriön momentilta nimenomaan sosiaali- ja
terveyspalvelujen järjestämiseen. Ihan erikseen
on vielä Sosiaalialan kehittämisohjelmassa oma
korvamerkitty määrärahansa, joka on tarkoitettu
siihen, että henkilöstöä lisätään
ja henkilöstön koulutusta järjestetään.
Kyllä nyt enemmän kuin moniin moniin vuosiin annetaan
rahallisia resursseja kunnille lisää. Näitten
kumppanuussopimusten ja alkoholipoliittisten ohjelmien ja tämän
tyyppisten ohjelmien kautta annetaan vinkkejä ja neuvoja
siitä, mihin asioihin pitää kiinnittää huomiota.
Ne alan osaajat ja tietäjät ovat siellä kuntatasolla,
ja me kannustamme nyt näitä ihmisiä hankkimaan
lisää ammattitaitoa ja tarttumaan näihin
asioihin ja priorisoimaan niitä kuntatasolla.
Osmo Soininvaara / vihr:
Arvoisa puhemies! Pääministeri sanoi, että kulutuksen
kasvu vastaa sitä, mitä ennakoitiin. Itse kyllä luen
näitä tilastoja toisin. Tämä on
ollut suurempaa kuin ennakoitiin, ja se alkoi heti maaliskuun alussa.
Se ei ole noussut Viron EU-jäsenyyden myötä,
vaan nimenomaan hinnanalennuksen myötä. Kyllä oma
mielipiteeni on se, että tätä hintarakennetta nyt
ainakin pitäisi korjata, koska selvästi tässä nyt
häntä heiluttaa koiraa.
Suomessa on nimenomaan viinan myynti lisääntynyt
tavattomasti. Se on lisääntynyt nimenomaan Alkoissa,
paljon enemmän kuin tuonti ulkomailta on lisääntynyt.
Yksinkertaisesti kun alkoholi viinana on kaikkein halvinta, halvempaa kuin
viineinä tai oluena, niin suomalaisia, joita vuosikymmeniä on
opetettu siirtymään miedompiin juomiin, opetetaan
nyt siirtymään väkevämpiin.
Siinä mielessä kysyn:
Eikö todellakaan nähdä mitään
syytä korjata tätä päätöstä,
että päästäisiin uudestaan hintarakenteeseen,
joka suosisi mietoja juomia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Puhemies! Hallituksella ei ole voimassa olevaa suunnitelmaa
ryhtyä muuttamaan näitä veroratkaisuja, mutta
on itsestäänselvää, että kun
kokemukset tästä muutoksesta karttuvat, niin jossain
vaiheessa varmastikin vaikutukset lasketaan yhteen ja arvioidaan
tilannetta, mutta tällä hetkellä ei tällaiseen
ennakointiin kannata ryhtyä. Muistutan kuitenkin siitä,
että väkevien tuonti Virosta on kaikkein helpointa.
Siinä saa kevyimmillä kuljetuksilla eniten alkoholiprosentteja
tuotua, ja jos hintaero Suomeen nähden olisi kovin suuri,
niin me tulisimme varmasti näkemään erittäin
merkittävän turistituomisten määrän
kasvun Virosta. Tässä suhteessa jonkin verran
kyllä olen yllättynyt siitä keskustelusta,
jota on käyty. Ikään kuin unohdetaan
se riski, joka sisältyy tähän Virosta tapahtuvan
tuonnin helppouteen. Se on todella helppoa nyt, ja jos hintaero
olisi liian suuri, niin se kulutuksen kasvu tulisi sitä kautta.