Tämä sivusto käyttää evästeitä. Lue lisää evästeistä
Alta näet tarkemmin, mitä evästeitä käytämme, ja voit valita, mitkä evästeet hyväksyt. Paina lopuksi Tallenna ja sulje. Tarvittaessa voit muuttaa evästeasetuksia milloin tahansa. Lue tarkemmin evästekäytännöistämme.
Hakupalvelujen välttämättömät evästeet mahdollistavat hakupalvelujen ja hakutulosten käytön. Näitä evästeitä käyttäjä ei voi sulkea pois käytöstä.
Keräämme ei-välttämättömien evästeiden avulla sivuston kävijätilastoja ja analysoimme tietoja. Tavoitteenamme on kehittää sivustomme laatua ja sisältöjä käyttäjälähtöisesti.
Ohita päänavigaatio
Siirry sisältöön
Tarkistettu versio 2.0
Värderade talman! Det finns vårdnadshavare som missbrukar sin ställning och överför skulder på sina barn efter att de själva förlorat sin kreditvärdighet. Över 400 minderåriga barn är antecknade som överskuldsatta i det riksomfattande registret över betalningssvårigheter. Ett vanligt exempel är att en vårdnadshavare köper ett motorfordon för att sedan anteckna det i barnets namn, och därmed blir barnet ägare och ansvarig för skatter och försäkringsavgifter som föräldern avsiktligt låter bli att sköta. Vid en utmätning är vårdnadshavaren inte automatiskt skyldig att betala den minderårigas skulder. Eftersom de flesta minderåriga är så gott som medellösa får de efter utmätningsförsök förr eller senare en anteckning i kreditregistret. Även ifall skulden betalas förblir anmärkningen om betalningssvårigheten antecknad i kreditupplysningsregistret i två till fem år. Det här kan göra det omöjligt för barnet att vid myndig ålder få kreditkort eller studielån. Jag frågar därför av regeringen:
Vad har regeringen för avsikt att göra för att skydda ett minderårigt barn mot att råka ut för en sådan här situation?
On useita huoltajia, jotka käyttävät asemaansa väärin ja siirtävät velkansa lapsilleen sen jälkeen, kun itse ovat menettäneet luottokelpoisuutensa. Yli 400 alaikäistä lasta on merkitty ylivelkaantuneiksi maanlaajuiseen maksuhäiriörekisteriin. Ulosmittauksessa huoltaja ei ole automaattisesti velvollinen maksamaan alaikäisen velkoja. Koska useimmat alaikäiset ovat lähestulkoon varattomia, saavat he ulosmittausyrityksen jälkeen merkinnän luottorekisteriin. Vaikka velka maksettaisiin, merkintä maksuhäiriöstä pysyy luottotietorekisterissä 2—5 vuotta. Se voi tehdä luottokortin tai opintolainan saamisen lapselle mahdottomaksi tämän tultua täysi-ikäiseksi. Kysynkin siksi:
Mitä hallitus aikoo tehdä suojellakseen alaikäisiä lapsia joutumasta tämmöiseen tilanteeseen?
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Lasten suojeleminen vanhemmiltaan ja vanhempien väärinkäytöksiltä on hankala kysymys, oli kysymys sitten väkivallasta tai tällaisesta taloudellisesta keplottelusta, josta edustaja kysyi. Tässä julkitulleiden tapausten perusteellahan pitää kehottaa viranomaisia tarkkuuteen juuri näissä tilanteissa ja esimerkiksi luottolaitoksia seuraamaan, minkälaisia velvoitteita siirretään alaikäisten lasten nimiin. Meillä on holhouslainsäädäntö, joka asettaa ehtoja tietyille siirroille, milloin pitää tulla ulkopuolinen objektiivinen taho mukaan siihen oikeustoimeen, jotta voi tällaista tapahtua. Osa näistä 400 tapauksesta, joihin viitattiin, on tavallaan virhekirjauksia niin, että tosiasiallisesti ei oikeudellisesti pitävää siirtoa tai saantoa ole tapahtunut. Mutta joka tapauksessa pitää selvittää ja purkaa näitä tilanteita. Tällainen vanhempi voi syyllistyä esimerkiksi petokseen tai ulosottovelallisena epärehelliseen toimintaan, siis rangaistavaan tekoon, jos tällaisia määrätietoisia toimia tehdään, ja siinä mielessä tällainen asian tutkiminen on paikallaan, kun sellaisia ilmaantuu. Mutta tuommoista (Puhemies: Aika!) yleispätevää lääkettä, koska ne tilanteet ovat hyvin (Puhemies koputtaa) erilaisia, ei voi antaa.
Värderade talman! Kunde regeringen tänka sig att starta en utredning och vidta åtgärder för att helt enkelt komma åt det här problemet?
Arvoisa puhemies! Tässähän suurin intressi on erityisesti luotonantajatahoilla ja perintäyhtiöillä, ja ne varmasti tätä selvitystä tekevätkin. Tosiaan yhdessä esimerkiksi ulosottoviranomaisten ja veroviranomaisten kanssa tätä on syytä käydä läpi. En lähde lupaamaan, tarvitaanko erillinen elin vai riittääkö normaali viranomaisyhteistyö, mutta asiaa on kyllä syytä penkoa.
Puhemies:
Kysymys on loppuun käsitelty.