Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Onko ministeri ... On paikalla. Turha kysyä,
jos ministerit eivät ole paikalla.
Arvoisa puhemies! Huolimatta antamistaan lupauksista hallitus
näyttää unohtaneen vanhukset. Hallituksen
täytyy tietää, että sosiaali-
ja terveydenhuollon valvonnassa on pahoja aukkoja. Julkisuuteen
on tullut kolme karmaisevaa vammaisten ja vanhusten surmavyyhteä.
Nämäkin olisi saatettu estää,
jos valvonta olisi ollut tehokkaampaa.
Vaikka meillä on paljon hyvää vanhustenhoitoa
ja henkilökunta on osaavaa ja vastuuntuntoista, on meillä edelleen
aivan liian paljon kokemuksia sekä heikkotasoisesta laitoshoidosta
että puutteellisesta avohoidosta. Valvonnan puutteiden
lisäksi hoitajapula on huutava. Tästä aiheutuu
kiirettä, joka taas aiheuttaa vanhuksille turvattomuutta.
Vanhukset odottavat ja ansaitsevat huolenpitoa ja palvelua.
(Puhemies: Minuutti!) Selvitykset eivät meille enää riitä.
Nyt pitää toimia.
Arvoisa puhemies! Kysyisinkin hallitukselta: Aikooko hallitus
taata vanhuksille turvallisen elämän ja mitkä ovat
hallituksen keinot tähän?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Päinvastoin kuin kysyjä kertoo,
niin tämä hallitus on nimenomaan toiminut tämän
valvonnan suhteen. Meiltähän on puuttunut tällainen
valtakunnallinen sosiaalipuolen valvonta täysin, ja nyt
se on rakentumassa, elikkä 2010 aloitetaan, ja me olemme
nyt jo täydessä vauhdissa siellä. Meillä on
sovittu, että Valvira tekee sen ja nimenomaan niin, että meillä saadaan
tämä sosiaalipuolen valvonta nyt sekä valtakunnan
tasolla että aluetasolla kuntoon. Tähän
asti sitä ovat hoitaneet vain lääninhallitukset,
joskin ansiokkaasti, mutta totta kai ymmärrän,
että kun valtakunnallinen valvonta ja ohjaus on puuttunut,
niin siinä on ollut sitten kehittämisen varaa.
Aina pitää muistaa se, että kun kysymys
on tällaisesta asiasta kuin ikäihmisten palvelut
ja yleensä sosiaali- ja terveyspalvelujen valvonnasta,
niin täysin aukotonta järjestelmää ei
pystytä kehittämään. Mutta hyvin
paljon on tapahtunut viime vuosien aikana, ja tämähän
vaatii myös monien ministeriöitten yhteistoimia
ja siinäkin ollaan jo pitkällä niin työministeriön
kuin oikeusministeriönkin kanssa.
Sinikka Hurskainen /sd:
Arvoisa puhemies! Järjestelmässä on
kyllä aukkoja niin, että korjaamisen varaa on.
Vanhustenhuollon laatusuositukset on uusittu, mutta niiden seuranta
ja valvonta kulkevat jälkijunassa. Ikääntyvän
väestön oikeuksia turvaamaan tarvitaan laki vanhustenhuollosta.
Miksi hallitus ei ole ryhtynyt toimiin lain säätämiseksi?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vanhustenhuollon laatusuositukset on
ensimmäisen kerran annettu 2001, ja on seurattu sitä,
miten ne on otettu siellä kunnissa. Yllättävän
hyvin. Mutta siitä huolimatta 2008 Kuntaliiton kanssa annettiin
vielä päivitetyt vanhustenhuollon laatusuositukset,
ja totta kai ensin pitää jonkun asian lähteä liikkeelle
ennen kuin sitä voi arvioida. Tässäkin
tilanteessa meillä on koko ajan arviointi meneillänsä,
ja muun muassa tämän kevään
aikana saamme lisää tietoa, onko nämä laatusuositukset — joissa on
kolme tärkeää asiaa: ennalta ehkäisevä työ, kotiin
vietävät palvelut ja laitoshoidon uusi konseptointi — otettu
siellä kunnissa nyt sitten vaarin. Nämähän
ovat sellainen kustannusvaikuttava malli, elikkä todellakin
halvempi tapa hoitaa tämä asia kuin nykymeno ja
vielä kaiken lisäksi paljon, paljon inhimillisempi.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Laatu on sinänsä hyvä asia,
mutta laatua ei synny kunnissa, ellei kunnilla ole voimavaroja laadun toteuttamiseen.
Tarkastusvaliokunta kiinnitti tässä huomiota viime
talvena siihen, että tämä informaatio-ohjaus,
jota nämä laatusuosituksetkin ovat, ei ole riittävä tapa
saada kuntia toteuttamaan sitä, esimerkiksi vanhusten osalta,
mitä perustuslakikin edellyttää.
Aikooko ministeriö toimia siten, että informaatio-ohjauksesta
siirryttäisiin normi- tai resurssiohjaukseen?
Valtiovarainministeriltä kysyn: Milloin te aiotte turvata
kuntien valtionosuudet sille tasolle erityisesti terveydenhuollon
ja erityisesti vanhustenhuollon osalta, että ne oikeasti
riittävät? Tällä hetkellä,
kun kunnissa virkamiehet kuulevat puhetta siitä, kuinka
valtionosuudet sen kuin kasvavat vaan, niin siellä tulee
lähinnä kyyninen olo.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Muun muassa tälle vuodelle
on annettu valtionosuuksia lisää nimenomaan näitten
laatusuositusten toimeenpanoon ja lisäksi myöskin
siihen, että ennalta ehkäisevät kotikäynnit
voitiin aloittaa jo 75-vuotiaille, kun ne aikaisemmin oli 80 vuotta
täyttäneille.
Edustaja kysyy näiden sitovuustasojen nostamisesta,
joka on meillä hallitusohjelmassakin kirjattu. Elikkä suositusten
sitovuustasoa nostetaan, todetaan hallitusohjelmassa, ja siitä on
hyvä esimerkki tänä päivänä valtioneuvostossa
tehty muutos kouluterveydenhuollosta. Aikaisemmin on annettu suosituksia,
ja kun ne eivät päteneet, niin annettiin asetus.
Myös tässä tilanteessa nyt tehdään
niin, että arvioidaan näiden suositusten toimeenpanoa
ja myöskin sitä, otetaanko ne siellä kunnissa
huomioon ja sitten sen jälkeen tehdään
arvio, tarvitaanko myöskin vahvistavaa lakia tai asetusta.
Tämä oli myöskin siihen edelliseen kysymykseen
vastausta.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Vanhustenhuollossa sosiaalipalveluista perittävä asiakasmaksu
perustuu asiakkaan maksukykyyn suhteessa palvelujen käyttöön,
ja ikäihmiset hankkivat palveluja julkisten palvelujen
ohella myös yksityisiltä. Kysynkin arvoisalta
ministeriltä:
Onko maksujärjestelmään suunnitteilla
muutoksia? Monen pienituloisen eläkeläisen tulot ovat
täysin riittämättömiä palvelumaksuista
aiheutuvia menoeriä kattamaan.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Nämä asiakasmaksuthan ovat
meillä muun muassa Sata-komiteassa pohdittavana, miten
esimerkiksi nämä maksukatot, joita meillä on
tällä hetkellä kolme, toisistaan irrallisina
kertyvät. Se on sellainen erittäin tärkeä asia
korjata. Mutta miten se korjataan, se on nyt vielä pohdinnan
alla. Mutta kaiken kaikkiaan näitä asiakasmaksuasioita
nyt on selvityksen alla. Meillähän on tämä avo-
ja laitoshoidon välisen raja-aidan madaltaminen, ja siinä on
jo muutoksia tehty, elikkä se on parantanut myöskin
vanhusten ja pitkäaikaissairaitten asemaa.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! Myös tähän vanhustenhoitoon
tietysti kuuluu laadukas asuminen ja se, että vanhus voi
viihtyä kotona mahdollisimman pitkään.
Yksi tärkeä asia on tietysti tämä tietoliikennepuoli,
jos todellakin puhelinverkkoja vedetään pois,
niin miten vanhukset pystyvät laajakaistan kautta kommunikoimaan
sieltä. Olisin kysynyt tätä asiaa nimenomaan
viestintäministeriltä:
Miten pidetään huolta siitä, että harvaan
asutulla alueella vanhukset pystyvät kotoa käsin
toimimaan, ja että heillä on sellaisia puhelimia,
joilla voidaan olla myös yhteydessä, koska on
erittäin hankala toimia näillä nykyaikaisilla
viestintävälineillä? Tietokoneen käyttö esimerkiksi
on erittäin vaikeaa monille vanhuksille ja kännykänkin
käyttö. Miten turvataan se, että mahdollisimman
pitkään voi asua kotonaan ja olla myös
sieltä yhteydessä ja että kaikki nämä välineet
toimivat?
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Eduskunta on juuri vähän
aikaa sitten hyväksynyt lain, jossa laajakaistoista tehtiin yleispalvelua
elikkä jokaisen kansalaisen perusoikeus. Näin
ollen tämä lainsäädäntö mahdollistaa
sähköisten palvelujen kehittämisen ja
myös niitten hoitomuotojen kehittämisen, joissa
hyväksikäytetään teknologiaa
niin, että vanhukset voivat mahdollisimman pitkään
olla kotona ja saada tiettyjä palveluja kotiin sähköisesti.
Tämä laki on tulossa voimaan heinäkuussa
ja sen jälkeen, kun viestintävirasto on määritellyt
yleispalveluyritykset, jokaisella on oikeus vaatia tätä 1
megan yhteyttä. Mutta sanotaanko, että tietysti suurempi
haaste kuin ehkä tämä infrastruktuuri on
sekä näitten sähköisten palveluiden
kehittäminen että myös se osaamisen tuonti
näille ikäihmisille, joilla ei välttämättä ole
kokemusta teknologian käytöstä. Kännyköitä koko
ajan kehitetään siihen suuntaan, että on
tarjolla myös laitteita, jotka ovat hyvin yksinkertaisia
ja ikäihmisille sopivia. Kytkykauppa muun muassa mahdollistetaan
myös gsm-puhelimilla silloin, kun ne ovat turvapuhelimia
(Puhemies: Minuutti!) tai niihin on liitetty tämmöisiä erityisryhmille
tarjottavia palveluja.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! Vanhustenhuollon laatusuositukset ovat saaneet erittäin
hyvää palautetta kunnista. Erinomaista on myöskin
se, että vanhustenhuoltoon on tullut lisää rahaa.
Se ei tietenkään yksin riitä, että hallitus
toimii tässä vaan myöskin kunnissa tarvitaan toimia.
Esimerkiksi Helsingissä eilen kävimme ison keskustelun
näiden laatusuositusten pohjalta ja viemme Helsingin vanhustenhuoltoa
näiden laatusuositusten suuntaan. Ministeri Risikolta kysyisin:
Sanoitte, että vielä on vaikea arvioida, mitä kunnissa
on tapahtunut, mutta haluaisin kysyä, kun näissä laatusuosituksissa
on erityisesti terveyden edistäminen ja kuntoutuksen
painottaminen vanhustenhuollossa, koska tällä hetkellä on liikaa
makuuttavaa laitoshoitoa, mitä muita toimia on tulossa
hallituksen puolelta ja teidän puoleltanne, että me
saisimme lisää elämää sinne vanhusten
vuosiin ja lisää liikuntaa ja sitä terveyden
edistämistä?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Meillä on ollut työryhmä, joka
on pohtinut, miten esimerkiksi tällaista ennalta ehkäisevää työtä ja
kuntouttavaa työtä voidaan edistää siellä kunnissa,
koska toimintakykyä kannattaa ylläpitää kaikin
keinoin kaiken ikäisillä, jotta se kotona asuminen
sitten onnistuu, niin kuin me jokainen haluamme asua mahdollisimman
pitkään kotona. Ja näitä erilaisia
hyviä käytäntöjä, mitä kunnissa
on kehitetty, tuon Kaste-ohjelman kautta sitten levitetään,
ja tällaisessa ennaltaehkäisevässä työssä on
se painopiste.
Tuohon kysymykseen vielä lisäisin vastauksena,
että kaikkein haasteellisin juttu kunnissa on nimenomaan
se — kun monessakin kunnassa on tarjolla vaan joko kotihoito
tai terveyskeskuksen vuodeosasto — että miten
saadaan se palvelurakenne semmoiseksi, että se todella
vastaa niitä tulevaisuuden tarpeita. Jo vuonna 1988 Tanskassa
tehtiin laki, että ei saa rakentaa vanhustenhuollon laitoksia
ja siihen meidän tulisi pyrkiä, että se
kotona asuminen olisi ensisijaista.
Tarja Tallqvist /kd:
Arvoisa puhemies! Tässä vanhustenhoidossa
ovat nämä laatusuositukset tosi huippua, mutta
niillä ei ole mitään merkitystä käytännössä.
Niin kauan kuin nämä tarkastukset, ne harvat,
jotka tehdään, tehdään sillä lailla,
että johtajalle ilmoitetaan, että tulemme kolmen
kuukauden kuluttua varttia vaille kolme sinne tarkastamaan, niin
silloin on kaikki hyvin. Niihin paikkoihin täytyy mennä yllättäen,
aivan niin kuin mennään rakennukselle, aivan niin
kuin mennään näihin ravintoloihin, silloin
näkee sen totuuden. Minulle tulee joka päivä,
voi sanoa, sähköpostia, avunhuutoja hoitajilta,
jotka kertovat totuuden siitä , millaista on, kun on alimiehitystä,
kun ei ole ammattitaitoista hoitohenkilökuntaa. Meillä on
näitä isoja yrityksiä, esimerkiksi Esperi
Care, jotka nyt tekevät vanhustenhoitoa aivan bisneksenä.
Alussa kaikki on ihan loistavasti ja sen jälkeen ... (Eduskunnasta:
Kysymys!) — Tulee kysymys. (Puhemies: Kysymykseen, minuutti
kulunut!) — Sen jälkeen kun tiedetään,
että näitä tarkastuksia ei tehdä tämä koko
homma laskee kuin lehmän häntä ja kyse on
elävistä ihmisistä. Elikkä kysyn
ministeriltä:
Eikö tämmöistä nyt voisi
tehdä, että edes joku menisi sinne katsomaan,
mitä se arki on tänä päivänä vanhusten
hoitokodeissa?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Kysyjäkin tietää toki
sen, että ei voi olla niin, että valvoja kököttää koko ajan
siellä laitoksessa, koska sellaisia resursseja meillä ei
ole. Mutta me olemme nyt juuri tekemässä tällaisia
kriteerejä, mitä esimerkiksi siellä laitoksessa
pitäisi olla, ja sen jälkeen myöskin, että meillä olisi
resursseja siihen, että voitaisiin suunnitella hieman toisella
lailla metodeja tämän valvonnan tekemiseen. Kysyjä on
siinä aivan oikeassa, että aivan eri tyylillä sitä valvontaa
pitää pystyä tekemään,
mitä tähän asti on pystytty, ja siitä syystä tätä valtakunnallista
kehittämistä nyt juuri tehdäänkin,
mutta meillä ei tule valitettavasti koskaan olemaan sellaista,
että olisi niin kuin jokaista organisaatiota kohti oma
valvojansa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa puhemies! On totta, että suomalainen vanhus
tuntee tänä päivänä turvattomuutta
enemmän kuin pitkään aikaan. Eduskunnan
oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio on muun muassa joutunut tähän
asiaan puuttumaan kysymällä lääninhallituksilta,
mikä on suomalaisen vanhustenhuollon tila. Poliitikkojen
pitäisi hävetä, että eduskunnan
oikeusasiamiehen täytyy tähän puuttua,
kun poliitikoilla ei ole kykyä. Otan kaksi esimerkkiä:
Asiakaspalvelumaksut. Kunnissa on otettu käyttöön
erityiset tehostetun palvelun yksiköt, joissa muun muassa
90-vuotias rintamaveteraani maksaa kaikki rintamalisät
ja Kelan hoitotuet kunnalle ja sitten vielä eläkkeestä otetaan
osa. Koska tulee sellainen lainsäädäntö,
että estetään kunnissa tällainen
ryöstäminen, että vanhukselta kupataan
kaikki rahat?
Toinen on omaishoito. 300 000 ihmistä vartoo omaishoitopalveluista
tänä päivänä jonkunlaista vastaantuloa.
30 000 suomalaista omaishoitajaa saa jonkunlaisen korvauksen.
Arvoisa ministeri, voitteko vastata, koska näille vanhuksille
vastataan myönteisellä tavalla, että turvallisuus
lisääntyy?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Nämä ovat todella
tärkeitä kysymyksiä. Sen lisäksi,
että pitää olla turvallista, pitää olla
totta kai taloudellinen toimeentulo turvattu myöskin. Nimenomaan
tämä hoitotuki ja omaishoidontuki ovat siellä Sata-komiteassa
nyt pohdittavana, voidaanko niitä jollain lailla yhdistää ja
kuinka paljon voidaan esimerkiksi niiden tasoa korottaa tai mitä voidaan
tehdä. Jos omaishoidontuki saadaan nyt, niin kuin on suunnitelmissa,
Kelan maksettavaksi, se helpottaa nykyistä tilannetta,
jossa omaishoidontuen saamiselle on erilaiset kriteerit riippuen
siitä, missä kunnassa ihminen asuu.
Omaishoidontuki ei ole subjektiivinen oikeus vaan se on määrärahasidonnainen,
ja se riippuu tietenkin sitten siitä, kuinka paljon kunnat
varaavat omaishoitoon. Ja tämä on kyllä tärkeää kunnissa
nyt huomioida, että omaishoidontuesta ei kannata ottaa
pois, koska omaishoito on kaikkein edullisinta ja, sanoisin, kaikkein
inhimillisintä hoitoa.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Professori Sirkka-Liisa Kivelä on
perehtynyt vanhustyöhön aika paljon ja kritisoinut
sitä. Hänen kirjoituksissaan on käynyt
ilmi se, että meillä vanhuslääketieteeseen
ei panosteta koulutuksessa riittävästi, ja on
esitetty arvioita siitä, että meillä psyykenlääkkeitä vanhuksille
käytetään kolme kertaa enemmän
kuin esimerkiksi Norjassa ja Ruotsissa.
Arvoisa puhemies! Kysyn, mitä mieltä asianomainen
ministeri on siitä, pitäisikö koulutuksessa
tähän vanhuslääketieteeseen
panostaa enemmän.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Olen kysyjän kanssa samaa
mieltä, että kyllä. Sosiaali- ja terveysministeriö on
lausunut, kun on pohdittu, mitkä ovat niitä erikoisalueita
ja erikoislääkärikoulutuksia, että geriatrian
erikoislääkärikoulutusta halutaan lisätä.
Sen lisäksi myöskin vanhusten lääkehoito vaatii
osaamista. Sitä tarvitaan kaikille terveydenhuollon henkilöstöille
ja myöskin sosiaalipuolen henkilöstölle,
että osataan arvioida, onko nyt annettu oikeat lääkkeet
vai eikö.
Sitten on tarpeen myöskin tämä lääkehoidon kokonaisarviointi,
johon nyt koulutetaan tällä hetkellä proviisoreita
ja farmaseutteja ja lääketieteen edustajia ja
hoitotyön edustajia, että yhdessä voitaisiin
arvioida, mikä lääke on sopiva ja mitä lääkkeitä ei
voi yhdistää. Se on myöskin tämmöinen
nyt meneillään oleva hanke, kyllä näitä on
paljon käynnissä, kunhan ne vaan hyödyntävät
sitten siellä kunnissa. Pitää aina muistaa,
että paljon vanhustenhuollosta päätetään siellä kunnissa.
Tässä valvonnassakin on myöskin tärkeä asia, että lääninhallitukset
tekevät kuntien kanssa hyvää yhteistyötä,
ja aivan niin kuin ed. Tallqvist täällä sanoi,
niitä metodeita valvontaan pitää kehittää.
Meillä on paljon oppimista muista Euroopan maista, miten
valvotaan näitä laitoksia.
Hannakaisa Heikkinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vanhusten sairaanhoitajana ja vanhusten palvelukeskuksen
osastonhoitajana hieman surullisena kuuntelen tätä keskustelua,
että valvontaa lisäämällä vain
pyrittäisiin siihen laadun parantamiseen. Kun tämä ensimmäinen
SDP:n alkuperäinen kysymys oli näistä surullisista
tapauksista, joissa hoitaja on tehnyt kauheuksia työssä,
niin valvontaa todellakin pitäisi paljon lisätä, jokaisen
perässä pitäisi olla valvoja, jos sillä keinolla
pystyttäisiin tällaiseen puuttumaan.
Olennaista on ensinnäkin se, että mielenterveysongelmat
todetaan ajoissa. Toisekseen työpaikoilla pitää olla
kivaa, ja siihen pitää puuttua, että johtamista
parannetaan, työhyvinvointia parannetaan. Ja vanhustenhoito
pitää saada halutuksi alaksi. Myös sitä kautta
saadaan lisää ihmisiä hoitamaan vanhuksia.
Tämmöisillä kauhukuvioilla ei hoitoa
paranneta eikä saada (Puhemies: Nyt kysymykseen, minuutti
on kulunut!) uusia hoitajia. Kysymys, arvoisa puhemies, on:
Millä tavalla olemme puuttuneet tällä hallituskaudella
mielenterveysongelmien parantamiseen ja ennalta ehkäisyyn
ja varhaiseen toteamiseen?
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Mieli 2009 -ohjelma, joka valmistui
tässä pari kuukautta sitten, otti kantaa juuri
siihen, miten esimerkiksi mielenterveys- ja päihdetyö ja
-hoito pitäisi järjestää kunnissa.
Ja siellä nyt niitä pullonkauloja ovat nimenomaan lasten
ja nuorten mielenterveyspalvelut, avopalvelut, mutta myöskin
ikäihmisten mielenterveysongelmien huomioiminen eli sen
erottaminen, mikä on dementiaa, mikä on mielenterveysongelmaa
jne., mutta myöskin sitä osaamista täytyy
löytyä sieltä kaikilta.
Itse olen sitä mieltä, että kaikilla
sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöillä tulee
olla osaamista myös mielenterveyden hoitamiseen ja myös vanhustenhuollossa
toimivilla erityisesti. Se on koulutuskysymys, mutta on myöskin
tietysti tarpeen se, että on halua lähteä kehittämään
itseänsä täydennyskoulutuksen avulla.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Suomalaisen yhteiskunnan komea keksintö toisen
maailmansodan jälkeen oli luoda äitiysneuvolajärjestelmä.
Tuolloin meillä oli paljon lapsia ja loimme erinomaisen,
maailmallakin mainetta saaneen ennaltaehkäisevän
terveydenhuoltojärjestelmän. Tänä päivänä meillä on
paljon vanhuksia. Olisiko tarkoituksenmukaista luoda ikäihmisten
neuvolajärjestelmä esimerkiksi siten, että kaikille
yli 75-vuotiaille tehtäisiin säännöllinen
terveystarkastusmahdollisuus kerran vuodessa? Tässä voitaisiin
antaa sekä kuntoutusohjeita että terveydenhuoltoon,
ravitsemukseen ja muuhun liittyviä ohjeita. Tämä olisi
erinomainen tapa nimenomaan ennaltaehkäisevään
toimintaan, johon ministeri täällä viittasi.
Eli ikäihmisille oma neuvolajärjestelmä.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelmassa lukee, että luodaan
ikäihmisille palvelu- ja neuvontakeskus tai toisin päin,
neuvonta- ja palvelukeskusverkosto, ja sitä me olemme juuri
siellä tekemässä. Tämä Ikäneuvo-työryhmä,
josta äsken mainitsin, on antamassa raporttiansa juuri,
siitä tiedotustilaisuus pidetään muistaakseni
12. päivänä ja siellä on nimenomaan
esillä, miten me voisimme tätä verkostoa
levittää. Meillähän on muutamilla
paikkakunnilla tai aika useallakin aivan loistavia esimerkkejä.
Otetaan nyt esimerkiksi Seinäjoki. Siellä on tällainen
Ikäkeskus, joka antaa nimenomaan juuri näitä palveluja,
mihin kysymys viittasi. Erittäin hyvä vinkki,
ja se on jo käytössä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Suuret ikäpolvethan tulevat elämään
noin 90-vuotiaiksi, täälläkin on näiden
ikäpolvien edustajia jonkin verran. Ja kun laitoshoitoa
ajetaan alas, niin tarvitsemme palveluasuntoja ja ihan tavallinen
koti ei sovellu palveluasunnoksi. Kysyisinkin siis ministeri Vapaavuorelta:
Millä tavalla on varauduttu siihen, että rakennetaan
ja kaavoitetaan tarpeeksi palveluasuntoja?
Asuntoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Vanhuus ei ole tauti vaan elämänvaihe,
ja ottaen huomioon, kuinka paljon meillä vanhuksia on ja
kuinka paljon heitä tulee olemaan, on itsestäänselvää,
että suurimman osan ikäihmistenkin porukasta pitää asua
ihan samalla lailla kuin keiden tahansa muittenkin ihmisten. Mutta
sen lisäksi on tietenkin selvää, että on paljon
sellaisia, jotka eivät oikein pärjää kotona ja
jotka tarvitsevat sitten joitakin laitoshoidon ja perinteisen kotiasumisen
välimuotoja. Sitä varten valtion tai itse asiassa
Aran rahoista tuetaan muun muassa tämmöistä palveluasumista
joka vuosi.
Kiitos itse asiassa eduskunnan ja varsinkin ed. Mannisen johtaman
valtiovarainvaliokunnan hyvien tekojen olemme onnistuneet nostamaan
näitä erityisryhmien investointiavustuksia tällä vaalikaudella
45 miljoonasta 110 miljoonaan euroon. Näitten erityisryhmien
joukossa me olemme nimenomaan pyrkineet priorisoimaan sekä dementoituneita
että huonokuntoisia vanhuksia ja sitten toisena erityisprioriteettikohteena
ovat pitkäaikaisasunnottomat.