Täysistunnon pöytäkirja 58/2009 vp

PTK 58/2009 vp

58. TORSTAINA 28. TOUKOKUUTA 2009 kello 16.00

Tarkistettu versio 2.0

Lapsiperheiden köyhyys

Håkan Nordman /r:

Arvoisa puhemies, ärade talman! Institutet för hälsa och välfärd har nyligen gett ut en rapport om hur barnfamiljerna mår i vårt land. Trots att regeringen har höjt vissa stöd till barnfamiljerna är antalet barn som lever under fattigdomsgränsen rekordhögt. Antalet har tredubblats från 52 000 år 1995 till 151 000 år 2007.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on julkaissut lukuja lapsiköyhyydestä ja varsin hälyttäviä lukuja. Määrä on kolminkertaistunut vuodesta 1995, ja vuonna 2007 noin 151 000 lasta eli köyhyysrajan alapuolella. Hallituksen lapsiperheille suunnatuista korotuksista huolimatta perhepoliittiset tulonsiirrot ovat jääneet jälkeen hinta- ja varsinkin ansiotulokehityksestä. Lapsiperheet ovat, niin kuin tiedämme, etenkin pikkulapsivaiheessa riippuvaisia tulonsiirroista, mutta tässäkin raportissa todetaan myös, että köyhyysjaksot ovat pidentyneet. Tähän on reagoitava, ja kysyn asianomaiselta ministeriltä.

Jag frågar ansvariga ministern: Vad kommer regeringen att göra för att underlätta de fattiga barnfamiljernas situation?

Arvoisa puhemies! Kysyn asianomaiselta ministeriltä: Mitä hallitus tulee tekemään köyhien lapsiperheiden tilanteen parantamiseksi?

Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä

Arvoisa herra puhemies! Tähän tutkimukseenhan eivät ole vielä ehtineet tulla mukaan nämä korotukset, joita tällä vaalikaudella on runsaasti tehty, koska osa niistä on tehty tämän vuoden alussa, kuten pienimmät äitiys-, isyys- ja vanhempainrahat, monilapsisten perheitten lapsilisä ja kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki. Aiemmin nousi yksinhuoltajien lapsilisä. Mutta tämähän näkyy vasta viiveellä tilastossa. Nyt tietysti sitten lapsiperheitten tilanne ei jää sillä tavalla jälkeen, kun hallitus on jo päättänyt näistä indekseistä, jotka tulevat lapsilisiin, kotihoidon tukiin, pienimpiin äitiys-, isyys- ja vanhempainrahoihin ja yksityisen hoidon tukeen. Tämähän on siinä mielessä aivan uusi perhepoliittinen ote tai ase tulonsiirroissa, että ensimmäistä kertaa nämä tulevat nyt kuluttajahintaindeksin piiriin, jolloinka tämä jälkeenjääneisyys ei tapahdu siinä määrin kuin tähän mennessä on tapahtunut.

Håkan Nordman /r:

Arvoisa puhemies! Taustalla ovat siis vanhempien köyhyysongelmat ja paineet. Mutta tiedämmehän, että vaikutukset siirtyvät lapsiin ja vaikuttavat heidän terveyteensä, koulunkäyntiinsä jne. Tätä taustaa vasten kysyn:

Miten voitaisiin paremmin ja tehokkaammin puuttua näihin tilanteisiin, joissa ilmiselvästi lapset kärsivät ja jäävät kärsimään, jos tämä tilanne jatkuu?

Peruspalveluministeri Paula Risikko

Arvoisa herra puhemies! Yleensäkin tämä köyhyysasia on semmoinen, että siinä tarvitaan hyvin monisektoraalisia ja monihallinnollisia toimia ja myöskin monien ministeriöitten toimia. Yksi syy köyhyyteen on se työttömyys, sitten voi olla myöskin sairautta kotona, voi olla monta muuta syytä, vammaisuutta jne., joka aiheuttaa sen, että elintaso ei ole se, mikä pitäisi olla. Ja nämä etuisuudet, tulonsiirrot, ovat jääneet joissain tilanteissa jälkeen, ja niitä nyt korjataan, aivan niin kuin ministeri Hyssälä totesi.

Mutta miten sitten voidaan auttaa, niin palveluilla tietysti voidaan auttaa ja ihan sieltä päivähoidosta lähtien. Meillä on subjektiivinen päivähoito-oikeus, joka on erinomaisen hyvä asia. Me voimme siitä olla ylpeitä. Ja sitten meillä on todella korkeatasoiset päivähoito- ja lastenneuvolapalvelut, ja se, että me olemme vielä vahvistamassa niitä tällä asetuksella, josta tänään on todella valtioneuvostossa päätetty, auttaa kyllä saamaan kiinni, jos vaan hakeudutaan niiden palvelujen piiriin. Se on sitten toinen asia, jos on niin lamaantunut tilanne, että ei edes hakeuduta. Sitten meidän pitää miettiä, miten me saamme kiinni nämä henkilöt, jotka sitten tarvitsevat, mutta eivät itse (Puhemies: Minuutti on kulunut!) koe tarvitsevansa.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.