5) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2009
Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aloitetaan, herra puhemies, tästä kysymyksestä,
jossa lähestytään Euroopan turvallisuuspoliittista
asetelmaa, sen rakenteita, ikään kuin meille suomalaisille
kovin tärkeän beibin, Euroopan turvallisuus- ja
yhteistyöjärjestön siitä vinkkelistä,
jonka parlamentaarinen ulottuvuus, parlamentaarinen yhteistoiminta
on sille avaamassa. Tämä on Suomen eduskunnan peräti
tärkeässäkin roolissa aika ajoin näkemä toimielin,
mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että Etyjin
parlamentaariselle ulottuvuudella ehkei ratkaista kovin merkittävästi
sitä, mihin suuntaan reaalisesti Euroopan turvallisuuden
kehittämiskeskustelussa ollaan menossa.
On pakko itsekriittisesti sanoa, että tämä on
lähinnä kommentoiva elin, ja jos jotakin rakentavaa
voisi eteenpäin ulottuvaan aikaan liittyen sanoa, niin
pitäisin hyvin olennaisena kehitysaskeleena sitä,
että tämän parlamentaarisen seurantaelimen
ja itse hallitustenvälisen Etyj-toiminnan keskinäinen
esityslista olisi jollain tavalla sama. Kyllä parlamentaarisen
elimen pitäisi keskustella niistä kysymyksistä,
joista asianomaisten maiden hallitukset vääntävät
kättä, eikä toimia vain kommentaattorina
asioille, joilla ei kauheasti ole äärtä eikä laitaa,
sillä Etyjin parlamentaarisen yhteiskokouksen agenda on
tänä päivänä sen kaltainen,
että se sisältää kaikki mahdolliset
ja likipitäen mahdottomatkin asiat maan ja taivaan välillä. Suhtaudun
sen kaltaiseen työskentelyyn jossakin mitassa kielteisesti
tai kriittisesti riippumatta siitä, että olen
itse tietysti tuon Etyjin parlamentaarisen kokouksen Suomen valtuuskunnan
puheenjohtaja. Mutta pitää nähdä myös
ne heikkoudet, jos vaikuttavuutta halutaan tälle toiminnalle
löytää.
Etyjihän on perustettu tietysti edustamaan niitä ratkaisumahdollisuuksia,
joita Euroopan turvallisuuden kehittäminen edellyttäisi.
Alusta lähtien tietysti tässä on ollut
mukana ulkopuolisia, ikään kuin ulkoeurooppalaisia
toimijoita, Amerikan yhdysvallat ja Kanada. 35:nä maana
kokoonnuttiin ensimmäistä kertaa Helsingissä 1970-luvun
puolivälissä, mutta sen lisäksi on sitten
tähän seurueeseen liittynyt maita tavalla, että käytännössä pöydän
vieressä tänä päivänä on
68 maata, sillä Etyjin varsinaisia jäsenmaita
on 56 ja sen lisäksi yhteistyökumppanimaita tusinan
verran partnerimaiden roolissa. Se kyllä on merkinnyt myöskin
sitä, että tämä esityslista
ei ole tiivistynyt, vaan se on laventunut niin, ettei siitä saa oikein
kunnolla otetta.
Sen vuoksi, puhemies, minusta on tarpeellista, että eduskuntakin
hieman sparraa tätä tematiikkaa siinä valossa,
että ovatko nuo tulokset, joita tällä työskentelyllä pitäisi
aikaansaada, sen kaltaisia, että niihin voidaan olla tyytyväisiä.
En puhu nyt niinkään sisällöstä,
vaan siitä, kyetäänkö tällä rakenteella
edesauttamaan eurooppalaista turvallisuuskehitystä.
Turvallisuusrakenteet on juuri se keskusteluteema, jossa viime
tai tätä kulumassa olevaa toimikautta ajatellen
on keskustelu pyörinyt. Mutta mitään
uusia aloitteita, mitään uusia avauksia en pysty
valitettavasti esittelemään, joita olisi yleiskokouksen
taholta kyetty tähän keskusteluun produseeraamaan.
Eikä se voikaan oikeastaan olla sen kaltainen elin, ja
juuri tämän takia, jotta se keskustelu olisi mahdollisimman
realistista ja olemassa oleviin kipupisteisiin kohdistuvaa, sen esityslistan
pitäisi olla samaa aihekokonaisuutta koskeva, josta hallitusten
ministerit kulloinkin keskustelua käyvät.
Toinenhan on ollut kansainvälinen finanssikriisi, ja
totta kai laajan turvallisuuskäsitteen varassa myöskin
finanssikriisiä voi pitää tällaisena asiana,
joka koskee meidän kaikkien eurooppalaista turvallisuutta,
mutta silloin täytyy kyllä ottaa äärettömän
lavea turvallisuuspoliittinen näkökulma, jos finanssikriisiä voi
tämän luonteisena asiana pitää.
Minä näkisin siinä enemmän finanssipolitiikan
puolella olevaa purtavaa kuin turvallisuuspolitiikan kovaan ytimeen
kuuluvaa asiaa.
Suomen valtuuskunta on pyrkinyt pitämään koko
lailla korkeaa profiilia. Näin on tapahtunut tuon valtuuskunnan
työskentelyn merkeissä eri yhteyksissä siitä huolimatta,
että koko valtuuskuntamme kokee, että parlamentaarisen
yleiskokouksen varsinaiset vaikutusmahdollisuudet ovat
varsin rajalliset.
Vuosi 2009, jota nyt tarkastellaan, ei ollut kovin dynaaminen
toimintavuosi. Operatiiviset työryhmät, koskivat
ne Valko-Venäjää tai Moldovaa tai mitä tahansa,
eivät ole onnistuneet saamaan aikaan mitään
merkittäviä aloitteita. Erityisedustajia hyvin
monissa asiakokonaisuuksissa on kyllä lisätty,
mutta ne ovat jääneet raapaisuiksi ilmaan, toiminnan
tulokset varsin laihoiksi ehkäpä vaalitarkkailua
lukuun ottamatta, joka on periaatteessa hyvin tärkeä toimintaulottuvuus.
Etyjin yleiskokoushan on tietysti keskusteleva foorum tämän
laajan turvallisuuskäsitteen merkeissä, mutta
haaste on sen kaltainen, että toiminta on nyt hajaantunut,
ja kun resurssit ovat vähäiset, sihteeristö pieni
ja kokoukset ovat hyvin harvassa, on noussut pintaan kysymys siitä, miten
tätä yleiskokousta pitäisi kehittää.
Nythän sen presidenttinä on portugalilainen kokenut
poliitikko Soares, jonka toimikausi päättyy Oslossa heinäkuussa,
mutta hallitustenvälistä toimintaa johtaa Kreikka.
Suomi on ollut mukana tuona vuonna vielä niin sanotussa
troikan työskentelyssä yhdessä tulevan
puheenjohtajan eli nyt kahvoissa olevan Kazakstanin ja puolestaan
edellisen puheenjohtajan elikkä Kreikan kanssa.
Kreikan puheenjohtajakaudella on lanseerattu ehkä tärkeimpänä asiana
niin sanottu Korfu-prosessi, jossa on pyritty katsomaan, onko Etyj-prosessi
aikansa elänyt, pitääkö sitä hyödyntää vai pitääkö sen
sijasta rakentaa uusi turvallisuusrakenne. Tämä prosessi
etenee varsin hitaasti, ja kun siinä on kaikki turvallisuuspoliittiset
seikat otettava huomioon, niin en usko kovin nopeisiin läpimurtoihin
muutoinkaan tässä kysymyksessä.
Venäläisillä on ollut tässä asiassa
varsin aloitteellinen rooli, sillä Venäjä on
kokenut monta kertaa, että Etyj on sillä tavalla
vinoon rakennettu, että sen kaikki päänsäryn
aiheet ovat itäiseen Eurooppaan liittyviä ja Etyjin
käytännöllinen poliittinen johto on vahvasti
länsimaitten käsissä. Tämä on
aiheuttanut koko järjestön sisällä jännitteitä,
ja se purkautuu kritiikkinä Etyjiä kohtaan tavalla,
jossa sen sijasta haluttaisiin rakentaa uudenlaista rakennetta,
joka sitten paremmin vastaisi tulevaisuuden haasteisiin.
Se on selvää, että tällä tavoin
ei voida kiertää esimerkiksi ihmisoikeusloukkauksia,
oikeusvaltioperiaatteitten laiminlyömisiä eikä muitakaan demokratian
keskeisiä ominaispiirteitä, jotka liitetään
Etyjin koreihin, kaikkiin kolmeen eri koriin. Sillä, että rakennettaisiin
uusi mekanismi, ei ongelmia sinänsä ratkaista,
mutta jos on olemassa tehokkaampi kone niitä ratkaisemaan,
niin silloin tietysti sitä pitää olla
valmis kannattamaan.
Puhemies! Sattui niin, että viitisen minuuttia takaperin
lehteriltä poistui teidän vieraananne oleva Kazakstanin
parlamenttivaltuuskunta puhemiehensä johdolla, joka on
tällä hetkellä hallitustenvälisellä tasolla
johtamassa Etyjiä. Tämä oli aika mielenkiintoinen
testi, sillä nyt siis puheenjohtajuus siirtyy pitkästä aikaa
länneltä selvästikin idälle,
itse asiassa Keski-Aasiaan. Sillä tavoin on koetettu katsoa,
miten Kazakstan selviää kohtuullisen nuorena valtiona
niistä haasteista ja ennen muuta niitten periaatteitten
eteenpäin viemisestä, joita Etyj edustaa. Hyvin
on selvinnyt, ja tässä täytyy sanoa,
että jos Suomella on jotain hyvää ollut
aikaan saatavissa muutamien yksityiskohtien lisäksi, niin
tässä tapauksessa Suomi on kyennyt tukemaan Kazakstania
puheenjohtajuustoiminnassaan hyvin merkittävällä tavalla,
ja sanoisiko, että Kazakstan on ollut myönteinen
yllätys siinä, miten on osannut vastuunsa kantaa.
Ehkei ole voinut viedä Etyjiä niinkään paljon
eteenpäin, mutta Etyjin periaatteet ovat alkaneet toimia
enemmässä mitassa Kazakstanin sisällä,
ja jo tämä on seikka, joka puoltaa kyllä myös
sitä, että pitää olla kohtuullisen
ennakkoluuloton siinä, kenelle valtaa tai vastuuta paremminkin
kyetään tällaisissa asioissa antamaan. Tämä tilanne
on tässä suhteessa tasapainottumassa, ja pitää olla
todellakin siitä iloinen, että kazakit ovat ottaneet
tämän asian tosissaan.
Suomalaisilla on muutoinkin ollut Etyjin puitteissa merkittävää roolia.
Ed. Kimmo Kiljunen omaa erittäin merkittävän
ja mittavan toimilistan tahollaan, ja nyt yleiskokouksen kehittämistä koskevan
erään uuden työryhmän vetäjäksi
on nimetty ed. Johannes Koskinen, jonka työryhmän
tehtävänä olisi katsoa sitä,
millä tavoin tätä yleiskokouksen toimintaa
voitaisiin intensifioida ja saada entistä tehokkaammaksi.
Suomella on pitkän perinteen mukainen vastuu Etyjistä.
Toivottavasti voimme olla jatkossakin antamassa myönteistä panostamme
myös tämän parlamentaarisen yleiskokouksen
kautta.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Henkilökohtaisesti Suomen
valtuuskunnan jäsenen ominaisuudessa yhdyn aika pitkälle
valtuuskunnan puheenjohtaja, ed. Kanervan analyysiin Etyjin tilasta.
Tosin haluaisin kyllä sanoa Etyjin puolesta, että tiedot
kuolemastani ovat ennenaikaisia. Ehkä sen johtopäätöksen aika
ei ole vielä, mutta sen johtopäätöksen
aika on, että Etyj tarvitsee selkeästi uuden alun.
Siksi on huolella mietittävä, mistä aineksista
se uusi alku sitten voisi tavallaan koostua. Mitkä ovat
ne poliittiset elementit, mistä se uusi alku voi koostua,
kun ed. Kanerva toteaa sen, että tällä vaalikaudella
ei itse asiassa ole löydettävissä parlamentaarisen
yleiskokouksen puolelta mitään merkittäviä uusia
avauksia? Näinhän se asia valitettavasti on ollut.
Oma näkemykseni, arvoisa puhemies, on siinä,
että edelleenkin tavallaan tämä parlamen- taarisen
yleiskokouksen merkittävyys ja se vanha, 35 vuotta sitten
Helsingissä syntynyt Etyj-henki voisi kenties saada uudet
ainespuut tästä laajan turvallisuuskäsitteen
sisällöstä. Siitähän me
näimme jo esimerkkejä tämän
toimintakertomuksen kuvaamana aikana, siis viime vuonna, koska kansainvälinen
finanssi- ja talouskriisi nousi äärimmäisen
näkyvästi esille, myöskin sillä tavalla,
että niistä seuraamuksista olisi voinut syntyä merkittävä,
globaali eurooppalainen turvallisuusriski. Tämä on
tavallaan silloin keskeinen osa myöskin sitä,
että Etyj on järjestörakenteessa oikea
paikka pohtimaan nimenomaan tätä kysymystä Euroopan
unionin ja varsinkin Naton rinnalla. Johtopäätös
tästä on myöskin se, joka on vastauksena
tähän Venäjän toiveeseen käsitellä presidentti
Medvedevin ehdotusta uudesta eurooppalaisesta turvallisuusarkkitehtuurista.
Sitähän käsiteltiin, ja todettiin, että tarvetta
uusille rakenteille ei tässä mielessä ole.
Mutta silloin pitääkin mennä siihen,
millä me löydämme tälle rakenteelle
uutta sisältöä. Se löytyy mielestäni
täältä laajan turvallisuuskäsitteen
sisältä.
Eli talous- ja finanssikriisistä ja toisaalta sitten
energiakysymyksistä puhuttiin myöskin erittäin
paljon. Varsinkin tässä talousympäristöulottuvuudessa
niitä käsiteltiin poikkeuksellisenkin paljon.
Dublinissa pidettiin jopa teemakonferenssi, jonka aiheena oli tuolloin
hyvin ajankohtainen maailmanlaajuinen talouskriisi, ja myöhemmin
lokakuussa pidettiin sitten tämä energia-,
turvallisuus- ja ympäristökonferenssi. Kumpikin
osoitti, että näissä oli hyvinkin paljon ainespuuta
sille dialogille, mitä mielestäni Etyjin puitteessa
täytyy voida sitten käydä. Eli näistä voi
syntyä sitten lisäarvoa. Näistä voi
tulla myöskin sitä vaikuttavuutta, jota niin ikään
puheenjohtaja, ed. Kanerva täällä kaipasi.
Arvo on jo sinänsä siinä, että saadaan
tällainen määrä, 68 maata — myöskin
maita, joilla on sisäisiä konflikteja hyvinkin
paljon — samaan pöytään, samoihin
kammareihin istumaan. Sillä on jo ennalta ehkäisevää merkitystä,
mitä sillä on koko Etyjin perustamisessa aikanaan
ollut. Mutta avainkysymys on juuri tässä se, kyetäänkö tällä rakenteella
ja kykeneekö tämä parlamentaarinen yleiskokous
tuomaan lisäarvoa eurooppalaiseen turvallisuuteen, pyrkiikö se
ja pystyykö se edistämään ja
vahvistamaan sitä. Tämä on se iso haaste,
ja sen takia tälle pöydälle pitää pystyä tuomaan
sellaista poliittista merkittävyyttä ja painoarvoa
omaavia asioita, mitä parlamentaarisen yleiskokouksen piirissä tulisi
voida käsitellä.
Lopuksi totean vaan, arvoisa puhemies, sen, että kyllähän
tämä Etyjin osallistuminen vaalitarkkailuun on
arvo sinänsä ja se on merkittävää, koska
parlamentaarikot tuovat vaalitarkkailuun aina uuden ulottuvuuden
ammattitarkkailijoiden rinnalle, ja suomalaisten kokemukset ovat
tästä viime vuoden ja tämänkin
vuoden tammikuussa Ukrainan presidentinvaaleissa pidetystä tarkkailusta
olleet selkeästi positiiviset. Parlamentaarikot tuovat
sellaisia näkökulmia siihen vaalitarkkailutyöhön,
jota ammattitarkkailijat eivät välttämättä pysty
tuomaan, ja sen takia Etyjin puitteessa olevaa vaalitarkkailutoimintaa
on syytä jatkossakin jatkaa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Olen viime aikoina aivan tietyllä silmällä ja
ajatuksella lueskellut näitä kansainvälisten
yhteistyöjärjestöjen vuosikertomuksia
meidän parlamenttimme osalta ja etsinyt niistä yhtä löydöstä, ja
se löydös on, että onko tajuttu heti
tuoreeltaan — siis kysymyshän on vuodesta 2009 — ottaa
finanssi- ja talouskriisiä korvista ja junailla keskustelutilaisuuksia
näissä tämän teeman puitteissa.
Tämä finanssi- ja talouskriisihän laukesi
lokakuussa 2008. Erään Pohjoismaiden neuvoston kohdalla
petyin, tämmöistä joustavuutta ei näyttänyt
olevan, mutta sen sijaan Etyj on pystynyt sellaisen pistämään
pystyyn. Se on ollut Dublinissa itse asiassa reilu vuosi sitten.
Erittäin mielenkiintoinen tämä raportti
on siltä osin, että täällä kerrotaan
siitä, kuinka suomalaiset kansanedustajat Saara Karhu,
SDP, ja Sampsa Kataja, kok, ovat päässeet suurin
piirtein yksimielisyyteen siitä, mikä on heidän
analyysinsä finanssi- ja talouskriisistä, ja siitä,
mitä toimenpiteitä se edellyttää.
Siinä toimenpidelistassa on pikkuista varianssia, mutta
kuitenkaan henki ei ole sellainen, (Ed. Ahde: Yhteishenki!) etteikö siitä täydellistä
yksimielisyyttä olisi
voitu saada aikaiseksi. Kun sitten ottaa huomioon sen, mitä täällä salissa
on tässä samassa asiassa tapahtunut viime aikoina,
niin se henki ei ole kyllä Etyjistä ulottunut
kansallisen parlamentin foorumeille. Mutta hyvä nyt kuitenkin,
että riittävän kaukana kotimaasta päästään
yksimielisyyteen. (Ed. Kanerva: Edustaja on ilkeä!)
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan heti ed. Pulliaiselle on todettava se,
että Etyj järjestönä ja Etyjin
parlamentaarinen yleiskokous eivät ole juuri niitä elimiä,
joissa primäärisimmin käsitellään
globaalia talouspolitiikkaa, finanssijärjestelmän
regulaatioita ja siihen liittyviä kysymyksiä,
niin tärkeitä ja meille kaikille läheisiä aiheita
kuin ne ovatkin. Epäilemättä Etyjissä on
kori, joka koskee talousyhteistyötä ja ympäristöyhteistyötä,
mutta se ei ole se kori, jolla Etyj on varsinaisesti kunnostautunut.
On muita järjestöjä, muita elimiä,
joissa ne varsinaiset talouspoliittiset analyysit tehdään.
Mutta, arvoisa puhemies, mikä on sitten se Etyjin kori?
Mikä on se varsinainen asia? Helsingistä vuonna
1975 lähdettiin liikkeelle Etyk-konferenssin kautta, ja
vuonna 1991 Pariisin julistuksen kautta Etyj nykyisenä järjestönä muotoutui.
Ja kuten ed. Kanerva omassa johdantopuheenvuorossaan totesi, ja
myöskin ed. Laukkanen, järjestön ytimessä on
laajan turvallisuuden käsite. Mitä se tarkoittaa?
Siinä on tietysti kolme elementtiä, joista ymmärretään
lähdettävän liikkeelle.
Ensimmäiseksi on tietysti lähtökohtana
se, että turvallisuus on jakamaton. Me emme rakenna turvallisuuttamme
naapurin kustannuksella vaan nimenomaan yhteistyön kautta.
Se on se runko.
Toinen olennainen sisältö, ja siihen tietysti
talousyhteistyö ja ympäristöyhteistyö tulevat
mukaan, on se lähestymistapa, että emme puhu vain sotilasuhista,
sotilaallisesta turvallisuudesta sinänsä, vaan
puhumme kaikista kriiseistä, konflikteista, tilanteista,
uhista, myöskin viime kädessä luonnonkatastrofeista,
jotka inhimillistä turvallisuutta uhkaavat ja jotka vaativat
yhteisiä toimia. Tässä suhteessa turvallisuuskäsite
on laaja.
Mutta kolmas ankkuri, ja se on nyt sitten se keskustelunalainen
asia, tässä laajassa turvallisuuskäsitteessä oli
se, että ei puhuta ainoastaan valtioiden turvallisuudesta
vaan kansalaisten turvallisuudesta, ihmisten turvallisuudesta. Sen vuoksi
Etyjin agendalle 1990-luvulla, 2000-luvulle tultaessa, ovat nimenomaan
keskeisesti tulleet ihmisoikeudet, demokratian edistäminen,
oikeusvaltion käsitteet. Nämä tulevat
täältä ihmisen turvallisuuden kautta.
Nyt sitten kaikki kunnia Medvedevin aloitteelle. Presidentti
Medvedevhän teki tämän kuuluisan aloitteensa
uudesta turva-arkkitehtuurista Euroopassa, jossa hänen
ajatuksensa oli toisaalta saattaa nämä erilaiset
liittoutumat, liittorakenteet, yhteistyöjärjestöt
neuvonpitoon keskenään ja toisaalta ikään
kuin luoda uusi, Vladivostokista Wancouveriin ulottuva turvajärjestelmä.
Siinä keksittiin pyörä uudestaan siinä mielessä,
että maantieteellisesti Etyj on juuri sitä. Mutta
siihen pyörään jäi minusta valuvika,
josta kannattaa kyllä avoimesti puhua, ja se valuvika on
se, että Venäjä tällä aloitteellaan
selkeästi halusi tarkastella yhtä kulmaa turvallisuudesta
vahvemmin kuin toista kulmaa, ja se yksi kulma on aika lailla perinteinen
valtiokeskeinen turvallisuusajattelu. Siinä selkeästi
jätettiin ikään kuin ihmisoikeuskysymykset
vähemmälle. Medvedevin aloitteessa todettiin hyvin
selkeästi, että Euroopan neuvosto ja eräät
muut elimet hoitavat näitä inhimillisiä kysymyksiä.
Niiden ei varsinaisesti pitäisi kuulua tämän
uuden turva-arkkitehtuurin piiriin, ja siinä suhteessa
kapenisi se kenttä, missä Etyj-järjestö toimii.
Vastaus on ollut aivan oikein tähän Medvedevin
aloitteeseen kansallisilta yhteisöiltä, Etyj-jäsenmailta:
Etyj on oikea foorumi käydä nämä keskustelut.
Ed. Kanerva viittasi Korfu-prosessiin, joka on käynnissä,
ja se on esimerkiksi tällä Kazakstanin puheenjohtajuuskaudella
varsinainen ykkösasia, jota juoksutetaan eteenpäin,
ja siinä liikutaan, kuten ed. Kanerva sanoi, tämän
laajan turvallisuuskäsitteen varassa. Etyjin saavutuksia
ei haluta torpedoida.
Tähän tietysti kytkeytyy sitten välittömästi
se ajatus, olisiko aika saada huippukokous. Etyjin huippukokous
on viimeksi pidetty vuonna 1999 Istanbulissa, ja selkeästi
on ollut painetta siihen monellakin taholla, että valtionpäämiesten
Etyj-perheen puitteissa pitää kohdata toisensa,
ja erityisesti presidentti Nazarbajev Kazakstanin presidenttinä on
voimakkaasti sitoutunut siihen, että tämä huippukokous
järjestettäisiin Astanassa vielä tämän
vuoden aikana.
Arvoisa puhemies! On vaikeaa nyt tässä ruveta
ennustajaeukoksi, mutta ilmeistä on, että tämä Nazarbajevin
kutsu otetaan vastaan ja viime kädessä löydetään
myöskin substanssia niin paljon, että tuo huippukokous
voidaan mielekkäästi käydä läpi,
ja, aivan oikein, yksi keskeinen teema on tämä laajan
turvallisuuden analysointi ja Medvedevin aloitteen läpipuinti.
Kaiken kaikkiaan, kuten ed. Kanerva sanoi, Kazakstan on sikäli
uusi puheenjohtajavaltio, että se herätti etukäteen
paljon, en uskalla sanoa duubioita, mutta kysymyksiä: ensimmäinen
Ivy-maa koskaan Etyjin puheenjohtajamaana, ensimmäinen
Aasian maa koskaan Etyjin puheenjohtajamaana, ensimmäinen
uskonnoltaan muslimivaltio Etyjin puheenjohtajana. Oli monia kysymyksiä,
ja kuten ed. Kanerva tässä totesi, niin ilmeisesti
voimme jo tässä vaiheessa todeta, että Kazakstan
on pystynyt vastaamaan huutoon ja on hyvinkin mallikkaasti hoitanut
tätä puheenjohtajuuttaan ja pystynyt sillä tavalla
viemään järjestöä eteenpäin.
Arvoisa puhemies! Meidän aiheemme on kuitenkin primäärisesti
parlamentaarinen yleiskokous, jonka ongelmat tietysti reflektoituvat
tuohon yleiskokouksen teemaan. Yleiskokous on yleiskokous sekä yleisiä keskusteluja,
joihin ed. Pulliainenkin nyt viittasi ed. Karhun ja muiden suomalaisten
kollegojen esiintymisiin liittyen. Mutta se on se foorumi, varsinainen
työ, jos me haluamme sanoa, missä yleiskokous
on poliittisesti vahvimmin näkynyt, ehkä kahdella
lohkolla.
Toinen lohko on tietysti — täällä siitä paljon puhuttiin — tämä vaalitarkkailu,
ed. Laukkanen muun muassa viittasi siihen, ja Etyj has made a difference.
Siinä on tehty kertakaikkisesti panos. Etyj on tällä hetkellä maailman
johtavin — uskallan sanoa — vaalitarkkailuorganisaatio Odihr:n
puitteissa ja siten Palman yleiskokousta tukien. Sitä metodologiaa
käytetään ympäri maailmaa: Afrikassa,
Arabimaissa. YK on erityisesti käyttänyt sitä paljon
hyväksi, ja myöskin Euroopan unioni nojautuu pääsääntöisesti
nimenomaan Odihr:n työhön silloin, kun tehdään
nimenomaisesti pitkäaikaista vaalitarkkailua.
Tässä suhteessa Etyj on pitkällä.
Meillä parlamentaarikoilla on ollut siinä oma
roolimme itse kullakin erilaisissa vaiheissa. Suomalaiset ovat myöskin
vetäneet näitä vaalitarkkailuoperaatioita,
ja itselläni on vielä ollut kunnia nyt jo parin vuoden
ajan, itse asiassa kolmen vuoden ajan, toimia näiden puheenjohtajavaltioiden
erityislähettiläänä vaalitarkkailuun
liittyvissä kysymyksissä, jolloin joudumme sitten
seuraamaan, miten vaalitarkkailu ja neuvonpidot todellisuudessa
tapahtuvat. Tässä on merkittävä asia.
Toinen iso asia, missä Etyjin parlamentaarinen yleiskokous
on näyttänyt kyntensä, on tapahtunut
näiden erityisedustajien kautta. On joko työryhmiä tai
erityisedustajia, joille on annettu vastuualueiksi joku alue: Valko-Venäjä,
Moldova, Keski-Aasia, Kaukasus jne. Näitä on kierretty,
ja sitten on tietysti myöskin temaattisia erityisedustajia
ihmiskauppaan liittyen jne. Tämä työ,
mitä näissä puitteissa tehdään,
ei useinkaan näy mutta on kovin merkittävää.
Arvoisa puhemies! Ehkä tässä yhteydessä voin
kertoa sen, mitä nyt itse olen viimeksi joutunut tässä yhteydessä tekemään.
Olen siis Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen Keski-Aasian erityisedustaja.
Kaksi viikkoa sitten vierailin Kirgisiassa, jossa on, kuten tiedätte,
tapahtunut vallankumous huhtikuussa, ja nyt olemme pitkälle
olleet pohtimassa sitä mahdollisuutta, että meidän
täytyisi pyrkiä sitä haurasta puoluerakennetta
jollain tavalla tukemaan Kirgisiassa. Me useat parlamentaarikot
hyvin tunnemme Roza Otunbajevan, tämän nykyisen
valtionhoitajan, virkaa tekevän presidentin, ja hänen
kanssaan on käyty nyt jo pidempäänkin
keskustelua siitä, kuinka voitaisiin nyt sitten parlamentaarisen
yleiskokouksen resurssien voimavaroja käyttää hyväksi
niin, että voitaisiin parlamentaarista demokratiaa vahvistaa
Kirgisiassa, siis poikkeuksena kaikkiin Keski-Aasian maihin vahvistaa parlamentaarista
demokratiaa eikä presidenttivaltaista järjestelmää.
Se on selkeästi tämän uuden perustuslain
ehdotusidea, mikä Kirgisiassa on käsittelyssä,
ja se tullaan hyväksymään kansanäänestyksessä 27.
kesäkuuta, ja sitten pidetään mahdollisesti
10. päivä lokakuuta vaalit, joilla legitimoitaisiin
tämä uusi valtajärjestelmä. Olemme
hyvin tietoisia, että muun muassa Kazakstan, Venäjä ja
eräät muut maat ovat suhtautuneet hyvin kriittisesti
siihen perustuslakiehdotukseen, joka lähtisi siitä,
että presidenttikaudet olisivat määrättyjä ja
nimenomaan presidentiltä vietäisiin valtaa pois
ja korostettaisiin parlamentin osuutta vallan käyttäjänä,
pääministerin roolia ja viime kädessä tietysti
puoluerakenteita, jotka ovat äärimmäisen
kehittymättömiä, äärimmäisen
kehittymättömiä.
Tässä suhteessa olemme nyt käynnistämässä tämän
kesän aikana ja syksyn aikana prosessin parlamentaarisen
yleiskokouksen kautta. Minulla on siinä myöskin
vetovastuu, että yrittäisimme tukea tätä Kirgisian
puoluerakennetta ja sitä kautta tätä uutta
haurasta hallitusta, joka siellä on nyt kuitenkin syntynyt,
ja on toiveissa, että Kirgisiasta tulisi nyt jonkinlainen
mallioppilas tuohon Keski-Aasian perheeseen, mikä liittyy
pluralistisen demokratian toteuttamiseen.
Näissä asioissa, arvoisa puhemies, meillä Etyjin
parlamentaarisen yleiskokouksen vaikuttajilla, joista monetkin ovat
tässä salissa nyt juuri puheenvuoroja käyttäneet,
on oma roolimme, ja on arvokasta, että myöskin
eduskunnan tasolla näistä asioista voidaan tällä tasolla
keskustella.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Ety-kokous on erittäin tärkeä meille
ja kaikille suomalaisille. Se sai melkoisen muutoksen Euroopassa
käynnistymään, ja itse Ety-järjestö on
erittäin tärkeä vakauden ja turvallisuuden
kannalta Euroopassa. Kuitenkin jos ajatellaan arkkitehtuuria, niin
täytyy sanoa, että mielestäni aivan keskeistä on
se, millä tavalla Naton ja Venäjän keskinen
yhteistyö kehittyy. Mehän tiedämme, että Naton
ja Venäjän yhteistyö on tiiviimpää kuin
Suomen ja Naton välinen yhteistyö. Mutta mitä tiiviimpää se
on, sitä turvallisempi paikka myöskin Eurooppa
meille kaikille on.
Arvoisa puhemies! Erityisesti haluaisin kiinnittää huomiota
vaalitarkkailuun, ja meillä jossain määrin
ongelma on se, että kun vaalitarkkailua suoritetaan, niin
siellä on tietysti Etyj paikalla, Odihr valmistelee, siellä on
myöskin Euroopan neuvosto, usein Euroopan parlamentin jäseniä ja
näitä delegaatioita on melkoinen joukko, ja jos
on voimakkaita johtajia näissä delegaatioissa,
niin joskus syntyy vähän erilaisia näkemyksiäkin
siitä, millä tavoin näitä vaaleja
pitäisi tulkita. Tässä suhteessa täytyy
sanoa, että huomaan, että myöskin Etyjin
ja Odihrin välillä on jonkin verran skismaa. Täytyy
sanoa, että jollakin tavalla tätä kansainvälistä vaalitarkkailua
pitäisi konsolidoida ja katsoa, että olisi oikeastaan yksi
päävastuullinen, jolle kaikki muut olisivat alisteisia.
On ymmärrettävää, että Euroopan
neuvoston on vaikea olla Etyjille alisteinen, mutta jollakin tavalla
kuitenkin pitäisi pyrkiä pitämään huolta
siitä, että se olisi mahdollisimman selkeätä ja
että kansainvälinen yhteisö kaikissa
tilanteissa puhuisi yhdellä äänellä.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Sasi on oikeassa siinä, että näissä vaalitarkkailutilanteissa,
vaikka usein tullaan yhtenäisellä julkilausumalla
ulos, on vaikeita ristiriitoja taustalla, ja tätähän
neuvonpitoa tässä käydään
jatkuvasti, miten nämä voidaan sovitella luontevalla
tavalla kunnioittaen kunkin järjestön itsenäisyyttä.
Te viittasitte siihen, voisiko joku järjestö olla johtoroolissa.
Yksi järjestö on ollut johtoroolissa, ja se on
tietysti Etyjin parlamentaarinen yleiskokous. Tämä special
coordinator, joka yleensä koordinoi koko tämän
vaalitarkkailuprosessin, nimitetään nimenomaan
Etyjin puheenjohtajamaan kautta. Tämä tilanne
on hyväksytty monien muidenkin järjestöjen
toimesta, ja siihen nyt tietysti pitää pyrkiä sopeutumaan,
että saadaan yhteistyö järkeväksi.
Markku Laukkanen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Lyhyt kommentti vielä vaalitarkkailuun.
Juuri näinhän sen pitäisi mennä,
mutta siitä huolimatta paikan päällä pitäisi
pystyä sovittelemaan ne ristiriidat. Tuntuu hyvin oudolta,
jos annetaan erilaisia viestejä vaalitarkkailusta. Se murentaa
tavallaan koko vaalitarkkailujärjestelmää ja
kummankin toimijan arvovaltaa siellä.
Arvoisa puhemies! Palaan vielä tähän
laajan turvallisuuden käsitteeseen. Itse koen näin,
että ei se, että Etyjin piirissä käsitellään
ihmisoikeuskysymyksiä, syö Euroopan neuvoston
roolia siinä. Siinä riittää kummallekin
töitä, puhumattakaan siitä, että Etyjin
jäsenvaltioiden määrä on kuitenkin
niin merkittävästi suurempi, 21 jäsenmaata
enemmän, ja se tuo tavallaan sitten Keski-Aasian kautta
hyvin erityyppisiä ihmisoikeuskysymyksiä kuin
Euroopan neuvoston piirissä on. Tämä on
keskeinen osa sitä jakamattoman turvallisuuden käsitettä,
johon liittyvät myöskin laajasti ymmärrettävät
talous- ja energiakysymykset, joista, jos ne kriisiytyvät,
voi tulla myöskin sitten mitä suurimmassa määrin
turvallisuuskysymys.
No, sitten tästä Korfu-prosessista vielä lyhyesti
totean sen, että siinähän keskustellaan
ulkoministeritasolla eurooppalaisen turvallisuusrakenteen haasteista.
On varmasti ajankohtaista ja oikein, että nyt, kun Euroopan
unionille yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan merkeissä suunnitellaan
yhteistä ulkoasiainhallintoa, myöskin tämä Korfu-prosessin
sisältö käsitellään
siellä, annetaan sille sisältöä ja
koetetaan löytää sen kautta sille sitten
myöskin uutta lähestymistapaa ja uutta painoarvoa,
mitä ilman muuta toisi myöskin täällä ed.
Kiljusen mainitsema huippukokouksen tarpeellisuus. Itse olen sen
huipparin kannalla. Pidän sitä hyvin tervetulleena
varsinkin nyt, kun on kyse vielä tästä 35-vuotisvaiheesta.
Tänä vuonna tulee 35 vuotta todellakin heinäkuussa
tuosta kuluneeksi.
Lopuksi, arvoisa puhemies, toteankin, että kun meillä suomalaisilla
on aika pragmaattinen asenne tämän kaltaisissa
kansainvälisissä järjestöissä tapahtuvaan
työskentelyyn, niin voisi olla paikallaan, että nyt,
kun joka tapauksessa puheenjohtaja tulee parlamentaarisella yleiskokouksella vaihtumaan,
Suomi asettaisi Suomen valtuuskunnan tavoitteeksi juhlavuoden merkeissä saada
yleiskokoukselle suomalainen puheenjohtaja.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Etyjin ja erityisesti vaalitarkkailun merkitys
on tärkeä. Yhdyn kaikkiin niihin myönteisiin
kommentteihin, mitä täällä näistä on
sanottu. Joitain ongelmia toki tähän liittyy,
ja uusia painotuksia pitäisi tulla. Esimerkiksi tämä ed.
Laukkasen esiin nostama asia on varmasti pohdinnan arvoinen.
Mitä tulee sen sijaan ed. Pulliaisen aiempaan puheenvuoroon
täällä, niin tarkennettakoon, että kannanottoja
ei oikein voi siirtää ajassa ja laajentaa niitä koskemaan
myöhempiä tapahtumia. Nämä tähän
Etyjin kertomukseen kootut puheenvuorot on käytetty niiltä osin,
mihin ed. Pulliainen viittasi, sanotaan, reilu vuosi sitten Dublinin talouskokouksessa.
Jotta nyt asiasta ei jäisi mitään vääriä käsityksiä,
niin omaan puheenvuorooni viitaten totean, että olen edelleen
ja nyt viime aikojen tapahtumien valossa painotetusti sitä mieltä,
että rahoitusmarkkinat vaativat parempaa kontrollia, suitsia,
jos näin kansanomaisesti sanotaan. Villi ja vapaa markkina
ei toimi. Totean tähän, että eihän
ole markkinatalouden omienkaan pelisääntöjen
mukaista se, että voitot ovat yksityisiä mutta
sitten tappiot jaetaan yhdessä, eli tästä oli
kyse omassa puheenvuorossani. Mielestäni tämä lähihistoria
on osoittanut, että suitsia todella kaivataan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mielestäni juuri se siteeraus omasta
puheestani, jonka ed. Karhu tässä esitti, on avain
kaikkeen. Kun tuon hyväksyy, niin siitä hyväksyy
sitten sen paremman sääntelymekanismin ja siinä hyväksyy
kaiken muunkin. Mielenkiintoistahan oli se, että ed. Kataja
oli täsmälleen samaa mieltä.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Kun en ollut aivan varma, pystynkö pitäytymään
kahdessa minuutissa, päätin tulla tänne
puhujakorokkeelle.
Silloin kun Venäjän presidentti teki tämän
Euroopan turvallisuusarkkitehtuuria koskevan uuden aloitteensa,
alkoi välitön spekulaatio motiiveista ja tavoitteista,
mihin Venäjä pyrkii. Silloinhan meidän
ulkoministeri esimerkiksi esitti käsityksen, jonka mukaan
tällä aloitteella pyritään heikentämään
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
roolia. Sen jälkeen Nato-maiden taholta on esitetty, että tämän
aloitteen tarkoituksena ja tavoitteena on heikentää Naton
roolia. Nyt kuulimme ed. Kimmo Kiljusen väittämän, jonka
mukaan ajatuksena on Etykin heikentäminen siten, että Euroopan
neuvosto vastaa näistä ihmisoikeusasioista.
Olennaista kuitenkin tässä aloitteessa, ja
valitettavasti Suomen ulkoministeriö ja ulkopoliittinen
johto eivät ole ottaneet siihen ytimeen kantaa, on se ehdotus,
että luotaisiin sellainen kansainvälinen järjestelmä,
joka olisi juridisesti sitova. Nythän nämä Etykin
ja eräiden muidenkin kansainvälisten järjestöjen
kannanotot eivät ole juridisesti sitovia. Me näemme,
että on koko joukko kansainvälisiä ongelmia,
jotka ovat ratkaisematta. Niitä on kutsuttu jäädytetyiksi
ongelmiksi. Viittaan Transnistriaan, Nagorno-Karabahiin, miksei
myös Kosovoon. Sitten vielä vähän niin
kuin lämpimämpiä ongelmia, jotka jäädytetyt
konfliktit ovat muuttuneet yhteenotoiksi: Etelä-Ossetia,
Abhasian alue, Georgian alue osoituksena tästä.
Kysymykseni on se, miten esimerkiksi Suomen parlamentaarinen
valtuuskunta Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestössä suhtautuu siihen,
että luotaisiin Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
pohjalta sellainen kansainvälinen järjestelmä,
jonka päätökset ovat juridisesti sitovia.
Tämä on se ydinkysymys. Kuten varmasti edustajat
Kanerva, Laukkanen ja Kimmo Kiljunen hyvin tietävät,
niin esimerkiksi Kazakstanissa huippukokouksen järjestäminen
ilman vastausta tähän kysymykseen ei varmaankaan
tuo mitään lisää. Odottaisin,
että Suomelta tulisi tähän kysymykseen
jonkinlainen pohdiskelu ja miksei myös vastaus.
Mitä tulee vaalitarkkailuun, niin luulen, että ei ole
tätä maailmaa se, että ikään
kuin yksi järjestö johtaa ja muut olisivat alisteisia.
Jokaisella kansainvälisellä järjestöllä on
vähän omat tehtävänsä kansainvälisessä vaalitarkkailussa.
Ne katselevat vaalia vähän niin kuin oman toimenkuvansa kautta.
Esimerkiksi Euroopan neuvostolla on eri tehtävä kansainvälisessä vaalitarkkailussa
kuin on Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestöllä. Useimmitenhan
ne maat, mitä Euroopan neuvosto vaalitarkkailee, ovat niin
sanottuja monitoroitavia maita, ja Euroopan neuvosto katsoo paitsi näitä maita
myöskin muita maita, joissa se osallistuu vaalitarkkailuun
näiden maiden Euroopan neuvostolle antamien velvoitteiden
toteutumisen kautta, toteutuvatko itse vaaliprosessissa ne velvoitteet,
mitä nämä maat ovat itselleen ottaneet liittyessään
asianomaisen järjestön jäseneksi. Euroopan
turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön tehtävät
ovat hieman toiset, Naton parlamentaarisesta yleiskokouksesta nyt
puhumattakaan, samoin kuin EU:n.
Sen takia ei voi olla niin, että jotkut kansainväliset
järjestöt ovat ikään kuin alisteisia.
Kysymys on viime kädessä tällaisen yhteistyörakenteen
vahvistamisesta, jossa nämä eri kansainväliset
järjestöt toimivat toisiaan tukien yhteistyössä siten,
että yhdenkään järjestön
johto esimerkiksi ei anna sellaisia poliittisia lausumia, jotka
voivat vaikeuttaa asianomaisessa maassa tilannetta. Meillähän
on paljon esimerkkejä siitä, että valitettavasti
tällaisia lausuntoja on eri vaalien yhteydessä otettu.
Herra puhemies! Mielestäni olisi välttämätöntä ja
on välttämätöntä se,
että esimerkiksi Suomen parlamentti osallistuu vielä nykyistä ponnekkaammin
vaalitarkkailuun. Nyt me osallistumme pääsääntöisesti
kansainvälisten järjestöjen kautta, mutta
mikään ei estä sitä, ettei Suomen
eduskunta myös itsenäisesti voisi osallistua vaalitarkkailuun.
Ongelma nimittäin on se, että nyt Etykin ja Euroopan
neuvoston ja miksei myöskin eräiden muiden kansainvälisten
järjestöjen kautta osallistuminen merkitsee sitä,
että meistä vain muutama osallistuu tähän
vaalitarkkailuun. Sen sijaan tätä vaalitarkkailuprosessia pitäisi
kansanedustajienkin ja kansanedustuslaitoksen piirissä laajentaa
siten, että yhä useampi kansanedustaja voisi osallistua
tällaiseen vaalitarkkailuprosessiin.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Tulin vastaamaan ed. Laakson esittämiin
huomioihin.
Ensinnäkin tästä vaalitarkkailusta:
Käytitte termiä "alistaminen", jos eri järjestöt
ovat yhteistyössä vaalitarkkailutilanteessa. Tästä ei
todellakaan voi olla kysymys, siitä ei todellakaan voi olla
kysymys. Jokainen järjestö: Naton parlamentaarinen
yleiskokous, Euroopan parlamentti, Euroopan neuvosto, Etyj ja sen
eri tahot, Odihr ja parlamentaarinen yleiskokous, tehdessään
yhteistyötä vaalitarkkailutilanteessa eivät
varmastikaan luovu itsenäisyydestään
vaalitarkkailulausuntoa tehdessään. Minä ymmärsin,
että ed. Laukkanen, kun tästä asiasta äsken
puhui, tarkoitti koordinaatiota. (Ed. Laukkanen: Kyllä!) On
tarvetta yhteistyöhön sillä tavalla,
että ei tulla erilaisilla kannanotoilla ulos. Ed. Laakso
on oikeassa, että huolimattomia lausuntoja on saattanut
tulla, lipsahtaa, joiltakin vaalitarkkailutyöhön
osallistuvilta, jopa vetovastuussa olevilta, mutta se ei saa merkitä sitä,
että kun tällaisia lipsahduksia politiikassa sattuu,
niin kuin tiedämme, etteikö tämä yhteistyö itse
järjestöjen kesken olisi toimivaa ja järkevää.
Meillä on esimerkkejä, 1990-luvun lopulta
on useampiakin esimerkkejä, joissa Euroopan neuvosto ja
Etyjin parlamentaarinen yleiskokous tulivat hieman erilaisilla korostuksilla
ulos ja syntyi tämmöinen niin sanottu forum shopping -tilanne,
jossa isäntämaa valitsi sitten parhaansa lausujista.
Tämähän on sietämätöntä,
jos järjestöjen peruslähestymistapa on
kuitenkin saman kaltainen.
Meillä on, arvoisa puhemies, kylläkin ollut ongelmia
tähän saakka Ivyn parlamentaarisen yleiskokouksen
lausunnoissa, jotka selkeästi ovat useissa tilanteissa
poikenneet muista, mutta tähänhän muun
muassa nyt viime aikoina on kiinnitetty huomiota ja haluttu jopa
yhteistyötä tiivistää niin,
että Ivynkin parlamentaarinen yleiskokous voisi näissä yhteisissä neuvonpidoissa
mahdollisesti tulevaisuudessa olla mukana, jos peruskriteereistä voidaan
sopia,
Toistan: Kysymys ei ole alistamisesta, vaan yhteistyöstä.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, tämä toinen kysymys.
Ed. Laakso pohdiskeli sitä, että Medvedevin aloitteen
ydin on se, että tämä uusi turva-arkkitehtuuri
muodostaisi järjestön, joka tekisi sitovia päätöksiä.
Sillä lähestymistavalla astutaan kyllä kansainvälisessä oikeudessa
siihen kulmaan, jossa Yhdistyneet kansakunnat toimii. Kansainvälisen
oikeuden mukaan Yhdistyneillä kansakunnilla on vastuu kansainvälisestä rauhasta
ja turvallisuudesta, ja YK tekee jopa äänestyspäätöksiä,
turvallisuusneuvosto tehdessään äänestyspäätöksiä tekee
sitovia päätöksiä. Siinä mielessä se
on ylikansallinen elin luonteeltaan tältä lohkolta
sillä mandaatilla, mikä turvaneuvostolla on. Se
voi, kun viisi pysyvää jäsentä ovat
konsensuksessa, tehdä kaikkia jäsenvaltoja sitovia
päätöksiä, ja siihen tietysti
kansainvälinen oikeus perustuu myöskin turvallisuuden
rakentamisen osalta, mikä on YK:n perustehtävä alun
pitäen.
Etyj on rakentanut päätöksentekonsa
toiseen kulmaan. Etyj ei tee enemmistöpäätöksiä.
Etyjin päätöksenteko perustuu konsensukseen,
yhteisymmärrykseen, niin että kaikki valtiot ovat
yhteisymmärryksessä mukana, ja silloin se sitovuus,
mitä ed. Laakso tässä nyt oli kysymässä, tulee
nimenomaan siitä, että neuvotteluprosessin tuloksena
kaikki jäsenvaltiot hyväksyvät sen yhteisen
lopputuleman, ja silloin siinä on tietysti voimakas moraalinen
ja poliittinen sidonta mukana, vaikka ei voidakaan sanoa, että se
on juridisesti sidottu. Mutta jos valtion päämiehet
tai hallituksen edustajat sopivat jonkun asian yhdessä,
niin kyllähän se tietysti voimakkaasti sitoo myöskin,
vaikka se ei ole ylikansallista päätöksentekoa.
Itse olisin huolissani siitä, että me rakentaisimme
tällä lailla ikään kuin turvallisuuspolitiikan
lohkolle tämmöisiä uusia ylikansallista
päätöksentekoa omaavia elimiä.
Minä jo tunnistan sen, että eurooppalaisessa integraatiossa
EU-tasolla tätä tietä on kuljettu, mutta
siinä onkin laajasta koheesioturvallisuudesta kysymys ja
vähän toisen tyyppisestä päätöksentekojärjestelmästä kokonaisuudessaan.
Mutta olisin aika lailla tyytymässä tähän
lähestymistapaan, että YK:lla on perusvastuu kansainvälisestä rauhasta
ja turvallisuudesta ja nämä alueelliset turvallisuuselimet ovat
sitten enemmän konsensuspohjaisia.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Juuri tässä on se ongelma:
pitäisikö meidän jatkossa kansainvälistä turvallisuusarkkitehtuuria
kehitettäessä tyytyä siihen, että yhteisesti
tehdyillä, ja korostan sanaa yhteisesti tehdyillä,
siis konsensuksen pohjalta tehdyillä yksimielisillä päätöksillä on
vain moraalinen sitovuus vai pitäisikö tavoitteena
olla se, että päätökset olisivat
myös juridisesti sitovia. Mielestäni tähän
ei liity mitään ylikansallista päätöksentekoa
siksi, että kysymys on konsensuspohjaisesta päätöksenteosta,
ei äänestyspäätöksillä tapahtuvasta
päätöksenteosta. Toiseksi kysymys olisi
alueellisesta turvallisuusjärjestelystä, ei sellaisesta,
joka pyrkii korvaamaan esimerkiksi Yhdistyneet kansakunnat.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Ensin vaalitarkkailusta sen verran, että elimme
vaihetta, jossa jopa Etyjin parlamentaarinen yleiskokous ja toisaalta
sen ikään kuin ammatillisesti näihin
asioihin paneutuva Odihrin vaalitarkkailu tuottivat erilaisen filosofian.
Ollessani itse Etyjissä mukana ulkoministerikaudella pidin
tätä erittäin suurena uskottavuusongelmana
koko järjestölle. Niihin aikoihin pyysin ed. Kiljusta
toimimaan tässä asiassa taustan selvittäjänä puheenjohtajamaalle, minkä hän
teki ja mitä hän on jatkanut sitten Kreikan ja
nyttemmin Kazakstanin puheenjohtajuuskausilla. Ei kovin yleinen
saavutus suomalaisessa kuviossa Etyjin merkeissä — siitä hatunnosto.
Mitä tulee tähän ed. Laakson haastavaan
kysymykseen, asiallisesti on tietysti niin, että ongelman
muodostaa se, mikä näiden järjestöjen
keskinäinen hierarkia on. Meidän täytyy
tietysti kyetä hyvin selvästi näkemään,
mitkä ovat meidän velvoitteemme eri yhteisöjen
jäseninä lähtien Pohjoismaiden neuvostosta,
Euroopan unionista, YK:sta jne. Tästä ei voi syntyä synkronointiongelmaa.
Pelko on se, että jos me yhden järjestön
nostamme ylitse muiden, niin me tulemme toimineeksi tavalla, joka
aiheuttaa epäjärjestystä tämän
hierarkian suhteen.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Minulla on semmoinen outo käsitys,
etteivät ed. Kiljunen ja ed. Kanerva ole ehkä seuranneet
riittävän tarkasti sitä keskustelua,
mitä tästä uudesta eurooppalaisesta turvallisuusarkkitehtuurista
nyt käydään. Eihän siinä ole ideana
se, että yksi järjestö nousisi muiden
ylitse, vaan nämä kaikki järjestöt
toimisivat yhteistyössä keskenään
tämän turvallisuusarkkitehtuurin puitteissa tavoitteena
konsensus ja siltä pohjalta tehtävät
juridisesti sitovat päätökset. Eli ei olisi
mitään järjestöjen järjestöä,
kuten näyttää olevan eräillä muilla
valtaryhmittymillä tavoitteena. Eli tämä keskustelu,
jota nyt käydään uudesta eurooppalaisesta
turvallisuusarkkitehtuurista: Toivoisin, että Suomi suhtautuisi
siihen hyvin avoimesti. Mutta tähän keskeisimpään
kysymykseen eli siihen, tavoittelemmeko me sellaista turvallisuusjärjestelyä,
jossa päätökset olisivat juridisesti
sen osanottajia velvoittavia ja sitovia, ei toistaiseksi ole saatu
vastausta.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! En malta olla vastaamatta ed. Laaksolle hieman
ilkikurisesti tähän teemaan liittyen. Jos hyvin
tarkasti lukee sen, mitä Medvedevin aloite sisällään
pitää — te olette varmasti sen puheen
lukenut moneen kertaan ja myöskin tämän
jatkokeskustelun ... (Ed. Laakso: Noin 20 puhetta!) — Hyvä on,
hyvä on, hyvä on. — Minulle henkilökohtaisesti
se näyttäytyy siltä, että Venäjä kokee
tiettyä ulkopuolisuutta euroatlanttisella tasolla kovan
turvallisuuden ytimestä. Se ei ole siis Naton jäsen
eikä se ole hakeutumassakaan Natoon, Etyjistä ei
koskaan luonteensakaan vuoksi ollut tulossakaan sotilasliittoa,
vaan se on tähän laajaan turvallisuuteen ankkuroitunut
järjestö. Minä olen lukenut tämän
näin, ja tämä voi olla täysin
virheellinen luenta, että Venäjä tällä avauksellaan
pyrkii itse asiassa kompensoimaan sitä puutetta, että se
kokee, ettei se ole siinä varsinaisessa turvallisuusytimessä,
mitä Nato sisällään pitää,
ja tämän järjestelyn kautta sitoisi Naton
ja nämä muut elimet samaan pakettiin ja olisi itse
siinä ytimessä mukana. Näin minä sitä noin raa’asti
ottaen luen. Siinä on varmasti monia tulkintoja. Minut
saatetaan ampua tästä alas välittömästi.
Markku Laukkanen /kesk:
Herra puhemies! Tämä Venäjän
aloitehan de facto olisi merkinnyt uuden elimen perustamista, ja
siihen nyt ei vaan intoa löytynyt. Ainahan voi tietysti
kysyä Venäjältä, miksi he eivät
voisi aktivoitua vielä enemmän Etyjissä ja
käyttää Etyj-organisaatiota sellaisena
rakenteena, sellaisena työvälineenä, että he
olisivat hyväksyneet, että se kykenee siihen eurooppalaisen
turvallisuuspoliittisen arkkitehtuurin analyysiin ja tarkasteluun
ja johtopäätösten tekoon kuin tämä heidän
ehdottamansa uusi mallikin.
Mutta, ed. Laakso, jään vielä pohtimaan
tätä teidän ajamaanne juridisen sitovuuden
politiikkaa. Kyllähän se kansakuntien välillä on
tavattoman haasteellinen tavoite. Itse katson, että se
poliittinen sidonnaisuus ja sitoutuminen merkitsee tietysti myöskin
moraalista sitoutumista, joka on de facto lähestulkoon
jo tällaista juridista sitoutumista sitten niiden asioiden
toteuttamiseen ja eteenpäinviemiseen.
Puhemies! Itse odotan hyvin paljon, vaikka se on jäänyt
meillä toistaiseksi vähäisemmälle
keskustelulle — on ihan oikein, että puhutaan
parlamentaarisen yleiskokouksen roolista ja sen luonteesta — Korfun
prosessin edistämiseltä. Vaikka se onkin hallituksilla
ja siellä ulkoministereillä, niin minun odotusarvoni
kohdistuu kyllä myöskin siihen. Siinä me
tarvitsemme myöskin näkyvää profiilia
ja uusia avauksia, uusia ulostuloja.
Lopuksi neljäntenä pointtina totean vielä vaalitarkkailusta:
Tässä on juuri se ydin, ei voi tulla erilaisia
kannanottoja, erilaisia johtopäätöksiä, vaikka
siellä kaksi erillään toisistaan vaalitarkkailutyötä tekee.
Nähdään se eräällä tavalla
myös vahvuutena. Se tuo vaalitarkkailuun tämmöistä läpileikkaavuutta,
kahdesta eri vinkkelistä katsotaan asioita, ja sen kautta
se uskottavuus ja viestit sitten vaalien järjestäjille
varmasti menevät uskottavasti myöskin perille.
Jaakko Laakso /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto tekee juridisesti sitovia
päätöksiä. Euroopan neuvoston perustehtävänä on
rakentaa yleiseurooppalaisia sopimuksia, jotka sitten ratifioidaan
kansallisissa parlamenteissa. Suomi on kymmenissä tällaisissa
yleiseurooppalaisissa sopimuksissa mukana, ja ne ovat luonteeltaan
juridisesti sitovia sopimuksia. (Ed. Kimmo Kiljunen: Entäs
tämä ratifiointi?) Voimme sanoa, että tässä pehmeässä politiikassa
on tilanne se, että on juridisesti jäsenmaita
sitovia päätöksiä, niitä tehdään
koko ajan, (Ed. Kimmo Kiljunen: Entä ratifiointi?) mutta
sen sijaan tässä kovassa ytimessä, turvallisuuspolitiikassa,
on vain moraalisesti ja poliittisesti velvoittavia päätöksiä,
mutta ei juridisesti sitovia päätöksiä.
Sen takia jälleen kerran sanon, että kannattaisi
vielä kerran pohdiskella sitä, mitä merkitsisi
se, että myös turvallisuuspolitiikassa siirryttäisiin
yleiseurooppalaisiin sopimuksiin aivan samalla tavalla kuin jo pehmeässä politiikassa
on tapahtunut.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Laakso tuossa aiemmin sanoi, että mahdollisimman
monen kansanedustajan pitäisi saada olla vaalitarkkailutehtävissä ja
kansainvälisissä tehtävissä.
Itse sain olla vuonna 1999 Armeniassa vaalitarkkailijana. Se oli
mielenkiintoinen kokemus myös itselleni nähdä se
kokonaisuuskin, miten tuo vaalitarkkailutoiminta pelaa. Olin aiemmin
Pohjoismaiden neuvostossa jäsenenä ja sen valiokuntatyöskentelyssä.
Silloin tuli havaittua, että aika paljon tehdään
sen kaltaisia suosituksia, jotka eivät sinällänsä vie
yhtään minnekään. Mutta ehkä ne
ovat sitten sitä poliittista keskustelua, sitä debattia,
mitä kansakuntien välillä tarvitaan.
Katson kyllä, että tämä kansainvälinen
politiikka on enemmältikin luottamusta kuin juridiikkaa.
Silloin, kun mennään sinne juridiselle tasolle,
ollaankin niiden ongelmien äärellä, vähän
niin kuin on puhuttu tästä Kreikka-lainasta, että kuka
meistä lähtee sitten ne lainat perimään,
jos niitä ei sitten saada. Eli tarvitaan luottamusta ja
yhteistyötä.
Aikoinaan erään lehden toimittaja kysyi, kun täällä oli
Pohjoismaiden neuvoston kokous, että mitä tuolla
salissa keskustellaan. Vähän skeptisesti sanoin
hänelle, että no, onko sillä nyt niin väliä,
mitä siellä keskustellaan, kun katsotaan, että siellä on
viiden maan ja kolmen itsehallintoalueen liput vierekkäin.
Vastaavaa saadaan hakea monelta muulta alueelta. Sen takia tietysti näillä kaikilla
järjestöillä, Pohjoismaiden neuvostolla,
Etyjillä ja EU:lla tietysti tänä päivänä monessakin
muodossa, kaikilla niillä on oma perusta ja myös
tarve tänä päivänä.
Totta kai päällekkäisyyksiä pitää pyrkiä poistamaan,
mutta olennaista on tietysti, että niillä voidaan
yhteisesti viedä tätä kansakuntien välistä ymmärtämystä eteenpäin.
Se puuttuu nimittäin valitettavan monelta rajalta vielä tänä päivänä.
Ilkka Kanerva /kok:
Puhemies! Sen verran vielä ed. Laakson puheenvuoroon,
jottei syntyisi ihan epätasapainoista käsitystä siitä,
mistä on kysymys todennäköisesti ja mitä Suomen
puolella on tuettu: Olen ymmärtänyt, että hallitus
selkeästi tukee sitä, että ensinnäkin
huippukokous järjestetään todennäköisesti
marras—joulukuun seutuvilla Naton huippukokouksen jälkeen.
Suomen viesti valmisteluissa on se, että tällä huippukokouksella,
joka järjestettäisiin Kazakstanissa Astanassa,
heidän pääkaupungissaan, täytyy
olla eräitä avainviestejä. Suomen hallituksen
puolella se yksi olennaisin avainviesti on juuri siinä,
mitä Suomen puheenvuoroissa ja virkamiesvalmisteluissa
ja poliittisissa tapaamissa on korostettu, että jotta Etyj
säilyttäisi elinvoimansa, sen sitoumusten toimeenpanolla
täytyy olla nykyistä vaikuttavampi ote. Se, kuinka
sitoviksi ne loppujen lopuksi juridisesti tulisivat, on ehkä aika
kaukana oleva tavoite, mutta kaikkien kolmen ulottuvuuden osalta
Suomi on erittäin vahvasti esittänyt tavoitteeksi
sen, että Kazakstanin pääkaupungissa
täytyy saada aikaan sellainen lopputulos, jossa nykyistä selkeämmin
sitoudutaan Etyjin kokousten toimeenpanoon ja niitten päätösten toteuttamiseen,
joten varsin pitkälle se on sitä, mihin puhuja äsken
viittaisi. Tämä sen vuoksi vaan, jottei syntyisi
väärää kuvaa siitä,
miten Suomen ulkopolitiikassa tätä asiaa lähestytään.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti.
Ensinnäkin tähän, mistä ed.
Rossi käytti termiä, että kansainvälisessä politiikassa
on tärkeämpää luottamus kuin
juridiikka: Juuri näinhän se on.
Ed. Laaksolta voi aina kysyä sen, että jos
kansallisia ratifiointeja jäädään
odottamaan, vaikka oltaisiin kansainvälisen järjestön
tasolla johonkin sitouduttukin, jos ratifiointi jää tekemättä, niin
se sitoutuminen on ilmassa. Aivan kuten ed. Kanerva sanoi, poliittinen
sitoutuminen on se varsinainen juttu, ei niinkään
se juridinen sitoutuminen.
Mutta sitten ed. Laakso myöskin pohdiskeli tätä vaalitarkkailua
ja sitä, että pitäisi kansanedustajien
laajemminkin osallistua eikä vain Euroopan neuvoston ja
Etyj-valtuuskunnan jäsenten. Tässä olen
hänen kanssaan täysin samaa mieltä, mutta
minusta se ei edellytä sitä, mitä hän ehdotti,
että Suomi lähtisi tai Suomen parlamentti lähtisi
seuraamaan vaaleja, vaan olisi luontevampaa pyrkiä avaamaan
nämä Etyj-valtuuskunnat ja Euroopan neuvoston
valtuuskunnat niin, että niihin vaalitarkkailutilanteisiin
voisivat osallistua muutkin kuin pysyvät tai varajäsenet,
jolloin tämä mahdollistuisi, mistä ed.
Laakso puhui: laajemmin kansanedustajat voisivat vaaleja tarkkailla.
Jaakko Laakso /vas:
Herra puhemies! Haluan vielä puuttua vaalitarkkailuun
siltä osin kuin mitä ed. Kiljunen jo aikaisemmin
aivan oikein totesi yrityksestä käyttää eri
järjestöjen erilaisia painotuksia omiin poliittisiin
tarkoituksiinsa. Meillä on paljon tällaisia esimerkkejä eräistä maista,
jotka haluavat saada nimenomaan tietyn järjestön
vastuuseen omasta vaalitarkkailustaan ja vieläpä tietyt
ihmiset vastuuseen oman maansa vaalitarkkailusta, koska he tietävät,
että jotkut poliitikot ovat suopeampia ja katselevat sormien välistä myös
mahdollisia vaalirikkeitä kuin jotkut toiset.
Meillä on erittäin huonoja esimerkkejä kansainvälisessä politiikassa.
Historiasta löydämme muun muassa Albanian. Olen
itse Euroopan neuvoston Albania-raportoija ja seuraan päivittäin Albanian
tapahtumia. Albanian johto on yrittänyt vaaleista toiseen
käyttää tällaista forum shoppingia
eli yrittänyt löytää yhden järjestön,
panna sen toista järjestöä vastaan ja
vieläpä järjestön sisältä löytää sellaisia
henkilöitä, jotka katselevat todellakin sormien
välistä sitä, mitä vaaleissa
tapahtuu. Tällainen pitää estää,
ja luulen, että nimenomaan paremmalla yhteistyöllä,
vahvistamalla kansainvälisten järjestöjen
yhteistyötä, tällainen voidaan estää.
Keskustelu päättyi.