Oiva Kaltiokumpu /kesk:
            		
         
         
          Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys laiksi sakon ja rikesakon
            määräämisestä ja eräiksi
            siihen liittyviksi laeiksi on toisessa käsittelyssä.
            Tämä esityshän tarkoittaa, että uudistetaan
            tuomioistuinten ulkopuolella tapahtuvaa rikosasioiden summaarista käsittelyä koskevaa
            lainsäädäntöä. Käytännössä se
            tarkoittaa sitä, että rangaistusmääräys
            korvautuisi enintään 20 päiväsakon
            rangaistukseen johtavissa tapauksissa poliisimiehen, tullimiehen
            ja rajavartiomiehen antamalla sakkomääräyksellä, jos
            kysymyksessä on liikenteeseen liittyvä rikkomus
            tai näpistys.
         
         
         No, mitä eroa tässä sitten on? Tässä on
            se ero, että kun tähän saakka sakon varsinaisen
            määräyksen antaja on ollut syyttäjä tai
            myöskin tuomioistuin, niin nyt tämä toimivalta
            tulee yhdelle ja ainoalle virkamiehelle eli poliisi antaa tässä semmoisen
            lopullisen sakon, jossa on tietysti valitusmenettelyt. Toisaalta
            tämä yhdenmukaistaa menettelyä rikesakkomenettelyn
            kanssa.
         
         
         Itse olen sen verran vanhan koulukunnan kasvatti, että en
            kauhean mielelläni niele sellaista menettelyä,
            jossa yksityiselle virkamiehelle annetaan tuomiovaltaa. Tässä mielessä tämä nyt
            on juuri hyväksyttävissä, mutta en ole
            tällaisen menettelyn kauhean kova kannattaja, koska tämän rangaistuksen
            antajan ei tarvitse välttämättä olla virkamies — poliisi
            tai tullimies tai rajamies — vaan se voisi olla muualla.
            Mutta tässä on lähdetty siitä,
            että syyttäjälaitos haluaa tehtäviä siirtää pois,
            ja tällä tavalla on kehitelty menettely, jossa näiden
            parinsadantuhannen sakon käsittely tai ainakin suurin osa
            niistä siirtyisi poliisihallintoon ja tällä vapautettaisiin
            neljä päätoimista syyttäjää.
         
         
         No, mitä se aiheuttaa poliisilaitoksille? Asiantuntijakuulemisessa
            lakivaliokunnassa tuli esille, että jokaiseen 24 poliisilaitokseen
            pitää määrätä poliisipäällystöön
            kuuluva, joka sitten katsoo, millä lailla nämä asiat
            viranomaisten puolesta menevät ja minkälainen
            on sitten tämän rikoksesta epäilyn oikeusturvasta
            huolehtiminen. Tämä ei ole mikään
            pikkujuttu poliisilaitoksilla. Monien mielestä tämä neljä syyttäjää ei
            ole paikkansapitävä määrä,
            vaan näitä rankkarisyyttäjiä istuu
            joka syyttäjälaitoksessa suuret määrät
            ja sakkopinoja on pöydät täynnä.
         
         
         Toinen uudistus, joka tässä on, on se, että ri-kesakon
            yhteydessä voidaan määrätä enintään 1 000
            euron menettämisseuraamus, joka nyt on sakkopuolella. Tietysti
            tässä on rajaus, että tämä toimivalta
            20 päiväsakon sakkomääräyksessä on liikennerikkomuksiin
            ja näpistyksiin, ei siis kaikkiin. Tämä edellyttää tietysti
            suostumusta erikoisesti epäillyltä, että näin
            tällä lailla voidaan tämä sakkomääräys
            antaa. Muutenhan se on rangaistusmääräys,
            joka sitten menee syyttäjälle vahvistettavaksi.
            Tässä on kyllä myös se hyvä asia,
            että nykyisin asetustasolla olevat säädökset
            siirtyvät lain tasoisiksi.
         
         
         Mutta paria asiaa, arvoisa puhemies, haluan tässä korostaa,
            tuoda esille. Toinen on se, että kun nykyisin on näitä liikenteen
            valvontakameroita, niin siellä on rikesakon lähettämisaika
            kaksi viikkoa, joka oli lakiesityksenkin aika. Kun tuolla Satakunnassakin
            Porissa on tämmöinen suuri keskus, niin siellä on
            valtavat määrät näitä rikesakkoja,
            joita pitäisi ennättää lähettää,
            ja poliisi ei ennätä niitä lähettää tai
            on hirveä määrä työtä saada
            lähetettyä niitä. Valiokunta jatkoi tätä kolmeen
            viikkoon, niin kuin nämä poliisimiehet ja poliisilaitokset
            ovat jo pidemmän aikaa toivoneet. Se on erittäin
            hyvä asia.
         
         
         Toinen paljon suurempi asia on se, että lakivaliokunta
            tähdentää, että tämän
            järjestelmän käyttöönottohan
            helpottaa tietysti tätä poliisin, syyttäjän
            ja tuomioistuimen prosessia ja sillä lailla aiheuttaa säästöjä.
            Mutta jotta tämä voisi ylipäätään
            toimia, niin tämän viranomaisten Vitja-tietojenkäsittelyjärjestelmän
            uudistaminen on aivan välttämätöntä.
            Tässä todetaan: "Lakivaliokunta kiirehtii poliisin
            tietojärjestelmäuudistuksen toteutusta ja pitää tärkeänä,
            että sen rahoitus turvataan." Nyt tulevassakin budjetissa
            tässä on toiveita. Sinne ei ole kohdennettu niin
            paljon rahoja kuin se maksaa eikä ole sitäkään
            vertaa, kun sitä on suunniteltu, ja jos ei tätä Vitja-järjestelmää saada
            toimimaan, niin me emme pääse missään
            muussakaan rationalisoimaan tätä työtä.
         
         
         Ja sitten yksi tärkeä asia, kun puhuin tuossa kansalaisten
            oikeusturvasta, johon olen koko virkaurani ajan vihkiytynyt seuraamusjärjestelmän
            ja
            rangaistuksen oikeudenmukaisuuden lisäksi: Haluan todeta,
            että tämmöisen järjestelmän
            koulutus ei ole pikku juttu poliisilaitoksissa. Ja kun tässä on
            Tulli ja Rajavartiolaitos ja sitten me laajensimme myöskin
            erävartijoille tämä toimivalta antaa
            näitä rangaistuksia, niin tämän
            koulutuksen turvaaminen edellyttää, että sisäasiainministeriön
            hallinnonalalle annetaan riittävästi ja ihan tätä varten
            rahaa. Siellä oli isoja, valtavan suuria summia, mitä oli
            arvioitu, että tämä muutos maksaa. Tässä on
            ongelmana se, että oikeushallinnon puolelta tehdään
            lakiuudistuksia, jotka sinänsä voivat säästää oikeushallinnon
            määrärahoja, mutta kustannuksia lisätään
            sitten toiselle hallinnonalalle, ja sitten aivan eri valiokunta
            käsittelee tämän toisen hallinnonalan
            talouspuolen asioita.
         
         
         No, miksi sitten pitää kouluttaa? No, sen
            takia tietysti, että kun poliisimiehet, tullimiehet, rajamiehet,
            erävalvojat antavat tämmöisiä niin
            sanotusti lopullisia rangaistuksia, niin kyllä heillä pitää olla
            tieto siitä, millä tavalla he toimivat ja mikä on
            sitten varmasti semmoinen menettely, joka on tämän
            rikoksesta epäillyn kannalta oikeudenmukainen ja jossa
            ei tule ylilyöntejä tai toisaalta sellaisia virheitä,
            joissa sitten kärsijänä on tämä rangaistuksen
            saanut.
         
         
       
      
      Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
         varapuhemies Tarja Filatov.
      
      
      
         
         Outi Mäkelä /kok:
            		
         
         
         Arvoisa puhemies! Kuten ed. Kaltiokumpu hyvin toi esiin, niin
            tässä on todellakin suuresta muutoksesta kyse
            ja erittäin tärkeästä ja oikean
            suuntaisesta muutoksesta. Todella näillä ehdotuksilla
            pyritään parantamaan rikkomuksista epäillyn
            oikeusturvaa sekä sujuvoittamaan ja yhtenäistämään
            näitä menettelytapoja. Erittäin hyvä ja
            vaativa kokonaisuus, jossa varmasti tähän koulutuspuoleen,
            kuten ed. Kaltiokumpukin toi esiin, on syytä kiinnittää huomiota
            sitten toimeenpanon osalta, kun laki on saatu voimaan.
         
         
         Tosiaan tässä eräs seikka, johon
            kiinnitettiin valiokunnassa erityisesti huomiota, on se, että arkirealismia
            on se, että tänä päivänä,
            kun tätä automaattista kameravalvontaa toteutetaan,
            kaksi viikkoa on aivan liian lyhyt aika, ja tämän
            osalta oli tärkeää, että valiokunta
            teki tähän muutoksen. Edelleen kolme viikkoa saattaa
            olla käytännössä sekin kovin
            lyhyt aika, mutta on kuitenkin aina viikko enemmän, ja
            toivottavaahan se on, että näiden automaattisen
            kameravalvonnan yhteydessä havaittujen rikkomusten osalta
            myös nämä asiat käsitellään
            nopeasti.
         
         
       
      
      Keskustelu päättyi.