2) Euroopan turvallisuus- ja yhteistyöjärjestön
Suomen valtuuskunnan kertomus ETYJ:n parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta
vuonna 2003
Ilkka Kanerva /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Eduskunta käsittelee lukuisan
määrän toimintakertomuksia, mutta itse asiassa
vain kolmen sellaisen järjestön toimintakertomukset,
joissa parlamentti on itse aktiivisesti mukana. On toki lukuisa
määrä ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
Pyydän salia rauhoittumaan, jotta puhuja saa puhua
rauhassa. (Ed. Jaakonsaari: Linjapuhe!)
... muitakin järjestöjä, joissa Suomen eduskunta
on voimallisesti mukana, mutta vain Pohjoismaiden neuvosto, Euroopan
neuvosto ja Etyj-järjestö ovat ainoita, joitten
toimintakertomukset tulevat täysistuntosalin käsittelyyn.
Etyj-järjestö on meille suomalaisille tietysti monella
tapaa historiallisesti rakas ja läheinen järjestö,
järjestö, joka näistä kolmesta — Pohjoismaiden
neuvosto, Euroopan neuvosto ja Etyj — on ainoa, joka käsittelee
turvallisuuspolitiikkaa ja turvallisuuspolitiikkaa nimenomaan eurooppalaisesta
perspektiivistä. Sen vuoksi tämä Etyjin
kertomus on ulko- ja turvallisuuspoliittisesti tietysti mielenkiintoinen.
Meillähän maan hallitus ei laadi erillisiä kertomuksia
toiminnastaan erityyppisissä kansainvälisissä järjestöissä,
vaikka sitäkin sietäisi hallituksen suunnassa
miettiä. Esimerkiksi Ruotsissa on vallalla käytäntö,
jossa hallitus laatii selostuksen toiminnastaan esimerkiksi juuri
Etyj-järjestössä, Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestössä. Se
käsitellään täysistunnossa ja
ulkoasiainvaliokunnassa, ja nyttemmin Ruotsi on täydentänyt
toimintaansa vielä tämän tyyppisellä käsittelyllä,
jota Suomen eduskunnassa sinänsä on, mutta meillä edelleen
puuttuvat hallituksen linjaukset, näkemykset eri järjestöissä tapahtuvista poliittisista
ilmiöistä ja niihin liittyvistä tavoiteasetteluista.
Pyytäisin hallitusta harkitsemaan tämän
tyyppisen käytännön soveltamista ennen muuta
ulko- ja turvallisuuspoliittista järjestökenttää ajatellen,
kun maan poliittinen komittoituminen on aidosti kyseessä.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi on syytä todeta,
että ed. K. Kiljusen aloitteesta Suomen Etyj-valtuuskunta
teki jokin aika sitten aloitteen koko Etyj-järjestössä,
jonka silmämääränä on
ollut nimenomaan pyytää tai kehottaa päätöslauselmassa
eri jäsenmaita tehostamaan Etyj-asioitten seurantaa parlamenttien
toimesta. Kun tämä on tehty Suomen aloitteesta
ja se on Etyjissä hyväksytty, tuntuisi oudolta,
jos tasavallan valistunut parlamentti ei meidän tapauksessamme
kiinnittäisi sen järjestön toimintaan
mitään huomiota, jossa Suomella on ollut upea
historia, jossa me olemme aktiivisesti mukana ja joka ainoana näistä eduskunnan
käsittelyssä olevista järjestöistä koskettelee
turvallisuuspolitiikkaa. Sen vuoksi on tärkeää,
että tätä Etyj-kysymystä täällä arvioidaan
tai sen raamien puitteissa olevia asioita puntaroidaan.
Tämä itse kertomus, joka on käsiteltävänä,
on luonteeltaan klassinen. En sen sisältöön
sen enempää puutu, mutta sen sijaan haluaisin
yhdistää Etyj-problematiikkaa hieman siihen kansainvälisen
politiikan ilmiöön, jota Naton laajeneminen ja
Euroopan unionin laajeneminen käytännössä tarkoittavat.
Molemmat laajenemisprosessit omaavat oman logiikkansa, mutta niillä on myöskin
liitännäisyyttä Euroopan turvallisuus- ja
yhteistyöjärjestön toimeliaisuuteen tilanteessa,
jossa jopa Etyjin yleiskokous on tehnyt ehdotuksen toimenpiteistä,
joilla se voisi lähentää myöskin
fyysisesti toimintojaan muiden järjestöjen kanssa,
ja Etyjin toimipisteen perustaminen Brysseliin on ikään
kuin harkinnanvaraisena asiana tällä haavaa menossa.
Etyjin erityispiirre nimittäin näihin muihin järjestöihin
liittyen on se, että sillä on laveampi jäsenyyspohja
ja sillä on ikään kuin tuntosarvet kaikessa
siinä, mitkä ovat herkkiä ja olennaisia, vaikeitakin
kysymyksiä muun muassa mainituissa turvallisuutta käsittelevissä järjestöissä eli
Euroopan unionissa ja Natossa.
Etyjissä on 55 jäsenmaata, mukaan lukien Yhdysvallat
ja Venäjä sekä monet Keski-Aasian erittäin
kansainvälispoliittisesti komplisoitujen konfliktien alaiset
maat. Sen lisäksi on eri tyyppisiä yhteistyösopimuksia
Välimeren alueella ja Aasian maitten suuntaan. Ongelmallista
laajassa jäsenpohjassa on se, että nyt Etyjissä käydään
sisäistä keskustelua siitä, keskittyykö sen
toiminta operatiivisesti vain itäisiin osiin sekä yleiskokousten
että hallitustenvälistä toimintaa ajatellen,
entisen Neuvostoliiton alueelle Balkanille ja Keski-Aasiaan. On
ymmärrettävää, että tämä on jossakin
mitassa hiertävä kysymys eri Etyjin ongelma-alueita
käsiteltäessä.
Etyjin roolista yleisesti järjestönä ja
järjestön työskentelytavoista keskusteltaessa
voisi tehdä kriittisiäkin huomioita, mutta niitten
menettelytapojen uudistaminen ei tämän tyyppisessä järjestössä tietysti
ole kovin helppoa ajatellen esimerkiksi Yhdysvaltain ja Venäjän
poliittisia pidäkkeitä tämän
toimintatavan uudistamisessa.
Etyjin yleiskokouksen ja hallitustenvälisen toiminnan
osalta on nostettu eräitä erillisteemoja, joihin
vain otsikonomaisesti tässä yhteydessä viittaan:
ihmiskauppa, antisemitismi, jäädytetyt kriisit
eri puolilla Etyjin toimintakenttää Vuoristo-Karabahin
kysymyksiä ajatellen, Abhasian ongelmia ajatellen, Moldovan,
Transnistrian ongelmalliset tilanteet. Myöskin Kaakkois-Eurooppa
Kaukasuksineen, Keski-Aasia ja kaikki Välimeren alueen
ongelmat ovat niitä, joissa Etyjin turvallisuuspoliittiset
ongelmat sijaitsevat.
Oma, meidänkin kannaltamme kohtuullisen läheinen
ongelma on myös Valko-Venäjä. Sanoisin,
että kansainvälisen yhteisön tavoite
on ylipäätään pyrkiä välttämään
Valko-Venäjän eristäytyminen kokonaisuudessaan
eurooppalaisesta yhteistyöstä, joka jossakin vaiheessa
näytti reaaliseltakin riskiltä. Nyt panostetaan
hyvin paljon parlamenttivaaleihin Etyjin toimesta muun muassa Valko-Venäjällä ensi
vuonna jne. Ehkä Etyjillä tulee jopa Valko-Venäjän
tilannetta ajatellen olemaan keskeistäkin roolia tässä jatkovaiheessa.
Etyjissä on erityisvaltuutettuja eri toimintoja seuraamaan.
On vähemmistövaltuutettu, on mediavaltuutettu,
talouskoordinaattoreita, ihmiskauppavaltuutettuja jne. Tiedämme,
että presidentti Ahtisaari toimii nykyisen puheenjohtajamaan
Hollannin erityisedustajana parhaillaan Keski-Aasiassa.
Etyjin yleiskokouksen pääteema kertomusvuonna
2003 oli Etyjin rooli Euroopan muuttuvassa arkkitehtuurissa, siis
meidän suomalaisen turvallisuuspolitiikkamme kannalta hyvin
läheinen kysymyksenasettelu. Hyvin monet erityiskysymykset
ovat myös olleet tapetilla, Guantanamo Bayn vankikysymykset
ja muut vastaavankaltaiset asiat.
Puhemies! Etyjin yleiskokouksen tehtävänä on
keskustella turvallisuuspoliittisista kysymyksistä, mutta
sen lisäksi useat työryhmät tekevät merkittävää operatiivista
toimintaa eräiden jäädytettyjen kriisien
ympärillä, jotta ratkaisuihin voitaisiin päästä,
Moldovassa, Abhasiassa, Georgiassa, Vuoristo-Karabahissa, Valko-Venäjällä jne.
Ikään kuin valistunut eurooppalainen mielipide
pyrkii ottamaan näihin asioihin linjaavaa kantaa ja antamaan
oman vaikutuksensa myöskin siihen paikalliseen keskusteluun.
Herra puhemies! En voi olla tässä yhteydessä mainitsematta
myöskään siitä, että kun
seuraava kokous ensi kesänä pidetään
Edinburghissa, Suomen vanha Etyj-historia pyrkii saamaan jatko-osan
tililleen. Olemme Suomen valtuuskunnassa asettaneet tavoitteen tuohon
Etyjin yleiskokoukseen liittyen, että kun meillä on
jo kerran aikaisemmin ollut Etyjin puheenjohtajuus hallussamme entisen
puhemiehen Ilkka Suomisen toimiessa Etyjin puheenjohtajana, niin
pyrimme samanlaiseen tilanteeseen nyt kesällä Edinburghissa
pidettävässä yleiskokouksessa, jossa
valitaan Etyjille uusi presidentti. Suomen ehdokas on ed. K. Kiljunen,
ja olemme tehneet Suomen valtuuskunnassa jonkin mittaisen työrupeaman
sen hyväksi, että Suomi saisi hyvän jatko-osan
aktiiviselle toiminnalleen ja korkealle profiililleen Etyj-toiminnan
merkeissä.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Kuten varapuhemies Kanerva omassa puheenvuorossaan
esitteli, meillä on kolmen eri kansainvälisen
parlamentaarisen yleiskokouksen asiat täällä täysistuntosalissa:
Pohjoismaiden neuvoston, Euroopan neuvoston ja Euroopan turvallisuus-
ja yhteistyöjärjestön parlamentaarisen
yleiskokouksen asiat.
Poikkeuksena näistä muista kahdesta Etyjin parlamentaarisen
yleiskokouksen valtuuskunnan vetäjänä meillä on
perinteisesti ollut puhemies, mikä korostaa juuri sitä,
puhemiehistöstä oleva jäsen, että me
olemme arvostaneet ja arvottaneet Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen työn
merkittävyyden. Eräänä syynä tietysti
on se, että koko Etyj-prosessi lähti aikoinaan
vuonna 75 Helsingissä liikkeelle. Meillä vaihtui
Etyj-valtuuskunnan puheenjohtaja vaalien jälkeen. Edellinen
puhemies Riitta Uosukainen oli toiminut Etyjn valtuuskunnan puheenjohtajana,
ja nyt varapuhemies Ilkka Kanerva on ottanut Suomen valtuuskunnan
vetovastuun. Jo äsken käytetty puheenvuoro kertoi
aivan erinomaisesti siitä jäntevyydestä ja
tavasta, millä varapuhemies Kanerva on tarttunut tähän
tehtävään, ja sitä kautta olemme
voineet koko Suomen valtuuskunta toimia aktiivisesti ja panoksekkaasti
tuossa yleiskokouksessa.
Varapuhemies Kanervan puheenvuorossa äsken kuvattiin
Etyj-järjestön roolia laajemmin. Omassa puheenvuorossani
sanoisin muutaman sanan parlamentaarisen yleiskokouksen merkityksestä ja
sen toimintamuodoista.
Parlamentaarinen yleiskokous on sikäli muuttanut lähestymistapaansa,
että me aikaisemmin kokoonnuimme yleisistuntoihin vain
kesäisin. Nyt on parin vuoden aikana myöskin ollut
talvikokous, joka on pidetty Wienissä, jossa on Etyjin
päämaja. Tämä talvikokous on
osoittautunut erinomaisen hyväksi, koska se vetää sitten
tavallaan paremmin yhteen vuosittaisen kierron. Kun olemme Wienissä,
niin me voimme olla suorassa konsultaatioyhteydessä itse
Etyjin päämajaan. Aina itse asiassa Etyj-maan
puheenjohtaja, Chairman-in-Office, on paikalla ja sen mukaisesti
myöskin Etyjin pääsihteeri ja erityisjärjestöjen,
Etyjin alajärjestöjen, edustajat, ja me käymme
avoimen keskustelun Etyjin elinten kanssa suhteessa parlamentaariseen
yleiskokoukseen.
Mutta sittenkin ehkä olennaisempi työ parlamentaarisella
yleiskokouksella kuin nämä varsinaiset yleiskokoukset
ja niiden resoluutiot — jotka olemme pyrkineet viemään
myöskin ministerineuvostoon ja pysyvälle komitealle
Etyjissä — ja sittenkin ehkä tärkeämpi
alue, jossa Etyjin parlamentaarisella yleiskokouksella on ollut
varsinainen operatiivinen luonne, liittyy kahtaalle.
Toisaalta Etyj on kansainvälisessä vaalitarkkailussa
se johto-organisaatio, joka vastaa vaalitarkkailusta. Useimmiten
tätä tarkkailua tehdään nykyisin
tiiviissä yhteistyössä Euroopan parlamentin
ja Euroopan neuvoston kanssa, mutta nimenomaan Etyj on se, joka
kantaa päävastuun. Tässä suhteessa
myöskin me suomalaiset olemme olleet aktiivisesti mukana
näissä kansainvälisissä vaalitarkkailuissa,
ja se jos mikä on tietysti sekä nostanut parlamentaarisen
yleiskokouksen merkitystä että myöskin
antanut meille suomalaisille mahdollisuuden olla aktiivisesti kansainvälisessä toiminnassa
mukana.
Mutta toinen ja ehkä vieläkin kiinnostavampi ja
olennaisempi ulottuvuus, jonka parlamentaarinen yleiskokous on kehittänyt,
ovat niin sanotut demokratiatiimit, työryhmät,
erityistyöryhmät, joita on perustettu tiettyihin
vaikeisiin konfliktipesäkkeisiin avittamaan poliittista
keskustelua näillä alueilla.
Ensimmäinen tällainen työryhmä perustettiin jo
viitisen vuotta sitten Valko-Venäjään
liittyen. Varapuhemies Kanervahan juuri omassa puheenvuorossaan
viittasi Valko-Venäjän merkitykseen ja sen sisäisen
kehityksen ongelmallisuuteen koko Euroopan kannalta. Tämä Valko-Venäjä-työryhmä,
joka Etyjin parlamentaarisen yleiskokouksen puitteissa on toiminut,
on antanut hyvin merkittävän panoksen siinä tilanteessa,
kun Valko-Venäjä itse käytännössä eristi
itsensä muulta maailmalta. Etyj oli oikeastaan ainoa ikkuna
muulle maailmalle myöskin vaikuttaa Valko-Venäjän
tilanteeseen.
Tämän lisäksi näitä erityistyöryhmiä on
perustettu muutamiin muihin alueisiin liittyen. Itse olen ollut
hyvin aktiivisesti mukana Moldova-työryhmässä.
Siellä on sisäinen konflikti, jota on pyritty
avittamaan. Siellä on neuvotteluprosessi käynnissä,
ja tämä parlamentaarinen dimensio on avittanut
poliittista dialogia alueella. On Abhasiaan liittyen perustettu
erityistyöryhmä, meillä on Balkanin alueelle
vakautussopimukseen liittyen siellä oleva erityistyöryhmä,
ja nyt myöskin Kosovon suhteen olemme aktivoituneet.
Tässä suhteessa parlamentaarinen yleiskokous
on omalla työllään tukemassa sitä työtä,
jota Etyj varsinaisesti tekee, ja tämä on koko
ajan ollut se punainen lanka parlamentaarikkojen työssä,
että me emme luo mitään kilpailevaa järjestelmää,
me emme kuvittele myöskään, että me
olisimme varsinaisia neuvottelijoita, mutta me annamme taustatukea
niille varsinaisille neuvotteluprosesseille ja pyrimme useimmiten
konfliktitilanteissa vastapuolten parlamentaarikot ja poliitikot
saattamaan keskusteluyhteyteen, joka sitten omalla tavallaan tukisi
varsinaisen poliittisen kriisin ratkaisuyritystä. Tässä suhteessa
tämä on ollut erinomainen prosessi, että Etyj
on parlamentaarisen yleiskokouksen puolella tällä tavalla
aktivoitunut.
Se on oikeastaan se sama tilanne, mikä Etyjillä itselläänkin
on. Etyj pysyvänä neuvostona, ministerikokouksena — monet
ovat todenneet — on vähän menettänyt
sitä merkitystään, mikä sillä oli
aikoinaan kylmän sodan oloissa, ja saattaa muodostua harhakuvitelma,
jos me arvioimme vain siitä näkökulmasta,
mitä Wienissä tehdään. Ehkä sittenkin
olennaisempaa on tajuta se, että Etyjillä on yli
20 maatoimistoa. Nämä maatoimistot tekevät
sitä konkreettista työtä hyvinkin vaikeissa
kulmissa Keski-Aasiassa, Kaukasuksella, Itä-Euroopan sellaisissa
maissa, joissa näitä vaikeita poliittisia asetelmia,
konflikteja, on ollut. Se on sitä varsinaista Etyjtä,
joka myöskin näkyy, ja tässä on
ollut hyvin tärkeää nähdä,
että parlamentaarinen yleiskokous on juuri tähän
työhön voinut antaa tukensa.
Sinikka Hurskainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Kimmo Kiljunen otti esille täällä Etyjin
parlamentaarikkojen vaalitarkkailun ja sen merkittävyyden.
Euroopan neuvoston edustajat ovat myös osallistuneet yhteistyössä Etyj-parlamentaarikkojen
kanssa vaalitarkkailuun, ja sitä työtä täytyy
jatkaa ja tehdä edelleen yhteistyössä.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Täällä käytettyjen hyvien
puheenvuorojen jälkeen aivan muutama sana oikeastaan jatkona
ed. Hurskaisen puheenvuoroon, jossa myös viitattiin Euroopan
neuvoston rooliin vaalitarkkailussa, mutta ei pelkästään vaalitarkkailusta.
Niin kuin ed. Kanerva totesi, niin Etyjillähän
on tietty erityisluonne verrattuna muihin eurooppalaisiin järjestöihin,
ja erityisesti nyt puhun tässä Euroopan neuvostosta.
Jo se, että Etyjissä on Euroopan ulkopuolisia
maita, tietysti antaa sille erikoisluonteen. Euroopan neuvostohan
on ainoa tällainen paneurooppalainen järjestö,
missä on pelkästään eurooppalaisia
maita mukana.
Puhemies! Minun kysymykseni oikeastaan ensisijaisesti liittyy
tähän Valko-Venäjä-asiaan, koska
tässä oikeastaan heijastuu myöskin Etyjin ja
Euroopan neuvoston erilainen luonne. Etyjin parlamentaarinen yleiskokoushan
hyväksyi uudelleen Valko-Venäjän jäsenekseen
viime vuoden aikana, ja se on oikeastaan kyllä hämmästyttänyt,
että tämä ratkaisu tehtiin. Toivoisin,
että ed. Kanervan ja ed. Kiljusen kautta, joka nyt poistui
salista, viesti välittyisi myöskin siitä,
että myös Etyjissä nämä ihmisoikeuskysymykset
ja demokratiakysymykset otettaisiin vakavammin, kuin mihin tämä viime
vuoden päätös Valko-Venäjän
ottamisesta uudelleen parlamentaarisen yleiskokouksen jäseneksi
viittaa.
Minun mielestäni tilanne Valko-Venäjällä on todella
vakava. Euroopan neuvostossa me olemme moneen otteeseen siitä keskustelleet.
Valko-Venäjähän yritti uudelleen nyt
erityisvieraan asemaa, special guest status, mutta Euroopan neuvosto
ei siihen suostunut siitä huolimatta, että oli joitakin
parlamentaarikkoja eri maista, jotka olivat sitä mieltä,
että erityisesti nyt tämän vuoden lokakuussa
pidettävät vaalit olisivat edellyttäneet
ehkä myös Euroopan neuvoston läsnäoloa
ja sillä tavalla olisi voitu paremmin vaikuttaa siihen,
että vaalit olisivat vapaat ja demokraattiset. Mutta joka
tapauksessa Euroopan neuvoston luonne on se, että me pidämme
nyt Valko-Venäjän toistaiseksi järjestön
ulkopuolella kokonaan. Me yritämme jonkin näköistä dialogia
pitää yllä, mutta niin kuin totesin,
Etyj on hyväksynyt Valko-Venäjän uudelleen
jäseneksi.
Oma henkilökohtainen käsitykseni on, että Valko-Venäjän
tilanne ei muutu edes lokakuun vaalien jälkeenkään
kovinkaan paljon, koska niin kauan kuin presidentti Lukashenka on
vallassa, demokratia ei siinä maassa voi toimia, eli parlamentti
tulee olemaan Lukashenkan jonkinlainen välikappale, käsikassara,
ja se ei todella ole demokratiaa edistävää.
Puhemies! Mitä sitten vaalitarkkailuun tulee, niin
ed. Hurskainen hyvin kuvasi sitä. En halua kiistää sitä,
etteikö Etyjillä ole merkittävää roolia,
mutta haluan todeta sen myöskin, että Euroopan
neuvostolla on myöskin erittäin tärkeä rooli tässä.
Miapetra Kumpula /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Elon viimeinen lause ei sinänsä tullut
hyvään kohtaan, koska olisin halunnut korostaa
myös tätä vaalitarkkailun tehtävää ja
Etyjin merkittävyyttä siinä, mutta ei
liene mitään syytä käydä kamppailua
siitä, kumpi (Euroopan neuvosto vai Etyj) hoitaa ja kumpi
on tärkeämpi. Itse pääsin tämän
vuoden puolella, mikä ei näy vielä tässä kertomuksessa,
Etyjin edustajana Georgiaan, ja siellä ainakin yhteistyö sujui
erinomaisesti. Sillä, että Etyjillä oli
myös pidemmän ajan missioita siellä paikan
päällä, oli varmasti merkittävä osa,
ja myös rahallinen panostus, mitä Georgiaankin
esimerkiksi on laitettu vaalikoulutukseen ja vaaleja edeltävältä osin, on
tärkeää.
Mutta toinen pieni korostuksen arvoinen kohta on minusta vuoden
alussa tehty ensimmäinen katsaus tasa-arvotilanteeseen
Etyjin sisällä, jonka Paula Kokkonen tasa-arvotyöryhmän
puheenjohtajana siellä antoi. Hän ei ole nykyään
enää Etyjin edustajana; sinne on nimetty uusi,
ruotsalainen Tone Tingsgård. Kesän kokouksessa
pääsin jo mukaan työhön, jossa
päätettiin kartoittaa tilanne ihan tosissaan jokaisessa
Etyj-elimessä, ja päädyttiin siihen,
että meillä on tilastot jokaisesta kenttämissiosta
ja jokaisesta toimistosta ja jokaisesta delegaatiosta sen suhteen,
kuinka tasa-arvo toteutuu, ja tässä työssä on
hyvä jatkaa eteenpäin. Tulevissa kertomuksissa
siitä lisää.
Keskustelu päättyy.