13) Hallituksen esitys ajoneuvolain ja eräiden muiden
ajoneuvojen rekisteröintiä koskevia säännöksiä sisältävien
lakien sekä ajoneuvoverolain muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriössä virkamiehillä on
uskomaton mielikuvitus. Täällä on esittelyssä ajoneuvolain
ja ajoneuvoverolain muutosesitys, 81 sivua, se on nyt esittelyssä.
Se on tänä päivänä ollut
ennakoivasti käsiteltävänä liikenne-
ja viestintävaliokunnassa, ja ministeriö odottaa, että tämä luntta
käsitellään muutamassa kokouksessa, niin
että tämä on vielä valmis nyt
kevätlukukauden aikana.
Kuvaavaa tälle asialle on se, että kun kysyimme
tänä päivänä esitteleviltä virkamiehiltä,
onko tämän suhteen ollut huomautettavaa asiantuntijakuulemisessa
valmisteluvaiheen aikana, vastaus oli, että on siinä nyt
jonkun verran ollut huomautettavaa. Sitten kun kysyttiin, voisimmeko me
saada huomiseen kokoukseen mennessä yhteenvedon, niin sitten
paljastui, että niitä on niin paljon, että ei
virkakunta pysty yön aikana työstämään
niistä, jotka ovat valmista tekstiä, kopioi-leikkaa-liimaa-tekniikalla
meille selvitystä. Tämä on vaan hyvä tietää eduskunnassa,
koko tämän järjestelmän, mille
tasolle asioitten käsittelyssä on viime aikoina
jouduttu.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Haluan onnitella liikenne- ja viestintäministeriä siitä,
että eduskuntaan on tuotu laki, joka on vaikutuksiltaan
myönteinen. Viime kuukausina on saatu liikenne- ja viestintäministeriöstä lukuisia
kielteisiä viestejä,
jotka ovat aiheuttaneet kuljetusyrityksille vaikeuksia, ongelmia
ja taloudellisia menetyksiä. Hallituksen lakiesitys mahdollistaa
sen, että kansalainen voi poistaa auton käytöstä ja
hänen ei tarvitse suorittaa ajoneuvoveroa tai liikennevakuutusta
silloin, kun auto on pois käytöstä. Kansalainen
voi puolestaan katsastuttaa rekisteröidäkseen
auton käyttöön. Lakiesitys tarkoittaa,
ettei auton omistamista veroteta vaan sen käyttöä.
Arvoisa rouva puhemies! Myönteisessä esityksessä on
kuitenkin muotoiluja, joita nykyaikaisessa lainsäädännössä ei
saisi olla. 68 §:n seuraava muotoilu on outo: "Ajoneuvoa
ei myöskään saisi ottaa uudestaan liikennekäyttöön,
jos autoverosta päättävä viranomainen
on asettanut rekisteröintikiellon autoveroedun ehdoksi
ja asianomainen on saanut tämän edun hyväkseen." En
ymmärrä, miksi itsestäänselvyyksiä pitää kirjoittaa
lakitekstiin niin monimutkaiseen muotoon, ettei suomalainen sitä ymmärrä.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että liikenneministeriössä jotain mielikuvitusta
on olemassa, vaikka ed. Pulliainen sanoi, että paksu nippu
ja huonosti juonnettu. Mutta pitäisin erinomaisena asiana
sitä, että tämä ajoneuvorekisteröinti,
kun se rekisteröidään, on ikuisesti rekisterissä.
Sen jälkeen kun se poistetaan, se on lopullisesti poistettu.
Kuitenkin, lukematta tätä sisältöä,
lopulliseen poistoonkin pitää saada joku paluu,
että jos syystä taikka toisesta se on sieltä poistettu,
niin joku mahdollisuus olisi tarvittaessa ottaa käyttöön,
ettei se olisi aivan lopullinen tämä maailma olemassa.
Toisaalta myöskin aukkona on se, että silloin,
kun se ajoneuvo on siellä rekisterissä ja se on
käyttämättömänä,
pajuja kasvaa rungon ja lavan läpi kuorma-autossakin, niin
jos se vielä on siellä rekisterissä,
ei siinä ole mitään tolkkua eikä mitään
järkeä. Mutta jos ajatellaan tämmöistä yksittäistä maanrakennusurakoitsijaa,
joka veroja, kuluja säästäessään
on joutunut edestakaisin näitten kilpien kanssa kulkemaan,
rekisteröimään, poistamaan edestakaisin
monta kertaa vuoden aikana, niin tältä osin tämä esitys
korjaa sen epäkohdan, mikä siinä on ollut
olemassa, epäkohdan ja järjettömyyden.
Jos tästä nyt jotain myönteistä on
löydettävissä, niin se ainakin.
Mutta toivon, että valiokunta pohtii näitä asioita
vähän laajemminkin ja ottaa esille myöskin sen
hengistä pois laittamisen sekä sen, että se voisi
se auto tarvittaessa jollakin toisella omistajalla tai uudella suvulla
kuolleesta henkiin nousta ja vielä rekisteröinninkin
pariin palata, vaikka se sieltä pois olisi siirtynyt.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äsken käsittelin vain tätä muotopuolta
ja tätä käsittelytapaa ja odotuksia ministeriön
taholta. Totean vain lyhyesti, että tässä itse
esityksessä on ilmiselvästi myönteisiä aineksia.
Mutta nyt pitää pitää huoli
siitä, niin kuin ed. Seppo Lahtelan äskeinen puheenvuorokin
osoitti, että ne myönteiset asiat eivät
käänny itselleen vastakohdiksi, jos täällä on
ollut nyt jo havaittavissa tällaisia rakenteellisia puutteita
ja heikkouksia, kun kiireellä on yritetty tehdä.
Elikkä asia pitää hoitaa asiallisesti ja
rauhallisesti ja päättäväisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Aivan kuten ed. Pulliainen sanoi, niin
asia pitää hoitaa asiallisesti, ja ed. Seppo Lahtela äsken
käyttämässään puheenvuorossa
toi aivan olennaisen ajatuksen esille, että ajoneuvon poistaminen
rekisteristä, mutta myös jälleen palauttaminen
pitäisi saada joustavaksi toimeksi. Toivon, että tämä tulisi
nyt helpommaksi tämän lain myötä.
Keskustelu päättyy.