7) Laki harkinnanvaraisesta toimeentulotuen valtionlisästä lasten
ja nuorten harrastusten tukemiseen
Johanna Karimäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä lakialoite liittyy
vuoden 2012 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi
sen yhteydessä. Lakialoitteessa esitetään
harkinnanvaraisen toimeentulotuen valtionlisää lasten
ja nuorten harrastusten tukemiseksi.
Jokaisella lapsella ja nuorella tulee olla yhtäläiset
mahdollisuudet harrastaa. Kuitenkin monen harrastuksen osalta kustannukset
ovat kovin suuret, ja liian moni lapsi putoaa ulos sosiaalisen ympäristönsä piiristä,
koska ei ole varaa ottaa osaa harrasteisiin. Kunnilla on toki mahdollisuus myöntää
harkinnanvaraista
toimeentulotukea lasten harrastusten tukemiseksi. Tätä mahdollisuutta
käytetään kuitenkin erittäin
harvoin. Siltä pohjalta tämä aloite on
tehty.
Mielestäni kuntien tulisi käyttää enemmän tätä mahdollisuutta
tukea vähävaraisten lasten harrastuksia, ja toivon,
että tämä valtiolta tuleva korvamerkitty
raha kannustaisi kuntia tukemaan köyhien lasten harrastuksia.
Tämä olisi lisäponne asian eteenpäin
viemiseksi. Esitys lisäisi lapsiperheiden mahdollisuuksia
saada tätä tärkeää, ennalta
ehkäisevää tukea ja ehkäisee
näin lasten syrjäytymistä.
Asia on tärkeä monen lapsen tulevaisuuden kannalta,
sillä noin 12 prosenttia kouluikäisistä lapsista
elää pienituloisiksi luokitelluissa perheissä.
Todellakin tämän lakialoitteen yhteydessä on
jätetty myös talousarvioaloite, jossa nyt esitän
5 miljoonan euron lisämäärärahaa
tämän asian edistämiseksi.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Karimäki on tehnyt erittäin
tärkeästä asiasta lakialoitteen ja semmoisesta
asiasta, joka on ollut valitettavan pitkään ongelma
ja aiheuttanut hyvin ikäviä tilanteita niiden
kohdalle, jotka tästä toimeentulotuen harkinnanvaraisuudesta
ja sen laveasta tulkinnasta ovat joutuneet kärsimään.
Minä muistan, kun kaudella 2003—2007 istuin
työhuoneessani ja selasin hyvin paljon arvostamani kansanedustaja
Esa Lahtelan kirjallisia kysymyksiä, joita oli aikamoinen
liuta, ja huomasin yhden kirjallisen kysymyksen otsikon "Köyhän
lapsen oikeus polkupyörään". Kun minä näin
sen otsikon, minä hymähdin, että mitäpä se
Esa on taas keksinyt, mutta kun luin sen kirjallisen kysymyksen
perustelut ja itse kysymyksen, niin enpä hymähdellyt
sitten enää.
Edustaja Lahtela kertoi kysymyksessään seuraavaa,
totesi aivan niin kuin edustaja Karimäkikin, että toimeentulotukilain
henki on turvata perheelle välttämättömät
edellytykset tulla toimeen. On perusnormisto ja harkinnanvarainen osuus.
Juuri tämän harkinnanvaraisen osuuden käytöstä onkin
syntynyt eniten ongelmia, ja siitä voi syntyä myös
suurimmat virhearvioinnit, jotka pitkässä pelissä voivat
aiheuttaa paljonkin vahinkoa ja koitua yhteiskunnalle todella kalliiksi. Sitten
edustaja Lahtela kertoo tässä kirjallisen kysymyksen
perustelussaan hyvin puhuttelevan esimerkin, joka aika monelle perheelle
ja lapselle on varmasti vieras mutta on tosi ikävä,
kenen kohdalle se sitten sattuu.
Edustaja Lahtela kertoo, että erään
yksinhuoltajan esimerkkitapauksessa toimeentulotuella elävä henkilö meni
hakemaan kaupungin sosiaalitoimistosta harkinnanvaraista avustusta
11-vuotiaan tyttärensä polkupyörän
ostoon. Tytön luokka tekisi kevään aikana
liikunta- ja liikennekasvatusmielessä polkupyöräretkiä luontoon,
uimahalliin, varuskuntaan sekä mahdollisiin muihin kohteisiin.
Tyttö olisi mielellään ajanut myös koulumatkat
pyörällä, koska samoilla kulmilla olevat
koulukaveritkin niin tekivät. Mutta miten kävikään?
Sosiaalitoimisto katsoi, ettei polkupyörä kuulu
välttämättömyysmenoksi, ja hylkäsi anomuksen.
Nyt ainakin yksi polkupyöräretki uimahallille on
jo toteutunut. Tämä edellä mainittu tyttö ei voinut
osallistua retkelle. Hänelle annettiin siksi aikaa tehtäviä,
joita hän voisi tehdä koululla. Voi vain arvailla,
miten tällainen vaikuttaa tämänkin lapsen
henkiseen kehitykseen sosiaalisista suhteista luokkatovereihin puhumattakaan.
Lahtela kysyy tässä, onko mahdollista, että hallitus
voisi tarkistaa harkinnanvaraisen toimeentulotuen jaon perusteita
siten, että köyhänkin lapsella on oikeus
polkupyörään.
Arvoisa puhemies! Nykyinen kansanedustaja, silloinen ministeri
Osmo Soininvaara vastasi tähän kysymykseen, ja
hän totesi silloin, että ehkäisevän
toimeentulotuen perusteita ei ole valtakunnallisesti määritelty,
vaan kunnat voivat jokaisessa yksittäistapauksessa harkita,
millä tavoin henkilön sosiaalista suoriutumiskykyä voitaisiin
parhaiten edistää. Edelleen, kun on kyse lapsen
tarpeista, tulee ottaa huomioon myös kuntia velvoittava
lastensuojelulainsäädäntö. Sen mukaan
lasta ja nuorta tulee tarvittaessa tukea koulunkäynnissä,
ammatin ja asunnon hankkimisessa, työhön sijoittumisessa,
harrastuksissa ja muiden henkilökohtaisten tarpeitten tyydyttämisessä muun
muassa taloudellista tukea antamalla. Näin siis jo vuonna
2000, mutta sama ongelma kummittelee sekä lainsäädännössä että kuntien
käytännöissä vieläkin.
Niin kauan kuin tämä tilanne on auki, on aivan
varma, että kuntien säästöpaineissa
myöskin tätä harkinnanvaraista toimeentulotuen
osaa ja sitä harkintavaltaa käytetään
liian nihkeästi semmoisissakin tilanteissa, joissa mitä pidemmällä aikavälillä asiaa
tarkastelee, sitä varmemmin se tuottaisi hyvää sille
henkilölle, jolta puute poistetaan, ja myös laajemmin
yhteiskunnassa poistaisi eriarvoisuuden.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Laki harkinnanvaraisesta toimeentulotuen
valtionlisästä lasten ja nuorten harrastusten
tukemiseksi olisi tarpeen monestakin syystä.
Suomessa oli vuonna 1995 köyhissä perheissä 52 000
alle 18-vuotiasta lasta. 2000-luvun alussa lapsia oli jo 129 000,
ja vuonna 2007 köyhissä perheissä oli
151 000 lasta.
Koska tiedetään, että pienituloisten
lapsiperheiden arki on jatkuvaa kädestä suuhun
elämistä, jotain tulisi tehdä. Yllättävät
menot ja pienentyneet tulot vaikeuttavat vähävaraisten
perheiden arkea huomattavasti.
Mitä tulee sosiaaliturvaan, niin ehkäisevän toimeentulotuen
keinoin perhettä, lasta ja nuorta voidaan tukea jo nyt
taloudellisesti myös harrastuksissa. Sosiaalitoimen pitkäaikaisasiakkaille useat
kunnat kyllä myöntävät harkinnanvaraista toimeentulotukea
myös harrastuksiin, mutta koska se on niin sattumanvaraista
ja eriarvoistavaa, olisi lailla myös varmistettava se,
että tasapuolisuus toteutuisi kunnasta tai asiakkaan äänenpainosta
riippumatta.
Arvoisa puhemies! Kunnat säästävät
lapset ja nuoret hengiltä, tai jos ei ihan hengiltä,
niin ainakin osa köyhien perheiden lapsista syrjäytyy.
Jos lapsille ja nuorille ei mahdollisteta osallisuutta ystäviensä kanssa
samoihin harrastuksiin, pitää lapsen ja nuoren
yhteisö osaltaan huolen siitä, että syrjäytymistä tapahtuu
siksi, kun vanhemmat ovat vähävaraisia. Onko tämä oikein
saati järkevää, kun tiedämme,
että syrjäytynyt nuori tulee yhteiskunnalle maksamaan
miljoonan tai enemmän euroja?
Mitä sitten tulee kuntien vastuuseen lasten syrjäytymisen
ehkäisemiseksi, haluan uskoa, että kunnat tekevät
voitavansa lasten syrjäytymisen ehkäisemiseksi.
Kunnilla on ehkäisevän toimeentulotuen lisäksi
monia muitakin keinoja tukea harrastuksia. Esimerkiksi kotikaupungissani Vantaalla
musiikkiopiston rehtori voi harkintaan perustuen myöntää huojennusta
lukukausimaksuissa lukuvuodeksi kerrallaan. Poikkeuksia mahdollistamalla
kunnat antavat virkamiehille konkreettisia välineitä turvata
vähävaraisten perheiden harrastuksia, kuten esimerkiksi
musiikin harrastamisessa.
Summa summarum: Koska meille kaikille on selvää,
että kunnilla ei ole rahaa tai tahtoa kustantaa vähävaraisten
lasten harrastuksia tasapuolisesti tai riittävästi,
on laki harrastusten turvaamiseksi tarpeen. Kuntia tulee tukea taloudellisesti
pitämään parempaa huolta vähävaraisten
lasten ja nuorten harrastuksista. Toivonkin, että Johanna
Karimäen lakialoite menestyy ja valiokunnissa tullaan kiinnittämään
huomiota myös siihen, että kunnat jatkossa tukisivat
tasapuolisesti vähävaraisten lasten ja nuorten
harrastuksia.
Hanna Mäntylä /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Karimäen lakialoitetta
pidän kannatettavana. Kunnissahan on tosiaan mahdollisuus tälläkin
hetkellä myöntää harkinnanvaraista
toimeentulotukea, mutta valitettavan usein sen käyttötarkoitukset
tai myönnettävät määrät
vaihtelevat rajusti eri puolilla Suomea. Joissain kunnissa on havaittu,
että sen avulla on mahdollista ennalta ehkäistä lasten
ja nuorten syrjäytymistä, ja sitä myönnetäänkin
juuri esimerkiksi harrastustoiminnan tukemiseen. Paljon riippuu
myös kunnan sosiaalityöntekijöistä,
kuinka he suhtautuvat tämän harkinnanvaraisen
toimeentulotuen myöntämiseen.
Pidän kuitenkin kannatettavana tätä tehtyä lakialoitetta,
että niin sanotusti korvamerkittäisiin tällaista
harrastusrahaa. Erityisesti perheissä, joissa eletään
toimeentulotuen varassa, on talous hyvin tiukka, ja vielä erityisesti
jos kyseessä on yksinhuoltajaperhe. Olisikin ensiarvoisen
tärkeää kohdentaa myös taloudellisia
toimenpiteitä näiden kaikkein köyhimpien
perheiden tukemiseen ja siihen ennalta ehkäisevään
työhön.
Lasten ja nuorten kohdalla syrjäytymisen riskit ovat
karut ja todelliset, ja lapsiperheköyhyys tuntuu jatkavan
kasvuaan. Tällä hetkellä varovaistenkin
arvioiden mukaan Suomessa on noin 150 000 lasta, jotka
elävät köyhyydessä. Tällaisen
tuetun harrastustoiminnan kautta luotaisiin kaikille mahdollisuuksia
tasavertaiseen osallisuuteen, ja tässä yhtenä tukimuotona
voisi varsin hyvin toimia tämän lakialoitteen
mukainen esitys.
Johanna Karimäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä kiitän edustajatovereita
erittäin hyvistä ja perusteellisista ja tietopohjaisista
puheenvuoroista. Tuo edustaja Mustajärven esille nostama
Esa Lahtelan kirjallinen kysymys on kyllä todella oiva
esimerkki siitä, minkälaisia ongelmia voi tulla,
kun tämän harkinnanvaraisen toimeentulotuen jakoperusteet
eivät ole niin tarkkaan määritellyt.
Ja mihin edustaja Niikkokin viittasi, niin on kovinkin räikeätä epätasa-arvoa, jos
riippuu siitä, että missä lapset asuvat.
Toki ongelmaa voi korjata myös korjaamalla itse tätä lakia
harkinnanvaraisen toimeentulotuen jakoperusteista täsmentämällä sitä,
mutta toisaalta kun tiedetään, miten niukkoja
kuntien rahavarat ovat, niin ehkä tällainen tietty
korvamerkitty könttäsumma, jota myös
sitten kunnat voivat omalta osaltaan täydentää,
jos tarpeen on, voisi edelleen edesauttaa asiaa. Mutta todella keskeistä ja
tärkeätä olisi mielestäni, että löytyisi
joku keino, joka auttaisi, koska tämä Esa Lahtelankin
tärkeä kysymys on tehty jo vuonna 2000 eli tämä haaste on
meillä ollut jo yli 10 vuotta. Moni lapsisukupolvi on kasvanut
ja kenties kärsinytkin siitä, että on
joutunut syrjäytymään harrastusten piiristä. Ennaltaehkäisyhän
on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Olisi todella toivottavaa, että kunnissa
ja sosiaalipalveluissa ja laajaltikin ymmärrettäisiin se,
että tulevaisuudessa saadaan valtavasti säästöjä,
kun mahdollisimman moni pelastetaan syrjäytymiseltä.
Todellakin tähän Esa Lahtelan kirjalliseen
kysymykseen on peruspalveluministeri Soininvaarakin aikoinaan vastannut:
"Kun toimeentulotukea uudistetaan, tulee vakavasti harkittavaksi,
pitäisikö toimeentulotuen perusosasta irrottaa
osa käytettäväksi ainoastaan lapsen tarpeisiin."
Eli kaikenlaista on vuosien saatossa pohdittu, mutta nyt alkaa olla
tekemisen aika.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! On ilo olla kannattamassa
jälleen kerran edustaja Karimäen tekemiä lakialoitteita. Tästä se
alkoi nyt sitten tämän vaalikauden osalta.
Harrastaminen on monesti kallista, mutta mahdollisuudet harrastaa
kuuluvat mielestäni meille kaikille. Lapsen ja nuoren keskeinen
sosiaalinen ympäristö ja mahdollisuudet toteuttaa
ja kehittää itseänsä tulevat
useasti harrastusten parista, ja tästä me olemme
tietysti varsin yksiselitteisen samanmielisiä tässä salissa
tällä hetkellä.
Yksi yhteiskunnan keskeinen ongelma on, että lapset
ja nuoret syrjäytyvät. Negatiivinen kehityskulku
lähtee pitkälti siitä, että kodin
ulkopuolisia harrastuksia ei yksinkertaisesti ole. Olisi siis äärimmäisen
tärkeää, että etenkin heikoimmista oloista
ponnistavat lapset ja nuoret saataisiin ulos neljän seinän
sisältä.
Taloudellisesti aloitteen ajatukseen satsattu panos tulee moninkertaisesti
takaisin. Tästä on tutkimuksia, ja tietysti ihan
talonpoikaisjärjellä tämän jo
ymmärtää. Ja yhteiskunnallisesti ajateltuna
tällä pystytään tukemaan nyt
pahasti kadoksissa olevaa yhteisöllisyyttä ja
sen kehittymistä.
Edustaja Karimäen aloite ansaitsee kiitoksen myös
siitä, että siinä lähdetään
kantamaan valtion taholta taloudellista vastuuta toimeentulotuen
maksamisesta. Kunnilla on talouden ahdinkoaikoina todella vaikeaa
toimia inhimillisesti tämän tyyppisten vapaaehtoisten
tukien maksamisen kohdalla, kuten me kaikki kuntapäättäjät
tiedämme, ja taitaa salissa olla meitä useampia
nyt tälläkin hetkellä. Rahat riittävät
huonosti jo lakisääteisiinkin kuntapalveluihin.
Avoimeksi jää se kysymys, jos kunnille tämä raha
osoitetaan, miten varmistetaan se, että raha menee aloitteessa mainittuun
tärkeään tarkoitukseen. Osittain se vaatii
pohdintaa, osittain harkintaa, mutta yleensä tässä salissa
on niihin ollut haluja.
Keskustelu päättyi.