Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Nuorten syrjäytymisestä on
muodostunut viime vuosien kuluessa yksi suomalaisen yhteiskunnan
suurimmista haasteista. Elinkeinoelämän valtuuskunnan
mukaan syrjäytyneitä 15—29-vuotiaita oli
vuonna 2010 jo yli 50 000. Tilanteissa, joissa opiskelu-
ja työpaikka jäävät saamatta
eikä elämälle tahdo löytyä suuntaa,
piilee merkittävä riski henkisille ongelmille
ja pahoinvoinnille. Seuraukset voivat olla arvaamattomat, kuten
viime aikoina on nähty. Valtiovallan keinot nuorten henkisen
hyvinvoinnin parantamiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn
ovat koulutuksen järjestäminen, nuorten työllisyyden
edistäminen, nuorisotyö sekä liikunnan
ja harrastusmahdollisuuksien edistäminen. Nuorten yhteiskuntatakuu -hanke on
positiivinen signaali, mutta se tarjoaa vain korjaavia toimenpiteitä,
kun painopisteen tulisi olla syrjäytymisen ennaltaehkäisyssä.
Kysyn asianomaiselta ministeriltä: millä keinoin
ja millaisella aikataululla hallitus aikoo puuttua nuorten huolestuttavasti
lisääntyvään henkiseen pahoinvointiin
ja syrjäytymiseen?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Jos minä aloitan ja sitten vaikkapa
työministeri Ihalainen jatkaa.
Tämä kysymys on mitä tärkein
koko Suomen tulevaisuuden näkökulmasta. Jos me
katsomme, mistä ne syrjäytymisen polut lähtevät
liikkeelle, niin kyllä se näin on, että kun
perheissä voidaan huonosti, niin yleensä se kyllä aika
nopeasti näkyy myöskin lapsessa ja siitä lähtien
sitten sen lapsen seuraavat askeleet ovat aika pitkälle
jo esimerkiksi ammattilaisten näkyvissä, niin
siellä päivähoidon puolella kuin koulun
puolella. Erittäin huolestuttavaa on, että esimerkiksi
kouluterveydenhuoltoon, kuraattoreihin ei tänä päivänä satsata
riittävästi, koska kun lapsi hakee apua, nuori
hakee apua, niin sen avun pitäisi olla saman tien siinä hänen
lähiympäristössään
haettavana. Meillähän on kouluterveydenhuoltoasetus ja
neuvola-asetus, joilla nimenomaan on tähän haluttu
puuttua, ja sinne on myöskin rahaa laitettu 18,5 miljoonaa
euroa, mutta kunnat eivät ole tätä noudattaneet
täysimääräisesti.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Olemme todella vakavan asian kanssa nyt tekemisissä,
ja kysymys on mitä aiheellisin: nuorten pahoinvointi ja
nuorten syrjäytyminen koulutuksesta, työstä ja
sitä kautta yhteiskunnasta.
Tämä vaatii tietysti paljon toimenpiteitä.
Ennen kaikkea meillä on paljon mielenterveyteen liittyviä ongelmia
nuorilla, meillä on jopa yli 3 000 alle 30-vuotiasta
nuorta työkyvyttömyyseläkkeellä nimenomaan
masennuksesta johtuen — jotakin tämä kertoo
tästä yhteiskunnasta ja sen kovuudesta. Me tarvitsemme
täällä oppilaitoksen puolella oppilashuoltoa,
parempaa huoltoa, matalan kynnyksen palveluita, me tarvitsemme nuorista
välittämistä ja, sanoisinpa, rakastamista sanan
laajassa mielessä.
Hallitus tekee tietysti kaikkensa sen eteen, että nuoret
ihmiset eivät syrjäydy koulutuksesta ja työstä.
Tähän liittyvä iso hanke on tämä nuorten yhteiskuntatakuu,
jota nyt valmistellaan ja jonka idea on se, että yhdenkään
nuoren työttömyys ei mene yli sen 3 kuukauden
ja että jokaiselle tarjottaisiin se mahdollisuus siihen
koulutus- ja sitä kautta työpaikkaan. Tämä hanke
on erittäin merkittävä ja iso. Tässä eräitä sellaisia
toimia, joihin me olemme nyt tässä ryhtyneet.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Terveystieteiden maisteri Tarja Paakkosen
tuoreen väitöskirjan mukaan nuorten henkiset ongelmat
ovat sitä vaikeammat, mitä enemmän heidän
kotikunnissaan on säästetty mielenterveyspalveluissa. Toisin
sanoen rajut säästöt edullisissa peruspalveluissa
maksetaan nyt korkojen kera takaisin kalliin psykiatrisen erikoissairaanhoidon
lisääntyneenä tarpeena. Jos joku kehtaa
vielä väittää, että leikkaamalla
säästetään yhteiskunnan varoja,
hävetköön.
Viesti meille päättäjille onkin aivan
selvä: valtionosuuksia tulisi ohjata ehkäisevään
mielenterveystyöhön ja peruspalveluihin. Oikea
hetki puuttua lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä pahoinvointiin
on silloin, kun nämä lapset ja nuoret ovat kasvatus-
ja perheneuvolapalveluiden sekä kouluterveydenhuollon piirissä.
Sen jälkeen on liian myöhäistä.
Kysynkin asianomaiselta ministeriltä: milloin lapset
ja nuoret saavat mielenterveydellisen yhteiskuntatakuun, siis mielenterveydellisen
yhteiskuntatakuun siitä, että heidän
ongelmiinsa puututaan jo varhaisessa vaiheessa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tuossa äsken jo viittasin neuvola-
ja kouluterveydenhuoltoasetukseen ja siihen, että on tärkeää,
että kunnissa otetaan vakavasti nämä asetuksen
velvoitteet. Samaan aikaan meillä kunnissa on myöskin
vähennetty kotiapua. Kun me mietimme niitä isoja kokonaisuuksia,
mitkä muodostavat meidän palvelujärjestelmämme,
niin ei voida nostaa vain yhtä yksittäistä toimenpidettä,
jolla me saamme tätä tilannetta parannettua, vaan
meidän täytyy löytää hyvin
monimuotoisia ratkaisuja, ja yksi näistä ratkaisuista
on kyllä se, että perheille tarjotaan oikea-aikaisesti
apua silloin, kun perhe sitä apua pyytää.
Tämä liittyy taas puolestaan siihen, että neuvolassa
havaitaan se avuntarve ja osataan sitten ohjata sitä apua
sinne perheeseen. Tai mikäli sitten esimerkiksi kouluterveydenhuollon puolella
ilmenee, että nuori oireilee, niin selvitetään,
mistä ne oireet johtuvat ja millä tavalla sitä perhettä pystytään
auttamaan. Kun sitä matalan kynnyksen apua tänä päivänä ei
ole, niin se on se huolestuttava asia, ja tätä painopistettä hallitus on
nyt sitten siirtämässä.
Jos mietitään tätä edustajan
kysymystä, niin oikeastaan tämän takuun
toteuttaminen kuuluu meille jokaiselle, joka ikiselle kansalaiselle,
millä tavalla me kohtaamme lapsia ja nuoria meidän arjessamme:
katsommeko me silmiin, hymyilemmekö vai katsommeko me esimerkiksi
nuorta ihmistä ja kierrämme hänet kaukaa
ja ajattelemme, että tuo on tuommoinen nuori, että hän on
varmasti lähtökohtaisesti paha, kun hänellä on tukka
sekaisin.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nuorten ja aikuisten henkinen pahoinvointi
lisääntyy huolestuttavasti, ja pahimmillaan tämä ilmenee äärimmäisen
vakavina surmatekoina. Reilu kuukausi sitten nelikymppinen mies
surmasi 7-vuotiaan tytön motiivinaan päästä mielisairaalaan.
Viime viikon Hyvinkään ampumatapauksessa kuoli
kaksi ja haavoittui seitsemän täysin sivullista
henkilöä. Lisäksi Suomessa näyttävät
lisääntyneen tragediat, jossa isä on
surmannut perheensä ja usein myös itsensä.
Kaikissa näissä tapauksissa yhteistä on
se, että tekijällä on mielenterveytensä kanssa
vakavia ongelmia.
Arvoisa ministeri, Mielenterveyden keskusliitto on esittänyt
henkisen hädän numeron ottamista ehkäisevänä toimenpiteenä.
Aikooko hallitus selvittää henkisen hädän
numeron käyttöönottoa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Pientä keskustelua tästä olen
jo virittänyt tuolla meidän oman ministeriömme
sisällä, ja tämä on kyllä sitten
sellainen asia, että se pitää myöskin
sisäministerin kanssa käydä läpi
ja mahdollisesti muiden ministereiden kanssa, millä tavalla
se pystytään sitten logistisesti järjestämään.
Mutta ei tämä mikään huono idea
todellakaan ole.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kauhajoki, Jokela, Hyvinkää,
monia muita aivan järjettömiä väkivallantekoja
viime vuosilta. Uskon, että hallituksella on ihan hyvä tahto
viedä asioita paremmalle tolalle, mutta jotenkin ei vielä tässä aivan
voi vakuuttua siitä, tehdäänkö nyt varmasti
kaikki mahdollinen, jotta tämmöisiä tragedioita
ei enää nähtäisi. On käynyt
eri tavoin selväksi, että mielenterveyspalvelut
eivät ole sillä tasolla, mikä tarve olisi
tällä hetkellä. Samoin puutetta on kouluterveydenhuollossa
ja koulukuraattoripalveluissa. Nämä pitää saattaa
niin hyvälle tasolle kuin nyt tarvitaan, niin hyvälle
tasolle kuin nyt tarvitaan, jotta voidaan ennalta ehkäistä tämmöisiä järkyttäviä tapahtumia.
Tekin kuvailitte sitä, mitä tässä olisi
ehkä syytä tehdä, mutta, arvoisa puhemies,
minä kysyn nyt: Mitä hallitus aikoo tehdä?
Mitä hallitus aikoo tehdä, jotta mielenterveyspalvelut
saadaan pian nykyistä paremmalle tasolle?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Vaikka yksinkertaisia ratkaisuja ei olekaan
olemassa, niin ehkä tähän yksinkertainen
vastaus kuitenkin edustajalle: Sosiaalihuoltolakia ollaan uudistamassa
tällä hetkellä, ja lainsäädännön
osalta ollaan tarkentamassa sitä, millä tavalla
kunnissa sitten niitä velvoitteita annetaan, mutta hyvä olisi,
jos jo tänä päivänä voimassa
olevan lain puitteissa kunnat täyttäisivät
ne velvoitteensa ja ne mielenterveyspalvelut siellä hoitaisivat
nimenomaan tarpeenmukaisesti. Lakihan itse asiassa toteaa hyvin
yksiselitteisesti, että näitä palveluita
pitää tarjota niin paljon kuin sitä tarvetta
kunnassa ilmenee.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Huostaan otettu lapsi maksaa esimerkiksi
Espoossa noin 54 000 euroa. Välillä tietenkin
pohtii, onko meillä järkeä päättäjinä.
Miksi me laitamme 54 000 euroa laitoshuoltoon, kun samalla rahalla
saisimme noin puolitoista ammattilaista esimerkiksi perhetukikeskukseen.
Perhetukikeskustoiminta ja perheneuvolatoiminta ovat avainasemassa,
kun perheitä tuetaan. Sinne jos tulee murkkuikäinen
ja vanhemmat eivät oikein tule toimeen, sieltä saa
avun ja ammattilainen tulee tukemaan perheitä kasvatustyössä. Mielestäni
se on se oikea lähtökohta, millä tavalla
me voimme auttaa perheitä lasten kasvatustyössä ja
vanhemmuudessa.
Mitä toimenpiteitä ministeri aikoo tehdä,
jotta meidän perheneuvolatoiminta ja perhetukikeskustoiminta
vahvistuisivat tulevaisuudessa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Kuntiin on lähdössä sosiaali-
ja terveysministeriöstä kirje, jossa paimennetaan
niitä toteuttamaan jo nykyistä lakia ja asetuksia.
Nimenomaan neuvolaterveydenhuollon asetus tässä on
se, mihin edustaja viittaa.
Kyllä tämä on aika huolestuttavaa.
Minä pyysin nämä viimeiset luvut, ja
jos katsoo sitä kehitystä 20 vuoden kuluessa,
niin vuonna 1990 koko maan kattavasti perheistä 8,2 prosenttia
sai sinne kotiin sitä apua, jota edustajakin peräänkuulutti, ja
tänä päivänä se on
ainoastaan 1,5 prosenttia. Me olemme menneet todellakin väärään
suuntaan ja metsään tässä kehityksessä.
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Nuorten syrjäytyminen ja pahoinvointi
kertoo siitä, että jokin asia on yhteiskunnassamme
pahasti pielessä. Rakenteet selittävät vain
osaltaan tätä. Mutta väitän
professori Matti Rimpelää lainaten, että kunnalliset
hallintorakenteet ovat auttamattomasti vanhentuneet. Jako koulutustoimeen,
terveystoimeen, sosiaalitoimeen, nuorisotoimeen jne. tuhlaa kuntien
vähäisiä resursseja lapsi- ja nuorisotyössä.
Kuntiin pitäisi perustaa mieluummin lasten ja nuorten hyvinvointilautakuntia,
joiden suojissa hoidettaisiin kaikki lasten ja nuorten turvalliseen
ja hyvään elämään liittyvät
asiat.
Kysynkin asianomaisilta ministereiltä: miten kuntia
voisi ohjata uudistamaan hallintorakenteita nykyaikaisempaan suuntaan,
ja toisaalta miten ministeriöiden välinen yhteistyö onnistuu
tässä asiassa, koska tämä on
todella täälläkin yhteinen asia?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Virkkunen ensin ja sitten ministeri Guzenina-Richardson.
Hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen
Arvoisa puhemies! Kuntien hallintorakenteet sinänsä kuuluvat
kunnallisen itsehallinnon piiriin. Eli meillähän
kunnat saavat hyvin vapaasti päättää siitä,
miten haluavat organisoitua, koska meillä on isoja alueellisia
eroja ja lain tasolla ei juurikaan ole määritelty
niitä toimielimiä. Lähinnä kunnanhallitus
ja tarkastuslautakunta ovat sentyyppisiä, jotka kaikilla
täytyy olla.
Viime vuosina on kyllä yleistynyt tämä edustajankin
mainitsema niin sanottu elinkaarimalli. Eli yhä useampi
kunta on uudistanut omia organisaatioitaan ja pyrkinyt entistä enemmän
kokoa-maan palveluita poikki hallintorajojen niin, että ne
paremmin kohtaisivat asukkaat, ja tähän ilman
muuta hallitus suhtautuu hyvin avoimesti.
Meillä on käynnistymässä kuntalain
uudistus, ja siinähän juuri demokratia ja vaikuttaminen, kunnanhallinto
ovat niitä tärkeitä teemoja. Eli senkin
kautta on mahdollista nyt hakea näitä uusia, paremmin
toimivia malleja kuntien hallintoon. Joskin pidän tärkeänä sitä,
että jokaisella kunnalla pitää olla jatkossakin
mahdollisuus itse hiukan organisoida toimintaansa sillä tavoin
kuin on alueen kannalta tarkoituksenmukaista ja palveluiden kannalta,
mutta kannattaa myös käynnistää näitä ennakkoluulottomia
uusia kokeiluja ja hakea niistä oppia.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja on aivan oikeassa siinä,
että meidän täytyy löytää uusia
tapoja työskennellä siellä kunnissa ja
meidän täytyy niitä hallinnon välisiä raja-aitoja
pystyä murtamaan. Esimerkiksi siinä, millä tavalla
tieto kulkee hallinnonrajojen yli, on tänä päivänä paljon
erilaisia haasteita, ja tästä johtuen välttämättä ihmiset
eivät sitä apua oikea-aikaisesti saa.
Tähän tarkoitukseen Kaste-hankkeella ollaan nyt
sitten myöskin rahoitusta sinne kuntiin jälleen
kerran viemässä, jotta kunnissa kehitettäisiin
niin järjestöjen kanssa yhteistyössä kuin myöskin
yksityinen sektori voi olla tässä yhtenä tekijänä.
Saadaan niitä isompia kokonaisuuksia rakennettua, niitä toimintatapoja
muutettua ja myöskin niitä asenteita muokattua,
koska paljon on myöskin kyse siitä, millä asenteella
työntekijät kunnissa pääsevät
sitä työtään tekemään.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen psykologina seurannut tätä,
kuinka hallitukset päätöksillään
ovat ajaneet tätä tilannetta koko ajan alaspäin.
90-luvun puolivälissä nimitettiin avohoidon kehittämiseksi
sitä, kun heitettiin ihmiset ulos sairaaloista, lakkautettiin
hoitopaikkoja tuhansin, lääkärit rupesivat
lääkitsemään ihmisiä.
Nyt tämä hallitus lupaa meille jotain. Silti kaikki
tietävät, että nämä Kreikka-sekoilut
ovat johtaneet siihen, ja vielä pahemmat sekoilut edessä,
ettei saada rahaa mistään. Silloinkin tämä persoonallisten
ihmisten, mielenterveysongelmaisten hylkääminen
johtui säästöistä. Nyt te olette
tekemässä säästöjä,
ja silti ministeri vannoo, että kohta nämä hoidetaan.
Sekö se muka ratkaisee, kun kunnat tulevat isommiksi, että sitten
tulee jostain lisää rahaa? Päinvastoin
tilanne huononee ja ihmiset joutuvat enemmän lääkkeitten
orjuuteen. Sanokaa suoraan, mitä te aiotte tehdä?
Te kunnioitatte kuiteskin persoonallisuutta, innovatiivisuutta ja
luovuutta yrityspuheissa, mutta te ette tee mitään
todellista näiden ihmisten auttamiseksi. Kuka tämän
korjaa?
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Olisi hyvä myös miettiä sitä,
miten huolehditaan siitä, että lapset ja nuoret
eivät joudu sellaiseen tilanteeseen, että joutuvat
turvautumaan mielenterveyspalveluihin. — Niitä pitää tietysti
olla, jos sellainen tilanne on. — Silloin puhutaan lasten
ja nuorten mahdollisuudesta harrastaa kulttuuria, liikuntaharrastusmahdollisuuksista,
ja sen eteen pitää tehdä töitä,
että jokaisella lapsella ja nuorella on harrastusmahdollisuus.
Jos ajatellaan esimerkiksi tällä hetkellä liikuntaharrastusten
hintaa, niin vielä kymmenen vuotta sitten noin 10 prosenttia
perheistä sanoi, että korkeat hinnat ovat esteenä, tänä päivänä jo
lähes kolmasosa perheistä. Eli pitää huolehtia
siitä, että on yhteisöllisyyttä,
on kavereita, on yhdessä tekemistä. Sitä kautta
rakennetaan parempaa yhteiskuntaa, ja tämä on
sellainen asia, jota me pyrimme myös hallituksena hyvin
voimallisesti edistämään.
Pekka Haavisto /vihr:
Arvoisa puhemies! Jokainen on varmasti viime päivinä elänyt
mielessään nämä Hyvinkään
traagiset tapahtumat ja samaistunut niin uhrien kuin omaistenkin
suruun ja järkytykseen, ja tässä vaiheessa
varmasti meillä kaikilla on enemmän kysymyksiä kuin
vastauksia. Mutta tietysti tämä sarja, jos katsoo, Myyrmanni,
Jokela, Kauhajoki, nyt Hyvinkää, on aika surullinen
tarina suomalaisista nuorista silloin, kun tapahtuu syrjäytymistä ja
etsitään väkivallan kautta tällaista äärimmäistä ratkaisua.
Olisin halunnut kysyä hallitukselta: Onko teillä ollut
tämän Hyvinkään tapauksen jälkeen
neuvottelua, keskustelua siitä, mitkä olisivat
ne toimenpiteet, joihin tässä pitäisi
ryhtyä? Onko jotakin todella konkreettista, mitä voi
tehdä mielenterveyspuolella, onko aselaissa vielä puutteita näiden
kokemusten valossa taikka onko muita sellaisia toimia, joilla syrjäytyneitä nuoria
saataisiin takaisin yhteiskuntaan?
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Hallitus kävi eilen neuvottelun
tämän Hyvinkään tapauksen johdosta
ja ilmaisi samalla syvän osanottonsa uhreille ja uhrien
omaisille. Totesimme, että tässä vaiheessa, kun
tutkinta on vasta alkuvaiheessa, on aikaista tehdä poliittisia
johtopäätöksiä Hyvinkään
tapauksesta. Mutta teimme jo päätöksen,
että kun tutkinta valmistuu, niin sen jälkeen
hallitus kokoontuu uuteen neuvotteluun ja samalla käydään
läpi näitä aikaisempia joukkosurmia ja
niistä tehtyjä selvityksiä ja tutkimuksia.
Sisäisen turvallisuuden ministeriryhmä valmistelee
tätä hallituksen neuvottelua, ja siinä yhteydessä voidaan
sitten sekä näitä mielenterveyskysymyksiä,
aseturvallisuutta että muita mahdollisia poliittisia johtopäätöksiä käsitellä.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Kun vuonna 2004 tehtiin ensimmäinen
sisäisen turvallisuuden ohjelma silloisen hallituksen toimesta,
se tehtiin laajalla turvallisuuskäsitteellä, siis sosiaalinen
turvallisuus mukaan lukien, ja suurimpana sisäisen turvallisuuden
uhkana pidettiin nuorten syrjäytymistä ja tämän
kansallisen jakautumisen seurauksia. Tässä suhteessa
tietysti nuorten työllistämistakuu ja monet muut
asiat ovat tärkeitä, mutta erityisen keskeiseksi
tässä tulee kyllä se pysähtymisen
paikka hallituksen ja eduskunnan ja kuntien ja eri viranomaisten
osalta: mitä oikeasti yhdessä on tehty poikkihallinnollisesti,
koordinoitu, estetty ylisukupolvista köyhyyttä,
syrjäytymistä, minkä takia mielenterveyspalvelut
eivät toimi, kouluterveydenhuoltoa ei ole rakennettu 90-luvun
kriisin jälkeen, lasten ja nuorten psykiatrian jonot kasvavat.
Kyllä nyt haluaisin hallituksen sisäisen turvallisuuden
ministeriryhmältä tarkemman selvityksen, mitä konkreettista
tämän ohjelman osalta nyt tehdään
ja miten esimerkiksi sosiaalipäivystyksen ympärivuorokautinen
palvelu kattavasti koko maahan voidaan nyt vihdoin aikaansaada. Poliisille
voidaan soittaa, sen numero löytyy, jos talo palaa, palomies
löytyy, mutta jos perheessä on paha olla, kenelle
soitetaan, kuka vastaa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja puhuu ihan asiaa. Nämä pitää todellakin
saada kuntoon niiltä osin kuin puutteita tässä meidän
palvelujärjestelmässä on, ja kyllä se
on myönnettävä, että niitä puutteita
tänä päivänä on turhan
paljon. Juuri äsken tuossa esitin näitä tilastoja
esimerkiksi perheiden kotiavusta. Myöskään
mielenterveyspalvelut eivät ole tasa-arvoisesti saata-villa
ympäri maata eikä avun saaminen ole oikea-aikaista,
ja tämä kyllä ihan oikeasti tuo kustannuksia
yhteiskunnalle myöskin sitten toisaalla puhumattakaan siitä inhimillisestä murheesta,
jonka
se aiheuttaa. Kyllä hallitus nyt ihan vakavissaan näihin
ongelmiin on jo tarttunut osaltaan. Esimerkiksi Terveyden ja hyvinvoinnin
laitos on nyt tekemässä seurantaa siitä,
millä tavalla mielenterveyspalvelut kunnissa toteutuvat.
Me tarvitsemme tietoa, jotta me voimme myöskin sitten niitä toimenpiteitä tehdä hallituksen
sisällä niiden asioiden korjaamiseksi.
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Tätä keskustelua kuunnellessa
tuli mieleen seuraavaa: On tärkeätä,
että meillä on oppilashuoltoa, kouluterveydenhuoltoa,
kuraattoreita, meillä on rahaa, panostetaan näihin.
Mutta se ei riitä, kuulkaa. Mitä meiltä puuttuu
tästä yhteiskunnasta? Meillä on rapautunut
välittämisen kulttuuri — välittämisen
kulttuuri. Nämä ihmiset tarvitsevat tukea, havainnointia,
yhteisöllisyyttä. Jokaisen tarvitsee arvokkaalla
tavalla kuulua johonkin, ja nyt tämä yhteiskunta
on tässä pirstoutunut kilpailun keskellä,
niin että kaikilla ei tätä paikkaa ole.
Raha ei ratkaise, kuulkaa, kaikkea. Tämä välittämisen
kulttuuri täytyy palauttaa.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ministeri Ihalainen, sanoitte aivan oikein
sen ja ikään kuin kohdentaen tai priorisoiden,
mitä meiltä puuttuu. Mutta sen jatkoksi vielä varmasti on
hyvä kysyä, miten toimia yhteiskuntana, miten
päättäjänä, miten valtion
taholta tai kuntien taholta, mikä on se yhteiskunnan velvollisuus
lisätä — ja millä keinoin — tätä välittämistä.
Nyt lehdistä olemme saaneet lukea, että esimerkiksi nämä väkivallanteon
tekijät ovat hakeneet apua, jääneet yksin,
eivät ole saaneet apua. He ovat jääneet
mahdollisesti perheessä yksin, koulussa yksin, ja avun
lähteillä heitä ei ole otettu huomioon,
ei ole havaittu, tunnistettu ongelmaa. Mikä on silloin
se, millä keinoin sitä välittämistä lisätään?
Jos ei se ole lailla, niin mikä se esimerkki on, että me
emme vain levitä käsiä, että "välittämistä"?
Mikä on se meidän päättäjien
vastuu? Mihin resursseja nyt erityisesti tulisi kohdentaa, onko
se esimerkiksi perhe, ja minkälaisia resursseja?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Silloin kun ihminen apua pyytää,
Suomen pitäisi olla semmoinen maa, että siihen
käteen tartutaan, hänen apua pyytävään
käteensä, ja tehdään se kaikki
voitava, mikä siinä tilanteessa voidaan tehdä.
Tänä päivänä tämä ei
toteudu. Jälleen, nyt en halua toistaa itseäni,
mutta kun meillä lainsäädännön tasolla
jo velvoitetaan, että siihen käteen pitäisi tarttua,
niin kyllä silloin ihan joka ikisen päättäjän
pitää mennä itseensä ja miettiä,
millä tavalla niitä päätöksiä sitten
esimerkiksi siellä kuntatasolla tehdään,
millä tavalla niitä budjetteja laaditaan, millä tavalla
mahdollistetaan, että ne ihmiset, ammattilaiset, jotka
ovat niitä auttajia siellä viranomaistahoina,
pystyvät sen työnsä tekemään.
Aivan kuten ministeri Ihalainen tuossa totesi, niin se on meidän
joka ikisen kansalaisen vastuu siinä meidän lähiympäristössä,
millä tavalla me suhtaudumme toinen toisiimme, millä tavalla esimerkiksi
koulukiusaamiseen puututaan, niin että ihan oikeasti saadaan
se loppumaan, ettei se vaan piiloudu jonnekin sinne seinien taakse.
Itse asiassa se tilanne muuttuu silloin huomattavasti tukalammaksi
vaikkapa kiusatulle, ja sitten myöhemmin ihmetellään,
minkä takia hänellä on niin paha olla.
Meillä täytyy olla silmät auki, korvat auki,
ja meidän täytyy tunnustaa ja tiedostaa, että meillä yhteiskunnassa
on paljon semmoisia ongelmia, jotka voidaan ratkaista myöskin
sillä, että kaikki kansalaiset ihan aidosti ovat
läsnä omassa elämässään.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies, värderade talman! Det är
bra att vi för den här debatten, det är
bra att vi inte låter känslan bara vara "en gång
igen". Tyvärr, när man ser på kartorna,
så hör Finland mera till Öst- än
till Västeuropa när det gäller våldsbrott.
Här har vi pratat om vikten av att inte se på sektorgränser
i kommunerna, och jag vill inte heller se på sektorgränser
inom regeringen, utan efterlyser att man i skolorna skulle
ha en sådan undervisning, en sådan attityd och
mera sådana ämnen att man kan behandla sina känslor.
Barnen ska inte ta till knytnävarna utan barnen ska kunna
uttrycka sina känslor i ord.
Arvoisat ministerit! Opetusministeri ei ole läsnä.
Minä tiedän täsmällisesti, että tämä kuuluisi eniten
hänelle. Mutta miksi me Suomessa kuulumme siinä mielessä enemmän
Itä-Eurooppaan kuin Länsi-Eurooppaan, kun katsomme
karttoja ja väkivaltarikoksien osuutta, niin kuin on todettu
viime päivinä?
Miksi meillä ei opeteta draamaa? Miksi ei meillä kouluissa,
niin kuin Suomen Mielenterveysseura on esittänyt, ole hankkeita,
jotka opettavat nuoria poikia, erityisesti nuoria poikia, keskustelemaan
sen sijaan, että he käyttäisivät
nyrkkejä ja käyttäisivät esimerkiksi
tyttöjä kohtaan h-alkuisia sanoja?
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustaja Thors totesi, ministeri
Gustafsson ei ole paikalla. Mutta jos katsotaan sitä, miten
tuntijakoa ollaan nyt kehittämässä, niin
hallitusohjelmassa on kirjattu se, että taito- ja taideaineita
tullaan lisäämään. Kun katsotaan
tutkimuksia, niin Pisa-tutkimusten mukaanhan me saamme tietojen
ja taitojen osalta maailman parhaita tuloksia, mutta kouluviihtyvyydessä me
olemme, niin kuin edustaja totesi, siellä Itä-Euroopan
tasolla, ja näiden lisääminen voisi lisätä sitä viihtyisyyttä koulussa,
sitä, että kaikki saavat onnistumisen kokemuksia.
Kysyitte draamasta: Tällä hetkellä pohditaan, voisiko
draaman sisällyttää tässä tuntijaossa osaksi äidinkielen
ja kirjallisuuden opintoja, ja sitä kautta pystyttäisiin
luomaan kouluissa sellaista henkeä, sellaisia puitteita,
joissa pystytään kohtaamaan entistä paremmin
ongelmia, erilaisuutta ja yhdessä tekemään
ja yhdessä oppimaan.
Aino-Kaisa Pekonen /vas:
Arvoisa puhemies! Edustaja Thors nosti esiin etenkin nuoret miehet.
Kolmen pojan äitinä minäkin olen erittäin
huolissani nuorista miehistä. Viime vuosien järkyttävien
tekojen, niin Myyrmannin, Kauhajoen, Jokelan kuin Hyvinkäänkin
tapauksissa, tekijöinä ovat olleet 18—22-vuotiaat
nuoret miehet. Mikä saa etenkin nuoret miehet voimaan Suomessa
näin huonosti?
Tytöt ja pojat kehittyvät niin fyysisesti
kuin psyykkisestikin hyvin eri tahdissa. Sosiaalisiin taitoihin
olisikin syytä kiinnittää huomiota jo
hyvin varhaisessa vaiheessa. Ennaltaehkäisy on aina tehokkainta
ja inhimillisintä. Varhaiskasvatuslakia ollaan uudistamassa
niin, että se saataisiin voimaan jo vuoden 2013 alusta.
Kysynkin teiltä, arvoisa ministeri: onko sosiaali-
ja terveysministeriössä pohdittu yhdessä opetusministeriön
kanssa, voitaisiinko sosiaalisten taitojen oppimiseen ja tukemiseen
kiinnittää huomiota jo varhaiskasvatuslakia valmisteltaessa?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Tätä uudistusta viedään
todellakin yhteistyössä sosiaali- ja terveysministeriön
ja opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa eteenpäin.
Lain valmistelutyötä ei vielä ole aloitettu,
mutta pidän kyllä huolta siitä, että edustajan
viesti menee sitten sinne työryhmään perille,
koska tässä on oikeastaan se ydin sille, millä tavalla
me opetamme meidän lapsia ja nuoria kanssakäymiseen,
millä tavalla opetetaan heitä kohtaamaan maailma
ja kohtaamaan myöskin niitä haasteita. Kun me
toivottavasti ennen pitkää pääsemme
tässä päämäärässä hyvään
tilanteeseen, meillä pitää myöskin
olla sitten yhteiskunnassa mahdollisuuksia lapsille ja nuorille
kokoontua. Millä tavalla harrastusmahdollisuudet voidaan
turvata myöskin pienituloisten perheiden lapsille? Millä tavalla
nuorisolla on kokoontumismahdollisuuksia?
Nyt esimerkiksi Hyvinkään tapauksessa tapasin
Hyvinkään kaupungin edustajia keskiviikkona, ja
he kertoivat, että heillä on STM:n rahoituksella
toimiva Helppi-nuorisoasema, joka toimii siellä paikallisesti
yhteisöllisyyden välineenä. Meiltä sosiaali-
ja terveysministeriöstä lupasin sitten, että he
saavat sinne lisätyövoimaa. Siellä on
tällä hetkellä vain ja ainoastaan kaksi
ja puoli henkilöä, ja nuorison tarve keskustella
siellä Hyvinkään alueella on tällä hetkellä todella
suuri, ja he tulevat saamaan sitten sinne neljä henkilöä. Varsinkin
kesälomien aikana se yhteisöllisyyden rakenne
murtuu, kun lapset eivät ole koulussa, ja he tarvitsevat
tämän kesän aikana myöskin siellä sitä tukea.