Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä on musta päivä suomalaiselle
terveydenhuollolle. STT uutisoi, että hallitus olisi lakkauttamassa
sairaanhoitopiirit ja siirtämässä terveyspalveluiden
järjestämisen erva-alueille eli erityisvastuualueille
ja kunnille, joiden koosta ja määrästä emme
todellakaan vielä tiedä mitään. Tällä ratkaisulla
te ensinnäkin hylkäätte kauan kaivatun
erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhoidon integraation. Kansalaisten
tasavertaisten terveyspalveluiden saantimahdollisuus heikkenee olennaisesti,
matkat pitenevät. Kunnissa alkaa ennennäkemätön
kilpailu terveydenhoidon resursseista, työvoimasta, laitteista,
lisäinvestoinneista. Ketkä voittavat? Keskuskaupungit
luonnollisesti ja lopulta yksityinen tervey-denhoito, pörssiyhtiöt.
Kokoomukselta voi odottaa mitä tahansa. Mutta kuinka ihmeessä te
sosialidemokraatit voitte olla hyväksymässä näin
järjetöntä ratkaisua?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Nyt on saavutettu merkittävä ja
tärkeä askel, kun kuusi hallituspuoluetta on tänään
saanut käsiteltyä työryhmän
kolme erilaista mallia. Nämä mallit nyt jos tästä luettelisin:
Siellä oli yksi malli, joka olisi lähtenyt 70
kunnasta. Tämä ei varmasti olisi ollut teille
keskustapuolueessa kovinkaan mieleinen. Sitten olisi ollut malli,
jossa kunnat ovat poikkeus. No, me tiedämme, että tämäkään
malli ei kyllä ole sellainen, jolla Suomea viedään eteenpäin
ja palveluja turvataan. Sitten on kolmas malli.
Kolmas malli on maltillinen malli, jossa kuntien erityispiirteet
otetaan huomioon, byrokratiaa saadaan karsittua. Se byrokratia on
nimittäin ihan kamala asia, kun erikoissairaanhoidon ja
perusterveydenhuollon välillä sitä raja-aitaa
on päässyt kasvamaan ja potilaat ovat joutuneet
sitä ylittämään ja aina se ylittäminen
ei ole sujunut niin kuin pitäisi. Nyt me saamme tätä raja-aitaa poistettua.
Me siirrymme kolmiportaisesta mallista kaksiportaiseen malliin,
eli se yksi byrokratian askel sieltä nyt saadaan pois.
Kyllä tämä vaan parantaa näitä todella
tärkeitä palveluita sosiaali- ja terveydenhuollon
puolella.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallitus on hylännyt sosiaali- ja
terveyspalveluiden uudistamisessa, myös kuntauudistamisessa, kuten
tiedetään, parlamentaarisen valmistelun, mutta
myös itse asettamanne työryhmän työn
te nyt dementoitte tässä. STM:n työryhmähän
juuri haki lisäaikaa omalle työllensä antaakseen
asiantuntija-arvion näistä malleista. Mitä virkaa
siis enää on parlamentarismilla tai työryhmillä,
jos päätökset tehdään
kuulematta niitä? Ja miksi hallitus on tekemässä kaikkein
katastrofaalisimman ratkaisun näin tärkeässä asiassa
kuin suomalaisten terveyspalveluiden järjestämisessä?
Tätä ei voi ymmärtää kukaan,
eivät myöskään asiantuntijat.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vastaan sosiaali- ja terveyspoliittisen
ministeriryhmän puheenjohtajana. Me todella tänä päivänä käsittelimme
näitä asiantuntijaryhmän erilaisia vaihtoehtoja,
ja kyllä nämä kaikki vaihtoehdot tulivat
nimenomaan sieltä asiantuntijaryhmästä.
Me annoimme sitten vain ministeriryhmänä lisätehtävää,
että nyt tätä sitten tätä kolmatta,
joka siinä oli yksi niistä vaihtoehdoista, viedään
nyt eteenpäin. Valitsimme nimenomaan sen, mikä sattuu
olemaan myös hallitusohjelmassa. Siellä todetaan,
että vahvat peruskunnat ja mikäli ei tule riittävästi
vahvoja peruskuntia, niin muodostetaan sosiaali- ja terveydenhuoltoalueita
ja sitten tulee viisi erityisvastuualuetta. On tarkoitus, että nyt
mietitään, mitkä ovat niiden erityisvastuualueiden
tehtävät. Niiden tehtäviä ei
tulla lisäämään, mutta varmasti
sellaista koordinaatiovastuuta tullaan sinne antamaan, mutta nyt
varmistetaan ne lähipalvelut tällä ratkaisulla.
Lasse Hautala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Järjestämisvastuut
tulevat olemaan joko vahva peruskunta tai sosiaali- ja terveysalue.
Te toteatte tässä lähtötilanteessa,
että järjestelmän korjaaminen ei onnistu
nykyisellä hajautetulla palvelurakenteella, eli vastaus
hajautetulle palvelurakenteelle on palvelurakenteiden keskittäminen.
Nyt kun sanotte, että siirrytään kaksinapaiseen
malliin, jossa erikoisvastuualueiden merkitys on suuri ja sitten
toisessa päässä on perusterveydenhuolto,
niin sairaanhoitopiirit, joita on 20, poistuvat siitä välistä.
Tulee äärimmäisen iso haitari ja iso
väli, eikä kukaan tiedä, kuka ne tehtävät
tulee jatkossa hoitamaan. Kysynkin teiltä: miksi te ette
keskittyneet ensisijaisesti erityisvastuualueiden ja sairaanhoitopiirien
työnjaon selkeyttämiseen, koska se on kuitenkin
tässä ollut kynnyskysymys tämän
asian ytimessä?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Kyllä tässä on varsinaista mörköjen
ja mörököllien maalaamista. Tämä työ on vasta
aluillaan. Me olemme nyt päättäneet niistä raameista,
joilla tätä viedään eteenpäin.
Sitten on hyvin tärkeää ottaa huomioon
eri alueiden erityispiirteet. Millä tavalla esimerkiksi
Lapissa pystytään järjestämään
niin tärkeät lähipalvelut kuin ne erikoissairaanhoidon
palvelut, millä tavalla siellä sitten tämä erva
muotoutuu. Nämä kaikki tullaan katsomaan sitten
tässä jälkityöskentelyssä.
Sekin, millä tavalla meillä tullaan muodostamaan
näitä vahvoja peruskuntia ja millä tavalla
näitä sote-alueita tullaan saamaan aikaan, kyllä viitoittaa
sitä tietä, millä tavalla tämä sosiaali-
ja terveydenhuolto muotoutuu. Me olemme nyt tällä hetkellä välivaiheessa,
ja tässä välivaiheessa se on kuulkaa
nyt niin — rakkaat keskustalaiset, teillekin sanon — että semmoista pientä epävarmuutta
täytyy pystyä sietämään
tässä vaiheessa, koska se päämäärä,
johon me olemme pyrkimässä, on niin tärkeä,
että tässä ei sovi hutiloida, vaan tässä pitää mennä askel
kerrallaan, ja viime kädessä sitten sen askelluksen
pitää näkyä siellä ihan
tavallisten kansalaisten arjessa parantuneina palveluina niin lapsiperheille, ikääntyneille
ihmisille, työssäkäyville ja ihan kaikille.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Herra puhemies! Nythän nimenomaan tällä ratkaisulla
halutaan varmistaa niitä palveluja, että meillä on
tulevaisuudessakin sosiaali- ja terveyspalveluja. Ne nostetaan nyt
vahvemmille harteille, ja se, kuinka paljon niitä sote-alueita
tarvitaan, riippuu siitä, kuinka paljon on vahvoja peruskuntia.
Järjestämisvastuu ja rahoitus on kunnilla, ja
se tulee siellä pysymään, ja nyt pitää erottaa
se järjestäminen ja tuottaminen.
Kun te kysytte, arvoisa edustaja Hautala, siitä sairaanhoitopiirien
poistumisesta: eivät ne sairaalat minnekään
häviä. Me tulemme tarvitsemaan keskussairaaloita,
aluesairaaloita, mutta se hallinnollinen järjestelmä tulee
muuttumaan. Meillä ei tulevaisuudessa ole sairaanhoitopiiriä hallintona,
mutta meillä tulee olemaan sairaaloita ja meillä tulee
olemaan vahvaa erikoissairaanhoitoa. Tällähän
nyt nimenomaan valmistetaan sitä perusterveydenhuoltoa
ja niitä peruspalveluja. Ne ovat päässeet
rapautumaan viime vuosien aikana. Kaikki rahat menevät
erikoissairaanhoitoon, nyt me haluamme vahvistaa sitä perusterveydenhuoltoa,
että se toimii hyvin ja saadaan kustannukset hallintaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset kannattavat perusterveydenhuoltoa,
ja kun katsoo, mitä tämä hallitus ja
edelliset ovat tehneet, niin perusterveydenhuollon saamat resurssit
ovat paljon pienempiä, henkilömitoitukset ja niitten
kasvu paljon pienempää kuin erikoissairaanhoidon.
Jokainen, joka on kuntapolitiikassa, näkee ne ylitykset.
Ne tulevat kuin manulle illallinen vuodenvaihteen jälkeen.
Ja sitten vielä eräs asia: Yksityiset lääkärifirmat,
pörssiyhtiöt rahastavat. Kun ei saada terveyskeskuslääkäreitä syrjäseudulle,
sinne lähetetään kahden vuoden kandi
tekemään sitten keikkaa ja hinta on moninkertainen.
Mitä te aiotte tehdä, että nimenomaan
perusterveydenhuoltoa, jota siis perussuomalaiset kannattavat, lähdetään viemään
eteenpäin eikä tehdä tämmöisiä himmeleitä?
Arvoisa puhemies! Vielä ihan lopuksi: Neuvolatoiminta.
Kun se on siinä lähiössä tai
siinä lähellä, niin silloin ihminen,
jolla on isotkin ongelmat, vielä pääsee
siihen. Mutta kun hän jo on sen verran voipunut ja pahassa
tilanteessa, kun se keskitetään vaikka 10—20
kilometrin päähän, häneltä jää menemättä ja
se syrjäytymisen alkupiste on siellä. Eli mitä te
teette perusturvan ja perusterveydenhuollon vahvistamiseksi?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Tämän jälkeen siirrytään
kaikkien puhujien osalta 1 minuutin mittaisiin puheenvuoroihin.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Edustaja Soini puhui viisaasti ja puhui aivan
kuin hallituksen suulla. (Naurua) Tämä on nimittäin
juuri se, mihin me pyrimme.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin
hallitus on lausunnossaan todennut, että erikoissairaanhoitoa
ei juurikaan voi siirtää peruskuntiin. Miksi,
arvoisa... (Välihuuto) — Nimenomaanhan siellä todetaan,
että erikoissairaanhoitoa siirretään
peruskuntiin. (Välihuutoja) — Kyllä,
nimenomaan siellä todetaan näin.
Miksi, arvoisa ministeri, vaarannatte erikoissairaanhoidon sillä tavalla,
että osa näistä erikoissairaanhoidon
tehtävistä siirretään peruskuntiin
ja sitten suurin osa keskitetään näihin
erityisvastuualueisiin, näihin ylikunnallisiin valtaviin hallintohimmeleihin,
joilla on miljardibudjetit? Miten näitten elimien kansanvaltaisuus
toteutetaan?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Ehkä edustajan kanssa voisi jossain
vaiheessa käydä tämän vähän
tarkemmin läpi, minuuttiin ei nimittäin mahdu.
Mutta sen kysyn, onko edustajalla jotain sitä vastaan,
että sieltä terveyskeskuksesta löytyy
esimerkiksi naistentautien erikoislääkäreitä, mitä tänä päivänä hyvin
harvassa terveyskeskuksessa on. Tänä päivänä joudutaan
antamaan lähete sinne erikoissairaanhoidon puolelle tai
sitten ihminen menee omin varoin erikoissairaanhoitoa hakemaan yksityiseltä sektorilta.
Tämä on juuri se ongelma, mitä edustaja
Soinikin tuossa totesi, että ihmisiä pompotellaan paikasta
toiseen. Nyt tämä erikoissairaanhoidon ja perusterveydenhuollon
välinen raja-aita — se on siis hallinnollinen
raja-aita — sieltä murretaan pois ja ihminen pääsee
siirtymään palvelusta toiseen sujuvammin kuin
tähän asti, byrokratiaa saadaan karsittua. Sehän
on ollut teilläkin se tavoite, että saadaan byrokratiaa
karsittua mahdollisimman hyvin.
Nyt teillä tuntuu olevan tuosta ervastakin vähän
erikoinen kuva. Minä voin antaa tämän
vaikka sitten...
Puhemies Eero Heinäluoma:
Nyt on minuutti täynnä!
...tämän istunnon jälkeen, kun minuuttiin
ei todellakaan mahdu.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Seuraavassa puheenvuorossa tai sitten kyselytunnin jälkeen.
Sari Sarkomaa /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaista, että tässä terveydenhuollon
rakenteiden uudistamisessa on edetty. Se, että jokainen
suomalainen saa tasa-arvoisesti laadukkaat terveyspalvelut, on aivan
keskeinen asia. Tervey-denhuollon uudistaminen on pääministeri
Kataisen hallituksen aivan keskeinen tavoite, ja sillä mitataan
se, millä tavalla tämä hallitus onnistuu.
Kysyisinkin tässä, kun tässä on
käyty keskustelua tästä tänään
tulleesta päätöksestä ja tässä on varmasti
aika monelle jäänyt epäselväksi
peruspalveluministerin kanta siitä, mikä näiden
erityisvastuualueiden tehtävä pitäisi
olla. Tiedän, että neuvottelut ja keskustelut
ovat kesken, mutta olisi hyvä nyt, että Suomen
eduskunta, ehkä Suomen kansakin kuulisi, mitä mieltä te
olette siitä, mikä tehtävä pitäisi
erityisvastuualueilla olla.
Täällä ministeri Risikko erinomaisesti
totesi, että tässä tulee leveämmät
hartiat. Se on tärkeä tavoite. Mutta myös
muita konkreettisia toimenpiteitä tarvitaan, jotta laatu
olisi parempaa ja painopiste olisi siellä terveyden edistämisessä,
ennaltaehkäisyssä.
Toivoisin, että peruspalveluministeri näihin asioihin
vielä vastaisi, kun näitä on useaan kertaan
myöskin tässä kysytty.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Erva-alueiden vastuulle kuuluu koordinaatio-,
suunnittelu- ja viranomaistehtäviä, muun muassa
koulutuksen koordinaatio, mitä tulee sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Sitten pienten erityisryhmien vaativat ja kansallisesti keskitettävät
hoidot voidaan myöskin sinne erva-alueelle sälyttää.
Mutta työ on vielä siltä osin kesken,
kuinka yksityiskohtaisesti tässä vaiheessa voidaan
mennä, mitkä ovat ne eksaktit hoidot, mitkä ovat
ne eksaktit potilasryhmät, jotka voidaan sitten ervan vastuulle
sälyttää. Tässä pitää ottaa
myöskin huomioon, että meillä on joitain
sellaisia asioita, jotka voidaan keskittää Suomessa
vaikkapa vain yhteen kohtaan: millä tavalla esimerkiksi
aivokirurgian suhteen pystytään toimimaan, kun
ei meillä niitä lääkäreitäkään
ole jaettavaksi viidelle ervalle.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Me olemme tänäänkin
keskustelleet paljon siitä, että nykyiset sosiaali-
ja terveydenhuollon palvelut eivät toimi ja meidän
on jotakin tälle asialle tehtävä. Nyt
hallitus on omalta osaltaan linjannut linjaukset siitä,
kuinka sosiaali- ja terveydenhuollon palveluita tullaan tulevaisuudessa
vahvistamaan. Me tulemme vahvistamaan sosiaali- ja terveydenhuollon
perustasoa siirtämällä osan erikoissairaanhoidosta
sinne sekä keskittämään ja vahvistamaan
sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden integraatiota. Me tulemme myös
vahvistamaan erikoissairaanhoitoa nimenomaan sillä, että me
pystymme entistä tarkoituksenmukaisemmin ja laadukkaammin
vahvistamaan erikoissairaanhoitoa sekä myös vaativaa sosiaalipalvelua.
Nyt kysyisin hallitukselta: mitkä ovat hallituksen
jatkotoimenpiteet ja aikataulut näitten asioitten osalta,
kun tätä isoa kokonaisuutta lähdetään viemään
eteenpäin ja tulevaisuudessa me saamme entistä laadukkaampia
ja parempia sosiaali- ja terveydenhuollon palveluja?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Nythän meillä on hallituksen
iltakoulu 5.6., ja sitten myöskin selonteko on tänne
eduskuntaan tulossa. Tuon iltakoulun aikana me sitten toivottavasti
saamme ne seuraavat askelmerkit päätettyä niin,
että voimme tänne eduskuntaan myöskin
ne tuoda.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän keskustelun perusteella
tämä teidän mallinne kyllä vaikuttaa
sekavalta, ja en usko, että myöskään
kansalaiset tästä saavat tällä erää tolkkua,
että mistä on kysymys, ja ylipäänsä ihmisiä ei
niin hirveän paljon kiinnosta se, minkälaiset rakenteet
ovat, vaan heitä kiinnostaa erityisesti se, pääseekö lääkärille
vaikka Juuassa tai Keski-Suomen Pihtiputaalla tai pääseekö hoitoon.
Kysyisin arvoisalta peruspalveluministeriltä: miten
tämä helpottaa lääkäriin
pääsyä, ja tuleeko tämän
myötä lisää lääkäripalveluita
erityisesti maakuntien syrjäalueille, joissa on pitkät
matkat toisesta paikasta toiseen?
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Te puhutte niistä rakenteista, me
puhumme palveluista, koska palvelut ovat todellakin se asia, joka
ihmisiä kiinnostaa kaikkialla Suomessa. Siinä,
millä tavalla esimerkiksi syrjäseutujen palveluita
saadaan hoidettua, meidän täytyy ottaa käyttöön myöskin
uusia toimintatapoja. Esimerkiksi Itä-Suomen alueella on
jo terveysbusseja käytössä. Siellä on
myös sosiaalityöntekijä, joka menee sinne
syrjäkylälle, aivan kuten entisaikaan kauppa-autot
kävivät, ja käyvät syrjäkylillä edelleenkin.
Se, millä tavalla me viemme niitä palveluita sinne
ihmisten ympäristöön, sinne syrjäkylille, on
tässä se olennainen asia. Meillä on olemassa jo
Suomessa paljon hyviä ratkaisuja. Nyt niitä hyviä käytäntöjä täytyy
sitten laajentaa kaikkialle, missä niitä tarvitaan.