4) Laki uusyrittäjyyden edistämisestä ja
tuloverolain muuttamisesta
jatkuu:
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä lakialoite uusyrittäjälaiksi
sai eduskunnan enemmistön tuen. Sen vuoksi näen
kohtuullisena, että tämmöisen lakialoitteen
keskustelu käydään ajankohtana, jolloin
te, arvoisat kollegat, voitte myös osallistua tähän
keskusteluun.
Tiedot suomalaisen yrittäjyysinnon alhaisuudesta ovat
olleet viime vuosina monessa eri yhteydessä tarkasteltavina.
Viimeksi eurobarometri-tutkimuksen mukaan suomalaisten kiinnostus itsensä työllistämiseen
ja yrittäjyyteen on EU-maiden alhaisin. Tosin hieman myönteisempiäkin
tutkimustuloksia on viime vuodelta. Gem 2001:n mukaan yrittäjyyshalut
ovat jossakin määrin suomalaisilla lisääntyneet.
On joka tapauksessa useita tekijöitä, jotka heikentävät
suomalaisten riskinottohalukkuutta ja valmiutta itsensä työllistämiseen.
Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan yrittäjien
määrä viime vuoden aikana on laskenut
lähes 10 000:lla. Suomessa on tällä hetkellä 213 000
yrittäjää, mutta erityisen merkillepantavaa
on se, että alle 34-vuotiaita yrittäjiä oli
2 000 vähemmän kuin edellisenä vuotena
eli nuorten yrittäjien ryhmässä tapahtui noin
5 prosentin pudotus yhden vuoden aikana. Samoin naisyrittäjien
määrä väheni viime vuonna noin
1 600 naisyrittäjällä.
Erityisen merkillepantavaa on se, että viime vuoden
lopussa oli Suomessa noin 5 000 yritystä vähemmän
kuin 1980. Tämä on seurausta kaikesta siitä puheesta,
jota yrittäjyyden edistämisen hyväksi
on viime vuosina tapahtunut. Hallituksen toimestahan on käynnistetty
Yrittäjyys-hanke, joka monella tavalla on pyrkinyt kuvaamaan sitä,
mitä yrittäjyyden eteen on tehty, mutta varsinaiset
merkittävät toimenpiteet ovat jääneet kuitenkin
puuttumaan. Viimeisin todistus siitä, mikä tilanne
yrittäjyyden ja pienyritystoiminnan osalta Suomessa vallitsee,
on tuore valtiovarainministeriön Suomen kilpailukyky -selvitys,
jossa todetaan, että Suomessa on 40 000—50 000 pienyrityksen
vaje. Tämän lisäksi yritysten kasvuhakuisuus
nähdään ongelmana, ja erityisen merkittäväksi
ongelmaksi on nousemassa myös runsas sukupolvenvaihdosten
tarve. Kuitenkaan tällä hetkellä eivät
maatilayritysten eivätkä pientilayritysten sukupolvenvaihdokset
toteudu siihen tahtiin kuin olisi suotavaa. Näin ollen
yhteiskuntapoliittisesti keskeistä on yrittämisen
byrokraattisten ja taloudellisten esteiden purkaminen sekä yrittäjyyteen
liittyvän tiedon lisääminen. Pienyritystoiminnan
yleistyminen vaatii omarahoitukseen ja siemenrahoitukseen liittyvien
ongelmien poistamista ja yrittäjyyteen rohkaisevien
uusien ratkaisujen kehittämistä.
Oman haasteensa yrittäjyyden edistämiselle asettaa
yrittäjien ikärakenne. Edellä jo totesin
sukupolvenvaihdoksista. Seuraavan 10 vuoden kuluessa noin 60 prosentilla
suomalaisista perheyrityksistä on edessä sukupolven-
tai omistajanvaihdos. Mikäli omistajuuden siirtyminen epäonnistuu
laajassa mittakaavassa, seurauksena on merkittävä elinkeinorakenteen
yksipuolistuminen. Onkin ilmeistä, että nuorten
yrittäjyyden edistämiseen tarvitaan toimenpiteitä,
jotka tekevät itsenäisen yrittämisen
palkkatyön rinnalla kiinnostavaksi vaihtoehdoksi.
Uusyrittäjyyslaki on suunnattu helpottamaan yrityksen
käynnistämiseen liittyviä rahoituksellisia
ongelmia. Ulkopuolisen rahoituksen saaminen toimintansa aloittavaan
yritykseen on usein vaikeaa ilman yrittäjän selvää omaa
pääomaa. Nuorille yrittäjille tuleekin
luoda järjestelmä, joka kannustaa pitkäjänteisesti
suunnittelemaan yrittäjäksi ryhtymistä ja
samanaikaisesti säästämään
yrityksen perustamisessa tarvittavaa alkupääomaa.
Uusyrittäjälaki tarjoaisi alle 36-vuotiaille
yrittämistä suunnitteleville mahdollisuuden vähentää yrityksen
perustamista varten sulkutilille talletetun säästön
ansiotuloverotuksessa. Käytännössä säästäminen
hoidettaisiin rahalaitoksen kautta tehtävällä erillisellä sulkutilisopimuksella.
Sulkutilille tehdyistä talletuksista pankki antaisi verotusta
varten todistuksen. Verovähennyksen yläraja olisi
10 000 euroa vuodessa eli kolmen vuoden aikana yhteensä 30 000
euroa. Sulkutilisopimuksen vähimmäisaika olisi
vuosi ja vähimmäissäästösumma
8 000 euroa. Vähennysoikeutta olisi mahdollista
käyttää vain kerran. Sulkutili tehtäisiin
yrittäjäksi aikovan ja rahalaitoksen välisellä sopimuksella.
Sulkutilille säästetyllä summalla
olisi mahdollista käynnistää vain osakeyhtiö tai
osuuskunta. Perusteena henkilöyhtiöiden poissulkemiselle ovat
varojen vapaan nosto-oikeuden mahdollistamat väärinkäytökset.
Osakeyhtiö- ja osuuskuntamuoto eivät käytännössä rajoita
mitään toimialaa tuen piiristä. Sulkutilisopimusjärjestelmä kannustaisi
pitkäjänteiseen yrityksen suunnitteluun.
Yritysidean löytäneellä ja sulkutilin
perustaneella nuorella olisi aikaa vahvistaa osaamistaan suunnittelemallaan
yritystoiminnan alueella, kehittää yrityksen toimintamallia
ja hankkia laajempaa rahoitusta. Vähimmäissäästöaikana
edellytetty vuosi ei myöskään olisi yrityksen
perustamisen kannalta liian suuri viive. Verovähennystuki
kannustaisi siirtämään toisen palveluksessa kerättyä osaamista
yrittäjyyteen ja toisten työllistämiseen.
Työelämästä yrittäjäksi
siirtyville suunnattu tuki uudistaisi suomalaiseen perinteeseen
kuuluvaa työllistämiskulttuuria, joka jo ohjaa
valmistuvat nuoret ensisijaisesti palkkatyöhön.
Juuri työelämässä hankittu kokemus
on usein hyvä lähtökohta menestyvän
yrityksen syntymiseen.
Arvoisa puhemies! Tähän liittyen on selvää tutkimuksellistakin
näyttöä siitä, miten aloittavan
yrittäjän aiempi työkokemus nostaa yrityksen
mahdollisuuksia selviytyä alkuvaiheen ongelmista. Yli 15
vuoden työkokemusta omaavista 11 prosenttia oli lopettanut
liiketoiminnan, ilman työkokemusta yrittäjäksi
ryhtyneistä lopetti viidennes. Tämä on
Turun kauppakorkeakoulun tekemä selvitys.
Arvoisa rouva puhemies! Sen lisäksi, että me tarvitsemme
tämän uusyrittäjälain suuntaisia
uudistuksia, joilla me todella kannustamme ja rohkaisemme nuoriamme
yrittäjyyteen, meidän pitää samanaikaisesti
pysähtyä myös pohtimaan tarvittavia rakenteellisia
uudistuksia, joilla vahvistetaan kansallista yrittäjyyden
edistämisen koordinaatiota. Sen vuoksi esittäisinkin
meille harkittavaksi Tekesin tyyppisen entrepolis-hankkeen käynnistämistä nimenomaan
uusyrittäjyyden kansallisen koordinaation vahvistamiseksi. Nostan
tämän ajatuksen sen vuoksi, että on parikymmentä vuotta
kulunut siitä, kun Tekesin toiminta käynnistettiin.
Nyt tässä verkostoyhteiskunnan kehitysvaiheessa
meidän on erittäin tärkeää arvioida,
mitkä tekijät vaikuttivat siihen, että Tekesistä muodostui
kansallisesti niin merkittävä uuden generoija.
Yksi keskeinen lähtökohta oli se, että Tekesille
laajassa yhteistyössä haettiin merkittävä yhteiskunnallinen
tehtävä ja tätä tehtävää valjastettiin
toteuttamaan vastuullisesti uusi organisaatio, jolloinka ne vanhat
rakenteet, jotka tälläkin hetkellä hidastavat
uuden syntymistä, eivät muodostaneet sellaisia
pidikkeitä, mitä monella, monella alueella tällä hetkellä meidän
yhteiskunnassamme voidaan todeta.
Otan toisen vertailukohdan, tämänhetkisen tietoyhteiskuntakehityksen,
jonka eteenpäinmenon suuri ongelma on se, että me
emme ole osanneet emmekä kyenneet kohdentamaan kokonaisvaltaista
koordinaatiovastuuta suomalaisessa yhteiskunnassa. Siellä eri
toimijatahot tekevät ja kilpailevat päällekkäisillä asioilla,
mikä omalla tavallaan on hidastamassa kokonaiskehityksen eteenpäinmenoa.
Tämän vuoksi ajattelisin, että kun
on todettavissa, että meillä on laajaa poliittista
yksimielisyyttä yrittäjyyden edistämisen
vahvistamiseen, löytyisikö tälle alueelle
sellainen koordinoiva uusi yksikkö, joka olisi vahvistamassa
myös lainsäädännöllistä uudistamistyötä,
samalla toimintamenetelmällistä toimintatapoihin
liittyvää uudistustyötä ja ennen
kaikkea loisi nykyistä paremman viitekehyksen niille suomalaisille
nuorille, jotka ovat valmiit panemaan itsensä likoon, ottamaan
henkisiä, sosiaalisia, taloudellisia riskejä ja
ennen kaikkea tekemään uhrautuvaa työtä isänmaamme
hyväksi?
Paula Kokkonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Erittäin mielenkiintoinen ja hyvä aloite,
mutta ed. Karjula mainitsi, että aiempi työkokemus
edistää yrittäjänä selviämistä.
En ymmärrä, miksi hän on rajoittanut
tämän alle 36-vuotiaisiin. Eikö tällä perusteella
pitäisi pikemminkin olla niinpäin, että yli
36-vuotiaisiin taikka ainakin heidän pitäisi olla
tässä mukana? Totean, että pankkikriisin
seurauksena, kuten me kaikki tiedämme, moni yritys meni
nurin. Useat näistä yrittäjistä ovat
nyt selviämässä velkasaneerauksesta,
ja he olisivat valmiita jälleen yrittämään.
Minusta heitä pitäisi kaikin tavoin kannustaa.
Haluaisin ed. Karjulalta kysyä, miksi hän on rajoittanut
tämän alle 36-vuotiaisiin.
Eero Lämsä /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjulan lakialoite on todella hyvä ja
mielenkiintoinen. Minusta lakialoitteen yksi pihvi on
se, että tässä nimenomaan korostetaan
sitä, että meidän pitää saada
nuoria yrittäjyyden piiriin. Tässä on
yksi keino, jolla pyrittäisiin sitä edesauttamaan.
Haluan korostaa sitä, että nykyiset yritystoimintaan
kohdistuvat tukijärjestelmät suosivat hyvin pitkälle
keskisuuria ja suuria yrityksiä. Painopiste yritystuissa
on siellä. Tukea tarvittaisiin nyt nimenomaan pienille
yrityksille, koska ennen kaikkea nuorilla, joita tässä tuodaan
esille, kyllä lähtökohta on yhden tai
kahden hengen yritys jne. (Puhemies koputtaa) Eli kokonaisuudessaan
painopistettä pitäisi siirtää vahvemmin
pieniin yrityksiin.
Mirja Ryynänen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kuuntelin ed. Karjulan puheenvuoroa,
minusta siinä puhui selkeästi myöskin
käytännön tarve ja kokemus, jota tässä kannattaisi
kuunnella. Paitsi että taustalla on tutkimuksen näyttöä,
on kyse myöskin siitä, mitä todella nyt
tarvitaan. Minusta liian vähän kuunnellaan yrityskenttää tuntevien
asiantuntemusta ja käytännön kokemusta.
Sitä on ehkä liian vähän kuunneltu
myöskin hallituksen Yrittäjyys-hankkeessa ja konkreettisiin
toimiin ei ehkä ole sillä tavalla päästy.
Kysehän on todella nuorten rohkaisemisesta yrittäjyyteen.
Kun muistelen sitä keskustelua, joka tässä salissa
käytiin ajankohtaiskeskusteluna yrittäjyydestä syyskaudella,
kautta linjan koko tässä salissa oltiin vankasti
yhtä mieltä siitä, että nyt
on päästävä käytännön
toimiin. Tässä on yksi konkreettinen käytännön
tarpeista lähtevä esitys, jonka eduskunnan enemmistö on
allekirjoittanut. Todella odottaisi, (Puhemies koputtaa) että hallituksessa
kuunneltaisiin tätä herkällä korvalla. (Puhemies
koputtaa) Se ei ole paikalla, mutta ehkä viesti menee sinne.
Puhemies:
Arvoisat vastauspuheenvuoron käyttäjät!
Minuutti on minuutti, jotta me saamme tämän keskustelun
etenemään. On mielenkiintoista kuulla vastauspuheenvuoroja,
mutta niitä ei voi antaa, jos ne eivät ole nopeita
ja tehokkaita.
Seppo Kääriäinen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Karjulan lakialoite on vastaus siihen
realiteettiin, että yritysten määrä on
laskusuunnassa ja että yrittäjäksi ryhtymisen
halukkuus on Euroopan aivan alhaisimpia. Tässä pitää käyttää nimenomaan
verotuksen keinoa, joka on tehokas väline. Tämä aloite
on hyvin innovatiivinen aloite. Sen takana on eduskunnan enemmistön
tahto; ei muuta kuin töihin. Muutenkin hallituksen pitäisi
käyttää tämä aika hyväkseen,
aikaa nimittäin on. Yrittäjiä lisää, työttömyys
alas.
Kulttuuriministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Ed. Karjula puuttui siihen, että Suomessa
tietoyhteiskuntakehityksessä ei olisi saatu aikaan mahdollisuutta yrittäjille
yhtenäisiin periaatteisiin viranomaispalvelujen osalta.
Tämä hanke on etenemässä. Suomen
Yrittäjien ja viranomaisten kesken on valmistumassa yrittäjäportaali,
joka mahdollistaa ja helpottaa yrittäjien asiointia viranomaisten kanssa.
Uskoisin, että tällä hankkeella helpotetaan
monen uuden yrittäjän tuloa yritysmaailmaan.
Olavi Ala-Nissilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Hallituksen Yrittäjyys-hankehan
näyttää jäävän
varsin ohueksi, ja ed. Karjulan aloite on tavallaan hätähuuto
tässä tilanteessa. Täytyy löytää kannustimia
yrittäjyyteen aikana, jolloin yritysten määrä vähenee.
(Ed. Dromberg: Ovatko nämä vastauspuheenvuoroja?)
Tähdennän vastauspuheenvuorossani, ed. Dromberg,
juuri sitä, että kyse on nimenomaan myöskin
koulutetun väestön liian vähäisestä yrittäjyydestä.
Kauppakorkeakoulussakin yrittäjäksi lähtee
vain muutama prosentti siitä joukosta, mikä siellä on.
Sen takia tällaisia myönteisiä kannustimia
tarvitaan ja viestiä tarvitaan yrittäjyydestä,
eikä hallituksen byrokraattista Yrittäjyys-hanketta,
joka lepää sukupolvenvaihdoksen edistämisineen
ja muineen hallituksen pöydillä. Mitään
ei tapahdu.
Puhemies:
Myönnän viimeisimmän vastauspuheenvuoron
ed. Karjulalle ja muistutan todella siitä, miten vastauspuheenvuorojen
pitää olla vastauspuheenvuoroja.
Kyösti Karjula /kesk (vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Lähinnä ed. Kokkoselle,
koska hän asiallisesti kysyi sitä, miksi tämä on rajattu
36 vuoteen: Itse kuitenkin olen harkinnut lähtökohdaksi
sen, että kaikkein olennaisinta on nyt vapauttaa nuoruuden
into ja energia, rohkeus, riskinottovalmius tähän
yrittäjyyteen. Sen vuoksi rajaus alle 36-vuotiaisiin. Minä uskon, että lopullisissa
käsittelyissä voidaan harkita sitäkin,
voidaanko ikärajaa nostaa. Samalla muistutan, että verovähenteisiä etuja
jo vanhemmat hyödyntävätkin. Nimittäin
esimerkiksi eläkekertymää voidaan vahvistaa
verovähenteisillä etuuksilla. Minä vain
kysyn, eikö meidän kannattaisi rakentaa verovähenteisiä kannustimia
myös nuoremmalle ikäluokalle.
Kari Kantalainen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Kun itsekin olen laittanut nimeni tähän aloitteeseen,
niin voin tukea sitä, että tätä hanketta
lähdetään hyvin vakavalla mielellä tarkastelemaan
ja katsomaan, millä tavalla tätä kautta
syntyisi uutta yritystoimintaa ja uutta yrittäjyyttä. Jos
joitakin tilastofaktoja tähän haluaa taakse tuoda,
niin voidaan todeta, että Suomessa tänä päivänä faktisesti
yritystoiminnan käynnistäjät ovat noin
35-vuotiaita tai sitä iäkkäämpiä.
Voidaan todeta myöskin, aivan kuten ed. Ala-Nissilä otti
esille, että korkeakoulun puolesta yrittäjiksi
ryhtyneiden määrä on varsin pieni. Kaiken kaikkiaan
akateemisesti koulutetuista noin 4—5 prosenttia meillä harkitsee
yrittäjän ammattia. Toki it-ala on tuonut nyt
tähän poikkeuksia, mutta valtaosin, kun kokonaisuutta
katsotaan, tämä on se lähtökohta.
Tietysti silloin pitää miettiä sitä,
missä meillä niin sanotusti mättää.
Meillä kaikkien selvitysten mukaan yrittäjyyttä arvostetaan
tänä päivänä. Viimeksi
Evan tutkimuksessa todettiin, että puolustustahdon jälkeen yrittäjyyden
arvostus on yksi korkeimmalle tasolle noteerattu kansalaisten mielessä.
Kun mietitään, miten se kanavoituu käytännössä yrittäjyydeksi,
niin siinä sitten onkin iso haaste. On iso asenteellinen
muutos ryhtyä kantamaan itse vastuuta omasta elämästään,
perheen elättämisestä, työpaikkojen
luomisesta, koska siinä on varsin merkittävät
sosiaaliset ja muut riskit. Kun verrataan yrittäjän
sosiaalista asemaa esimerkiksi palkansaajan asemaan, tässä tulee
niitä isoja prosessikysymyksiä, jotka omalta osaltaan
ovat ehkäisemässä yrittäjäksi
ryhtymistä.
Meillä on, kuten täällä on
tullut esille, hallituksen Yrittäjyys-hanke, joka omalta
osaltaan mielestäni on tuonut varsin hyviä avauksia
ja on käynnistänyt hyvin paljon erilaisia asioita.
Se on siinä mielessä hyvä, että tämä noteerataan,
mutta kun käytännössä on saanut
katsoa näitä asioita myöskin kentältä,
niin voidaan todeta, että esimerkiksi uusyrityskeskukset
ovat tuoneet aivan uuden ulottuvuuden tähän koko
toimintaan. Kun on todettu normaalisti, että uuden yrityksen käynnistämisessä tulevat
nämä kuolemanlaaksot, niin että noin
puolet alkavista yrityksistä ei näe viittä elinvuotta,
niin uusyrityskeskusten kautta tämä taso on saatu
nostettua oleellisesti korkeammalle. Esimerkiksi Tampereella Ensimetri
on toiminut vuodesta 93 ja tuottanut parituhatta uutta yritystä ja
noin 5 000 työpaikkaa. Tältä osin
voidaan todeta, että varhaisimmistakin käynnistäjistä yli
84 prosenttia on vielä toiminnassa. Se johtuu siitä,
että alkuvaiheessa on kartoitettu sekä yrittäjän
omat henkilökohtaiset ominaisuudet yritystoimintaan että myös
liikeidean kantavuus ja karsittu ne epäoleelliset mahdollisuudet,
jotka tulevat riskeinä vastaan. Eli tämänkin
takia on tärkeätä, että keinovalikoima
on mahdollisimman laaja.
Meillä tulee todellakin se haaste, johon tässä esityksessä viitataan,
että meillä on noin 60 000 sukupolvenvaihdostilannetta
tulossa lähimmän kymmenen vuoden aikana vastaan.
Kun tiedetään, että meillä on,
niin kuin hallituksen antama kilpailukykyselvitys kertoo, eurooppalaiseen
tasoon verrattuna noin 50 000 yrityksen vaje, niin se tarkoittaa,
että meidän tulisi luoda noin 100 000
uutta yritystä, jotta pääsisimme eurooppalaiselle
tasolle. Tämä on hyvin tärkeä asia
siinä mielessä, että kun mietitään
yrityksiä ja työllistämistä,
niin on selvää, että nimenomaan nämä kotimarkkinasidonnaiset
yritykset ovat suomalaisen yhteiskunnan kannalta äärimmäisen
tärkeitä, kun mietitään, millä tavalla
jatkossa voidaan rahoittaa hyvinvointia, varmistaa se, että meillä on
veronmaksajia ja myöskin tuloksentekijöitä ja
riskinottajia.
Eli tässä mielessä voin todeta, että tätä hanketta
on erinomaisen hyvä tukea ja viedä eteenpäin. Siinäkin
mielessä tämä verovähenteinen
ajattelumalli on omalta osaltaan varmistamassa sitä, mikäli
tähän löytyy järkevä ratkaisu,
että sitä kautta voidaan varmistaa myöskin
se omarahoitusproblematiikka, joka mahdollistaa käynnistämisen. Tässä on
ollut hyvin mielenkiintoista nähdä se, että yksi
yrittämisen esteistä — tuolla järjestökentässä olemme
sen havainneet — on nimenoman se, että kun oma
omaisuus on panttina, niin kyllä kynnys lähteä liikkeelle
on tietystikin aika korkea. Tässä mielessä esimerkiksi
Suomen Yrittäjät on esittänyt sitä,
että omaa asuntoa ei välttämättä tarvitsisi
käyttää vakuutena yritysluottojen taustalla.
Eli kyllä meillä näitä erilaisia näkökulmia
tähän liittyy.
Mutta yksi sellainen oleellinen kysymys, johon ed. Karjula ymmärtääkseni
tässä myöskin viittaa, on se, että asennekasvatus
pitää viedä kautta linjan. Hän
mainitsi, että tulee olla työkokemusta. Se on
toki hyvä, mutta tässä täytyy
nähdä, että koko koulutusjärjestelmän
kautta läpäisyperiaatteella tulisi viedä yrittäjyysnäkökulma läpi.
Nyt meillä Suomessa on tällä hetkellä toimimassa
niin sanottu yrittäjyyskasvatushanke, Nuori yrittäjä -hanke,
täällä Uudellamaalla erityisesti niin,
että kouluissa on asian ympärillä noin
700 projektia, joissa koululaiset opiskelevat ikään
kuin koulun puitteissa omaa yritystoimintaa, tekevät siitä bisnessuunnitelman
ja vuoden harjoittelevat ja sitä kautta saavat tuntumaa
siitä, mitä on elävä yrittäminen
käytännössä. Minun mielestäni
tällaisia hyviä käytäntöjä todella
meidän tulisi rohjeta viedä eteenpäin.
Tässä mielessä rohkenen kyllä heittää meidän
koulujärjestelmällemme haasteen siitä,
että tällainen asenteellinen valmius, mikä kansalaisilla
on hyväksyä yrittäjyys, vietäisiin
myöskin kouluissa läpi, koska me todella tarvitsemme
tuloksentekijöitä, vastuunkantajia, jotta suomalainen
hyvinvointi myöskin pitkässä juoksussa
voidaan turvata.
Ed. Taipale merkitään
läsnä olevaksi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Ed. Karjulan aloite on todella kannatettava.
Suomessa meillä on tilaa ja tarvetta yrityksille, niin
kuin täällä edellä olevassa
puheenvuorossa erittäin selkeästi tuli esille,
varsinkin kun tiedämme tilastoista, että kansainvälisesti
verrattuna Suomessa on vähemmän yrityksiä ja
halua ryhtyä yrittäjäksi, vaikka asenne
on jo jonkin verran myönteinenkin. Halu ryhtyä yrittäjäksi
on heikko, ja siihen täytyy nyt löytyä keinoja.
Meillä Suomessa on hyvä kokemus naisyrittäjälainoista;
ne tulivat hyvään käyttöön.
Uskon niin, että tarvitsemme nyt erityisesti myös
nuoriin kohdentuvia toimia ja näin meillä on yrittäjäkulttuuria
Suomessa, muun muassa perheyrittäjien kulttuuria. Näen, että sitä osaamista,
mitä perheyrityksissä on, ei saisi hukata, niitä perinteitä siinä.
Sillä tavalla uskon, että nimenomaan tämä tulisi
siihen tarpeeseen.
Näen myös tärkeänä,
että laajenisi kokonaisuudessaan koulutuksen sisällä kaikki
se, millä tuetaan sitä realistista kuvaa, mitä yrittäjyys
on, ja sitä kautta annetaan nuorille myös motivaatiota
ja kannustinta, että Suomessa voidaan yrittää. Suomalainen
elinkeinorakenne tarvitsee näitä, niin kuin täällä on
puhuttu, pienehköjä yrityksiä.
Esko Kurvinen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tämän hallituksen
aikana on tehty runsaasti, mielestäni ehkä enemmän
kuin koskaan aikaisemmin samassa ajassa, parannuksia yritystoimintaan.
Kokoomuksen vaatimuksesta hallitusohjelmaan saadun niin sanotun
Yrittäjyys-hankkeen sateenvarjon alla on parannettu monia yksittäisiä yrittäjyyteen
liittyviä asioita. Palkansaajien ja yrittäjien
välistä yhdenvertaisuutta on lisätty.
On helpotettu byrokratiaa, luotu uusia rahoitusmahdollisuuksia,
alennettu palkkojen sivukuluja, lisätty yrittäjyyskoulutusta
jne.
Nyt käsittelyssä oleva lakiesitys, lähinnä nuorten
yrittämismahdollisuuksien edistämiseksi ja taloudellisen
kynnyksen madaltamiseksi, sopii mielestäni hyvin jatkoksi
jo tehtyihin toimenpiteisiin. Kuten tunnettua, Suomessa nuorten
koulutustaso on kansainvälisestikin verrattuna varsin korkea.
Lisäksi nuorten, niin kuin kaikkien suomalaistenkin asenteet
yrittäjyyttä kohtaan ovat myönteiset.
Tämä periaatteellisesti myönteinen asennoituminen
yrittäjyyteen on mielestäni saatava käytännön
yritystoiminnaksi. Uusien yritysten perustamisen ja nykyisten yritysten
kehittymisen henkisten ja taloudellisten esteiden poistamiseen on
sen vuoksi panostettava erilaisin menetelmin, joista tämä lakiesitys
on yksi.
Mielestäni Yrittäjyys-hankkeen kaltaisesta yrittäjyyden
edistämisestä on tehtävä pysyvä käytäntö myös
seuraavien hallitusten aikana. Valitettavasti Suomessa yrittämiseen
ja elinkeinotoimintaan liittyvät tehtävät
ovat tällä hetkellä lukuisten eri ministeriöitten
sisällä. Tämä ei voi olla vaikuttamatta
asioitten jouhevaan hoitamiseen. Mielestäni seuraavan hallituksen
hallitusneuvotteluissa tulisi sopia, että yrittäjyys-
ja elinkeinoasiat keskitetään mahdollisimman laajasti yhden
ministeriön alaisuuteen. Pienten ja keskisuurten yritysten
asioilla tulee olla selvästi nimetty vastuuministeri, joka
keskittyy yritystoiminnan edistämiseen ja kehittämiseen.
Käynnissä olevassa Yrittäjyys-hankkeessakin osa
panoksista menee vääjäämättä yhdeksän
eri ministeriön välisiin toimiin. Ilmeisesti ehkä ratkaiseva
syy siihen, että suomalaiset ovat mieluummin palkkatyössä,
työttöminä, kuin ryhtyvät yrittäjiksi,
on henkinen ja taloudellinen turvallisuus. Käytännössä palkkatyö osoittautuu
jatkuvasti houkuttelevammaksi kuin riskialtis yrittäjän
ammatti.
Tämä lakiesitys on tarkoitettu vastaamaan
yrityksen käynnistämisvaiheisiin liittyviin rahoituksellisiin
ongelmiin. Yrittäjäksi ryhtymisen houkuttelevuutta
on lisättävä niin taloudellisesti mutta
myös asenteellisin keinoin. Yhteiskunnan joustavuutta ja
dynaamisuutta tulee lisätä, jotta nuorilla olisi
nykyistä paremmat mahdollisuudet kokeilla eri elämänuria
ja vaihtaa niitä elämän varrella joustavasti.
Yritysten perustamisessa ja toimimisessa yleensä, ja nuorten
osalta erityisesti, tutkimusten mukaan koetaan yritystoimintaan liittyvä byrokratia
kaikkein suurimmaksi esteeksi. Tämän vuoksi on
tärkeää, että selvitysmies Mirjami
Laitisen ehdotukset byrokratian keventämiseksi tulee toteuttaa
vielä tämän hallituskauden aikana. Selvitysmiehen
esityksen mukaan keskeiset työnantaja-maksut tulee koota
yhdeksi, kerran kuussa maksettavaksi maksueräksi yhdessä verottajalle
maksettavien maksujen kanssa, niin sanottu verotili. Lisäksi
tulisi yritystoiminnan aloittamiseen liittyvien asiakirjojen ja
lupapapereitten yhdistäminen toteuttaa niin, että ne voidaan
jättää yhden viranomaisen luukulle.
Martti Tiuri /kok:
Arvoisa puhemies! Minusta näyttää,
että tässä eduskunnan keskustelumenetelmässä vastauspuheenvuoroja
käytetään väärin esittämällä normaalipuheenvuoro.
Ainakin kun ed. Karjula oli esittänyt puheenvuoronsa, oikeastaan
vain yksi vastauspuheenvuoroista oli vastauspuheenvuoro. Kaikki
muut olivat normaaleja puheenvuoroja, tosin vähän
lyhyitä, kun ei ollut aikaa. Minusta kannattaisi miettiä sitä, että nämä perjantain
... (Puhemies koputtaa) kun aikaa on vähän, (Puhemies
koputtaa) käytettäisiin ...
Puhemies:
Ed. Tiuri, nyt te ylitätte valtuutenne ja menette puhemiehen
työhön. Eiköhän nyt ole aihetta
keskittyä tähän keskusteluun, joka koskee
ed. Karjulan aloitetta.
Joka tapauksessa haluaisin ...
Puhemies:
(koputtaa)
Joka tapauksessa!
... käyttää puheenvuoron tästä asiasta. Tässä on
aivan hyvä aloite ja minusta parempi kuin monet muut, joita
on ajateltu esimerkiksi työllisyyden lisäämiseksi,
kuten esimerkiksi Norjan-malli, joka varmaan tulee hyvin kalliiksi ja
ei kuitenkaan tuota vastaavaa tulosta.
Miksi Suomessa on niin vähän yrityksiä?
Se johtuu siitä, että meitä suomalaisia
on niin harvassa. Kun ajatellaan mitä muuta Euroopan unionin
maata hyvänsä keskemmällä Eurooppaa, siellä kyläkin
on jo niin suuri, että siellä on kaikenlaisia
palveluyrityksiä mahdollista panna pystyyn, leipomoita,
teurastamoja, ravintoloita ja muita. Suomessa meillä on
ihmisiä niin vähän, että näitä yrityksiä ei
mitenkään saada kannattaviksi. Eli meidän
täytyy lähteä vähän
toiselta periaatteelta.
Meillä on nyt hyvin paljon syntynyt ja syntymässä korkeakoulupohjaisia
yrityksiä. Vaikka sanotaan, että korkeakouluista
hyvin pieni määrä opiskelijota on valmis
yrityksiin, niin niitten määrä on kuitenkin
valtavasti kasvanut juuri nimenomaan tekniikan alalla. Jos tuetaan
riittävästi perustutkimusta ja Tekes ja Akatemia
saavat lisää varoja, näitä mahdollisuuksia
tulee huomattavasti enemmän. Siitä syystä minusta
siihen pitää kiinnittää huomiota.
En kannata mitään elinkeino-, tai mikä tämä oli,
pienyritysministeriötä, koska mitä useampi kokki,
sitä huonompi soppa siitä vain syntyy. Nyt meillä on
jo monta ministeriötä, liiankin monta, jotka miettivät
näitä asioita. Mutta jonkinlaista koordinaatiota
varmaan tarvittaisiin. Paljon tärkeämpää olisi
ehkä yritystoiminnan kehittämisen kannalta tiede-
ja teknologiaministeriö, joka todella paneutuisi siihen,
miten Suomi tulevaisuudessa pärjää, miten
uusia yrityksiä, nimenomaan tietoon perustuvia, saadaan
lisää.
En myöskään kannata ed. Karjulan
esittämää ylimääräistä organisaatiota
näitten ongelmien ratkaisemiseen, vaan katsoisin, että Tekes
on aika hyvä elin siihen tarkoitukseen ja meillä on myöskin
erilaiset elinkeino- ja vastaavat keskukset nykyään
maakunnissa, jotka näitä asioita voivat miettiä.
Kaiken kaikkiaan Suomessa on varmaan yrityksiä suhteessa
aika paljon, kun meillä on yrittäviä ihmisiä,
mutta esteenä on se, että suomalaisia ei ole riittävästi.
Kun ihmiset nyt muuttavat keskuksiin, silloin työtilaisuuksia
tulee lisää, tulee mahdollisuuksia perustaa uusia
yrityksiä. Jos halutaan tätä kehitystä kovasti
jarruttaa, jarrutetaan myöskin työllisyyden paranemista.
Klaus Bremer /r:
Värderade fru talman! Arvoisa rouva puhemies! On aika
kuvaavaa, että tässä, kun käsitellään
sitä asiaa, joka kaikkein tehokkaimmin voisi korjata suurinta
kansallista ongelmaamme, suurtyöttömyyttä,
paikalla ei ole yhtään ainutta maan suurimman
puolueen, valtapuolueen, edustajaa. Siinä puolueessahan
se suuri solmu on, joka estää kaikkea yrittäjyyttä kehittymästä täällä,
siinä puolueessa, mutta tässä ei ole
yhtään ukkoa paikalla eikä — anteeksi — toistakaan
sukupuolta.
Arvoisa rouva puhemies! Kuten totesin, työllisyys tai
työttömyys on Suomen suurin ongelma, puhuttiin
sitä tai tätä nyt tässä budjettiasioista
ja erilaisista muista rahallisista ongelmista. Helposti unohdetaan,
että suurtyöttömyys on meidän
suurin ongelmamme. Taloudellinen taantuma on toinen fakta. Tässä ovat
kaikenlaiset analyytikot todenneet, että puolen vuoden
kuluttua paranee, ja sitten taas otetaan puoli vuotta eteenpäin
ja taas puoli vuotta, mutta me olemme menossa alaspäin,
valitettavasti. Se merkitsee sitä, että työttömyys
edelleen uhkaa lisääntyä.
Suuryritykset, niin kuin on nähty, eivät tänä päivänä luo
uusia työpaikkoja, pienyritykset ovat ne, jotka luovat
uudet työpaikat. Tämä on havaittu EU:ssa,
jossa eletään sen totuuden edessä, että vuoteen
2010 mennessä arvioidaan yli 50 prosentin kaikista työpaikoista
olevan yksin-, kaksinyrittäjien hallussa. Tämä on
globalisaation seurannaisvaikutusta, johon ketjuun en nyt mene tässä puheessa,
mutta tämä on seuraus.
EU:ssa Suomi on kaikkein huonoin pienyrittäjämaa
siitä huolimatta, että komissaari Liikasemme on
siellä henkilö, joka vastaa nimenomaan pienyrittäjyyden
kehittymisestä ja kasvamisesta ja vahvistumisesta EU:ssa.
Meillä on pienyrityksiä, tilasto on parin vuoden
takainen jo, 19 pienyritystä tuhatta asukasta kohden siinä,
missä EU:n keskiarvo on 32. Meiltä puuttuu yli 100 000
pienyritystä verrattuna EU:n keskiarvoon, mikä tarkoittaa
noin 300 000:ta työpaikkaa. Siinä tämä meidän
työttömyysongelmamme on. — Sanon taas
näille tyhjille tuoleille tässä suurimman
valtapuolueen edustuksellisessa asemassa tässä salissa.
Mikä pahinta, katastrofi sen kuin uhkaa kasvaa. Viime
vuoden aikana eri laskelmien perusteella arvioidaan 10 000—15 000
pienyrityksen lopettaneen toimintansa, mikä tarkoittaa
noin 30 000—40 000:ta, mahdollisesti
50 000:ta työpaikkaa. Kehityssuunta on katastrofaalinen
kansallisesti katsoen monelta suunnalta. Sillä on myöskin
tekemistä meidän kilpailukykymme kanssa.
Yhtenä ongelmana on sukupolvenvaihdos, niin kuin ed.
Karjula toi esille. Se on kipeä ongelma. Se vähentää halukkuutta
ylipäätänsä jatkaa pienyritystoimintaa.
Toinen suuri ongelma meillä on se, että perheyrityksiä on
kovin vähän. Meillä on aivan erilainen
tilanne perheyritysten kohdalla kuin esimerkiksi Saksassa, Hollannissa,
Ranskassa, Kreikassa, Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä.
Arvoisa rouva puhemies! Pienyritys on ihmeellinen tekijä.
Pienyritys on sellainen, jossa hoidetaan vanhuksia ihan eri tavalla,
tarkoitan ennen kaikkea nyt perheyrityksiä. Perheyrityksissä hoidetaan
vanhuksetkin ihan eri tavalla, kuin meillä on tapana. Perheyritys
opettaa lapsia tavoille, opettaa taloudenhoitoon, opettaa yrittäjyyteen,
opettaa huomioimaan monia sellaisia asioita, joita tänä päivänä meillä ei
toteudu. Perheyritys on sellainen, joka myöskin tiivistää perheen
yhteenkuuluvuustunnetta, joka on hajonnut jostain syystä tänä päivänä meidän
yhteiskunnassamme.
Mielelläni totean myöskin, kuten ed. Kantalainen
toi esille, että toinen sellainen asennekasvatuksellinen
tekijä, joka meiltä puuttuu, on tietysti koululaitoksen
vaikutus. Jo ala-asteelta pitäisi alkaa leikkiä leikkiliikeyrityksiä jne.
Joka tapauksessa päädytään
nyt siihen, että hallituksen Yrittäjyys-hanke
kesken tätä katastrofisuuntaa on nolla. Se ei
ole saanut aikaan yhtään mitään
sellaista, mikä ei olisi tullut muutenkin. Ed. Kurvisen
luettelemat asiat ovat niin pieniä, että ne kelpaavat
lähinnä silmänlumeeksi. Todella konkreettiset,
tärkeät, suuret asiat, joilla parannetaan yrittäjyyttä,
puuttuvat.
Nyt on hyvin tärkeää, ettei tämä lakialoite kuole
valiokuntaan kuten kaikki muut, ja uskon, että ed. Kantalainen
on mies paikallaan viemään sitä todella
eteenpäin. Pelko on, että tämäkin
kertakaikkisen hyvä lakialoite tyssää viimeistään kauppa-
ja teollisuusministeriön ja oikeusministeriön
johtaviin, sanoisinko, sos.dem. viranhaltijoihin. Mutta se jää nähtäväksi.
Minä toivon, että tämä lakialoite
todella menee eteenpäin.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni ed. Karjula on erinomaisella
tavalla tuonut esille suomalaisten asenteen yleensä yrittäjyyteen.
Se on positiivinen. Mutta kun meillä oli Kaupallisen opetuksen
edistämisliiton kokous ja kuuntelimme kauppakorkean professoria,
joka opetustyössään nimenomaan pyrkii
saamaan nuoret yrittäjiksi, asenne yrittäjyyteen
on aika vahvasti olemassa ainoastaan yrittäjäperheen
lapsilla. Mutta jotta se saataisiin leviämään myöskin
muualle nuorisoon, opetustehtävä on erittäin
tärkeä.
Saimme myöskin tietoa opetusministeriön virkamieheltä,
joka oli luennoimassa. Siellä on valmisteltu erittäin
hyviä ohjelmia myöskin yrittäjyyden kannalta,
mutta resurssit näihin ohjelmiin ovat erittäin
niukat. Tässä mielessä täytyisi myöskin
meidän eduskunnassa vaatia sitä, että ohjelmat
todellisuudessa myöskin toteutettaisiin, jotta yrittäjyys
ja yrittäjyyskasvatus pääsisi myöskin
koulussa ja kouluasenteissa ja opetuksessa entistä paremmalle
sijalle. Läpäisyperiaatteella se nytkin toimii,
mutta se on hyvin paljon kiinni siitä, kuinka innostavia
opettajat ovat ja kuinka paljon he tietävät yrittäjyydestä.
Aivan oikein on se keskustelu, mitä käydään täällä tänään
asenteesta ja koulutuksesta ja koulumaailmamme mukanaolosta yrittäjyyden
tukemisessa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! On helppo yhtyä siihen, mitä ed.
Dromberg edellä toi esille asennekysymyksestä ja
koulutuksesta, kun ajatellaan yrittäjyyttä. Haluaisin todeta
pienen asian, joka on itselleni hyvin läheinen, että yrittäjäkasvatusta
tänä päivänä tekee myöskin
merkittävä nuorisojärjestö eli
Suomen 4H -liitto järjestöineen. Sitäkin
tarvitaan, että nuoret tajuaisivat ja ymmärtäisivät
yrittäjyyden merkityksen.
Arvoisa herra puhemies! Ed. Karjulan sekä yli sadan
kansanedustajan kirjoittamaan lakialoitteeseen on helppo yhtyä.
Mielestäni on hyvä, vaikka nyt on vain tunti aikaa,
että täällä käydään
keskustelua yrittäjyydestä ja siitä,
miten sitä voidaan edistää täällä.
Sekä ed. Kantalainen että ed. Kurvinen käyttivät
hyvät puheenvuorot lakiesityksen tueksi, mutta voisi tietenkin
todeta sen seikan, että täällä on
kovasti ylistetty, miten tämän hallituksen aikana
yrittäjyyttä on edistetty, mutta kun katsomme
viimeisiä tilastoja, lukuja, on yrittäjien määrä voimakkaasti
juuri tällä hetkellä supistumassa. Ennen
kaikkea, niin kuin lakialoitteen perusteluissa myöskin
todetaan, aivan muutaman vuoden sisällä, kun me
niin sanotut suuret ikäluokat siirrymme pois työelämästä mutta
toisaalta myöskin yrittäjyydestä, miten suuret
ongelmat sitten tulevat? Löytyykö tästä maasta
todella yrittäjiä?
Hallituksen Yrittäjyys-hanke sinänsä on
varmasti ollut hyvä, mutta käytännön
toimenpiteet, joilla uusia yrittäjiä tähän
maahan olisi syntynyt viime vuodenkin aikana, taitavat olla valitettavasti,
arvoisat hallituspuolueiden edustajat, aika laihat tällä hetkellä.
Täällä on mukana nyt myöskin
suurimman puolueen edustaja, jota ed. Bremer peräänkuulutti äskeisessä puheenvuorossaan.
Näyttöjä tästä on erittäin
vähän.
Arvoisa puhemies! Kun yrittämisen edellytyksiä parannetaan,
pitää olla lähtökohta. Jos ei
yrittäminen tuota voittoa, jos ei yrittäjälle
ja hänen perheelleen jää riittävää palkkaa
tehdystä työstä, on turha kuvitella,
että yrittäjyys tulee meillä vahvistumaan.
Oli oikein mielenkiintoista ed. Bremerin puheenvuorossa, kun hän
puhui perheyrityksistä ja niiden merkityksestä koko
suomalaiselle yhteiskunnalle. Uskon, että myöskin tähän
olisi syytä paneutua, kun valiokunnassa lakiesitystä käsitellään.
Hannu Takkula /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Täällä on
käytetty hyviä puheenvuoroja tästä hyvästä lakiesityksestä.
Kun kaikkien puolueiden edustajia on mukana lakiesityksen allekirjoittamisessa,
uskallan epäillä, että demokratia ja
kansanvalta toteutuu, tämä tulee myöskin saliin
ensimmäiseen ja toiseen käsittelyyn ja sitten
voimme keskustella tästä myös enemmän
valiokunnan jälkeen. Näin varmasti on. Tuskin edes
epäilee sitä, ettei eduskunnan enemmistön tahto
voisi toteutua. Kun enemmistö on tätä halunnut,
mikä on todella hyvä asia, haluan muutamalla sanalla
evästää myöskin valiokuntatyötä ja puuttua
ihan lyhyesti muutamaan yleiseen huomioon, joita salissa on myös
esitetty.
Ed. Kurvinen puhui kauniisti sateenvarjosta, jonka hallitus
on esittänyt yrittäjyyden ympärille.
On totta, että tällainen sateenvarjo on ollut, mutta
kun talouden aurinko on paistanut viime vuodet, sateenvarjoa ei
ole otettu käyttöön. Hyvin monesti käy
sitten niin kuin nyt, kun on tummia pilviä näkyvissä,
että sitä sateenvarjoa ei olekaan enää varaa
ikään kuin käyttöön
ottaa. Sen vuoksi tämä ed. Karjulan esitys on
erityisen hyvä tänä aikana, kun tiedämme,
että asenneilmapiirissä yrittäjyyttä kohtaan,
huolimatta siitä, että se on myönteistä,
on kuitenkin näkyvissä sellaisia piirteitä,
että yhä useampi nuori ja varttuneempikin ajattelee,
että jonkun täytyy työllistää minut, on
se sitten valtio tai on se sitten kunta, jonkun täytyy
työllistää minut. Ei ole enää sitä,
mitä oli aikaisemmin, että isäntä kysyi
pojilta ja tyttäriltä, millä olette ajatelleet
itsenne elättää, mitä olette
meinanneet tehdä, että pysytte hengissä. Tänä päivänä kasvetaan
siihen ajatukseen, että yhteiskunnan velvollisuus on tarjota
työtä, jos ei sitä, niin sitten työttömyysturvajärjestelmä.
Ilman muuta tällaiset lakialoitteet, jotka rohkaisevat
ihmisiä ottamaan vastuuta omasta elämästä,
lähipiiristä ja sitä kautta yhteiskunnasta, ovat
hyviä ja tervetulleita, ja tämä on siinä suhteessa
erinomainen esitys. Niin kuin ed. Karjula ansiokkaasti kirjoittaa
lakiesityksen perusteluissa, nuorille yrittäjille tuleekin
luoda järjestelmä, joka kannustaa pitkäjänteisesti
suunnittelemaan yrittäjäksi ryhtymistä ja
samanaikaisesti säästämään
yrityksen perustamisessa tarvittavaa alkupääomaa.
Juuri tällaista järjestelmää me
tarvitsemme.
Arvoisa puhemies. Arvostamamme sivistysvaliokunnan puheenjohtaja
lähti jo pois, mutta muutaman sanan rohkenen sivistysvaliokunnan ex-jäsenenä sanoa
koulun ilmapiiriin liittyen. On näin, että tietenkin
koulussa opetussuunnitelmissa noudatetaan hyvin pitkälle
sitä yhteiskunnallista ilmapiiriä ja niitä virtauksia,
mitkä milloinkin ovat vallallaan. Liian usein, kun puhutaan yrittäjyydestä,
yrittäjäkasvatuksesta, tulee ensimmäinen
kommentti, että kun kaikista ei ole yrittäjäksi,
koulun ei pitäisi sitä yrittäjyyttä tuputtaa.
Näin on, ei kaikista ole yrittäjäksi
eikä pidäkään olla, mutta tällainen
elämänasenne, vaihtoehto pitää koko
ajan luoda, etteivät lapset ja nuoret kasva siihen harhaan,
mitä jo aikaisemmin kuvailin, että jonkun täytyy
tarjota minulle. Aktiivinen elämänasenne on oikea.
Siinä mielessä eduskunnassa meillä on
tehtävää, ja tietenkin myös
Opetushallitus ja muut viranomaiset voivat toimia sillä tavalla,
että myönteistä, yrittäjyyteen
kannustavaa ilmapiiriä voitaisiin ruokkia ja sitä kautta
asennetta, jotta kynnys tarttua yrittäjyyteen, kynnys siihen,
että ottaa itse vastuuta voimakkaammin omasta elämästä ja
ympäröivästä yhteiskunnasta,
madaltuisi. Sitä me tarvitsemme.
Arvoisa puhemies! Ilolla katson, että oppositiokansanedustaja
Kyösti Karjulan hyvä lakialoite on saanut enemmistön
eduskunnassa taakseen, ja olen varma, että hallitus tarvitsee
tätä esitystä, mutta enemmän
tätä esitystä tarvitsee Suomen kansa,
ja tämänkin esityksen kautta me vahvistamme tulevaisuuden
ja toivon näköalaa.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.