2) Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus vuodelta 2008
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Valtioneuvoston oikeuskanslerin kertomus
vuodelta 2008 on sikäli taas valiokunnalle myönteinen,
että kanslerinvirasto on ottanut huomioon ne pienet huomautukset,
mitä valiokunnalla on ollut, ja se on tyydytyksellä todettava.
Niitä asioita, joista tässä nyt olisi
syytä meidän valiokunnan mietinnön pohjalta
puhua, on ensin se, että oikeuskansleri on useasti kiinnittänyt
huomiota asioiden viipymiseen, joka on valitettava ongelma meidän
hallinnossa. Erityisen myönteisenä on pidetty
tässä meidän mietinnössämme
sitä, että apulaisoikeuskansleri on omana aloitteena ottanut
tutkittavaksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan toimintakyvyn
ja tehnyt siitä kannanoton, joka sittemmin johti aika laajoihin uudistuksiin.
Siihenhän on tässä salissa monesti kiinnitetty
huomiota, ja me pidämme sitä tietysti erittäin
hyvänä.
Sitten on useasti näissä käsittelyissä ollut
puhetta tästä aika raskaasta kantelutaakasta,
joka on jo ollut virastossa kauan ennen nykyistä oikeuskansleria.
Nyt tässä meidän mietinnössämme kiinnitetään
huomiota siihen, että sen kanteluajat ovat melko hyvin
lähteneet lyhenemään, sekä keskimääräiset
kanteluajat että sitten on saatu aikaan se, että hyvin
monet kantelut ratkaistaan erittäin nopeasti. Virastolla
on nyt tavoitteena, että vähintään
90 prosenttia ratkaistaisiin vuodessa, ja se on tietysti valtavan
hyvä tavoite, ja toivottavasti siihen päästään.
Sitten tässä myös korostetaan samaa
kuin oli tässä oikeusasiamiehen suhteen, että työtapoja kannattaisi
koko ajan uudistaa sillä tavalla, että mahdollisimman
joustavasti saadaan kanteluja käsiteltyä, mieluummin
niin, että kantelija pääsee oikeuksiinsa.
Sehän joskus voi tapahtua puhelinsoitollakin, jos se on
selvä tapaus.
Täällä salissa on nyt minusta tänään
paljon puhuttu siitä, että niin harvat asiat johtavat
toimenpiteeseen. Minun oma kokemukseni oikeusasiamiesvirastoista
maailmalla on se, että yleensä oikeusasiamiehen
puuttumisella silloinkin, kun on hyväkin oikeusasiamies,
noin 10 prosentissa kanteluista saadaan jotain muutosta aikaan.
Se johtuu siitä, että monet viranomaiset joutuvat
tekemään lain nojalla kansalaisille ikäviä päätöksiä,
jotka voivat olla ihan lainmukaisia, ja kansalaiset tietysti kantelevat,
mutta vika ei siis ole valvojassa vaan siinä, että joskus,
jos esimerkiksi poliisi puuttuu kahden henkilön väliseen
riitatilanteeseen, niin ei siinä nyt aina voi olla miellyttävä kaikille.
Se on se perusongelma tässä. Tässä Oikeuskanslerinvirasto
on tehnyt toimenpiteen noin 16 prosentissa, mikä on siis
mielestäni hyvin korkea. Voidaan myös sanoa, kun
puhuttiin tästä virkasyyttämisestä,
että Oikeuskanslerinvirasto erityisesti oikeuskansleri
Jonkan aikana on ollut kyllä valmiimpi päättämään
virkasyytteestä kuin oikeusasiamies. Minä jo selitin sen
kertomuksen yhteydessä, mistä tämä johtuu, eli
tämä kansainvälinen virtaus tässä suhteessa on
hyvin voimakas.
Tässä kertomuksessa on semmoinen toivomus
oikeuskanslerille, jossa puhutaan siitä, että hän
voisi joskus tuoda esille puheenvuoron tässä kertomuksessa
jostain yleisestä teemasta. Valiokunta sanoi siis näin.
Valiokunnan mielestä esimerkiksi tällainen teema,
josta oikeuskanslerilla on laaja kokemus ja tietämys, sopisi
varsin hyvin aiheeksi yleisemmällekin puheenvuorolle. Se
nyt koskee nimenomaan näiden juttujen viipymistä sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnasta, mutta teemahan on aina tietysti oikeuskanslerin valittavissa.
Semmoinen puheenvuoro oikeusturvan jostain erityisasiasta voisi
olla arvokasta esittää tässä kertomuksessa.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä oikeuskanslerin kertomuksessa
on monia asioita, jotka vaativat vahvempaa keskustelua ja myöskin
eduskunnassa toivon mukaan syventymistä. Otan tästä esille
nimenomaan vaalirahoitukseen liittyvän asian.
Ensimmäiseksi Suomi-Soffan prosessi on tietysti tässä hyvin
kuvattu mutta myöskin hyvin tärkeä vaalirahoituksen
valvonta ja vaalitukien ilmoitusvelvollisuuden täyttämisen
valvontakysymys.
Me muistamme täällä eduskunnassa
ministeri Braxin suuret lupaukset ja kovat puheet, mutta käytännön
konkretiassa hänhän meni edeltäjiensä selän
taakse. Käytännössä kuitenkin
vuonna 2008 olisi pitänyt oikeusministeriön jo
selkeästi puuttua ilmoituskäytännössä havaittuihin
epäkohtiin, ohjeistaa ja myöskin tehdä lainsäädäntöön
liittyviä toimenpiteitä ja korjausehdotuksia. Juhlapuheita,
kuten tästä kertomuksesta ilmenee, ministeri kyllä piti
kansainväliselläkin areenalla, mutta mitään
konkreettisia toimia ei näissä asioissa tapahtunut.
Ehkä hallituksen sisäisen tilanteen kannalta ymmärtää vihreän
ministerin mukautumisen porvarihallituksen vaalirahoitustilanteeseen.
Mutta lopuksi on kyllä yhdyttävä oikeuskanslerin
toteamukseen siitä, että kyllä jatkossa
ehdottomasti näin poliittisesti latautuneen lain kuten
vaalirahoituksen valvonta ja ilmoitusvelvollisuuden täyttämisen
valvonta pitää järjestää muutoin
kuin oikeusministeriön toimesta. Sille on löydettävä muunlaiset
valvontatavat.
Arvoisa puhemies! Puutun lähinnä poliisiin liittyviin
kysymyksiin. Sisäasiainministeriön osaltahan kanteluja
ja muistutuksia tehdään eniten juuri poliisiin
liittyen, ja tältä osin muutama näkökohta.
Ensinnäkin on erittäin tärkeätä,
että Suomen kansalaiset voivat luottaa heidän
turvallisuutensa puolesta toimivien poliisien toimintaan siinä, että se
tapahtuu lainmukaisesti ja niillä valtuuksilla ja oikeuksilla,
joita lainsäädäntö antaa. Tältä osin
oli tarvetta edellisen hallituksen aikana sisäasiainministeriön
käynnistää muun muassa salaisten pakkokeinojen
valvontajärjestelmä ja lupajärjestelmä eli
niin sanottu Salpa-järjestelmä, koska tältä osin
oli selkeästi puutteita. Vuosina 2004—2005 järjestelmä saatettiin
tältä osin uskoakseni hyvälle tolalle,
ja tämä salaisten pakkokeinojen valvonta, rekisteröinti
krp:n kautta ja myös suojelupoliisia koskien on selkeämmin
valvottavissa ja myös lainmukaisuus varmistettavissa. Silloista
apulaisoikeuskansleria Jaakko Jonkkaa en pyytänyt poliisin
selvitysmieheksi poliisin laittomuuden takia vaan laajemmin poliisitoiminnan
kehittämisen näkökulmasta, ja se työ oli arvokasta
joka suhteessa.
Mutta tässä tilanteessa on tuotava esille
myöskin toinen näkökulma, meidän
kansalaisten turvallisuuden eteen oman terveytensä ja myöskin omaistensa
terveyden, perheidensäkin turvallisuuden asettavien poliisimiesten
asema. Tätä näkökohtaa ei useasti
tuoda esille. Henkilökohtaisesti jouduin tutustumaan erittäin
vaativiin projekteihin ja rikostutkintoihin ja rikoksentorjuntatyöhön
esimerkiksi peitepoliisin toiminnan puolella. Meillä on
edelleen vakava puute siinä, että peitepoliisin
tehtävissä toimivan henkilön rikostutkinnan
jälkeinen oma turvallisuus, hänen läheistensä turvallisuus
saattaa jäädä varmistamatta. Kyllä yhteiskunnan
on myös varmistettava näiden oman turvallisuutensa
ja henkensä yhteiselle asialle panevien ihmisten, poliisimiesten, asia.
Tämä liittyy lähinnä peitepoliisina
toimivien henkilöiden anonyymitodistamisen varmistamiseen,
turvaamiseen, ja tämähän ei ole oikeusministeriön
puolella vielä myöskään edennyt
eikä edennyt edellisenkään hallituksen
aikana valitettavasti.
Sitten haluan tuoda esille tältä osin hyvin
ajankohtaisen asian, Helsingin huumepoliisin tutkintaan ja huumepoliisien
asemaan liittyvän kysymyksen. Kun tämä asia
tuli julkisuuteen, totesin täällä jo
silloin eduskuntasalissa, että näiden todella
kovan rikollisuuden torjunnan etulinjassa olevien henkilöiden
osalta on kohtuutonta se, että sisäministeriö ja -ministeri
ei ole ottanut näitä jännitteitä välittömästi
haltuun ja selvittänyt rinta rinnan näiden turvallisuustyötä tekevien
poliisimiesten kanssa tämän asian haltuunottoa.
Nyt on käynyt käytännössä sillä tavalla,
että he ovat joutuneet erittäin hankalan menettelytavan
kohteeksi pitkitetyn käsittelyn ja löyhässä hirressä roikkumisen
takia. Tällä ei ole ainakaan vahvistettu poliisin
kovan rikollisuuden vastaisen toiminnan suorituskykyä ja
poliisimiesten toimintakykyä. Minusta on ollut kohtuuton
tämä kohtelu, johon he ovat joutuneet, ja käsittääkseni he
ovat jättäneet kyllä aiheellisesti tutkimuspyynnön
oikeuskanslerille tähän prosessiin liittyen. On
ehkä hyvä, että sisäministeriön
ja poliisin osalta tämä asia käydään
perusteellisesti läpi, ja kukapa siihen olisi varmasti
parempi selvitystyön johtaja kuin poliisiin toimintaan
jo apulaisoikeuskanslerina paneutunut Jaakko Jonkka?
Arvoisa puhemies! Totean vain lopuksi, että ei voi
olla oikeusvaltion eikä meidän kansalaisten turvallisuuden,
edunvalvonnan kannalta hyväksyttävää ja
oikeata menettelytavoiltaan se, miten Helsingin huumepoliisin tapauksessa
on menetelty.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota vain kahteen
asiaan — tavallaan kuuluvat samaan aihepiiriin toimenpiteitten osalta.
Ensimmäinen asia, tai oikeastaan kumpikin, liittyy
luonnonvarahallintoon, siihen millä tavalla asioita hoidetaan,
siihen toimintakulttuuriin. Ensimmäinen esimerkki tulee
siitä, että meillä tuolla Perämeren
pohjukan alueella on ollut jo pitemmän aikaa, muutama vuosikymmen,
erittäin kovan ammattitaidon omaavaa ammattihenkilöstöä,
josta osa on jo eläkkeellä, ja he ovat ottaneet tutkittavakseen
niitä viranomaispäätöksiä,
joita on tehty esimerkiksi erikoisesti maa- ja metsätalousministeriössä 1950-
ja 1960-luvuilla. Se toimintakulttuuri on ollut erinomaisen persoonallista.
Se on johtanut miljoonien markkojen, nyt jo sitten varmasti seurauksena
miljoonien eurojen, menetykseen paikallisilla kalastajilla tilipusseissa
vuosien varrella. Siitä koostui erinomaisen hyvä aineisto,
jonka sitten työstin Oikeuskanslerinvirastolle kantelukirjeen
muodossa. Se johtikin sitten Oikeuskanslerinviraston taholta sellaisten
käsitysten julki tuomiseen, että ministeriö joutui
siinä asiassa ryhtymään toimenpiteisiin. — Tämä on
johdanto sille, mitä aion sanoa.
Nyt sitten käännyin ihan sattumoisin tuonne ministeriön
uusien virkamiesten puoleen kysymyksellä, mitäs
nyt sitten tehdään — Oikeuskanslerinviraston
ja herra oikeuskanslerin toimenpideohjeet olivat hyvin selvät.
No niitä pähkäillään,
oli suurin piirtein se vastaus. Silloin tietysti, jos niitä pähkäillään
kovin paljon, tämä koko pitkä prosessi,
johon on käytetty valtavasti henkisiä voimavaroja
ja asiantuntemusta myöskin Oikeuskanslerinvirastossa, menee
ihan plörinäksi, koko homma, siis niin kuin kuivuu
kokoon. Minun kysymykseni herra oikeuskanslerille kuuluukin, eikö pitäisi
luoda jonkinlainen pakkoraportointisysteemi, kun on tämmöisestä asiasta
kysymys, konkretiasta mitä suurimmassa määrin
vaadittujen toimenpiteiden osalta, että joka vuosi joutuu
asianomainen hallinnon yksikkö antamaan raportin Oikeuskanslerinvirastolle, että nyt
on tehty niin kuin on ohjeet annettu. — Tämä oli
asia numero yksi.
Asia numero kaksi tuli tuossa oikeusasiamiehen kertomuksen osalta
jo esille, ja se liittyy tähän akuuttiin ympäristö-,
liikenne- yms. hallinnon perusremonttiin. Elikkä siis nyt
on käynyt hyvin selvästi ilmi se, että valmistelu
on ollut äärimmäisen heikkoa — harvoin
käytän sanaa "äärimmäinen",
mutta tähän se sana "äärimmäinen" nyt
kerta kaikkiaan sopii. Kaikki on päin seiniä suurin
piirtein, eivät edes puhelimet toimi, niin kuin täällä oikeusasiamiehen
kertomuksen kohdalla tuli esiin — arvoisa oikeuskansleri
oli varmaan kuulon ulkopuolella, ei päässyt sitä kuulemaan,
mutta täällä edustajat kertoivat niistä havainnoista,
että puhelimet eivät toimi, mitkään järjestelmät
eivät toimi. Kaiken huippu oli nyt maanantaina saamani
informaatio siitä, että eräällä hallintolohkolla
elyissä eri puolilla Suomea, vaikka on täsmälleen
samasta virkahenkilöstöstä kysymys, on
aivan erilainen toimintakulttuuri otettu käyttöön.
Siis kansalaisten ja yhteiskunnan yhdenvertaisen kohtelun periaate
ei toteudu. Eihän näin voi olla. Tässä,
arvoisa puhemies, on silloin nopean puuttumisen asiasta kysymys:
täytyy yhteiskunnassa olla laillisuusvalvonnassa jokin
menetelmä, joka tällaisessa tilanteessa iskee
päälle välittömästi.
Tässä suhteessa — nyt on helmikuun puoliväli
kohta menossa — mitään ei ole tapahtunut.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä oikeuskanslerin
kertomus vuodelta 2008 osoittaa hyvin, miten meidän laillisuusvalvontamme
toimii, ja on erittäin hyvä, että meillä on
sekä oikeuskansleri että eduskunnan oikeusasiamies,
jotka omilta sektoreiltaan puuttuvat näihin asioihin, joita
kansalaisten puolesta viranomaiset palveluina tarjoavat, ja toisaalta
sitten kansalaisten kokemiin epäkohtiin.
Ed. Pulliainen toi tässä tämmöisen
tasavertaisuus-, oikeudenmukaisuuskysymyksen esille, ja voin nostaa
esille toisesta näkökulmasta asian, joka koskee
oikeuslaitoksia ja lähinnä samantapaisista rikoksista
annettujen tuomioiden oikeudenmukaisuutta suhteessa toisiinsa. Viime
päivinä on kovasti kansalaiskeskusteluissa esitetty
näkemyksiä raiskaustuomioista — tietojeni
mukaan netissä on 120 000 suomalaista, jotka ovat esittäneet
näistä näkemyksensä — ja
yleisesti ottaen raiskaustuomioita pidetään alhaisina
niin kuin henkeen ja terveyteen kohdistuvia seuraamuksia muutoinkin.
Suomessahan on monista lähteistä todettuna sekä raiskausrikoksissa
että henkeen ja terveyteen kohdistuvissa rikoksissa hyvin
lievät tuomiot.
No, miksi näitä tuomioita sitten annetaan
erilaisia? Tietysti tapaukset ovat erilaisia. Meillä on rikoslaissa
kolme eri kohtaa 20 luvussa, joissa on erilaisia, suoraan raiskaukseenkin
liittyviä, rikoksia: on raiskaus, törkeä raiskaus,
pakottaminen sukupuoliyhteyteen ja sitten näitä seksuaaliseen
tekoon pakottamisrikoksia. On ymmärrettävää,
että ne ovat erilaisia, mutta valitettavan vähän
mikään valvova viranomainen tai edes mikään
taho on selvittänyt sitä, millä tavalla
nämä tuomiot ovat suhteessa toisiinsa. Näitähän
ei mene kovin paljon tuonne ylempiin oikeusasteisiin, koska niistä ei
kovin paljon valiteta — syyttäjien pitäisi
valittaa, saataisiin ennakkopäätöksiä ja
tällä tavalla.
Yksi keskeinen ongelma näissä rikoksissa on liian
alhaiset minimit. On sanottu, että — tai on eräs
asiantuntijalausunto, en ole itse sitä varmistanut — Ruotsissa
on raiskauksesta 4 vuotta minimirangaistus. Kun Suomessa tuomioita
on annettu, niin raiskausrikoksista 60 prosenttia on johtanut ehdottomaan
vankeuteen ja 40 prosenttia ehdolliseen. Näistä rangaistuksista
törkeässä raiskauksessa keskimääräinen
rangaistus on 3 vuotta 3 kuukautta. Muun muassa pakottamisessa sukupuoliyhteyteen,
joka on samalla tavalla raiskausrikos, jossa on lievempää väkivaltaa käytetty,
keskimääräinen tuomio on 8,5 kuukautta
ehdollista vankeutta.
Voidaan kysyä, vastaako tämä kansalaisten
oikeustajua, ensinnäkin tällaiset seuraamukset,
kun otetaan huomioon, että jos ehdoton vankeustuomio on
8 kuukautta, se toteutetaan yhdyskuntapalveluna, jolloin se on vain
200 tuntia yhdyskuntapalvelua jossakin virastossa, ja jos rikkoo sitä,
niin sen jälkeen joutuu suorittamaan vankeutta,
mutta ensikertalaisena se linnatuomio kestää vaan
4 kuukautta ja kaksi kolmasosaa rikoksen uusijalta. Jotkut oikeusoppineetkin
ovat esittäneet epäilyjä, onko törkeän
raiskauksen tuomiot hilattu sen takia alhaiseksi, että saadaan tuomio
antaa ehdollisena, koska alle kahden vuoden tuomio voidaan antaa
Suomessa ehdollisena.
No, aivan oma lukunsa on se, että samaan aikaan, kun
kansalaiset kokevat, että näistä yksilöön
kohdistuvista rikoksista seuraamukset ovat liian lieviä,
oikeusministeriö valmistelee niin sanottua pantavalvontaa,
jossa tämmöiset kaksi kolmasosaa linnatuomiosta
suorittaneetkin vapautettaisiin vielä aikaisemmin vapauteen,
ja hehän ovat lähes täysin taparikollisia.
Luin kyllä tuon oikeuskanslerinkin lausunnon tähän
asiaan, ja siinähän varoitellaan tästä epäoikeudenmukaisuudesta
eri puolilla maata olevien tuomittujen välillä ja
sitten erityisesti näiden yksilöiden välillä,
kun siellä on edellytyksiä, milloin voidaan vapauttaa:
jos jollakin on koti ja asunto, niin hänet voitaisiin sitten
suunnitelmien mukaan päästää vapaaksi,
mutta semmoista, jolla ei ole, ei päästetä,
hän olisi linnassa.
Vähän tuntuu näin pitkän
poliisityön tehneenä kummalliselta, että tämmöisillä perusteilla
alettaisiin lieventämään näitä ja
se johtaisi ihan toiseen suuntaan kuin mitä tämä keskustelu
näistä teoista on antanut aihetta. Olen sitä mieltä,
että vankila ei paranna ihmisiä eikä ole
missään nimessä paras paikka tuomituillekaan
ja että on tehtävä kaikki voitava vankien
hyvinvoinnin eteen, myöskin heidän palautumisensa
ja yhteiskuntaan uudelleen sopeutumisensa eteen, ja tähän
voimavaroja kyllä kannattaa laittaa. Sen sijaan en usko,
että jos taparikolliset lasketaan nykyistäkin
aiemmin ulos vankiloista, niin se ensinnäkään
parantaa näiden vapautettujen omaa mahdollisuutta sopeutua
tai sitten kansalaisten turvallisuutta tai turvallisuuden tunnetta,
koska nämä henkilöthän kiertävät
jo nyt, vähän pidemmällä kaavalla,
ulos huumeita myymään, tekemään
väkivallantekoja, poliisin haaviin, putkaan, poliisitutkintaan,
sitten syyttäjän pöydälle ja
asianajajien asiakkaiksi ja viimein tuomioistuimeen. Se rundi
kiertää aina niin kauan kunnes henkilö on sisällä,
ja alkaa, kun hän pääsee ulos. Haluammeko
me nopeuttaa tätä kiertoa sillä, että vaarannamme
yhdenmukaisen tuomion antamisen jokaisen rikoksentekijän
osalta näistä olosuhteista riippumatta? Minä olen
sitä mieltä, että tätä pantavalvontaa
ei tule missään tapauksessa ulottaa näihin
rangaistusvankeihin ja lyhentää entisestään
rangaistuksia tässä seuraamusjärjestelmässä.
Näissä selvityksissä viitataan Ruotsiin,
että Ruotsi on saanut hyviä tuloksia. Ruotsin
sosiaali- ja terveysministeriön lausunnossa korostetaan,
että suomalaiset vangit ovat enemmän päihderiippuvaisia
huumeiden ja alkoholin osalta kuin ruotsalaiset ja toisaalta sitten
Ruotsi satsaa merkittävästi näihin avopalveluihin,
sitten kun vangit on vapautettu sieltä vankilasta. Minun
aavistukseni on se, että mikäli tällaisiin
menettelyihin mennään, niin se johtaa tämän
kustannuksen moninkertaista siirtymistä viranomaiskustannukseksi
ja asianomistajan kärsimyksiksi ja vielä kuntien
ja sosiaaliviranomaisten maksamiksi toimenpiteiksi.
Arvoisa puhemies! Lopuksi totean, että Suomessa uhrin
asema on jäänyt oikeastaan kaikilla tasoilla kovin
vähälle huomiolle. Me olemme hyvin huomioineet
ihmisoikeuksia ja rikoksentekijän puolustamista, mikä onkin
erittäin tärkeää sivistysvaltiossa,
mutta kovin paljon, jos nyt karrikoiden sanoo, ei kansanedustuslaitosta
eikä viranomaisia eikä ministeriöitä kiinnosta
se, että jos täällä maassa yrittää ja
tuottaa jaettavaa hyvää, työllistää ja
jos sitten varkaat tulevat ja mätkivät paikat
rikki ja vievät tavarat, niin asianomistaja joutuu maksamaan
vakuutukset, kalliit vakuutukset. Tiedän yhdenkin yrittäjän,
jonka omaisuutta kuusi kertaa siihen mennessä oli varastettu
ja rikottu, ja yhden ainoan kerran tekijä saatiin kiinni,
eikä tietenkään tekijä pysty
mitään korvaamaan. Jos on kysymyksessä esimerkiksi seksuaalinen
itsemääräämisoikeus tai ruumiillinen
koskemattomuus, niin ei voi mitenkään hyväksyä sitä,
että tämä yhteiskunnan huolenpidon fokus
on siinä rikoksentekijässä eikä siinä uhrissa.
Kyllä meidän täytyy lähteä siitä,
että perustuslaki takaa jokaiselle ihmiselle koskemattomuuden
ja oikeusturvan, ja se koskee myös asianomistajia.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Oikeuskanslerin kertomukseen liittyen perustuslakivaliokunta
on ottanut mietinnössään esille kanteluasiat.
Suuri, yli 1 700 kantelun määrä on
tietysti huolestuttava, ja erityisesti tuon määrän
selvä kasvu tarkasteluvuonna on hälyttävä piirre.
Lieneekö kansainväliseen talouteen liittyvän
epävarmuuden leviäminen ja taloudellisen laman
syveneminen myös maassamme yksi syy tähän
kehitykseen.
Myönteistä tässä mietinnössä on
tieto siitä, että käsittelyajat melkeinpä kauttaaltaan
ovat lyhentyneet tarkasteluvuonna. Yhdyn omalta osaltani myös
niihin kehuihin tästä suomalaisesta järjestelmästä,
jossa oikeuskansleri valvoo valtionhallintoa ja eduskunnan oikeusasiamies
näitä kansalaisiin liittyviä muita kysymyksiä.
Se, että on näin kattava järjestelmä,
mielestäni tukee suomalaisen oikeusvaltion käsitettä.
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Täällä ed. Kaltiokumpu
puhui näistä viimeaikaisista raiskaustuomioista,
jotka tuntuvat hyvin lieviltä sen teon kuvaukseen verraten.
Tähän asiaanhan ei lainsäädäntöä muuttamalla
voida kovin nopeasti puuttua, mutta siihen voisi puuttua sillä tavalla,
että valtakunnansyyttäjä antaisi syyttäjille
ohjeen aina valittaa sellaisissa tapauksissa, joissa tuomio on mennyt
alakanttiin. Sillä tavalla se saadaan sitten hovioikeuksiin
varmaan, koska skaalaa riittää kyllä nykymenettelyssä.
Näinhän on valtioneuvoston oikeuskansleri joskus
tehnyt, silloin kun hänellä oli tämä mahdollisuus.
Mutta ed. Rajamäki puhui sitten tästä huumepoliisitutkinnasta
Uudellamaalla tai Pääkaupunkiseudulla. Ottamatta
nyt kantaa koko tähän vyyhtiin minusta siinä on
ollut vielä semmoinen ongelma, että siinä ovat
joutuneet kollegat tutkimaan toisiaan: jos ne ovat olleet Helsingin
huumepoliiseja, niin espoolaiset ovat tutkineet tai krp on tutkinut,
ja krp:tä on tutkinut Helsinki ja Espoo jnp. Sitten on
jouduttu käyttämään syyttäjiä vetämään
näitä tutkijoita, joista eivät kaikki ole
olleet tehtävien tasalla tai ainakin tehtävä on tuntunut
heille ylivoimaiselta. Minä nyt uudistan tämän
minun vanhan ajatukseni, joka on toteutunut lähes kaikissa
Euroopan unionin jäsenmaissa, että tulisi semmoinen
itsenäinen elin, joka tutkisi poliisien virkarikoksia.
Se olisi poliisille hyvä, koska sitten olisi luotettava
tutkintatulos, sinne siirrettäisiin kokeneita vanhempia
tutkijoita uransa loppuvaiheessa ja se olisi sitten hyvä yleisölle,
koska voitaisiin luottaa siihen, että asia tehdään
nopeasti. Tämä sopimus, joka nyt on poliisiylijohtajalla
ja valtakunnansyyttäjällä, on tietysti
myönteinen askel, mutta minusta se ei ole riittävä.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Söderman ihan oikein toteaa,
että ei varmasti nykyisen lain rangaistuksia ankaroittamalla,
mutta kyllä nämä minimit ovat alhaisia.
Jos ajatellaan, että törkeä lapsen seksuaalinen
hyväksikäyttö, minimi yksi vuosi ja maksimi
kymmenen vuotta, niin kyllä se haarukka on liian suuri,
mutta oikeuslaitoksillahan on sitä tilaa käyttää ja
sitä he käyttävät ihan alasektorilta.
Tähän ed. Rajamäen näkemykseen
näistä poliisiasioista. Olen samaa mieltä kyllä,
että kauhea mylläkkä nousi. Alan ihmisenä en
kauheasti halunnut siihen ottaa kantaa, mutta tiesin kyllä jo aika
lailla, mikä se vastaus on: riidasta syntynyt syyttely,
jossa ei ole rikoksia sitten tehty.
Tähän ed. Södermanin toteamiseen,
että syyttäjä on tutkinnanjohtaja: syyttäjä on
tutkinnanjohtajana nykyisin poliisirikoksissa, toinen sama yksikkö ei
tutki toisten asioita. Sitten jos erityinen elin perustetaan, niin
nekin henkilöt pitää kouluttaa poliiseiksi,
heillä pitää olla poliisin valta, ja
samaten tulos.
Jacob Söderman /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Luulen, että ed. Kaltiokummulta jäi
nyt minun pointtini huomaamatta, eli minä lähdin
siitä, että jos tuomio todellisuudessa on liian
alhainen, niin syyttäjän pitäisi viedä se eteenpäin
ja sillä tavalla saada aikaan kovempaa käytäntöä.
Varmaan joskus saattaa olla joku tapaus, joka on lievä,
minun on nyt vaikea kuvitella, mutta tällä tavalla
minun ajatukseni kulku oli.
Minä näkisin tämmöisen itsenäisen
poliisin virkarikoksia tutkivan elimen kokoonpanon sillä tavalla,
että me jokainen tiedämme, että kaikissa poliisilaitoksissa
on joku vanha kokenut ylikomisario, jota kaikki arvostavat, ja hän
voisi siirtyä tämmöiseen elimeen sitten
viimeisinä virkavuosina, jolloin hän on riittävän
itsenäinen ja tuntee talot ja menettelyt niin hyvin, että tulee
oikeamielinen tutkinta.
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Juuri näin, kuten ed. Söderman
sanoi, että näistä pitäisi valittaa,
että saadaan korkeimman oikeuden ratkaisu. En niitä tässä tuonut
esille, koska varsinaisessa puheenvuorossani juuri korostin tätä asiaa.
Meillä ei ole valituksia, jotka olisivat ennakkoratkaisun
luonteisia.
Tästä eri elimestähän on
paljon puhuttu, mutta niin kuin totesin, jotta Suomessa voi toimia tutkijana
missä hyvänsä asiassa, täytyy
olla poliisikoulutus, vankka kokemus ja täytyy olla myöskin
virka ja valta, ja nämäkin eri elimet olisivat poliiseja.
Ja toinen asia: Varmaan on yhteiskunnallisesti resurssikysymys,
koska sen elimen täytyisi ulottua koko valtakuntaan ja
siinäkin pitäisi olla syyttäjä tutkinnanjohtajana,
jotta se objektiivisuus säilyisi. Tämä kysymys
ei ole yksinkertainen, mutta asia, mistä ed. Söderman
puhuu, että tutkinta on objektiivista, on tärkeä.
Juha Mieto /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Halusin minäki vähä ottaa
kantaa tähän, mutta mä otan vähä pehmeämmältä näkökulmalta
tai erittäin vakavasta asiasta.
Yksi vakavempia ihmiskunnan rikkomuksia mielestäni
on nämä raiskaukset ja ennen kaikkia lasten seksuaalinen
hyväksikäyttö. Tiedän paljo tapauksia,
oon paljo ollu yhteyksis varsinki yksinäisten naisihmisten
kans ja myös sellaasten, jokka on jossain vaihees elämässä sillon
alakuaikoina kärsinyt tästä, josta ei
oo kerta kaikkiaan voinu puhua, siit on vaiettu. Ne on jättäny
elinikääset traumat ihmisille. Ja jos ajatellahan
lasten seksuaalista hyväksikäyttöä,
tähän pitää tarttua, tätä lakia
pitää kylymän rauhallisesti sillä lailla
yksinkertaistaa, mutta tuloo selvät pelisäännöt,
ja rangaastukset pitää olla myös sen
mukaasia, että ne tuntuu, eikä ruveta ketkuttelemahan
sitä, että jos tuloo rangaastus, sitä lievennetähän
joksiki tietyksi asteeksi, vaan kylymästi käytetähän
häkkiä ja pirempiaikaasta. Tämä on mun
mielestä maalaisjärjellä käsitettävä asia.
Ja ennen kaikkia, jos otetahan sitä, että rikos
on vakava ja siitä tuloo elinikääset
traumat, paljonko se tuloo yhteiskunnalle maksamahan jatkossa?
Oiva Kaltiokumpu /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Miedon esille nostama asia on äärettömän
tärkeä. Näiden lasten seksuaalisten hyväksikäyttötapausten
lisääntyminen on erittäin voimakasta
ollut viimeisien vuosien aikana, ja se kertoo siitä, että se
on mitä suurimmassa määrin piilorikollisuutta.
Ja nyt on rohjettu tehdä ilmoituksia tai on tullut viranomaisten
tietoon, tämähän on virallisen syytteen alainen
rikos. Nythän juuri täällä säädettiin
laki, joka edesauttaa näitä objektiivisia selvityksiä siitä,
onko lasta käytetty seksuaalisesti hyväksi.
Mutta vielä näihin seuraamuksiin. Jos ajatellaan
lapsen seksuaalista hyväksikäyttöä,
niin siinäkin on tavallisessa teossa neljä vuotta
vankeutta maksimi ja törkeässä se on
kymmenen vuotta, niin kuin äsken totesin, ja siitä huolimatta
näitä menee ehdollisina tuomioina ja lievillä seuraamuksilla.
Kyllä meillä Suomessa on tässä asiassa
paljon parannettavaa. Jotkut tutkijat ovat sitä mieltä,
että Suomessa tapahtuu (Puhemies: Aika!) vuosittain 15 000
seksuaalirikosta, jotka ovat piilossa.
Valtioneuvoston oikeuskansleri Jaakko Jonkka
Arvoisa puhemies! Kiitän siitä palautteesta,
jota eduskunnan perustuslakivaliokunta mietinnössään
on oikeuskanslerin kertomuksesta antanut. Yhteen palautteessa esitettyyn
toivomukseen voin tässä heti vastata. Seuraavaan
kertomukseemme tulee yhtenä osana ratkaisijoitten elikkä oikeuskanslerin
ja apulaisoikeuskanslerin puheenvuorot. Kiitän myös
täällä käytetyissä puheenvuoroissa
esitetyistä näkökohdista. Vien niissä esitetyt
ajatukset Oikeuskanslerinvirastoon mukanani.
Keskustelu päättyi.