4) Hallituksen esitys laiksi työttömyysetuuksien
rahoituksesta annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta
Tuula Peltonen /sd:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan, että yliopistot
maksaisivat väliaikaisesti alempaa työttömyysvakuutusmaksua
vuosien 2010 ja 2011 ajan. Esitys liittyy vuoden 2010 alussa voimaan
tulleeseen yliopistouudistukseen, jossa valtion tilivirastoina toimivista yliopistoista
muodostettiin itsenäisiä julkisoikeudellisia laitoksia
tai säätiölain mukaisia säätiöitä.
Uuden lain seurauksena yliopistoille tuli velvollisuus maksaa työttömyysvakuutusmaksuja.
Tällä esityksellä pyritään
toki turvaamaan yliopistojen taloutta uudistuksen siirtymävaiheessa,
mutta väärin keinoin.
Haluaisin muistuttaa, että yliopistolakia säädettäessä luvattiin,
ettei uudesta oikeusasemasta jää yliopistoille
maksettavaksi uusia menoja. Toisin näytti käyneen,
ja nyt työttömyysvakuutusmaksun tuomat uudet kustannukset
ovat jääneet budjetissa huomioimatta. Tämä tarkoittaa käytännössä,
että yliopistojen rahoituksessa on 40 miljoonan euron vaje,
jota nyt yritetään paikata kyseenalaisella poikkeuslailla,
jolla muut työnantajat laitetaan maksamaan tämä vaje.
Asia aiheutti kummastusta jo ennen joulua, ja eduskunta päätti
saattaa lain perustuslakivaliokunnan arvioitavaksi. Osallistuin
itse asian käsittelyyn perustuslakivaliokunnassa. Harmillista
oli, ettei perustuslakivaliokunnassa saatu näkemystä esityksen
yhdenvertaisuutta vaarantavaan seikkaan, vaikkakin huoli perusrahoituksen
riittävyydestä tuotiinkin esille.
Arvoisa puhemies! Yliopistoille jää tämän
järjestelyn jälkeenkin reilu 10 miljoonaa vajetta, jota
nyt eduskunta paikkaa 6 miljoonalla. Edelleen siis uusi asema tuo
lisäkustannuksia yli 4 miljoonaa euroa. Kaiken lisäksi
rahoitusjärjestely ei ole pysyvä, ja näin
ollen parin vuoden päästä yliopistot
löytävät edestään kattamattoman
40 miljoonan aukon. Yliopistojen tilanne ei muutoinkaan tällä hetkellä näytä hohdokkaalta.
Viittaan tässä muun muassa Oulun yliopiston yt-neuvotteluihin,
joilla haetaan nyt henkilöstöpoistojen kautta
katetta 8—9 miljoonan vajeelle. Täytyy kysyä,
tämäkö on sitten se hallituksen tapa pitää lupaukset.
Yliopistolain yhteydessä puhuttiin kyllä suomalaisten
rahoituksen turvaamisesta ja siitä, että valtion
tuottavuusohjelma ei tulisi syömään yliopistoja.
Ja pah, sanon minä. Asia tulisi hoitaa kuntoon välittömästi
yliopistojen perusrahoituksen kautta.
Sosialidemokraatit ovat sosiaali- ja terveysvaliokunnassa esittäneet
tämän esityksen hylkyä yhdenvertaisuuteen
vedoten, ja näin tätä edelleen ehdotamme,
että lakiehdotus hylätään.
Työttömyysvakuutusmaksujen tarkoituksena on
turvata työttömyysetuuksien maksaminen. Nykyhallitus
sen sijaan käyttää työttömyysvakuutusmaksuja
suhdannepolitiikan välineenä. Hallituksen mukaan
maksun väliaikaisen alentamisen perusteena on yliopistojen
taloudellisen tilanteen turvaaminen yliopistouudistuksen läpiviennin
aikana. Moni yritys ja julkisoikeudellinen laitos on parhaillaan
suurissa taloudellisissa vaikeuksissa, ja niiden on varmasti vaikea
ymmärtää, mikseivät ne voisi
saada vastaavaa maksunhuojennusta, vaikka ne täyttävät
samat asialliset edellytykset veronmaksukyvyn näkökulmasta.
Nythän muut maksuvelvolliset itse asiassa joutuisivat maksamaan
yliopistoilta saamatta jäävän maksuosuuden,
vaikka niiden palveluksessa olevan henkilöstön
työttömyysturva on identtinen, eli vakuutusperiaatetta
ei siis tässä sovelleta.
Työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain
18 §:n 3 momentin mukaan "palkansaajan ja työnantajan
työttömyysvakuutusmaksujen muutokset on määrättävä siten,
että ne jakautuvat tasan työnantajan keskimääräisen
työttömyysvakuutusmaksun ja palkansaajan työttömyysvakuutusmaksun
kesken". Nyt tehty hallituksen esitys johtaa ristiriitaan tämän
periaatteen kanssa erityisesti vuotta 2011 koskien. Hallituksen esitys
johtaisi työnantajien keskimääräisen
maksun palkansaajien maksuun nähden pienempään korottamiseen.
Eli vuonna 2011 Työttömyysvakuutusrahastolla on
edelleen lakiin perustuva oikeus työnantajan maksun määrittämiseen,
mutta jos yliopistojen maksu olisi jo määrätty
työnantajan alemman maksun mukaan, pitäisi rahaston korottaa
muiden työnantajien maksuja siten, että työnantajan
keskimääräinen maksu nousisi riittävästi
suhteessa palkansaajan maksuun. Esitetty lakiuudistus voimaan tullessaan
johtaisi siihen, että työnantajan työttömyysvakuutusmaksu
määräytyisi epätasa-arvoisesti
lain soveltamisalan piiriin kuuluvien työnantajien kesken.
Yksittäisen työnantajan tai työnantajaryhmän
taloudellinen tilanne ei voi olla perusteena poiketa yleisestä maksuvelvollisuudesta.
Yliopistot eivät muodosta tässä poikkeusta.
Arvoisa puhemies! Yliopistojen taloudellinen tilanne pitää jo
nyt turvata niin, että yliopistot voivat hoitaa työantajan
velvoitteet aivan samalla tavoin kuin muidenkin työnantajien
on hoidettava riippumatta työnantajan mahdollisista rahoitusvaikeuksista.
Reijo Laitinen /sd:
Herra puhemies! Ed. Tuula Peltonen perusteli hyvin perusteellisesti,
miksi tämä lakiehdotus tulisi hylätä.
Kun lukee tätä mietintöä, niin
voisi todeta, että aika paljon samanlaisia näkemyksiä oli
myöskin, vaikkei niitä suoraan ole kirjattukaan
tähän mietintöön, eräillä hallituspuolueiden
edustajilla valiokuntakäsittelyssä. Yhtyen ed.
Tuula Peltosen käyttämiin puheenvuoroihin ja niissä esitettyihin
perusteluihin kannatan hylkäysehdotusta.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Näinkin tietysti voidaan asia nähdä,
kuten edustajat Peltonen ja Laitinen, keskisuomalaiset kollegat,
asian näkevät. Tälle näkemykselle,
jonka he tuovat esille, on toki olemassa vahvat perustelut, mutta
toisaalta yliopistot ovat nyt siinä tilanteessa, joka myös
on todellisuutta, ja tilanteesta tulee mennä eteenpäin.
(Ed. Peltonen: No miksi?) Silloin tämä hallituksen
esitys yliopistojen työttömyysetuuksien rahoituksesta
annetun lain väliaikaisesta muuttamisesta on tässä tilanteessa vaihe,
jolla voidaan mennä askeleita eteenpäin.
Aivan kuten edustajakollegat edellä toivat esille,
niin jo yliopistolakiuudistuksen yhteydessä, ainakin minä itse
henkilökohtaisesti näin, nämä ongelmat
olivat nähtävissä, ja samoin kaiken aikaa
näin ne ongelmat jo silloin, kun tätä yliopistolakiuudistusta
oltiin voimakkaasti ajamassa. Ongelmat tulevat juuri tästä yksityiseltä, vapaalta
sektorilta saatavan rahoituksen eriarvoisuudesta. Kritiikki, jota
silloin esitin, on nyt ollut lehdissä luettavaa todellisuutta,
ja tässä tilanteessa nyt ollaan ja tähän
on jouduttu, ja silloin minä ymmärrän,
että tältä pohjalta myös tämä hallituksen
esitys tilanteessa eteenpäinmenemiseksi on annettu.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Opposition vastalause on valitettavasti nyt vähän
myöhässä eikä ole enää ajankohtainen, koska
kun te silloin 10.12. vaaditte tämän hallituksen
esityksen perustuslakivaliokuntaan, joka muuten oli hukkareissu,
kuten ed. Peltonen sanoi, niin nyt on kaksi kuukautta vierähtänyt
ja nyt yliopistot ehdottomasti tarvitsevat nämä säästöt tässä ja
nyt palkanmaksun yhteydessä, niin että tämä laki
on nyt hyväksyttävä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Lauri Oinoselle kommenttina, että ei
tässä mitään edistetä eikä viedä eteenpäin.
Tässä paikataan akuuttia kassakriisiä ja
sillä siisti. Meillä on eri kieli. Ei ole koskaan
samaa kieltä ed. Lauri Oinosen kanssa puhuttu.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliaiselle täytyy sanoa, että ei
tässä todellakaan mitään edistetä muuta
kuin mennään eteenpäin pakkotilanteessa,
mihinkä on jouduttu, koska yliopistorahoituksen tilanne
on se, minkä me kaikki tunnemme. Aalto-yliopisto saa tätä yksityistä rahaa
ja muut saavat sitten huomattavasti vähemmän ja
jotkut vieläkin vähemmän. Tilanne on
se, että siitä selviytymiseksi on tämä ratkaisu
tehty. Olen aikanaan nähnyt, että tämä epäkohta
on edessä, ja tähän on tultu.
Keskustelu päättyi.