3) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ulkomaalaislain ja
työsopimuslain muuttamisesta sekä eräiksi
niihin liittyviksi laeiksi
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa puhemies! Niin sanottu työnantajasanktiodirektiivi
kytkeytyy Euroopan unionin kokonaisvaltaiseen lähestymistapaan laittoman
maahanmuuton vähentämiseksi. Direktiivi täydentää unionin
muita pimeän työn ja hyväksikäytön
ehkäisemistä koskevia toimia. Sen tarkoituksena
on vähentää laittoman maahanmuuton ja
pimeän työn houkuttelevuutta ja samalla suojella
laitonta maahanmuuttajaa hyväksikäytöltä.
Direktiivi kieltää laittomasti oleskelevien henkilöiden
työnteon ja määrää näitä työllistäneille
työnantajille taloudellisia seuraamuksia.
Eri arvioiden mukaan EU:n alueella oleskelee laittomasti 4,5—8
miljoonaa kolmansien maiden kansalaista. Laittomasti oleskelevien
henkilöiden työskentely on unionin alueella keskittynyt
tietyille alueille, esimerkiksi rakennusalaan, maatalouteen, siivous-
ja kotitaloustyöhön sekä hotelli- ja
ravintola-alalle. Laiton työnteko vähentää julkisia
tuloja ja saattaa myös alentaa palkkoja ja heikentää työoloja
sekä vääristää kilpailua
yritysten välillä. Pimeän työn
tekijät eivät voi hyötyä sairausvakuutuksesta
ja eläkeoikeuksista, jotka perustuvat palkasta pidätettäviin maksuihin.
Ilmi tullessaan laittomasti työskentelevät kolmansien
maiden kansalaiset joutuvat todennäköisesti palautetuiksi
kotimaahansa. Muun muassa tämän vuoksi laittomasta
työnteosta ja siihen mahdollisesti liittyvästä vakavastakin
hyväksikäytöstä ei mielellään
oma-aloitteisesti kerrota.
Viranomaisten suorittaman valvonnan ja tarkastusten pohjalta
saatujen tietojen mukaan ulkomaalaisten luvaton työnteko
on Suomessa suhteellisen pieni mutta silti vakava ilmiö.
Arvioiden mukaan kyse on vuosittain muutamista sadoista henkilöistä.
Direktiivin soveltamisalaan kuuluvia, täysin laittomasti
oleskelevia työntekijöitä on puolestaan
tavattu valvontaoperaatioiden yhteydessä koko maassa vain
yksittäistapauksina. Onkin huomattava, että direktiivi
ei suoraan kohdistu Suomessa ajankohtaisiin ulkomaisen työvoiman
käytön ongelmiin, jotka liittyvät asianmukaisten
palkka- ja muiden työehtojen turvaamiseen. Tähän
asiaan puututaan hallitusohjelmassa siihen paremmin soveltuvin keinoin.
Valvovien viranomaisten, kuten työsuojelun, Verohallinnon
ja keskusrikospoliisin resursseja vahvistetaan. Lisäksi
työsuojeluviranomai-sen ulkomaalaistarkastajien määrää lisätään
harmaan talouden torjuntaohjelman mukaisesti.
Tämä hallituksen esitys, jossa pannaan siis toimeen
työnantajasanktiodirektiiviä, on laadittu laajapohjaisen
yhteistyön tuloksena. Sisäasiainministeriön
koordinoimaan hallituksen esityksen valmisteluun ovat osallistuneet
työ- ja elinkeinoministeriö, oikeusministeriö sekä sosiaali- ja
terveysministeriö. Työoikeuteen liittyvät
säännösehdotukset on valmisteltu erikseen
työ- ja elinkeinoministeriön asettamassa kolmikantaisessa
työryhmässä. Suurin osa direktiivin velvoitteista
täyttyy jo voimassa olevan lainsäädännön
nojalla, mutta eräät direktiivivelvoitteet edellyttävät
muutoksia kansalliseen lainsäädäntöön.
Direktiivin täytäntöönpano edellyttää sisäasiainministeriön,
työ- ja elinkeinoministeriön sekä oikeusministeriön
toimialaan kuuluvan lainsäädännön
muuttamista.
Tässä ulkomaalaislakiin ehdotettava muutos koskee
harkinta-ajan antamista ja oleskeluluvan myöntämistä laittomasti
työskennelleelle henkilölle direktiivin edellyttämällä tavalla
ihmiskaupan uhreja vastaavalla menettelyllä. Menettely
ei suinkaan koskisi kaikkia laittomasti työskennelleitä,
vaan direktiivin mukaisesti ainoastaan tapauksia, joissa on esiintynyt
erityistä hyväksikäyttöä tai
joissa työntekijä on ollut alaikäinen. Lupa
myönnettäisiin tapauskohtaisen harkinnan mukaan
siksi ajaksi, kun kantelumenettelyt työnantajaa vastaan
kestävät ja henkilöiden edellytetään
tekevän yhteistyötä rikosoikeudellisissa
menettelyissä työnantajaa vastaan. Myönnettävien lupien
vuosittainen määrä jäisi todennäköisesti hyvin
vähäiseksi.
Työsopimuslakiin ehdotettava muutos koskee työnantajalle
määrättävää 1 000—30 000
euron suuruista seuraamusmaksua ja maksun määräämisestä vastaavaa
viranomaista. Esityksessä ehdotetaan, että seuraamusmaksun
ja siihen liittyvät kolmannen maan kansalaisen palauttamiskustannukset
määräisi työsuojeluviranomaiselta ja
poliisilta saatujen tietojen perusteella Maahanmuuttovirasto. Direktiivin
mukaiset seuraamukset koskevat sekä luonnollisia että oikeushenkilöitä,
jotka ottavat palvelukseensa muita henkilöitä liiketoimintaansa
varten, ja myös yksityishenkilöitä näiden
antaessa työtä esimerkiksi kotisiivoojalle. Seuraamuksia
ei kuitenkaan koidu, jos työnantaja on huolehtinut velvollisuuksistaan
eikä tiennyt esimerkiksi oleskeluluvan olevan väärennetty.
Seuraamusmaksujen lukumäärä tullee
ainakin alkuvaiheessa jäämään
hyvin pieneksi. Seuraamusmaksua ei myöskään
määrättäisi sille, jota epäillään
samasta teosta esitutkinnassa, syyteharkinnassa tai tuomioistuimessa
vireillä olevassa rikosasiassa, tai sille, joka on tuomittu
samasta teosta lainvoimaiseen rangaistukseen. Lisäksi esityksessä ehdotetaan
muutettavaksi lähetetyistä työntekijöistä annettua
lakia siten, että lähetetyn työntekijän
työnantaja olisi velvollinen maksamaan työsopimuslaissa
säädetyn seuraamusmaksun. Oikeusministeriön
osalta ehdotettava muutos koskee sakon täytäntöönpanosta
annettua lakia, eli seuraamusmaksua koskevan päätöksen
täytäntöönpanosta huolehtisi
Oikeusrekisterikeskus.
Arvoisat edustajat, yhdessä hallitusohjelman mukaisten
harmaan talouden vastaisten toimenpiteiden kanssa työnantajasanktiodirektiivin
täytäntöönpano siis tehostaisi
laittoman työnteon vastaisia toimenpiteitä, lisäisi
laittomasti oleskelevia henkilöitä työllistävien
työnantajien kiinnijäämisriskiä ja
toimisi osaltaan merkittävänä tekijänä kolmansien
maiden kansalaisten laittoman työnteon ennaltaehkäisemisessä.
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksessä hyvin
tuodaan esille se, missä ovat ne ongelmat, eli ihmisten
hyväksikäyttö, ja lailla pyritään
turvaamaan hädänalaisten ihmisten auttaminen sekä sitten
se toinen kärki, mikä esittelyssä hyvin
tuotiin esille, eli harmaan talouden torjunta.
Esitys on erinomaisessa harmoniassa hallitusohjelman kanssa,
koska nimenomaan tarkoituksena on vähentää laittoman
maahanmuuton ja pimeän työn houkuttelevuutta.
Tiedetään, että tähän
pimeään työhön ja laittomaan
maahanmuuttoon sisältyy erityisesti ihmiskauppa. Vaikka, kuten
on todettu, Suomessa tämä ei ole suuri ongelma,
sitäkin räikeämpiä ovat ne tapaukset,
joita Suomesta on tavattu. Kaikki muistamme kiinalaisten kivenhakkaajien
palkat jne. Näitä yksittäistapauksia
on kuitenkin varmasti enemmän kuin mitä meillä tiedossa
on. Onkin hyvä, että nyt puututaan juuri tähän
kyseiseen kohtaan. Sillä pystyttäisiin enemmän
ja ponnekkaammin puuttumaan juuri tähän inhimilliseen
tragediaan, mikä tähän liittyy: tehdään
työtä liian pienillä palkoilla. Tämä on
osaltaan murentamassa meidän työmarkkinajärjestöjämme.
Se on negatiivinen asia julkisen talouden kannalta, ja on hyvä, että tähän
puututaan nyt ajoissa, vaikka tämä ei ilmene vielä Suomessa
valtavassa määrin.
Toivon kuitenkin hartaasti, että tätä oikeudellista
prosessia, jota tässä on suunniteltu, mietittäisiin
tarkkaan vielä niin, että nyt kun näitä sanktioita
säädetään ja niitä korvauksia
voidaan lähteä hakemaan sitten myös sieltä kolmansista maista,
niin emme ajaudu tässä nyt sitten niitä sanktioita
suurempiin oikeusprosessien kustannuksiin, vaan että tätä harkintaa
pystyttäisiin tässä vaiheessa myös
käyttämään ja tuota menettelyä,
eikä niin, että jos kerran on tuomittu ja uusii, niin
ei enää sitten rangaista, ettei saa sellaista
kuvaa tästä esityksestä, että kun
ei kerralla oppinut, niin ei enää toista kertaa
rangaista.
Samoin ilmaisen huoleni (Puhemies koputtaa) vielä tässä vaiheessa
valvontaresurssien riittävyydestä.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! EU:n työnantajasanktiodirektiivin
tavoitteena on kieltää EU:n alueella laittomasti
oleskelevien työhönotto ja ehkäistä laitonta
maahanmuuttoa. Tämähän on tämän
lakiesityspaketin todellinen sisältö, ja vain
sivujuonne on työntekijöiden oikeuksien suojelu.
Esityksessä muutetaan ulkomaalaislakia, työsopimuslakia,
lähetetyistä työntekijöistä annettua
lakia ja sakon täytäntöönpanosta
annettua lakia. Tärkeitä ovat parannukset ulkomaalaislakiin,
jonne tulevat säännökset oleskeluluvan myöntämisestä ulkomaalaisen
työntekijän hyväksikäyttötapauksissa
ja myös alaikäisiä koskevissa tilanteissa.
Ehkä keskeisin esitetty muutos tulisi työsopimuslakiin,
jossa määrättäisiin erityinen
seuraamusmaksu sellaiselle työnantajalle, joka on ottanut
työhön laittomasti maassa oleskelevan. Seuraamusmaksu
voi olla 1 000—30 000 euroa. Sen määräisi
Maahanmuuttovirasto, ja säännösten noudattamista
valvoisivat työsuojeluviranomaiset yhteistyössä Maahanmuuttoviraston
kanssa. Seuraamuksen täytäntöönpanosta
huolehtisi Oikeusrekisterikeskus. Maksu on mahdolliseen rikolliseen
hyötyyn nähden vähäinen, varsinkin jos
hyväksikäytettyjen määrä on
suuri ja toiminta järjestelmällistä.
Monissa lausunnoissa on oikein todettu, ettei laittomasti maassa
oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten työnteko ole
Suomessa ainakaan vielä mittava ongelma. Suuria ja massamittaisia
ongelmia ovat laillisesti Suomessa työskentelevien kymmenientuhansien
ulkomaalaisten työehtojen rikkomukset, kiskonta ja työsyrjintä.
Niihin liittyvät lähes aina myös yhteiskunnallisten
velvoitteiden, muun muassa verojen, eläketurvan ja vakuuttamisen,
laiminlyönnit.
Olisin odottanut, että hallitus tuo eduskuntaan työsopimuslain
ja tilaajavastuulain muutosesitykset, joihin olisi kirjattu kattava
taloudellinen toimeksiantajan ja koko alihankintaketjun kollektiivinen
tilaajavastuu, aivan kuten tässä rajatun työntekijäryhmän
osalta nyt säädetään. Tämä on
kuitenkin hyvä panna tässä merkille.
Kollektiivista tilaajavastuutahan nimenomaan elinkeinoelämä,
EK, on sitkeästi vastustanut ja vastustaa.
Vasta kattava kollektiivinen tilaajavastuu kaikkien työntekijöiden
palkka- ym. työsuhdesaatavista, työaikakorvauksista,
vuosilomakorvauksista ja erilaisista kulukorvauksista mahdollistaisi
tehokkaan työehtojen valvonnan aloilla, joilla työ pilkotaan
sadoiksi projekteiksi ja ketjutetaan pitkiksi alihankintaketjuiksi.
Muun muassa rakennusalalla ja laivanrakennusteollisuudessa näin
on jo vuosikymmeniä tapahtunut. Näillä aloilla
ulkomaisen halpatyövoiman hyväksikäyttö,
veronkierto ja muut laittomuudet ovat laajamittainen ilmiö.
Herra puhemies! Edelleenkin peräänkuulutan todellisen
laajan kollektiivisen tilaajavastuun toteuttamista. Nyt nämä EU:n
työnantajasanktiodirektiivin kautta Suomen työlainsäädäntöön
tulevat lakimuutokset ovat sentään pieni askel
oikeassa suunnassa — tästä vaan eteenpäin.
Jari Lindström /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jatkan oikeastaan siitä, mihinkä edustaja
Yrttiaho tuossa jo viittasi. Torstaina oli järjestämäni harmaan
talouden ilta, ja siellä just etsittiin vastauksia näihin
ongelmakohtiin liittyen harmaaseen talouteen. Siellä nousivat
juuri nämä ratkaisuvaihtoehdot, mitä edustaja
Yrttiaho tuossa toi esille, ja nimenomaan tämä ketjuvastuu
eli niin sanottu Hollannin malli, josta on hyviä kokemuksia,
olisi kyllä hyvä ottaa huomioon. Ja toivoisin
kyllä tuon tilaajavastuulain tuomista tänne, ja
se pitäisi laittaa niin sanotusti ajan tasalle. Eli tämä lainsäädäntö tuli
ammattilaisten suulla tosi usein esille, että se on ongelma.
Se on hyvä, että hallitus tuo tämmöisiä esityksiä,
tervehdin niitä ilolla. Mutta näiden tarkastajien
resursointiin ja sitten siihen, että heillä on tarpeeksi
vahvat oikeudet puuttua näihin epäkohtiin, pitää kiinnittää myös
huomiota, tarpeen mukaan lainsäädäntöä muuttamalla.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Täällä lukee,
että laiton maahanmuutto on Suomessa ollut määrällisesti
vähäistä. Täsmällistä tietoa
ei ole ollut oikein saatavissa, ja poliisi onkin löytänyt
4 054 laittomasti maassa oleskellutta henkilöä,
ja suurin osa on tullut EU:n sisärajojen kautta.
Minun mielestä tuo reilut 4 000 ei ole mikään pieni
määrä — no, siitä voi
olla kahta mieltä — etenkin kun todellisuudessa
tiedetään, että näitä henkilöitä on
ehkä paljonkin enemmän, kun poliisin resurssit
tässäkin kohtaa tutkia tätä asiaa ovat
aika rajalliset. Onhan meillä Suomessa todennäköisesti
huomattavasti enemmän rattijuoppojakin kuin mitä poliisi
saa kiinni.
Kaiken kaikkiaan tämä hallituksen esitys on hyvä ja
oikean suuntainen. Se, mikä tästä puuttuu
ja mihinkä toivoisin tulevaisuudessa vähän lisää huomiota
ja ehkä toimenpiteitä ja sanktioita näitten
työnantajien lisäksi, on tällaiset lääkärit, salaiset
klinikat ja erinäiset muka-avustusjärjestöt,
jotka omalta osaltaan mahdollistavat laittomasti maassa oleskelevien
henkilöitten täällä piileskelyn.
Anna Kontula /vas:
Arvoisa puhemies! Esitys on eduskunnan mittapuulla laajasti
valmisteltu. Laaja valmistelu ei kuitenkaan tarkoita sitä, että valmistelussa
olisi ollut mukana ketään nyt tai joskus aikaisemmin
paperittomana ollutta henkilöä. Olisin kovin hämmästynyt,
jos edes valmisteluprosessissa olisi ollut mukana ketään, joka
on tavannut paperittoman henkilön. Valitettavasti se näkyy
myös lopputuloksessa.
Minä en sinällään pidä tätä esitystä mitenkään pahana.
Minä pidän tätä sellaisena näennäislainsäädäntönä,
jolla ei saada aikaiseksi mitään erityisen hyvää mutta
ei myöskään mitään
erityisen huonoa. Sen verran kuitenkin kyseenalaistaisin sitä,
että jos meillä tällä hetkellä on
Euroopassa Suomen väestön verran paperittomia
ihmisiä, niin mitä näille ihmisille tapahtuu,
mihin nämä ihmiset laitetaan, mistä löytyy
sellainen resurssi, joka kuljettaa nämä ihmiset
kotimaihinsa, tai mistä nämä ihmiset
edes löydetään ja miten Euroopan talous
toimii sen jälkeen, kun nämä ihmiset
sen jättävät? Ja jos nämä ihmiset
ovat Eurooppaan tullakseen riskeeranneet henkensä, niin kuinka
vahva vaikutin näiden päätöksentekoon on
se, että tulevaisuudessa työnantajuus on sanktioitu?
Minä epäilen sitä vahvasti.
Esityksessä myös puhutaan kauniisti ihmisten suojelusta
riistolta, mutta sen sijaan siinä ei kiinnitetä juurikaan
huomiota siihen, että nimenomaan Euroopan unionissa harjoitettu
tiukka siirtolaispolitiikka ajaa ihmiset paperittomiksi ja sitä kautta
myös oikeudettomiksi eli siihen haavoittuvaiseen asemaan,
jota me tässä sitten koetamme lainsäädännöllä ratkaista.
Eeva Maria Maijala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Meille työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan jäsenille on luvattu, että vastaavia
lakisäädöksiä, hallituksen esityksiä,
olisi tulossa useita, jotka koskevat tätä ulkomaalaisten
työskentelyä Suomessa ja vastaavalla tavalla suomalaisten
työskentelyä sitten muualla. Kyse on harjoittelijoista,
kyse on varsinaisesta, väliaikaisesta, kaikenlaisesta työvoimasta.
Meillä on todellakin aiheellinen huoli tästä harmaan
työvoiman käytöstä. Nyt sitten
ongelma kuitenkin meillä on se, että meillä ei
ole resursseja tarpeeksi siihen valvontaan, ja toivon mukaan tähän
valvontapuolelle saadaan joka suhteessa tarpeeksi resursseja.
Minä toivonkin, ettei tämä valvonta
ja asioitten laajempi tarkkailu kaatuisi sitten tähän
liian monimutkaiseen säädösverkostoon.
Nyt minä esitänkin toivomuksen hallitukselle ja
teille, rouva ministeri, että kun tämä laaja
harmaan työvoiman estämispaketti saadaan kasaan,
siitä laadittaisiin sitten tällainen selkeä paketti
suomalaisille työnantajille, yrittäjille, valvojille
sekä ulkomaalaisille henkilöille, että he
pystyisivät pikkusen paremmin tutustumaan näihin
suomalaisiin säädöksiin ja voisivat toimia
pikkusen paremmin tässä paperiverkostossa.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Räsänen, 2 minuuttia.
Sisäasiainministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Lämmin kiitos näistä puheenvuoroista!
Tässä on tullut erittäin hyviä näkökulmia,
joita vien eteenpäin myös tuonne työ-
ja elinkeinoministeriön suuntaan, jonka vastuulla muun
muassa nämä valvontakysymykset ovat.
Otan ihan yhden näkökulman esiin. Täällä puhuttiin
työnantajan kohdalla siitä, pääsisikö työnantaja
ikään kuin koira veräjästä,
jos hän syyllistyy toisen kerran tähän
rikkomukseen. Selvennän vielä, että seuraamusmaksu
jätetään siinä tapauksessa määräämättä,
jos epäillään samasta teosta tätä työnantajaa
esitutkinnassa, syyteharkinnassa tai tuomiostuimessa vireillä olevassa rikosasiassa,
ja sille, joka on siitä samasta teosta tuomittu lainvoimaisesti
rangaistukseen. Eli ei ole kysymys siis eri teoista, vaan kysymys
on siitä samasta rikkomuksesta.
Anna Kontula /vas:
Puhemies! Minä toivoisin, että jatkossa, kun
me varmasti palaamme paperittomien kysymyksiin vielä monta
kertaa, tätä ei nähtäisi yhtä selkeästi
pelkästään valvontakysymyksenä.
Yksi esimerkki: edustaja Eerolan mainitsemat hämärät
avustusjärjestöt, joiden kanssa olen läheisesti
yhteistyössä koko ajan. Tätä kautta
eteen tuli tapaus, jossa raskaana oleva nainen ei Suomessa saa hiv-
ja hepatiittitestejä. Kysymys on sellaisista muutaman euron
rutiinitesteistä, jotka voisivat pelastaa syntyvän
lapsen hengen. Suomessa se, että henkilö on paperittoman
statuksella, on arvokkaampi ja tärkeämpi ja puolustettavampi
asia kuin se, että syntymättömän
lapsen kohdalla voitaisiin taata terveys ja mahdollisuus elämään
ilman infektioita.
Tämä on se asia, jota vastaan nämä hämärät avustusjärjestöt
pyrkivät toimimaan. Nämä maanalaiset
klinikat pyrkivät tekemään työtä,
ja ne tekevät tätä työtä sen
takia, että meidän virallinen järjestelmä ei
toimi, että meidän virallinen järjestelmä ei
takaa Suomen alueella oleville ihmisille niitä perusoikeuksia,
joihin me olemme sitoutuneet kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa.
Minä olen vakuuttunut siitä, että Suomessa
ei päästä tästä asiasta
eroon lisäämällä valvontaa. Tämä on
asia, joka tulee meillä kasvamaan vuosi vuodelta samaan
aikaan, kun paperittomien määrä tulee
lisääntymään. Tällä hetkellä Euroopan tasolla
Suomi ja Ruotsi ovat ne, joidenka terveydenhuolto esimerkiksi on
kaikkein heikoimmalla tasolla, kaikkein vähiten antava
kaikista Euroopan maista. Kyllä se on minusta häpeä tälle maalle.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Haluan vain huomauttaa vielä,
että tämän lakipaketin rikkinäisyys
johtuu ennen kaikkea siitä, että lakimuutokset
tehdään työnantajasanktiodirektiivin
toteuttamiseksi eikä niinkään, sanoisinko, kansallisista
lähtökohdista lähtien. Uskon, että nämä lain
sisällöt olisivat ihan toisenlaisia, jos tavoite
olisi kotimaista alkuperää. Nyt ollaan toteuttamassa
EU:n direktiiviä, jonka päätavoite on estää alueelle
laittomasti tulevien työhönotto ja laiton maahanmuutto.
Me olisimme tarvinneet kotimaisiinkin tarpeisiin työehtojen
kollektiivisen valvonnan tehostamista, kollektiivista, todellista,
taloudellista tilaajavastuuta.
Ilkka Kantola /sd:
Arvoisa puhemies! Laittomasti maahan tullut ihminen on oikeastaan
käsitteellisesti lainsuojattoman ihmisen asemassa. Lainsuojattoman
ihmisen asema on tietysti paljon haavoittuvaisempi yhteiskunnassa,
jossa muilla on lain suoja, muut oleskelevat laillisesti. Minkä takia
he tulevat tänne lainsuojattoman ihmisen asemaan? Se valinta
johtuu siitä, että ehkä se vaihtoehto
Suomeen laittomasti tulemiselle on vielä ankeampi kuin
olla täällä lainsuojattomana.
Tähän tilanteeseen, jossa meillä on
lainsuojattomia ihmisiä, laittomasti maassa oleskelevia, hallitus
tuo nyt minusta hyvän esityksen, jossa pyritään
lisäämään välineitä sille,
että näiden haavoittuvien ihmisten hyväksikäyttö olisi
vähäisempää, että työnantajat
eivät tartu tähän suojattomien, laittomasti
maassa olevien ihmisten ryhmään työvoimapotentiaalina,
vaan siihen tulee nyt työnantajille tämä riski
ja sanktio, jolla tämä estetään,
ja tämä kyllä nähdäkseni
edistää asiaa oikeaan suuntaan hyväksikäyttöä vähentäen.
Olen samaa mieltä edustaja Kontulan kanssa siitä,
että tämä Eerolan viittaus näihin
hämäriin avustusjärjestöihin
tässä yhteydessä ei oikein sovi. Nämä avustusjärjestöt
eivät ole laittomasti maassa olevien hyväksikäyttäjiä.
Juho Eerola /ps:
Arvoisa puhemies! Minun mielestäni lähtökohtaisesti
pitäisi olla niin, että nämä hiv-hoidot
ym. tehtäisiin näiden henkilöiden omissa
kotimaissa. Se on niitten maitten häpeä eikä,
niin kuin Kontula sanoi, Suomen tai Ruotsin häpeä.
Suomi ei minun näkemykseni mukaan voi olla koko maailman
sosiaalitoimisto samanaikaisesti, kun koko ajan joudutaan täällä meidän
omiakin palveluita terveydenhuoltopuolellakin leikkaamaan. Suomi
on ensisijaisesti suomalaisten edunsaajajärjestö.
Jyrki Yrttiaho /vr:
Herra puhemies! Vielä haluan palata vähän
historiaan. Tämä työnantajasanktiodirektiivi
oli edellisellä kaudella pari kertaa lausunnolla, ja muun
muassa työelämä- ja tasa-arvovaliokunnassa
enemmistö vastusti kaikkia näitä muutoksia.
Ennen kaikkea EK oli tässä se, joka vastusti näitä muutoksia
ja korosti, että tämä on täysin
tarpeeton Suomen kannalta. Mutta tässä ovat nyt
nytkähtäneet asiat eteenpäin.
Keskustelu päättyi.