4) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi lääkelain
muuttamisesta
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Käsittelyssä olevan
hallituksen esityksen laiksi lääkelain muuttamisesta
tavoitteena on toimeenpanna Euroopan unionin uudet säännökset
lääketurvatoiminnasta.
Lääketurvasäännösten
kansalliseksi toimeenpanemiseksi ehdotetaan, että lääkelakiin
lisätään uusi 4 a luku, joka
koskee lääketurvatoimintaa. Lukuun sisältyisi
myös nykyistä lääkkeiden haittavaikutusrekisteriä koskeva
säännös. Haittavaikutusrekisteri on Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen ylläpitämä rekisteri,
johon kerätään ilmoituksia lääkevalmisteiden
aiheuttamista epäillyistä haittavaikutuksista.
Uuden luvun säännökset olisivat pääasiassa uusia,
ja ne perustuisivat lääkedirektiiviin tehtyihin
ja lääketurvatoimintaa koskeviin uudistettuihin
säännöksiin. Uuteen lääketurvatoimintaa koskevaan
lukuun siirrettäisiin myös joitakin Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen määräyksissä olevia
säännöksiä. Lisäksi
lääkkeiden myyntilupia koskevaan lääkelain
4 lukuun ehdotetaan tehtäväksi muutokset, jotka
perustuvat lääketurvatoimintaa koskevien uudistettujen säännösten
huomioimiseen myyntilupia myönnettäessä.
Lääkevalmiste tarvitsee myyntiluvan ennen kuin
sitä voidaan toimittaa potilaille.
Myyntiluvan ja rekisteröinnin haltijan olisi perustettava
lääketurvajärjestelmä yhden
tai useamman myyntiluvan saaneen lääkkeen tai
rekisteröidyn valmisteen seurantaa ja valvontaa varten.
Järjestelmään liittyvät tiedot
olisi tallennettava lääketurvajärjestelmän
kantatiedostoon, joka olisi aina oltava Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskuksen saatavilla tarkastusta
varten. Myyntiluvan ja rekisteröinnin haltijan olisi suunniteltava
kuhunkin yksittäiseen lääkkeeseen ja
rekisteröitävään valmisteeseen
liittyvä lääketurvatoiminta riskienhallintajärjestelmää soveltaen.
Mitä suurempi riski ja lisätietojen tarve, sitä laajempi
olisi riskienhallintajärjestelmän oltava. Lisäksi
olisi varmistettava, että riskienhallintajärjestelmän
keskeiset toimenpiteet sisällytetään myyntilupaan
ehtoina.
Kansanterveyssyistä olisi tarpeen täydentää myyntiluvan
myöntämishetkellä saatavilla olleita
tietoja lisätiedoilla myyntiluvan saaneiden lääkkeiden
turvallisuudesta ja tietyissä tapauksissa myös
niiden tehosta. Sen vuoksi Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskuksella olisi valtuudet velvoittaa myyntiluvan
haltija tekemään myyntiluvan tai rekisteröinnin
myöntämisen jälkeen turvallisuus- ja
tehokkuustutkimuksia. Lääkealan turvallisuus-
ja kehittämiskeskus voi asettaa velvoitteen myyntiluvan
ehdoksi tai erikseen myyntiluvan myöntämisen jälkeen.
Tutkimuksen tarkoituksena voisi olla sellaisten tietojen kerääminen,
joiden avulla voidaan arvioida lääkkeiden turvallisuutta
ja tehokkuutta päivittäisessä lääkekäytössä.
Lääketurvallisuutta koskevaa jäsenmaiden
välistä tiedottamista on pyritty yhtenäistämään
ja koordinoimaan nykyistä paremmin. Euroopan lääkevirasto
koordinoi keskitetysti tiedottamista silloin, kun on kyse sellaisten
lääkkeiden turvallisuusongelmasta, joilla on myyntilupa
useammassa kuin yhdessä jäsenvaltiossa. Ehdotuksen mukaan
myös potilaat voisivat ilmoittaa lääkkeiden
epäillyistä haittavaikutuksista Lääkealan
turvallisuus- ja kehittämiskeskukselle. Kansalliset viranomaiset
raportoivat kansalaisilta ja terveydenhuollon ammattilaisilta saamansa
tiedot vakavista haittavaikutuksista 15 vuorokauden kuluessa ja
muista haittavaikutuksista 90 vuorokauden kuluessa EU:n tietokantaan.
Myyntiluvan ja rekisteröinnin haltijan on raportoitava
15 vuorokauden määräajassa kaikki vakavat
haittavaikutukset Euroopan talousalueelta ja sen ulkopuolelta. Muut
haittavaikutukset kuin vakavat haittavaikutukset niiden on raportoitava
90 vuorokauden kuluessa.
Komission tekemän vaikutusarvioinnin mukaan Euroopan
unionin alueella vuosittain noin 3—10 prosentissa tapauksista
potilaiden sairaalaan oton syynä ovat lääkkeiden
aiheuttamat haittavaikutukset. Tämä aiheuttaa
vuosittain noin 2,5—8,4 miljardin euron kustannukset EU:n
alueella. Lisäksi on arvioitu, että lääkkeiden
haittavaikutukset aiheuttavat Euroopan alueella vuosittain muita
kuin sairaalahoidon kustannuksia noin 63,2 miljardia euroa. On myös
arvioitu, että noin 30 prosenttia lääkkeiden
haittavaikutuksista olisi estettävissä. Keinoja
ovat lääkkeiden haittavaikutusriskin tiedostaminen
ja tunteminen ja myös tiedon jakaminen. Riskiä haittavaikutuksiin
voidaan myös pienentää esimerkiksi tehostamalla
haittavaikutusten havaitsemista ja ilmoittamista ja lisäämällä haittavaikutuksiin
liittyvää tiedottamista terveydenhuollon ammattilaisille
ja potilaille.
Lääketurvatoiminnasta tiedottamisen lisäämiseksi
jäsenvaltiot ylläpitävät lääkkeitä koskevia internetportaaleja,
joiden kautta jaetaan lääketurvatoimintaan liittyvää tietoa
terveydenhuollon ammattilaisille ja kansalaisille. Terveydenhuollon
ammattihenkilöiden rooli lääketurvallisuuden
seurannassa on edelleen keskeinen, mutta ehdotusten sisältämän
potilasraportoinnin avulla edistetään myös
kansalaisten mahdollisuutta osallistua lääketurvatoimintaan.
Tavoitteena on, että nyt käsiteltävänä olevan esityksen
sisältämät muutokset tulisivat voimaan
1.5.2013.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! Ministerin esille nostamat
asiat olivat hyvin mielenkiintoisia, ja niitäkin voisi
tietenkin kommentoida, mutta itse käsittelen hieman eri
asiaa, joka kylläkin sisältyy lääkelakiin.
Suomessa yliopistolla on lain mukaan oikeus pitää apteekkitoimintaa,
ja Helsingin yliopistolla on lain mukaan yksi apteekki mutta oikeus
pitää myös 16:ta sivuapteekkia. Tämä on
testattu EU:ssa, ja EU-tuomioistuin on tämän hyväksynyt.
Kesällä 2012 EU-tuomioistuin antoi tuomion jutussa,
jossa yksityiset apteekkarit valittivat Helsingin yliopiston apteekin
oikeudesta pitää 16:ta sivuapteekkia. EU-tuomioistuin
katsoi, ettei Helsingin yliopiston erioikeus 16 sivuapteekin pitoon
ole EU-lainsäädännön vastainen. Edellytyksenä kuitenkin
on, että Helsingin yliopiston apteekki sivuapteekkeineen
todella osallistuu kansallisessa lainsäädännössä säädettyjen erityistehtävien
toteuttamiseen farmasian opiskelijoiden koulutuksessa, lääkehuoltoa
koskevassa tutkimuksessa ja harvinaisten lääkevalmisteiden
valmistuksessa.
Yliopistojen oikeudella pitää apteekkitoimintaa
on pitkä ja värikäs historia, ja tietenkin
se perustuu kulloisenkin yhteiskunnan tarpeisiin ja senhetkisiin
olosuhteisiin. Kuitenkin on jonkunmoinen ristiriita, jonka haluan
tässä nostaa esille, se, että Itä-Suomen
yliopistolla on lain mukaan oikeus pitää yksi
apteekki mutta ei lainkaan sivuapteekkioikeutta. Sen sijaan yksityisillä apteekkareilla
on oikeus enintään kolmeen sivuapteekkiin.
Yliopiston apteekeilla on yksityisapteekeista poiketen kaksi
erityistehtävää: farmasian opetukseen
liittyvän harjoittelun ja lääkehuoltoon
liittyvän tutkimuksen toteuttaminen. Molempien yliopistojen,
siis Helsingin yliopiston ja Itä-Suomen yliopiston, apteekkioikeus
perustuu siten farmasian opetukseen ja tutkimukseen. Itä-Suomen
yliopistosta valmistuu vuosittain sama määrä farmaseutteja
ja proviisoreja kuin Helsingin yliopistosta.
Itä-Suomen yliopistolla ei ole tällä hetkellä oikeutta
pitää sivuapteekkeja. Jotenkin koen, että jos
katsotaan tarpeelliseksi valiokuntakäsittelyssä tätä asiaa
pohtia, niin ainakin se olisi oikeudenmukaista, sillä Helsingin
yliopistolla on sivuapteekit muun muassa Savonlinnassa ja Joensuussa,
jotka ovat Itä-Suomen yliopiston kampuksia. Tästä ei
tietenkään kannata rakentaa riitaa eikä sellaista
kädenvääntöä, että kuka
voittaa, mutta tätäkin pitäisi tarkastella
lain näkökul-masta ja siitä, mitkä ovat
ne perusteet, miksi jollakin yliopistolla on oikeus pitää sivuapteekkeja.
Kun tämä toiminta on tasavahvaa Itä-Suomen yliopistossa
ja Helsingin yliopistossa, niin ainakin tänne lakiin, sen
52 §:ään, voisi ottaa oikeuden,
että Itä-Suomen yliopistolla on oikeus pitää kolmea
sivuapteekkia eli sama oikeus kuin on yksityisillä apteekkareilla.
Minusta se olisi kuitenkin linjakasta ja se ikään
kuin ottaisi parhaalla mahdollisella tavalla tämänhetkisen
opetuksen ja yliopistojen toiminta-alueen huomioon. Sitten on täysin
toinen juttu, mihin se sitten käytännössä johtaa,
mutta kun se olisi lakiin kirjoitettu, niin ainakin toivoisi, että valiokunta
sitä käsittelee.
Sosiaali- ja terveysministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Ymmärrän oikein hyvin
edustaja Eestilän esittämän toiveen.
Tämähän nyt oli vähän
niin kuin eri asiaa kuin mitä tässä nyt
esiteltiin ja mikä oli lähetekeskustelun aiheena,
mutta otan kuitenkin kantaa, koska kysymys on lääkelaista.
Eli todella ymmärrän tämän
Eestilän toiveen, ja minä olen saanut palautetta
nimenomaan sieltä Itä-Suomen yliopistosta juuri
tästä, että on merkillistä,
että Savonlinnan ja Joensuun apteekit ovat nimenomaan Helsingin
yliopistollisen apteekin sivuapteekkeja, ja on toivottu muutosta.
Mutta nyt pitää aina muistaa sitten, että sillä kolikolla
on myös se puoli, että ei apteekkeja perusteta
vain sillä perusteella, että jollekin annetaan
lupa perustaa niitä, vaan se lähtee aina siitä tarveharkinnasta,
eli lääkelaki lähtee aina siitä, tarvitaanko
jollakin alueella apteekkia, eli siitä asiakkaitten, kansalaisten
tarpeesta. Vasta sitten katsotaan se, kuka sen perustaa ja mihin
se perustetaan, ja annetaan ne luvat.
Mutta minä ymmärrän tämän
teidän huolenne, ja siitä syystä, kun
minulta on kysytty tätä minun mielipidettäni,
niin minä tietysti toivoisin, että Helsingin ja
Itä-Suomen yliopistot pääsisivät
nyt yhteisymmärrykseen siitä, että rauhanomaisin
keinoin tämä pystyttäisiin järjestämään niiden
yhteisellä sopimuksella. Niin kuin edustaja tietää oikein
hyvin, liittyen tuohon äskeiseen puheenvuoroon, se on aina
niin, että lähdetään tarpeesta,
ja nyt jos me lisäisimme sinne, niin ainakaan omien saamieni
tietojen mukaan nyt ei ole lisätarvetta. Mutta jos päästäisiin
siihen, että nämä olisivat nämä Joensuu
ja Savonlinna, niin pystyisivät sitten nämä yliopistot
sopimaan siitä.
Keskustelu päättyi.