6) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi tasavallan presidentin
palkkiosta annetun lain 1 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vs:
Arvoisa puhemies! Tässä hallituksen esityksen
perusteluissa todetaan, että tasavallan presidentti on
lähestynyt pääministeriä ja
eduskuntaa ja halunnut, että osana julkisen talouden säästöratkaisuja
ryhdytään toimiin tasavallan presidentin palkkiosta
annetun lain muuttamiseksi. Itse olisin toivonut, että tasavallan
presidentti olisi perusteluissaan viitannut myös oikeudenmukaiseen
verotukseen ja oikeudenmukaiseen tulonjakoon. Mutta tasavallan presidenttihän
tekee niin kuin tekee, ja jos hän kokee saavansa liikaa
palkkiota, niin sitten hän kokee ja toimii sen mukaisesti.
Itse asiassahan tässä lasketaan palkkio vain samalle
tasolle kuin mitä se oli presidentti Halosen aikana.
Kun arvioi tätä tekoa, tasavallan presidentillähän
taitaa työhistoriasta johtuen olla eläkkeitä ihan
valitsemiseen asti. Tietenkin oleellinen kysymys on se, että kun
miettii tämän moraalista arvoa, niin kuinka paljon
tasavallan presidentin arkielämä tämän
päätöksen jälkeen muuttuu. Mutta
minä en ole evankelista Markus eikä tasavallan
presidentti ole leski, joka tämän ratkaisun myötä antaa
viimeiset roponsa yhteiseksi hyväksi.
Mutta mielenkiintoista oli se tapa, kuinka tällä julkisuudessa
pelattiin ja kuinka kritiikittömästi siihen keskusteluun
tiedotusvälineet lähtivät mukaan. Tosin
huomasin jo silloin, kun nykyinen tasavallan presidentti toimi puhemiehenä,
että hänellä oli erittäin hyvät
suhteet tiedotusvälineisiin. Mutta tätähän
käytettiin keppihevosena tietenkin, totta kai, kansanedustajien
palk-kojen laskemiseksi. No, kaikille kansanedustajille minä annan
semmoisen neuvon, että työnsä voi tehdä niin
hyvin, ettei käsi vapise, kun tilin kuittaa. Tämä oli
ihan yleinen neuvo kaikille. Mutta samalla haluttiin käynnistää myöskin
yleinen palkka-alekeskustelu, mikä oli aika ikävää. Siinä kyllä näki
sitten sen, mikä on kokoomuslaisten taustavoimien viimeinen
tahto.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kollegat! Tasavallan
presidentti Sauli Niinistö kantaa erittäin vakavaa
huolta kansakunnan eheydestä ja suomalaisten oikeudentunnosta.
Tämä on tullut hyvin selvästi esiin hänen
lukuisissa esiintymisissään presidenttinä ja itse
asiassa jo vaalikampanjan aikana. Presidentin päätös
pyytää oman palkkionsa alentamista oli mielestäni
erinomaisen hieno ja arvostettava teko.
Suhtaudun asiaan siis toisin kuin ymmärsin edustaja
Mustajärven suhtautuvan, ja käsitykseni mukaan
tämän teon tarkoituksena oli ennen kaikkea välittää sellaista
viestiä, että ne, joilla on erittäin
hyvät taloudelliset etuudet, voivat omakohtaisestikin jostakin
olla valmiita luopumaan ja tällä tavoin olla omalta
osaltaan rakentamassa kansallista eheyttä, kun hallitus
ja eduskunta joutuvat tekemään päätöksiä,
jotka taloudellisesti negatiivisella tavalla kohtaavat eri kansalaisia. Presidentti
halusi omakohtaisesti osoittaa esimerkkiä, ei mistään
yleisestä palkka-alesta, niin kuin myöhemmin tuli
täysin selväksi, vaan nimenomaan siitä,
että hyväosaiset, hyvätuloiset voisivat
omalta kohdaltaankin vapaaehtoisesti, omaehtoisesti jotain tehdä.
Arvostan hyvin korkealle presidentin eleen. Koen, että hänen
ratkaisunsa oli siinä mielessä eräänlainen
monikärkiohjus, että toisaalta viesti ja esimerkki
olisi ollut sen mukaista, että kun — kuten sanoin — hallitus
joutuu tekemään ja on jo joutunut tekemään
kansalaisia koskevia säästöpäätöksiä kuten
vaikkapa lapsilisien jäädyttämisen, niin
presidentti halusi, että kaikkein hyväosaisimmat
suomalaiset omakohtaisesti osoittaisivat pidättyvyyttä ja
omista eduistaan tinkimistä, jolloin kansalaisten hyväksyntä tai
sietämys näille säästöpäätöksille
olisi parempi ja näiden säästöpäätösten
kansallista eheyttä ja oikeudentuntoa loukkaava vaikutus
olisi lievempi.
Toinen puoli tästä monikärkiohjuksesta
minun tulkintani mukaan oli viesti palkkapöytiin. Kun hyväosaisimmat
olisivat omaehtoisesti osoittaneet pidättyvyyttä tai
jopa omista eduistaan tinkimistä, niin se olisi helpottanut
sitä, että tuolla palkkapöydissä synnytettäisiin
mahdollisimman maltillinen palkkaratkaisu, joka taas toimisi työllisyyden
hyväksi niin, että entistä useammalla
suomalaisella olisi mahdollisuus tehdä työtä ja
sitä kautta hankkia perheelleen toimeentuloa, eli tällainen
monikärkiohjus toimiessaan olisi hyödyttänyt
koko suomalaista yhteiskuntaa välittömästi
ja tällaisen oikeudentunnon vahvistumisen ja kansallisen
eheyden vahvistumisen kautta myös välillisesti.
Miten tässä sitten on käynyt? Hallitus
omalta osaltaan on jo aikaisemmin päättänyt
omien palkkioittensa pienentämisestä 5 prosentilla,
ja myös johtavat kansanedustajat puhemies etunenässä ilmoittivat
omana näkemyksenään, että eduskunnassa
on valmiutta vastaavanlaiseen tinkimiseen tai pidättäytymiseen
eduskunnan palkkioissa eli niiden vastaavaan vähentämiseen.
Itse toivon, että eduskunnan palkkiotoimikunta, jolle näistä asioista
päättäminen kuuluu, on herkällä korvalla
kuunnellut tätä keskustelua, ja siihen myös
haluan uskoa. Voi sanoa, että poliittinen eliitti on seurannut
ja seuraamassa presidentin esimerkkiä.
Entäs sitten taloudellinen eliitti, entä ne,
jotka tässä yhteiskunnassa saavat kaikkein suurimpia tuloja
ja jotka tällaisten varsinaisten palkkojen ja bonusten
lisäksi pitää kannustaa työntekoon
erilaisilla kannustimilla, jotka kannustimet kuulemma vielä saavat
sitoutumaan siihen yritykseen, kuten Finnairin kohdallakin on nähty?
Oli se hyvä, että Finnairin toimitusjohtaja oli
kannustimilla sitoutettu Finnairiin, niin että hän
oli peräti kaksi vuotta firman palveluksessa. Miten on
taloudellinen eliitti toiminut? Olen huomannut, että EK:n
toimitusjohtaja Häkämies on seurannut presidentin
esimerkkiä, mutta en ole kyllä huomannut, että talouselämän
piiristä kukaan muu olisi.
Olen toki noteerannut esimerkiksi toimitusjohtaja Mika Anttosen
erittäin järkevän ja rakentavan puheenvuoron
aiheesta Talouselämä-lehdessä mutta en
ole havainnut, että yksikään ison tai
pienemmän firman johtoporukka, joka siis tienaa moninkertaisesti
pääministerin palkan, olisi todennut, että kun
meidän firmassa nyt on ollut nämä yt-neuvottelut
ja kymmeniä tai satoja ihmisiä on jouduttu irtisanomaan,
niin mekin nyt aamulla johtoryhmässä sovimme,
että jokainen omaehtoisesti omia palkkioitaan pienentää vaikka
5 tai 10 prosentilla. Ei.
Talouselämän piiristä en ole havainnut,
että kukaan Häkämiehen lisäksi
olisi seurannut presidentin esimerkkiä. Sanon nimenomaan,
että olisi seurannut, koska totta kai niitä puheenvuoroja
on nähty, että lukuisat tahot ovat ilmaisseet
valmiutensa seurata, kunhan muutkin tekevät vastaavalla
tavalla. Olen hyvin pettynyt tähän talouselämän
johtohenkilöiden toimintaan, mutta kun mietin, mitä itse
olen aikaisemmin heidän arvomaailmastaan sanonut, niin
ehkä ei niin kovin pettynyt tai ainakaan yllättynyt
pitäisikään olla.
Jos kaiken tämän jälkeen esimerkiksi
suurimpien tulojen verotusta tai osinkojen verotusta kiristetään,
niin näiden talouselämän johtohenkilöiden,
jotka eivät halunneet omaehtoisesti osallistua tähän
esimerkin näyttämiseen ja antamiseen ja yhteiskuntaeheyden
vahvistamiseen, ei tulisi näistä veronkiristyksistä olla
ainakaan kovin yllättyneitä.
Risto Kalliorinne /vas:
Arvoisa puhemies! Tasavallan presidentti uudenvuodenpuheessaan halusi
näyttää esimerkkiä suomalaiselle
eliitille ja yritysjohtajille, näin minä tulkitsin,
etupäässä yritysjohtajille siitä,
että ne ihmiset, jotka tässä yhteiskunnassa
ovat kaikista hyväosaisimpia, voivat vapaaehtoisesti kantaa
enemmän vastuuta ja osallistua taloudellisesti vaikeina
aikoina yhteiskunnan rahoittamiseen.
Tämä oli mieluista kuultavaa periaatteessa, koska
tuloerojen kaventaminen on vasemmistoliitolle erityisen tärkeä asia.
Mutta vasemmistoliitossa me kannamme huolta siitä, että me
haluamme välineitä, jotka ovat oikeasti tehokkaita,
ja siksi verotus on sellainen asia, josta pitää puhua.
Tämä hallitus on säätänyt
solidaarisuusveron eli rikkaiden, hyväosaisten lisäveron,
ja se on hyvä väline oikeudenmukaisuuden toteuttamiseen
ja tuloerojen tasaamiseen. Nyt olisikin lähdettävä liikkeelle
siitä, että solidaarisuusveron alaraja laskettaisiin
esimerkiksi 60 000 euroon. Tällöin sillä olisi
vaikuttavuutta valtiontalouteen ja oikeudenmukaisuus toteutuisi.
Konkretisoin tämän asian niin, että esimerkiksi
tällä hetkellä kansanedustajan tuloilla
ei pääse maksamaan solidaarisuusveroa, koska tämä raja,
100 000 euroa, on niin korkealla.
Koska tämä yritysjohtajille suunnattu viesti
ei näytä olevan kovin tehokas — kaivoin
täältä äsken esimerkiksi EK:n
puheenjohtajan Pukin kommentin, hän piti yritysjohtajien
palkkojen laskemista teennäisenä omassa kannanotossaan, tämä ei
näytä tehoavan — siksi ehdotan, että lopetetaan
nämä yritysjohtajien anelemiset palkkatalkoisiin,
lasketaan solidaarisuusveron alarajaa. Silloin kaikki osallistuvat,
kaikki hyväosaiset pääsevät
osallistumaan, myös kansanedustajat pääsevät
tällä tavalla tasapuolisesti osallistumaan isänmaan
taloustalkoisiin.
Ben Zyskowicz /kok(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustajalle on sanottava, että edustajalla
on ilmeisesti väärä käsitys
yritysjohtajien ansiotasosta. Nimittäin jos halutaan, että yritysjohtajat
maksaisivat solidaarisuusveroa nykyistä enemmän,
niin se ei todellakaan toteudu sillä, että solidaarisuusveron
alarajaa lasketaan 100 000:sta esimerkiksi 60 000:een.
Jos halutaan, että yritysjohtajat maksavat solidaarisuusveroa
nykyistä enemmän, niin sitten voidaan aivan hyvin
solidaarisuusverolle laittaa toinen uusi maksuluokka vaikka 200 000:sta
ja se koskemaan yritysjohtajia.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minusta tuo edustaja Zyskowiczin esimerkki,
minkä hän otti ex-ministeri Häkämiehestä,
ontuu sillä tapaa, että jos henkilön
saamaa palkkaa ensin korotetaan kaksin- tai kolminkertaisesti aiemmasta — ja
ministerin palkkakaan nyt ei ole ihan huono — ja jos hän sen
jälkeen ilmoittaa, että hän on jo omaa
palkkaansa pienentänyt 5 prosenttia, niin jos ihmiset miettivät
tätä taustaa, tuskinpa he hurraata huutaisivat.
Mutta se, mitä minä lähinnä kritisoin
siitä ajoituksesta ja tavasta, kuinka tämä asia
tuotiin esille, on, että jos tasavallan presidentti tai
joku muu arvojohtaja olisi halunnut vaikuttaa ihan oikeasti päätöksentekoon
ja lisätä tulonjaon oikeudenmukaisuutta ja oikeudenmukaista
verotusta, niin hän olisi tullut esille viikkoa aikaisemmin,
kun eduskunta päätti siitä, mikä on
veroprogressio ja kuinka tässä salissa päätetään
sitten niistä veroista, jotka koskevat juuri niitä hyvätuloisia
kansalaisia.
Risto Kalliorinne /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan ensin korjata sen väärän
todistuksen, jonka sanoin. Elinkeinoelämän keskusliiton
puheenjohtaja Ilpo Kokkilan mielestä yritysjohtajien palkkojen
alentaminen olisi teennäistä. Näin hän
sanoo Talouselämässä 4.1., eli korjaan
tämän henkilön, joka sanoi.
Edustaja Zyskowicz ihan oikein huomasi ja noteerasi sen, että nimenomaan
yritysjohtajat ovat se porukka, joka on tällä hetkellä solidaarisuusveron
piirissä. Se, mitä tarkoitin, oli, että laajennettaisiin
tätä veropohjaa nimenomaan siihen, että koko
ylempi keskiluokka Suomessa pääsisi maksamaan
solidaarisuusveroa, se joukkue, joka on tällä hetkellä kohtuullisen
turvatuissa oloissa ja johon luen myös kansanedustajien kuuluvan.
Jos sitten halutaan yritysjohtajien vielä enemmän
osallistuvan, niin voidaan rakentaa vaikka porras ikään
kuin perintöverotuksen tapaan, jossa lisävero
on korkeampi niille, jotka tienaavat vaikka 200 000 euroa.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Ensinnä tuosta verotuksesta. Kun edelliskerralla tasavallan
presidentin palkkiota tarkistettiin, oli perustuslakivaliokunnassa
keskustelua tuosta perusteesta, että onko enää nykymaailmassa
kestäviä perusteita sille, että presidentin
palkkio on verovapaa, vai pitäisikö se saattaa
samalla lailla verotettavaksi kuin vastaavat muut ansiotulot. No,
tässä kuitenkin tämä historiallinen
perinne oli niin vahvana, että tätä perinnettä jatkettiin. Nyt
presidentti Niinistön avaama keskustelu tulee varmaan tulevaisuudessa
ottaa vakavasti, että olisiko syytä sitten siirtyä samanlaiseen
verotukseen kuin vaikkapa ministerien tai kansanedustajienkin osalta
tapahtuu.
Tuosta presidentin palkkion määrästä ja
presidentti Niinistön toimista syntyi keskustelua. Aivan
kuten edustaja Zyskowicz totesi, niin se taho, jonneka sitä ilmeisesti
presidentti Niinistökin halusi ensisijaisesti kohdentaa,
nämä yrityselämän johtajat,
jotka itse voivat pitkälti määritellä palkkiotasonsa,
ovat olleet hiljaa tai periaatteessa korkeintaan myöntyväisiä,
eivät millään käytännön
toimilla. Sen sijaan tätä keskustelua lähdettiin
laajentamaan kokonaan sellaiselle alueelle, jota presidentti Niinistö ei
omien sanojensa mukaan tarkoittanut, eli yleisen palkka-alen suuntaan.
Siitä ei olisi järkeä tai hyötyä kansantaloudelle
tällaisessa tilanteessa, ja se olisi myös tulonjaon
kannalta epäoikeudenmukaista, että lähdettäisiin
pienituloisten palkkoja leikkaamaan.
Miten sitten tämä tilanne oikaistaisiin niin, että käännettäisiin
takaisin katseet sinne yrityselämän kohtuuttomiin
palkkiotasoihin? Meillähän on useina vuosina ollut
tilanne, että Suomessa huippupalkkiot pörssiyhtiöissä ovat
samaa suuruusluokkaa kuin koko eduskunnan 200 kansanedustajan vuositulot,
elikkä ne ovat olleet niin kuin 200-kertaisia tämmöisen
hyväpalkkaisen kansanedustajan tulotasoon nähden
vaikkapa Fortumissa tai Nokiassa menneinä vuosina. No, täällä tähän
voidaan tietysti vaikuttaa yleisen keskustelun kautta, mutta ennen
kaikkea nyt kannattaisi kysyä omistajaohjauksesta vastaavalta ministeriltä,
mitä valtio tekee niiden yhtiöiden osalta, joissa
meillä on edustajia palkkiotoimikunnissa, nimitysvaliokunnissa.
Sitä kautta pitää viedä viestiä,
että vallitsevat palkkiotasot yritysmaailmassa pitäisi
todellakin nopeasti saada kohtuullisemmalle tasolle. Se koskee näitä peruspalkan
luonteisia vuotuisia toimitusjohtajan palkkoja mutta sitten erityisesti
myös optiotuloja ja erilaisia kannustinrahoja.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Zyskowicz sanoi, että tasavallan presidentti
ampui eräänlaisen monikärkiohjuksen.
Saattoi se sitä olla, ainakin se toimi sillä tapaa,
mutta samalla se oli tietyntyyppinen neutronipommi, joka tappoi
kutakuinkin kaiken laajemman ja syvälle menevän
keskustelun oikeudenmukaisesta verotuksesta ja tulonjaosta. Ja kaikista
helpoin tapa oli kääntää keskustelu
nimenomaan kansanedustajien palkkoihin, mikä on herkullinen
aihe mutta ei vie kyllä itse asiaa eteenpäin,
ei lisää laajassa mitassa oikeudenmukaisuutta
eikä kyllä kartuta meidän yhteistä verokassaa
millään merkittävällä tavalla.
Minä en kerta kaikkiaan luota saalistajien solidaarisuuteen,
heidän oikeudentuntoonsa. Kyllä kai on nähty
jo niin monta kertaa, että niin sanotut huippujohtajat
tai jotkut hallitusammattilaiset ottavat kaiken mahdollisen ja joskus
jopa lainsäädännön harmaalla
alueella liikkuen, niin kuin on nähty, että on
pitänyt viranomaisten tutkia hyvinkin tarkoin ja moneen
otteeseen, mitä etuja on voinut saada rikkomatta lakia.
Ainoa kestävä tapa, millä verotusta
voidaan rukata oikeaan suuntaan, on se, että eduskunta päättää oikeudenmukaisemmasta
verotuksesta, joka lisää reilusti progressiota
joko yhdellä, kahdella tai vaikka kolmella uudella tuloluokalla.
Ja tällä hetkellähän näiden
yritysjohtajien, hallitusammattilaisten työtä mitataan
ei suinkaan sillä, että se olisi todellinen tulos
tai todellista hyvää johtamista, vaan sillä,
kuka pystyy esittelemään raaimmat leikkauslistat
ja kovimmat saneeraukset. Ja sitouttamisella, niin kuin edustaja
Zyskowicz sanoi, on tässä äärimmäisen
harvoin kyllä mitään tekemistä.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tätä presidentin puhetta
tietenkin jokainen tulkitsee omalla tavallaan, mutta ainakin itse
näin siinä aika paljon symboliikkaa. Puhe oli
tehty aikana, jolloin varmaan meistä monet ovat hieman huolissaan
siitä kehityksestä, mitä Suomessa tapahtuu:
meillä ei nyt ehkä ole asenteet aivan kohdallaan,
meiltä valuu paljon yrityksiä maarajojen ulkopuolelle,
meidän kilpailukykymme on kyseenalainen tällä hetkellä.
Se ei tietenkään parane palkka-alella, ja sitähän
todennäköisesti Niinistö ei missään
nimessä tarkoittanut.
Minun mielestäni tämä symboliikka
on kohdennettava ehkä viimevuotisiin tapahtumiin, joissa
Suomessa on ollut vallalla kulttuuri, jossa mitataan etuja itselle,
kun se on mahdollista tavalla, joka ei välttämättä ole
lainvastaista, mutta joka menee hyvin helposti niin sanotulle harmaalle
alueelle, eli joudutaan keksimään juridisia konsteja,
joilla tämä asia saadaan näyttämään lain
mukaiselta.
Ehkä niitä suurimpia ongelmia, mitä ainakin itse
olen tarkastellut talouselämässä — en
ole kyllä vielä tähän mennessä ymmärtänyt
täysin sitä logiikkaa — ovat nämä ylisuuret
bonukset, palkkiot ja optiot. Totta kai ne ovat Amerikasta tulleet,
ja niitäkin voidaan perustella kilpailukyvyllä ja
kansainvälisellä käytännöllä,
mutta ne ovat juuri johtaneet siihen, että omalla tavallaan sellainen
henkinen ilmapiiri, että me pystyisimme kansakuntana tekemään
ratkaisuja, joilla me parannamme omaa kansallista kilpailukykyä,
on tullut vuosi vuodelta vaikeammaksi. Eli nämä herrat,
jotka tätä työtä ovat tehneet
siinä määrin, ettei se ole enää kohtuudella
ymmärrettävissä, ovat vaikeuttaneet suomalaisia
työmarkkinaratkaisuja. Sen takia en ole koskaan pitänyt
näitä kovin suuressa arvossa, vaikka ne ovat saajilleen tuoneet
mittavasti rahaa.
On paljon parempi yrityselämässäkin
maksaa toimitusjohtajalle kunnon palkka ja vaikka siihen asunto-,
autoetu, mitä tahansa ja sitten verottaa sitä sillä veroprosentilla,
jonka kulloinkin eduskunta säätää.
Mutta kaikki ylisuuret palkkiot, jotka ylittävät
vuosipalkan, ovat ylimääräisiä, eikä niillä voi
olla kannustus- eikä sitoutusvaikutuksia. Yleensäkin
yrityksessä, kun puhutaan palkkioista ja bonuksista ja
erinäköisistä järjestelyistä,
niiden pitäisi järkevällä tavalla
koskea koko henkilökuntaa. Silloin todennäköisesti
työhyvinvointi edistyy tällaisissa yrityksissä ja
yritys pärjää paremmin.
Mutta presidentti Niinistön ulostulo, minkä hän
on tehnyt, on minun mielestäni, kuten edustaja Zyskowicz
täällä sanoi, ollut arvokas, linjakas,
ja se on toiminut symboliikan tavoin esimerkkinä sille,
että me noudattaisimme jatkossakin kohtuutta, palkkamalttia
ja sitä kautta rakentaisimme Suomelle parempaa tulevaisuutta.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Arvojohtaja johtaa esimerkillään
tässäkin tapauksessa ja kirjeessään,
jossa hän pyysi tätä palkkionsa alentamista
valtioneuvostolta, hän puhui kohtuudesta ja siitä,
että kukin kohtuuden mukaan. Itse ajattelen, että hän
tarkoitti sitä, että vaikeina aikoina tarvitaan
vastaantuloa muodossa tai toisessa ihan jokaiselta. Hän
ei puhunut mitään yleisestä palkka-alesta
ja myöhemminkin tarkensi, ettei sitä suinkaan
tarkoittanut.
Mitä tähän palkkaratkaisuita lähellä oleviin työmarkkinaratkaisuihin
tulee, niin itse ajattelen, että siellä tarvitaan
nyt malttia, sellaisia ratkaisuja, jotka lisäävät
työpaikkoja eivätkä vähennä niitä.
Tämäkin liittyy kohtuuteen ja siihen, että otetaan
toiset ihmiset ja toiset työntekijät ja myöskin
työelämän ulkopuolella olevat huomioon,
sillä Suomen Pankin tuoreen arvion mukaan Suomeen voi syntyä parissa
vuodessa jopa kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja,
jos tulevalla työmarkkinakierroksella uskalletaan olla ahnehtimatta
liian suuria korotuksia jo töissä oleville. Näin
maltillisesti toimiminen olisi myös toisten huomioon ottamista
ja sitä kautta kohtuullista, sillä mitä suuremmat
korotukset, sitä todennäköisempää,
että osa menettää jälleen työpaikkansa
ja jonkin verran uusia työpaikkoja jää syntymättä.
Joillain työpaikoilla tällaista vapaaehtoista toisten
ihmisten huomioon ottamista toteutetaan jo nyt erilaisina joustoina.
Suostutaan esimerkiksi hetkeksi vähän pienempään
palkkaan tai leikattuun työaikaan, jotta koko porukka saa
pitää työpaikkansa heikon kauden yli.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan toistaa sen, mitä jo
ensimmäisessä puheenvuorossani sanoin, nyt kun
lehterilläkin on jo enemmän yleisöä,
että tämä tasavallan presidentin ele
omalta kohdaltaan oli erinomaisen arvostettava ja nostan sille todellakin
hattuani.
Presidentti, joka on kantanut huolta ja kantaa huolta kansakunnan
eheydestä ja suomalaisten oikeudentunnosta, osoitti omalla
esimerkillään, että johtaja voi johtaa
myös edestä esimerkkiä osoittaen, osoitti,
että ne, joilla taloudellisesti asiat ovat erinomaisessa
kunnossa, voivat sen sijaan, että olisivat ahnehtimassa
ja saalistamassa aina vain lisää mammonaa, omakohtaisesti
joskus omaehtoisesti ja vapaaehtoisesti jostain luopuakin. Se, että tälle
hänen näyttämälleen esimerkille
ei juuri seuraajia löytynyt, on pettymys ja surullinen
asia. On näköjään hyvin vaikeata suomalaisille
yritysjohtajille johtaa esimerkin avulla ja edestäpäin.
Herra puhemies! Käydyssä keskustelussa nostettiin
esiin muutama näkökohta, joita haluan vielä kommentoida.
Tämä lakiesityshän lähtee
perustuslakivaliokuntaan, ja perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja
Koskinen nosti esiin tasavallan presidentin palkkion verollisuuden.
Tasavallan presidentti on erityinen valtioelin, ja ymmärrän
hyvin sen historian, joka on johtanut siihen, että presidentin
palkkio on tänäkin päivänä verovapaa.
Jos nyt halutaan olla toteuttamassa eräänlaista
yltiötasa-arvoa, tulee lähinnä Ruotsi
mieleen, ja siinä suhteessa sitten vaatimassa myös
presidentin palkkiota verolliseksi, niin on nähtävä,
että siihen liittyy sitten muutamia tai aika montakin erillistä kysymystä.
Ensinnäkin presidentillä on virka-asunto ja virka-auto
ja muuta, joiden verokohtelua varmasti pitäisi siinä samassa
yhteydessä myös pohtia. Muitakin niin sanottuja
etuja — se on hyvä kysymys, ovatko ne etuja, mutta
muitakin niin sanottuja etuja — presidentin työtehtäviin
liittyy. On ihan selvää, että mikäli
tätä verollisuutta oikeasti halutaan selvittää,
niin se vaatisi kyllä erillisen työryhmän,
jossa varmasti sitten Verohallinnon ja valtiovarainministeriön
ja presidentin kanslian olisi oltava edustettuna ja jossa tätä asiaa
sitten laajemmin tarkasteltaisiin. Sitä ei missään
tapauksessa ymmärtääkseni tässä vaiheessa
ilman erillistä valmistelua voida lähteä toteuttamaan.
Toinen itsestään selvä asia on, että jos
tähän veronalaisuuteen halutaan mennä,
jota en kyllä ole tässä omalta osaltani
suosittelemassa, niin pidän itsestään
selvänä, että tällainen merkittävä muutos
presidentin palkkioon voi meidän traditiossamme tulla voimaan
vain silloin, kun presidentin toimikausi vaihtuu, eli tässä tapauksessa aikaisintaan
sitten vuonna 2018.
Toinen asia, mihin edustaja Koskinen puuttuu, olivat nämä yritysjohtajien
kohtuuttomat edut. Edustaja Koskinen, julkinen keskustelu on tärkeä osa
sitä toimintaa, jolla näihin voidaan puuttua.
Jos puhutaan ei-valtiollisista yrityksistä tai yrityksistä,
joissa valtiolla ei ole omistusta, niin eipä juuri ole
esimerkiksi meillä kansanedustajilla muita keinoja pyrkiä näiden
yritysten palkitsemisen kohtuullisuuteen ja järjellisyyteen vaikuttaa
kuin julkinen keskustelu. Itsekin olen juuri sen vuoksi tätä julkista
keskustelua käynyt ja muun muassa tällä arvovaltaisella
foorumilla, että ehkä vähän
lapsellisesti kuvittelen, että tällä julkisella
keskustella voisi olla jotain vaikutusta näiden yritysten
ja ennen kaikkea niitten omistajien ja hallitusten käyttäytymiseen.
Yritysten omistajinahan ovat yleensä erilaiset kasvottomat
instituutiot, joiden puolesta sitten palkkajohtajat käyttävät
tätä valtaa yhtiökokouksissa ja hallituksissa.
Valitettavasti näillä palkkajohtajilla on ihan
oma lehmä ojassa siinä, että palkkajohtajien
kompensaatiot ja kannustimet olisivat mahdollisimman, lainausmerkeissä,
kannustavia eli anteliaita.
Mutta silti haluan uskoa, että julkinen keskustelu
voi vaikuttaa esimerkiksi eläkeyhtiöiden noudattamaan
linjaan, koska eläkeyhtiöthän muodostavat
tänä päivänä Suomessa
melkein yrityksessä kuin yrityksessä enemmistön
yhtiökokouksissa. Meillä on myös joitakin
mutta aika harvoja yrityksiä, jossa on todellista kasvollista omistajuutta.
Sehän tiedetään, että pörssiyhtiöitä kohtuullisemmin
ja järkevämmin perheyritykset esimerkiksi, joissa
on juuri kasvollista omistajuutta, ovat johtoaan palkinneet.
Myös edustaja Koskisen esittämä ajatus
siitä, että valtion omistajaohjauksen pitää ryhdistäytyä,
on oikea, ja valtion omistajaohjaus on näin toiminut. Voi
sanoa, että joka vaalikauden alussa, kun tulee uusi omistajaohjausministeri,
hän tukkii niitä porsaanreikiä, joita
edellisissä ohjeistuksissa on ollut, ja sen jälkeen
konsultit ja yritysjohtajat etsivät uusia porsaanreikiä,
joita sitten taas seuraava omistajaohjausministeri pyrkii tukkimaan.
Jotkut ovat sanoneet, että porsaanrei’istä menevät
vain porsaat, ja siinäkin on ajattelemisen aihetta.
Edustaja Mustajärvi esitti näkemyksen, johon en
voi yhtyä, että tasavallan presidentin omakohtainen
esimerkki tässä palkka-asiassa olisi lopettanut
tässä maassa keskustelun verotuksesta ja verotuksen
oikeudenmukaisuudesta ja verotuksen tuloeroja tasaavasta vaikutuksesta.
Minun mielestäni, edustaja Mustajärvi, näin
ei ole käynyt, vaan presidentti Niinistön puheenvuoron
jälkeen jopa keskustelu verotuksesta ja sen roolista tuloerojen
tasaamisessa korostui. Nähtiin paljon sellaisia puheenvuoroja
myös verotukseen liittyen, joita siinä tilanteessa
tuskin olisi nähty, ellei presidentti Niinistö olisi
omalta kohdaltaan omaa palkkiotaan ehdottanut alennettavaksi. Tämä neutronipommivertailunne,
jossa väititte presidentti Niinistön aloitteen
tappaneen keskustelun verotuksesta ja sen tuloeroja tasaavasta vaikutuksesta,
ja tämä näkemyksenne mielestäni
ei pidä paikkaansa.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tästä tasavallan
presidentin palkkion verokohtelusta. Se on päivänselvä asia,
että jos sitä lähdetään
tarkastelemaan, niin silloin pitää ottaa huomioon
myös kaikki muut tehtävään liittyvät
edut, niiden rahallinen arvo ja se, laitetaanko nekin myös
verolle, jolloinka se on ilman muuta laajemman valmistelun asia.
Vaikka laitettaisiin palkkio verolle, niin tuskinpa Helsingin kaupunkikaan
sillä saisi talouttaan kuntoon, mutta ilmeisesti siinä sitten
painaisi tämä tasa-arvoisen kohtelun näkökulma.
Viittaan kuitenkin siihen perusteluun, mikä on tässä hallituksen
esityksessä, mikä ilmeisesti pohjautuu tasavallan
presidentin kirjeeseen. Hän nimenomaan kytkee tämän
oman aloitteensa julkisen talouden säästöratkaisuihin.
Hän olisi voinut laajemmin siinä tuoda esille
myöskin tämän verotuksen oikeudenmukaisuuden,
mitä sitten on jälkikäteen tuotu esille.
Kyllähän tasavallan presidentti myöskin
tässä valtiopäivien avauspuheessaan viittasi
koviin ratkaisuihin, viittasi 90-luvun alun porvarihallituksen aikaan
ja niihin asioihin, jotka silloin nousivat esille.
Mutta kyllä: säästöjen yhteydessä pitää aina olla
mukana myöskin se toinen puoli eli vahva oikeudenmukaisuusteema.
Ja harvoin kansanedustajia kaikki tiedotusvälineet ovat
niin laajasti ja niin nopeasti lähestyneet kuin silloin,
kun puhe kääntyi ja käännettiin
siihen, onko kansanedustajien palkka oikeudenmukainen ja onko itse kukin
kansanedustaja valmis sitä alentamaan. Siinä suhteessa
se vaihe keskustelusta kyllä meni aika lailla hakoteille,
kun tietää sen, että vaikka kansanedustajien
palkat puolitettaisiin, niin sillä ei saataisi mitään
verovaikutusta valtion kassaan, mutta niillä päätöksillä saataisiin,
mitä täällä salissa tehdään
kaikkien hyvätuloisten verotuksen suhteen.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Presidentti Niinistö kirjeessään
maan hallitukselle tässä asiassa todellakin viittasi
julkisen talouden säästöratkaisuihin.
Näen tämän siinä valossa kuin
ensimmäisessä puheenvuorossani sanoin, eli hän
myös valtiopäivien avajaispuheen valossa pitää välttämättömänä,
että Suomessa tehdään julkisen talouden
säästöratkaisuja, ja halusi tällä omalla
esimerkillään ja viestillään
yritysjohtajille ja muille suurituloisille aikaansaada sellaista
lumipalloefektiä — näin minä uskon — jossa
sitten seurauksena olisi ollut se, että, sanoisiko, yhteinen
kansa olisi kokenut nämä säästöratkaisut
hivenen verran vähemmän kirvelevinä,
kun olisi nähty, että myös yhteiskunnan
kaikkein hyväosaisimmat omalta osaltaan jostakin tinkivät.
Siinä mielessä tämä oli mielestäni
hyvin johdonmukaista, että hän siinä kirjelmässä siihen
viittasi.
Mitä sitten tulee vielä näihin veroasioihin,
niin en todellakaan ole tästä aiheesta innostunut,
että presidentin palkkio laitettaisiin verolle. Niin kuin sanoin,
minun mielestäni se olisi jonkinlaista ruotsalaista yltiötasa-arvoa.
Mutta se on ihan selvää, että jos siihen
lähdetään, niin monia vaikeita kysymyksiä tulee
eteen. Esimerkiksi presidentin virka-asunto Mäntyniemessä varmasti
todetaan jonkinlaiseksi veronalaiseksi eduksi, mutta silloin voidaan
joutua samaan tilanteeseen kuin näissä pappiloissa,
joissa papit muuttivat pois pappiloista, koska niiden verotusarvo
oli turhan kova eikä kukaan omaehtoisesti ja vapaaehtoisesti
ilmeisesti kovin mielellään siellä pappilassa
asunut. Eli olisihan se sääli, jos meilläkin
presidentti joutuisi Mäntyniemestä muuttamaan pois
sen takia, että ei siellä muutenkaan viihdy ja jos
siitä vielä joutuu jotain verotusarvoa laskemaan
ja maksamaan, niin se olisi hyvä syy sitten lähteä sieltä muualle.
Sanni Grahn-Laasonen /kok:
Arvoisa puhemies! Häiritsevää suomalaisessa
keskustelussa ja hiukan ehkä tässä salikeskustelussakin
on se, että kun ihminen tekee jonkun hyvän teon, niin
aina ollaan ensimmäisenä kyselemässä tekijän
motiiveja ja se kiitoksen määrä näille
hyville teoille jää usein aika vähäiseksi,
vaikka se olisi kovasti ansaittuakin.
Itse ainakin ajattelen, että tämä presidentin ele,
joka koski vain häntä itseään,
oli nimenomaan sitä arvojohtamista ja sitä jostain
omasta edusta luopumista, mitä tässä yhteiskunnassa
tarvittaisiin nyt enemmänkin. Eli itse ainakin haluan lausua
siitä kiitokset presidentille, että hän
on tällaisen arvojohtajan esimerkillisen otteen ottanut,
ja toivon, että muutkin yhtyvät tähän.
Keskustelu päättyi.