2) Eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus vuodelta 2005
Eduskunnan oikeusasiamies Riitta-Leena Paunio
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Eduskunnan
oikeusasiamiehen toimintakertomus vuodelta 2005 on valmistunut ja
on nyt lähetekeskustelussa. Tavoitteidemme mukaisesti se
on nyt valmistunut aikaisemmin ja suppeampana kuin viime vuonna.
Kertomus alkaa oikeusasiamiehen ja apulaisoikeusasiamiesten puheenvuoroilla,
niitä seuraa yleiskatsaus toimintaan sekä valikoima
yksittäisiä ratkaisuja kanteluihin.
Oikeusasiamiehen toimintaa viime vuonna voi kuvata edellisvuosien
tapaan: entistä enemmän kanteluita, entistä enemmän
ratkaisuja. Perusoikeusuudistushan toi mukanaan laillisuusvalvontaan
uuden näkökulman ja työn painotuksen. Tämä muutos
ja samanaikaisesti tapahtunut kanteluiden voimakas kasvu johtivat
1990-luvun jälkivuosina siihen, että kanteluiden
käsittelyajat pidentyivät. Näihin haasteisiin
on pyritty vastaamaan.
Ensisijainen tavoite on edelleen viime vuonna ollut lyhentää käsittelyaikoja
tinkimättä kuitenkaan työn laadusta ja
perus- ja ihmisoikeusvalvonnan vaatimuksista. Tässä on
vielä viime vuoden aikana onnistuttu kohtuullisesti. Kanteluita
tuli noin 3 500, ja niitä ratkaistiin vähän
yli 3 000. Keskimääräinen käsittelyaika
oli noin kuusi kuukautta.
Perus- ja ihmisoikeuksien toteutumisen valvonta painottui viime
vuonna lapsiin ja lapsiin perheissä kohdistuvaan väkivaltaan
ja viranomaisten toimiin siinä. Tästä valmistui
erilliskertomus, jonka luovutin eduskunnalle tämän
vuoden alussa. Tänä kuluvana vuonna, tämä perus- ja
ihmisoikeuspainotus puolestaan näkyy muun muassa siinä,
että pidämme toimissamme esillä kahta
teemaa, nimittäin viranomaisten neuvontavelvollisuuden
toteutumista osana hyvää hallintoa ja oikeusturvaa
sekä vammaisten, iäkkäiden ja eri etnistä alkuperää olevien
ihmisten yhdenvertaisuuden edistämistä viranomaisten
toimissa.
Mitä tulee hallinnon ja lainkäytön
tilaan, josta kertomuksessa eduskunnalle myös raportoidaan, tilanne
näyttää pääosin hyvältä,
mutta myös epäkohtia, ongelmia, virheitä ja
laiminlyöntejä on. Viidesosa tutkituista kanteluista
johtaa arvosteluun tai muuhun toimenpiteeseen. Näissä tapauksissa
on usein niin, että ihmisten perusoikeudet eivät
ole toteutuneet perustuslaissa turvatulla tavalla.
Aivan erityisen ongelmallisia ovat pitkät käsittelyajat
niin hallinnossa kuin lainkäytössä. Toimeentulotuen
tai velkaneuvonnan tarpeessa olevalle lain edellyttämä joutuisa
käsittely on elinehto. Myös monien haavoittuvassa
asemassa olevien ihmisten oloissa ja kohtelussa on vakavia puutteita.
Esimerkiksi vankien olot ovat havaintojemme mukaan entisestään
huonontuneet vankiloiden yliasutuksen ja sen aiheuttamien moninaisten
vakavien haittojen vuoksi. Edunvalvonta ja varhainen puuttuminen
turvattomien ja syrjäytyneiden lasten tilanteeseen vaativat
voimavaroja, vain eräitä ongelmia mainitakseni.
Kertomuksen alussa olevassa puheenvuorossani olen ottanut esille
perus- ja ihmisoikeusloukkausten hyvityksen. Mielestäni
tällaiset loukkaukset tulee mahdollisuuksien mukaan estää,
mutta jos niitä tapahtuu, ne tulee selvittää ja niiden
seuraamukset hyvittää. Eräs tällainen
keino olisi rahallinen hyvittäminen, ja tätä mahdollisuutta
puheenvuorossani pohdin. Nykyinen järjestelmä ei
mielestäni tarjoa tehokasta ja kattavaa oikeussuojaa
hyvityksen muodossa. Jos kansallisesti ei ole mahdollisuutta
tällaiseen hyvittämiseen, sitä on haettava
kansainvälisillä foorumeilla. Se ei voi olla kenenkään
etu.
Apulaisoikeusasiamies Petri Jääskeläinen kiinnittää puheenvuorossaan
huomiota edunvalvonnan ongelmiin. Hän toteaa, että edunvalvonnan
suurin ongelma on päämiesten suuri määrä edunvalvojaa
kohden. Päämiehen eduista huolehtiminen jää siksi
käytännössä vähäisemmäksi kuin
laki edellyttää. Jääskeläinen
on esittänyt sisäasiain- ja oikeusministeriölle
harkittavaksi, pitäisikö yleisten edunvalvojien
määrästä suhteessa heidän
päämiehiinsä säätää lailla
tai muuten turvata lain vaatimat riittävät palvelut.
Hän on myös ottanut edunvalvonnan entistä tiiviimpään seurantaansa.
Apulaisoikeusasiamies Jukka Lindstedt puolestaan kiinnittää puheenvuorossaan
huomiota siihen, että on syytä seurata viranomaisvaltuuksien
laajentamisen vaikutuksia perus- ja ihmisoikeuksiin. Hän
toteaa kriminaalipolitiikan Suomessa kiristyneen ja kansalaisten
huolen turvallisuudesta kasvaneen. Kansainvälistymisen
vuoksi onkin kiinnitettävä huomiota sellaisiinkin
rikoksiin, joita Suomessa ei ole esiintynyt, kuten terrorismiin.
Terrorisminvastaisilla toimilla on kuitenkin helposti vaikutuksia
perus- ja ihmisoikeuksiin ja oikeusturvaan. Hänen mielestään Suomessa
toimet ovat kuitenkin olleet tässä suhteessa maltillisia.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hyvin tärkeää,
että eduskunnan oikeusasiamies antaa selvityksiä.
Nyt on ilahduttavaa, että tässä on kulunut
vain puoli vuotta ja saadaan tämä. Tämä on
hyvin mielenkiintoinen kirja, ja kansanedustajien pitäisi
laajastikin miettiä, mitä meidän päätöksistämme
seuraa tavalliselle kansalaiselle ja mitä lait ja muut
aiheuttavat käytännössä. Täällä on
paljon käytännön esimerkkejä asioista, joihin
kansalaiset ja usein heikompiosaiset ja vaikeuksissa olevat ihmiset
törmäävät, ja yleensä oikeusturva
on oikeusvaltion tärkeä periaate.
Kun katsotaan kanteluiden määriä ja
tehtyjä ratkaisuja, niin siitä voi vetää monen
näköisiäkin johtopäätöksiä.
Toisaalta voi olla niin, että kansalaiset ovat tulleet
tietoisiksi omista oikeuksistaan. Sehän on hyvä asia,
koska silloin voidaan katsoa, että oikeusturva-asiat toimivat
tai ihmiset uskovat, että valituksella ja kanteluilla on merkitystä ja
voidaan vaikuttaa tilanteeseen ja oikaista epäoikeudenmukaisuuksia
ja vääryyksiä.
Toisaalta tietysti voi ajatella, voisiko
kanteluita olla vieläkin enemmän.
Tähän johtopäätökseen
tulen taas siitä, että suhteellisen pieni osuus
on johtanut toimenpiteisiin. Aivan kuten oikeusasiamies Paunio sanoi,
ratkaistavia asioita on ollut noin 3 000, mutta erinäköisiin
toimenpiteisiin niistä johti 471 kappaletta eli noin 15
prosenttia. Kuitenkin varmaan ihminen, joka hakee oikeutta valituksella
tai kantelulla, ajattelee olevansa oikeassa. Tässä kun
nämä ikään kuin ovat aiheettomia
tai ei tutkita tai ei ole ollut syytä epäillä,
että virhe on tapahtunut, niin tietysti sekin kannattaa
koettaa mitata ja ajatella, onko se nyt toisaalta hyvä asia;
voisi ajatella, että hallinto on toiminut, virhettä ei
ole tapahtunut. Toisaalta ajatellaan, että mitään
seuraamusvaikutuksia, siis todellisia, ei ole. Tietenkin joku voi
ottaa nuhtelun tai huomautuksen pahanakin näpäytyksenä,
mutta kyllä se , joka hakee oikaisua kantelulla tai valituksella,
ajattelee, että hänelle jotain tästä korvattaisiin
tai päätös itsessään
muuttuisi eikä että pelkästään
viranomainen saa jonkinnäköisen huomautuksen.
Arvoisa herra puhemies! Käytäntö on
paras esimerkki, käytännön kautta pääsemme
kansalaisia lähelle. Otan täällä muutaman
yksittäisen tapauksen, jotka ovat hyvin avartavia ja näköaloja luovia,
mistä ihmiset ovat valittaneet.
Ensimmäinen on tämä autovero ja tullin
kantamat verot. Täällä on seikkaperäinen
ja varsin kansantajuinen selvitys siitä, mitkä olivat
odotukset, kun Suomi meni Euroopan unioniin. Puhuttiin, että autovero
laskee, monien palvelujen hinnat laskevat. Vaikka on tehty selvä päätös autoverolain
muuttamisesta helmikuussa 2003 ja vaikka toukokuussa 2003 on astunut
voimaan laki, jossa tämä EY:n ennakkoratkaisu
on otettu huomioon, niin näitä asioita kieppuu
täällä vielä 2005. Eli tuntuu
siltä, että jos EY:stä tai EU:sta joskus
olisi tavalliselle kansalaiselle ja veronmaksajalle hyötyä,
niin sitten erinäköisillä keplottelutoimilla
hyöty pyritään mitätöimään.
Täällä on aivan oikein mainittu,
että tässä on todella kohtuuttomia käsittelyaikoja.
Autoveron muutoksenhakuaikojen keskimäärä on
kaksi vuotta ja vaihteluväli kahdesta neljään
vuotta. Ei tämä voi olla missään
suhteessa kohtuullista, mutta on hyvä, että tähän
on nyt kiinnitetty huomiota. Nyt täytyisi vaan tulla sanktioita
tai muutoksia tai näiden ihmisten, joiden etua ja oikeutta on
loukattu, tulisi saada tässä oikeutta.
Sitten kunnallishallinnon perusteista. Sehän on tietysti
tosiasia, että valtuustot on valittu tekemään
poliittista harkintaa edellyttävät päätökset ja
valittaa voi vain laittomista päätöksistä.
Tämä on tietysti aivan oikein. Sen takia nyt,
kun kunta- ja palvelurakennetta uudistetaan, kannattaa todella tarkasti
miettiä näitä pykäliä,
mikä sitten tässä tulee, kun yksiköt
suurenevat ja tulee erinäköisiä malleja,
mikä on sitten tarkoituksenmukaista ja mikä taas
on sitten sitä poliittista harkintaa. Pääsääntöisestihän
kansalaisilla on sellaiset päättäjät
kuin he ovat itse valinneet ja ansainneet niin eduskunnassa kuin
kunnanvaltuustoissakin.
Sitten, arvoisa herra puhemies, yksi lempiasiani eli kielilaki.
Sehän nyt meille on tullut jäädäkseen
ja ainakin siksi asti, kunnes nämä ylilyönnit
voidaan korjata. Täällä nyt on alastomimmillaan
tämä karkea esimerkki siitä, miten voidaan
tehdä, kun oikein hölmöilemään
lähdetään: Kun Vähäkyrö-niminen
paikka oli merkitty ainoastaan suomeksi Vaasan tiepiirin Vassorissa, Mustasaaren
kunnassa, sijainneessa liikenneopasteessa, niin tästä on
nyt joku sitten valittanut, että sen pitää olla
myös ruotsin kielellä. Mikähän
se Vähäkyrö on ruotsiksi? Olisikohan
se Vähäkyrö? Eli tämä on
aivan samanlainen asia kuin se, että kun metroasema Helsingissä on
Kaisaniemi, niin se on ruotsiksi j:llä, Kajsaniemi. Eihän
tämmöisessä ole mitään
järkeä, eli pitäisi kohtuutta noudattaa.
No, onneksi tämä apulaisoikeusasiamiehen ratkaisu
tässä on kansalaisten perusjärkeä turvaava,
ettei tällaiseen ole mitään aihetta,
että tästä nyt sitten pitäisi
joku häränsavuille nostaa.
Arvoisa puhemies! Vielä yksi käytännön
esimerkki sivulta 252: liikkumaesteen aiheuttanut hissin peruskorjaus.
Tämä on minun mielestäni yksi todella
hyvä käytännön esimerkki siitä,
miten usein vaikeassa asemassa oleva ihminen voi joutua kärsimään.
Tässä on tapaus, että asunto-osakeyhtiöön
on tehty hissin peruskorjaus ja sen jälkeen hissikoko on
pienentynyt ja kantelija ei enää pyörätuoliaan
käyttäen mahtunut tähän hissiin.
Kyllä meidän tällaisia asioita pitää pystyä hoitamaan
niin, ettei näihin hankita oikeutta kantelemalla ja valittamalla.
Pitää pystyä hoitamaan nämä vaikeassa
asemassa olevien ihmisten asiat niin. Siinä pitäisi
olla joku sanktio ja joku pykälä; jatkossa tällaista
ei voi päästää tapahtumaan.
Eli kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, vaikka sinänsä suhtaudun
hieman varauksellisesti siihen, onko Suomen laillisuusvalvonnan
tila niin hyvä kuin yleisesti luullaan — ainakin
minuun ottaa kymmeniä ihmisiä vuosittain yhteyttä asioissa,
joissa he katsovat, että he eivät ole saaneet
oikeutta, he eivät ole tulleet kuulluiksi ja oikeudenmukaisesti
kohdelluiksi, ja tämä ongelma on sellaiselle ihmiselle
henkilökohtaisena aina sataprosenttinen — ymmärrän,
että maata on lailla hallittava ja päätösten
pitää perustua lakeihin. Mutta meidän
pitää tässä eduskunnassa tehdä sellaisia
lakeja, joita sitten voidaan soveltaa tuolla, kun ihmiset ovat tämän
lainkäytön kohteena, niin, että oikeus
ja kohtuus tapahtuu, että tällaiset esimerkit,
joita nyt tämänkin kertomuksen kautta muun muassa
pyörätuolipotilaitten tai muiden ihmisten kohdalla
tulee eteen, pystytään jatkossa välttämään
ja että jos tämmöinen virhe tapahtuu,
niin ei siinä vaan todeta, että virhe on tapahtunut,
vaan että tämä asianomainen ihminen saa
myös oikeutta.
Toivoisi, että tässä käytäisiin
vilkas keskustelu ihmisten oikeusturvasta, mutta näyttää olevan niin,
että suurin osa kiirehtii muihin rientoihin. Mutta tämä olisi
joka tapauksessa hyvin tärkeää, ja toivon,
että tämä kirja kuluu kansanedustajien käsissä,
että me kaikki ymmärtäisimme, mitä meidän
päätöksistämme seuraa ja kuinka
niistä ihmiset sitten valittavat.
Ed. Johannes Koskinen merkitään
läsnä olevaksi.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olisin halunnut tässä yhteydessä lyhyesti kiinnittää huomiota
vain yhteen näkökulmaan. Oikeusasiamiehen toiminnassa
ja tässä kertomuksessakin on hyvin paljon esimerkkejä tilanteista,
joissa Oikeusasiamiehen toimisto joutuu arvioimaan rikoksista epäiltyjen,
syytettyjen, tuomittujen, vankien ja muiden vastaavassa tilanteessa
olevien ihmisoikeuksien ja laillisten oikeuksien ja oikeusturvan
toteutumista. Tämä on tietysti ihan luonnollista,
ja voi sanoa, että hyvin laajastikin, kun puhutaan oikeusturvaongelmista,
puhutaan ihmisoikeuskysymyksistä, niin yleensä on
hyvin paljon esillä nimenomaan epäiltyjen tai syytettyjen tai vangittujen
tai tuomittujen kohtelu ja heidän oikeusturvansa takaaminen
kaikissa tilanteissa.
Tältä kannalta katsoen väittämättä sinänsä, että nämä asiat
olisivat mitenkään vastakkain, on mielestäni
erittäin hyvä, että oikeusasiamiehen kertomuksessa
ja toiminnassa on noussut esille myös tapauksia, joissa
on ollut kyse nimenomaan rikoksen uhrin oikeusturvan toteutumisesta.
Täällä sivulla 55 kerrotaan eräistä näihin liittyvistä tilanteista.
Haluaisin vaan omalta osaltani lähettää oikeusasiamiehelle
ja hänen kauttaan toimistolle terveiset siitä,
että toivoisin rikoksen uhrin asemaan oikeusturvanäkökulmasta
kiinnitettävän myös asianmukaista huomiota.
Käytännössä usein tilanteissa
on kyse siitä, että rikoksentekijällä tai
syytetyllä on paljon paremmat edellytykset esimerkiksi
yhteiskunnan turvaamaan oikeusapuun kuin rikoksen uhrilla, vaikka
rikoksen uhrin tosiasiallinen asema ei välttämättä ole
yhtään sen vahvempi omien oikeuksiensa puolustamisessa
siinä tilanteessa.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Minä pidän arvokkaana sitä,
että meillä on eduskunnan oikeusasiamiehen kertomus
täällä täysistunnossa käsittelyssä.
Tämä Ruotsista jo vuosisata sitten levinnyt ombudsman-järjestelmä on Pohjoismaiden
kautta ja itse asiassa myös Suomen kautta leviämässä myöskin
maailmalle. Tämä on arvokas tapa mahdollistaa
kansalaisille oikeusturvaa tilanteessa, jossa joko hallintoratkaisut
tilanteessa tai toisessa eivät selkeästi ole lain
mukaisia tai jossa joka tapauksessa on tulkinnallisuutta. Tässä suhteessa
kansalaisten oikeusturvan kannalta on aivan erinomaista, että meillä tämä järjestelmä
on
olemassa.
Minä vähän hämmästelin
ed. Soinin puheenvuoroa, kun hän kävi tätä oikeusasiamiehen
kertomusta lävitse ikään kuin moitelistana
suomalaisista hallintokäytännön ongelmista.
Minulle päinvastoin tuo oikeusasiamiehen kertomus on asiakirja,
joka kertoo sen, että me voimme avoimesti käsitellä näitä asioita
ja me olemme myös instituutio, joka käsittelee
näitä asioita ja luo oikeusturvalle pohjaa. Minusta
oikeusasiamiehen kertomus ei ollut moitelista, vaan nimenomaan lista,
joka kertoo meidän hallintokäytäntömme
erinomaisuudesta tässä suhteessa.
Jos puhemies vielä sallii, niin minä haluaisin myös
henkilökohtaisesti kiittää oikeusasiamiehen
toimistoa kansanedustajana, koska kovin monta kertaa on tilanne
samanlainen kuin mihin ed. Soini tässä viittasi,
että kansalaiset ottavat meihin yhteyttä. Heillä on
ongelmallinen tilanne joko paikallisviranomaisen tai valtakunnallisen viranomaisen
suhteen. Ja kyllähän se kansanedustajalle on valtava
helpotus, valtava helpotus, että me voimme monissa tilanteissa
sanoa, että kääntykää eduskunnan
oikeusasiamiehen puoleen, annamme yhteystiedot, ja tätä kautta useimmissa
tapauksissa on myöskin saatu sitä tietoa ja apua,
mitä kansalaiset ovat kaivanneet. Tässä suhteessa
haluan kansanedustajana kiittää tehdystä työstä koko
oikeusasiamiehen toimistoa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että kansanedustajat
saavat eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksen vuosittain. Meillä on
nyt tarkasteltavana vuosikertomus menneeltä vuodelta. On
erittäin hyvä, että eduskunnan oikeusasiamiehen
toimesta tehdään erilaista hallinnon tarkastelua
aivan paikan päällä. Tämä on
todella hyvä käytäntö. Suomalaiseen
valtioon kuuluu hyvä oikeus, aina parempi oikeus ja oikeuden
noudattaminen kaikilla tasoilla. Tämä on erinomaisen
hyvä asia ja siitä kiitos.
Meihin kansanedustajiin todella otetaan enemmän taikka
vähemmän yhteyttä oikeusturvaksi koettelevissa
asioissa. Allekirjoittanutkin tuntuu päivittäin
saavan useita yhteydenottoja. Toisaalta ne ovat hyvin vaikeasti
selvitettäviä. Siinä suhteessa on hyvä,
että meillä on oikeusasiamiehen virasto, joka
pystyy hoitamaan ja voi hoitaa asioita. Mutta kaikesta huolimatta
kansalaiset kokevat, että he eivät saa sillä tavalla
oikeutta kuin he haluaisivat.
On aivan selvä, että järjestäytyneessä yhteiskunnassa
me toimimme lakien mukaan, mutta olisi toivottavaa saada parannetuksi
tilannetta niin, että ihmisillä olisi mahdollisimman
hyvä tyytyväisyys lakeja kohtaan, saamaansa oikeutta kohtaan.
Lakejahan voidaan muuttaa, sitä varten on eduskunta, mutta
oikeutta kohtaan tulisi olla mahdollisimman hyvä tyytyväisyys.
Toivoisinkin, että jollakin tavalla saataisiin selvitettyä mahdollisimman
kansantajuisesti ne kysymykset, joissa kansalaiset ottavat yhteyttä meihin
ja arvatenkin oikeusasiamiehen virastoon ja siellä oleviin
henkilöihin.
Näkisin, että joittenkin kipukohtien purkaminen
saattaisi helpottaa, jos ne ovat purettavissa. Voihan olla, että aina
tätä ei ole tehtävissä, mutta toivoisin,
että näin voitaisiin tehdä, ja toivoisin, että ongelman
taustalla voitaisiin nähdä myöskin se
itse ongelma eikä vain hallinnollinen lainmukaisuus. Tämäkin
on tietysti vaikea kysymys käytännössä toteuttaa,
mutta näitä toivomuksia esitän, koska
kansalaiset haluavat kääntyä meidän
puoleemme. Osa kääntymisistä on aivan
selvästi aiheettomia, mutta siellä saattaa olla
ja varmasti on asioita, jotka ovat aiheellisiakin. Sen vuoksi toivon,
että ihmiset voisivat saada hyvää oikeutta.
On hyvä, että myös yleensä kiinnitetään
kansalaisoikeuksien ja turvallisuusnormien toteutumiseen huomiota.
Eräs kysymys on nyt ajankohtainen, kun Hankasalmella nuori
naishenkilö joutui karhun raatelemaksi. Kysymys siitä,
kuinka paljon Suomessa on petoja, on eräs tällainen
turvallisuuteen liittyvä kysymys. Olen aiemman oikeusasiamiehen
kanssa tätä pohtinut, ja hän sanoi, että kyllä ihmisen
oikeuden turvallisuuteen pitää olla ensisijainen.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin ed. Soini sanoi, tämä eduskunnan
oikeusasiamiehen kirja tulee jokaisen kansanedustajan lukea ja sisällöltään
omaksua. Mielestäni siinä on kyllä hyvä neuvo,
mutta olisin kyllä lisäämässä siihen
neuvoon, että siitä pitää vielä suorittaa
tämmöinen peruskuulustelu jossakin julkisessa
paikassa, onko tämä tieto omaksuttu ja nähty.
Niin kuin tässä aikaisemmat puhujat ovat todenneet,
on erinomaisen hyvä asia, että Suomessa on tällainen
järjestelmä, missä kansalaisella on oikeusturvan
selvittämisen kannalta paikka, mihin hän voi huolineen
kääntyä ja missä selvitellään,
onko viranomainen ja virkamies ollut oikealla asialla ja tehnyt
oikeita päätöksiä. Mutta kyllä täältä joitakin
omituisuuksia löytyy esille, ja ymmärrän
erinomaisen hyvin, että oikeusasiamiehen pitää tehdä päätös
ja antaa lausunto ja ratkaisu sillä perusteella kuin säädökset
ovat olemassa. Mutta hakisin tänne tietenkin vähän
tämmöistä maalaisjärjenkin mahdollisuutta
ja sen järjen käyttömahdollisuutta, kun
esimerkkinä otan täältä nyt
pari asiaa, joista toinen on perustellumpi ja toinen vähemmän
perusteltu, ja sen jälkeen keskityn yleiseen puheenvuorooni
tässä aiheessa.
Täällä kohdassa sivulla 76 todetaan
televalvonnasta kadonneen henkilön etsimiseksi jne. Poliisi
on tehnyt päätöksen 14-vuotiaitten tyttöjen
katoamisesta ja matkapuhelinpaikantamisen perusteella selvittänyt,
missä tyttäret ovat jne., miten tämä homma
on tapahtunut. Ymmärrän niin, että ilmeisesti
tapaus on saatu ratkaistua, mutta oikeuden lupa
tähän on hankittu vasta päivien jälkeen,
ja niin oikeusasiamies kiinnittää huomiota siihen,
että olisi tullut lainsäätäjän edellyttämällä tavalla
hakea lupa 24 tunnin kuluessa jne. Kyllä tässä aiheessa
näkisin, että kun näin kirjoitetaan,
niin joku pienisieluinen virkamies ja hänen esimiehensä saattavat
kovastikin närkästyä ja pahoittaa mielensä,
että tämmöinen huomautus on täältä ikään
kuin tullut, mutta ehkä siinäkin tapauksessa on
toteutettu tätä asiaa järkiperusteella.
Toivoisin, että oikeusasiamiehellä olisi myöskin
mahdollisuus tavalla taikka toisella viestittää sitä,
ovatko säädökset ja lainsäädäntö ajan
tasalla ja olisiko siinä jotain korjaamista ja onko pienen
ihmisen mahdollisuus myöskin tämän järjen
käytön perusteella paremmin huomioon otettavissa,
vaikka vastoin määräyksiä, jos
on jo ikään kuin tehtykin.
Sitten toinen läheinen asia, mikä syntyy täältä,
on maa- ja metsätalous. Nyt Suomi elää tässä Euroopan
unionin byrokratiassa, missä kaikki tulee sieltä unionista
niin, että tämä viljelijä, yksittäinen
orpo maantallaaja, isomman taikka pienemmän tilan haltija,
pankin orja useimmiten (Ed. Soini: Brysselin orja!) — no,
Brysselin kautta — pankin orja vielä sillä lailla,
että omaisuuskin on sinne Brysseliin menossa, taikka niiden
toimenpiteitten ansiosta on tavallaan Brysselin virkamiesten valvonnan
alla ja mielivallan alla, jos näin voisi sanoa. Ymmärrän
erinomaisen hyvin, että oikeusasiamiehellä ei
ole mahdollisuutta vaikuttaa näihin Brysselin päätöksiin, mutta
ei se huonompi olisi, vaikka sitä henkistä tukea
voisi sitä kautta löytääkin.
Mutta löysin täältä yhden
kohdan, missä apulaisoikeusasiamies katsoo yksityistietoimitusta koskevassa
asiassa, että "toimitusinsinöörin ei olisi
tullut keskeyttää toimituskokousta tiekunnan perustavan
kokouksen pitämistä varten, ennen kuin tieyksiköt
oli määrätty". Näin tämä lainaus
päättyy. Voisi todeta, että kun ensimmäisen kerran
luin, ajattelin, että samapa tämä nyt,
oli pidetty tai keskeytetty ennen taikka jälkeen, mutta luulen,
että eduskunnassa kaikilla ei ole oikein tietoa, mikä se
kokonaisuus tässä aiheessa on olemassa. Sen osalta
on merkitystä tietenkin sillä, miten nämä yksiköt
on määrätty ja paljonko se rasitus kohdistuu,
kun äänestys tapahtuu yksikköperusteella
eikä mies ja ääni -periaatteella.
Jos luodaan kuvitteellinen kuvitelma, sellainen, että minulla
on tiekunnassa viisi yksikköä, ed. Soinilla kaksi
ja ed. Zyskowiczilla yksi, ja silloin kun toimitus on keskeytetty
niin, että mies ja ääni -perusteella
sitä ratkaistaan, niin silloinhan tietenkin ed. Soini ja
ed. Zyskowicz äänestävät ja nauravat
minut sieltä ulos. Mutta sen jälkeen, kun yksiköt
on jaettu, niin sitten minä yksin voisin kuitenkin päättää,
mitä mieltä siitä tien tarpeellisuudesta
olen, ja teidän tulisi yhtyä siihen enemmistön
päätökseen, mikä olisi taas
minun mielipiteeni. Näin katsottuna kyllä oikeusasiamies
on menetellyt erinomaisen hyvin tässä ratkaisussaan
tehdessään semmoisen järjen mukaisen
päätöksen, että ei olisi tullut
keskeyttää ennen kuin yksiköt on jaettu,
ja sillä lailla tämä toimitusinsinööri
on ehkä ollut tavallaan kokematon. Mutta sen käsityksen
mukaan, mikä näistä toimitusinsinööreistä on
olemassa, hehän pyrkivät hyvään
ja tarkoituksenmukaiseen ratkaisuun. Tämä on ehkä mahdollistanut
sen, että tämä tie- ja rakentamispäätös,
korjauspäätös, on syntynyt sillä perusteella
niin kuin insinööri on sen halunnutkin.
Herra puhemies! Pidän erinomaisen hyvänä tätä kertomusta,
erinomaisen hyvänä sitä käsittelyä ja
myöskin sitä käsittelyä, että se
tapahtuu tällä lailla helatorstaiaattona, jolloin
voimme, miten sanoisin, vapaasti puhua, koska ei täällä liioilla
puheenvuoroilla olla tätä keskustelua häiritsemässä.
Minä luulen, että vaikka ed. Oinonen poistuikin,
niin me ed. Soinin kanssa saamme vielä toisetkin puheenvuorot
tässä tänään.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Minäkin haluan kiittää oikeusasiamiehen
toimintakertomusta siitä kokonaisuudesta, kattavuudesta ja
asioihin tarttuvuudesta. Sieltä saa todella hyvän
kuvan siitä, miten asioita on tarkastettu ja minkälaisia
asioita on tarkastettu ja mitä on noussut.
Ensimmäisessä puheenvuorossaan oikeusasiamies
Paunio nostaa myös kysymyksen siitä, pitäisikö perusoikeusloukkaukset
hyvittää, eli kun erilaisia loukkauksia tapahtuu
ja ihmiset kokevat, että heidän ihmisoikeutensa
eivät toteudu, ja tekevät kanteluita ja kysymyksiä,
niihin tulee suhtautua vakavasti ja mahdollisesti viedä sillä tavalla
loppuun saakka, että ihminen voi kokea, että sai
hyvityksen, joka myös tyydyttää, tai
hän kokee oikeudenmukaisuutta. Kiitos teille, että olette
tämän nostanut ja vielä siinä viimeisessä kappaleessa
sen, että asiaa voi viedä eteenpäin ja oikeusasiamiehellä olisi
mahdollisuus tehdä mahdollisesti suosituksia ja esityksiä perusoikeusloukkauksien
hyvittämiseksi.
Jäämme odottamaan tämän prosessin
etenemistä. Tätähän todella
toivoisi, kun erilaisia asioita on, että niissä tapahtuu
vielä tarkentumista.
Toisesta asiasta haluan todella antaa kiitokset näissä asioissa,
mitä meillä on sosiaalihuollossa, koska tässä sosiaaliturvan
asiat nousevat hyvin vahvasti esille. Kun psykiatrisissa sairaaloissa
on ylikuormitusta, olette puuttunut tähän. Todella toivoisi,
että eri laitoksissa ja sairaaloissa tämä nyt
otettaisiin vakavasti, että laatuun kiinnitettäisiin
huomiota. Vaikka kaikkia ei voidakaan tarkastaa, olette näitten
tapausten kohdalla ne hyvin nostanut esille.
Vielä lopuksi tämä omaishoidon tukeen
liittyvä kannanotto, minkä olette esittänyt
siihen kysymykseen, mikä täällä on
noussut asiakkaan nostaessa esiin, miten hänen omaishoidon
tuen hakemustaan on käsitelty: kiitos siitä.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, värderade justitieombudsman!
Det verkar som om vi nästan skulle föra en europeisk
diskussion, så mycket tackar vi justitieombudsmannen för
hennes insats. Om det tillåts att säga så är
det ju så som man brukar prata i Europaparlamentet, man tackar
den ena och tackar den andra, men här har vi orsak. (Ed.
Zyskowicz: Här har vi orsak!) — Jag brukar alltid
tacka bara när det finns orsak, också i Europaparlamentet.
Jag tycker det är särskilt glädjande
att med ett visst perspektiv kunna följa med hur också en
del konkreta påpekanden har lett till ändringar
i lagstiftningen.
Kiinnitän huomiota siihen, että muun muassa kannanottonne,
mikä koski verohallinnon maksullisia puhelinlinjoja, on
johtanut kansalaisten kannalta selkeään parannukseen.
Maksukäytäntöä on muutettu ja
kohtuuttomuuksia poistettu. Samalla lailla voimme aika nopeasti,
uskon, nähdä tuloksia lastensuojelun erilliskertomuksesta, joka
nyt on valiokunnissa käsittelyssä.
Det är också ytterst viktigt att vi har fått
den särskilda berättelsen som vi diskuterade för
en tid sedan, och som jag är helt övertygad om
att kommer att leda till resultat.
Vidare kan vi konstatera att de avsnitt som jag som ledamot
av lagutskottet fäster mycken uppmärksamhet vid är
också de samlade uppgifterna om klagomål mot Finland
i Europeiska människorättsdomstolen, att de finns
samlade så här konsekvent och att man kan ta del
av dem.Jag har själv alldeles för några
veckor sedan noterat ett nytt avgörande där man
kunde konstatera att fadern i ett fall hade berövats sin
rätt till faderskapet genom den utdragna processen i ett
vårdnadsmål här i Finland.
Valitettavasti muutama viikko sitten Euroopan ihmisoikeustuomioistuimella
oli syytä taas puuttua yhteen asiaan, jossa tavallaan pitkä menettely,
pitkäksi venynyt huoltajuuskiista, oli todellisuudessa
johtanut siihen, että isä menetti lapsensa tai
lapset menettivät isänsä. Joskus sitä ratkaisua
täällä Suomessa on mainostettu edistyksellisenä.
Itse tiedän sitä seuranneena, että tässä käytettiin
hyväksi meidän lainsäädäntömme
aukkoja, joiden avulla se osapuoli näissä kiistoissa,
joka ei halua tehdä yhteistyötä, voi
saada siitä palkinnon ja voi manipuloida lapsia.
En tiedä, millä tavalla tässä yhteydessä perhettä enää voidaan
kompensoida, koska on kulunut jo niin monta vuotta, mutta se herätti
aikoinaan kyllä, itse käsittely, myöskin
suurta hämmennystä, koska se oli semmoinen eurooppalainen
tapaus ja vanhemmat olivat eri Euroopan maista. Mutta toivon mukaan
me otamme siitäkin oppia.
Jag vet inte riktigt, ledamot Soini, om vi läser samma
berättelse, och jag tror inte heller att vi gör
det. Jag läser den svenska versionen av justitieombudsmannens
berättelse och eftersom jag i förrgår
kom körande förbi just nämnda ort i Korshom
i Vassor, en ytterst vacker fjärd i Korsholms kommun, så noterade
jag med tillfredsställelse att biträdande justitieombudsmannen
har sagt att vägförvaltningens förfarande
inte har varit korrekt. Jag tycker att det är bra att man
går in för att konstatera att bägge språkgruppernas
trivsel är lika viktig.
Jag tror inte att skyltar kostar särskilt mycket och
jag vill upplysa er om att Vähäkyrö heter Lillkyro
på svenska och det är den version som alltid har
brukats i min familj när vi pratar om de stora Lillkyroskogarna
som man skall akta sig för för där börjar
man också väldigt lätt må illa
i bussen om det är en krånglig färd.
Jag tackar biträdande justitieombudsmannen för
det här ställningstagandet och det är
väldigt bra att vi har en princip som är annorlunda än
till exempel den i Belgien så att det på våra
vägskyltar ganska tydligt står till
exempel Kimito, Kemiö, så att man vet var man
skall ta av när man kommer från motorvägen
Helsingfors—Åbo.
Vidare har vi också kunnat notera att nya biträdande
justitieombudsmannen Jukka Lindstedt har deltagit i beredningen
av den här berättelsen för första
gången och jag vill tacka för att han kanske som
en av de första har lyft fram vilken betydelse lagstiftningen
om terroristbekämpning har för den europeiska
rättstraditionen.
Tässä on syytä kiinnittää huomiota
siihen, mitä terrorismilainsäädäntö merkitsee
Euroopassa. Olemme voineet todeta, että erilaiset tutkintaelimet
yhteisissä parlamentaarisissa kokouksissa ovat tulleet
siihen tulokseen, että noin 30—40 eurooppalaista
on tiettävästi viety Euroopasta USA:han joko vankeuteen
tai kuulustelua tai mitä tahansa oikeudellisia tai oikeudettomia
toimenpiteitä varten. Tästä keskustellaan
aivan liian vähän ja kaikesta siitä,
mihin se tulee johtamaan tulevaisuudessa. Todellakin Suomessa voisimme
keskustella koko tästä ongelmatiikasta muun muassa
niin kuin apulaisoikeusasiamies on ottanut esiin Guantanamon tilanteet.
Till slut vill också jag bara konstatera att justitieombudsmannasystemet är
en alldeles utmärkt institution som vi har fått,
och vi skall vara tacksamma över att våra rättsregler
kom från väster och icke från öster.
Skulle de ha kommit enbart från öster tror jag
inte att vi skulle ha haft den här goda institutionen.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Oikeusasiamiehen kertomus on taas tullut
meille luettavaksi. Kolme keskeistä asiaryhmää,
jotka aiheuttavat kanteluita, ovat sosiaaliturva, poliisi ja terveydenhuolto. Kaiken
kaikkiaan kymmenen kärjessä ovat,
jatkaen tästä: tuomioistuimet, vankeinhoito, työhallinto, kunnallisasiat, verotus,
ulosotto ja opetus. Vasta yhdentenätoista tulee sitten
ympäristö. Eli nämä asiat puhuttavat
eniten.
Aika yllättävää on, että esimerkiksi
vanhustenhuollosta ei täällä ole lainkaan.
Ainakin kun äsken sain tämän kirjan käteeni
ja katsoin sitä, siihen ei ollut laisinkaan kannanottoja,
vaikka tiedän, että vanhustenhoitoketjussa samoin
kuin sairaanhoitoketjussa on valitettavasti ongelmia. Jo tänäänkin
sain sellaista palautetta tuolta puhelimitse. Mutta onneksi oikeusasiamies
on ollut itse aloitteellinen ja esimerkiksi lasten asioissa ollut
oma-aloitteinen. Ehkä vanhustenhoitoketju tai sairaanhoitoketju
olisi sitten seuraavan aloitteellisuusaktiviteetin mahdollinen hyvä kohde.
Ainakin Puolustusvoimissa oikeusasiamiehen käyntiä varuskunnissa
on aina odotettu, kuka sitä on jännittänyt,
kuka pelännyt ja kuka odottanut, että saa asiansa
kuntoon. Joka tapauksessa pidän sitä hyvänä,
että tällainen käytäntö on.
Mielenkiintoista on sivulla 67 huomata se, että on
puututtu jopa virkamiesten käytökseen. Puhemieskin
on täällä meidän kansanedustajien
käytökseen puuttunut, niin että on erikoista,
että sekin asia on täällä pitänyt
erikseen ottaa kertomukseen, että ihmisten on käyttäydyttävä kunnolla
ja asianmukaisesti.
Valtiovarain hallinto- ja tarkastusjaoston jäsenenä en
voi olla puuttumatta vankeinhoidon tilaan, jossa haluan vain lyhyesti
kiinnittää huomiota siihen, että henkilöstön
ja vankien suhdeluku vankeinhoitolaitoksessa oli vuonna 2001 0,87
ja vuonna 2004 se oli 0,72. Tämän suhdeluvun tulisi
olla vähintään 0,8. Tämä tarvitaan
vankilaturvallisuuden takaamiseksi ja jotta vankilatoiminnot voidaan
ylläpitää hyväksyttävästi.
Pitää pitää myös huoli
siitä, että vangit voivat käydä töissä.
Tämänhetkisen tilanteen mukaan, mitä olemme
ministeriltä saaneet kuulla, vangit eivät esimerkiksi
pääse töihin. Toisaalta sitten kuitenkin
turvataan jopa ruotsinkielinen vankilapalvelu. Mielestäni
tämä on aika erikoista.
Kansaneläkelaitoskaan ei ole jäänyt
ilman kanteluita. Täällä on kohta, jossa
Kansaneläkelaitos on todennut, että ei voida edellyttää,
että jokaisen toimihenkilön, siis Kansaneläkelaitoksen
toimihenkilön, tulee olla perillä ulosmittauksen
säädöksistä. Tämä on
mielestäni aivan oikein. Kaiken kaikkiaan Kansaneläkelaitoksen henkilökunnalla
on kohtuuton tilanne, koska he joutuvat tulkitsemaan yli 150:tä säädöstä ja hallitsemaan
ne kaikki. Varsinkin kesäaikana, jolloin joutuu ehkä olemaan
pienessä yksikössä yksin päätöksiä tekemässä,
tämä on hankala tilanne. Ihme, että valituksia
ei ole Kansaneläkelaitoksen kohdalla huomattavasti enemmän.
Totta kai sähköinen asioiden käsittely
helpottaa tilannetta ja se, että näitä Kansaneläkelaitoksen asioiden
ratkaisuja keskitetään suuriin keskuksiin.
Lisäksi puuttuisin samaan, mihinkä ed. Soini, autoveron
käsittelyyn. Se on saanut kyllä aika lailla huomiota
osakseen, mutta kun ed. Soini sanoi, että on
kestänyt kauan käsitellä autoveroasioita,
on myös muita asioita, ja täytyy todeta, että kyllä ihmiset
ottavat varmasti meihin kaikkiin kansanedustajiin yhteyttä ja
voimme ohjata heitä sitten eteenpäin, että tämä asia
kuuluu oikeusasiamiehelle. Mutta täytyy myös myöntää,
että allekirjoittaneeseen on otettu yhteyttä siksi,
että oikeusasiamieheltä ei ole tullut ratkaisua
kanteluun, ja tämä ei suinkaan ole syytös,
vaan tiedän, että siellä on myös
resurssipulaa. Toivon, että oikeusasiamiehelle kohdennetaan
myös riittävät resurssit hoitaa ne asiat,
jotka oikeusasiamiehen toimisto haluaa tehdä ja hoitaa,
mutta ei kykene kohtuullisessa ajassa toimimaan, koska on resurssipula.
Kaikkeen lopuksi haluan vielä sanoa tästä, mistä ed.
Soini myös jo puhui aikaisemmin, esteettömästä liikkumisesta.
Esteetön liikkuminen ja esteetön rakentaminen
on kaikille meille eduksi. Tiedämme, että väkemme
Suomessa vanhenee nopeasti. On ihmeellistä, että tällaisia
asioita ei oteta paremmin hallinnossa huomioon, että rakennetaan
edelleenkin tiloja niin, että ei pääse
esteettä esimerkiksi wc-tiloihin, niin kuin tässä kyseisessä tapauksessa.
Varsinkin nyt, kun vammaispoliittinen selonteko on liikenteessä tuolla valiokunnissa,
niin pitäisi pitää huoli, että tähän esteettömään
liikkumiseen, vapaaseen kulkemiseen meille kaikille luodaan mahdollisuudet.
Johannes Koskinen /sd:
Herra puhemies! Yhdyn edellä esitettyihin kiitoksiin
eduskunnan oikeusasiamiehen kertomuksen selkeydestä ja informatiivisuudesta.
Tarkemmin käsittelisin sitä asiaa, johon ed. Rauhala
jo kiinnitti huomiota, elikkä oikeusasiamiehen itsensä avausta
siitä, pitäisikö perusoikeusloukkauksia
järjestelmällisemmin hyvittää niitä kärsineille.
Tällaisen hyvitysjärjestelmän luominenhan
on helpompaa silloin, jos on kysymys tämmöisestä aika
lailla muodollisesta järjestelmästä kuin
juuri oikeudenkäyntien viivästyminen, ja sieltä tulee
sitten tämä eurooppalainen esimerkki Euroopan
ihmisoikeustuomioistuimen kautta, miten näitä hyvityksiä on
edellytetty järjestettävän. Sitä koskeva
selvityshän on Suomessa menossa.
Vaikeammaksi asia tulee silloin, jos puhutaan sitten materiaalisista
perusoikeuksista, esimerkiksi sosiaalisista ja sivistyksellisistä perusoikeuksista.
Siellähän se keskeinen toimeksianto on lainsäätäjälle
ja hallinnolle järjestää ne perusoikeudet käytännössä,
ja oleellista on saada toteutumaan käytännössä se
tavoiteltu tila, ei niinkään se, saako sen puuttuessa
sitten vuosien jälkeen jonkin hyvityksen tai korvauksen.
Eli tässä täytyy miettiä koko
perusoikeusskaalalla sitä, miten saadaan tehostettua tätä ihmis-
ja perusoikeusvalvontaa.
Yksi reittihän on varmaan juuri tämä materiaalinen
hyvittäminen. Siellähän on taas eurooppalaisista
normistoista tullut huomattavan kevyesti saatavia hyvityksiä perinteisiin
vahingonkorvauksiin verrattuna, esimerkiksi juuri nämä tasa-arvolain
ja yhdenvertaisuuslain mukaiset järjestelyt, joissa juuri
eurooppalaisen lainsäädännön pohjalta
on haettu keskeisiä pakotteita tavallaan normien noudattamiseen
siitä, että vähemmällä näytöllä ja
matalammalla kynnyksellä saa huomattavia taloudellisia
korvauksia. Sillä tiellä ei varmasti voida kovin
pitkälle edetä, sitten tulevat nämä taloudelliset
resurssit vastaan.
Toisia reittejä ovat sitten monipuolisemmat reagointimuodot.
Pitäisikö oikeusasiamiehellä olla, ja
miksei myös oikeuskanslerilla, omalla lainvalvojan sektorillaan
mahdollisuudet saada näkyvämmin palautettua oikeampi
tila elikkä pitäisikö saada esimerkiksi
hallintopäätös tai tuomio purettua, jos
nähdään, että se materiaalisesti on
virheellinen, vaikka nämä muodolliset valitusajat
ja tämä varsinainen oikeusturvakoneisto olisi
loppuun käytetty. Siinä varmasti on pohtimista.
Meillähän yksi tärkeä linja
on se, että oikaisua lisättäisiin tämmöisen
aineellisen oikeudenmukaisuuden toteuttamiskeinona hallinnossa erityisesti.
Tavallaan virkakoneisto tunnustaisi, että tämä ehkä ei
ihan oikea ratkaisu ollutkaan, vaikka valitusajat olisivat ummessa,
jos jälkeenpäin tulee uutta informaatiota, ja
tämä purkukynnys tai oikaisukynnys olisi matalampi. Se
olisi varmasti toinen tämmöinen tie, jota myöten
päästäisiin paremmin siihen materiaaliseen
ja aineelliseen oikeudenmukaisuuteen, jonka tietysti tavoitteena
pitää olla.
Mutta nämä selvästikin
vaatisivat jatkoselvittelyjä. Niin kuin viittasin,
vain aika kapealla sektorilla on menossa juuri tuomioistuinpäätösten,
oikeuspäätösten, viivytystapausten korvaus- tai
hyvitysmahdollisuus. Pitäisi selvittää koko tätä skaalaa,
näitä muita reagointitapoja, joilla sitä aineellista
oikeutta voitaisiin kuukausien ja vuosienkin jälkeen saada
toteutetuksi.
Mitä laajemmin tulee ihmisoikeusvalvontaan, niin nythän
jo tämän eurooppalaisen kehityksenkin myötä pitäisi
tällaisen reagoivan, kanteluihin perustuvan ihmisoikeusvalvonnan
ohella tiivistää sellaista jatkuvaa ikään
kuin monitoroinnin tyyppistä valvontaa, jossa katsottaisiin,
miten suurissa määrissä hallintopäätöksiä tai
todellista elämää toteutuvat esimerkiksi
laitospaikoissa olevien henkilöiden perusoikeudet. Tässähän vastuut
jakautuvat hyvin moneen osaan hallintoa. Vaikkapa terveydenhuollon,
sosiaalihuollon laitoksien osalta on oma viranomaiskoneistonsa ministeriöstä lääninhallituksiin
ja kuntiin saakka, jonka erityisenä tehtävänä tämän
valvonta on.
Siinä, miten tällaiset ikään
kuin sektorikohtaiset valvontatoimet ja ihmisoikeuksiin, perusoikeuksiin
erikoistuvat valvontatoimet yhdistetään, on päivän
kysymys tällaisen kansallisen toimivan ja tehokkaamman
mallin rakentaminen, se miten rakennetaan riippumaton perusoikeus-
ja ihmisoikeusvalvonta, jotta se olisi kattavampi kuin tämä kanteluihin
perustuva, ikään kuin jälkikäteen
reagoiva valvontamekanismi. Siinä varmasti tarvitaan suoraa
yhteyttä tähän jo olemassa olevaan koneistoon,
erityisesti juuri eduskunnan oikeusasiamiehen virastoon, mutta myöskin
sitten näihin sektoreilla tapahtuviin valvontatoimiin,
että niissä saadaan tämä yksilinjainen
perusoikeuksien valvontaidea toteutumaan ilman mitään
suuria resurssilisäyksiä.
Oikealla hengellä ja oikealla tarmolla päästään
selvästi eteenpäin, mutta voi olla tarpeen myöskin
erityisen ihmisoikeusinstituution rakentaminen eduskunnan oikeusasiamiehen
viraston ympärille. Tässä tietysti eduskunta
on oikeastaan oikeampi taho laittamaan asian vireille kuin puhtaasti
eduskunnan oikeusasiamies. Tämä impulssi tai idea,
joka tuon kertomuksen myötä on tehty, on tärkeä,
ja toivottavasti sekä eduskunta että sitten valtioneuvosto
ottavat vaarin näistä ajatuksista ja käynnistetään
sitten tämmöinen suomalaisen toimivan mallin rakentaminen.
Ed. Maija Rask merkitään
läsnä olevaksi.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Yhtä uutterasti kuin minä kritisoin
kielilakia ja sen mukana katsoakseni tulevia kohtuuttomia etuja,
yhtä uutterasti kollega, ed. Thors puolustaa näitä,
ja uskon, että molempien äänestäjät saavat äänelleen
vastinetta.
Se, mitä tällä Vähäkyrö-esimerkillä tarkoitin, on
hyvä huono esimerkki siitä, mihin ollaan joutumassa.
Toki ymmärsin sen, että täällä tiepiiriä sitten
moitittiin tästä, että tämä nimi
puuttuu. Voisin niin kuin tällaisen kansanmiehen yksinkertaisen
mielipiteen antaa, että jos todella halutaan, että kriittisyys
ruotsin kieltä kohtaan tässä maassa lisääntyy,
niin tämä kylttikikkailu on juuri se tapa, millä se
varmasti onnistuu. Eli jos halutaan, että kriittisyys kielilakia
kohtaan lisääntyy ja kielierot kärjistyvät,
tehdään juuri niin, että Vähäkyrö ei
riitä, vaan sinne pitää pistää jotain Lillkyro
tai jotain vastaavaa; se konkretisoi tämän kohtuuttomuuden.
Mikä minä olen teitä tässä neuvomaan,
mutta sanoinpa nyt, mitä ajattelin.
Olen useaan otteeseen kysellyt tämän kielilain
kustannusten perään. Yleensä kun säädetään laki,
niin pitää myös olla kustannusvaikutukset selvillä.
Ei vaan ole tullut.
Arvoisa puhemies! Uskon, että tämä asia
jonain päivänä tulee sellaiseen järjestykseen,
että kyltillä Vähäkyrö osaa
Vähäänkyröön, ja jos
ei osaa, niin on parempi, ettei ole auton ratissakaan.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Täältä ei
käy ilmi eikä tarvitsekaan käydä, paljonko
on niin sanottuja ammattikantelijoita olemassa, ja tämän
tässä yhteydessä haluaisin julkituoda.
Haluan julkituoda, että on olemassa sellaisia tyyppejä,
jotka itse, jonkin yhteisön tai yhdistyksen takaa tekevät
ammatikseen kanteluja kaikista mahdollisista asioista ja kaikista
mahdollisista virkamiehistä. Ymmärrän
taikka toivon, että kansliassa on semmoinen seulonta, että kaikkia
näitä ei täydellä uutteruudella
tutkita, mutta toivoisin, että tämä maailma
joskus kehittyisi niin, että syntyisi myöskin
sellaista lainsäädäntöä,
että aiheeton, tahallinen kantelu asian viivyttämiseksi
taikka jonkin muun tähden tulisi myöskin tuomittavaksi ja
sitä kautta syntyisi sellainen järjestelmä,
että olisi joku riski tällä kantelijallakin
siitä, että hänen aiheeton kantelunsa,
mikä on tehty ilkeämielisyydessä, johtaisi johonkin
sanktioon, kun tänä päivänä näitä saa tehdä huvin
vuoksi.
Nämä sisaret ja veljet, jos näin
voisi sanoa, esiintyvät vielä sillä lailla,
että heillä on yhteiskunnan lukuun joku asiamies
hommaa hoitamassa, veronmaksajat maksavat ja mitään
muuta ei ole mielessä kuin kiusanteko, haitanteko. Tämän asian
osalta toivoisin, että joskus syntyisi vielä semmoinen
lainsäädäntö, että oikeusasiamies joutuisi
selvittelemään, millä perusteella tahallisuus
on tuomittu ja tuomioksi saatettu ja onko ollut oikein vaiko ei.
Mutta se ei ole tätä päivää,
on toivottavasti tulevaisuutta. Hartaasti toivon, että näin
lainsäädäntö joskus toteutuisi
ja edistyisi.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa puhemies! Tästä kertomuksesta selviää oikeusasiamies-instituution
työtilanne ja sen haasteita. Kun tilastoista näkyy,
että todella kantelut ovat voimakkaasti lisääntyneet
1990-luvulta lähtien ja edelleenkin, niin tietysti se merkitsee
resurssien uudelleenarviointia. Täällä todetaan,
että monissa muissa maissa oikeusasiamiehen harkintavalta
on tässä suhteessa suurempi eli se, millä tavalla
puututaan näihin ja miten laajasti toimitaan. Varmasti tätä arviointia
tarvitaan, millä tavalla kanteluihin, jos ne lisääntyvät,
pystytään vastaamaan.
Mutta olen edelleenkin tyytyväinen siitä,
vaikka täällä sanottiin, että vanhusten
palvelut eivät ole nousseet esiin, että kappaleessa
"Muut sosiaalipalvelut" todetaan, että joitakin kanteluita vanhusten
kotipalveluista on tullut, ja ilmeisesti tässä on
nimenomaan se, mikä on läänin ja kuntien
vastuu näissä tehtävissä. On
hyvä, että oikeusasiamies korostaa, että kunnan
ja lääninhallituksen vastuunjaosta riippumatta
ketään ei perustuslain mukaan saa missään
vaiheessa eikä missään hoitomuodossa
kohdella ihmisarvoa loukkaavasti. Tässä on selkeästi
otettu tähän kantaa. Uskon niin, että tämä kysymys,
miten yleensä valvonta kaiken kaikkiaan vastuutetaan, mikä on oikeusasiamiehen
tehtävä siinä, mutta varmasti nimenomaan
se, mikä on läänien tehtävä ja
kuntien oma vastuu, on uudelleenarvioitava.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Todella kiitoksia oikeusasiamies Riitta-Leena
Pauniolle ja hänen johtamalleen yksikölle tämän
kirjan informaatiosta ja siitä keskustelusta myös,
jota se tukee eduskunnassa.
Tämä näkökulma, jonka oikeusasiamies
avaa perusoikeuksien suuntaan, on erittäin tärkeä. Useimmat
valituksista kohdistuvat nimenomaan toimintoihin, jotka ovat kuntien
toteuttamia, ja kunnat taas tunnetusti säästävät,
pienentävät budjettejaan, ja palvelut ja valmiudet
tuottaa palveluja heikentyvät.
Viimesijaisesti tietysti turvan perusoikeuksien toteutumiseksi
pitäisi löytyä eduskunnasta, jonka tulisi
turvata riittävä rahoitus kunnille, riittävät
toimintaedellytykset, jotta perusoikeudet tulisi turvattua, esimerkiksi
19 §:n 3 momentin tärkeä oikeus. Näin
kuitenkaan ei ole tapahtunut. Tämä eduskunta on
keskustellut viime viikkojen aikana nimenomaan siitä, miten
tulevaisuudessa, lähivuosina, oikeuksien tilanne kehittyy.
Ajatelkaamme vaikkapa hallituksen niin kutsuttua tehokkuusohjelmaa,
joka on leikkaamassa lisää voimavaroja oikeuslaitokselta.
Moni kantelu nimenomaan kohdistuu liian pitkiin käsittelyaikoihin.
Asiaa ei saada hoidettua, ja myöskin näihin ihmisoikeustuomioistuimet
ovat ottaneet kantaa omissa ratkaisuissaan. Myös samalla
tavalla on oletettavissa, että kuntien toimintoihin liittyvät valitukset
tulevat jatkossa lisääntymään
potilasnäkökulman suunnasta ja myös laajemmin
tasavertaisen palvelujen saamisen näkökulmasta.
Nämä esimerkit, joita täällä on
tullut esille esimerkiksi potilasnäkökulmasta,
palvelujen saanti lapsipsykiatrian alueella tai apuvälinepalvelujen saatavuus,
ovat erittäin tärkeitä. Vammaisen tasavertainen
asema on myös hyvin tärkeä perusoikeus,
ja siihen pyrkiminen on tärkeää. Vammaisuuden
vuoksi ei saa syrjiä. Näin meillä on omaan
jokapäiväiseen työhömme todella
tässä hyvä pohja katsoa, missä ovat
heikkoudet, millä tavalla arvoisa oikeusasiamies ja hänen
johtamansa toimisto on tätä asiaa vienyt eteenpäin omalta
osaltaan. Mikäli valtion mahdollisuus tai halu tukea peruspalvelujen
toteuttamista pysyy ikään kuin nyt voimassa olevien
menokehysten mittaluokassa, voimme varmasti saada yhä ongelmallisempia
asioita tänne käsittelyyn, kun kuulemme oikeusasiamiehen
kertomusta, ja samoin oikeusasiamies saa yhä enemmän
sitten postia näissä asioissa.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Hur mycket än Lordi nu är
på modet med sin bard så tror jag att kollegan
Soini hugger i sten. Han pratar om att tvåspråkigheten
kostar men skyltar är ju just exemplet på någonting
som inte kostar. Och om saken irriterar så är
det nog mera frågan om att det är någonting
underligt i läsarens sinne.
Om det där med att hugga lite fel i sten så kan man
säga att det andra namnet som nämndes här
i sammanhanget, alltså Korsholm eller Mustasaari, verkligen
har ett stort behov av att man har bägge namnen som befolkningen
använder om de här orterna. Sedan måste
jag också beklaga, ledamot Soini, att nu har du retat upp
en ortsnamnsforskares dotter i den här frågan
om ortnamn.
Värderade talman! Jag tycker också att så mycket
vi än berömmer justitieombudsmannens berättelse
skall vi också vara redo att ordna arbetsförhållandena
så att ni kan utöva er verksamhet i framtiden.
Det gäller både resurser och nyordning av hur
klagomål hanteras.
Arvoisa puhemies! Ensin suomeksi se tärkein osuus:
kun me kiitämme oikeusasiamiestä ja hänen
toimistoaan hyvästä työstä,
niin meillä on myöskin velvollisuus tulevaisuutta
ajatellen luoda sellaiset työskentelypuitteet, että pystytte
hoitamaan joko resurssien tai uudelleenjärjestelyjen kautta,
mitä te olette esimerkiksi perustuslakivaliokunnalle esittänyt.
Mutta sitten tähän sananvaihtoon ed. Soinin kanssa
vain sen verran, että nyt kyllä osui vähän väärään
nilkkaan, kun puhuttiin kustannuksista. Nämä kyltit
eivät todellakaan maksa sitä enemmän.
Näistä sanoista, joita mainitsitte, myös
oli ajankohtaisena Mustasaari, Korsholm, jonka nimi todella osoittaa,
että kyltit tarvitaan molemmilla kielillä.
Ja miten tärkeätä on — lopuksi
haluaisin viitata siihen — että molemmat kieliryhmät
saavat näkyviin sellaiset nimet, jotka ovat meille läheisiä ja
tuttuja. Silläkin on erittäin suuri emotionaalinen
merkitys.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On päivänselvää,
että yhteiskunta oikeudellistuu yhä enemmän
vuosi vuodelta, halusimme tai emme. Kyllä ainakin henkilökohtaisesti
haluan, että jos koen vääryyttä,
voin valittaa asioista, ja uskon, että jokainen suomalainen
ajattelee samalla tavoin. Kyllä oikeusvaltiossa yksilöllä pitää olla oikeus
saada valittaa asiasta, jos kokee, että on tullut väärin
kohdelluksi.
Mutta jos on niin sanottuja turhan valittajia, niin kuin täällä ed.
Lahtela sanoi, niin eihän kukaan itse voi määritellä,
koska valitetaan turhaan. Kyllä olen vakuuttunut siitä,
että pitää turvata riittävät
ammatti-ihmiset ja juristit hoitamaan oikeuslaitosta ja oikeusasiamiehen
toimistoa ja kanteluita, että ihmiset kokevat
elävänsä turvallisessa yhteiskunnassa ja saavat äänensä kuuluviin.
Ei voi olla niin, että evätään oikeus
valittaa. Tiedän, kuinka hankalaa on asioiden
eteneminen varsinkin kunnallisessa päätöksenteossa,
kun kaavoista valitetaan jatkuvasti. Mutta tiedän myös
toisia tapauksia, jolloin on ihan oikein, että kaavoista
saa valittaa, kun ruvetaan mökkipaikoista, maaomaisuudesta
ja omasta asuintilasta silpomaan osia pois. Kyllä puolustan
edelleenkin valittamisoikeutta ja peräänkuulutan
riittäviä resursseja.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! On tietysti aika ristiriitaista, jos tässä salissa
keskustellaan siitä, saako perustuslaki toteutua ja saavatko
perusoikeudet toteutua eli oikeus omaan kieleen ja sen käyttöön,
olkoon suomen tai ruotsin kieli. Ne ovat tasavertaisia. Ei se osoita
kyllä hyvää lähestymiskulmaa
tähän ongelmaan. Nythän me nimenomaan
käymme läpi niitä kysymyksiä,
joissa perusoikeudet eivät ole toteutuneet, ja pitäisi
etsiä syitä, miksi eivät, onko syy resurssipula,
ja mikä on valtion vastuu asiassa, ja kuinka paljon voimme
ja kansalaiset voivat vedota todella perusoikeuksiin — sehän
on uusi ulottuvuus — eikä ainoastaan siihen, että valtuusto
taikka lautakunta tai virkamies kunnan tasolla tekee väärän
päätöksen. No, sekin on paha asia, mutta
usein viitataan siihen, ettei ole rahaa, ei resursseja, ja kunta
ilmoittaa saman asian, jolloinka pallo on täällä eduskunnassa,
Arkadianmäellä.
Mitä tulee valitusoikeuksiin, niin Århusin
sopimus on ratifioitu tässä salissa. Kansalaisilla
on oikeus vaikuttaa omaan elinympäristöön.
Maankäyttö- ja rakennuslaki vuodelta 1999, joka
tuli voimaan 2000 vuoden alussa, pitää sisällään
nimenomaan Århusin sopimuksen. Hyvin otettiin ennakolta
huomioon. Nämä ovat kuntalaisten ja ihmisten,
kansalaisten, fundamenttioikeuksia. Kaikki tutkimukset, sekä ympäristöministeriön
tutkimukset
2002 että sen jälkeen tehdyt tutkimukset, osoittavat,
että näillä valituksilla on hyvin hyvin
rajallinen vaikutus esimerkiksi kaavoituksen etenemiseen, asuntotuotannon
kehittymiseen tai muuhun. Todelliset syyt sitten siihen hitauteen
ovat muualla, eivät valitusoikeudessa.
Keskustelu päättyy.