2) Hallituksen esitys laeiksi arpajaislain sekä eräiden
markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun
lain 2 ja 7 §:n muuttamisesta Hallituksen esitys arpajaislain sekä eräiden markkinaoikeudellisten
asioiden käsittelystä annetun lain 2 ja 7 §:n
muuttamisesta annetun hallituksen esityksen (HE 96/2008
vp) täydentämisestä
Tapani Tölli /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä olevien
arpajaislakiehdotusten tavoitteena on tehostaa rahapelaamisesta
aiheutuvien sosiaalisten ja terveydellisten haittojen ehkäisemistä,
toisaalta lisätä viranomaisten keinoja puuttua
lainvastaiseen pelitoimintaan.
Nämä lakiesitykset sisältävät
säännöksiä muun muassa rahapelien
pelaamisen alaikärajan nostamisesta 18 vuoteen, lupaviranomaisten
uusista toimivaltuuksista puuttua luvattomaan pelitoimintaan ja
sellaisen markkinointiin sekä myös luvalliseen
pelitoimintaan, jos toimitaan vastoin lakia tai lupaehtoja. Lisäksi
on säännöksiä rangaistuksista
etenkin luvattomassa rahapelitoiminnassa ja niiden markkinoinnissa
mutta myös luvallisessa pelitoiminnassa, jos lakia ei noudateta
tai lupaehtoja rikotaan.
Käsiteltävänä olevat hallituksen
esitykset koskevat rahapelejä ja niiden markkinointia eli
pelejä, joissa pelaaja voi voittaa rahaa. Eli kysymys ei
ole siten esimerkiksi tavara-arpajaissäänte- lystä.
Suomessa rahapelaaminen perustuu yksinoikeusjärjestelmään.
Samaa rahapeliä varten voidaan antaa samaksi ajaksi vain
yksi lupa. Yksinoikeusjärjestelmän lähtökohtana
on, että valtakunnassa on sallittua ainoastaan se rahapelitoiminta,
jolle valtakunnan lupaviranomainen on myöntänyt
asianomaisen luvan. Kaikki muu vastaava toiminta on valtakunnassa
kiellettyä. Rangaistussäännösten
tarkoituksena on pitää kyseiset rajoitukset voimassa
ja suojata toimilupaan perustuvaa yksinoikeutta. Yksinoikeusjärjestelmän
tarkoituksena on rahapelitoimintaan osallistuvien oikeusturvan takaaminen,
väärinkäytösten ja rikosten
estäminen sekä pelaamisesta aiheutuvien haittojen
vähentäminen.
Arvoisa puhemies! Runsaasti pelaavien riskiryhmään
arvioidaan Suomessa kuuluvan noin 65 000 henkilöä.
Se on aika iso määrä. Peliriippuvaisten
hoito aiheuttaa yhteiskunnalle merkittäviä kustannuksia.
Lisäksi liiallinen pelaaminen aiheuttaa monenlaisia yksilö-
ja pienyhteisötason ongelmia. Pelaamisen aloittaminen nuorena on
todettu olevan selvä peliongelman riskitekijä. Tämän
vuoksi hallintovaliokunta pitää perusteltuna 18
vuoden yleisen alaikärajan asettamista rahapelaamiselle
sekä pelaamisen valvonnan tehostamista muun muassa asettamalla
valvontavelvoitteen noudattamisen tehostamiseksi myös rikosoikeudellisen
vastuun rahapeliyhteisöjen, niiden edustajien ja asiamiesten
lisäksi raha-automaattien käytettävänä pitämisen
tilan luovuttaneille sekä niiden edustajille.
Rahapelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten ja terveydellisten
haittojen ehkäisemiseksi arpajaislakiin lisätään
myös luvallisten rahapelien markkinointia koskeva säännös.
Luvallisten rahapelien ja rahapeliyhteisöjen markkinointi
on säädettävän lain nojalla
lähtökohtaisesti sallittua, jos se tapahtuu vastuullisella
tavalla ja siinä tarkoituksessa suunnata olemassa olevaa
kysyntää nimenomaan luvallisiin rahapeleihin.
Markkinointia ei saa kohdistaa alaikäisiin, eikä sillä saa
luoda runsaalle pelaamiselle myönteistä mielikuvaa.
Voimassa olevassa laissa on kiellettyä muun muassa
ilman lupaa toimeenpantujen rahapelien edistäminen julkaisemalla
tai levittämällä mai-nosaineistoa tai
muulla vastaavalla tavalla. Tämä sääntely
ehdotetaan korvattavaksi arpajaisten markkinoinnin kiellolla. Markkinoinnilla
tarkoitetaan mainontaa, epäsuoraa mainontaa ja muuta myynnin
edistämistoimintaa. Valiokunta korostaa mietinnössään
sanamuodon kattavan kaikenlaisen myyntiä epäsuorastikin
edistävän toiminnan. Hallintovaliokunta korostaa
viitaten lakivaliokunnan lausuntoon, että rahapelitoimintaa
on tärkeää säännellä tiukasti
ja viranomaisilla on oltava tehokkaat keinot puuttua säännösten
vastaiseen toimintaan.
Tämän yksinoikeusjärjestelmän
lähtökohtiin kuuluu myös se seikka, että laitonta
pelitarjontaa ja sen markkinointia torjutaan yhteiskunnan toimin
tehokkaasti ja samalla suunnataan pelaamista nimenomaan lailliseen
pelaamiseen.
Rahapelien markkinointina ei valiokunnan mielestä perustuslakivaliokunnan
lausuntoon viitaten pidetä esimerkiksi pelkkää suomenkielisten
pelisivujen saatavillaoloa internetissä. Hallintovaliokunta
katsoo kuitenkin hallituksen esityksen sanamuodon edellyttävän
käsitteen tarkennusta. Hallintovaliokunta ehdottaakin säädettäväksi,
ettei arpajaisten markkinointina pidetä arpajaissivustossa
säädetystä kielestä riippumatta
pelkkää ulkomaisen tai ahvenanmaalaisen arpajaissivuston
saatavillaoloa sähköisessä tietoverkossa,
jos arpajaissivustoon ei ole liitetty muuta arpajaisiin Suomessa
tai valtakunnassa osallistumista edistävää aineistoa.
Esimerkiksi pelisivujen suomenkielisyys voi muodostaa yhdessä muiden
markkinointia ilmentävien seikkojen kanssa kokonaisuuden,
jota voidaan pitää laittomana markkinointina.
Valiokunnan mielestä markkinoinnin kieltoa ei voida
soveltaa rahapelien mainontaan esimerkiksi sellaisessa Suomessa
levitettävissä ulkomaisissa tai ahvenanmaalaisissa
painokirjoituksissa, joiden pääasiallinen tarkoitus
ei ole rahapelien mainonta. Hallintovaliokunta korostaa, ettei tarkoitus
ole puuttua ulkomaalaisten tai ahvenanmaalaisten aikakaus- ja sanomalehtien
levittämiseen, vaikka ne sisältäisivät
rahapelien mainontaa. Valiokunta ehdottaakin säätelyä selkeytettäväksi
siten, että markkinointina ei pidetä myöskään
arpajaisten markkinointia Suomessa tai valtakunnassa levitettävässä ulkomaisessa
tai ahvenanmaalaisessa julkaisussa, jos julkaisun pää-asiallinen
tarkoitus ei ole tämä rahapelien markkinointi
ja jos tämä markkinointi ei kohdistu erityisesti
Suomeen tai valtakuntaan.
Valiokunta painottaa, että luvattoman rahapelien markkinoinnin
estäminen on yksinoikeusjärjestelmän
kannalta ja valtion valvontatoimien kannalta erittäin tärkeää.
Nykyisellään valvontaviranomaisena toimivan Poliisihallituksen
keinot puuttua luvattomaan rahapelitoimintaan rajoittuvat esitutkintapyynnön
tekemiseen. Esitutkinta ja siinä käytettävät
pakkokeinot ovat hidas tapa reagoida luvattomaan toimintaan. Tämän vuoksi
hallintovaliokunta pitää tärkeänä,
että valvontaviranomainen voi kieltää luvattoman
rahapelin toimeenpanon ja sen markkinoinnin sekä luvallisen
rahapelin lainvastaisen markkinoinnin. Lisäksi on perusteltua,
että lupaviranomainen voi asettaa kieltojensa tehosteeksi
uhkasakon.
Tärkeää on mahdollistaa ulkomaille
sijoittuneiden rahapelitoimijoiden toimintaan puuttuminen. Tällä hetkellä radiossa
ja televisiossa markkinoidaan aktiivisesti ulkomaisia rahapelejä.
Rahapelitoiminnan luonne edellyttää teho-kasta
viranomaisvalvontaa. Hallintovaliokunnan mietinnössä todetaan,
että arpajaislupajärjestelmämme uskottavuuden
kannalta on tärkeää, että laillista
rahapelitoimintaa harjoittavat noudattavat säännöksiä ja
asetettuja muita velvoitteita. Erityisen painokkaasti on kyettävä puuttumaan laittomaan
pelitarjontaan ja markkinointiin. Kaikki tämä edellyttää viranomaisten
toimivaltuuksien ohella muun muassa asianmukaisia henkilöresursseja
ja tietojärjestelmiä. Hallintovaliokunta korostaa,
että säädettävän normiston
toimivuutta ja viranomaisten toimintaedellytyksiä on tarkkaan
seurattava ja ryhdyttävä tarvittaessa lainvalmistelu-
ja muihin toimenpiteisiin laittoman pelitoiminnan entistä tehokkaammaksi
torjumiseksi.
Arvoisa puhemies! Valiokunta katsoo lisäksi, että hallituksen
tulee tarkkaan seurata jatkuvasti lisääntyvää internetissä tapahtuvaa
erilaista rahapelitoimintaa sekä arvioida niitä keinoja
ja toimintatapoja, joilla voidaan tukea kansallista rahapelipolitiikkaa.
Samalla on seurattava rahapelipolitiikan ja lainsäädännön
kehitystä EU:n eri jäsenmaissa.
Arvoisa puhemies! Tämä valiokunta oli yksimielinen,
esittää näiden lakiehdotusten hyväksymistä ja
on tehnyt muutamia pykälämuutoksia ja esittää,
että tämä tulee voimaan mahdollisimman pian.
Elisabeth Nauclér /r:
Ärade herr talman! Den 29 augusti 2001 var en svart
dag i grundlagsutskottets historia. Den dagen slog högsta
domstolen fast att riksdagen hade lagstiftat på det område
där Ålands lagting har exklusiv lagstiftningsrätt.
Grundlagsutskottets bedömning var alltså helt
fel den gången, men som tur var förde presidenten ärendet
till högsta domstolen, och det visar hur viktig presidenten är
i självstyrelsesystemet.
Det var första gången enligt den nya grundlagen
som presidenten förde en rikslag till högsta domstolen
och första gången i historien en lag med hänvisning
till självstyrelselagen fördes till högsta
domstolen. Samtidigt som det var en svart dag i grundlagsutskottets
historia var det en seger för rättsstaten, Finland
var en rättsstat.
Själv har jag haft förmånen att
sitta i ett grundlagsutskott med större insikt och respekt
för resultatet av den konfliktlösning som blev
till av Nationernas förbund i Genève 1921. Jag
vill tacka både ordföranden, vice ordföranden
och medlemmarna för viljan och orken att sätta
sig in i de svåra frågor det här handlar
om.
Finland har två jurisdiktioner inom området för
lotterilagstiftningen. Både rikets och Ålands lagstiftande
församlingar gick liksom de flesta andra europeiska länder
in för ett system med monopol, och vi håller båda
fast vid det här även om utvecklingen och andra
länder springer ifrån oss. Monopolet är
tillåtet enligt EU:s regler om det syftar till att begränsa
spelandet, alltså minska det, att minska på de
skadliga verkningar som spelet kan innebära, men bara i
de fall detta inte kan uppnås på något
annat sätt är monopolet tilllåtet.
Skälet till att hålla fast vid monopolet
får aldrig vara den ekonomiska vinningen, att vi behöver
de här inkomsterna, hur väl vi än behöver samla
in de här pengarna. I själva verket vet vi att de
här medlen har stor betydelse för den sociala sektorn,
för kulturlivet, för idrotten med mera. Åland
och riket har exakt samma mål och samma metoder. Det borde
därför vara självklart att vi skulle
samarbeta för att slå vakt om våra monopol,
men i stället har det förts ett krig som nått långt
ut över landets gränser.
Ålands Penningautomatförening hade en aggressiv
marknadsföring i riket och ärendet avgjordes av
högsta domstolen och penningautomatföreningen
har rättat sig efter domen. Grundlagsutskottet hänvisar
också i sitt betänkande till denna dom och därmed
borde saken vara avgjord.
Det är därför med bestörtning
man mottog detta lagförslag när vi trodde att
vi hade uppnått ett modus vivendi, men vi kunde ganska
snart lugnas av det brev som båda ministrarna vid inrikesministeriet,
Anne Holmlund och Astrid Thors, undertecknade och som gav svar på frågor
om vi kan fortsätta på den inslagna vägen
och respektera varandras monopol och högsta domstolens dom
eller om vi är på ny krigsstig.
Trots det lugnande beskedet finns det många frågetecken
kvar. Enligt 28 § 2 momentet i självstyrelselagen
ska landskapets utlåtande inhämtas om lagar som
har betydelse för Åland, men så har inte
skett. Ett annat frågetecken är vitet. Det kan utdömas
vite men vi vet att det är bara en som kan drabbas av vitet
om inte lagen följs, nämligen Ålands
Penningautomatförening.
Det finns ett stort antal utländska aktörer
som verkat i Finland, men i inget fall går det att indriva
ett vite. Det finns inga sådana internationella överenskommelser
enligt vilka vitet kan indrivas, och bolagen ser naturligtvis till
att de inte har några kontor i Finland. De flyttar ut i
cybervärlden, kvar finns bara ett bolag som kan bli föremål
för vite och som har bankförbindelse i en finsk
bank. Precis som med annonseringen: det har redan länge
varit förbjudet att annonsera i finska tidningar men ingen
har behövt följa lagen utom Ålands Penningautomatförening. Är
det likhet inför lagen?
Det finns de som hävdat att den här lagändringen
strider mot 4 § i grundlagen därför
att den här lagstiftningen syftar till att dela Finland,
och jag är böjd att hålla med. Det handlar
inte om en enhetlig behandling och en acceptans av att det inom
landet finns två jurisdiktioner. Grundlagsutskottet har
på de här punkterna kommit fram till rätt
slutsats. Självklart kan det inte vara förbjudet
att sälja åländska tidningar i riket,
inte heller kan språket vara avgörande i det här
sammanhanget. I dagens Europa kan vi inte isolera oss och reglera
de här frågorna beroende på vilket språk
som används. Om det är finska, svenska, engelska,
franska, tyska eller något annat språk kan inte
göra någon skillnad. Det kan inte vara önskvärt
att begränsa det språk som får användas eller
uppmana finska medborgare att inte lära sig andra språk.
I förvaltningsutskottets betänkande uppmanas regeringen
att intensivbevaka den alltmer omfattande verksamheten på webben.
Jag tror lika mycket att EU kommer att hålla ett öga
på hur Finland fortsätter den här utvecklingen.
Jag måste här ge beröm åt riksdagsledamot
Jyrki Kasvi som dragit igång en diskussion bland oss här
i riksdagen om det moderna kommunikationssamhället.
Övriga EU-länder, liksom för övrigt även USA,
har insett det hopplösa med den väg vi nu är
inne på. Italien, Frankrike, Danmark osv. går in
för licenssystem, ett kontrollerat spelande av seriösa
företag och med behållna inkomster. Vi ser inkomsterna
minska och slår då hårdare vakt om monopolet.
De stora förlorarna är våra finska spelarrangörer
som inte i likhet med andra europeiska kolleger får gå på den
gemensamma marknaden.
Så, herr talman, jag frågar: Har vi råd
med det här? Har finsk idrott råd med det? Har
kulturlivet råd med det?
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Puutun ed. Nauclérin analyyttiseen
puheenvuoroon siltä osin, että nämä uhkasakot
kohdistuvat kaikkiin niihin potentiaalisiin yrityksiin, jotka pyrkivät
Suomen markkinoille. Työmatkani varrella on ihan muitten
firmojen mainoksia, tuolla talon seinissä roikkuu suuria rättejä.
Ei siellä lue minkään ahvenanmaalaisen firman
nimeä. Tämä osa hänen puheenvuorossaan
ei osunut oikeaan. (Ed. Kanerva: Siellä lukee "Ladbrokes"!) — En
nyt halua tässä mainita sitä firman nimeä,
koska en halua antaa sitä mainosta, mitä he tavoittelevat. — Kun
meillä on toimiva järjestelmä, kansallisista
tarpeista syntynyt, miksi meidän pitäisi sitä lähteä romuttamaan?
Se on maailman parhaaksi havaittu järjestelmä monella
tavalla. Siellä on omat rajoittimensa, ja tässä mielessä onnittelen
hallintovaliokuntaa, hyvä mietintö.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Arpajaislakia on käsitelty eduskunnassa pitkään
ja hartaasti, lähes kaksi vuotta. Aihe on hankala ja haastava,
sillä useat rahapelit aiheuttavat saman tyyppistä vaikeaa
riippuvuutta kuin alkoholi ja huumausaineet. Tätä vakavaa
ongelmaa eivät monet kansalaiset käsitä,
eivät lasten vanhemmat, jotka ovat antaneet lastensa pienestä pitäen
pelata erilaisia rahapelejä.
Ikärajojen nostaminen 18 vuoteen on todella hyvä parannus
nykytilaan verrattuna. Lakivaliokunta piti ikärajavalvontaa
peliriippuvuuden ehkäisemisen kannalta hyvin olennaisena,
koska pelaamisen aloittaminen nuorena on selvä peliongelman
syntymisen riskitekijä. Tämän vuoksi ikärajavalvontaa
on erittäin tärkeä pyrkiä tehostamaan
eri keinoin.
Nämä valvontakeinot ovat hyvin erilaisia EU-maissa.
Ajatellaan, Suomessa tätä valvontaa tekevät
kauppojen kassahenkilökunta, kun taas Espanjassa olen nähnyt
sellaisia peliluolia, joissa virkapukuiset vartijat vartioivat,
että kukaan alaikäinen ei pääse
käsiksi näihin erilaisiin koukuttaviin rahapeleihin.
Mielestäni Espanjassa on todella osattu hoitaa tämä lasten
suojelu rahapelien haitoilta mallikkaasti. Suomessakin olisi mielestäni
ollut syytä pohtia sitä, olisiko näitä erilaisia pelejä voitu
kaupoissakin määrätä asetettavaksi sellaisiin
eristettyihin tiloihin, jotta tämä valvonta olisi
helpompaa siellä paikan päällä.
On ollut julkisuudessa sellaista tietoa, että Raha-automaattiyhdistys
avaa nettipokerin. Asiaa on pohtinut työryhmä,
ja käsittääkseni siellä on ollut
sellaista näkemystä, että tämä nettipokeri
on aiheuttanut niin paljon ongelmia nuorille, että olisi
vaatinut ehkä sitä, että ei olisi lähdetty sallimaan
tätä nettipokerin edistämistä,
koska nettipokeri on aiheuttanut jo nyt paljon ongelmia nuorille,
miehille varsinkin, joita houkutellaan erilaisilla sankaripelaajien
lööpeillä pelaamaan ja rikastumaan, vaikka
oikeasti ainoastaan ja vain pelin järjestäjät
voivat rikastua nettipokerilla.
Esitys sisältää ehdotuksia rahapelien
markkinoinnista ja ikärajoista sekä viranomaisten
toimivaltuuksista. Tässä mietinnössä todetaan,
että "tavoitteena on tehostaa rahapelaamisesta aiheutuvien
sosiaalisten ja terveydellisten haittojen ehkäisemistä sekä lisätä viranomaisten
keinoja puuttua lainvastaiseen rahapelitoimintaan." Nä-mä ovat
hyviä tavoitteita, ja toivottavasti näihin rahapelien
aiheuttamiin ongelmiin voidaan puuttua edes jossain määrin.
Lisäksi haluaisin vielä ottaa tässä yhteydessä esille
nämä paljon mainostetut pikavipit, jotka entisestään
kasvattavat peliongelmaisten taloudellisia ongelmia. Näiden
pikavippien saamista pitäisi jollakin tavalla vielä entisestään
rajoittaa tai ne pitäisi kieltää, koska
niissähän on ihan hirveä korko. Se saattaa
olla 30—40 prosenttia. (Ed. Saarinen: Se saattaa olla 100—200
prosenttia!) — Niin, riippuu vähän, miten
sitä lasketaan. (Ed. Saarinen: Vuotuinen!) — Joo. — Joka
tapauksessa, nämä pikavipit ovat vielä sitten
semmoinen viimeinen niitti monen nuoren tulevaisuutta ajatellen,
että kun on tähän huonoon kierteeseen joutunut,
niin siitä on lähes mahdotonta päästä eroon,
joten näitä nuoria erityisesti pitäisi
pyrkiä suojelemaan näiltä haitoilta.
Hannes Manninen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluan edustajan puheenvuoron johdosta todeta,
että Raha-automaattiyhdistys todella avaa nettipokerin
ensi syksynä, mutta siinähän on kysymys
siitä, että me saamme sinne vastuullisen pelivaihtoehdon. Siellä ei
voi tulevaisuudessa Raha-automaattiyhdistyksen pelisivuilla pelata
velaksi. Siellä tarkistetaan henkilöllisyys, alaikäiset
eivät voi pelata. Sen sijaan siellä on tällä hetkellä yli
60 ulkomaista nettipokeria ja muuta pelimahdollisuutta, joissa ei
ole mitään rajoituksia. Elikkä tällä on
nimenomaan tarkoitus estää laiton ja muutoinkin epäasiallinen
ja epäeettinen pelitoiminta, niin kuin koko tämän
pelitoiminnan tarkoituskin on vastuullinen pelaaminen näiltä monopoliyhtiöiltä.
Siitä on kysymys.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Ensin kiitokset yksimielisyydestä tässä arpajaislain
uudistuksessa. Kiitokset tietenkin sekä liikunnan, nuorison
että kulttuurin puolesta siitä, että haluamme
yhdessä edistää tätä nykyistä järjestelmää ja
vahvistaa sitä riippumatta eurooppalaisista ja muista markkinoille
tunkevista uusista yrittäjistä.
Hieman hämmästelen sitä, miten — kun
hallituksen esitys vuonna 2008 on annettu eduskunnalle ja siellä on
ollut molemmissa esityksissä lausahdus, että toivotaan,
että tämä tulee voimaan pikaisesti — käsittelemme
tätä täällä 2010 kesällä.
Nopeasti se ei todellakaan nyt toteutunut. Tiedämme, ed.
Manninen, että se on seisonut perustuslakivaliokunnassa,
ja tiedän, että olemme myös itse kukin
kysyneet ed. Sasilta moneen moneen moneen kertaan, mikä tässä mättää.
Erityisesti rahapeliyhtiöt ovat odottaneet tätä,
koska on myöskin tarkoitus, että vielä tämän hallituksen
aikana tulisi toinenkin vaihe käsiteltyä läpi,
ja aika tiukkenee. Jos perustuslakivaliokunta veivaa sitä yhtä kauan,
niin olemme sitten vuodessa 2012 eikä vieläkään
ole päätöstä olemassa.
Mutta perusteet tähän lakiuudistukseen ovat vahvat.
Toinen ovat sosiaaliset ja terveydelliset vaikutukset, joidenka
kanssa ei ole mitään leikkimistä, vaan
pitää suhtautua vakavasti, ja meille lisää tietoa
tältä puolelta tulee jatkuvasti. Toinen ovat laajenevat
globaalit markkinat, rikollinen pelitoiminta, rahanpesu ja muu harmaa
talous, joka siellä liikkuu.
Tässä erittäin positiivista on tietenkin
tämä mainonnan ja markkinoinnin sääteleminen,
sillä tällä hetkellä prosessi
on ollut niissäkin tapauksissa, joissa siihen on puututtu,
niin hidas ja monimutkainen ja epämääräinen,
että monet näistä peliyhtiöistä,
joihinka ed. Saarinen muun muassa viittasi, ovat voineet hyödyntää sitä prosessiaikaa
kuukausia ja kuukausia, pyörien jatkuvasti markkinoinnissa,
vaikka se olisi pitänyt pystyä kieltämään.
Tästä syystä sekä pelitoiminnan aloittaminen
että sen markkinointi on erittäin perusteltua
määritellä omaksi rikoksekseen ja sitten
myös uhata uhkasakolla, jotta se saadaan nopeasti loppumaan.
Itse heräsin tähän taas kerran, kun
muutama kuukausi sitten lapseni, hyvin tiedostava 17-vuotias, kysyi äidiltään,
eikö Suomessa olekin kielletty mainostamasta rahapelejä.
Hän katsoi televisiota. Meidän televisiokanava
Viidessä mainostetaan illasta toiseen ulkomaisia rahapeliyhtiöitä.
Sen lisäksi on tietenkin internet-pelit ja nämä tässäkin
lausunnossa hyvin esille nostetut lehdet, joittenka osalta tilanne
on tietysti vielä vaikeampi.
18 vuoden ikäraja on hyvin perusteltu, ja ymmärrän,
että Raha-automaattiyhdistyksen pelikonetoiminnan osalta
se on varmaan se tiukin kohta. Mutta kun olemme siirtymässä maailmaan, jossa
kaikkia rahapelejä pelataan vain rekisteröitymällä,
niin että kaikki voidaan tunnistaa, niin että siinä voidaan
katsoa se ikäraja, uskon, että tämä myöskin — ainakin
tässä kohtaa Veikkauksen sekä Rahiksen
osalta — tulee parantamaan sitä vastuullisuuden
leimaa ja vähentämään niitä haittoja,
jotka ovat sitten joittenkin nuorten osalta koituneet varsin suuriksi
ja pilanneet jopa heidän elämänsä.
Me odotamme nyt siis sitä toista osuutta tähän arpajaislakiin.
Siellä on erittäin hyvä peruste siihen,
että siirtyisimme vielä tiukemmin ja selkeämmin
tästä nykyisestä järjestelmästä yksinoikeusjärjestelmään
niin, että vahvistaisimme lain tasolla tämän
monopolin myös Suomessa. Ei mitään kyseenalaisuuksia
lupajärjestelmistä ja lisensseistä ja
muusta, vaan tulossa, toivon näin, on vielä selkeämpi
järjestelmä, missä kirjataan lakiin ne
järjestäjät, jotka voivat tätä toimintaa harjoittaa.
Se, mistä olen hieman huolissani, on, että meillä juoksemisesta
saatu raha suuntautuu kulttuuriin, liikuntaan ja nuorisoon, jos
sen tekevät ihmiset. Mutta jos sen tekevät hevoset,
niin se raha ei tämän uuden tulossa olevan lain
mukaan sitten ehkä suuntaudukaan tähän
yleishyödylliseen toimintaan, vaan ravit siirtyvät
kaikki järjestettäväksi niin, että ne
eivät tule jaettavaksi enää opetus- ja
kulttuuriministeriön kautta. Pidän tätä todella
valitettavana, ja toivon, että ennen kuin se lakiuudistus
tänne tulee, tähän saadaan muutos, tai
yritän ainakin itse täällä talossa
vaikuttaa niin, että se täällä saadaan
muuttumaan. Pelkään, että tällä esityksellä olemme
itse vesittämässä oikeutusta säilyttää monopolijärjestelmä,
koska sen oikeutuksen yksi perusta on ollut, että kaikki
se raha jaetaan yleishyödylliseen tarkoitukseen. Jos me
lisäämme itse sitä puolta, että näin
ei tapahdu, pelkään, että vesitämme
myöskin Euroopan unioniin päin omaa oikeutustamme
tähän järjestelmään.
Tämä on erittäin varteenotettava huomio
mielestäni.
Hyvää on tietysti myös tässä,
minkä äsken ed. Ruohonen-Lerner otti esille: nettipelien
jakaminen. Ymmärtääkseni tässä eri
peliyhtiöt ovat päässeet hyvään
yhteisymmärrykseen, millä systeemillä kukin
lähtee nettimaailmaan erilaisilla peleillä. Erittäin
hyvä myöskin se, että sinne ei mennä ilman
rekisteröitymistä ja sinne ei mennä ilman
järjestelmää, jolla ihminen itse voi
säätää, mikä on se
maksimieuromäärä, millä voi
pelata, per päivä tai viikko, ja toisaalta on
yhtiöiden puolelta tulossa oleva rajoitus, millä määrällä voidaan
maksimissaan pelata. Toivon kylläkin, että yhtiöt
pääsevät tässä yhteisymmärrykseen
niin, että ne voisivat olla samalla linjalla, ettei siihen tule
kovin suurta haarukkaa. Mutta nämä kaksi puolta,
itsesäätely sekä yhtiöiden puolelta
tuleva säätely tähän nettipuolen
pelaamiseen, ovat erittäin hyvät, kun sinne nettiin
nyt ollaan menossa.
Valto Koski /sd:
Arvoisa herra puhemies! Valiokunnan puheenjohtaja on täällä ansiokkaasti
kommentoinut tätä lain valmistelua ja näiden muutosten
sisältöä, mutta haluan ihan muutaman sanan
vielä omasta puolestani hallintovaliokunnan jäsenenä todeta.
Ensinnäkin on ollut miellyttävää kuulla
kollegojen suusta, että valiokunta on onnistunut tästä muotoilemaan
kokonaisuuden, joka tuntuu hyvin tyydyttävän edustajia.
Samanlainen käsitys on muun muassa Veikkauksen ja Hippoksen osalta
ja muiden, Raha-automaattiyhdistyksen, Rahiksen osalta, joten tässä on
aika hyvä kannanotto ollut, mikä on tietysti ihan
tyydyttävää todeta. Kysymyksessähän
tässä on niin kuin kaksi eri lakia, joista tässä ensimmäisessä,
HE 96/2008 vp, ehdotetaan lakia täydennettäväksi
säännöksillä, joilla tehostettaisiin
rahapelaamisesta aiheutuvien sosiaalisten ja terveydellisten haittojen
ehkäisemistä sekä lisättäisiin
viranomaisten keinoja puuttua lainvastaiseen rahapelitoimintaan.
Tässä toisessa laissa, HE 212/2008 vp,
puututaan näihin samoihin asioihin mutta sen lisäksi lisätään
viranomaisten keinoja puuttua lainvastaiseen rahapelitoimintaan.
Voin sanoa itse kokemusta omaavana rahapeliautomaattien käyttäjänä,
ettei ole kovin helppo tämä alue, jos puhutaan
näitten rahapelijärjestelmien valvonnasta, ja
ei ole ollenkaan helppo sekään, vaikka kuinka
rajoitetaan tätä pelaamista ja puhutaan näitten
säädösten sisällään
pitävän sellaiset järjestelmät,
että ei pääse pelaamaan kuin tiettyjen
porttien kautta. Kyllä nämä vippilainat kännykällä ovat
aika helppoja ottaa ja marssia tuonne rahapeliautomaattien viereen
ja pelata. Enemmänkin täytyisi miettiä sitä,
miten pystytään tätä valvontaa
lisäämään. Ei ole mitenkään ongelmatonta
nähdä, kun menet johonkin markettiin tai huoltoasemalle,
kuinka houkutteleville paikoille ne peliautomaatit on laitettu ja
kuinka paljon siellä jatkuvasti on pelaajia. Vaikka haluaisikin,
niin useinkaan ei pääse pelaamaan. Sen jälkeen
on tietysti monelta osin mietittävä, onko tämäkään
nyt ihan oikein, että tällainen vapaus näitä pelejä levittää joka
paikkaan on sallittu, jos halutaan ihan oikeasti näitä haittatekijöitä estää. Mutta
mielestäni ei lainsäädännöllä yksistään voida,
jos tämä järjestelmä sallitaan
tällaisena, tehdä paljon mutta toivon mukaan kuitenkin
jonkun verran.
Mitä täällä ed. Elisabeth
Nauclér on puhunut tämän Ahvenanmaan
itsehallinnollisesta asemasta ja sen yhtymäkohdista näihin
lakeihin, niin täytyy nyt kuitenkin todeta, että kun
me valiokunnan matkassa kävimme Ahvenanmaalla, niin meille
kerrottiin muistaakseni, että Pafin liikevaihto näiden
omien automaattien kautta on noin 50 miljoonaa. Jos Ahvenanmaalla
on 24 000 asukasta, niin tuskin ne nyt 2 000:ta
jokainen vuodessa sinne laittaa, jolloinka aika iso joukko varmaan
tulee mantereen puolelta Ahvenanmaalle. Ahvenanmaan itsehallinto
on oma järjestelmänsä, joka pitää tietysti
ottaa huomioon. Mielestäni tässä on kuitenkin
tärkeintä, että me olemme tämän
yksinoikeuden tajunneet, kun tätä mietintöä on
kirjoitettu, ja kun se oikeus on EU:n kautta meille vahvistettu,
niin pidän kaikkein arvokkaimpana asiana, että meillä on
tällainen mahdollisuus itse säädellä tätä rahapelitoimintaa.
Mitä näihin rahapelien ikärajoihin
tulee, niin on tietysti hyvä, että tuli tämä 18
vuoden ikäraja, koska se ennalta ehkäisee ehkä joissakin
tapauksissa sellaista tartuntaa, joka helposti tulee, kun nuorena
alkaa pelata. Mutta kun itse olen täyttänyt jo
65 vuotta, niin mietin itsekseni, kun katselee noiden markettien
automaattien etumusta, missä pelataan, että suurin
ongelma on kuitenkin yli 65-vuotiaiden peliriippuvuudessa. Nämä eivät
sulje toisiaan pois, mutta olisin kovasti tyytyväinen,
jos omalta kohdaltanikin jollakin tavoin rajoitettaisiin sitä pelioikeutta,
kun olen täyttänyt jo 65 vuotta. (Välihuuto) — Vapaaehtoisesti se
ei näytä onnistuvan, vaikka kuinka haluan. Kun
kolikot jäävät tuonne taskunpohjalle
kaupasta, niin sitä kuvittelee voittavansa ja sitten häviää ja
lähtee marssimaan tyhjätaskuna pois. Tämä pitäisi
voida estää, koska monella pienen eläkkeen
saajalla saattavat mennä ne päiväostoksen
rahat sinne ja sitten täytyy jollakin tavoin muuten koettaa
elellä.
Mitä näitten luvallisten rahapelien markkinointiin
tulee, niin kyllä nämä rajapinnat markkinoinnin
osalta ovat aika ongelmalliset enkä usko, että niitä pystytään
lainsäädännön puitteissa tarkasti
määrittelemään.
Mutta näillä saatesanoilla päätän
puheenvuoroni ja toivon, että tästä lainsäädännöstä on
hyötyä, ja kun sieltä on ed. Paateron
mainitsema kolmas laki tulossa, niin saataisiin se välittömästi syksyllä valiokuntaan
ja tällä tavoin tämä kokonaisuus
täällä eduskunnassa käsiteltyä hyvissä ajoin.
Oiva Kaltiokumpu /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tätä asiaa laki-
ja hallintovaliokunnassa olen ollut käsittelemässä ja
voin todeta, että tämä ei ole ollut mikään
yksinkertainen eikä helppo asia, ei yksittäiselle
kansanedustajalle eikä myöskään
valiokunnalle. Voidaan tietysti kysyä, onko monopoli ylipäätään
tämmöisessä markkinataloudessa ja demokratiassa
hyvä asia ja onko sille vaihtoehtoja. Sitten voidaan kysyä tästä lainsäädännöstä,
onko tämä oikeasti EU-tuomioistuimen kantojen
vastainen, onko tämä EU-säännösten
vastainen, ja myöskin sitä, millä tavalla
tämä lainsäädäntö kohtelee
Ahvenanmaan itsemääräämisoikeuteen
kuuluvia oikeuksia, ja loppuviimeksi, mikä oikeus Suomella
on itse säätää omasta lainsäädännöstään
ja millä tavalla siihen suhteutuvat ahvenanmaalaisten oikeudet.
Lähtisin ensin liikkeelle siitä, että kun
on tarjottu näitä lisenssivaihtoehtoja ja esitetty
väitteitä, että muualla maailmassa voidaan
pelata lisensseillä ja ne tuottavat paljon rahaa ja hyvää tulosta,
niin tämähän ei oikeasti ole totta. Ne
tuottavat kyllä rahaa mutta nimenomaan näille
peliyhtiöille. Voidaan kysyä, onko meillä niin
kauheasti sellaisia tahoja, jotka oikeasti toivovat sitä. Toinen
asia: Kuka vastaa yhteiskunnassa sosiaalisista ja terveydellisistä ongelmista,
joita vapaa rahapelitoiminta tuo? Eivät ainakaan nämä yhtiöt
eikä mikään Suomen osa Manner-Suomen osalta
tule niitä vahinkoja korvaamaan, vaan meidän tulee
itse suojella omia ihmisiä ja erityisesti lapsia. Tässä mielessä,
kun tämän rahapelilupajärjestelmän
tarkoitus on tähän rahapelitoimintaan osallistuvien
ihmisten oikeusturvan takaaminen ja väärinkäytösten
ja rikosten estäminen, kyllähän harmaata
taloutta ja muuta rikollisuutta rahapeliasioissa on ja monissa muissa vaikka
kuinka paljon. Järjestäytyneen yhteiskunnan tehtävänä on
pystyä säätämään
sellaisia lakeja, jotka hyödyttävät kansalaisia
ja kansalaisyhteiskuntaa ja joilla voidaan valvoa niitä lakeja
ja niihin syyllistyneisiin puuttua, jotka niitä rikkovat.
Kolmantena tavoitteena on tämä yleinen haittojen
vähentäminen.
No nyt, jos ajatellaan, mitä sitten tämä monopoli
yhteiskunnalle tuottaa, me tiedämme, että Suomi
on tänä vuonna ottanut lisää velkaa
13 miljardia ja vuositasolla tämä rahapelitoiminta Veikkaus
Osakeyhtiön, Raha-automaattiyhdistyksen ja Fintoton osalta
tietää lähes miljardi euroa, lähes
900 miljoonaa euroa. Mistä tämän vapaan
pelitoiminnan kannattajat ottavat tämmöisen rahasumman,
joka voitaisiin kohdentaa valtion budjetista veteraaneille, joille
nyt menee 100 miljoonaa, liikuntapaikkojen ja urheilupaikkojen rakentamiseen,
kulttuurin ja luovan taiteen ylläpitämiseen? Kyllä me
kaikki tiedämme, että ei yhteiskunta voi päättää tehdä miljardia
lisää velkaa joka vuosi, että meillä voitaisiin
harrastaa kulttuuria, liikuntaa ja monia muita. Veteraaneille sen
jotenkin ymmärtäisi, mutta se ei valitettavasti
ole realismia. Toisaalta sitten nämä haitat maksetaan
myöskin kuntien ja valtion kukkarosta, kun ihmiset jäävät
näihin peleihin kiinni.
Pidän tätä lakia hyvin tehtynä ja
perusteltuna. Kun täällä viitattiin korkeimman
hallinto-oikeuden päätöksiin, perustuslakivaliokunnan
kannanottoihin, niin tämä laki on pilkulleen kirjoitettu niin,
että se ei loukkaa yhdessäkään
kohtaa näiden auktoriteettien kannanottoja. Toisaalta sitten tässä on
selkeästi määritelty rikosnimikkeet,
joihin voi syyllistyä, jos tätä lainsäädäntöä rikkoo.
Lisäksi vielä hieman ruotsinkielisyyden ja Ahvenanmaan
puolustajana hämmästelen täällä Ahvenanmaan
edustajan näkemystä, jossa ymmärsin tyytymättömyyttä tähän
lainsäädäntöön, kun
nimenomaisesti tässä lain säätämisessä erityisesti
paneuduttiin Pafin ja ahvenanmaalaisten itsehallinnon oikeuteen.
Kyllä pantiin huomio siihen, että tämä lainsäädäntö ei
ainakaan veisi niitä mahdollisuuksia, joita heillä on
sosiaalisen toimintansa tukemiseksi, koska Paf on myöskin yleishyödyllinen
rahapeliyhteisö. Vielä tästä, kun
me hioimme tätä markkinointikysymystä, niin
selkiytettiin, että jos täällä sähköisessä verkossa
on suomalaiset sivut, jotka eivät olennaisesti ilmennä markkinointia,
niin nekään eivät ole kiellettyjä.
Vain silloin kun mennään todelliseen markkinointiin,
niin tämä olisi kiellettyä. Ymmärsin,
että Ahvenanmaan edustajat olivat tähän
lopputulokseen kuitenkin tyytyväisiä.
Arvoisa puhemies! Olen vankka urheilun, veteraanien, nuorisotyön
ja hyvinvoinnin kannattaja ja olen sitä mieltä,
että jos rahaa pelataan, niin siitä on hyvä saada
yhteiskunnalle hyviin tarkoituksiin kohdistettavia rahoja. Toisaalta
näen EU-oikeuden kannanoton erinomaisena siitä,
että se sallii juuri näiden haittojen ehkäisemiseksi
myös monopolin ja valtiovallan ja eduskunnan puuttumisen
siihen, millä tavalla rahapeliä pyöritetään ja
kuka sitä pyörittää ja millä tavalla
me pystymme näitä haittoja estämään.
Minusta tämä laki on oikein hyvä, valiokuntatyöskentely
oli perusteellista, ja tämä mietintö on
yksimielinen.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Muutama havainto entisenä, edellisen
hallituksen rahapeliministerinä. Asiassa oli kovia paineita.
Sen takia muun muassa rahapelifoorumi perustettiin nimenomaan turvaamaan
toisaalta näiden kansallisten peliemme jatkuvuus Euroopan
unionissa ja toisaalta pelihaittojen vähentäminen.
Tältä osin täytyy tietysti sanoa, että huolestuin
tavattomasti, kun Pafin taholta viestitetään nyt
suurta tyytyväisyyttä nykyisen hallituksen ministereihin
Thorsiin ja Holmlundiin. Tämä kuvaa varmasti,
että ne ristiriidat, joita minulla ja Pafilla oli näitten
tulkintojen osalta, ovat nyt ratkenneet nykyisen hallituksen aikana
Pafin mieleisellä tavalla.
Minusta kuitenkin on tärkeätä, että tältä osin pidetään
huoli myös komission ja Euroopan unionin suuntaan aktiivisesti
siitä, että suomalainen pelimalli ja peliyhtiömalli
voi jatkua. Sillä voidaan todella rajat ylittävän
järjestäytyneen rikollisuuden ja tähän
liittyvän harmaan talouden hallintaa paremmin hoitaa, ja
sitten meidän on kyllä myöskin yhteistyössä EU:ssa
ei seurattava, vaan oltava aktiivisesti myöskin rahapelipolitiikan haittojen
minimoimisessa nettipeli- ja myös kansallisissa ratkaisuissa.
On tärkeätä myöskin, että tämä Veikkauksen ja
Raha-automaattiyhdistyksen työnjako pidetään
myöskin kolmannen sektorin, sosiaali- ja terveydenhuollon
ja liikuntajärjestöjen näkökulmasta
kunnossa, mutta ehkä jotain muuta yhteistyötä saatetaan
tarvita.
Ed. Paatero oli täysin oikeassa. Pitää myös varmistaa,
että ei esimerkiksi tiettyjen valtion perustehtävien
rahoituksella viedä uskottavuutta ja hyväksyttävyyttä Euroopan
unionin tasolla. Näinhän oli käymässä esimerkiksi,
kun pelastushelikoptereiden operaattorikustannukset meinattiin siirtää Raha-automaattiyhdistyksen
varaan. Se olisi vienyt kolmannen sektorin rahoitusta pois ja samalla
myöskin meidän kansallisen pelitoiminnan erästä näkökulmaa
murentanut.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Varmasti nämä lakiesitykset,
mitkä tässä ovat esillä, parantavat
tätä pelitoiminnan valvontaa, ja tavoitteet ovat
hyvät. Itse olisin mennyt kyllä paljon pitemmälle
näissä.
Ed. Valto Koski tuossa käytti ihan hyvän puheenvuoron
todeten, jotta hän ei pääse niistä peliautomaateista
tuolla kauppojen aulassa ohi vaan ne viimeiset kolikot pitää iskeä niihin.
Se kuvaa oikeastaan sen tilanteen.
Tässähän ollaan semmoisessa tilanteessa
niin kuin, voisi verrata, että tämä peliautomaatti
on nykyajan vaivaisukko tuolla kaupan eteisessä. Kun katsoo
niiden rivistöjen pituutta, siellä on yllättävän
paljon eri koneita. Niin kuin tässä ovat aikaisemmat
puheenvuorot todenneet, siellä useimmiten on porukkaa jonoksi
asti, eli siinä on pelaajia menossa siihen pelaamaan, ja
kun katsoo niitä ihmisiä, he eivät ole
hyvin rikkaita. Eli he ovat tämmöistä normaalikansalaista
ja köyhää ihmistä, jotka pyörivät
tuolla. On eläkeläistä, pienellä eläkkeellä olevaa
ihmistä, ja siinä tämä peliriippuvuus
on niin kuin huume.
Niin kuin täällä on todettu näistä sosiaalisista haitoista,
sitten joudutaan menemään hoitoon. Tiedän
monta tapausta, jotka ovat tällaisessa peliriippuvuushoidossa
käyneet ja jonkun aikaa ovat kuivilla ja siihen koukkuun
uudelleen lankeavat, ja se on tosi kova juttu. Sen takia minusta tässä odottaisi
sen tyyppistä keskustelua, että miten rajoitetaan
tämmöisiä pitkiä peliautomaattirivejä.
Kuuluvatko ne kauppojen eteisiin, koska niillä luodaan
jo semmoinen kuva, että tämä on erittäin
hyväksyttävää ja helppoa? Sehän
sinällään, jos katsoo peliautomaattiomistajan
tai tämän hyväntekeväisyysnäkökulman
osalta, voi olla hyvä asia heille, mutta niille ihmisille
se ei ole hyvä asia. Eikö tämä pitäisi
tehdä sen takia sillä tavalla, että se
on rajattu mahdollisesti yhteen automaattiin, tai ei ollenkaan automaattia vaan
olisi olemassa eri paikat, siis joku pelihalli, mihin jokainen joutuu
menemään ja marssimaan sisään
ihan varta vasten pelaamaan? Olisi niin kuin erillään
oleva pelipaikka eikä siten, että houkutellaan
ihmisiä tämmöiseen koukkuun, johon sitten
jotkut herkemmät jäävät, koska
kun on hävitty, tulee semmoinen mielikuva, että pitäähän
saada ne rahat takaisin sieltä, ja sinne syötetään
sitä rahaa, ja loppujen lopuksi sitten ollaan niin kuivina,
että ei tahdo oikein leipää saada. Sen
takia siinä vaiheessa, kun täällä puhuttiin kolmannesta
vaiheesta, kyllä toivoisi, että tämmöisistä rajoitteista
jopa puhuttaisiin.
Hyväähän tässä on
se, jotta tätä ei ole sillä tavalla vapautettu
eikä ole laskettu tänne muita toimijoita. Suomi
on pystynyt hallitsemaan tämän kaikissa tilanteissa,
että tämä on kestänyt siis monopoliasemassa,
nämä eri pelit ja lupajärjestelmät
ovat olemassa, ja tämä yleishyödyllisyys on
pääsääntöisesti vallalla.
Toinen asia, mikä minusta on kyseenalainen, on myös
tämä mainontapuoli tässä, koska
tässä sitten sallitaan yhä edelleen mainonta
lehdissä, joissa ei ole pääasiallisesti
tämmöistä mainoslehdykäistä,
vaan lehdessä voi olla mainos, että tämmöinen
peli on olemassa. Pitääkö sen olla sillä tavalla
hyväksyttävää?
Muuten jään odottamaan sitä kolmatta
vaihetta. Kun tämä on ollut yksimielinen mietintö,
en lähde tässä änkyröimään,
vaan tässä on muutama pieni toive siitä,
että en näe hyvänä kehityksenä sitä,
että niille heikoimmille, jotka sortuvat tähän,
on liian helppoa tämä saavutettavuus näiden
pelien osalta.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Elisabeth Nauclér /r:
Herr talman! Nej, lagen är inte lika för
alla. Det kan utdömas vite men det finns inga sådana
internationella avtal som gör att vite kan indrivas. Det
finns bara en enda som vite kan tillämpas på,
nämligen Ålands Penningautomatförening.
Jag tror att den här delen, vilket jag tidigare redan sade,
kom bort i översättningen, eftersom den inte översätts
helt och hållet, och där ser man vådan
av att inte ha simultantolkning.
Annonsering är samma sak. Den gäller inte
alla. Det har varit så länge. Ingen fick annonsera men
det var bara ett bolag som inte kunde annonsera. Det vara bara ett
bolag som kunde råka ut för någonting,
nämligen Ålands Penningautomatförening.
Lagen skulle gälla lika för alla, därför
respekterades inte självstyrelselagen. Den gällde
inte särskilt för Åland, men det tror
jag att vi alla som finns i den här salen nu har hört
att den gäller, alldeles särskilt för Åland.
Lagen är inte lika för alla. Den gäller
många men den kan bara tillämpas på en.
De andra finns ute i cybervärlden och flyttar ut sina kontor.
Vi har samma intressen. Vi talar om åldersgränser,
vi talar om begränsningar av skadligt spelande. Ålands
Penningautomatförening har varit föregångare,
man var först med och bekostade en professur som har forskat
i spelberoende. Nu, förra veckan, gick man ut som det första
bolaget där man kan försäkra sig mot
spelberoende. Vi har alltså exakt samma syn på spelandet.
Monopolet har fungerat bra men utvecklingen har sprungit ifrån
oss. Borde vi inte i stället vara ärliga och erkänna
att vi vill ha inkomsterna, och det är inte tillåtet
att upprätthålla monopolet på grund av
att man vill samla in pengar.
Vi borde skapa ett nytt och modernt system där vi
skulle kontrollera spelandet och skydda oss mot skadlig verkan men
samtidigt få inkomsterna, i stället för
att som nu i dagens internetvärld bygga högre
och högre murar runt om kring oss. De kommer aldrig att
bli tillräckligt höga. Utvecklingen springer ifrån
oss och vi skapar en polisstat som hör en svunnen tid till.
Herr talman! Jag tror inte att jag med mitt inlägg
idag, i år eller under den här mandatperioden
kan övertyga riksdagen om att vi måste byta spår.
Men den saken kommer tiden och utvecklingen att ta hand om. De länder
som gått in för licenssystem har gjort det därför
att det är ett modernt sätt att kontrollera spelandet,
begränsa de skadliga verkningarna men behålla
inkomsterna utan att skapa en polisstat.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Ne rajoitteet ja kiellot, jotka vähentävät
peliriippuvuutta, ovat ehdottoman välttämättömiä.
Mutta samalla täytyy muistaa se, että vaikka meillä kuinka
olisivat rajoitukset päällä, meillä syntyy peliriippuvaisia
ihmisiä yhä enemmän. Se tarkoittaa silloin
sitä, että meillä täytyy olla
myös hoitojärjestelmät sellaisessa kunnossa,
että me pystymme näitä ihmisiä auttamaan
siinä vaiheessa, kun se riippuvuus on syntynyt, mutta myös sitten
ennalta ehkäisevästi.
Tänä päivänä suuri
osa peliriippuvaisista on psykiatrisissa hoitoyksiköissä,
ja ajattelen, että välttämättä ne
hoitoyksiköt eivät ole parhaita paikkoja peliriippuvaisten
ihmisten hoitamiseen vaan täytyy luoda sitä omaa
järjestelmää nimenomaan tälle
joukolle. Minä olen itse ollut terapeuttina sekä päihderiippuvaisten
että peliriippuvaisten ihmisten hoidossa mukana ja voin
sanoa, että peliriippuvaisuus on melkeinpä vaikeammin irti
päästävissä kuin päihderiippuvaisuus
johtuen osittain siitä, että pelaaminen on kuitenkin
sosiaalisesti aika hyväksyttävää touhua
ja riippuvaisuus syntyy hyvin syväksi, ennen kuin tullaan hoitoon
hakeutumaan, ja silloin se avun saaminen on tosi tiukassa näitten
ihmisten osalta.
Ennaltaehkäiseminen on tavattoman tärkeätä, koska
se on oikeastaan ainut tapa pelastaa nämä ihmiset
tältä peliriippuvuudelta. Olen ed. Lahtelan kanssa
samaa mieltä siitä, että näitten
pelikoneitten sijaintiin täytyy kiinnittää tulevaisuudessa
huomiota, etteivät ne ole sillä tavalla niin ottautuvassa
paikassa, että niihin ihmiset jäävät kiinni.
Mielikuvamainonta on ehdottomasti sellainen, jota ei voi sallia
tulevaisuudessa, ja nimenomaan tulee huolehtia siitä, että nuoret
ihmiset eivät tämän mainonnan kautta
jää koukkuun pelaamiseen. Kyseessä on
iso ongelma, johonka me joudumme kyllä hakemaan sitten
myös lisäresursseja, ja toivottavasti myös
nämä, jotka tätä pelaamista
järjestävät, osallistuvat tähän
rahoitukseen nykyistä enemmän.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Monopolioikeuksin toimivat, todennäköisyyslaskentaan
toimintansa perustavat peliyhtiöt ovat siinä mielessä mielenkiintoisessa
asemassa, että ne tuottavat aina voittoa, koska säätelemällä niitä parametreja,
jotka antavat voittoja tietyssä suhteessa, takaa sen, että sitä rahaa
pystytään aina keräämään
enemmän kuin sitä jaetaan pois. Siinä mielessä on
tietenkin perusteltua, että tämä monopoli
on julkisessa omistuksessa ja valvonnassa. Ja on tietenkin hyvä,
että näitten monopolien rahoja käytetään,
kuten Raha-automaattiyhdistyksen sosiaali- ja terveystoimintaan,
kolmannen sektorin järjestöjen avustamiseen, Veikkauksen
toimintaan, liikuntaan, kulttuuriin ja nuorisotyöhön.
Kyllähän tässä tietysti
selkeä ristiriita on siinä, että pyrkimys,
kuten ed. Nauclér aivan oikein totesi, on se, että sitä rahaa
pystyttäisiin kuitenkin keräämään
mahdollisimman paljon. Toisaalta sitten pitäisi hillitä sitä,
että ei synny näitä ongelmia, joita peliriippuvuus
aiheuttaa. Näitten välillä pitää löytää tietysti
jonkinlainen tasapaino. Voisi sanoa, että onhan se nyt
yhdenlaista hurskastelua, että toisaalta pyritään
keräämään pelituottoina mahdollisimman
paljon ja sitten niillä rahoilla autetaan peliriippuvaisia.
Ensin tehtiin sairaita ja sitten sairaala. Menee huonosti. Mutta
on joka tapauksessa niin, että Veikkauksen, ja tässä tapauksessa
nyt Raha-automaattiyhdistyksen, toimintaedellytykset monopolina
Suomessa on turvattava, koska kolmannen sektorin järjestöjen
toiminta on ratkaisevasti riippuvainen näistä rahoista.
Mutta voi tietenkin kysyä, pitäisikö sen
olla niin? Eikö todellakin pitäisi päästä siihen,
että esimerkiksi sosiaali- ja terveydenhuollon välttämättömät
palvelut (Puhemies: Kaksi!) voitaisiin rahoittaa suoraan verovaroista?
Arvoisa puhemies! Lopuksi, kun täällä viitattiin
ed. Koskeen ja hänen riippuvuuteensa näistä peliautomaateista,
niin minulla on henkilökohtaista kokemusta siitä,
että ed. Koski on stokastinen ihme. Hän minun
nähdäkseni voittaa niistä enemmän
kuin häviää.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Kun puhutaan rahapelien säätelystä,
on yksi asia ylitse muiden, ja se on se, että tämän
talon tehtävänä on huolehtia siitä,
että tuo valtion yksinoikeus tähän puoleen
säilyy, sillä vain sillä voidaan välttää ja pienentää niitä lukuisia
haittavaikutuksia, tällä tavalla hoitaa rahaliikennettä ja
hoitaa peliä ja hoitaa ihmisten pelihimoa. Se on aivan
päivänselvä asia. Kaikki muut keinot,
kaikki muut vapautumiset, joita tässä tehdään,
vievät tätä puolta, näitä haittavaikutuksia,
huonompaan suuntaan. Siksi monopolista kiinni pitäminen
on äärimmäisen tärkeää.
Se ei ole myöskään omasta mielestäni
millään lailla tulevaisuudessa järkevää,
että me pyrimme eroon monopoliasemasta rahapeleissä,
vaan meidän pitää kaikella tavalla sitä puolta
vahvistaa.
Ei voi myöskään välttää tietenkään
sitä, että totta kai ne rahat, joita tässä valtio
erilaisiin yleishyödyllisiin tarkoituksiin ja muihin kuin
valtion yleishyödyllisiin tarkoituksiin kerää,
ovat merkittäviä asioita. Ei sitä kukaan
halua pimittääkään. Näin
se asianlaita on, mutta silloin tässä yhdistyy
kaksi erittäin merkittävää asiaa,
ja silloin tämä järjestelmä toimii
hyvin.
Puhemies! Täällä tuli esille se,
että tässä uudessa järjestelmässä,
mikä on sovittu, hevospelien osalta oltaisiin jollain tavalla
menossa huonompaan suuntaan. Peliyhtiöiden välillä on
selkeästi poliittisesti sovittu työnjako, ja niin
tullaan tekemään ja toteuttamaan. Se on täysin
välttämätöntä hevospelien
osalta muun muassa siksi, että koko hevostalouden selkärangan
muo-dostaa se järjestelmällinen, järjestetty,
yhteiskunnallisesti hyväksytty pelijärjestelmä,
joka meillä on. Siksi siitä kiinni pitäminen
on äärimmäisen tärkeää.
Se tuottaa myöskin erittäin paljon hyvää ja
tuloksellista työtä muulle yhteiskunnalle. Se
ei ole millään tavalla muilta edunsaajilta pois.
Viimeinen asia, puhemies, (Puhemies: Kaksi!) on se, että yhteistoimintaa
eri peliyhtiöiden välillä toivoisin olevan
enemmän, ja tässä tullaan myöskin
pelien jakeluun ja siihen tehokkuuteen, joka viidelle miljoonalle
ihmiselle näiden pelijärjestelmien kautta tulee.
Niitä nyt muodostuu kolme kappaletta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kun näissä peleissä on
kyse pelihimosta ja sen tyydyttämisestä ja hyväntekeväisyydestä samanaikaisesti,
niin se jotenkin tuntuu aika ristiriitaiselta. Olen kuullut monen
sanovan, että siksi he pelaavat, että he kansanterveyttä parantavat
tässä. Siinä voisi kyllä sitten,
niin kuin aikaisemmin tuosta pöntöstä puhuin,
tehdä sillä tavalla, että siirretään
niitä peliautomaatteja sinne halleihin ja laitetaan semmoinen
nykyaikainen vaivaisukko siihen kaupan eteiseen, johon voi laittaa
sitten hyväntekeväisyyteen rahaa. Siinä tietää ainakin, jotta
se himopuoli jää pois siitä. Mutta minä en tiedä,
tuleeko sitten tämmöinen vaivaisukkoriippuvuus
sitten, että sinne tulee aina laitettua loput kolikot.
Mutta se ei olisi mitenkään paha, silloin ei ainakaan
hoitoon tarvitsisi viedä niitä ihmisiä, vaan
he tekevät aidosti hyväntekeväisyyttä.
Yleiskeskustelu päättyi.