2) Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran toimintakertomus
vuodelta 2011
Mauri Pekkarinen /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti muutama sana esittelyä Sitran
toiminnasta.
Ehkä tärkein sanottava ja viesti tälle
täysistunnolle on se totuus, että Sitra on kertomusvuonna uudistanut
omat visionsa, Sitra on pystynyt toteuttamaan evaluoinnin sekä vuonna
2010 kertomuksen johdosta annettujen kannanottojen mukaisella tavalla
tämän uudistustyönsä. Ohjelmista
luovutaan nyt kuluvan vuoden aikana, ja niiden sijaan tulevat projektit,
joiden suunniteltu kesto on yhdestä kahteen vuoteen. Toimintatapa näin
muuttuu. Toivotaan, ja valiokunta uskoo, että tämä muutos
edistää Sitran toimintaa sille uskotulla alueella
suomalaisen innovaatio- ja myöskin yrittäjyys-
ja talousjärjestelmän tärkeänä toimijana.
Uudet avainalueprojektit ovat talousvaliokunnan mukaan ihan
oikein identifioitu. Erityisesti cleantechiin panostaminen nähdään
ajankohtaisena ja kansainvälisenä kasvupotentiaalina... (Hälinää)
Puhemies Eero Heinäluoma:
Arvoisa edustaja, jos odotetaan hetken aikaa, niin saadaan hiukan
hiljaisuutta saliin.
Erityisesti cleantech... (Hälinää) — Se on
paras, kun katsoo kansanedustajiin, niin ehkä saa katsekontaktin
ja sitten tulee ehkä kuulluksikin.
Puhemies Eero Heinäluoma :
(koputtaa)
No niin, nyt, odotetaan hetkinen. Vanha tapa on voimassa, että jos
on palaverin tarpeita, niin pidettäisiin ne salin ulkopuolella.
Edustaja Tölli, odotamme täällä. — No
niin, nyt uusi yritys.
Arvoisa puhemies! Valiokunta kiinnittää erityisesti
huomiota siihen, että Sitran painopisteiden valinnat ovat
olleet oikeita. Cleantech on myöskin Sitran toiminnoissa
saanut entistä vahvemman sijan. Arvio on, että suomalaisista yrityksistä tällä hetkellä
erittäin
monet jo ovat astuneet erittäin vahvasti cleantechin mahtaville markkinoille.
Suomalaisten yritysten liikevaihdon cleantechin piirissä arvioidaan
olevan noin 16 miljardia euroa tai siis niiden yritysten liikevaihto,
jotka keskeisesti toimivat cleantechin toimialueella, arvioidaan
olevan noin 16 miljardia euroa. Myös Sitran panostusta
tutkimuksen, kehittämisen ja uusien kokeilujen avaajana
tällä toimialalla on haluttu tässä tukea
ja korostaa sitä, että todella monien muiden suomalaisten
innovaatiotoimijoiden joukossa myöskin Sitra voi tähän
menestysalueeseen antaa oman panoksensa.
Edelleen valiokunta korostaa näitten parhaiden käytäntöjen
tehokkaampaa levittämistä maassa ja maailmassakin.
Sitrahan toimii tavalla, jossa se poimii hyviä hankkeita
tai hankkeita, joissa se arvioi olevan potentiaalia laajempaan taloudelliseen
menestykseen. Se pyrkii viemään niitä eteenpäin.
Monet myöskin näistä hankkeista onnistuvat,
eivät suinkaan kaikki. Ne, mitkä onnistuvat, niiden
hankkeitten entistä parempi levitys laajempaan tietoisuuteen,
parempien käytäntöjen eteenpäinvieminen
on asia, jossa on todettu puutteita, ja valiokunta painottaa sitä,
että nämä parhaat käytännöt
pitäisi saada nopeammin taloudellisesti hyödynnetyksi.
Sitran keskeisiin toimialoihin on kuulunut vuosien ajan pääomasijoittajana
toimiminen. Se on hakenut tällaisia uusia avauksia sekä kansainvälisillä että kansallisilla
pääomamarkkinoilla. Monien syiden summana tämä rooli
on tässä viime vuosien aikana vähän
vähentynyt ja ohentunut, ja valiokunta saamansa selvityksen
perusteella toteaa, että tässä tämmöinen
strategiavalinta on ihan oikein. Pääomamarkkinat,
sijoitusmarkkinat ovat monella muulla tavalla, sanoisiko, kehittyneet,
ja Sitran erityistä roolia ei pidetä niin tärkeänä enää kuin
se oli ehkä 10 taikka kenties 15 tai 20 vuotta sitten.
Arvoisa puhemies! Näillä muutamilla sanoilla
talousvaliokunnan puolesta haluan todeta, että Sitra talousvaliokunnan
käsityksen mukaan on edelleenkin tärkeä toimija
suomalaisessa innovaatiojärjestelmässä ja
sen uudet avaukset ovat oikean suuntaisia.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Toimintavuonna eli 2011 Sitra uudisti strategiansa
ja asetti tavoitteekseen olla kestävän hyvinvoinnin edelläkävijä,
ja samalla ohjelmatoiminta päättyy tämän
vuoden aikana. Kolmeksi uudeksi teema-alueeksihan Sitra on valinnut
kestävät elämäntavat ja luonnonvarojen älykkään
käytön, uudistuvan johtamisen ja hyvinvointipalvelut
sekä lisäksi vielä talouskasvun kapeikot
ja uudet mahdollisuudet. Tosiaan niistä ohjelmista luovutaan
vuoden 2012 aikana, ja projektit tulevat tilalle, joiden suunniteltu
kesto on 1—2 vuotta. Toivottavasti nämä projektit
ovat tarpeeksi pitkiä, jotta sitä tuloksellisuutta
sieltä myöskin sitten takaa löytyy. Joka
tapauksessa näitä projekteja pitää aina
sitten arvioida niitten päätyttyä hyvinkin tarkkaan,
mitä niillä on saavutettu, ja niitten tuloksien
pitää olla myöskin mitattavissa.
Tuonne cleantechiin panostaminen on varmasti aivan oikein. Se
on ajankohtainen asia, ja kansainvälistä kasvupotentiaalia
siellä todella on. Muun muassa vesienkäsittelyssähän
Suomi on huippumaa. Me emme välttämättä osaa
ihan oikein sitä vielä markkinoida, ja sen lisäksi
vielä parhaiden käytäntöjen
tehokkaaseen levittämiseen tulisi panostaa huomattavasti
nykyistä enemmän.
Ihan lopuksi se, että kun Sitra on ollut vakiintuneesti
pääomasijoittajana ja nyt sieltä on kuitenkin
pääomasijoitustoiminta vähentynyt, niin joka
tapauksessa on hyödyllistä varmaan arvioida se,
missä määrin Sitran perustehtävään
kuuluu toimia pääomasijoittajana tai kuinka toimintaa
tulisi painottaa tämän innovaatiopolitiikan eri osa-alueille.
Päivi Lipponen /sd:
Arvoisa puhemies! Sitra on erittäin merkittävä organisaatio
ja instituutio Suomessa ja toimii think tankina. Juuri näin
globalisaation aikana, kun Suomi muuttuu ja maailma ympärillä muuttuu,
me tarvitsemme näköaloja tulevaisuuteen. Nyt alkaa
muun muassa niukentumisen aika, on osattava luoda kasvua tehokkaammin,
muutettava tapoja toimia, omaksuttava uutta teknologiaa. Juuri näihin
haasteisiin Sitran projektit puuttuvat. Kyse on siis kestävän
kehityksen edistämisestä Suomessa. Eli Sitran
uusi tapa lähestyä näitä isoja
haasteita on erittäin hyvä, ja nämä aiheet,
jotka edustaja Kärnä äsken luetteli,
ovat ajan hermolla.
Mutta niin kuin edustaja Pekkarinen nosti esille, suuri haaste
on se, kuinka nämä hyvät oivallukset,
tavat, tutkimustulokset sitten todella saadaan mukaan elämänlaatua
parantamaan, toimintaa tehostamaan. Eli juuri parhaiden ja tehokkaiden
käytäntöjen levittäminen on
se, mihin on jatkossa panostettava entistä enemmän
ja jalkautettava nämä avaukset sitten muun muassa julkishallintoon,
koska juuri Sitra on se, johon kasataan nämä Suomen
toiveet tehdä uusia rohkeita avauksia, haastaa ja markkinoida
tutkimustulokset ja saada näin ne toteutumaan käytännössä.
Se jos mikä on vaikeata: muuttaa jo pitkälle vakiintuneita
ajattelutapoja ja tapaa toimia.
Tässä yhteydessä haluaisin myös
nostaa eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan esille, koska eduskunnan
tulevaisuusvaliokunta toimii parlamentin think tankina, ja haluaisinkin
nähdä, että Sitralla, joka toimii eduskunnan
valvonnassa ja alaisuudessa tavallaan, olisi enemmän yhteistyötä juuri
tulevaisuusvaliokunnan toiminnan kanssa. Meillä on erittäin
monia hyviä projekteja, joihin tämä yhteistyö toisi
hedelmällistä lisäpanosta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Perussuomalaisilla on ensimmäistä kertaa
edustajat myös Sitran hallintoneuvostossa. On ollut hyvin
mielenkiintoista tutustua kyseisen Sitran toimintoihin ja näihin
lukuisiin hankkeisiin, joita siellä edistetään
ja joissa käytetään valtavia summia yhteiskunnan
verovaroja.
Itse hallintoneuvoston jäsenenä haluan ennen kaikkea
paneutua siihen puoleen, että kaikki ne rahat, joita siellä kohdennetaan
erilaisiin kehittämis- ja muihin hankkeisiin, tulee käytettyä mahdollisimman
hyvin ja sillä tavalla, että saadaan aikaiseksi
jotakin pysyvää, ettei vaan tule pelkkiä ajatuksia
ajatusten päälle ilman, että syntyy koskaan
mitään konkreettista, niin kuin helposti saattaa
käydä silloin, jos on paljon rahaa, jota voidaan
käyttää suunnitteluun ja ajatteluun.
Tässä hallintoneuvoston lausumassa korostetaan
näitä kuntaohjelman hankkeita, joissa pyritään
edistämään erityisesti hyvinvointipalveluita niin,
että palveluiden saatavuus, laadukkuus ja valinnan vapaus
parantuvat ja palveluita voidaan tuottaa kustannusvaikuttavasti.
Ohjelmassa on esitetty myös kuntapalveluiden rakenteiden
syvällistä muutosta tuomalla keskusteluun uusia, vaihtoehtoisia
näkemyksiä. Kuten kaikki tiedämme, meillä on
ongelmia kuntataloudessa ympäri maata ja palveluita täytyisi
mahdollisimman tehokkaasti tuottaa. Itseäni huolestuttaa
pitkäaikaisena kuntapäättäjänä se,
onko lopputuloksena sitten käytännössä se,
että rahaa ei riitä paikallisiin terveyskeskuksiin,
joissa pitäisi kehittää toimintoja sillä tavalla,
että saataisiin lääkäreitä kunnan
palvelukseen, jotta voitaisiin itse tuottaa niitä palveluita
mahdollisimman edullisesti.
Nimittäin nythän on ongelmana se, että kautta maan
näitä sosiaali- ja terveyspuolen palveluita on
yksityistetty, ja sitten, kun ei ole olemassa aitoa kilpailua, niin
nämä yksityiset yritykset saavat tavallaan monopoliaseman,
jolloin ne pääsevät laskuttamaan kuntia
aivan mielensä mukaisesti elikkä tekevät
aivan huikeita tuloksia sen takia, että kunnat ovat ryhtyneet
tekemään näitä ostopalvelusopimuksia.
Jos kaikki kunnat Suomessa olisivat päättäneet,
että me tuotamme lääkäripalvelut
vain omalla työvoimalla emmekä tee yhtään
ostopalvelusopimusta, niin eivätköhän
kaikki terveyskeskusten lääkärinvirat
olisi aika nopeasti täyttyneet.
Mielestäni on hyvin tärkeätä silloin,
kun käytetään Sitran kaltaisen yhteisön
rahoja kehittämishankkeisiin, että pidetään
mielessä ennen kaikkea kuntasektorin ja yleensä julkisen
sektorin etu eikä vain lähdetä edistämään
joittenkin yksityisten yritysten kasvumahdollisuuksia. Siinä mielessä nyt
kun on näitä palvelusetelimalleja kokeiltu joissakin
kunnissa, niin sehän on tapa myös yksityistää toimintoja.
Käytännössä olen huomannut esimerkkejä siitä,
että monet pienyrittäjät joutuvat lopettamaan
kokonaan palvelutuotantonsa silloin, kun siirrytään
palveluseteleihin sen takia, että palveluseteleiden ehdot
on tehty sellaisiksi, että kuntalaisilla ei ole enää varaa viedä vaikka
lapsia yksityiseen pieneen päiväkotiin sen takia,
että kustannukset ovat korkeammat.
Siinä mielessä on valitettavaa, että jotkut
kehittämishankkeet, joilla on hyvä tarkoitus,
johtavat sitten sellaiseen lopputulokseen, että pienyrittäjien
täytyy lopettaa toiminta ja sitten sitä kautta
joudutaan hankkimaan elinkaarimallisopimuksilla päiväkoteja
ym. tämmöisiä suuria systeemejä,
joudutaan luomaan niitä sen takia, ettei ole loppuun asti
mietitty, mihinkä joku hanke, joka paperilla vaikuttaa
hyvältä, sitten lopulta käytännössä johtaa.
Monesti käy niin, että päädytään
ojasta allikkoon.
Sen takia toivon, että kun tulevaisuudessa kunnallisia
palveluita kehitetään, niitä mielellään
kehitettäisiin jossakin kokeilukunnissa ja testattaisiin
näitä palveluseteleitä ym. uudistushankkeita
ennen kuin lähdetään laajassa mittakaavassa
levittämään näitä uusia
ideoita ympäri maan.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitos Sitran 44. toimintavuoden kertomuksesta, jossa
on paljon hyvää kerrottavaa innovaatioista, talousjärjestelmän
kehitystyöstä ja Sitran roolista toimintaympäristöjen
muuttuessa. Strategista ketteryyttä varmasti tarvitaan
talouden nopeissa sykleissä.
Muutamia kohtia, joihin haluan kiinnittää huomiota,
elikkä tarkastusvaliokunta otti huomioon mietinnössään
hiljattain nämä terveydenhuollon tietojärjestelmät
ja niiden kustannukset. Eli tästähän
on Sitran tutkimus valmistunut. Kuntaohjelma ja yliopistolliset
keskussairaalat ovat sen teettäneet, ja siinä julkaistu
selvitys on osoittanut, että yhden potilastietojärjestelmän malli
on mahdollinen vaihtoehto Suomessa. Tämä on mielestäni
hyvin merkittävä huomio ja varteenotettava vaihtoehto
nykytilanteelle, jossa kalliita järjestelmiä on
paljon ja jotka eivät keskustele keskenään.
Maamerkit-ohjelmalle minun on annettava erityinen kiitos, sillä se
nostaa esiin biotalouden mahdollisuudet Suomessa ja piirtää laajaa
kuvaa siitä, mitä mahdollisuuksia biotalous voi
tuoda. Eli biotalous ja green care -toimijuus vahvistavat Suomen
vihreää talouskasvua, joka tarvitsee mielestäni
vauhtia ja mahdollisuutensa päästä eteenpäin,
sillä biotalous, uskon näin, on Suomen kansantalouden
uusi tukijalka.
Sitran kuntaohjelman terveyskioskihankkeet tarjoavat niin sanotun
matalan kynnyksen palveluita, joista saatuja hankkeen tuloksia on
pääsääntöisesti pidetty
hyvinä, ja toimintaa on tarkoitus laajentaa, mutta muistutan
kuitenkin, että kioski laitteineen ei korvaa hoitajan vastaanottoa tai
terveydenhoitajan neuvolavastaanottoa. Emme saa tuudittautua siihen,
että seinät voivat korvata aidon vastaanottotilanteen,
eli tämän toiminnan tulee olla täydentävää eikä korvaavaa.
Ja kuten tässä Sitran raportissa on todettu, ihmiskeskeistä toimintaa
tarvitaan.
Jos jotain voisin toivoa Sitran toiminnasta, niin sitä,
että siellä aloitettaisiin uudelleen talouspolitiikan
johtamiskurssit, joista olen saanut yhteydenottoja runsaasti ja
joita on pidetty hyvinä. (Ben Zyskowiczin välihuuto) — Kiitoksia. — Sitra
on näitä vetänyt, ja kyllähän
Suomella talousasiat tällä hetkellä ovat
kunnossa. Kuitenkin kunnat tarvitsevat, luottamushenkilöt
virkamiestyöparina siellä tarkkaa taloudenpitoa,
jotta meillä tilanne jatkuu hyvänä eikä käy
Kreikan-tie. Toki julkishallinnon johtamisohjelma ansaitsee kiitoksensa.
Kannatan lämpimästi niitä ajatuksia,
joita edustaja Lipponen totesi tulevaisuusvaliokunnan roolista,
ja toivon tulevaisuusvaliokunnan näkemyksille ennakkoluulotonta
vastaanottoa eduskunnassa ja valtioneuvostossa.
Marjo Matikainen-Kallström /kok:
Arvoisa puhemies! Sitran tehtävänähän
on nimenomaan paneutua ja tarttua sellaisiin ajassa oleviin kohtiin,
mihin kaivataan korjausta tai muutosta. Joskus se on ollut pääomasijoittaminen, joskus
se on ollut jotain muuta, ja Sitra nimenomaan elää ajassa.
Siitä täytyy kyllä antaa täysi kiitos.
Viime vuoden ohjelmasta olisin nostanut yhden kokonaisuuden,
yhden asia, joka on vielä osittain kesken, ja toivon, että se
tulee aikanaan sitten myöskin toteutetuksi. Se liittyy
tähän rajat rikkovan näkemyksen ja toiminnan
edistämiseen julkishallinnossa. Siellä on ohjelmakokonaisuus,
joka vahvistaa julkishallinnon sektorirajat ylittävää yhteistyötä.
Tätä me olemme perään kuuluttaneet
niin kunnallisella kuin valtionkin tasolla, sitä, että voimme
tehdä paremmin niin ministeriöiden yli kuin sitten
kunnallishallinnossa eri toimialojen yli yhteistyötä ja
nähdä ne säästöt joskus
ennakkoluulottomasti myöskin tulevaisuudessa. Ne panostukset
nyt tuovat moninkertaisesti säästöt takaisin.
Muun muassa terveyden puolella, sosiaalipuolella, jos koulu,
opetus, liikunta, sosiaalipuoli toimivat ennakkoluulottomasti yhteen,
niin voimme saada niitä ratkaisuja aikaan, mitä me
täällä olemme moneen kertaan peräänkuuluttaneet.
Me tarvitsemme ennakkoluulotonta asennetta siihen, mutta monesti
me törmäämme näihin meidän
jo täälläkin rakentamiimme hallinnollisiin esteisiin,
joten nimenomaan nyt on hyvä, että Sitra paneutuu
tähän kohtaan ja tuo mahdollisesti niitä malleja,
miten pääsemme tästä eteenpäin. Tätä peräänkuulutan
jatkossa, ja toivon tältä ohjelmalta vielä hyviä ratkaisuja
muiden tietohallintakysymysten ja -ongelmien lisäksi.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Suuren valiokunnan kokous alkaa vakiintuneeseen tapaan kello 13.30,
ja sitä varten joudumme keskeyttämään tämän
asian käsittelyn. Tähän asiaan palataan ensi
viikolla pidettävässä istunnossa.