4) Hallituksen esitys eduskunnalle kokonaisvaltaisesta kumppanuudesta
ja yhteistyöstä Euroopan unionin ja sen jäsenvaltioiden
sekä Vietnamin sosialistisen tasavallan välillä tehdyn
puitesopimuksen hyväksymiseksi sekä laiksi sopimuksen
lainsäädännön alaan kuuluvien
määräysten voimaansaattamisesta
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Kuten
useimmat meistä muistavat, vuoden 2012 syyskuussa 39-vuotias
vietnamilaissyntyinen ammattirikollinen ampui pyssyllä yökerho
Tigerissä haavoittaen kahta henkeä. 26-vuotias
mies haavoittui päähän ja ylävartaloon,
28-vuotias mies jalkaan. Ymmärtääkseni
molemmat tässä välikohtauksessa haavoittuneet
olivat täysin ulkopuolisia sivullisia. Tästä syntyi
julkista keskustelua siitä, miksi Suomi ei ole palauttanut
tätä jo aikaisemmin muun muassa väkivaltarikoksista
tuomittua vietnamilaista takaisin omaan kotimaahansa, ja kävi edelleen
ilmi, että juuri tämän rikollisuuden vuoksi
tälle henkilölle ei ollut myönnetty Suomen
kansalaisuutta.
Kun tästä asiasta käytiin keskustelua
myös eduskunnassa, ministeri Räsänen
kertoi, että tilanne on se, että Vietnam ei suostu
ottamaan vastaan näitä sieltä aikanaan
lähteneitä rikollisia. Ja muistan, kun ministeri
keskustelussa vetosi siihen, että asia on sellainen, joka
EU-tasolla pitää pyrkiä Vietnamin kanssa
sopimaan. Minä vastaavassa keskustelussa hieman liioitellen
sanoin, että minun mielestäni asiassa ei kaivata
EU:ta, vaan yhtä tai korkeintaan kahta poliisimiestä viemään
tämä rikollinen takaisin Vietnamiin siinä vaiheessa,
kun rangaistus on Suomessa kärsitty. Nyt ollaan tilanteessa,
jossa tämä henkilö ymmärtääkseni
istuu Suomessa kärsimässä rangaistustaan
ja kyse on siitä, mitä sen jälkeen, kun
tämänkertainen tuomio on istuttu.
Herra puhemies! Kun näin, että eduskuntaan on
tullut Euroopan unionin ja Vietnamin välinen sopimus kokonaisvaltaisesta
kumppanuudesta ja yhteistyöstä, ajattelin ensin,
että hienoa, nyt tämä asia on unionin
ja Vietnamin välillä pystytty sopimaan. Näin
sitä suuremmalla syyllä, kun hallituksen esityksen
sivulla 11 sanotaan muun muassa seuraavaa: "Artiklassa määritellään
myös sopimuspuolten velvoitteet ottaa takaisin (artiklan 3
kohdan määrittelyn mukaisesti) omaksi kansalaisekseen
vahvistettu henkilö tämän oleskellessa
laittomasti toisen sopimuspuolen alueella sekä toimittaa
asianmukaiset asiakirjat kansalaisilleen näissä tapauksissa."
Eli kun luin tuon kohdan, ajattelin, että erinomaista,
tämä sopimus hyvin soveltuu tähän
nyt puheena olleeseen tapaukseen, jossa henkilö oleskelee
sillä tavoin laittomasti Suomessa, että hänet
on päätetty Suomesta karkottaa, mutta tähän
karkottamiseen ei ole käytännössä voitu
ryhtyä, koska Vietnam ei suostu ottamaan häntä vastaan
eikä hän suostu vapaaehtoisesti lähtemään.
Herra puhemies! Vaikka tämä sivun 11 perusteluosa
näytti lupaavalta, niin pakko sanoa, että luettuani
mainitun artiklan, joka on 27 artikla, ja sen 3 kohdan, olen nyt
tullut siihen käsitykseen, että tämä nyt
solmittava kokonaisvaltaisen yhteistyön sopimus ei sittenkään
tarjoa apua mainittuun rikollisten palauttamisongelmaan. Täällä nimittäin
sivulla 32 sanotaan, ja tämä on 27 artiklan kohta
3, että: "Sopimuspuolet sopivat lisäksi, että a)
kun Vietnamin toimivaltaiset viranomaiset ovat kansallisen lainsäädännön
tai sovellettavaksi tulevien sopimusten mukaisesti todenneet, että takaisinotettava
henkilö on Vietnamin kansalainen, Vietnam ottaa takaisin
kyseisen, jonkin jäsenvaltion alueella laittomasti oleskelevan
kansalaisensa asianomaisen jäsenvaltion toimivaltaisten
viranomaisten pyynnöstä ilman aiheetonta viivytystä."
Eli tämän luettuani tulkitsenkin nyt niin,
että tässähän Vietnamilla on
täysi mahdollisuus vapaasti joko määritellä tällainen,
sieltä aikanaan lähtenyt ja rikolliselle polulle
eksynyt entinen kansalaisensa edelleen Vietnamin kansalaiseksi oman
kansallisen lainsäädäntönsä tai
sovellettavaksi tulevien sopimusten mukaisesti tai olla sitten määrittelemättä tällaista
henkilöä omaksi kansalaisekseen. Ja olen ymmärtänyt,
että tässä on juuri se ongelma, että Vietnam
ei suostu tunnustamaan tällaisia aikanaan lähteneitä ja
rikoksen tielle eksyneitä entisiä kansalaisiaan
edelleen omiksi kansalaisikseen, vaikka ymmärtäisin,
että myös kansainväliset sopimukset,
joihin Vietnam on sitoutunut, tätä edellyttäisivät.
Vielä varmemmaksi vakuudeksi itselleni siitä,
että tämä nyt puheena oleva sopimus ei
ratkaise tätä rikollisten palautusongelmaa — tämä kävi itselleni
vielä varmemmaksi, kun luin mainitun 27 artiklan 4 kohdan,
jossa "sopimuspuolet kehittävät omia lakejaan
ja menettelyjään noudattaen yhteistyötään
takaisinottokysymyksissä pyrkien siihen, että EU
ja Vietnam neuvottelevat yhteisesti sovitun mukaisesti kansalaistensa
takaisinottoa koskevan sopimuksen, jos jompikumpi sopimusosapuolista
tätä pyytää".
Eli nyt pyydän ministerin vahvistusta tälle
tulkinnalleni. Olen nyt pettymyksekseni ymmärtämässä,
että tämä kokonaisvaltaista yhteistyötä koskeva
sopimus vasta sanoo, että sopimusosapuolet aikovat neuvotella
sellaisesta sopimuksesta, joka tosiasiassa toisi ratkaisun näihin
rikollisten takaisinottoa koskeviin kysymyksiin. Jos tulkintani
on oikea, niin kovasti kannustan ministeriä, Suomen hallitusta
ja kaikkien EU-maiden hallituksia kiirehtimään
tällaisen sopimuksen aikaansaamista Vietnamin kanssa, koska
aivan varmasti Suomi ei ole ainoa EU-maa, jossa Vietnamista lähteneet
siirtolaiset tai pakolaiset ovat uusissa maissaan erehtyneet rikoksen
polulle, ja heidät on päätetty karkottaa,
ja heitä Vietnam ei suostu ottamaan vastaan.
Eli, herra puhemies, kovasti kannustan hallitusta tätä sivulla
32 mainittua sopimusta neuvottelemaan. Täällä aikaisemmin
itse asiassa sanottiin, että ainakin Euroopan unioni, ymmärtääkseni,
pyrkii tämmöiseen sopimukseen mahdollisimman pian.
Suomessahan tämä koskee ymmärtääkseni
ihan alle yhden käden sormin laskettavia henkilöitä,
mutta periaatteelliselta kannalta ja myös ajatellen suomalaisten
luottamusta omaan oikeusjärjestelmäänsä tämä ongelma
olisi tärkeä saada Vietnamin kanssa sovittua.
En malta olla sanomatta, että minun mielestäni
Vietnam tässä asiassa on kyllä poikkeuksellisen,
sanotaan nyt, röyhkeä ja kiittämätön
valtio. Se on saanut Suomelta, pelkästään
Suomelta, kehitysapua yli 300 miljoonaa ja muilta EU-mailta varmasti
erittäin paljon vielä lisäksi. Kuitenkaan Vietnam,
kaiken tämän varmasti miljardiluokkaan nousevan
kehitysavun jälkeenkään, ei suostu tällaisessa
asiassa yhteistyöhön tai ei ole ainakaan vielä suostunut
tällaisessa asiassa yhteistyöhön Euroopan
unionin kanssa.
Herra puhemies! Lopuksi totean, että mielestäni
on hyvä, että tällainen sopimus tehdään. Siellä sopimuksessa
korostetaan myös ihmisoikeuksien merkitystä, ja
nyt puhutaan todellisista ihmisoikeuksista: Esimerkiksi vietnamilaisten oikeudesta
perustaa puolueita, jota oikeutta heillä ei ole, vietnamilaisten
oikeudesta sananvapauteen, jota heillä ei ole, vietnamilaisten
oikeudesta vapaaseen poliittiseen toimintaan, jota heillä ei ole,
bloggaajien pidättämisestä ja vangitsemisesta
ja niin edelleen. Eli nyt puhutaan todellisista ihmisoikeusongelmista.
Ei puhuta siitä, että saako suvivirttä laulaa
kaksi vai kolme säkeistöä suomalaisissa
koulujen päättäjäisissä tai
saako vangilta, joka tekee kirjoituskoneella rikoksia, ottaa tämän
kirjoituskoneen pois. Tässä hyvin nähdään,
mitä ovat todelliset ihmisoikeusongelmat ja mitä ovat
nämä Suomessa itse tehdyt, niin sanotut perus-
ja ihmisoikeuskysymykset.
Täysin viimeiseksi asiaksi, puhemies, sanon vielä,
että tämä vietnamilaisen rikollisen esimerkki
on myös hyvä kuvaamaan yhtä nykyisessä lainsäädännössämme
olevaa porsaanreikää. Ja se on se, että korkeimman
hallinto-oikeuden tulkinnan mukaan tällaiselle laittomasti
maassa oleskelevalle henkilölle, joka ei suostu vapaaehtoisesti
lähtemään ja jota karkotettavaa ei hänen kotimaansa
suostu vastaanottamaan, pitää antaa Suomessa väliaikainen
oleskelulupa ja pikkuhiljaa pysyvä oleskelulupa. Siis ihmiselle,
joka on Suomessa syyllistynyt rikokseen, sen takia päätetty
karkottaa, niin hänet pitää palkita siitä,
että hän ei vapaaehtoisesti suostu lähtemään,
antamalla hänelle pysyvä oleskelulupa Suomeen. Tämä on
järjetöntä, tämä on
porsaanreikä meidän nykylainsäädännössä,
ja ministeri Räsänen on ponnistellut tämän
porsaanreiän tukkimiseksi. Haluaisinkin nyt kuulla, mitä tälle
asialle kuuluu.
Sisäministeri Päivi Räsänen
Arvoisa herra puhemies! Kyllä edustaja Zyskowicz on
tuossa arviossaan ymmärtääkseni ihan
oikeassa tämän käsiteltävänä olevan
lainsäädännön vaikutuksesta
näihin paluukysymyksiin, karkotus- ja käännytyskysymyksiin.
Meillä on valitettavasti Vietnamin lisäksi myös
muita maita, joihin palautukset, onpa kysymys sitten rikollisten
karkottamisesta tai esimerkiksi kielteisen turvapaikkapäätöksen
saaneiden käännyttämisestä,
eivät ole käytännössä mahdollisia,
jos henkilö itse vastustaa tätä paluuta
tai jos hän ei tee yhteistyötä. Tämä yhteistyön
tekemättömyys voi tarkoittaa esimerkiksi käytännössä sitä,
että hän ei hae tai ei ota vastaan matkustusasiakirjaa.
Ja jos hänellä ei ole matkustusasiakirjaa, niin
ei häntä lentokoneeseenkaan oteta, eli eivät ne
poliisimiehetkään siinä vierellä auta:
jos ei ole matkustusasiakirjoja, niin henkilö ei pääse
edes kulkuneuvoon.
Tämä kysymys niin Vietnamin kuin muidenkin
vastaavien maiden kohdalla näiden takaisinottosopimusten
solmimiseksi, joita tarvittaisiin muun muassa Vietnamin tai Somalimaan,
Afganistanin ja eräiden muiden, vaikkapa Irakin, kohdalla:
näitä me pyrimme sisäministeriöstä,
siis Suomesta, kahdenvälisesti neuvottelemaan, ja olemme
lähestyneet näitä maita hyvinkin tiiviisti,
mutta sitten myös EU-tasolla. Olen ottanut asian esiin
neuvoston kokouksissa, ja tämä on yksi asia, jonka
aion ottaa esille myös tämän viikon torstaina,
kun sisäministerit kokoustavat Luxemburgissa. Eli tehokkaampi
takaisinottopolitiikka on yksi Suomen prioriteetteja, joita olemme
asettaneet esimerkiksi tällä niin sanotulla post
Tukholma -kaudella yhdeksi oikeus- ja sisäasioiden prioriteetiksi,
jotta saataisiin näitä EU-tason takaisinottosopimuksia
aikaan.
Sitten tämä toinen kysymys, johon edustaja Zyskowicz
viittasi ja joka on ollut todellakin meille ongelmallinen tuon korkeimman
hallinto-oikeuden vuoden takaisen päätöksen
jälkeen, joka tarkoittaa käytännössä sitä,
että ulkomaalaislain 51 §:ää on
tulkittava tiukasti niin, että jos vaikkapa kielteisen
turvapaikkapäätöksen saanut henkilö tai
sitten karkotettava henkilö, joita on pienempi osa näistä henkilöistä,
itse vastustaa tätä palauttamista eikä tee
yhteistyötä, niin hänelle on annettava
tilapäinen oleskelulupa, joka sitten kahden vuoden kuluttua
muuttuu käytännössä toistaiseksi
voimassa olevaksi oleskeluluvaksi.
Ennen tuota korkeimman hallinto-oikeuden päätöstä Maahanmuuttovirastossa
tulkittiin lakia niin, että näitä henkilöitä kuitenkin
käytännössä palautettiin. Mutta
nyt ei enää voida palauttaa, ja sen jälkeen
tuo tänne jääneiden henkilöiden,
joille on ollut nyt sitten annettava tuo tilapäinen oleskelulupa,
määrä on kymmenkertaistunut. Ja on suuri
riski, että tuo määrä voi jatkossa
nousta. Eli tästä voi todellakin muodostua vääränlainen vetotekijä perusteettomien
turvapaikanhakijoiden kohdalla.
Sisäministeriössä on valmisteltu
lakiesitys, joka koskee vapaaehtoista paluuta. Siinä on
kaksi osaa. Toinen koskee tukea, jota annetaan henkilöille,
jotka vapaaehtoisesti palaavat joko saatuaan kielteisen turvapaikkapäätöksen
tai sitten jopa kesken tuon turvapaikkaprosessin, ja jossa on tarkoitus
vakinaistaa niitä hyviä käytäntöjä, joita
meillä on ollut. Mutta toinen koskee sitä, että haluaisimme,
ja haluaisin, korjata tuon 51 §:n niin, että tuo
tilapäisen oleskeluluvan saaminen edellyttäisi
sitä, että henkilö on itse tehnyt yhteistyötä esimerkiksi
näiden matkustusasiakirjojen saamiseksi. Jos sitten kävisi
niin, että tuosta yhteistyöstä huolimatta
henkilö ei sitten niitä matkustusasiakirjoja kuitenkaan
saisi, niin siinä tapauksessa hän sen tilapäisen
oleskeluluvan saisi, vaikka ei olisikaan saanut myönteistä turvapaikkapäätöstä.
Eli tämäntyyppinen lakiesitys on valmisteltu sisäministeriössä,
ja siitä käydään hallituksen
sisällä nyt poliittisia neuvotteluja, että saadaanko se
hallituksen yhteiseksi esitykseksi. Mutta olen itse ihan julkisesti
tuonut esiin, että tämä on sisäministeriön
näkökulmasta, sekä maahanmuuttohallinnon
että muun viranomaistoiminnan näkökulmasta,
mielestäni hyvin tasapainoinen ja kannatettava ehdotus,
ja pyrin sitä viemään eteenpäin.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olin tuosta todistajansuojeluasiasta
tosi iloinen, mutta nyt jaan pettymyksen edustajakollega Zyskowiczin
kanssa, kun minäkin luulin, että tässä nyt
korjataan tämä puute, mikä meillä on
olemassa Vietnamin sosialistisen tasavallan kanssa näiden
rikoksentekijöiden palauttamiseksi. Mielestäni,
kun puhutaan kumppanuudesta ja yhteistyösopimuksista, tässä olisi
ollut hyvä tilanne pikkaisen jopa pakkoa, painostusta käyttää,
että oltaisiin saatu tällainen pykälä siihen, etenkin
kun Suomen kehitysapu Vietnamille tässä koko ajan
pienenee ja toivottavasti myös lakkaa sitten, koska ei
yhteistyöhön suostuta Suomen kanssa. Valitettavasti
olen pettynyt tähän.
Näitä tapauksia on vain muutama vietnamilaista,
mutta heitä on muista valtioista. Mutta se, miksi näin
pitää tehdä, on se, että ihmiset,
kansalaiset luottavat Suomen oikeusjärjestelmään,
ja totta kai se aiheuttaa meille kustannuksia, kun joku on vankilassa.
Myös verkottumista tapahtuu hyvin paljon vankiloissa, rikolliset
verkottuvat keskenään ja tekevät entistä pahempia
rikoksia.
Tähän toiseen asiaan vielä lyhyesti.
Miten pystyy Suomeen jäämään
helpoimmin joku ulkomaalainen, EU-alueen ulkopuolelta tuleva? Tekemällä täällä pienen
rikoksen ja joutumalla hetkeksi aikaa vankilaan, ja sen jälkeen
on täysin yhteistyökyvytön, että ei
halua palata kotimaahan, niin tänne jää niin
että jämähtää. Mutta
sitten kun joku rehellinen kansalainen EU:n ulkopuolelta tulee tänne
työntekoon, häntähän kohdellaan
kuin rikollista, ja hänet ehkä palautetaan sitten
takaisin sinne kotimaahan. Toivon tosiaan, että ministeri
tämän asian panee kuntoon, koska tiedän
hänet ahkeraksi ihmiseksi ja tiedän, että hän
tämänkin asian saa kuntoon ja neuvoteltua niin,
että Vietnamiin ja moneen muuhunkin maahan rikolliset saadaan
palautettua.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minäkin olisin ensin tästä Vietnamista
vielä sanonut, että kun on tosiaan satoja miljoonia saanut
Suomestakin kehitysapua ja muista EU-maista valtavasti kehitysapua
eikä suostu tällaisessa asiassa yhteistyöhön,
niin kyllä sitä pitää kummastella
ja paheksua. Se on oma lukunsa, miksi Suomi on vuosikausia antanut
Vietnamille runsaskätisesti kehitysapua. Se kai liittyy
enemmän siihen, että meidän kehitysapuviranomaiset ja
jopa jotkut ministerit ovat olleet henkilöitä, jotka
nuoruutensa parhaat päivät ovat viettäneet Vietnam-solidaarisuustyössä ja
ovat halunneet tätä solidaarisuutta tälle
kommunistiselle diktatuurille osoittaa sitten vielä jälkeenpäinkin.
Mutta, herra puhemies, tästä toisesta asiasta. Onhan
se nyt aivan hullua, että meillä on semmoinen
tilanne tämän korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen
jälkeen, että jos joku turvapaikanhakija ei ole
oikeutettu turvapaikkaan ja hänet käännytetään
Suomesta ja jos hän vain ilmoittaa, että minähän
en täältä mihinkään
lähde, niin hänet palkitaan sitten antamalla hänelle
oleskelulupa ensin pari kertaa vuodeksi ja sitten pysyvästi,
tai jos meillä on joku rikollinen, joka on päätetty
karkottaa tuomion jälkeen, ja hän ilmoittaa, että minähän
en lähde täältä mihinkään,
niin hänetkin palkitaan antamalla hänelle pysyvä oleskelulupa
Suomessa, ja se on sentään aikamoinen palkinto,
koska Suomi on maailman paras maa.
Kun sanoitte, ministeri, että esitys on jo valmistunut
ja että käydään hallituksessa
poliittisia neuvotteluja, jotta tämä asia saataisiin
eteenpäin, ja kun tiedän, että oma puolueeni
kokoomus antaa täyden tukensa ministerille tässä asiassa,
kyllä pakottaa kysymään, mitkä ovat
ne poliittiset voimat hallituksen sisällä, jotka
sitten tällaista järkevää korjausta
vastustavat ja haluavat, että tällaista hulluutta
ylläpidetään Suomessa. Kun täällä on
ministeri Henrikssonkin paikalla, kysyn, tietääkö hän
mahdollisesti, mitkä poliittiset voimat hallituksessa tätä järkevää uudistusta
vastustavat.
Reijo Hongisto /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Zyskowicz puhuu erinomaisen kauniita
sanoja, ja voin vakuuttaa, että perussuomalaiset antavat
tässä asiassa hallitukselle täyden tukensa.
On tämä niin hyvä ja kannatettava ajatus,
että tukea tulee myöskin täältä.
Keskustelu päättyi.