13) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi luonnonsuojelulain
muuttamisesta
Eeva-Maria Maijala /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kyseinen luonnonsuojelulain
muutos koskee ennen kaikkea Natura 2000 -verkostoon liittyviä asioita,
eli kyse on lähinnä Natura 2000 -verkoston toteuttamisen
ja sen täytäntöönpanon käytännön
asioista.
Silloin kun tätä Natura-verkostoa alettiin
tekemään, luvattiin maanomistajille ja alueitten
ihmisille, että tällä ei tule olemaan
suuria merkityksiä eikä tule suuria muutoksia,
ja silloin määriteltiin, mikä on kyseisen
alueen suojelun merkitys ja tarkoitus. Nyt kuitenkin on näyttänyt
siltä, että monien suojelualueiden suojelumääräykset
ovat tiukentuneet koko ajan ja ne ovat tulleet vaikuttamaan erittäin
moneen asiaan.
Natura-alueista. Tärkeää on se, että jatkossakin
se on valtioneuvosto, joka määrittää,
mitkä alueet kuuluvat siihen Natura-verkostoon, ja että ympäristöministeriöllä ei
saisi olla jatkossakaan kovin paljon oikeuksia määritellä,
mitkä alueet siihen tulevat ja muutenkaan mitkä ovat
tarkasti ne suojeluasiat siinä kuviossa.
Tällä hetkellä Suomessa on Natura-alueita noin
5 miljoonaa hehtaaria. Niitä on 1 857 kappaletta.
EU:n jäsenmaathan itse ehdottavat alueitaan Natura 2000
-verkostoon, ja Euroopan komissio tekee sitten lopulliset päätökset.
Ympäristöministeriö on tässä erittäin
tiukassa, tärkeässä roolissa, ja me ympäristövaliokunnassa
varmasti tulemme nyt sitten aukaisemaan tätä kyseistä lakiesitystä paljon
enemmän, mitä kaikkea tämä laki
tulee sitten tarkoittamaan. Minulle itselleni tässä lukujen
selvittelyvaiheessa jäi kyllä hyvin paljon epäselväksi,
kuinka paljon tämä tulee nyt sitten tiukentamaan
tätä Natura-verkoston käyttöä ja
toteutusta ja tuleeko tähän joitakin uusia alueita
nyt sitten ympäristöministeriön erityisinä suojelualuekohteina
ja minkälaisilla määräyksillä se
saadaan toimintaan.
Natura-verkostoasiaan kiinnitän sen takia nyt erityisesti
huomiota, koska paikallisten ihmisten oikeudet metsästykseen
ja luonnontuotteiden käyttämiseen, jokamiehenoikeudet
ja kaikki nämä ovat hyvin tärkeitä asioita
ja niitä ei kestä mennä rajoittamaan
enää enempää ja koska Suomen
tulevaisuus on ennen kaikkea luonnossa ja luonnon monimuotoisessa
käyttämisessä. On metsät, energia,
maisema-asiat, matkailuasiat, kaivostuotanto, porotalous ja metsästys
ja kaikki nämä asiat. Näitä ei
tule enää entisestään rajoittaa
enempää, ja meidän tulee pitää huoli
siitä, että Suomi pystyy kehittymään
jatkossakin ja että me voimme harjoittaa meille sopivia
elinkeinoja ympäristöystävällisesti
ja kehittää meidän luontomme käyttöä.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lakiesitys on vaikeaselkoinen luettava,
sillä se vilisee viittauksia eri lakipykäliin
ja EU-direktiiveihin. Sanoma lienee kuitenkin se, että lakiesityksellä pyritään
tehostamaan Natura 2000 -verkostoa asettamalla viranomaisille
nimenomaisia velvoitteita alueiden suojelutavoitteiden edistämiseksi
ja huomioon ottamiseksi.
Lakiin esitetään lisättäväksi
muun muassa yleinen heikentämiskieltosäännös.
Muistan, että kun Natura 2000 -alueita perustettiin,
meille metsästäjille vakuuteltiin, että suojelualueiden
perustaminen ei vaikuta millään tavalla metsästykseen.
Mutta kuinkas kävi? Metsästys kiellettiin kaikilla
Natura-alueilla. Moneen kertaan on kysytty, miksi lakia ajettiin
virheellisin ja jopa valheellisin perustein.
Lakiesitystä lukiessani odotin, että tämä selvä epäkohta
ja vääryys olisi nyt viimein ja vihdoin oikaistu.
Jos lakiesityksessä olisi mahdollistettu metsästäminen
Natura-alueella, niin olisin ehkä voinut kannattaa esitystä.
Kun selvää epäkohtaa ei esityksessä ole
oikaistu vaan pikemminkin edelleen kiristetään
toimia Natura-alueilla esimerkiksi ottamalla ilmoituksenvaraisiksi
sellaiset toimenpiteet, jotka eivät nykyisellään
ole ennakkovalvonnan piiriin kuuluvia, niin, arvoisa puhemies, minä en
voi kannattaa tätä lakiesitystä. — Kiitos.
Heikki Autto /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä on edellä esitetty
hyviä, kriittisiä huomioita. Kyllä on
aivan selvää, että valiokuntien tulee nyt
hyvin tarkasti käydä läpi kaikki mahdolliset vaikutukset,
joita tällä uudella kiristyvällä sääntelyllä voisi
olla.
Suomesta ei pidä tehdä Euroopan unionin luontoreservaattia.
Toisaalta Lapista ei pidä tehdä tällaista
Suomen luontoreservaattia. Nämä suojelutiukennukset
eivät ole perusteltuja. On aivan selvää,
että Suomi elää luonnosta ja luonnonvaroistaan,
ja mielestäni yhtä selvää on
se, että me suomalaiset osaamme kunnioittaa luontoa. Jos
kaikkialla maailmassa elettäisiin kuin Suomessa, niin tällaisen
kestävän kehityksen eteenpäin vieminen
ei olisi suurikaan ongelma.
Luonnonsuojelun edelleen vahvistamiseksi esitetään,
että Natura 2000 -verkostoon kuuluvan alueen suojelun perusteena
olevia luontoarvoja ei saa merkittävästi heikentää.
Näin siis esitetään, puhemies, 64 a:ta,
uutta pykälää, eli tällaista
yleistä heikentämiskieltoa. Kyllä tämä on kieltämättä todella
yleinen pykälä. On kyllä hyvin hankala
lainsäätäjänä sanoa,
että kun tällaisen pykälän tänne
luonnonsuojelulakiin säätäisimme, niin
mitä tämä sitten todella tarkoittaa.
Arvoisa puhemies! Minusta tässä haiskahtaa tällainen
yleinen elinkeinotoiminnan vastaisuus ennen kaikkea kaivoselinkeinoa
kohtaan. On totta, että suomalainen kaivoselinkeino on
joutunut julkisuudessa, tietysti aivan itse aiheutetusti, viime
aikoina epäedulliseen valoon, mutta aivan yhtä selvää on
se, että valtaosa suomalaisista kaivoksista toimii hienosti
ympäristöä kunnioittaen, kaikkia lupaehtoja
noudattaen. Näin ollen tällaiseen yleiseen kaivosvastaisuuteen
ei mielestäni ole kyllä perusteluja.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Täällä edustaja
Hongisto ja edustaja Autto pitivät erinomaiset puheenvuorot.
Kun me säädämme tämmöisiä hyvin
monimutkaisia lakeja, joilla viitataan direktiiveihin, joiden sisältöä kukaan meistä
ei
pysty hallitsemaan, niin siinä on se vaara, että me
samalla annamme ikään kuin allekirjoituksen ympäristöministeriön
virkamiehille tulkita näitä asioita niin kuin
he itse parhaaksi näkevät.
Muutenkin kun me arvioimme näitä luonnonsuojelualueita
ja kansallispuistoja — Suomihan on erikoinen maa, ja luonto
merkitsee hieman erilaista asiaa meille suomalaisille kuin Keski-Euroopan
tiheillä maisemilla ja tiheästi asutuilla seuduilla — niin
aina on suomalaiseen elämänrytmiin kuulunut luonnosta
nauttiminen: kuka marjastaa, kuka kulkee siellä muutoin
ja kuka kulkee sitten pyssy olalla metsästyksen muodossa
riippumatta siitä, ampuuko vai ei, ja nyt näillä direktiiveillä ja
laeilla me hyvin helposti lähdemme näitä perinteisiä suomalaiseen
kulttuuriin liittyviä oikeuksia kaventamaan. Kyllä edustaja Autto
sanoi oikein, että toivottavasti valiokunnassa hyvin tarkasti
käydään läpi, mitä tämä käytännössä tulee
tarkoittamaan Natura-alueilla, luonnonsuojelualueilla ja tietysti
näissä kansallispuistoissa, jotka sitten erillislain
avulla määritellään.
Mutta ihan kun katsoo yleisesti ottaen maa- ja metsätalousministeriön
ja ympäristöministeriön yhteistyötä,
niin kyllähän siinä kaksi erilaista maailmaa
kohtaavat. Nyt kun valtiontaloudessakin on näitä säästöpaineita
ja meidän pitää niin sanotusti rationalisoida
hallintoa, niin kyllä minulle tulee se mieleen, että maa-
ja metsätalousministeriö ja ympäristöministeriö pitäisi
yhdistää ja tehdä siitä luonnonvara-
ja ympäristöministeriö ja sinne pitäisi
määrittää sitten vain yksi ministeri,
kuten esimerkiksi ministeri Stubb on esittänyt. Minusta
silloin nämä ristiriidat loppuisivat ja olisi
yksi johtaja ministeriöllä ja päästäisiin
siihen tavoitteeseen, mihin enemmistö eduskunnasta haluaa
asioiden menevän.
Keskustelu päättyi.