4) Hallituksen esitys laeiksi työsopimuslain 4 luvun
ja merimieslain muuttamisesta
Jukka Gustafsson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa rouva puhemies! Tässä on hyvin merkittävä hallituksen
lakiesitys, joka koskee merkittäviltä osin työ-
ja perhe-elämän yhteensovittamista. Hallitusohjelman
mukaan tavoitteena on turvata kansalaisten täysipainoinen
osallistuminen työelämään ja
parantaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista
sekä tasa-arvoa. Nyt käsiteltävänä olevassa
esityksessä edistetään näitä tavoitteita
parantamalla ottovanhempien hoitovapaaoikeutta, etävanhemman
tilapäistä hoitovapaaoikeutta sekä vammaisen
ja pitkäaikaissairaan lapsen vanhemman oikeutta osittaiseen
hoitovapaaseen.
Kun paikalla on kollega, kansanedustaja Ulla Anttila, haluan
tässä yhteydessä kiittää häntä siitä merkittävästä työstä,
mitä hän on edustajauransa aikana tehnyt erityisesti
vammaisten lasten aseman parantamiseksi.
Lisäksi esitetään äitiys-,
isyys-, vanhempain- ja hoitovapaasta ilmoittamiselle säädettyjä ilmoitusaikoja
lyhennettäväksi niin, että ne vastaavat paremmin
muuttuneen työelämän tarpeita.
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
pitää hallituksen esityksen tavoitteita erittäin
tärkeinä. Valiokunta korostaa, että työ-
ja perhe-elämän joustava yhteensovittaminen edistää työhyvinvointia ja
työntekijöiden jaksamista ja tukee vanhempien
mahdollisuuksia lasten kasvatuksesta ja hyvinvoinnista huolehtimiseen.
Valiokunta pitääkin hallituksen esityskokonaisuutta
tarpeellisena ja tarkoituksenmukaisena ja puoltaa lakiehdotusten
hyväksymistä muuttamattomina. Tosin eräisiin
lain yksityiskohtiin on sitten vastalauseen muodossa toisenlaisiakin
näkemyksiä.
Arvoisa puhemies! Osittaisesta hoitovapaasta seuraavaa:
Monen vammaisen ja pitkäaikaissairaan lapsen jompikumpi
vanhemmista on jäänyt pois työelämästä,
jotta perheen arkiasiat on saatu hoidetuiksi. Useille vanhemmille
olisi kuitenkin mahdollista olla mukana työelämässä,
jos he voisivat tehdä lyhyempää työpäivää.
Lakiehdotuksen mukaisen laajennetun oikeuden osittaiseen hoitovapaaseen
toivotaankin edistävän näiden perheiden työ- ja
perhe-elämän yhteensovittamista ja mahdollistavan sen, että entistä harvemman
vanhemman tarvitsee jäädä kokonaan pois
työelämästä lapsen erityistarpeiden
vuoksi.
Lakiehdotuksessa määritellään
vammainen ja pitkäaikaissairas lapsi erityisen hoidon
tai huollon tarpeessa olevaksi. Säännösten
perusteluissa on kuvattu tarkemmin, minkälaisten lasten vanhemmille
laajennettu oikeus osittaiseen hoitovapaaseen ja siitä sopimiseen
on tarkoitettu. Valiokunta korostaa, että pitkäaikaissairaan
tai vammaisen lapsen "erityisen hoidon tai huollon tarvetta" ei
tule tulkita tiukalla tavalla. Jos oikeus osittaiseen hoitovapaaseen
myönnetään vain vaikeimmin vammaisten
tai pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmille, moni järkeviä joustoja
työelämään tarvitseva perhe
jää lain ulkopuolelle.
Vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten vanhempien
arki on lapsen erityistarpeista johtuen vaativaa ja työntäyteistä.
Lapsen tarvitsema apu, kuntoutus ja sairaalakäynnit sekä yhteydenpito
terapeutteihin, hoitohenkilökuntaan, sosiaalityöntekijään
ja kouluun vievät paljon aikaa. Perheiden saamat tukipalvelut
eivät läheskään aina ole riittäviä helpottamaan
arkea, ja usein lapsen oikeuksien toteutumiseen ja perheen tarvitsemien
palveluiden saamiseen liittyvien hakemusten ja valitusten tekeminen
vie kohtuuttomasti perheiden aikaa ja voimavaroja. Työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta korostaakin, että sosiaaliturvajärjestelmän
tulisi olla niin selkeä ja tarpeelliset palvelut turvaava,
että vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten
perheet saisivat tarvitsemansa palvelut ja tuet ilman oikeustaisteluja.
Valiokunta toteaa, että omaishoitoa tukevien joustavien
työaikajärjestelyjen kehittäminen ja tukeminen
on laajemminkin tärkeä kysymys, josta tulisi laatia
selvitys. Selvityksessä tulisi arvioida myös sitä,
mitkä omaishoitajien hoitovapaamuodot voisivat oikeuttaa
taloudelliseen tukeen esimerkiksi omaishoidontuen tai osittaisen
hoitorahan muodossa.
Arvoisa puhemies! Valiokunta pitää arvokkaana
molempien vanhempien vanhemmuutta ja läsnäoloa
lapsen elämässä. Valiokunta korostaa erityisesti
miesten oikeutta vanhemmuuteen ja katsoo, että miesten
vastuunottoa perhevelvollisuuksista tulee kaikin tavoin tukea. Valiokunta toteaa
tyydytyksellä, että käsiteltävänä olevassa esityksessä työsopimuslain
tilapäistä hoitovapaata koskeva oikeus ehdotetaan ulotettavaksi niin sanottuun
etävanhempaan. Säännös paran-taa mahdollisuuksia
etävanhemman ja lapsen kiintymyssuhteiden ylläpitoon
erotilanteiden jälkeen tuomalla etävanhemmalle
mahdollisuuden osallistua sairaan lapsen hoitoon. Säännös
mahdollistaa myös sairaan lapsen hoidosta johtuvien työstä poissaolojen
ja niistä naisten ja miesten työnantajille aiheutuvien
kustannusten tasaisemman jakautumisen.
Valiokunta painottaa, että säännöksen
tavoitteiden toteutuminen edellyttää työsopimuslaissa olevan
säännöksen lisäksi työ-
ja virkaehtosopimusten muuttamista siten, että etävanhemmalla on
oikeus saada palkkaa hoitaessaan äkillisesti sairastunutta
lastaan samoin edellytyksin kuin samassa taloudessa asuvalla, ja
kiirehtii tätä tarkoittavien muutosten tekemistä sopimuksiin.
Valiokunta pitääkin tärkeänä,
että hallitus yhdessä työmarkkinajärjestöjen
kanssa selvittää, voitaisiinko tilapäisen
hoitovapaan palkanmaksusäännöksiä yhdenmukaistaa.
Valiokunta kiirehtii näiden selvitysten tekemistä.
Arvoisa puhemies! Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan hoitovapaaoikeutta ei ole ollut laisinkaan niissä tilanteissa,
joissa adoptoitava lapsi on ollut kaksi- ja puolivuotias tai sitä vanhempi.
Tällainen on tilanne usein kansainvälisten adoptioiden
kohdalla. Nämä lapset ovat voineet kokea hyvin
traumaattisia menetyksiä ja elää vaikeissa
olosuhteissa lastenkodeissa. Heidän sopeutumisensa ja kiinnittymisensä adoptioperheeseen
voi olla pitkällinen prosessi, joka edellyttää uuden
kielen opettelun ohella myös perhe-elämään
totuttelua. Hallituksen esityksessä ehdotetaan työsopimuslakia
muutettavaksi siten, että adoptiovanhemmalla olisi erityinen
hoitovapaaoikeus, joka jatkuisi siihen saakka, kun adoption toteutumisesta
on kulunut kaksi vuotta. Sen jälkeen, kun lapsi on aloittanut
koulun, tätä oikeutta ei kuitenkaan olisi. Valiokunta
pitää esitystä erittäin tärkeänä ja
puoltaa sen hyväksymistä. Ottaen huomioon adoptiolasten
erityistarpeet ja perheiden yhdenmukaisen kohtelun valiokunta katsoo
kuitenkin, että jatkossa tulee selvittää mahdollisuudet
ulottaa hoitovapaaoikeus siihen asti, kunnes lapsi on ollut perheessä kolme
vuotta.
Arvoisa puhemies! Lopuksi, eliniän lisääntyessä yhä useamman
keski-ikäisen työntekijän huolena ovat
lasten ja lastenlasten ohella myös ikääntyneet
vanhemmat ja muut omaiset. Vanhusten määrän
lisääntyessä sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmä ei
kykene huolehtimaan kaikista huolenpidon tarpeessa olevista, vaan kasvavassa
määrin huolenpitovastuuta kasautuu myös
omaisille. Työelämän lainsäädännössä ja käytännöissä tämä kasvava
haaste ja siihen liittyvät tarpeet on kuitenkin varsin
harvoissa tilanteissa otettu huomioon. Valiokunta edellyttää, että tilapäisen
hoitovapaan käyttömahdollisuuksien laajentamista
koskevassa selvitystyössä otetaan huomioon myös
ikääntyneiden omaisten hoitamisesta aiheutuvat
tarpeet, ja tästä asiasta on nimenomainen valiokunnan
lausumaehdotus.
Arvoisa puhemies! Olen ymmärtänyt näin, että valiokunnassa
esitetyn vastalauseen mukaisesti täällä tullaan
tekemään vastaehdotuksia niihin kohtiin, jotka
eivät valiokunnan vähemmistöä tyydyttäneet.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Aivan kuten valiokunnan puheenjohtaja Gustafsson täällä totesi,
niin hallituksen esitys perhevapaaoikeuksien kohennuksista ottovanhempien
hoitovapaan, etävanhemman tilapäisen hoitovapaan
ja vammaisen ja pitkäaikaissairaan lapsen vanhemman osittaisen
hoitovapaan osalta on monelta osin erittäin kannatettava
parannus. Esitys edistää työn ja perhe-elämän
yhteensovittamista, huomioi tämän päivän
Suomen muuttuneet perhetilanteet, koska tänä päivänähän
perhe hyvin harvoin on se perinteinen ydinperhe; yksinhuoltajien,
yhteishuoltajien ja uusperheitten määrä kasvaa.
On arvioitu, että jopa joka neljäs suomalainen
lapsi asuu erossa toisesta vanhemmasta, ja kaikki nämä perhemuodot
tarvitsevat kyllä yhteiskunnan täyden tuen lasten
huoltajina ja kasvattajina. Ja vielä lisäksi tämä esitys
edistää osittain myös perhekustannusten
jakoa nykyistä tasa-arvoisemmin.
Kun esitys on näin monilta osin hyvä, onkin sitä harmillisempaa,
että siihen jäi muutama selkeä epäkohta,
eli adoptiolasten vanhempien hoitovapaaoikeuden ulottaminen samalle
tasolle kuin biologisilla vanhemmilla ja toisaalta tilapäisen
hoitovapaan mahdollistaminen myös yli kymmenvuotiaiden
vammaisten ja pitkäaikaissairaitten lasten vanhemmille
sekä omaishoidettavien perheenjäsenille puuttuvat.
Asiantuntijakuulemisessa nämä puutteet tulivat
esille, ja valiokunnan mietinnössäkin todetaan
muun muassa adoptioperheitten osalta seuraavasti:
"Ottaen huomioon adoptiolasten erityistarpeet ja perheiden yhdenmukaisen
kohtelun valiokunta katsoo kuitenkin, että jatkossa tulee
selvittää mahdollisuudet ulottaa hoitovapaaoikeus
siihen asti, kunnes lapsi on ollut perheessä kolme vuotta."
Samoin valiokunta muistuttaa siitä,
että valtion ja kuntien virkaehtosopimuksissa
oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen koskee nykyisin myös
yli kymmenvuotiaitten vammaisten ja pitkäaikaissairaitten
lasten hoitoa. Tässäkin kohtaa "Valiokunta pitää tärkeänä,
että hallitus selvittää mahdollisuuden
laajentaa työsopimuslain mukainen oikeus tilapäiseen
hoitovapaaseen kattamaan myös äkillisesti sairastuneiden
yli kymmenvuotiaiden vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
lasten hoito".
Vieläpä omaishoidettavien asema on nostettu jopa
lausumaan, niin kuin tuossa ed. Gustafsson luki, elikkä:
"Eduskunta edellyttää, että tilapäisen
hoitovapaan käyttömahdollisuuksien laajentamista
koskevassa selvitystyössä otetaan huomioon myös
ikääntyneiden omaisten hoitamisesta aiheutuvat
tarpeet." Todellakin näin vahva signaali koko valiokunnalta,
mutta kuitenkaan ei hallituspuolueilta poliittista tahtoa sitten
löytynyt korjata itsekin esille nostamiaan epäkohtia. Esimerkiksi
adoptioperheitten osalta korjaus ei olisi vaatinut minkäänlaista
työlästä lakipykälien uudelleenmuotoilua,
ainoastaan numero kaksi olisi muutettu numeroksi kolme.
Arvoisa puhemies! Työntekijän oikeus hoitovapaaseen
ulottuu siihen saakka, kun työntekijän kanssa
samassa taloudessa asuva lapsi täyttää kolme
vuotta. Hallituksen esityksessä ottovanhemman oikeutta
hoitovapaaseen ehdotetaan laajennettavaksi siten, että hoitovapaata
voisi käyttää lapsen täytettyä kolme
vuotta siihen asti, kun lapsen adoptoinnista on kulunut kaksi vuotta. Hoitovapaaoikeus
päättyisi kuitenkin viimeistään
silloin, kun lapsi aloittaa koulun.
Adoptiovanhemmilla tulisi mielestämme olla mahdollisuus
saman mittaiseen hoitovapaaseen kuin muunlaiseen perheeseen syntyneen
lapsen vanhemmilla eli siihen asti, kun lapsi on ollut perheessä kolme
vuotta. Asiantuntijakuulemisessa tuli esille, että nykyinen
käytäntö, jossa adoptiolapsen hoitoon
on osoitettu lyhyempi vapaa kuin muuhun perheeseen syntyvän
lapsen hoitoon, ei perustu minkäänlaiseen tutkimustietoon eikä kliinisiin
kokemuksiin.
Muun muassa Mirjam Kalland, kasvatustieteitten tohtori, toi
omassa asiantuntijalausunnossaan tämän seikan
hyvin voimakkaasti esille. Suora lainaus hänen lausunnostaan:
"Adoptoidulla lapsella voi alussa olla kontaktivaikeuksia ja autistisia
piirteitä tai hän voi olla valikoi-mattomasti sosiaalinen.
Molemmissa tapauksissa kysymys on kiintymyssuhdevauriosta, joka asettaa erityisiä
haasteita
vanhemmuudelle. Kiintymyssuhdevaurio on myös vakava uhka lapsen
kehitykselle." Eli näin tohtori Kalland haluaa alleviivata
tämän kiintymyssuhteen syntymistä ja
sen tärkeyttä. Sen tähden todellakin
kolmeen vuoteen pidennetty mahdollisuus adoptiolasten vanhemmille
tähän hoitovapaaseen olisi äärimmäisen
tärkeä, jotta nämä adoptoidut
lapset saisivat samanlaiset lähtökohdat tai mahdollisimman
samanlaiset lähtökohdat kuin biologiseen perheeseen
syntynyt lapsi.
Lapsen kehityksen kannalta on merkittävää, että lapsi
voi rauhassa kiintyä omaan perheeseensä ennen
uusien hoitajien saamista. Adoptiolapsi on kokenut menetyksiä ensin
erossa biologisesta äidistään tai perheestään
ja mahdollisesti vielä lastenkotinsa hoitajista tai sijaisperheestä. Useimmat
adoptiolapset ovat eläneet yhdessä tai useammassa
lastenkodissa, minkä takia he tarvitsevat aikaa erityisesti
perhe-elämän opetteluun. Adoption ensimmäisten
kuukausien ja vuosien aikana lapsen tulisi sopeutua uusiin vanhempiin ja
olosuhteisiin sekä vielä mahdollisesti oppia uusi
kieli. Viime vuosina Suomeen on tullut vuosittain ulkomailta noin
300 adoptiolasta, osa sisarustensa kanssa. Adoptioperheet ry, joka
oli yksi asiantuntijalausunnon antaja, arvioi, että noin
50 perhettä tulisi todennäköisesti käyttämään
tätä täyttä kolmen vuoden hoitovapaajaksoa
vuosittain, mikäli se olisi mahdollista.
Arvoisa puhemies! Vielä tästä tilapäisestä hoitovapaasta,
jossa meillä on eriävä näkemys
valiokunnan enemmistön kanssa. Työntekijällä on työsopimuslain
mukaan oikeus saada työstään tilapäistä hoitovapaata äkillisesti
sairastuneen alle kymmenvuotiaan lapsensa hoitamiseksi tai hoidon
järjestämiseksi. Hoitovapaata voi saada enintään
neljä päivää kerrallaan. Oikeus
tilapäiseen hoitovapaaseen ei koske kymmenen vuotta täyttäneiden
lasten vanhempia, vaikka kymmenen vuotta täyttäneet
vammaiset lapset eivät välttämättä selviydy
sairastuessaan yksin kotona. Valtion ja kunnan työntekijöillä on
työehtosopimuksen mukaan oikeus saada tilapäistä hoitovapaata
vammaisen kymmenen vuotta täyttäneen lapsensa
hoitamiseksi tai hoidon järjestämiseksi. Tämä oikeus
tulisi ulottaa koskemaan kaikkia työntekijöitä,
eli tässä olisi todellakin
kysymys vain siitä, että yksityisen sektorin työntekijät
olisivat samassa asemassa julkisen sektorin työntekijöiden
kanssa.
Vammaisen lapsen sairastuessa äkillisesti vanhemmat
joutuvat usein pulaan. Tilapäistä hoitajaa on
vaikea saada yhtäkkiä järjestymään kotiin.
Lisäksi vammaisen lapsen kuljettaminen kodin ulkopuoliseen
hoitoon sairaana on hankalaa, jos hoitopaikka sattuisikin löytymään.
Lapsen kannalta paras vaihtoehto on isän tai äidin oleminen
kotona ainakin sen ajan, kunnes muu hoito saadaan järjestymään.
Vammaisella lapsella tässä rinnakkaisesityksessä tarkoitetaan
iästä riippumatta ihmistä, jonka hoidon
tarve on verrattavissa alle kymmenvuotiaaseen lapseen ja joka sairastuessaan äkillisesti
tulee vamman vuoksi niin avuttomaksi, ettei kykene huolehtimaan
itsestään. Tämä määritelmä on
suoraan valtion virkaehtosopimuksesta. En käy sitä sen
tähden lukemaan läpi, mutta se on täsmälleen
sama kuin mitä julkisen sektorin työntekijöillä heidän lastensa
osalta on määritelty.
Nykyisen työsopimuslain puitteissa ei myöskään
ole mahdollista jäädä pois töistä hoitamaan äkillisesti
sairastunutta vanhusta tai vammaista tai järjestämään
hänelle hoitoa. Osa vanhuksista ja vammaisista ei normaalioloissa
tarvitse kokopäiväistä hoitoa. He selviävät
kotona päiväsaikaan hyvin yksinkin, kun perushuolenpito
on järjestetty. Äkillinen sairaustapaus voi kuitenkin muuttaa
tilanteen pariksi päiväksi, eikä vanhus tai
vammainen selviydy yksin kotona. Tällöin hänen
omaisensa joutuvat hankalaan tilanteeseen. Tilapäisen hoidon
nopea järjestyminen on useimmiten hyvin ongelmallista.
Monet päivätoimintakeskukset eivät ota
esimerkiksi flunssaista vanhusta tai vammaista sisään
tarttumisvaaran vuoksi. Sairaalahoito on tällaisissa tapauksissa
usein perusteetonta ja yhteiskunnan kannalta kallista. Nykyinen
tilanne madaltaa kynnystä laittaa vanhus tai vammainen
kokopäiväiseen laitoshoitoon, vaikka tähän
ei olisi todellista pitkäaikaista tarvetta. Vanhusten ja
vammaisten laitoshoidon lisäresurssipaineita vähennettäisiin ja
kotona asumista tuettaisiin, mikäli työntekijälle
myönnettäisiin oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen
samassa taloudessa asuvan vanhuksen ja vammaisen sairastuessa äkillisesti.
Oikeus tähän tilapäiseen hoitovapaaseen
olisi syytä rajoittaa koskemaan vain niitä vanhuksia
ja vammaisia, jotka asuvat pysyvästi työntekijän kanssa
samassa taloudessa ja eivät normaaliolosuhteissa tarvitse
ympärivuorokautista hoitoa. Tilapäistä hoitovapaata
ei ole syytä sitoa sukulaissuhteeseen, sillä sukulaissuhteen
määritteleminen on monimutkaista nykyisessä perhemuotojen
moninaisuudessa. Oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen koskisi
niiden vanhusten ja vammaisten hoitoa, joitten osalta omaishoidon
tuen edellytykset täyttyvät. Henkilön,
joka olisi oikeutettu omaishoidon tukeen, omaisella olisi mahdollisuus
tähän tilapäiseen hoitovapaaseen. Oikeutta
ei kuitenkaan tulisi sitoa kuntien päätöksiin
omaishoidon tuesta, sillä se asettaisi omaiset kuntien
vaihtelevan käytännön vuoksi eriarvoiseen
asemaan (Puhemies koputtaa: Ed. Essayah, 10 minuuttia!) asuinpaikkakunnasta riippuen.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että käsittelyn pohjaksi
otetaan vastalauseeseen 1 sisältyvät lakiehdotukset.
Ed. Mari Kiviniemi merkitään
läsnä olevaksi.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
esitys todellakin parantaa työn ja perheen yhteensovittamista,
mutta valitettavasti jättää aivan tarpeettomasti
muutaman epäkohdan korjaamatta. Olen tyytyväinen
siihen, että valiokunnan käsittelyyn otetut lakialoitteeni,
kaksi lakialoitetta, on käsitelty sinänsä valiokunnassa
hyvin positiivisessa hengessä tuolla tekstiosuudessa, mutta
pahoittelen kyllä sitä, että valiokunnan
enemmistö ei ole katsonut mahdolliseksi toteuttaa niitä käytännössä pykälätasolla.
Mutta
onneksi ed. Essayah ja muutamat muut oppositioedustajat ovat sitten
tuohon vastalauseeseen 1 näitä pykäliä ottaneet.
Korostan vielä, että kyseessä on
nimenomaan hoitovapaaoikeus eli valtion budjettitalouteen näillä ei
ole vaikutusta. Jos ajatellaan vaikkapa adoptiovanhempien mahdollisuutta
jäädä kotiin hoitamaan kolmeksi vuodeksi
alle kouluikäistä lastaan, siis jos he haluavat
aivan omalla kustannuksellaan tällaisen ratkaisun tehdä,
ihmettelen, miksei tätä mahdollisteta työsopimuslaissa.
Adoptiolasten ja vanhempien asemaahan on vähän
kerrallaan korjattu, mutta en oikein ymmärrä,
miksi ei kerralla voida tehdä sellaisia korjauksia, joissa
vanhempainvapaaoikeus yhdenmukaistetaan muiden perheiden kanssa.
Erityisesti Ruotsissa, jossa on pitkä kokemus adoptiolapsista,
myös ulkolaisista adoptioista, on viime aikoina tehty useita
tutkimuksia adoptiolasten sopeutumisesta ja pitkäaikaisselvityksiä,
jotka ovat oikeastaan aika huolestuttavalla tavalla osoittaneet,
että adoptiolapsilla on aikuisina selvästi enemmän
sosiaalisia ja henkisiä ongelmia kuin muilla lapsilla.
Mielestäni ne myös osoittavat sen, että adoptioperheisiin
tulisi panostaa heti alusta lähtien, jotta lapset saisivat
rauhassa kiintyä vanhempiinsa. Adoptiolapsethan ovat kokeneet
monia menetyksiä ennen perheeseen tuloaan, joten he tarvitsevat
vähintään yhtä paljon aikaa
kiintymyssuhteen kehittymiseen kuin biologiset lapset.
Vastalauseessa ehdotetaan myös tilapäisen hoitovapaaoikeuden
laajentamista. Työsopimuslaissa, jos se hyväksytään
siinä muodossa kuin valiokunnan enemmistö on esittämässä,
oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen äkillisesti
sairastuneen lapsen kohdalla koskee vain alle kymmenvuotiaita. Hoitovapaatahan
voi saada enintään neljä päivää kerralla,
mikä yleensä normaaleissa flunssasairauksissa
hyvin riittääkin. Mutta ongelmana ovat ne yli
kymmenvuotiaat lapset, jotka eivät yksinkertaisesti selviydy
yksin kotona.
Itseeni on ollut yhteydessä muun muassa kaksitoistavuotiaan
down-tytön äiti, joka ihmetteli, mitä hän
tekee flunssatautiin, kuumeiseen sairauteen, sairastuneen tyttärensä kanssa,
jota ei voi viedä kouluun eikä muuhunkaan hoitopaikkaan näin
nopealla varoitusajalla, kun aamulla kuumetauti todetaan. Lapsi
on nelivuotiaan lapsen tasolla, ei häntä voi yksin
jättää kotiin sairastamaan. Valtion ja
kunnan työntekijöillähän on työehtosopimuksen
mukaan oikeus saada tilapäistä hoitovapaata vammaisen,
kymmenen vuotta täyttäneen lapsen hoitamiseksi
tai hoidon järjestämiseksi, mutta kyllä tässä suhteessa
kaikkien lasten tulisi olla samassa asemassa.
Toinen seikka, jonka ed. Essayah esittelikin perusteellisesti,
on puute, joka myös on työsopimuslaissa, eli ei
ole mahdollista jäädä töistä hoitamaan äkillisesti
sairastunutta vanhusta tai omaishoidossa olevaa vammaista omaista.
Osa vanhuksista ja vammaisistahan ei normaalioloissa tarvitse kokopäiväistä hoitoa.
He selviytyvät päiväsaikaan terveinä ollessaan
hyvin yksin, kun perushuolenpito on järjestetty. Osa tietysti
käy esimerkiksi päivätoimintakeskuksissa,
jonne ei kuitenkaan kuumeisena, flunssaisena voi mennä. Kunto
voi romahtaa äkillisen flunssasairauden vuoksi niin paljon,
että ei pärjääkään
kotona. Myös tällaisessa tilanteessa tulisi olla
mahdollisuus hoitovapaaseen omaisestaan huolta pitävälle
henkilölle.
Mietintöön liitetty, ed. Cronbergin nimissä oleva
vihreiden vastalause sisältää myös
monia hyviä tärkeitä asioita, mutta haluan
todeta sen, että tätä hänen
ehdotustaan vanhempainvapaaoikeuksien ulottamisesta lapsen vanhemman
rekisteröidylle kumppanille pidän kyllä ongelmallisena
ihan jo sen vuoksi, että ed. Cronberg käyttää virheellistä terminologiaa
puhuessaan rekisteröidyssä parisuhteessa elävästä kumppanista
lapsen vanhempana. Virallistettu parisuhde ei tee kumppanista lapselle äitiä tai
isää. Virallistettua parisuhdetta koskevassa hallituksen
esityksessä todettiin nimenomaisesti, että rekisteröidystä parisuhteesta
ei seuraa mitään vanhemmuuteen liittyviä oikeuksia
tai velvollisuuksia. Kun täällä eduskunnassa
tätä hanketta aikanaan käsiteltiin, niin
monet sellaiset kansanedustajat, jotka juuri ja juuri taipuivat
hyväksymään tuon virallistetun parisuhteen,
perustelivat ratkaisuaan nimenomaan sillä, että lapsen
asema ei saa muuttua tässä suhteessa. Tätä ed.
Cronbergin esitystä eivät näytä kannattaneenkaan
muut valiokunnan jäsenet, mikä mielestäni
on ihan linjassa myös tämän voimassa
olevan lainsäädännön kanssa.
Kannatan, arvoisa puhemies, ed. Essayahin ehdotusta, että käsittelyn
pohjaksi otettaisiin mietintöön liitetty vastalause
1.
Ed. Markku Laukkanen
merkitään läsnä olevaksi.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Työntekijän oikeus
saada hoitovapaata lapsensa tai muun hänen taloudessaan
vakituisesti asuvan lapsen hoitamiseksi, kunnes lapsi täyttää kolme
vuotta, on tietysti sinänsä perusteltu. Näistä laajennusesityksistä,
mitkä tässä on tehty, sanoisin entisenä pääluottamusmiehenä ja
toimitsijana, että ei meillä kovin suurta ongelmaa ole
vastaavissa tilanteissa saada sitä vapaata ilman, että siitä sitten
jopa työsuhde purettaisiin. Minusta se puoli on kunnossa.
Palkanmaksuhan siinä on ongelma, ja tietysti tietyissä rajatapauksissa
tulee ongelmia käytännössä,
kuinka asiallista vapaitten käyttö on. Mutta minulla
on sellainen käsitys, että tänä päivänä työelämä tällä kohtaa
joustaa aika hyvin, oli kysymys lapsesta tai aikuisesta, kunhan
syy on pätevä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä päätettävät
asiat ovat, kuten edellisissä puheenvuoroissa on tullut
ilmi, hyvinkin kannatettavia. Esimerkiksi etävanhempien oikeuksien
laajentaminen on ehdottoman hyvä asia, ja tietenkin erityisen
hienoa tässä esityksessä on se, että ed.
Ulla Anttilan aloite osittaisesta hoitovapaasta ja oikeudesta hoitaa
vammaista ja pitkäaikaissairasta lasta on tässä esityksessä mennyt
läpi.
Muutama kommentti tai parannusehdotus: Tämän
lain käsittelyn yhteydessä olisi voitu korjata joitain
asioita vieläkin parempaan suuntaan. Ehkä voisi
esittää klassisen toteamuksen, että esitys
on oikean suuntainen mutta hieman riittämätön.
Ensin kysymys etävanhempien oikeudesta. On aivan varmasti
niin, että lapsen ja etävanhemman suhde on tärkeä suhde
ja yhteiskunnan ei tulisi asettaa esteitä tai rajoituksia
siihen, mitkä ovat vanhemman, usein isän, joka
ei asu yhdessä lapsen kanssa, mahdollisuudet silti hoitaa
lasta.
Ed. Cronbergin jättämässä vastalauseessa
ehdotetaan, että oikeus lapsen ihan tavalliseen hoitovapaaseen
olisi myös vanhemmalla, joka ei asu lapsen kanssa samassa
taloudessa. Tätä samaa kysymystä käsitellään
myös tämän vastalauseen lausumaehdotuksessa,
jossa ehdotetaan, että eduskunta kiirehtisi lainsäädäntöä sen
osalta, että myös etävanhemmalla olisi
oikeus isyyslomaan ja omaan osuuteensa vanhempainrahakaudesta. Tietenkin
tilanteissa, joissa lapsi on vasta hyvin pieni tai alle kolmevuotias,
ehkä etävanhempia ei ole niin paljon kuin vanhemmilla
lapsilla, mutta kuitenkin sellaisiakin perheitä on, ja
jos on tilanne, jossa esimerkiksi lapsen isä, joka ei asu
lapsen kanssa samassa taloudessa, voisi hoitaa lasta hoitovapaalla,
niin tähän tietenkin tulisi olla oikeus tai se
olisi hyvä asia.
Sitten adoptiovanhempien kysymyksestä: Vihreä eduskuntaryhmä on
pitkään ollut ajamassa niitä muutoksia
ja parannuksia, mitä adoptiovanhempien asemaan on haluttu.
Muun muassa adoptioavustus oli sellainen asia, jonka pitkään halusimme
säädettäväksi. Tässä yhteydessä olisi voinut
korjata tämän asian, että ottolasten
vanhemmilla olisi oikeus hoitovapaaseen kolmen vuoden ajan siitä lähtien,
kun lapsi on tullut adoptoitua. Lausumaehdotuksissa tässä vastalauseessa
esitetään, että ottovanhempien vanhempainrahakausi
olisi tämä 263 arkipäivää ja
että pitäisi pyrkiä siihen, että vanhempainrahakausi voisi
kestää niissä tapauksissa, jos adoptoidaan jo
vanhempi lapsi, siihen asti, kunnes lapsi on täyttänyt
kymmenen vuotta. Eli hieman, kuten tässä jo aikaisemmissa
puheenvuoroissa todettiin, näitä adoptiovanhempien
oikeuksia on laajennettu asteittain, mutta olisi nyt itse asiassa
täysin perusteltua, että nämä oikeudet
tulisivat saman tyyppisiksi kuin biologisten vanhempien oikeudet
kertaheitolla, että tätä ei tarvitsisi
hoitaa tällaisena hivutuksena. Adoptoiminen on toisenlainen
tapa tulla vanhemmaksi, mutta on aivan varmasti syitä,
minkä takia esimerkiksi hoitovapaa on perusteltu, ja myös,
että vanhempainrahakausi kestäisi sen saman pituuden
kuin silloin, kun lapsi syntyy biologisesti.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä kysymyksenä tässä ed.
Tarja Cronbergin vastalauseessa on käsitelty kysymystä samaa
sukupuolta olevista vanhemmista. Lausumaehdotuksessa ehdotetaan, että kiirehditään
lainsäädäntöhanketta sen osalta,
että vanhempainvapaalla oleminen olisi mahdollista myös
puolisolle, joka elää biologisen vanhemman kanssa
rekisteröidyssä parisuhteessa.
Arvoisa puhemies! Ehdotan, että käsittelyn pohjaksi
otetaan lakiehdotukset siten kuin ne on muotoiltu vastalauseessa
2.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Haluan kannattaa ed. Sinnemäen tekemää esitystä.
Mielestäni on erittäin hyvä, että vähitellen kaikki
perheet otetaan huomioon ja meidän lainsäädäntömme
muuttuu sen mukaan, miten meidän elämämmekin
on muuttunut. Edelleen olemme hieman jäljessä siinä,
mitä tosielämä on ja mitä lainsäädäntö on,
mutta oikeaan suuntaan ollaan menossa. Vauhtia voisi vielä vähän
lisätä.
Leena Rauhala /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä 44 toteutuu hallitusohjelman tavoite turvata
kansalaisten täysipainoinen osallistuminen työelämään
ja parantaa työn ja perhe-elämän yhteensovittamista
sekä tasa-arvoa, eli tämä on tavoitteena.
Laki sinänsä on todella tervetullut ja nostaa
tärkeitä asioita esille ja parantaa nimenomaan
vanhempien mahdollisuutta hoitaa lapsia ja olla samanaikaisesti myös
työssä, ja sillä on merkitystä koko
elämän hyvinvoinnille ja työssäjaksamiselle.
Tietenkin on valitettavaa, että valiokunnassa ei päästy
ihan siihen, mitä myös asiantuntijat toivat esille.
Valiokunnan mietinnössä ne asiat on kannanotoissa
nostettu hyvin esille, ne olivat tärkeitä. Muun
muassa adoptiolasten, ottolasten, ikäraja olisi voinut
olla enemmän kuin sen kaksi ja puoli vuotta. On todella
tärkeää, että se nostettiin
esille, samoin se, minkä valiokunta on nostanut myös
lausumaehdotukseksi: "Eduskunta edellyttää, että tilapäisen
hoitovapaan käyttömahdollisuuksien laajentamista
koskevassa selvitystyössä otetaan huomioon myös
ikääntyneiden omaisten hoitamisesta aiheutuvat
tarpeet." Siis tässä on koko se tilanne, joka
tänä päivänä perheessä lasten
ja vanhempien suhteen on, myös se, että monet
lapset hoitavat ikääntyneitä vanhempiaan
kotona ja tilanteet ovat hyvinkin erilaisia.
Nyt me olemme täällä käsitelleet
aikaisemmin omaishoidon lakia. Se on myös hyvä laki, mutta
silläkään ei tavoitettu sitä todellisuutta, mikä perheissä tänä päivänä on,
eli sitä hoitovastuuta ja niitä vaikeuksia, mihinkä perheet
joutuvat erilaisten tilanteitten, sairastumisen ja vammaisuuden
myötä. Sen vuoksi on erittäin tärkeää,
että lailla turvataan oikeudenmukaisuutta ja palveluja
näihin tilanteisiin.
Valiokunta kannanotoissaan mielestäni erittäin
hyvin — ajattelen tätä osittaista hoitovapaata — korosti,
että kun on kysymys pitkäaikaissairaasta tai vammaisesta
lapsesta, niin tätä pitkäaikaissairaan
tai vammaisen lapsen erityisen hoidon tai huollon tarvetta ei tulkittaisi
tiukalla tavalla. Valiokunta toteaa näin: "Jos oikeus osittaiseen
hoitovapaaseen myönnetään vain vaikeim-min
vammaisten tai pitkäaikaissairaiden lasten vanhemmille,
moni järkeviä joustoja työelämään
tarvitseva perhe jää lain ulkopuolelle." Eli perheitä on
hyvin erilaisia. Mutta tietenkään tämä ei
saa ohittaa sitä, että meillä on kysymys siitä,
millä tavalla yhteiskunta kaiken kaikkiaan palveluja eri
muodoissa kohdentaa vaikeavammaisille henkilöille ja niille
perheille, joissa hoidetaan vaikeavammaisia ihmisiä, lapsia
tai iäkkäämpiäkin. Se on minusta
todella tärkeää.
Valiokunnan mietinnössä tässä kohdassa,
missä puhutaan eliniän lisääntymisestä,
siis siitä, että meidän väestörakenteemme
muuttuu, on hyvin perusteltu tätä vanhusten määrän
lisääntymistä ja sitä, miten
se edellyttää sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmässä vastaantuloa
sillä tavalla, että niihin uusiin tilanteisiin,
mitä huolenpito tänä päivänä on,
todella yhteiskunta vastaisi. Tästä on siis tämä lausumaehdotus.
Nyt vastalauseessa 1, jota, ed. Essayahin esitystä,
kannatan, on todella hyvin nostettu esille paitsi tämä hoitovapaa
ja tilapäinen hoitovapaa, myös nimenomaan tämän
tilapäisen hoitovapaan yhteydessä se, että kysymys
on siitä, että myös pykäliin
saataisiin nämä, samoin kuin tämä adoptioperheitten
pidempi aika eli ottolapsen vanhemman oikeus hoitovapaaseen jatkuisi
kuitenkin siihen saakka, kun lapseksi ottamisesta on kulunut kolme
vuotta. Tämä olisi todella tärkeää.
Sitten on mielestäni hyvin tärkeä tämä toinen pykälämuutos,
jossa työntekijällä olisi oikeus hoitaa
myös tilapäisesti vanhusta tai vammaista, joka
on oikeutettu omaishoidon tukeen omaishoidon tuesta annetun lain
perusteella. Eli nämä muuttuvat perheen tilanteet
olisi pitänyt vahvemmin ja nimenomaan tämä adoptioperheitten
tilanne ottaa esille tässäkin laissa, joka sinänsä on hyvä laki,
ja mietintö on kyllä puuttunut perusteluissaan
näihin asioihin hyvin.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Vastalauseessa 1 on eritelty hyvin ne
perusteet, minkä vuoksi hallituksen esitystä olisi
pitänyt muuttaa. Monelta osin nyt mennään
parempaan suuntaan, mutta aika paljon parannettavaakin jää.
Valiokunnan puheenjohtajan ed. Gustafssonin mainitsema tasa-arvoinen
kohtelu olisi pitänyt ulottaa koskemaan myös adoptiovanhempien
hoitovapaan kestoa. Lyhyempi hoitovapaa ei todellakaan perustu tutkimus-
tai kliinisiin tietoihin, päinvastoin. Adoptiolapsen tulee
usein oppia uusi kieli sekä sopeutua uusiin vanhempiin
ja olosuhteisiin, mitkä seikat edellyttävät
vähintään yhtä pitkää hoitovapaata
kuin muutoinkin.
Samalla tapaa tilapäinen hoitovapaa olisi pitänyt
ulottaa koskemaan niitä, joilla on yli kymmenvuotiaita
vammaisia lapsia, ja tämä sama oikeus, jos se
kerran on jo kunta- ja valtiopuolella työehtosopimusten
mukaan, olisi pitänyt muuttaa koskemaan myös kaikkia
työntekijöitä.
Nyt olisi ollut sitten erinomainen mahdollisuus varautua ikääntymisen
tuomaan hoivan tarpeeseen, jos olisi laajennettu tilapäinen
hoitovapaa koskemaan myös vanhuksia, jotka asuvat samassa
taloudessa. Tällä tavalla olisi voitu välttää myös
turhaa laitoshoitoa, mikä on usein pahin vaihtoehto niin
vanhusten kuin kuntienkin kannalta.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Keskityn puheenvuorossani vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
lasten vanhempien oikeuteen saada osittaista hoitovapaata. Olen
erittäin kiitollinen siitä, että tämä lakialoitteeni,
jonka 113 kansanedustajaa allekirjoitti, on saanut myönteisen lopputuloksen
eli nyt hieman muutettuna tuo lakialoite on ollut sisällä hallituksen
esityksessä ja työelämä- ja
tasa-arvovaliokunta on ottanut asiaan myönteisen kannan.
Tämä uudistus merkitsee helpotusta monien vammaisten
ja pitkäaikaissairaiden lasten perheiden elämään.
Usein perheet ovat siinä tilanteessa, että vaihtoehtona
ei ole se, jatkavatko molemmat vanhemmat täysipainoisesti
työelämässä, vaan se, jääkö toinen
vanhemmista osittaiselle hoitovapaalle tai kokonaan kotiin. Näistä lähtökohdista on
tärkeää, että tämä mahdollisuus
osittaiseen hoitovapaaseen on olemassa. Se tarjoaa perheille suurempaa
joustoa, se tarjoaa mahdollisuuden inhimillisempään
elämään. Se tarjoaa myös mahdollisuuden
siihen, että molemmilla vanhemmilla, jos he niin haluavat,
pysyy tuntuma työelämään eivätkä he
eristy tässä mielessä, jos eivät halua
jäädä työelämän
ulkopuolelle.
Lakialoitteeseen en aikoinaan sisällyttänyt
mitään muutoksia tukijärjestelmiin. Pidän
kuitenkin tärkeänä sitä, että kun
omaishoidon tukea kehitetään, myös näitä hoitovapaan
ja — niin kuin esillä on ollut — tilapäisen
hoitovapaan järjestelyjä kehitetään
sillä tavalla, että samalla ovat mukana myös
taloudellisen tuen järjestelyt.
Mutta varmaan nyt, kun omaishoidon tukea koskeva lainsäädäntö sai
muutoksen viime syksynä, ihan tämän kauden
aikana ei enää muutoksia ole tulossa, mutta kun
seuraavan kerran omaishoidon tukea koskevaa lainsäädäntöä muutetaan,
olisi tärkeää, että arvioitaisiin
myös näitä hoitovapaaoikeuksia omaishoitajuuden
näkökulmasta. Tämä asia on esillä mietinnössä,
ja vastalauseessa 1 on eräitä muotoiluja, mutta
varmasti myös laajempi kartoitus tästä aihepiiristä on
paikallaan.
Vastalauseen 1 muotoilu tilapäisestä hoitovapaasta
pitää sisällään ilmoitusvelvollisuuden. Olen
miettinyt tätä kysymystä siltä kannalta,
miten tuo ilmoitusvelvollisuus voidaan muotoilla myös sellaiseen
muotoon, että tämä omainen, joka on omaishoitaja,
ei joudu syrjityksi työelämässä.
Näin ollen ainakaan työhönottotilanteeseen
tätä velvoitetta ei minusta pidä sisällyttää. Tämä on
varmasti sellainen kysymys, jota pitää miettiä tulevaisuudessa
laajemmin, millä tavalla tuo asia voidaan järjestää niin,
että kukaan vammaisen lapsen vanhempi tai iäkästä vanhempaansa
hoitava ei joudu työelämässä syrjityksi.
Näin ollen, arvoisa puhemies, olen erittäin tyytyväinen,
että yksi uudistus menee nyt eteenpäin koskien
vammaisten ja pitkäaikaissairaiden lasten perheiden asemaa.
Paljon työtä jää tämänkin
jälkeen tehtäväksi, ja toivon, että tällä työllä on
jatkajia.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Kaikki, mikä parantaa perhe- ja
työelämän välistä yhteensovittamista,
on hyvä, ja tämä laki vie sitä asiaa
eteenpäin.
Yhden asian olisin nostanut esille, ja se on yksinhuoltajat
ja yksinhuoltajaperheet. Siellä monestikaan ei ole kuin
yksi huoltajana ja se toinen puolisko on, missä on, eikä ole
saatavilla. Tällaisessa ehkä olisi parempi, kun
aina ei voi irrottautua työelämästä,
se syke on tänä päivänä niin
tiivis, että olisi mahdollista saada jostakin ulkopuolelta
apua, jos ei pysty itse irrottautumaan, kun lapsi sairastuu. Tässä on
puutteita monella paikkakunnalla. Näin helpotettaisiin
yksinhuoltajien ja lapsiperheitten arkea.
Valiokunta olisi voinut myös ottaa kantaa siihen, että työnantajat
myös kantaisivat vähän pitemmälle
menevää vastuuta. Jotkut työnantajathan
jo ostavat sellaista palvelua työntekijöilleen, että jos
heidän lapsensa sairastuu, niin sitten jostakin numerosta
saa pyytää apua ja ihminen voi käydä töissä.
Tämmöinenkin ulottuvuus tässä asiassa
olisi voinut olla.
Samoin luonnostaan tähän pitäisi
kuulua myös vanhukset, jotka asuvat perheissä,
perheenjäseniä hekin ovat ja hyvin arvostettuja
minun mielestäni. Tässä pitäisi
myös voida pitää hoitovapaata, ulottaa
tämä sinne.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tulee mieleen tässä työelämän
tämä meidän perinteinen kolmikantasopimisemme
näissä sosiaaliasioissa. Kun miettii tätä kohtaa
siinä mielessä, miten sitten reagoidaan siihen
työnantajapuolella, niin ed. Ulla Anttila otti minusta
yhden tärkeän asian esiin, sen, millä tavalla
syrjintää jo työhönottotilanteessa
tapahtuu, kun nyt jo monesti sitä koetaan siinä,
että jos nuori nainen menee töihin, niin ensimmäiseksi
arvioidaan aika usein, milloin hän mahdollisesti synnyttää lapsia
jne., kysellään aika tarkkaankin. Elikkä tästä tulee
aika nopeasti semmoinen työaikakysymys, kuinka laajaksi
tämä oikeus vapaaseen levitetään.
Onko sitten oikein, kun me tappelemme kunnissa vanhustenhoitovapaista
ja tuista, joissa kunnat vetävät härskisti
rahat vääriin paikkoihin, niin onko nyt sitten
yksityinen työmarkkinasektori, tai yleensä työmarkkinasektori,
valmis sitten antamaan vapaata, koska siinä törmätään
kyllä heti sitten tähän työaikakysymykseen:
paljonko meillä lyhenee työaika sitten, jos näitä etuisuuksia
käytetään? Siinä mielessä minusta
tässä nyt kyllä on ehkä hyväkin
asia, että tämä palautuisi. Meillähän
on tuponeuvottelut, joissa voidaan laajentaa näitä,
koska tässä on minusta mentävä aika
harkiten kumminkin.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi
työsopimuslain ja merimieslain ottovanhempien hoitovapaaoikeutta,
etävanhemman tilapäistä hoitovapaaoikeutta
sekä vammaisen pitkäaikaissairaan lapsen vanhemman
oikeutta osittaiseen hoitovapaaseen koskevia säännöksiä.
Mielestäni hallituksen esitys on erittäin hyvä ja
perusteltu. Sinänsä muutokset ovat pieniä,
mutta kuitenkin käytännössä erittäin
merkittäviä niille henkilöille ja niille
vanhemmille ja lapsille, keitä nämä asiat
koskettavat.
Hallitus onkin tässä oikealla tiellä,
mutta valitettavasti en voi täysin yhtyä valiokunnan
mietintöön. Valiokunnan mietintö sinänsä on
aivan perusteltu ja mielestäni hyvä, mutta siinä on
kuitenkin tuotu esille niitä ongelmia, joita edelleen jää jäljelle
ja joihin käytännössä ei kuitenkaan
puututtu. Nyt olisi ollut oikea hetki myös korjata nämä asiat,
jotka nyt jäävät edelleenkin uupumaan.
Esitykseen sisältyy edelleenkin siis merkittäviä puutteita,
jotka nyt olisi ollut erittäin helppo korjata. Valitettavasti
yhteistä tahtoa tähän ei kuitenkaan ole
löytynyt, ja siksi valiokunnan mietintöön
jätetyssä vastalauseessa 1 on esitettykin näitä puutteita
korjattavaksi.
Ottovanhemman oikeutta hoitovapaaseen ehdotetaan laajennettavaksi
siten, että hoitovapaata voisi käyttää lapsen
täytettyä kolme vuotta siihen asti, kun lapsen
adoptoinnista on kulunut kaksi vuotta. Hoitovapaaoikeus päättyisi
kuitenkin viimeistään silloin, kun lapsi aloittaa
koulun. Adoptiovanhemmat ovat pitkään olleet epätasa-arvoisessa
asemassa verrattuna biologisen lapsen vanhempiin. Vaikka tilannetta
on vähitellen pyritty parantamaan, tämän
esityksen myötä jää valitettavasti
edelleen korjattavaa. Adoptiovanhemmilla tulisikin olla mahdollisuus
saman mittaiseen hoitovapaaseen kuin perheeseen syntyneen lapsen
vanhemmilla eli siihen saakka, kun lapsi on ollut perheessä kolme
vuotta.
Lapsen kehityksen kannalta on tärkeää,
että lapsi voi rauhassa sopeutua uuteen kotiinsa ja vanhempiinsa.
Lähtökohtaisesti adoptiolapsen taustalla on kenties
useitakin menetyksiä ja hylkäämisiä.
Monet ovat eläneet yhdessä tai useammassa lastenkodissa.
Monella lapsella on myös taustallaan rankkakin historia,
pahimmassa tapauksessa myös hyväksikäyttöä.
Luottamuksen syntyminen ottovanhempiin on tärkeää lapsen myönteisen
kehityksen kannalta.
Viime vuosina Suomeen tulleiden adoptiolasten määrä on
kasvanut. Tällä hetkellä lasten määrä on
noin 300. Adoptioperheet ry:n mukaan arviolta noin 50 perhettä olisi
käyttänyt täyttä kolmen vuoden
hoitovapaajaksoa, mikäli se olisi ollut mahdollista. Kustannusvaikutus
tälle oikeudenmukaisemmalle ratkaisulle olisi ollut 177 000
euroa vuodessa. Kun vielä pohditaan sitä, että kokonaisvaikutukset
lapsen kehitykselle ovat myönteiset, voi riittävä yhteiskunnan
vastaantulo adoption alkuvaiheessa tuoda myös aivan selkeää taloudellista
säästöä myöhemmissä vaiheissa.
Arvoisa puhemies! Haluankin olla kannattamassa vastalauseen
1 mukaisia muotoiluja, jotka koskevat sekä hoitovapaan
muutoksia että myös tilapäiseen hoitovapaaseen
liittyviä uudistuksia. Myös nämä vastalauseessa
esitetyt uudistukset ovat erittäin hyvin perusteltuja ja
erittäin tarpeellisia.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa rouva puhemies! Edustajat Kauppila ja Ulla Anttila ottivat
esille tuon tärkeän kohdan, jossa puhutaan
tilapäisestä hoitovapaasta omaishoitajille, ja
hivenen kyseenalaistivat sitä, kuinka oikeastaan
tämä ilmoitusvelvollisuus omaishoidettavasta toimisi työelämän
kovassa pelissä kenties esimerkiksi työnhakutilanteessa
työnhakijaa vastaan. Tässä pykälämuotoilussa
on päädytty tähän, koska oikeutta ei
ole haluttu sitoa kuntien päätöksiin
omaishoidon tuesta, vaan on katsottu, että sen henkilön, joka
kuitenkin täyttäisi nämä omaishoidon
tuen edellytykset, omainen olisi oikeutettu tähän
tilapäiseen hoitovapaaseen, koska, niin kuin me tiedämme,
omaishoidon laki on osoittautunut joiltakin osin torsoksi kunnissa
ja kunnat ovat rajanneet ihmisiä omaishoidon tuen ulkopuolelle, vaikka
tosiasiallisesti heidän elämäntilanteensa olisi
sellainen, että he olisivat tähän omaishoidon
tukeen oikeutettuja. Sen tähden on sitten päädytty
tähän muotoiluun, että olisi ilmoitusvelvollisuus
siitä, että on olemassa tällainen omaishoidettava
henkilö. Mutta tätä pykälämuotoilua joutuu
todennäköisesti tulevaisuudessa vielä tutkimaan
ja miettimään, millä tavalla se saataisiin sellaiseksi,
että mitään tällaista diskriminointia
ei sitä kautta mahdollistettaisi.
Ulla Anttila /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Kauppila otti myös tämän
syrjintäasian esille. Hänelle ja muille toteaisin
sen, että kun tein tämän lakialoitteen
nimenomaan tähän vammaisten ja pitkäaikaissairaiden
lasten vanhempien osittaiseen hoitovapaaseen liittyen, niin lähetin sen
myös tiedoksi työmarkkinaosapuolille juuri sen
takia, että siihen olisi saatavissa mahdollisimman laaja
hyväksyntä, ja vaikuttaa siltä, että näin
tapahtui. Kun tämä aloite oli sitten perhevapaatyöryhmän
käsittelyssä, niin tämä perhevapaatyöryhmä päätyi
hyväksymään tämän aloitteen.
Ilmoitusvelvollisuusjuttu on myös olennainen asia käsitellä hyvin
huolella, koska todella tämä syrjintäkysymys
voi tulla esiin. Mutta on myös olemassa sitten se mahdollisuus,
että tämä asia kirjattaisiin jollain
muulla, vähän pehmeämmällä tavalla
tulevaisuudessa lainsäädäntöön.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! On todella iloinen asia, että tämä laki
on täällä käsittelyssä ja
että siinä on korjattu ilmiselviä epäkohtia,
mutta vielä iloisempi asia olisi todellakin se, että tässä vastalauseessa
esille tuodut muutosehdotukset olisi voitu tämän
lain käsittelyn yhteydessä hyväksyä.
Erityisesti adoptiovanhempien tilanne on sellainen, jossa tukea
ja kiintymissuhteen kehittymistä ja lujittumista olisi
pitänyt tukea sillä tavoin kuin vastalauseessa
on. Samoin oikeus tilapäiseen hoitovapaaseen olisi varmasti tavattoman
tervetullut kaikille niille omaishoitajille, jotka sairasta puolisoaan
tai vammaista lastaan hoitavat.
Mielestäni tällaisilla toimenpiteillä me
juuri edesauttaisimme sitä tavoitetta, että vammaisilla ja
vanhuksilla olisi mahdollisuus olla kotonaan mahdollisimman pitkään
ja heitä hoitavilla omaisilla olisi tarvittaessa tukea
ja mahdollisuuksia perhetilanteen mukaisesti osallistua läheisensä hoitoon
ja että työelämä voisi tässä vielä nykyistä paremmin
joustaa.
Yleiskeskustelu päättyy.