5) Hallituksen esitys laeiksi julkisesta työvoimapalvelusta
annetun lain 5 luvun 4 §:n ja 7 luvun 3 §:n
sekä työttömyysturvalain 2 luvun 20 §:n
ja 7 luvun 5 §:n muuttamisesta
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä hallituksen
esityksessä mennään siihen suuntaan,
johon olisi pitänyt askeltaa jo aiemmin. Nyt työttömyyden
suitsimiseksi ja työllisyyden edistämiseksi haetaan
pääosin kannustimia pakkojen sijaan, mikä tietenkin
on aina aivan oikea suunta. Ainoastaan työttömille
tehtyjen suunnitelmien noudattamisvelvollisuuden kiristäminen
on selvä heikennys. Aivan samalla lailla suunnitelmien
pitäisi sitoa myös viranomaisia, muutenhan ei
voida puhua kahden osapuolen välisestä sopimuksesta.
Laadultaankaan tehdyt suunnitelmat, niitähän on
monen nimisiä, eivät lähestulkoonkaan
ole olleet riittäviä. Usein työttömät
eivät edes itse ole tienneet heitä koskevista
suunnitelmista, ja silloin kai on jo aika hankala niitä noudattaa,
jos ei tiedä niiden olevan edes olemassa. Tämä kertoo,
ettei näiden suunnitelmien merkitystä ja velvoittavuutta
ole ymmärretty aina edes sillä viranomaispuolella.
Jatkossa yritykselle voidaan myöntää palkkatukea
myös määräaikaisiin työsopimuksiin,
jos tuella palkattavan työttömyysjakso on kestänyt vähintään
kuusi kuukautta. Nyt palataan siihen käytäntöön,
joka oli vallalla aiemmin, ennen kuin yritysten saamien tukien ehtoja
kiristettiin huomattavasti. Tältä ylhäältä alas
saneltujen ehtojen ja pakottavan lainsäädännön
jäykkyydeltä olisi vältytty, jos paikalliselle
tasolle olisi annettu riittävästi harkintavaltaa.
Paikallinen viranomainen kai tunnistaa parhaiten oman alueensa uhat
ja mahdollisuudet sekä mahdolliset kilpailua vääristävät
tekijät. Paikalliset päättäjät
eli ne viranomaiset, jotka kohtaavat asiakkaan kasvoista kasvoihin,
olisivat automaattisesti kyenneet omaan harkintaansa perustuen lieventämään
tai kiristämään tuen ehtoja, jos tarve
olisi niin vaatinut. Samalla he olisivat voineet laatia paremmin yksilöllisiä ratkaisuja
niin työnantajan kuin työttömänkin
tarpeisiin. Mutta hyvä on, että nyt tilannetta
korjataan.
Arvoisa rouva puhemies! Alueellisen liikkuvuuden tukemiseksi
työmarkkinatuen maksamista voidaan jatkaa työssäkäyntialueen
ulkopuolelta vastaanotetun kokoaikatyön aikana matka-avustuksena.
Työn keston vähimmäisaika lyhenee kuudesta
kahteen kuukauteen. Se on tärkeää varsinkin
sellaisilla aloilla kuten esimerkiksi matkailussa tai maastotöissä,
joissa kausityöllisyys vaihtelee hyvin voimakkaasti. Matka-avustusta
voidaan maksaa myös rinnan palkkatuen kanssa vaikeasti
työllistyvälle henkilölle, mikä kiistatta
parantaa pitkäaikaistyöttömien tai riskiryhmään
kuuluvien työllistymismahdollisuuksia.
Paikallisissa työvoimatoimistoissa ja -toimikunnissa
täytyykin pohtia kokonaisvaltaisesti työssäkäyntialueitten
rajausta, ettei nyt tehtävä uudistus ja paikalliset
linjaukset joudu vastakkain. Jos työssäkäyntialue
rajataan liian suureksi, osa työttömistä ja
mahdollisesti työllistyvistä tippuu tämän
tuen ulkopuolelle, ja se ei varmaankaan voi olla tarkoitus. Pohjois-
ja Itä-Suomessa työssäkäyntialueet
ovat varsin suuria, ja siellä työn perässä kulkeminen
on erityisen kallista, koska julkista liikennettä ei useinkaan
ole lainkaan ja oman auton käyttö on välttämätöntä.
Jo aiemmin työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on
kiinnittänyt huomiota erilaisiin suunnitelmiin liittyvän
käsitteistön yksinkertaistamiseen ja etuusjärjestelmän
selkiyttämiseen. Työhallintoon, niin kuin moneen
muuhunkin hallintoon, on kehittynyt slanginsa, joka elää ihan
omaa elämäänsä, niin että sen
sisällön ymmärtää vain
hallinnon sisäiseen munkkilatinaan vihkiytynyt virkailija,
jos aina hänkään. Jo asiakkaan oikeussuojan
kannalta sekä käsitteistössä että työhallinnon
työkaluissa täytyy pyrkiä selkeyteen.
Siksi työhallinnossa täytyy ottaa vakavasti nämä työelämä-
ja tasa-arvovaliokunnan esittämän vaatimukset.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Mustajärvi kiinnitti huomiota
tärkeisiin asioihin elikkä työnhakusuunnitelmaan
ja sen sitovuuteen. Kun miettii, millä tavalla se on sitten
käytännössä toteutettavissa,
niin tietysti on niin, että kun niitä työpaikkoja
ei niillä alueilla ole, missä työntekijä haluaisi
niitä olevan, niin kyllä tässä aikamoinen
riski tulee sille, että nämä suunnitelmat
on vähän niin kuin kulissisuunnitelmia, joissa
sitten otetaan ikään kuin raha pois, mitä on
ylimääräistä saatavilla. Tämä antaa
aika voimakkaan haasteen työvoimaministeriölle
ja te-keskuksille koulutukseen ja sitten paikallisille työvoimatoimistoille
aikamoisen haasteen siitä, onko porukkaa tarpeeksi elikkä henkilökuntaa. Itse
asiassa tämä palkkatuki ja matka-avustus, nehän
on sitä varten tänne laitettu, että työvoima lähtisi
liikkeelle niiltä paikkakunnilta, missä sitä työtä ei
ole, ja sitä kautta se tulee aika monestikin varmasti tulevaisuudessa
työntekijän kannalta negatiivisesti esiin.
Ed. Mikko Elo merkitään
läsnä olevaksi.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Aikaisemmin työvoimakoulutuksen
ja erityisesti ohjaavan koulutuksen jälkeen oli mahdollista tehdä määräaikainen
työsopimus ja yrityksen saada palkkatukea työvoimakoulutuksessa
olleen työttömän palkkaamiseen. Kysymys
oli palvelukokonaisuudesta, jolla pyrittiin luomaan työvoimakoulutuksessa
olleiden työllistymistä. Nyt tätä mahdollisuutta
ei kirjaimellisesti enää ole, koska julkisista
työvoimapalveluista annetun lain 7 luvun 3 §:ssä palkkatukea
voidaan myöntää määräaikaisiin
työsopimuksiin vain sillä perusteella, että yritys
palkkaa vajaakuntoisen, pitkäaikaistyöttömän
tai vaikeasti työllistettävän henkilön
tai että yritys palkkaa työttömän oppisopimuskoulutukseen
tai metsänparannustöihin.
Lakialoitteessani ehdotin, että jos yritys työllistää välittömästi
työvoimakoulutuksen jälkeen henkilön
määräaikaiseen työsuhteeseen,
tämä voisi saada palkkatukea. Lakialoite perustui
siihen, että työvoimakoulutuksesta vastaavilta
tahoilta tuli tietoa, jonka mukaan edellä mainittu palvelukokonaisuus
ei enää ollut mahdollista. Välillä taas
tuli tieto, että palvelukokonaisuus olisikin mahdollista.
Aloitteen jättämisen aikoihin taas sanottiin,
että palvelukokonaisuus ei ole mahdollista. Työvoimatoimistoissa
oltiin täyden hämmennyksen vallassa, kun ei tiedetty,
mikä tulkinta laista on oikein, ja tilanteen selkeyttämiseksi
jätin aloitteen.
Arvoisa rouva puhemies! Nyt työelämä-
ja tasa-arvovaliokunta on päättänyt hylätä aloitteeni,
kun se on käsitellyt hallituksen esitystä julkisista
työvoimapalveluista. Syynä hylkäämiseen voi
olla vain se, että valiokunta katsoo hallituksen lakiesityksen
merkitsevän sitä, että palkkatukea voidaan
edelleen käyttää palvelukokonaisuuteen,
koska kuusi kuukautta työvoimakoulutuksessa ollut henkilö pääsee
yritykselle myönnetyn palkkatuen turvin määräaikaiseen
työhön. Jos valiokunnalla ei ole tällaista
tulkintaa, on vaikea ymmärtää perusteita,
miksi aloitteeni on hylätty.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Tämä hallituksen esitys
on hyvä, ja erinomaisen mietinnön työ-
ja tasa-arvovaliokunta on laatinut ja on mielestäni keskittynyt
kaikkiin niihin olennaisimpiin asioihin tämän
kysymyksen osalta. Minusta ed. Mustajärven puheenvuoro
oli sisällöltään sen kaltainen,
että siihen voi varsin hyvin yhtyä.
Tavattoman tärkeätä on se, että kun
paikallistasolla sovelletaan tätä lakia, niin
ehkä olisi suotavaa, että ministeriöstä ohjeistettaisiin
te-keskuksia ja työvoimatoimistoja niin, että tämän
lain soveltamisen yhteydessä ei syntyisi ristiriitaisuuksia
alueiden välille ja epäoikeudenmukaisia ratkaisuja
työttömien osalta.
Minusta valiokunnan mietinnössä on hyvin todettu
se, mihin kysymyksiin tulee nyt myöskin kiinnittää huomiota,
elikkä selvää on se, että jos me
meinaamme laatua parantaa näissä toiminnoissa,
niin se merkitsee silloin myöskin sitä, että tarvitaan
myöskin lisää resursseja. Tässä suhteessa
valiokunta on kiinnittänyt oivalla tavalla tähän
asiaan huomiota.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Työllistyminen on työnantajan
ja työntekijän välinen sopimus. Mitä enempi
siihen sotketaan julkista hallintoa, sitä hankalammaksi
asiat tulevat.
Tässä käsitellään
tätä kuuden kuukauden työttömyysaikaa,
pitää olla kuusi kuukautta. Miksi sen pitää olla
näin määräävä,
se kuusi kuukautta, miksei se voi olla joustava? On olemassa tilanteita,
joissa työtä olisi tarjolla, mutta tämä kuuden kuukauden
aikajakso on sellainen, että se monta kertaa jopa estää työllistymisen.
Tämä on asia, johon pitäisi erityisesti
kiinnittää huomiota.
Korostan sitä, että sellaisilla alueilla kuin
on esimerkiksi Salon seutukunta, jossa Salon kaupungissa on 145
prosentin työpaikkaomavaraisuus ja on 8—9 prosentin
työttömyys, silloin kun katsotaan näitä julkisen
sektorin toimia ja väen mahdollisuutta työllistyä,
niin jossain täytyy olla ongelmia. Ei lisää enää byrokratiaa,
vaan lisää työnantajan ja työntekijän
mahdollisuuksia sopia niin, että työvoimahallinto
on joustava elementti.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni tämä hallituksen
esitys ja valiokunnan tästä laatima mietintö ovat
ihan hyviä ja perusteltuja. Tämä valiokunnan
mietintö onkin yksimielinen.
Tässähän esitetään
sitä, että yrityksille voitaisiin myöntää palkkatukea
työttömän työnhakijan palkkaamiseksi,
jos tuella palkattavan työttömyysjakso on kestänyt
vähintään kuusi kuukautta. Jäin
pohtimaan tuota ed. Mauri Salon kommenttia ja itse kuitenkin koen
palkkatuen niin, että sitä käytetään
silloin, kun henkilö on vaikeasti työllistyvä.
Mikäli näyttää todennäköiseltä se,
että henkilö muutenkin työllistyy, niin
ehkä palkkatuki ei välttämättä silloin
ole se ihan oikea tapa. Toki on ikävää,
jos yrityksessä koetaan niin, että se, että palkkatukea
ei välttämättä saa, on työllistämisen
este. Näin ei tietenkään saa eikä tulisi
olla.
Tässä ehdotetaan myös muutettavaksi
matka-avustuksen myöntämisedellytyksiä,
eli niitä väljennetään. Tämä on
myös sikäli erittäin hyvä, että on
todella tärkeää, että myös
pidemmältä kannattaa hakea ja vastaanottaa työtä.
Yhä edelleenkin haluan korostaa sitä, että Suomessa
on myös erittäin paljon alueita, joilla on työvoimapulaa.
On molempien kannalta tärkeää, sekä työnantajan
että työntekijän, että nämä kaksi kohtaavat
toisensa.
Mielestäni on myös erittäin huomionarvoista se,
minkä valiokunta onkin todennut, että työvoimapolitiikan
keskeisiä tavoitteita on estää työttömyyden
pitkittyminen. Jo puolen vuoden työttömyys alentaa
merkittävästi työllistymisen todennäköisyyttä.
Tämä on mielestäni tärkeä asia.
On tärkeää, että mahdollisimman
aikaisin puututaan siihen, jos työttömyys näyttää pitkittyvän,
ja pyritään siihen, että työelämään
päästään takaisin kiinni mahdollisimman
nopeasti.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Tässä ed. Laxell ja
ed. Salo kiinnittivät huomiota asiaan, johon ed. Holmlund
osaksi antoi jo ihan käyvän vastauksen. Eli meillähän
on työvoimapalvelulaissa, että työhallinnon
määrärahat kohdennetaan niille henkilöille,
joilla työnsaannin tarve on suurin, ja erikseen on mainittu kaksi
ryhmää, nuoret ja pitkäaikaistyöttömät.
Silloin lähestulkoon kaikissa tilanteissa tämä kuuden
kuukauden määräaika odottaa sitä tukipäätöstä ei
ole kovinkaan pitkä.
Itse asiassa työministeriön asiantuntija totesi, että tämä hallituksen
esitys menee aika lailla päällekkäin
sen ed. Laxellin tekemän lakialoitteen kanssa. Syy, miksi
sitten Laxellin aloite esitetään hylättäväksi,
on juuri se. Toinen asia on se, että vaikka aikaisemmin
on ollut tiukempi pykälä sen suhteen, onko yrityksiin
voitu myöntää työllistämistukea,
ja siinä on sitten sanottu sanktioistakin, niin käytännössä,
jos työsuhde on päättynyt tuotannollisista
ja taloudellisista syistä, ei ole ollut mitään
semmoista rangaistusta tai sanktiota, joka yritykselle olisi voitu
osoittaa sen jälkeen, kun tuella työllistettävä on
irtisanottu.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Tämä kuuden kuukauden sääntö minusta
perustuu aika pitkälle siihen, että joku raja
pitää olla. Minusta on hyvä, että se
on kuusi kuukautta eikä esimerkiksi vuosi. Jos näitä esteitä poimii,
mitkä estävät työllistymistä,
niin väittäisin, että sovitellun päivärahan
nykyiset tulkinnat yhtenäisesti kaikilla ammattialoilla
ovat paljon suurempi este työllistymiselle puolin ja toisin.
Ne säännökset kun rukattaisiin edes vähän
ammattialoittain sopivaksi.
Reijo Laitinen /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ihan varmasti on niin kuin ed. Kauppila
tuossa edellä totesi sovitellun päivärahan
osalta.
Minä en nyt oikein ymmärtänyt ed.
Mauri Salon puheenvuoroa, kun te sanoitte niin, että työsopimuksen
tekeminenhän on työntekijän ja työnantajan
välinen asia. Totta kai se on näin. Tässähän
on kysymys siitä, että julkisia varoja ohjataan
tilanteessa, että henkilö ei muutoin työllisty,
muun muassa tämän palkkatuen kautta. Totta kai
on silloin niin, että julkinen taho sen tuen myöntämiselle
asettaa omia ehtojaan. Näin tämä homma
sitten toimii.
Tuo kuuden kuukauden raja on varmaan perusteltu tässä tilanteessa.
Täytyy muistaa se, että tällä korjataan
nyt itse asiassa niitä virheitä, mitä on
tässä matkan varrella aikaisemmin tehty, ja selvästi
on suunta parempaan päin.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Niin kuin tässä puheenvuorossa
on tullut esille, toki tämä raja voisi olla joku
muukin kuin kuusi kuukautta. Kuitenkin on varmaan perusteltua, että joku
raja on olemassa. Ehkä tämä puoli vuotta
on sikäli ihan hyvä, että jos työttömyys siitä pitkittyy,
niin kuitenkin silloin työllistyminen yleensä vaikeutuu.
Itse koen palkkatuen sillä tavoin, että se on
tietty elementti silloin, kun oletetaan, että työhön
palkattavan henkilön työteho on hieman
matalampi. Eli silloin tavallaan myös palkkatuki osittain
kompensoi sitä ehkä vähän vähäisempää työpanosta,
jos työttömyys on jatkunut pidempään.
Mutta tässä tietysti on varmasti erilaisia
tulkintaeroavaisuuksia.
Haluaisin vielä puuttua yhteen asiaan, mitä pidän
myös erittäin tärkeänä.
Valiokunnan mietinnössä mainitaan, että on
syytä korostaa työnhakusuunnitelmien, aktivointisuunnitelmien
ja työllistymisohjelmien laadun merkitystä. Mielestäni
tämä on erittäin keskeinen kysymys, ja myös
täällä meidän tulisi kiinnittää enemmän huomiota
siihen, että kaikki ne toimenpiteet, aktivoinnit, jotka
tähtäävät henkilön
selviytymiseen työmarkkinoilla, todellakin auttavat aidosti työllistymistä,
ja tulisi nimenomaan niihin keinoihin panostaa. Sen vuoksi on erittäin
tärkeää, että kaikki
haamutoimet ja lumetoimenpiteet blokataan pois tästä järjestelmästä ja
keskitämme voimavarat aidosti sinne, missä niistä on
eniten hyötyä.
Mauri Salo /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Kyllä erityisesti nuorten työllistämisen
kannalta olisi välttämätöntä,
että pudotettaisiin sitä kuuden kuukauden aikaa
esimerkiksi neljään kuukauteen. Kyllä tässä vain
on se tilanne, että mitä pidempään
ihminen on ilman mitään tekemistä, niin
se elämänrytmi hyvin nopeasti myöskin muuttuu.
Työnantajan näkökulmasta aina turvallisempi
työntekijä on se, joka on ollut mahdollisimman
vähän työttömänä,
mahdollisimman säännöllisessä työelämässä.
Se tuo turvallisuutta työnantajan näkökulmasta,
ja se on varmasti myöskin tälle henkilölle
itselleen sellainen hyvä olotila. En edelleenkään
kannata sitä, että tehdään liian
kategorisia määräyksiä työn
vastaanottamisen näkökulmasta.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kuten on todettu, tämä on
oikean suuntainen hallituksen esitys. Viranomaisia se ei kuitenkaan velvoita.
Mutta tämä toinen puoli tätä asiaa:
Aivan oikein ed. Holmlund totesi, että pitää kannustaa
työn saantiin ja auttaa työttömiä saamaan töitä.
Meillä Suomessa vain on valitettava tilanne, että Suomessa
on helpompaa ja halvempaa kuin missään muualla
Euroopan unionin alueella käytännössä tehdä työttömiä.
Tätä käytetään hyväksi
niin paperiteollisuudessa kuin muualla, kuten UPM Oyj:n esimerkki
Kuusankoskelta osoittaa tai Wärtsilä Dieselin
toimenpiteet Turussa, ja tällä tavalla syntyy
työttömiä kerralla sadoissa ja tuhansissa,
kuten nyt viimeksi UPM Oyj:n maaliskuun 8. päivän
päätöksessä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Minustakin, jos valita saa, ensimmäiseksi
valitsisin sen mallin, että kaikki valta työllistämistuen
myöntämisessä ja myöskin työllisyyspolitiikan
harkinnassa olisi paikallisella tasolla eli siellä, missä se
tilannekin parhaiten tunnetaan.
Mutta kaikkinensa tämä malli, jossa on kohdennettu
tuki tietyn henkilön ja tietyn yrityksen kohdalta, on kuitenkin
paljon parempi kuin matalapalkkatuki, joka tulee yleisenä vastikkeettomana
ja katteettomana tukena ja sillä perusteella, että sitä saa
työnantaja, kunhan maksaa riittävän pientä palkkaa,
ja tämä 120 miljoonan euron potti vuodessa tulee
myöskin semmoisille yrityksille, semmoisille työnantajille,
jotka irtisanovat, lomauttavat, siirtävät tuotantoa
ulkomaille ja saattavat tuottaa jopa kymmenien tai satojen miljoonien
eurojen voitot.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Minusta kuusi kuukautta on nuorille
kuitenkin hyvin pitkä aika. Itsekin 30 vuotta yrittäjänä olleena
ja nähneenä totean, että se kyllä pitää paikkansa,
ja olen tässä ed. Salon kanssa paljon samoilla
linjoilla kyllä.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Mauri Salo ja ed. Laxell toivat esille
tämän nuorten kysymyksen. Siinä olen
kyllä täysin samaa mieltä, että nuorten
valmistuneiden olisi mahdollisimman nopeasti päästävä työelämään. Tämä on
ehdottomasti meidän kaikkien etu. Siinä on hyvin
tärkeää, että työttömyysjaksoa
ei olisi ollenkaan tai se olisi mahdollisimman lyhyt. Toisaalta
tietysti nuorten ongelma on monta kertaa siinä, että kun
yritykset rekrytoivat, niin halutaan henkilö, jolla on
työkokemusta. On aivan selvää, että jos
olet juuri koulusta valmistunut, niin työkokemusta ei todellakaan
silloin voi olla tai se ei ainakaan voi olla välttämättä kovin
laaja. Mutta voidaan tietysti kysyä, onko siihen sitten palkkatuki
se oikea ratkaisu. Ehkä pikemminkin voisi ajatella sitä,
että voisi olla jonkun näköinen sisääntulopalkka.
Tiedän, että tästä ollaan hyvin eri
mieltä ja tämä toki on työmarkkinaosapuolten
välinen kysymys, mutta silloin, jos se johtaa tavallaan
siihen, että nuori voisi työllistyä pysyvästi,
en ollenkaan pitäisi senkään tyyppistä ratkaisua
mitenkään huonona, päinvastoin ehkä kokeilemisen
arvoisena.
Toinen asia tietysti, mikä on erittäin tärkeä,
on se, että yhä enemmän oppilaitoksissa
kiinnitetään huomiota työelämäyhteyteen.
Eli siinä vaiheessa, kun nuoret valmistuvat, ammatillinen osaaminen
olisi sitä kautta mahdollisimman suurta, että pystyttäisiin
jo opintojen aikana olemaan mukana työelämässä ja
harjoittelemaan ja tavallaan yritysten tarpeet ja toiveet, siis
työelämän tarpeet ja toiveet ja nuoren
ammattiosaaminen, kohtaisivat mahdollisimman hyvin.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Täytyy muistaa, että me
käsittelemme nyt hallituksen esitystä laiksi työvoimapalveluista,
elikkä tässä laissa on monta muuta pykälää,
jotka velvoittavat. Itse muistan semmoiset asiat kuin että työnantajalla
ja työvoimatoimistolla on velvollisuus etsiä ja
tarjota töitä ja työntekijällä on ottaa
sitä vastaan. Minusta ed. Holmlund otti oikein esille tämän
asian, että koulutus ja ammattitaito, ne eivät
kohtaa samalla paikkakunnalla taikka silloin, kun työttömiä tulee.
Jos mietitään nyt vaikka Voikkaata, niin minusta
on mahdottomuus siellä löytää oikeat
hommat alle sen kuuden kuukauden. Kyllä minä muistan,
että vaaditut arvot näille ajoille ainakin työnantajapuolella ovat
olleet monesti aika pitkät juuri sen takia, että siinä keritään
kouluttaa väkeä uusiin ammatteihin, koska tänä päivänä sillä koulutuksella
on paljon suurempi paino kuin ammattitaidolla.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Kyllä tämä lakiehdotus
tuo nykykäytäntöön lisää joustavuutta.
Tässä on keskeisenä tavoitteena se, että estetään,
niin kuin täällä keskustelussa on käynyt
julki, työttömyyden pitkittyminen. Tästä on
tultu tähän kuuden kuukauden rajaan. Kaikella
tavalla, kun aktiivitoimenpiteitä lisätään,
pyritään kannustamaan hakemaan työtä ja
työllistymään. Se on hyvin tärkeä asia.
Kun tähän liittyy nyt sitten työttömän
työnhakijan osalta tämä työnhakusuunnitelma
ja aikaisemmin on korostettu sen suunnitelman merkittävyyttä,
niin sitä on erityisesti painotettava, kun käytännössä tätä lakia
sitten lähdetään soveltamaan.
Alueellisen liikkuvuuden tukemiseksi voidaan työmarkkinatuen
maksamista jatkaa työssäkäyntialueen
ulkopuolella, jos on vastaanotettu kokoaikatyö, niin sanottuna
matka-avustuksena. Tämäkin parantaa hivenen tilannetta
ja lisää liikkuvuutta.
Nuorten osalta täytyy sanoa se, että meidän
pitäisi saada täysimääräisesti
voimaan niin sanottu nuorten yhteiskuntatakuu, elikkä lailla
velvoitettaisiin se, että alle 25-vuotiaille nuorille taataan koulutuspaikka,
työharjoittelupaikka tai työpaikka ja se tulisi
velvoittavaksi.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Holmlund sanoi semmoisen asian, joka
vaatii kommentoimista, se liittyy kyllä tähänkin
asiaan. Elikkä jos nuorille maksetaan sisääntulopalkkaa
alempana, mitä muutoin maksettaisiin, siitä ei
ole pitkä matka siihen, kun sitten vaaditaan, että nuorista
työntekijöistä pitää päästä myöskin
helpommin irti, niin kuin Ranskassa yritettiin, ja onneksi se esitys
siellä sitten joukkovoimalla viime kädessä tyrmättiin.
Nythän meillä on esimerkiksi oppisopimuksessa mahdollisuus
maksaa pienempiä palkkoja siihen oppisopimukseen perustuen,
mitä muuten työsuhteessa maksettaisiin samoissa
tehtävissä. Elikkä tämmöinen
mahdollisuus on olemassa.
Ed. Laitinen sanoi ihan oikean asian tässä,
että meillä jäi tämä paljon
mainostettu nuorten yhteiskuntatakuu auttamatta puolitiehen. Sehän
ei viime kädessä takaa sitä oleellista
asiaa elikkä työpaikkaa, ja aivan hyvin olisi
voitu laittaa tähän mekanismi, että määräaikainen
tukityö taataan kaikille nuorille. Se olisi ollut kaikista
paras tukimuoto niin niille nuorille kuin, veikkaanpa, työnantajillekin.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa rouva puhemies! Tuossa ennen kaikkea tuo ed. Mauri Salon ensimmäinen
kommentti oli hyvä tähän keskusteluun,
jossa tuotiin huoli siitä, että tuo kuuden kuukauden
jaksoaika on liian pitkä monesti ja sitä voitaisiin
lyhentää. Minä olen aivan samaa mieltä.
30 vuotta työnantajana olleena ja nuoria paljon työllistäneenä,
tuhansia, tiedän, että kyllä nuoret odottavat
sitä, ja tämän yhteiskunnan täytyy
tämä nuori porukka pystyä työllistämään
niin pian kuin se on mahdollista. Mutta ei tätä voi
laittaa työnantajan kontolle, niin että se työnantaja kantaa
siitä vastuun. Sitä vastuuta täytyy olla kantamassa
myös yhteiskunta, jos velvoitteita etsitään.
Tuo tuki, mikä 54-vuotiaille tai vanhemmille tässä talossa
viime talvena saatiin läpivietyä, olisi pitänyt
myös tuoda nuorille, että ammattioppilaitoksista
ja kouluista ja opistoista valmistuvat saisivat paremmin töitä.
Mikään ei korvaa tätä. Koulutus
on äärimmäisen hyvä asia, totean
ed. Kauppilalle, mutta kyllä osaaminen, työn tekeminen,
on vasta se asia, mikä tekee ihmisestä ammatti-ihmisen.
Anne Holmlund /kok:
Arvoisa puhemies! Toki tietysti voitaisiin ajatella, että tämä palkkatukeen
liittyvä puolen vuoden jakso voisi olla lyhempikin, mutta
tosiasia kuitenkin on se, että ainakaan valiokunnan kuulemisessa
yksikään asiantuntija ei tällaista ratkaisua
puoltanut. Silloin, jos selkeästi löytyy myös
puoltoääniä tälle, niin ilman
muuta asiaan voidaan puuttua, ja mielestäni tätä pitääkin
tarkastella siitä näkökulmasta, että mikäli
on tarpeen lyhentää, niin valmiutta myös
siihen löytyy.
Ed. Mustajärvi puhui Ranskan-mallista ja siitä,
että jos nuorille maksettaisiin sisääntulopalkkaa,
se olisi askel siihen, että heitä saisi helpommin
potkia pellolle. Tätä en kylläkään
allekirjoita, ja mielestäni tämä uhkakuva
on erittäin perusteeton. Itse näen asian pikemminkin
niin, että kun nuori tulee työelämään,
hänellä selkeästi on aika usein matalampi
ammattitaito kuin sillä, joka on pidempään
ollut työelämässä. Tämä on kaiketi
lähes poikkeuksetta aika selvää. Silloin ikään
kuin kompensoidaan sitä hieman matalampaa osaamista, koska
joka tapauksessa työpaikalla joudutaan opettelemaan lisää.
Tietysti tämä on tärkeää siitä näkökulmasta,
että opitaan sen työpaikan tavoille ja siihen
työhön, mihin käytännössä myös
sijoitutaan.
Vielä yksi asia, josta olen eri mieltä ed.
Mustajärven kanssa. Olinkin jo hieman huolissani, että vasen
laita on kanssani samaa mieltä monessa asiassa, mutta ehkä se
on ihan hyvä, että meillä on laajoja
yhteisiäkin näkemyksiä työelämärintamalla.
Matalapalkkatukikysymys on nimittäin sellainen asia, josta
olen kyllä selkeästi eri mieltä. Sen
tarkoitushan kuitenkin on tuoda esille sellaisia työpaikkoja,
joita muuten ei välttämättä olisi
ollenkaan. Tarkoituksena ei ole maksaa matalaa palkkaa, vaan nostaa
työmarkkinoille sellaista tekemätöntä työtä,
johon muuten ei löydy tekijöitä eikä löydy
palkanmaksajaa.
Reijo Laitinen /sd:
Puhemies! Matalapalkkatuen osalta täytyy sanoa, että en
ole niin kriittinen kuin ed. Mustajärvi ja sen takia olin
sitä myöskin hyväksymässä.
Nyt tietysti käytäntö osoittaa sen, kuinka
toimiva se on. Mutta kyllähän siinä ideana
oli ilman muuta se, että työllistetään
ikääntyviä työntekijöitä,
yli 54-vuotiaita, vaikeasti työllistettäviä henkilöitä.
No, katsotaan, miten se toimii.
Sitten nuorten osalta yhteiskuntatakuujärjestelmä on
sen kaltainen, mitä tässä nyt itse asiassa teidänkin
puoleltanne oikealta laidalta on haikailtu. Olisi hyvin tärkeää,
että me saisimme sen täysimääräisesti
voimaan.
Oppisopimusjärjestelmä on hyvä. Se
on toimiva. Se on laajentunut. Minusta yhä enemmän
tulisi työnantajien käyttää sitä mahdollisuutta
hyväksi. Siinä järjestelmässähän
on mahdollisuus kouluttaa nuorta pätevämmäksi,
osaavammaksi henkilöksi ammattiin, ja siinä myöskin
maksetaan työehtosopimusta alhaisempaa oppisopimuspalkkaa.
Yleiskeskustelu päättyy.