7) Hallituksen esitys laeiksi poliisin hallinnosta annetun lain
ja valtion virkamieslain 53 ja 55 §:n muuttamisesta
Olli Nepponen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun ei ollut tilaisuutta ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä käyttää puheenvuoroa,
haluan muutaman asian nostaa esiin koskien Poliisin tekniikkakeskusta.
Tekniikkakeskushan on pitkään toiminut, ja sen
tehtävänä on ollut hankkia ja ylläpitää ja
kehittää poliisin kalustoa. Se on nettobudjetoitu
laitos. Kuitenkin pari kolme vuotta sitten minuun otetun yhteydenoton
jälkeen selvitin asiaa ja kävi ilmi, että Poliisin
tekniikkakeskus teki kauppaa jo silloin muiden viranomaisten kanssa
ja myi välineitä muun muassa poliisilaitokselle,
joka oli tietenkin oma viranomainen, ja otti kovemman hinnan kuin
se, millä joku toinen maahantuoja olisi pystynyt toimittamaan
samoja välineitä kyseiselle poliisilaitokselle.
Onko tämä nyt järkevää ollenkaan?
No hyvä. Ilmeisesti tämän selvittelytyön
takia, jossa Valtiontalouden tarkastusvirastokin oli mukana, tämä lakiesitys
on nyt tänne tullut. Tämä laajentaa Poliisin
tekniikkakeskuksen oikeuksia varsin laajalle turvallisuusvälineisiin, valtion
ja kunnan turvallisuusviranomaisiin. Mitä ovat nämä kunnan
turvallisuusviranomaiset? Tässä viitataan palokuntiin.
Laajeneeko se vielä laajemmallekin koskien sitten jopa
yksityisiäkin yrityksiä? Olisi ehkä ollut
tärkeätä vielä yksityiskohtaisemmin
perusteluissa kirjata, mihin ja millä tavalla tekniikkakeskus
saa käydä kauppaa, sillä alan yritykset
ovat esittäneet arvostelua sille, että se ei ole
aivan pelisääntöjen mukaista. Toivottavasti
näin jatkossa on.
Tämä nyt esillä oleva Poliisin tekniikkakeskusta
koskeva lainsäädännön muutos
on erikoista, koska parhaillaan on lausuntokierroksella uusi lakiesitys
koskien Poliisin tekniikkakeskusta, jolla tekniikkakeskukselle keskitetään
kaikki lupa- ja valvonta-asiat, jotka ovat nyt hajallaan sisäasiainministeriön
erilaisilla virkamiehillä. Elikkä kun tuodaan
yksi osa, josta on ollut arvostelua, ja nyt puolen vuoden jälkeen
kenties tulee uusi lakiesitys, jolla laajennetaan tehtäväkenttää, jolloin
sille tulee valvonta ja lupa-asiat ja turvallisuusvälineiden
vaatimustason määrittäminen, kaupalliset
valmistelut, lupa-asiat, myymiset, niin silloin kyllä puurot
ja vellit ovat sekaisin. Tämän vuoksi tulin käyttämään
puheenvuoron, koska parhaillaan tämä on lausuntokierroksella, eri
viranomaiset ovat antaneet lausuntojaan, ja muun muassa ampumaurheiluliitto
ja monet muut ovat hyvin kärkevästi arvostelleet
tätä menettelyä, että puolen
vuoden välein samaa tekniikkakeskusta koskevaa lainsäädäntöä ollaan muuttamassa
tavalla, joka ei ole aivan sitten vilpitöntä.
Toivottavasti tämä nyt sitten jatkossa saadaan
oikeille raiteille.
On aivan selvää ja haluan korostaa, että Poliisin
tekniikkakeskuksella nimenomaan poliisin välineiden hankinnassa
on tärkeä rooli ja sitä ei saa murentaa,
mutta jos siitä tehdään liikelaitos, joka
voi käydä kauppaa millä tahansa välineillä, silloin
nousee suuria kysymysmerkkejä, koska meillä on
hyviä alan yrityksiä, jotka voivat sitten hoitaa
sen kaupallisen valmistelun ja tarjota vaatimusten mukaisesti hyvän
kilpailutuksen jälkeen viranomaisille ja kenelle tahansa
turvallisuusalan välineitä.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa puhemies! Kun minulla ei ollut mahdollisuutta ensimmäisessä käsittelyssä
olla
läsnä, niin ihan myöskin muutama sana
tästä hallituksen esityksestä ja erityisesti
valiokunnan mietinnöstä. Täällä on
muutamia mielenkiintoisia yksityiskohtia, ja on ehkä helpompi
nyt ottaa kantaa niihin, kun ei enää ole poliisihallinnon
kirjoissa, jos näin voi sanoa.
On varmasti ihan hyvä, että poliisiylijohtajalle
annetaan oikeus ottaa yksittäistapauksessa hallinnon sisäinen
asia ratkaistavakseen, ja on erittäin hyvä se,
että ei nyt niitä otto-oikeuksia ja pidätysoikeuksia
liikaa anneta. Eli silloin, kun on kyse kansalaisten yksittäisistä asioista,
kuten lupa-asioista ja muista, ei kyllä poliisiylijohtajalla
pitäisi olla minkäänlaista asiaa niihin
ratkaisuihin, mitä kentällä tehdään.
Itse olisin kyllä ollut valmis siihen, että lääninjohdon
osalta olisi sivuutettu se kokonaan. Eli minun mielestäni
nykyinen järjestelmä lääninjohdon
osalta on sellainen, että ne tehtävät
voitaisiin ihan hyvin siirtää ministeritasolle
kokonaisuudessaan, kuten täällä aikoinaan
olen esittänytkin.
Arvoisa puhemies! Siihen, mitä ed. Nepponen totesi
tekniikkakeskuksesta, voin varmasti pitkälle yhtyä.
Kun meillä on eduskunnassa valiokunnissa käsittelyssä tämä hankintalaki,
niin sielläkin jo on mielenkiintoisia ongelmia tullut Tieliikelaitoksen
osalta, jolloin joudutaan eri tavalla kohtelemaan tavallaan liikelaitosta
kuin yksittäisiä yrityksiä eli osakeyhtiöitä jne.
Jos tässä viedään siihen suuntaan,
mitä ed. Nepponen totesi mahdollisesti tulevasta hallituksen
esityksestä, niin silloin meillä on uusi ongelma
jälleen käsillä tältä osin.
Minä vierastan sitä, että meidän pitää perustaa
uusi liikelaitos. Meillä on yksittäisiä yrityksiä,
joita voidaan kilpailuttaa, niin kuin monessa muussakin yhteydessä tehdään.
Arvoisa puhemies! Miltä osin itse halusin erityisesti
tässä nyt ottaa esille, on tämä poliisimiehen
erottaminen ja määräajaksikin, mikä nyt mahdollistetaan,
ja se, millä tavoin nykyinen järjestelmä on
kohdellut virkamiestä ja tässä lähinnä poliisimiestä,
koska tämä hallituksen esitys koskettaa poliisihallintoa.
Eli virkamieslaki asettaa virkamiehelle erityisiä velvoitteita
aseman ja tehtävän osalta, ja ne ulottuvat myös
vapaa-aikaan. Nykyinen järjestelmähän
on ollut aika raju, jos näin voi sanoa. Pienistäkin
rikkeistä — ehkä näin voi sanoa
nykyaikana, jos tulee pieni sakkorangaistus — on usein
tilanne ollut se, että virka on lakkautettu eli on joutunut
niin sanotusti kilometritehtaalle. Voi sanoa näin, että itse
kun olen hyvin läheltä saanut seurata tai joutunut
seuraamaan joitakin tilanteita, niin on tuntunut yksittäisen
poliisimiehen kannalta täysin kohtuuttomalta se tilanne,
millä tavoin tähän mennessä on toimittu.
Minun mielestäni tässä poliisihallinnosta
annetussa laissa ja virkamieslain muutoksella ollaan menossa oikeaan
suuntaan. Eli kun täällä todetaan mietinnössäkin
se, että virantoimituksesta erottaminen voi yksittäistapauksissa
olla täysin kohtuuton ja rasittaa tietysti monella tavoin tämän
virkamiehen loppuelämää, vaikka hän
olisi muuten toiminut täysin nuhteettomasti, niin minun
mielestäni tämä muutos tältä osin
on kannatettava ja todella hyvä esitys, kuten myöskin se,
että määräaikaisesti voidaan
erottaa eli että ei se erottaminen ole lopullista sitten,
jos se rike katsotaan sellaiseksi, että ei tarvitse lähteä tähän kaikista
kovimpaan toimenpiteeseen. Tietysti, kun tässä nyt
puhutaan poliiseista, poliisin on toimittava sillä tavoin,
että se herättää luottamusta, ja
tällaisia säännöksiä tietysti
pitää olla, mutta kohtuus kaikessa, niin kuin
tavataan sanoa, ja tältä osin hallituksen esitys
kyllä on oikean suuntainen.
Arvoisa puhemies, ihan lopuksi: Tämä valiokunnan
muutosehdotus on minun mielestäni puollettavissa, eli se,
että silloin kun tällainen erottamista koskeva
asia pannaan vireille, niin hallitus esitti sitä määräaikaa
vuodeksi. Se joissakin tilanteissa kyllä saattaa olla kohtuuttoman pitkä olla
ikään kuin tulisilla hiilillä. Valiokunta on
muuttanut tämän määräajan
sillä tavoin, että tämä erottaminen
on pantava vireille viimeistään kolmen kuukauden
kuluessa siitä, kun saatiin tieto tästä tapahtumasta,
joka tähän erottamiseen voi johtaa. Tältä osin
käytännön kokemukseen perustuen sanoisin
näin, että hyvä muutos valiokunnalta
tältä osin.
Seppo Lahtela /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Yhtyen ed. Vistbackaan voisi sanoa,
että hyvä hallituksen esitys, hyvä mietintö,
hyvä hyväksyminen, ja koska nyt näyttää niin,
että tämä tulee tällaisena hyväksyttyä,
niin hyvä näin.
Mutta mitä tulee ed. Nepposen puheenvuoroon siitä,
että tämä Poliisin tekniikkakeskus valmisteilla
olevan jonkun muun lain perusteella, mihin itsekin olen aavistuksen
verran syventynyt, johtaisi siihen, että ensin myöntää luvat, valvoo,
kauppaa jne., niin onhan tämä mahdoton ristiriita,
mitä tähän liittyy, jolloin vähän epäilenkin,
että tällä hallinnonalalla lienee joku vähän
yliaktiivinen olemassa, joka suoltaa uusia lakiesityksiä,
uusia lakeja, ja hyvä, että eduskunta
mukana kerkiää olla näitä hyväksymässä.
Mutta, herra puhemies, siihen aiheeseen, mihin ed. Nepponen
viittasi, että Poliisin tekniikkakeskus tekee kauppaa ja
sitä pidetään jotenkin paheksuttavana,
niin kyllä ymmärrän, että se pystyy
tekemään kauppaa paremmalla hinnalla kuin sellaiset
vapaat yrittäjät, jotka eivät ole niin tunnettuja
ja luotettavia. Vaikka olenkin kovan kilpailun ja yksityisen bisneksen
kannattaja, niin en pidä ollenkaan pahana, jos joku tämmöinen luotettava
toimittaja on olemassa, niin kuin Poliisin tekniikkakeskus, mikä testattuja
ja kunnon laitteita toimittaa. Näin itse miettisin, että jos
tarvitaan, niin kuin tulevaisuudessa varmaan tarvitaankin, pamppu,
että pystyy turvallisesti kulkemaan, niin jos Poliisin
tekniikkakeskuksella on semmoinen mustelmaa jättämätön
pamppu, niin mielellään minä sen sieltä ostaisin
luotettavammin kuin joltakin muulta kauppajobbarilta, mikä voisi
sen myydä vaikka halvemmallakin, mutta sitä ei
tiedä vaan, olisiko se sitten mustelmaa jättämätön,
ja tätä voitaisiin todisteena jossakin oikeudessa
käyttää, jolloin siinä hankintavaiheessa
maksan luotettavasta tavarasta vähän paremman
hinnan kuin sellaisesta, mihin on omia epäilyjä olemassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Täällä on tuotu
esille tärkeitä näkökohtia.
Tässä vaiheessa asiaan ei tietysti enää muutoksia
käytännössä ole mahdollista
saada, mutta korostan sitä, että poliisi tarvitsee
luotettavien palvelujen antajaksi tekniikkakeskuksen. Tämä lähtökohta on
erittäin hyvä, ja entistä tärkeämpi
tämä on nykyaikana, jos ajatellaan näitä elektronisia
välineitä siten, että niissä ei
ole mitään ohjelmia, jotka saattaisivat vaarantaa
poliisin toimintaa, ja on hyvin tärkeätä,
että nämä ovat nimenomaan luotettavia
ja poliisin tekniikkalaitoksen hyväksymiä.
Sinällään olisin toivonut, kun tätä sijoitettiin uudelle
paikkakunnalle, että tuo paikkakunta olisi voinut olla
Keuruu, joka on tuommoinen turvallisuuden paikkakunta, jossa on
räjähdealan osaamista monimuotoisuudessaan, mutta
valinnat tässä suhteessa on tehty toisin.
Keskustelu päättyy.