Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Imo, Kansainvälinen merenkulkujärjestö, on
tärkeä toimija. Sillä on laaja jäsenkunta,
johon kuuluvat tietysti kaikki merta kyntävät
valtiot ja vähän muitakin. Sen alaisuudessa on
valmisteltu Marpol 73/78 -yleissopimus eli tämä meri
ja kaupunki -sopimus — nimi tulee sanaparista mare et polis — ja
siihen liittyvän 6. liitteen muutosta me käsittelemme.
Tämä asia sinänsä on hyvä.
Siihen liittyy rikkipitoisuuden vähentäminen nimenomaan
niissä polttoaineissa, joita laivat käyttävät.
Lisäksi EU:lla on meriliikenteelle omia direktiivivelvoitteita,
jotka myös ovat laskeneet rikkipitoisuusrajaa tuohon 1,5
painoprosenttiin. Tämä koskee säännöllisesti
liikennöiviä matkustaja-aluksia EU-alueella.
Mutta, arvoisa puhemies, Imo ja sen toiminta on tärkeää Itämeren
tulevaisuuden kannalta. Pssa-sopimus, nimenomaan Itämeren
kohdalla Itämerelle annettu määritelmä,
että se on erityisen herkkä merialue, velvoittaa
tietysti meitä suomalaisia ja Suomen eduskuntaa ja toimijoita täällä tarkastelemaan
tätä asiaa hiukan tarkemmin. Itämerihän,
voi sanoa, kaikissa ympäristöön liittyvissä puheissa
ja kannanotoissa on aina otettu yhdeksi painopistealueeksi.
Tuossa Marpol-sopimuksessa on myös liite 4, joka liittyy
alusjätteisiin ja niiden laskemiseen mereen. Sitä eduskunta
käsitteli vuonna 2005, ja sen käsittely oli myöskin
mietintömielessä liikenne- ja viestintävaliokunnassa,
ja ympäristövaliokunta antaa siihen lausunnon,
vaikka itse asia oli ihan jätehuoltoasia.
Puhemies! Tähän asiaan, joka liittyy Itämereen
ja sen tulevaisuuteen: Ehdottomasti liikennepäästöt,
liikenteen päästöt ilmaan, sekä autoliikenteen,
maantieliikenteen että myös merenkulun päästöt,
ovat yksi keskeinen rehevöittämistekijä eli
typpipäästöt tässä tapauksessa.
Tämä 6. liitteen muutoshan koskee rikkiä,
mutta myös typpipäästöt on hyvä pitää mielessä.
Noin yhden viidesosan typen määrästä,
joka tulee Itämereen, lasketaan tulevan liikenteestä.
Ja sitten vielä toinen kysymys tähän.
Kun meillä on olemassa paljon siteerattu "no special fee"
eli "ei erityistä maksua" -järjestelmä satamissa
eli laivat voivat jättää Marpol 4. liitteen mukaiset
jätteensä ilman maksuja satamiin, niin meillä näin
ei kuitenkaan tapahdu. Tämä on tullut myös
vuosien aikana valiokunnan kuulemisten yhteydessä esille.
Siis kuitenkaan tämä ei toimi.
Mutta takaisin tähän rikkiin vielä ja
rikkioksideihin. Ei ole monta vuotta aikaa siitä, kun suomalaiset
varustamot, siis ihan säännöllisesti
liikennöivät varustamot, myös matkustajaliikennettä harjoittavat
varustamot, ilmoittivat, että heillä on erilainen
polttoaine käytössä satamissa ja lähellä rannikkoa
ja kun mennään aavalle merelle, vaihdetaan polttoaine
enemmän rikkiä sisältäväksi.
Tämä asia on erittäin herkkä ja
tärkeä, noudattavatko varustamot todella tätä Marpol-sopimuksen
6. liitteen muutosta. Ymmärrämme hyvin, että sitä on
aika vaikea valvoa, ja sitten on olemassa paljon aluksia, joiden lippumaa
on aivan muu kuin Suomi tai joku EU-maa, ja niiden kohdalla tilanne
on vielä hankalampi.
Edelleenkin kuitenkin tämä asia on meidän tehtävämme
sikäli, että myös näiden polttoaineiden
sisältämää rikkimäärää on
mahdollisuus seurata ja satamissa puuttua siihen, mikäli
se on esimerkiksi painoprosentiltaan todella sellainen, jota tämä 6.
liite ei hyväksy.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Tiusanen jo hallituksen puolesta esitteli
tämän hallituksen esityksen varsin perusteellisesti. Tässähän
on kysymys ympäristöpolitiikasta ja Imon aikaansaamasta
ympäristöpoliittisesta sopimuksesta, lähinnä sen
erään liitteen täydentämisestä,
ja on ihan hyvä asia.
Itse tästä substanssiydinasiasta muutama näkökohta
vielä pieneksi täydennykseksi ed. Tiusasen äsken
julkituomaan.
Merillä purjehtijathan ovat, Wärtsilä dieseleillä,
oikein rankimman puoleisia ympäristön saastuttajia,
todella sitä. Käytetään raskasta
polttoöljyä. Kevyellä polttoöljyllä vaan
käynnistetään masiinat ja sen jälkeen
raskasta polttoöljyä, ja aina kun silmä välttää,
niin laitetaan niin rikkipitoista kuin olla voi sen takia, että sillä tavalla
saavutetaan niitä tehoja, mutta päästöt
myöskin ovat sitten ihan omaa luokkaansa. Ei voitaisi ajatellakaan,
että sellaisia päästöjä mantereella
päästettäisiin mistään
laitoksesta nykyaikana. Silloin kun tämä ympäristöpoliittinen
keskustelu 80-luvulla käynnistyi laaja-alaisesti, se tähtäsi
juuri näitten rikkidioksidipitoisuuksien vähentämiseen,
johon liittyen nyt siis on merten puolella eräs parannus
esillä tällä hetkellä.
Arvoisa puhemies! Kiinnitän varsinaisesti huomiota
ihan muuhun, siihen, että kun aikoinansa liikennevaliokunnan
puheenjohtajana joutui kiinnittämään
huomiota siihen, mitä esitellään ja millä tavalla
esitellään, niin en voi olla kiinnittämättä huomiota
siihen, että esityksen pääasiallinen
sisältö hallituksen esityksessä sisältää yhden
ainoan substanssia koskevan virkkeen, jossa sanotaan, että "liite
sisältää määräyksiä alusten
aiheuttaman ilman pilaantumisen ehkäisemiseksi". Eikä mitään
muuta.
Onneksi keskuskanslia on jakanut meille esittelyn siitä,
mitä nyt esittelyssä oleviin hallituksen esityksiin
ja U-asioihin liittyy, jossa on täsmälleen sama
hallituksen esitystä koskeva esittely, ja tänne
on kerrottu juuri se, mitä ed. Tiusanen esitteli juuri
elikkä mistä minäkin kerkisin jo vähän
puhua, nimittäin tämä rikkidioksidiasia,
joka on hallituksen esityksessä vain siellä itse
leipätekstin sisällä, mutta ei lainkaan pääasiallinen
sisältö -kohdassa. Näin ikään
kuin lähdetään siitä, että kun
hallituksen esitys voidaan kolmen pykälän lailla
joko hyväksyä tai hylätä eikä mitään
muuttaa, niin ei nyt sitten mitään väliä ole
sillä, millä tavalla se asia tänne meille
esitellään. Tämä yksi virke,
taikka kaksi virkettä, jotka ovat lisää täällä esittelymuistiossa,
eivät olisi pidentäneet tätä hallituksen
esityksen pääasiallisen sisällön
esitystä käytännöllisesti katsoen
ollenkaan. Täsmälleen samaan sivumäärään
kaikki olisi mahtunut, mutta heti vilkaisemalla tähän
päällykanteen nähtäisiin, mistä ympäristöpoliittisesta
asiasta tässä oikein on kysymys. Tämä on
minusta sellainen asia, että minä toivoisin, että puhemiesneuvosto
olisi tässä aktiivinen ja kääntyisi
jälleen kerran liikenne- ja viestintäministeriön
puoleen, että sisältöä, sisältöä,
sisältöä, hallituksen esitysten esittelyyn.
Keskustelu päättyi.