Täysistunnon pöytäkirja 61/2008 vp

PTK 61/2008 vp

61. PERJANTAINA 30. TOUKOKUUTA 2008 kello 13

Tarkistettu versio 2.0

2) Hallituksen esitys laiksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta annetun lain muuttamisesta

 

Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Vuoden 2007 alusta tuli voimaan lainsäädäntö, jossa sosiaaliturvan muutoksenhaku kohdennettiin yhdelle lautakunnalle, sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalle, jo-ka on sittemmin saanut käyttökielessä nimen Somla. Uudistuksella pyrittiin vahvistamaan ihmisten oikeusturvaa tilanteessa, missä he ovat tyytymättömiä saamiinsa omaan sosiaaliturvaansa liittyviin päätöksiin. Uudistuksen tavoitteena oli käsittelyaikojen lyhentäminen ja menettelyn selkeyttäminen kaikin tavoin. Kysehän on ihmisten perusturvasta, vähimmäistoimeentulosta ja siihen liittyvistä ongelmista, joissa erityisesti oikeusturvakysymykset ovat keskeisiä ja tärkeitä.

Me olemme tänään tilanteessa, jossa hallitus on antanut esityksensä, jotta niihin ongelmiin, jotka ovat olleet sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työskentelyssä ongelmia alusta lähtien, voitaisiin puuttua. Käsiteltävien asioitten määrä on lisääntynyt, ja toisekseen jo silloin, kun sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta eli tä-mä Somla aloitti, siellä oli jo pohjalla tilanne, jossa käsittelyajat olivat pidentyneet ja käsittely oli ruuhkautunut. Tällä hetkellä ollaan tilanteessa, missä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalla on 28 000 käsittelemätöntä asiaa ja keskimääräinen käsittelyaika on 13 kuukautta. Molemmat luvut ovat aivan liian suuria, käsittelemättömien valitusten määrä ja samoin kuin sitten keskimääräinen käsittelyaika 13 kuukautta tilanteessa, missä on kysymys ihmisten perus-turvasta ja vähimmäisturvaan liittyvistä asioista.

Valiokunta pitää myönteisenä, että on tartuttu lainsäädäntömuutoksen kautta siihen, että tämän sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työskentelyä tehostetaan. Toisaalta hallitushan on kohdentanut 220 000 euron lisämäärärahan käsittelijöitten palkkaamista varten, mikä osaltaan tulee tilannetta helpottamaan. Mutta tämän lain keskeinen sisältö on siinä, että sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan sisäistä työskentelyä kehitetään ja siirrytään koko lautakunnan käsittelystä pienempien toimielinten ja yhdenkin henkilön tekemään päätökseen.

Valiokunta toteaa, että nämä muutokset, joita nyt esitetään lautakunnan toimintaan, ovat välttämättömiä. Samalla kuitenkin valiokunta toteaa, että nämä nyt tehdyt muutosehdotukset ja se, että lisäresursseja esittelyvoimaan tulee, eivät ole riittäviä siihen työpaineeseen nähden, joka yhä alati lisääntyvän muutosvalitusten määrän kautta tuolle Somlalle kohdentuu. Eli valiokunta edellyttää, että tämän sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työtä edelleen kehitetään, ja toisekseen vähintäänkin yhtä tärkeää on se, että Kansaneläkelaitos päätöksiä tehdessään pyrkii ensinnäkin ennakkoinformoinnin ja käsittelyn selkeyden, tiedottamisen kautta etsimään nykyistä parempaa tilannetta. Toisekseen valiokunta kiinnittää huomiota siihen, että Kansaneläkelaitoksen tulisi esimerkiksi verohallinnosta mallia ottaen pyrkiä tekemään nykyistä enemmän itseoikaisuja, samoin edelleen miettimään ja kehittämään jo nykyisellään varsin hyvällä tasolla olevaa käsittelyprosessiaan niin, että se vastaisi paremmin tämän päivän tilannetta.

Arvoisa herra puhemies! Kuten totesin, nämä nyt kiireelliset esitykset sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työskentelyn kehittämiseksi ovat kannatettavia. Valiokunnan mietintö on näiltäkin osin, niin kuin kokonaisuudessaan, yksimielinen, samoin kuin myös sitten yksimielisesti toteamme sen, että työtä edelleen tämän Somlan toiminnan kehittämiseksi tulee jatkaa. Tarvitaan lisää resursseja. Tarvitaan parempaa johtamista. Tulee seurata aktiivisesti niitä prosesseja, joitten seurauksena ylipäätänsä tällaiseen muutoksenhakutilanteeseen joudutaan. Tavoitteeksi asetettu kuuden kuukauden käsittelyaika tulisi valiokunnan mielestä saavuttaa jo ennen nyt tavoitteeksi asetettavaa aikaa, vuotta 2011. Tästä aihepiiristä valiokunnalla on lausumaehdotus 1.

Toisen lausuman valiokunta on tehnyt niiltä osin, että terveiset lähtevät Kansaneläkelaitoksen suuntaan siitä, että Kansaneläkelaitoksen työskentelyprosesseja, päätösten perusteluja, asiakkaitten informointia ja kaiken kaikkiaan sosiaalivakuutusasioiden ensimmäisen asteen ratkaisujen oikaisumenettelyn toimivuuteen liittyviä tilanteita ja kehittämistarpeita tulee selvittää pikaisesti. Kun salissa on vastuussa ja valmistelusta vastuussa oleva ministeri, niin tässä lopuksi totean, että tämä "pikaisesti" tarkoittaa toimenpiteitä vielä vuoden 2008 kuluessa.

Tämä mietintö on yksimielinen ja nyt sitten eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä.

Sirpa Asko-Seljavaara /kok:

Arvoisa puhemies! Kuten puheenjohtajamme sanoi, meillä on kaksi voimakasta lausumaa tässä meidän mietinnössämme, ja se tarkoittaa sitä, että koko valiokunta on sitä mieltä, että epäilemme, tuleeko muutoksenhakulautakunta tämänkään lakiehdotuksen hyväksymisen jälkeen toimimaan sillä tavalla, että nämä ruuhkat lopullisesti purkautuvat, ja vaikka he saivat tämän määrärahan tässä lisätalousarviossa, se ei ole riittävä.

Eli kun suunnitellaan valtion toimintoja, joista ihmisten henkilökohtainen turva on näin riippuvainen, niin kuin tämä muutoksenhakutoimikunnan työ on, samoin kuin hätäkeskustyö, olisi nämä asiat varmasti paremmin resursoitava ja paremmin suunniteltava, jottei tämmöisiin tilanteisiin jouduttaisi.

Tuula Väätäinen /sd:

Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt todella hyvän mietinnön ja nostanut lausumaksi sieltä tärkeät asiat. Kuten jo valiokunnan puheenjohtaja Rehula totesi, niin suuret puutteet vielä rahallisesti tässä muutoksenhakulautakunnassa on, ja vaikka lisätalousarviossa on lisätty 220 000 euroa tämän ruuhkan purkamiseksi, niin me tiedämme, että tämäkään ei riitä.

Tämän vuoksi sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on tehnyt talousarvioaloitteen, jossa halutaan vielä lisätä 204 000 euroa. Me tiedämme, että tämäkään ei vielä riitä, koska todellinen tarve olisi ollut noin 1,2 miljoonaa euroa.

Anneli Kiljunen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevan esityksen tavoitteena on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan käsittelyaikojen lyhentäminen ja siten asiakkaiden oikeusturvan parantaminen perusturvaan liittyvissä asioissa.

Muutoksenhakulautakunta eli Somla on toiminut vuoden 2007 alusta, kun tarkastuslautakunta ja Kelan yhteydessä toimineet sosiaalivakuutuslautakunnat yhdistettiin. Tuolloin tavoitteena oli yhdenmukaistaa muutoksenhakujärjestelmää ja vahvistaa oikeusturvaa sosiaaliturvan muutoksenhaussa. Tavoitteena oli niin ikään käsittelyaikojen lyhentäminen. Kuitenkin uudistus johti asioiden lisääntymiseen ja käsittelyaikojen pidentymiseen. Lautakuntaan arvioitiin saapuvan noin 20 000 asiaa vuodessa. Vuoden 2007 valituksia oli kuitenkin lähes 25 000. Vuoden aikana lautakunnassa ratkaistiin noin 13 600 asiaa.

Parin vuoden takaisessa mietinnössä sosiaali- ja terveysvaliokunta korosti, että käsittelyajalla on yksilön kannalta suuri merkitys. Puhumme ihmisistä, joiden valitukset koskevat heidän arkisen perustoimeentulonsa turvaamista: eläkettä, päivärahaa tai kuntoutusetuuksia. Tuolloin valiokunnassa katsoimme, että uudistuksen toteutumista on seurattava huolellisesti ja ryhdyttävä heti toimenpiteisiin, mikäli tavoitteet eivät toteudu.

Nyt onkin hyvä, että hallituksen esitys on annettu nopealla aikataululla. Tässä yhteydessä käydyn valiokuntakäsittelyn aikana vahvistui käsitys siitä, että nyt esitettävät muutokset ovat vähintään välttämättömiä. Niitten riittävyydestä emme ole olleet kuitenkaan täysin vakuuttuneita, ja siksi valiokunnan mietinnön lausumaehdotukset ovat erittäin tärkeitä.

Arvoisa puhemies! Hallintojärjestelmän ja viranomaisten uskottavuus muodostuu monesta asiasta, eikä se vahvistu vain sosiaaliturvan muutoksenhakujärjestelmää kehittämällä. On syytä painottaa, että Kelan asiakaspalvelua ja etenkin ratkaisujen ja päätösten perustelujen laatua pitää kehittää jatkuvasti. Niiden pitää olla niin selkeitä, että ihmiset voivat ymmärtää päätösten sisällön ja perustelut. Kun ihmiset ymmärtävät päätösten sisällön ja merkityksen, uskon, että tämä tulee myös vähentämään turhia muutoksenhakuprosesseja. Päätösten jälkeen on tärkeää, että ihmiset saavat myös riittävästi ohjausta ja neuvontaa. Ihmistä ei saa jättää yksin näiden asioiden kanssa. Ainoastaan siten saamme järjestelmään luottamusta ja muutoksenhakuun myös toimivuutta. Nyt monet kansalaiskirjeet ja yhteydenotot ovat täynnä epäluuloa ja epätoivoakin järjestelmää kohtaan. Näin ei saisi olla. Näiden järjestelmien pitää olla olemassa ihmisiä varten, ei toisinpäin.

Arvoisa puhemies! Muutoksenhakulautakunnassa oli maaliskuun alussa vireillä noin 28 000 valitusta. Keskimääräinen käsittelyaika oli peräti 13 kuukautta, joka on, kuten mietinnössäkin todetaan, kansalaisten oikeusturvan kannalta ehdottomasti liian pitkä aika. Apulaisoikeuskanslerin käsityksen mukaan asioiden ruuhkautuminen ja lautakunnan toimintaongelmat johtuvat pohjimmiltaan liian vähäisistä henkilöstöresursseista. Tästä seuraa ongelmia työilmapiirissä, johtamisessa jne., mikä taas ruuhkauttaa asioita entisestään. Toisin sanoen henkilöstöresurssien lisääminen ja niiden suunnitelmallinen käyttö ovat välttämättömiä, jotta voidaan varmistaa valitusten nopeampi käsittely ja kansalaisten oikeusturvan toteutuminen.

Ehdotetuilla organisaatiomuutoksilla ja lisävoimavarojen myöntämisellä ei päästä kuitenkaan ongelmista. Vaikka keskimääräisen käsittelyajan lyhentäminen 6 kuukauteen vuoteen 2011 mennessä on hyvä tavoite, pitäisi ruuhkat purkaa ja valitusajat lyhentää jo huomattavasti aikaisemmin. Valiokunnan lausumassa edellytetään, että voimavarojen uudelleenkohdentamista seurataan aktiivisesti ja ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin lautakunnan toiminnan kehittämiseksi.

Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on arvioinut, että hallituksen esityksessä tavoiteltuun 6 kuukauden käsittelyaikaan pääseminen vuoteen 2011 mennessä edellyttäisi 21 uuden työntekijän palkkaamista. Lautakunnan arvion mukainen lisäkustannus olisi vuodessa yhteensä noin 1,2 miljoonaa euroa. Kehyskaudelle on varattu lisähenkilöstön palkkaamiseen kuitenkin vain ja ainoastaan 300 000 euroa vuosittain. Vuoden 2008 toisessa lisätalousarviossa hallitus esittää lautakunnan ruuhkien purkamiseen 220 000 euroa lisämäärärahaa tälle vuodelle.

Koska todellinen tarve on huomattavasti suurempi, kuten ed. Väätäinen jo aikaisemmin totesi, sosialidemokraatit ovat esittäneet, että vielä tämänkin lisäksi lisätalousarvioon tulee lisätä 204 000 euroa ruuhkien purkamiseen sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa. Tämä mahdollistaisi entistä nopeamman käsittelyn ja toisi parempaa oikeusturvaa kansalaisille.

Erkki Virtanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kaltaisilleni ihmisille, jotka omasta mielestään useimmiten ovat oikeassa, tulee toisinaan kuitenkin hetki, jolloin toivoisi olleensa väärässä, mutta ei sitten kuitenkaan ollut. Nyt on se hetki. Nimittäin tätä lakiesitystä käsitellään täällä siksi, että kutakuinkin tasan puolitoista vuotta sitten tässä salissa hyväksyttiin laki, jolla lakkautettiin viisi alueellista muutoksenhakulautakuntaa Kelan paikallistoimistojen yhteydestä täysin kestämättömin perustein, minkä kahden eri hallituspuolueen kansanedustajat täällä totesivat ainoan kerran koko edellisen kauden oppositiourallani. Kiitän edelleenkin ex-edustaja Jukka Vihriälää järkevästä suhtautumisesta siihen lakiesitykseen. Valitettavasti mielipide ei johtanut lakiesityksen hylkäämiseen, mikä nyt kaiken tiedossa olevan perusteella olisi pitänyt tehdä ja mikä valiokunnan mietinnössä ja myöskin hallituksen tämän esityksen perusteluissa ainakin implisiittisesti todetaan.

Me teimme, edustajat Marjaana Koskinen, Leena Rauhala, Paula Risikko ja minä, vastalauseen, jossa esitimme huolemme siitä, että kun nämä alueelliset lautakunnat lakkautetaan, toimitaan täysin silloisen hallituksen aluepoliittisia periaatteita vastaan tai ainakin hallitusohjelmaan kirjattuja periaatteita vastaan ja samalla pidennetään vähintään vuodella valitusaikoja — nythän on käynyt ilmi, että valitusajat ovat venyneet vieläkin enemmän — ja epäilimme, että valitusten määrä tulee kaksinkertaistumaan. Nyt ne ovat lähes kaksi- ja puolikertaistuneet, niin että se, mitä sanoin kyseisen lakiesityksen käsittelyssä silloin, on toteutunut.

En malta olla lukematta silloisesta puheenvuorostani yhtä kappaletta, joka kuului näin: "Tämä on erittäin huono lakiesitys, eikä se sosiaali- ja terveysvaliokunnan käsittelyssä siitä miksikään parantunut siitäkään huolimatta, että valiokunnassa asia sai osakseen melkoista kritiikkiä ja ensimmäisen käsittelyn yhteydessä täällä salissa tapahtui sellainenkin harvinaisuus, että kahdenkin eri hallituspuolueen kansanedustajan mielestä vastalauseemme oli parempi kuin hallituksen esitys. Tässä käy nyt yksiselitteisesti niin, että jos tämä lakiesitys hyväksytään, oikean aluepolitiikan harjoittaminen tässä maassa saa vakavan kolauksen, koska maakunnista, toisin kuin pitäisi, lopetetaan viisi alueellista sosiaalivakuutuslautakuntaa, siirretään niitten toiminta Helsinkiin ja samalla pidennetään siirtymävaiheessa, nyt vuodenvaihteessa ja tämän syksyn aikana, alueellisille sosiaalivakuutuslautakunnille jätettyjen valitusten käsittelyaikaa pahimmillaan jopa kokonaisella vuodella. Näitten valittajien kannalta, joitten osalta kyse usein on aivan perustoimeentulosta valituksenalaisessa päätöksessä, tämä on täysin kohtuutonta. Siksi en voi ymmärtää, miksi tällainen lakiesitys ylipäätään piti antaa." Lakiesitys annettiin, se hyväksyttiin, ja on käynyt kuten on käynyt.

Nyt on tehtävä niin, kuten kaikki täällä aiemmin puhuneet ovat todenneet riippumatta siitä, olivatko viime kaudella hallituksessa vai oppositiossa, ja kuten valiokunnan mietinnössäkin todetaan, että tähän asiaan on saatava parannus. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on resursoitava niin, että valitusajat tulevat kohtuullisiksi eikä Suomi enää saa ihmisoikeustuomioistuimen tuomioita liian pitkistä valitusajoista. Olen tyytyväinen siitä, että sosiaali- ja terveysvaliokunta on voinut yksimielisesti hyväksyä tämän lausuman. Pikkaisen ihmettelen sitä, että nyt kuulen, että sosialidemokraatit ovat tehneet lisämäärärahaesityksen, mikä sinänsä on tietenkin aivan kannatettavaa, mutta ehkä tästä olisi voitu valiokunnassa keskustella yhdessäkin.

Mutta joka tapauksessa yritetään pitää huolta siitä, että nämä lausumat, jotka tänne on kirjattu, toteutuvat eikä minun tarvitse toisen käsittelyn tai ylipäätään enää tämän asian yhteydessä päättää puheenvuoroani, kuten päätin sen viimeksi, kun sanoin: "Olisin kuvitellut, että maan kaksi tällä hetkellä poliittisesti vahvinta puoluetta olisivat onnistuneet yhden hallitusneuvoksen ministeriössä kuriin laittamaan, mutta koska näin ei ole käynyt, ehdotan, että tämä lakiesitys hylätään". Nyt en ehdota sitä.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kun olemme kuulleet nyt sosialidemokraattien puheenvuoroja täällä, niin olisi tietysti ollut hyvä hiukan harrastaa itsekritiikkiä, koska sosialidemokraattisesta puolueesta oli kuitenkin ministeri, joka esitteli ed. Erkki Virtasen mainitseman esityksen, joka johti tilanteeseen, missä nyt olemme, eli sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan perustamiseen ja tähän ihmisoikeuksien ja Suomen perustuslain vastaiseen tilanteeseen, eli kansalaiset eivät saa asiaansa käsiteltäväksi eivätkä käsitellyksi kohtuullisessa ajassa. Tämä tilanne on todellakin kummallinen. Määrätietoisesti lakia säätämällä on johdettu kansalaisten tilanne tähän.

Nyt on tietysti hyvä, että sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt yksimielisen mietinnön ja siinä selkeästi osoitetaan myös rahasummat ja -tarpeet tilanteen parantamiseen. Mutta se jää auki, johtaako tämä siihen johtopäätökseen, että myöskin nykyhallituksen valtiovarainministeri yhtyisi tähän näkemykseen ja toteuttaisi omalta osaltaan tämän budjetin lisäyksen.

Marjaana Koskinen /sd:

Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelin ed. Erkki Virtasen puheenvuoroa, niin voin jälkiviisaasti vaan todeta, että näin siinä kävi. Viime kaudella emme hyväksyneet sitä muutosta, että alueelliset sosiaalivakuutuslautakunnat olisi lopetettu. Silloin jo ennakoitiin tätä tilannetta. Tässä tilanteessa, missä nyt ollaan, tämä lainsäädäntö on kuitenkin parempaa kuin se nykytilanne. Sen tähden tämä hyväksytään. Tässä lisätään henkilöstöresursseja ja yritetään purkaa sitä jonoa, joka tällä hetkellä on 13 kuukautta.

Silloin oli ministerinä tosiaan Tuula Haatainen. Hän esitteli melkein ensimmäisenä työnään tätä lainsäädäntöä. Silloin sanottiin niin, että nämä alueelliset lautakunnat ovat tavallaan esteellisiä käsittelemään ja että ne päätökset vaihtelevat näissä alueellisissa lautakunnissa. Mutta siellä oli ammattitaito, se täytyy muistaa.

Nyt tämä ongelma muodostuu siitä, että vaikka muutoksenhakulautakuntaan on saatu työntekijöitä, on saatu nuoria juristeja suoraan koulunpenkiltä, juuri valmistuneita, niin tämä työ on hyvin haastavaa ja kestää jonkun aikaa, ennen kuin tämän työtehtävän oppii. Monta kertaa työntekijät vaihtuvat ja taas ollaan siinä tilanteessa, että tulee uusia ja uusia työntekijöitä, enkä usko ollenkaan, että tälläkään lainsäädännöllä nyt saadaan tätä muuttumaan kauheasti parempaan suuntaan. Toivoa pitää, ja sen takia nämä lausumat ovat täällä, hyvin voimakkaat lausumat, joissa on oppositio mukana.

Näen myös hyvänä sen määrärahalisäyksen, jota ed. Väätäinen esitti. Vielä enemmän tarvittaisiin rahaa, jotta saataisiin sitä palkkaa myös korotettua niille henkilöille, jotka ovat siellä, että se motivoisi palkan kautta, että he jäisivät tekemään sitä työtä, ne, jotka oppivat sen työn tekemään.

Puhemies:

Asian käsittely keskeytetään.