2) Hallituksen esitys laiksi sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnasta
annetun lain muuttamisesta
Juha Rehula /kesk(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Vuoden 2007 alusta tuli voimaan lainsäädäntö,
jossa sosiaaliturvan muutoksenhaku kohdennettiin yhdelle lautakunnalle, sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnalle, jo-ka on sittemmin saanut käyttökielessä nimen Somla.
Uudistuksella pyrittiin vahvistamaan ihmisten oikeusturvaa tilanteessa,
missä he ovat tyytymättömiä saamiinsa
omaan sosiaaliturvaansa liittyviin päätöksiin.
Uudistuksen tavoitteena oli käsittelyaikojen lyhentäminen
ja menettelyn selkeyttäminen kaikin tavoin. Kysehän
on ihmisten perusturvasta, vähimmäistoimeentulosta
ja siihen liittyvistä ongelmista, joissa erityisesti oikeusturvakysymykset
ovat keskeisiä ja tärkeitä.
Me olemme tänään tilanteessa, jossa
hallitus on antanut esityksensä, jotta niihin ongelmiin, jotka
ovat olleet sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työskentelyssä ongelmia
alusta lähtien, voitaisiin puuttua. Käsiteltävien
asioitten määrä on lisääntynyt,
ja toisekseen jo silloin, kun sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta
eli tä-mä Somla aloitti, siellä oli jo
pohjalla tilanne, jossa käsittelyajat olivat pidentyneet
ja käsittely oli ruuhkautunut. Tällä hetkellä ollaan
tilanteessa, missä sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnalla
on 28 000 käsittelemätöntä asiaa
ja keskimääräinen käsittelyaika
on 13 kuukautta. Molemmat luvut ovat aivan liian suuria, käsittelemättömien
valitusten määrä ja samoin kuin sitten
keskimääräinen käsittelyaika
13 kuukautta tilanteessa, missä on kysymys ihmisten perus-turvasta
ja vähimmäisturvaan liittyvistä asioista.
Valiokunta pitää myönteisenä,
että on tartuttu lainsäädäntömuutoksen
kautta siihen, että tämän sosiaaliturvan
muutoksenhakulautakunnan työskentelyä tehostetaan.
Toisaalta hallitushan on kohdentanut 220 000 euron lisämäärärahan
käsittelijöitten palkkaamista varten, mikä osaltaan tulee
tilannetta helpottamaan. Mutta tämän lain keskeinen
sisältö on siinä, että sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
sisäistä työskentelyä kehitetään
ja siirrytään koko lautakunnan käsittelystä pienempien
toimielinten ja yhdenkin henkilön tekemään
päätökseen.
Valiokunta toteaa, että nämä muutokset,
joita nyt esitetään lautakunnan toimintaan, ovat
välttämättömiä. Samalla
kuitenkin valiokunta toteaa, että nämä nyt
tehdyt muutosehdotukset ja se, että lisäresursseja
esittelyvoimaan tulee, eivät ole riittäviä siihen
työpaineeseen nähden, joka yhä alati
lisääntyvän muutosvalitusten määrän
kautta tuolle Somlalle kohdentuu. Eli valiokunta edellyttää,
että tämän sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
työtä edelleen kehitetään, ja
toisekseen vähintäänkin yhtä tärkeää on
se, että Kansaneläkelaitos päätöksiä tehdessään
pyrkii ensinnäkin ennakkoinformoinnin ja käsittelyn
selkeyden, tiedottamisen kautta etsimään nykyistä parempaa
tilannetta. Toisekseen valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että Kansaneläkelaitoksen tulisi esimerkiksi
verohallinnosta mallia ottaen pyrkiä tekemään
nykyistä enemmän itseoikaisuja, samoin edelleen
miettimään ja kehittämään
jo nykyisellään varsin hyvällä tasolla
olevaa käsittelyprosessiaan niin, että se vastaisi
paremmin tämän päivän tilannetta.
Arvoisa herra puhemies! Kuten totesin, nämä nyt
kiireelliset esitykset sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan työskentelyn
kehittämiseksi ovat kannatettavia. Valiokunnan mietintö on näiltäkin
osin, niin kuin kokonaisuudessaan, yksimielinen, samoin kuin myös
sitten yksimielisesti toteamme sen, että työtä edelleen
tämän Somlan toiminnan kehittämiseksi
tulee jatkaa. Tarvitaan lisää resursseja. Tarvitaan
parempaa johtamista. Tulee seurata aktiivisesti niitä prosesseja,
joitten seurauksena ylipäätänsä tällaiseen
muutoksenhakutilanteeseen joudutaan. Tavoitteeksi asetettu kuuden
kuukauden käsittelyaika tulisi valiokunnan mielestä saavuttaa
jo ennen nyt tavoitteeksi asetettavaa aikaa, vuotta 2011. Tästä aihepiiristä valiokunnalla
on lausumaehdotus 1.
Toisen lausuman valiokunta on tehnyt niiltä osin,
että terveiset lähtevät Kansaneläkelaitoksen
suuntaan siitä, että Kansaneläkelaitoksen työskentelyprosesseja,
päätösten perusteluja, asiakkaitten informointia
ja kaiken kaikkiaan sosiaalivakuutusasioiden ensimmäisen
asteen ratkaisujen oikaisumenettelyn toimivuuteen liittyviä tilanteita
ja kehittämistarpeita tulee selvittää pikaisesti.
Kun salissa on vastuussa ja valmistelusta vastuussa oleva ministeri,
niin tässä lopuksi totean, että tämä "pikaisesti"
tarkoittaa toimenpiteitä vielä vuoden 2008 kuluessa.
Tämä mietintö on yksimielinen ja
nyt sitten eduskunnan ensimmäisessä käsittelyssä.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Kuten puheenjohtajamme sanoi, meillä on kaksi
voimakasta lausumaa tässä meidän mietinnössämme,
ja se tarkoittaa sitä, että koko valiokunta on
sitä mieltä, että epäilemme,
tuleeko muutoksenhakulautakunta tämänkään
lakiehdotuksen hyväksymisen jälkeen toimimaan
sillä tavalla, että nämä ruuhkat
lopullisesti purkautuvat, ja vaikka he saivat tämän
määrärahan tässä lisätalousarviossa,
se ei ole riittävä.
Eli kun suunnitellaan valtion toimintoja, joista ihmisten henkilökohtainen
turva on näin riippuvainen, niin kuin tämä muutoksenhakutoimikunnan
työ on, samoin kuin hätäkeskustyö,
olisi nämä asiat varmasti paremmin resursoitava
ja paremmin suunniteltava, jottei tämmöisiin tilanteisiin
jouduttaisi.
Tuula Väätäinen /sd:
Arvoisa puhemies! Sosiaali- ja terveysvaliokunta on tehnyt todella
hyvän mietinnön ja nostanut lausumaksi sieltä tärkeät
asiat. Kuten jo valiokunnan puheenjohtaja Rehula totesi, niin suuret
puutteet vielä rahallisesti tässä muutoksenhakulautakunnassa
on, ja vaikka lisätalousarviossa on lisätty 220 000
euroa tämän ruuhkan purkamiseksi, niin me tiedämme,
että tämäkään ei riitä.
Tämän vuoksi sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on
tehnyt talousarvioaloitteen, jossa halutaan vielä lisätä 204 000
euroa. Me tiedämme, että tämäkään
ei vielä riitä, koska todellinen tarve olisi ollut
noin 1,2 miljoonaa euroa.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä olevan
esityksen tavoitteena on sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan
käsittelyaikojen lyhentäminen ja siten asiakkaiden
oikeusturvan parantaminen perusturvaan liittyvissä asioissa.
Muutoksenhakulautakunta eli Somla on toiminut vuoden 2007 alusta,
kun tarkastuslautakunta ja Kelan yhteydessä toimineet sosiaalivakuutuslautakunnat
yhdistettiin. Tuolloin tavoitteena oli yhdenmukaistaa muutoksenhakujärjestelmää ja
vahvistaa
oikeusturvaa sosiaaliturvan muutoksenhaussa. Tavoitteena oli niin
ikään käsittelyaikojen lyhentäminen.
Kuitenkin uudistus johti asioiden lisääntymiseen
ja käsittelyaikojen pidentymiseen. Lautakuntaan arvioitiin
saapuvan noin 20 000 asiaa vuodessa. Vuoden 2007 valituksia
oli kuitenkin lähes 25 000. Vuoden aikana lautakunnassa
ratkaistiin noin 13 600 asiaa.
Parin vuoden takaisessa mietinnössä sosiaali- ja
terveysvaliokunta korosti, että käsittelyajalla on
yksilön kannalta suuri merkitys. Puhumme ihmisistä,
joiden valitukset koskevat heidän arkisen perustoimeentulonsa
turvaamista: eläkettä, päivärahaa
tai kuntoutusetuuksia. Tuolloin valiokunnassa katsoimme, että uudistuksen
toteutumista on seurattava huolellisesti ja ryhdyttävä heti
toimenpiteisiin, mikäli tavoitteet eivät toteudu.
Nyt onkin hyvä, että hallituksen esitys on
annettu nopealla aikataululla. Tässä yhteydessä käydyn
valiokuntakäsittelyn aikana vahvistui käsitys
siitä, että nyt esitettävät
muutokset ovat vähintään välttämättömiä.
Niitten riittävyydestä emme ole olleet kuitenkaan
täysin vakuuttuneita, ja siksi valiokunnan mietinnön
lausumaehdotukset ovat erittäin tärkeitä.
Arvoisa puhemies! Hallintojärjestelmän ja
viranomaisten uskottavuus muodostuu monesta asiasta, eikä se
vahvistu vain sosiaaliturvan muutoksenhakujärjestelmää kehittämällä.
On syytä painottaa, että Kelan asiakaspalvelua
ja etenkin ratkaisujen ja päätösten perustelujen
laatua pitää kehittää jatkuvasti.
Niiden pitää olla niin selkeitä, että ihmiset
voivat ymmärtää päätösten
sisällön ja perustelut. Kun ihmiset ymmärtävät
päätösten sisällön
ja merkityksen, uskon, että tämä tulee
myös vähentämään turhia
muutoksenhakuprosesseja. Päätösten jälkeen
on tärkeää, että ihmiset saavat
myös riittävästi ohjausta ja neuvontaa.
Ihmistä ei saa jättää yksin
näiden asioiden kanssa. Ainoastaan siten saamme järjestelmään luottamusta
ja muutoksenhakuun myös toimivuutta. Nyt monet kansalaiskirjeet
ja yhteydenotot ovat täynnä epäluuloa
ja epätoivoakin järjestelmää kohtaan.
Näin ei saisi olla. Näiden järjestelmien
pitää olla olemassa ihmisiä varten, ei
toisinpäin.
Arvoisa puhemies! Muutoksenhakulautakunnassa oli maaliskuun
alussa vireillä noin 28 000 valitusta. Keskimääräinen
käsittelyaika oli peräti 13 kuukautta, joka on,
kuten mietinnössäkin todetaan, kansalaisten oikeusturvan
kannalta ehdottomasti liian pitkä aika. Apulaisoikeuskanslerin
käsityksen mukaan asioiden ruuhkautuminen ja lautakunnan
toimintaongelmat johtuvat pohjimmiltaan liian vähäisistä henkilöstöresursseista.
Tästä seuraa ongelmia työilmapiirissä,
johtamisessa jne., mikä taas ruuhkauttaa asioita entisestään.
Toisin sanoen henkilöstöresurssien lisääminen
ja niiden suunnitelmallinen käyttö ovat välttämättömiä,
jotta voidaan varmistaa valitusten nopeampi käsittely ja
kansalaisten oikeusturvan toteutuminen.
Ehdotetuilla organisaatiomuutoksilla ja lisävoimavarojen
myöntämisellä ei päästä kuitenkaan
ongelmista. Vaikka keskimääräisen käsittelyajan
lyhentäminen 6 kuukauteen vuoteen 2011 mennessä on
hyvä tavoite, pitäisi ruuhkat purkaa ja valitusajat
lyhentää jo huomattavasti aikaisemmin. Valiokunnan
lausumassa edellytetään, että voimavarojen
uudelleenkohdentamista seurataan aktiivisesti ja ryhdytään
tarvittaviin toimenpiteisiin lautakunnan toiminnan kehittämiseksi.
Arvoisa puhemies! Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on
arvioinut, että hallituksen esityksessä tavoiteltuun
6 kuukauden käsittelyaikaan pääseminen
vuoteen 2011 mennessä edellyttäisi 21 uuden työntekijän
palkkaamista. Lautakunnan arvion mukainen lisäkustannus
olisi vuodessa yhteensä noin 1,2 miljoonaa euroa. Kehyskaudelle
on varattu lisähenkilöstön palkkaamiseen
kuitenkin vain ja ainoastaan 300 000 euroa vuosittain.
Vuoden 2008 toisessa lisätalousarviossa hallitus esittää lautakunnan
ruuhkien purkamiseen 220 000 euroa lisämäärärahaa
tälle vuodelle.
Koska todellinen tarve on huomattavasti suurempi, kuten ed.
Väätäinen jo aikaisemmin totesi, sosialidemokraatit
ovat esittäneet, että vielä tämänkin
lisäksi lisätalousarvioon tulee lisätä 204 000
euroa ruuhkien purkamiseen sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnassa.
Tämä mahdollistaisi entistä nopeamman
käsittelyn ja toisi parempaa oikeusturvaa kansalaisille.
Erkki Virtanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kaltaisilleni ihmisille, jotka omasta mielestään useimmiten
ovat oikeassa, tulee toisinaan kuitenkin hetki, jolloin toivoisi
olleensa väärässä, mutta ei
sitten kuitenkaan ollut. Nyt on se hetki. Nimittäin tätä lakiesitystä käsitellään
täällä siksi, että kutakuinkin
tasan puolitoista vuotta sitten tässä salissa
hyväksyttiin laki, jolla lakkautettiin viisi alueellista
muutoksenhakulautakuntaa Kelan paikallistoimistojen yhteydestä täysin
kestämättömin perustein, minkä kahden
eri hallituspuolueen kansanedustajat täällä totesivat
ainoan kerran koko edellisen kauden oppositiourallani. Kiitän
edelleenkin ex-edustaja Jukka Vihriälää järkevästä suhtautumisesta
siihen lakiesitykseen. Valitettavasti mielipide ei johtanut lakiesityksen
hylkäämiseen, mikä nyt kaiken tiedossa olevan
perusteella olisi pitänyt tehdä ja mikä valiokunnan
mietinnössä ja myöskin hallituksen tämän
esityksen perusteluissa ainakin implisiittisesti todetaan.
Me teimme, edustajat Marjaana Koskinen, Leena Rauhala, Paula
Risikko ja minä, vastalauseen, jossa esitimme huolemme
siitä, että kun nämä alueelliset
lautakunnat lakkautetaan, toimitaan täysin silloisen hallituksen
aluepoliittisia periaatteita vastaan tai ainakin hallitusohjelmaan kirjattuja
periaatteita vastaan ja samalla pidennetään vähintään
vuodella valitusaikoja — nythän on käynyt
ilmi, että valitusajat ovat venyneet vieläkin
enemmän — ja epäilimme, että valitusten määrä tulee
kaksinkertaistumaan. Nyt ne ovat lähes kaksi- ja puolikertaistuneet,
niin että se, mitä sanoin kyseisen lakiesityksen
käsittelyssä silloin, on toteutunut.
En malta olla lukematta silloisesta puheenvuorostani yhtä kappaletta,
joka kuului näin: "Tämä on erittäin
huono lakiesitys, eikä se sosiaali- ja terveysvaliokunnan
käsittelyssä siitä miksikään
parantunut siitäkään huolimatta, että valiokunnassa
asia sai osakseen melkoista kritiikkiä ja ensimmäisen
käsittelyn yhteydessä täällä salissa
tapahtui sellainenkin harvinaisuus, että kahdenkin eri
hallituspuolueen kansanedustajan mielestä vastalauseemme
oli parempi kuin hallituksen esitys. Tässä käy
nyt yksiselitteisesti niin, että jos tämä lakiesitys
hyväksytään, oikean aluepolitiikan harjoittaminen
tässä maassa saa vakavan kolauksen, koska maakunnista,
toisin kuin pitäisi, lopetetaan viisi alueellista sosiaalivakuutuslautakuntaa,
siirretään niitten toiminta Helsinkiin ja samalla
pidennetään siirtymävaiheessa, nyt vuodenvaihteessa
ja tämän syksyn aikana, alueellisille sosiaalivakuutuslautakunnille
jätettyjen valitusten käsittelyaikaa pahimmillaan
jopa kokonaisella vuodella. Näitten valittajien kannalta,
joitten osalta kyse usein on aivan perustoimeentulosta valituksenalaisessa
päätöksessä, tämä on
täysin kohtuutonta. Siksi en voi ymmärtää,
miksi tällainen lakiesitys ylipäätään
piti antaa." Lakiesitys annettiin, se hyväksyttiin, ja
on käynyt kuten on käynyt.
Nyt on tehtävä niin, kuten kaikki täällä aiemmin
puhuneet ovat todenneet riippumatta siitä, olivatko viime
kaudella hallituksessa vai oppositiossa, ja kuten valiokunnan mietinnössäkin
todetaan, että tähän asiaan on saatava
parannus. Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta on resursoitava
niin, että valitusajat tulevat kohtuullisiksi eikä Suomi
enää saa ihmisoikeustuomioistuimen tuomioita liian
pitkistä valitusajoista. Olen tyytyväinen siitä,
että sosiaali- ja terveysvaliokunta on voinut yksimielisesti
hyväksyä tämän lausuman. Pikkaisen
ihmettelen sitä, että nyt kuulen, että sosialidemokraatit
ovat tehneet lisämäärärahaesityksen,
mikä sinänsä on tietenkin aivan kannatettavaa,
mutta ehkä tästä olisi voitu valiokunnassa
keskustella yhdessäkin.
Mutta joka tapauksessa yritetään pitää huolta siitä,
että nämä lausumat, jotka tänne
on kirjattu, toteutuvat eikä minun tarvitse toisen käsittelyn tai
ylipäätään enää tämän
asian yhteydessä päättää puheenvuoroani,
kuten päätin sen viimeksi, kun sanoin: "Olisin
kuvitellut, että maan kaksi tällä hetkellä poliittisesti
vahvinta puoluetta olisivat onnistuneet yhden hallitusneuvoksen
ministeriössä kuriin laittamaan, mutta koska näin
ei ole käynyt, ehdotan, että tämä lakiesitys
hylätään". Nyt en ehdota sitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun olemme kuulleet nyt sosialidemokraattien puheenvuoroja
täällä, niin olisi tietysti ollut hyvä hiukan
harrastaa itsekritiikkiä, koska sosialidemokraattisesta
puolueesta oli kuitenkin ministeri, joka esitteli ed. Erkki Virtasen
mainitseman esityksen, joka johti tilanteeseen, missä nyt olemme,
eli sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunnan perustamiseen ja tähän
ihmisoikeuksien ja Suomen perustuslain vastaiseen tilanteeseen, eli
kansalaiset eivät saa asiaansa käsiteltäväksi eivätkä käsitellyksi
kohtuullisessa ajassa. Tämä tilanne on todellakin
kummallinen. Määrätietoisesti lakia säätämällä on
johdettu kansalaisten tilanne tähän.
Nyt on tietysti hyvä, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
on tehnyt yksimielisen mietinnön ja siinä selkeästi
osoitetaan myös rahasummat ja -tarpeet tilanteen parantamiseen.
Mutta se jää auki, johtaako tämä siihen
johtopäätökseen, että myöskin
nykyhallituksen valtiovarainministeri yhtyisi tähän
näkemykseen ja toteuttaisi omalta osaltaan tämän
budjetin lisäyksen.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kun kuuntelin ed. Erkki Virtasen puheenvuoroa,
niin voin jälkiviisaasti vaan todeta, että näin
siinä kävi. Viime kaudella emme hyväksyneet
sitä muutosta, että alueelliset sosiaalivakuutuslautakunnat
olisi lopetettu. Silloin jo ennakoitiin tätä tilannetta.
Tässä tilanteessa, missä nyt ollaan,
tämä lainsäädäntö on
kuitenkin parempaa kuin se nykytilanne. Sen tähden tämä hyväksytään.
Tässä lisätään henkilöstöresursseja
ja yritetään purkaa sitä jonoa, joka
tällä hetkellä on 13 kuukautta.
Silloin oli ministerinä tosiaan Tuula Haatainen. Hän
esitteli melkein ensimmäisenä työnään tätä lainsäädäntöä.
Silloin sanottiin niin, että nämä alueelliset
lautakunnat ovat tavallaan esteellisiä käsittelemään
ja että ne päätökset vaihtelevat
näissä alueellisissa lautakunnissa. Mutta siellä oli
ammattitaito, se täytyy muistaa.
Nyt tämä ongelma muodostuu siitä,
että vaikka muutoksenhakulautakuntaan on saatu työntekijöitä,
on saatu nuoria juristeja suoraan koulunpenkiltä, juuri
valmistuneita, niin tämä työ on hyvin
haastavaa ja kestää jonkun aikaa, ennen kuin tämän
työtehtävän oppii. Monta kertaa työntekijät
vaihtuvat ja taas ollaan siinä tilanteessa, että tulee
uusia ja uusia työntekijöitä, enkä usko
ollenkaan, että tälläkään
lainsäädännöllä nyt
saadaan tätä muuttumaan kauheasti parempaan suuntaan.
Toivoa pitää, ja sen takia nämä lausumat
ovat täällä, hyvin voimakkaat lausumat,
joissa on oppositio mukana.
Näen myös hyvänä sen määrärahalisäyksen, jota
ed. Väätäinen esitti. Vielä enemmän
tarvittaisiin rahaa, jotta saataisiin sitä palkkaa myös korotettua
niille henkilöille, jotka ovat siellä, että se
motivoisi palkan kautta, että he jäisivät
tekemään sitä työtä,
ne, jotka oppivat sen työn tekemään.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.