1) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi valtioneuvoston jäsenille
maksettavista palkkioista ja korvauksista annetun lain 1 §:n
väliaikaisesta muuttamisesta
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, että ehdin painaa painiketta
ennen edustaja Sasia, joka tästä varsinaisesti
sitten meille kertoo, mutta tämä on oikean suuntainen asia.
Tähän liittyen korostaisin, kun meidän edustajien
suhde mediaan on päivä päivältä enemmän
perversoitunut, että edustaja Saarinen teki erinomaisen
teon: kun häntä tämän asian
yhteydessä Aamulehdessä vääristeltiin
ja loukattiin, niin hän korjasi tähän
edustajien palkkaan liittyvän jutun. Eli sanon, että tämä on
erinomainen esitys.
Puhemies Eero Heinäluoma:
(koputtaa)
Tässä vaiheessa pyytäisin salia rauhoittumaan
ja kuuntelemaan seuraavan puheenvuoron käyttävää edustajaa,
joka on edustaja Sasi.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ei ole valtiovarainvaliokunnan
asia, vaan tämä on perustuslakivaliokunnassa käsitelty
asia.
Mutta haluan todeta sen, että Jyrki Kataisen ensimmäinen
hallitus toimii erittäin vastuullisesti. Ministereitten
palkkoja lasketaan 1.5. perustuslakivaliokunnan mietinnön
mukaisesti, kun sitten lisäbudjetti on valtiovarainvaliokunnassa käsittelyssä.
Se ei voi toteutua vielä ensi kuun alusta, se ilmeisesti
saadaan aikaan vasta joulukuun alusta. Mutta joka tapauksessa päätös
siitä, että ministereitten palkkoja lasketaan,
on erittäin tärkeä signaali työmarkkinoille.
Tietysti me olemme nyt tällä hetkellä erittäin vaikeassa
taloudellisessa tilanteessa. Meitä uhkaa finanssikriisi,
talouden kasvu on hiipumassa, ja meidän on kaikin keinoin
pidettävä huolta siitä, että Suomen
vienti on hyvässä iskukunnossa. Siitä syystä on
tärkeätä, että signaalit työmarkkinoille
ovat positiivisia, ja tässä ministerit kantavat
erittäin raskasta, erittäin tärkeätä vastuuta
siitä, että palkanalennuksiin myöskin
pitää olla mahdollisuus.
Onneksi raamitettu sopimus on saatu aikaiseksi, ja täytyy
sanoa, että viime vaiheessa sekin osoitti varsin suurta
vastuullisuutta. Tällä ministereitten päätöksellä laskea
palkkoja, joka oli hallitusohjelmassa aikoinaan, on varmasti ollut myöskin
myönteinen vaikutus siihen, että työmarkkinoilla
on saatu maltillinen ratkaisu aikaan. Nyt on tärkeätä näissä liittokohtaisissa
neuvotteluissa, että myöskin tämä ministereitten päätös
muistetaan niissä yhteyksissä ja pidetään huolta
siitä, että mitään ylilyöntejä nyt
neuvotteluissa ei tapahdu, vaan että Suomi pitää huolta siitä,
että meidän kilpailukykymme säilyy myöskin
edessä olevina vaikeina aikoina.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä esitystä hyvänä.
Se on esimerkin näyttöä ennen muuta,
että valtioneuvosto alentaa omia palkkioitaan 5 prosentilla
tässä vaikeassa valtiontalouden tilanteessa. Se
on kuitenkin todettava, että eihän tällä todellakaan
valtiontaloutta pelasteta, mutta tämä on nimenomaan
sellaista esimerkin näyttämistä, mitä tässä valtiontaloudellisessa
ja maailmanlaajuisessakin taloudellisessa tilanteessa tarvitaan.
Täytyy toivoa, arvoisa puhemies, että tätä esimerkkiä suomalaisessa
yhteiskunnassa seurattaisiin. Uskon samalla lailla kuin edustaja
Sasi toi tuossa esille, että tämä on
varmasti ollut osaltaan myös vaikuttamassa siihen, että olemme
saaneet aikaan varsin hyvän työllisyyssopimuksen,
joka on mielestäni osa tätä yhteisvastuuta.
Tässä tilanteessa toivon, että tällainen
maltin ja kohtuuden ilmapiiri leviää laajemminkin
suomalaisessa yhteiskunnassa.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Jotta tähän asiaan saa vähän
perspektiiviä, niin on ehkä syytä palauttaa
mieliin vuosi 2008, jolloinka finanssikriisi iski maailmalta tänne
Suomeen, ja vuoden 2009 kevät, jolloinka puhemies Niinistön
kirjeellä kansliatoimikunta vetosi tämän
talon henkilökuntaan, että se suostuisi auki repimään
vastikään hyväksymänsä virkaehtosopimuksen.
Tässä puhemies Niinistön allekirjoittamassa
kirjeessä vedottiin finanssikriisiin ja siihen, että kansakunta
on siinä määrin hädässä,
että henkilöstön pitäisi alentaa
palkkojaan. Ja näinhän sitten kävikin,
että myrskyisten henkilökuntajärjestöjen
kokousten jälkeen eräiden virkamiesten palkkoja
laskettiin. Se oli kaunis ele puhemieheltä ja kansliatoimikunnalta,
mutta jokainen meistä ymmärsi, että sillä ei
kansakuntaa pelastettu, ne vaikutukset jäivät
niin vähäisiksi kokonaisuuden kannalta. Näiden
asianomaisten virkamiesten kukkarossa se tietysti tuntui raskaalta.
Tein tuolloin esityksen, kun kansliatoimikunta oli vedonnut
henkilökuntaan, josko kansliatoimikunta, siis talon johto,
voisi suositella, että kansanedustajat olisivat luopuneet
viikon palkastaan. Silloin ei voitu sitä suositusta antaa.
No, nyt yhdistän kuitenkin tämän siemenen
tavallaan tähän ministereiden palkanalennuskeskusteluun: silloin
syntynyt signaali on tuottanut tämän tuloksen,
että maan hallitus vapaaehtoisesti luopuu tietystä osasta
palkkaansa. Tämä on äärettömän kaunis
ele, ja uskon ja toivon, että tällä on
vaikutusta koko suomalaiseen yhteiskuntaan laajemminkin.
Mutta jos me todella haemme vähän suurempia
vaikutuksia, niin kyllä meidän silloin täytyy nostaa
kissa pöydälle ja keskustella julkisen sektorin
ylätason palkoista. Etten tule väärin
ymmärretyksi, niin omassa henkisessä ajattelussani asetan
riman kansanedustajan palkkion tasolle. Jos vaikuttavuutta haetaan,
niin lähdetään sitten yhteisesti talkoisiin;
ne, jotka ovat julkisissa tehtävissä ja ansaitsevat
vähintään kansanedustajan palkkion verran — siis
kansanedustajat mukaan lukien — lähtevät
näihin talkoisiin ministereitten rinnalle. En osaa tarkkaan
sanoa, kuinka paljon siitä syntyisi säästöä,
mutta sillä olisi ihan kuitenkin jo erilainen suuruusluokka
ja vaikuttavuusaste kuin nyt on tällä symbolisen
kauniilla eleellä, jota tässä hallitus
esittää.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Perustuslain mukaan Suomen kansaa edustaa
eduskunta, ja yhtenä kansanedustajana, arvoisa puhemies,
tuon terveisiä tämäntyyppisiin säästöaloitteisiin
kuin mitä nyt käsiteltävä asia edustaa.
Suomessa on 5,3 miljoonaa asukasta; meillä on tällä hetkellä valtioneuvoston
jäseniä 19 ministeriä. Ranskanmaalla
on asukkaita 60 miljoonaa; Ranska selviää 15 ministerillä.
Herätän ajatuksen, arvoisat eri puolueitten ryhmänjohtajat
ja muut kellokkaat: Harkitkaa tämän vaalikauden aikana,
olisiko mitään mieltä siinä,
että kun tulevat eduskuntavaalit on pidetty joskus kolmen
ja puolen vuoden kuluttua, muodostetaan hallitusta, niin Suomen
hallituksen jäseniksi riittäisi 15 kykenevää naista
ja miestä. Minä uskon, että kun henkilöt
ovat tarpeeksi hyviä, niin tämä homma hoituu.
Toiseksi — edelliseen puheenvuoroon viitaten — syntyy
todellisia säästöjä, kun hallituksessa
on esimerkiksi neljä ministeriä vähemmän.
Emme tarvitse valtiosihteeriä, erityisavustajia ja muita
avustajia. Näistä palkkakuluista muodostuu erinomainen
säästö.
Toinen asia: Meidän kansanedustajien palkathan määrätään
ennen istuntokauden alkua pienessä toimikunnassa. Olisin
sitä mieltä, että ne palkat, mitkä meille
on määrätty ennen saliin tulemista, pääsemistä,
pidetään samansuuruisina tulevan istuntokauden
loppuun eli kolme ja puoli vuotta.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että valtioneuvoston
jäsenet alentavat palkkoja, palkkioitaan, muutamalla prosentilla.
Tämä on todella symbolinen ele, ja hallituspuolueiden
edustajat sitä nyt tässä kilvan ovat
kehuneet myös. Euroissa se ei kuitenkaan kovin paljoa tee,
sillä samanaikaisesti on palkattu useita uusia valtiosihteereitä,
jotka palvelevat juuri hallituspuolueitten ministereitä ja vähentävät
heidän työtaakkaansa.
Monesti olen pohtinut sitä, että kun ministerit saavat
suuren joukon avustajia työnsä tueksi, niin se
on hämmästyttävää,
että silti he saavat puolet kansanedustajan palkkiosta.
Kun he saavat sata prosenttia ministerin palkkiosta ja sen lisäksi
vielä puolet kansanedustajan palkkiosta, niin eikö siinä ole
jonkinlainen epäkohta? Se kansanedustajan palkkio pitäisi
mielestäni poistaa, niin että he olisivat pelkästään
ministerin palkkiolla. Sitten lisäksi heillä on
näitä avustajia myös täällä eduskunnassa,
käsittääkseni puolikas eduskunta-avustaja,
vaikka heillä on ministeriöissä suuri joukko
virkamiehiä ja sitten näitä poliittisin
perustein palkattuja valtiosihteereitä ja muita kovapalkkaisia
apujoukkoja. Siinä olisi säästön
kohdetta todella. (Kauko Tuupainen: Hyvä esitys!) Toivotaan,
että siihen lähivuosina puututaan.
Täällä äsken edustaja Saarinen
kertoi siitä, että joku on tehnyt tämmöisen
kauniin eleen, esityksen, että kansanedustajien palkkioista
säästettäisiin ja leikattaisiin vaikka
viikon palkkio. Siitä ilmeisesti ei ole seurannut sitten
muuta kuin tämmöinen populistinen esitys ja sitten
paljon populistisia puheita eikä ole mitään
toimenpiteitä seurannut, tyhjää puhetta
paljon, ei mitään konkreettisia seuraamuksia.
Mutta onhan se hyvä, että näistäkin
asioista nyt sitten puhutaan.
Mutta kun hallituspuolueitten edustajat istuvat siellä hallituksessa
ja heillä on valtaa tehdä konkreettisia esityksiä,
jotka myös toimeenpannaan, sillä heillä on
täällä eduskunnassa enemmistö,
niin nyt toivoisi, että nämä hallituspuolueitten,
erityisesti kokoomuksen ja sosialidemokraattien, hyvät
ja kauniit puheet johtaisivat sitten konkreettisiin toimenpiteisiin
ja niistä tehtäisiin hallituksen esityksiä ja
ne tuotaisiin tänne eduskuntakäsittelyyn ja sitten
valiokuntakäsittelyyn ja sitten ne todella johtaisivat
todellisiin toimenpiteisiin eli säästötoimenpiteisiin.
Sitten haluaisin näin suurimman oppositiopuolueen edustajana
ottaa esille sellaisen keskeisen yhteiskunnallisen ongelman, mikä meidän maassamme
vallitsee. Meillä nimittäin julkisella sektorilla
kunnissa, valtiolla, kuntayhtymissä, valtion yrityksissä,
Raha-automaattiyhdistyksessä, Veikkauksessa, lukuisissa
yhteisöissä, tapahtuu karkeita poliittisia virkanimityksiä,
eli valtaapitävät puolueet ovat kiintiöineet
itselleen lukuisia johtajan paikkoja, jotka sitten jaetaan sen mukaan,
että nämä valtaapitävät
suuret puolueet saavat jäsenkirjansa perusteella sinne
johtotehtäviin henkilöitä. Tämä on
sellainen suuri yhteiskunnallinen ongelma, nämä poliittiset
virkanimitykset, ja siitä todella pitäisi Suomessa
päästä eroon, niin että aina
silloin, kun on julkinen virka, jota ylläpidetään
julkisilla verovaroilla, näihin tehtäviin pitäisi
valita muodollisesti pätevin henkilö sitä virkaa
hoitamaan. Nyt erityisesti, kun on tämmöinen huono
taloudellinen tilanne, on paljon koulutettuja ihmisiä työttöminä,
on paljon kokeneita hyviä ihmisiä työttöminä,
heillä pitäisi olla samat mahdollisuudet saada
hyviä työpaikkoja ja huonompiakin työpaikkoja
kuin näiden vanhojen valtaapitävien puolueitten
jäsenkirjaihmisillä. Eli poliittiset virkanimitykset on
sellainen yhteiskunnallinen ongelma, että minä toivoisin,
että hallituspuolueitten edustajat nyt pureutuisivat siihen
ongelmaan, jotta saadaan yhteiskunnallisissa tehtävissä enemmän
todellista tuottavuuttakin aikaiseksi, kun saisimme sinne pätevämpää ja
osaavampaa väkeä töihin.
Matti Saarinen /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Edustaja Ruohonen-Lernerin puheenvuoron johdosta
haluan todeta, että silloin vuonna 2009, johon hän
viittasi, talon johto ei voinut todellakaan suositella edustajille
viikon palkan alennusta, mutta vetosi henkilöstöön, ja
tämän vuoksi, kun henkilöstöön
vedottiin sen tähden, että oli näin historiallinen
tilanne, että eduskunnassakin palkkoja piti leikata, niin
rohkenin pyytää, että talon johto olisi
suositellut sitä meille edustajille, ja jotkut meistä vapaaehtoisesti
luopuivatkin tuolloin, mutta sekin jäi symbolisen eleen
tasolle. Tässä mielessä halusin täsmentää edustaja
Ruohonen-Lernerin puheenvuoroa ja tiedän, että monet
kollegat vapaaehtoisesti näinäkin aikoina myöntävät
osan palkkiostaan hyväntekeväisyystarkoituksiin.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puheenjohtaja! Mainitsin tuossa alussa, että Aamulehti
esimerkiksi käytti edustaja Saarisen hyvää ehdotusta
sinällään niin väärin
meitä kaikkia kansanedustajia kohtaan, että leimasi
sen täydelliseksi populismiksi, jos kuka tahansa kansanedustaja
sen esityksen tekee. Samalla hallituksen palkan alennus ja presidenttiehdokas
Niinistön jutut kuitattiin kokonaan, ne eivät
olleet populismia. Edustaja Saarisen suuhun laittoi Aamulehti tekstin,
niin kuin kaikista meistä kansanedustajista: "Emme ansaitse
näin suurta palkkaa." Ajatelkaa. Edustaja Saarinen ei ole
sanonut semmoista asiaa, mutta hänen hyvä ehdotuksensa
käännettiin taas kerran koko eduskuntaa vastaan
ja kaikkia tämän kaltaisia ehdotuksia vastaan
poliittisista syistä. Jokainen meillä päin
tietää, mikä lehti Aamulehti on. Eli
tämä lyhyesti tähän selvitykseksi.
Timo Heinonen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä nyt näyttää edustaja Ruohonen-Lerner
jälleen näkevän rikan toisen silmässä mutta
ei roskaa omassa silmässään. Nyt kysyisin
edustaja Ruohonen-Lerneriltä, että kun puheenjohtaja
Timo Soini valittiin EU-parlamenttiin, te räätälöitte
hänen avustajalleen paikan 8 000 euron kuukausipalkalla,
te teitte hakuehdot sellaisiksi, että siihen oli juuri
tämä kyseinen henkilö ainoa mahdollinen
valinta. Kysyisin edustaja Ruohonen-Lerneriltä: eikö se
ollut poliittinen virkanimitys räikeimmästä päästä?
Ja kun puoluetuesta viime kaudella äänestimme, teidän
eduskuntaryhmänne meuhkasi, että puoluetukea ei
pidä nostaa, sitä pitää leikata.
Sitten kun äänestimme, teidän väkenne
istui tyytyväisenä takapenkissä, jätti äänestämättä,
oli samaa mieltä: nostetaan puoluetukea. Ja jos nyt olen ymmärtänyt,
teidän oma puolueenne nostaa nämä kymmenet
miljoonat tyytyväisenä. Te voitte jättää,
edustaja Ruohonen-Lerner, ryhmänne kanssa osan näistä rahoista
nostamatta, jos te nyt aidosti olette sitä mieltä,
että niitä rahoja ei demokratian käyttöön
tarvita.
Puhemies
Eero Heinäluoma:
Keskustelu alkaa mennä aika kauaksi käsiteltävänä olevasta
laista valtioneuvoston jäsenille maksettavista palkkioista
ja korvauksista.
Totean, että suuren valiokunnan kokous alkaa kello
13.30. Asian käsittely keskeytetään ja
sitä jatketaan ensi tiistaina pidettävässä täysistunnossa.