6) Laki rikoslain 20 luvun 7 §:n muuttamisesta
Arja Juvonen /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies ja hyvät edustajat täällä salissa!
Lämmin kiitos kaikille teille, jotka olette allekirjoittaneet
tämän aloitteen. Aloite sai 130 allekirjoitusta,
mikä on mielestäni todella paljon.
Tässä lakialoitteessa esitetään,
että lapsiin kohdistuvien törkeiden seksuaalisten
hyväksikäyttörikosten vähimmäisrangaistus
korotetaan vähintään kahdeksi vuodeksi
vankeutta eli samansuuruiseksi kuin törkeissä raiskausrikoksissa.
Aloitteen tarkoituksena on lapsen aseman parantaminen asianmukaisemmalla
rangaistuskäytännöllä sekä rangaistuskäytännön
yhdenmukaistaminen törkeissä lapsiin kohdistuvissa
seksuaalisissa hyväksikäyttörikoksissa.
Voimassa olevan lainsäädännön
mukaan rangaistus törkeästä lapsen seksuaalisesta
hyväksikäytöstä on vankeutta
vähintään vuosi ja enintään
kymmenen vuotta. Suomalaisessa oikeuskäytännössä siitä voidaan
kuitenkin tuomita vähimmäisrangaistuksen mukaan,
jolloin vankeustuomio on ehdollinen. Esimerkiksi helmikuussa 2013
uutisoitiin käräjäoikeustuomiosta, jossa
lukuisista lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista annettiin
tuomioksi vuosi ja kahdeksan kuukautta ehdollista vankeutta ja sakkoja.
Käräjäoikeus totesi oululaismiehen syyllistyneen
törkeään lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön
sekä kolmeen muuhun lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön.
Teko oli kaikilla mittareilla erittäin vakava, mutta tuomio
ei ollut ankara.
Arvoisa puhemies! Viime vuosien aikana vastaavat tapaukset ovat
useita kertoja nostaneet julkiseen keskusteluun kysymykset lastensuojelun parantamisesta
ja lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten rangaistusten saattamisesta
vastaamaan tekojen haitallisuutta ja vakavuutta. Keskusteluun osallistuneista
oikeusasiantuntijoista esimerkiksi korkeimman hallinto-oikeuden
presidentti Pauliine Koskelo on arvioinut rangaistuskäytännön
vaihtelevan erityisesti ehdollisen ja ehdottoman vankeuden välisessä rajanvedossa.
Rikos-
ja prosessioikeuden professori Matti Tolvanen Itä-Suomen
yliopistosta on pitänyt ongelmana sitä, että törkeästä seksuaalirikoksesta
voidaan antaa ehdollinen vankeusrangaistus. Eduskunnassa asiaan
on kiinnittänyt huomiota kansanedustaja Kari Tolvanen lakialoitteellaan vuonna
2011.
Rikoslakimme mukaan törkeästä raiskauksesta
vähimmäisrangaistus on vähintään
kaksi vuotta vankeutta. Kun törkeä seksuaalinen
hyväksikäyttö kohdistuu lapseen, vähimmäisrangaistus on
lievempi, vaikka rikoksen kohteena lapset ovat monin verroin aikuisia
puolustuskyvyttömämpiä. Lapset luottavat
aikuisiin eivätkä kykene kertomaan uhriksi joutumisestaan
varsinkaan perheen sisäisissä tapauksissa, joissa
hyväksikäyttö on voinut olla pitkään
jatkuvaa. Lapsen törkeään seksuaaliseen
hyväksikäyttöön syyllistyneellä on
monesti myös useampia uhreja. Rikos myös uusitaan
usein.
Rikoksen uhriksi joutuminen jättää tyypillisesti
lapseen pysyvät, vaikeasti parantuvat jäljet, joiden
kanssa on tultava toimeen koko loppuelämä. Tällaisissa
rikoksissa vankien määrän ja kustannusten
kasvu ei voi olla peruste rangaistuksen säilyttämiselle
nykyisellä tasolla. Lapsiin kohdistuvia seksuaalirikoksia
voidaan lähes poikkeuksetta pitää erityisen
julmina, ja sen tulisi näkyä sekä rikosten
rangaistusasteikon määrittelyssä että oikeuskäytännöissä.
Vähimmäisrangaistuksen korottaminen kahteen vuoteen
törkeästä lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä yhdenmukaistaisi
rangaistuskäytäntöä törkeissä tapauksissa
ja antaisi asianmukaisen viestin rikoksen todellisesta vakavuudesta,
kun siitä ei enää voisi tuomita ehdollista
vankeusrangaistusta.
Tämä lakialoite on saanut valtavasti kansalaispalautetta.
Sitä on tullut sähköpostiin, ja ihmiset ovat
myös soittaneet. Puhelut ja yhteydenotot ovat tulleet ihmisiltä,
jotka ovat itse kokeneet seksuaalista hyväksikäyttöä lapsuudessa
tai joutuneet vanhempana heräämään
todellisuuteen siitä, että omaa lasta on käytetty
seksuaalisesti hyväksi. Tarinat ovat hyvin surullisia.
Rikottuja lapsia, jotka ovat nyt särkyneitä aikuisia,
ja aikuisia, joiden koko loppuelämä on yhtä syvää haavaa
sen todellisuuden kanssa, että oma lapsi on joutunut seksuaalisen
hyväksikäytön uhriksi. Ja mitä on
tullut tekijälle rangaistukseksi? Ei mitään
merkittävää. Ihmiset ovat myös
sanoneet, että näiden tekojen ei tulisi koskaan
vanheta. Juuri paljastunut metodistikirkon tapaus vuosien takaa
on hyvä esimerkki. Aikaa on kulunut, mutta teot tulevat
julki vasta nyt.
Millainen ihminen kajoaa lapseen? Hän osoittaa teollaan
täydellistä ylimielisyyttä niin ihmisyydelle
kuin koko yhteiskunnalle. Tekijä ei arvosta lasta, ei lapsen
viattomuutta. Millaisesta ihmisestä me puhumme? Onko kyseessä itsekkyys,
ahneus, välinpitämättömyys,
narsismi, vai ovatko kyseessä tapahtumat, jotka seuraavat
henkilöä, ja henkilö toistaa lapsuudessaan
tapahtuneita tapahtumia? Onko kyseessä sairaus? Mitä ikinä se
onkaan, tällaisen teon tekijä ei kaihda keinoja
päästäkseen tavoitteeseensa. Meidän
yhteiskuntamme tehtäväksi jää välittää tällaisia
tekoja tekeville selkeä ja suorasanainen viesti. Kyseessä on
rikos, josta joutuu vankilaan.
Hallitukselle esitetyssä lakialoitteessa on myös
kansalaispalautteen juuri. Ihmiset ovat vaatineet toimia. Päättäjien
täytyy viedä saamaansa postia eteenpäin.
Asiasta on myös kansalaisaloitteita valmiina. Meidän
tuleekin miettiä, haluammeko me päättäjinä ja
lainsäätäjinä muuttaa lasten
seksuaalirikoksista annetut ehdolliset vähimmäisrangaistukset
ehdottomiksi. Totta on ainakin se, että tuomiot, joita
näistä teoista annetaan, ja kansan oikeustaju
lapsiin kohdistuvista seksuaalirikoksista puhuttaessa eivät
kohtaa. Pedofiilit on saatava kuriin, ja me olemme allekirjoittamalla
tämän aloitteen kuulleet lapsen itkun. Toivottavasti
tämä lakialoite etenee ja me saamme kovempia rangaistuksia
pedofiileille.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Juvosen lakialoite on todella
lämpimästi kannatettava. Siinähän
todella ehdotetaan, että rikoslain 20 luvun 7 §:ssä tarkoitetun lapsen
törkeän seksuaalisen hyväksikäytön
vähimmäisrangaistusta nostetaan yhdestä vuodesta kahteen
vuoteen eli aivan samalle tasolle kuin törkeässä raiskauksessa
on nykypäivänä. Syy on se, että nykyisin
näistä lapsiin kohdistuvista seksuaalirikoksista
tuomittuja rangaistuksia ei voida pitää yleisesti
hyväksyttävinä eikä yleisen
oikeustajun mukaisina, kun tarkastellaan erityisesti teon traumatisoivia
ja haitallisia seurauksia uhrille. Seksuaalinen hyväksikäyttö aiheuttaa
usein lapselle kipua ja psykosomaattisia oireita. Uhrin toipuminen
voi kestää pitkään, ja usein
uhri ei toivu traumoistaan koskaan, eli voi sanoa, että uhri
saa elinkautisen mutta rikoksentekijä ehkäpä pienen
ehdollisen vankeusrangaistuksen.
Kun tarkastellaan lapsiin kohdistuvia rikoksia yleisesti ottaen,
voidaan todeta, että lapset ovat herkin ja haavoittuvin
ryhmä eikä heille ole missään
tilanteessa mahdollista puolustautua aikuisen tavoin. Tämän
lisäksi lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
etenkin perheen sisäisessä tapauksessa pitkään
jatkuva ja julma rikos, mikä tulisi erityisesti ottaa huomioon
rangaistusasteikkoja määritettäessä.
Erityisesti on korostettava myös sitä, että pääsääntöisesti
lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on
rikoslaji, jossa esiintyy runsaasti uusintarikollisuutta ja rikollisella
on useita uhreja. Tämän lisäksi poliisin
tietoon tulleiden rikosten määrä on kasvanut
vuosittain. Se on toisaalta hyvä asia, että piilossa
oleva piilorikollisuus tulee tietoon ja uhrit saadaan apuun ja tekijät
rangaistua. Näin ollen pidempi tuomio yleisestävässä mielessä vähentäisi
rikoksen uusintamahdollisuutta ja rikosten todellisen määrän
kasvua rikoksentekijän vankilassaoloaikana.
Riihimäen vankilassa on käytössä seksuaalirikoksiin
syyllistyneiden erityinen hoito-ohjelma, jonka tulokset ovat olleet
erittäin lupaavia. Julkisuudessakin on kerrottu, että tällaisessa
hoidossa olevista vangeista kaikki eivät kuitenkaan ehdi käydä hoitoa
loppuun saakka, koska tuomio on aivan liian lyhyt. Lisäksi
osa tuomituista ei pääse lyhyen rangaistuksen
vuoksi lainkaan hoitoon. Tosiasia on se, että vapaana oleva
seksuaalirikollinen ei välttämättä ole
motivoitunut hoidon vastaanottamiseen, kun vastaavasti vankilassa
ollessa halu hoito-ohjelmaan osallistumiseen on suurempi.
Vähimmäisrangaistuksien koventamisesta puhuttaessa
usein pidetään ongelmallisena vankien määrän
ja kustannusten lisääntymistä. On kuitenkin
muistettava, että kyseessä on rikoslaji, jossa on
huomattavan paljon uusintarikollisuutta. Oikeuskäytännön
kokonaisvaltainen muuttaminen ankarampaan suuntaan lapsen seksuaalisessa
hyväksikäytössä ja sen törkeässä tekomuodossa
vähentää seksuaalirikoksia. Se edelleen
vähentää rikoksien aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä ja kustannuksia,
joita rikoksentekijän teon jälkeinen hoito aiheuttaa
uhrissa sekä tekijässä. Tämän
lisäksi rikosten vähentyessä myös
muun muassa esitutkintavaiheen ja tuomioistuinvaiheen kustannukset
vähenisivät.
Se on ihan hienoa, että tämä lakiesitys
tulee oppositiosta, kun myös hallitusohjelmassa tuodaan
esille rikosten uhrien aseman parantaminen ja erityisesti niin sanottuihin
haavoittuviin ryhmiin eli lapsiin kohdistuvat rikokset. Nythän
itse asiassa oikeusministeriö parhaillaan käsittelee tätä rikoslain
20 lukua, missä myös nämä lapsiin kohdistuvat
seksuaalirikokset ovat, ja toivon, että sieltä nyt
tulisi myös samansuuntainen esitys, mitä edustaja
Juvonen tässä on tehnyt, että saisimme
asian menemään eteenpäin. Itse asiassa olen
tosiaan itsekin tehnyt tällaisen saman laki-aloitteen,
taisi olla viime vuonna, ja siihen olen myös laittanut
tämän perustekomuodon minimirangaistuksen nostamisen
neljästä kuukaudesta vuoteen. Toivon todella,
että edustaja Juvosen ja myös tämä oma
aloitteeni etenee siinä vaiheessa, kun oikeusministeriöstä tulee
lakivaliokuntaan hallituksen esitys rikoslain 20 luvun muuttamisesta.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Edellisten puhujien kanssa on helppo olla
samaa mieltä. Edustaja Juvosen aloite on erittäin
tärkeä ja myöskin mitä kannatettavin.
Sitä tukevat paitsi terve maalaisjärki ja hyväksikäyttötilastot
myös tuoreimman kouluterveyskyselyn tulokset, joiden mukaan
lähes kolmannes 15—17-vuotiaista ammattioppilaitoksissa
Suomessa opiskelevista tytöistä on kokenut seksuaalista
väkivaltaa. Samanikäisistä lukiolais-
ja peruskoulun tytöistä vastaavaa on kokenut noin
viidennes ja pojista alle 10 prosenttia. Nämäkin
ovat huimia lukuja.
Täällä salissa on tänä keväänä eri
yhteyksissä käyty tärkeää keskustelua
seksuaalirikoksista ja näihin rikoksiin syyllistyneiden
rangaistuksista. Vähemmälle keskustelulle sen
sijaan tuntuvat aina jäävän itse uhrit
ja heidän oikeutensa, ihmiset, joiden koskemattomuutta
on loukattu pahimmalla mahdollisella tavalla.
Paitsi että kannatan lämpimästi edustaja
Juvosen aloitetta, olen valmis harkitsemaan järeämpienkin
aseiden käyttöönottoa tässä asiassa,
jottei ainutkaan ihminen, ja erityisesti lapsi, joutuisi näiden
törkeiden ihmisyyttä loukkaavien rikosten uhriksi
ja ettei ainutkaan seksuaalirikollinen pääsisi
uusimaan tekojaan. Kuten olen salissa aikaisemmin jo esittänyt
kysymyksen, on pakko mielestäni kysyä, voisiko
pakollisen kemiallisen kastraation uhka vähentää näitä törkeitä seksuaalirikoksia.
Ainakaan nykysuuntauksen mukainen räätälöityihin
hoito-ohjelmiin osallistuminen ei toimi mielestäni riittävänä pelotteena seksuaalirikollisille.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme edustaja Juvosen
lakialoitetta rikoslain 20 luvun 7 §:n muuttamisesta.
Lakialoitteessa esitetään, että lapsiin
kohdistuvien törkeiden seksuaalirikosten vähimmäisrangaistus
korotetaan vähintään kahdeksi vuodeksi
vankeutta eli samansuuruiseksi kuin törkeissä raiskausrikoksissa.
Edustaja Kari Tolvanen teki käytännössä samansisältöisen
aloitteen jo vuonna 2011, ja se on nyt lakivaliokunnassa. Asiantuntijakuuleminen ei
ole valitettavasti alkanut. Tolvasen aloite oli tosin kattavampi,
sillä se huomioi myös rikoslain 20 luvun 6 §:n,
jossa käsitellään lasten seksuaalisen
hyväksikäytön rangaistuksia. Sekä lasten
hyväksikäytön että törkeän
hyväksikäytön rangaistusasteikko on syytä saada
raiskaustuomioita vastaavalle tasolle.
Nykyisen käytännön mukaisia rangaistuksia
ei voi pitää yleisen oikeustajun mukaisina, koska uhreina
ovat herkimmin haavoittuvat ja puolustuskyvyttömät
lapset. Uhri ei toivu traumoistaan välttämättä koskaan.
Edustaja Juvonen kertoo aloitteensa perusteluosassa tapauksesta,
jossa lukuisiin eri lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista seurasi
ainoastaan sakkoja ja ehdollista vankeutta, vaikka mukana oli myös
törkeäksi luokiteltava rikos. Näin ei
voi olla. Yhteiskunnan lähettämä rikoslain
viesti on väärä, ja siksi lakiin on saatava
muutos.
Kannatusta sekä Tolvasen että Juvosen aloitteeseen
on tullut edustajilta kattavasti sekä hallituspuolueiden
että opposition riveistä. Asia on meille kaikille
yhteinen, eikä tässä asiassa voikaan
olla rintamalinjoja hallituksen ja opposition välissä.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Ihmiseen kajoaminen, erityisesti kun on kyse
seksuaalirikoksesta, ja erityisesti kun on kysymys lapsista lainkaan
aikuisten ihmisten tilannetta ja ongelmia vähättelemättä,
tuhoaa ja traumatisoi ihmisen helposti koko loppuiäkseen.
Kyseessä on vakava rikos, josta annetut tuomiot usein ovat ristiriidassa
meidän kansalaisten oikeustajun kanssa. Sanon näin,
vaikka en pidäkään yleistä oikeustajua
minkäänlaisena ajurina tai mittarina, jonka mukaan
lakeja pitäisi säätää.
Se voi joskus johtaa harhaan, mutta toisaalta tosiasia on, että jos
koetaan, että tuomiot ovat liian pieniä, niin ihmiset
saattavat helposti turvautua oman käden oikeuteen, ja se
ei myöskään ole järjestäytyneen yhteiskunnan
kannalta järkevää. Eli tuomioiden ja
tehtyjen rikosten pitäisi kohdata. Tästä syystä kannatan
tätä tehtyä aloitetta.
Haluan sanoa vielä sanasen tästä uhrin
asemasta. Olen siitä vuosien saatossa lukuisia kertoja
puhunut, ja täytyy toivoa, että tämä eduskunta ottaisi
nyt sitten sen asennon, että me näkisimme sen
uhrin vähän paremmin kuin aikaisemmin. Tuntuu
välillä, että Suomessa voi tehdä ihan
mitä vain, jos ei ole sosiaalista painetta, niin ei todellakaan
tilanne ole kovin hankala. Tekijää suojellaan
jopa oikeudessa. Uhri on vapaasti haastateltavissa, kuvattavissa.
Eli meillä on hyvin laajakantoinen näkökulmaongelma
uhrin asemaan, ja meidän pitäisi nyt nähdä,
että uhri on se, joka on joutunut jo rikoksen kohteeksi,
ja häntä pitää suojella.
Markku Mäntymaa /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen myöskin allekirjoittanut
edustaja Arja Juvosen aloitteen ja tuen sitä täysin
sydämin. Aloitteen on allekirjoittanut yli 120 kansanedustajaa,
mikä varmaan antaa selvää signaalia myöskin
täältä, että kohdallaan ei ole
tämän rikoksen rangaistusasteikko. Ei ole myöskään
kansalaisten oikeustajun mukaista, että näistä törkeistä rikoksista
tuomitaan ehdollista vankeutta. Me vierailimme lakivaliokunnan kanssa
tuossa alkuviikosta Turussa ja kävimme myöskin
Turun vankilassa, joka oli moderni vankila, ja niin siellä kuin
monissa muissakin oli tällaisille rikoksentekijöille
eli pedofiileille oma osasto, mikä myöskin osoittanee
sitä, että eivät vankilassa oikein korkeassa
arvoasteikossa tällaiset pedofiilit ole. Ja nimenomaan
tämä oma osasto oli näiden pedofiilivankien
oman turvallisuuden vuoksi.
Kuten edustaja Tolvanen tuossa kertoi, niin aika jotenkin koomiselta
tuntuu, että kun Riihimäen vankilassa on tämä hoito-ohjelma,
niin usein nämä vangit eivät ehdi käydä sitä läpi,
koska tuomiot ovat niin lyhyitä, mikä tietysti
tuntuu aika erikoiselta. Muistan vanhasta työstäni
tuolta Pohjanmaan poliisilaitokselta, kun maanantaisin aamupalaveri
oli käsillä, niin eipä semmoista viikonloppua
ollut, ettei joku lapsiin kohdistunut rikos ollut siellä framilla,
kun noita rikoksia esiteltiin, ja se tuntui kyllä välillä ammattimiehestäkin masentavalta.
Vaikka vankilapäivä maksaa, kuten kerrottiin,
noin 200 euroa per päivä, niin kyllä minä katson,
että vangin paikka on vankila ja siellä sitten
mahdolliset hoitotoimenpiteet täytyy suorittaa.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Edustaja Juvosen lakialoite on erittäin
kannatettava. Hän kuvasi omassa puheessaan mielestäni äärimmäisen
hyvin tämän syntyneen tilanteen. Haluan lainata
edustajakollega Tolvasta, joka omassa puheessaan minun mielestäni
yksinkertaisti sen asian: omassa puheessaan hän totesi,
että tämä lapsiuhri, seksuaalisen hyväksikäytön
uhri, saa elinkautisen ja sitten rikoksentekijä ehdollista vankeutta.
Minun mielestäni se on erinomaisen hyvin sanottu ja kuvaa
tätä tilannetta. Seksuaalirikoshan traumatisoi,
varsinkin jos se on perheessä tehtyä, jatkunut
pitkään, niin kyllähän se traumatisoi
uhrin lopuksi ikäänsä. On ikävää,
että tällaisia lakeja joudutaan säätämään,
että meidän yhteiskunnassa eivät sitten
kaikki asiat ihan oikeasti ole kohdallaan. Kyllä on helppo
yhtyä kaikkiin niihin mielipiteisiin, joita tämän
lakiesityksen osalta tässä salissa nyt on muutaman
hetken aikana käytetty. Yhtenä lakialoitteen allekirjoittajana
kannatan lämpimästi, että tämä saataisiin
mahdollisimman nopeasti eteenpäin.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Allekirjoitin edustaja Juvosen lakialoitteen
ja allekirjoitin myöskin aiemmin edustaja Tolvasen laki-aloitteen,
koska olen sitä mieltä, että nykyisiä rangaistuksia
ei voi mitenkään pitää hyväksyttävinä.
Uhri saa elinikäisen rangaistuksen, mutta rikollinen pääsee
vähällä.
On todella hyvä, että oikeusministeriö käsittelee
parhaillaan tätä rikoslain 20 luvun muuttamista
ja että vähimmäisrangaistuksia toivottavasti
sen seurauksena korotetaan niin, että todellakin se tulee
olemaan vähintään se 2 vuotta vankeutta
eli samansuuruinen kuin törkeissä raiskausrikoksissa.
Olen myös samaa mieltä kuin edustaja Pelkonen,
että voisi olla syytä harkita myöskin
kemiallisen kastraation mahdollisuutta. Aika monet näistä pedofiileistä ovat
sellaisia, että he eivät itse ymmärrä tehneensä rikosta.
He ovat myöskin monet heistä erittäin
hyvin verkostuneita kansainvälisesti, jakamisessa, erilaisten
materiaalien keskinäisessä jakamisessa ja niin
edelleen, ja uskon, että myöskin kansainvälinen
yhteistyö joissakin tapauksissa voi estää rikosten leviämistä.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Yleisesti Suomessa seksuaalirikoksista ja
väkivaltarikoksista langetetaan liian lieviä tuomioita verrattuna
esimerkiksi omaisuusrikoksiin. Aika usein lehdistä saa
lukea, kuinka omaisuusrikoksen tehnyt tuomitaan vankilaan ja seksuaalirikollinen
pääsee ehdollisella. Vuoden 2011 raiskaustuomioista
vain hieman yli puolessa tekijä sai ehdottoman vankeusrangaistuksen,
loput selvisivät ehdollisella. Mielestäni raiskauksistakaan,
on sitten kohteena lapsi tai aikuinen, ei ehdollisia tuomioita tulisi
jakaa. Kyllä varmasti joku idea on ollut siinä,
että eduskunta on säätänyt rikoksista 10
vuoden asteikon, ja sitten oikeuslaitos kuitenkin käyttää siitä pääsääntöisesti
alinta viidennestä.
Minun mielestäni edustaja Juvosen lakialoite on hyvä ja
kannatettava. Lapsiin kohdistuvien törkeiden seksuaalisten
hyväksikäyttörikosten vähimmäisrangaistus
siis korotetaan vähintään 2 vuodeksi
vankeutta eli samansuuruiseksi kuin törkeissä raiskausrikoksissa.
Kannatan myös edustaja Tolvasen aloitetta, jossa myös
perustekomuoto on otettu huomioon.
Arvoisa puhemies! Olin erittäin tyytyväinen, että edustaja
Karhu, joka ennenkin on pitänyt esillä myös
uhrin asemaa, nosti sen tänäänkin tässä keskustelussa
esille. Ihan kun tässä lähimenneisyyttä katsoo,
minkälaista keskustelua tässä salissa
on käyty, niin tässä salissa on kannettu
huomattavasti enemmän huolta siitä, miten vangeilla
on; onko heillä omat lakanat, onko heillä oikeus
omaan tyynyyn, saako heillä käyttää tarkkailuhaalaria,
jos epäillään, että he tuovat huumeita
vankilaan. Näistä asioista tässä salissa on
puhuttu lukuisia kertoja, mutta uhrin huomio jää usein
vähemmälle.
Minun mielestäni, arvoisa puhemies... Siirrynkö puhujakorokkeelle?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Jos aiotte jatkaa, niin siirtykää.
Jatkan hetken, niin siirryn. (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle) — Niin,
arvoisa puhemies, jatkan hivenen täältä.
Seksuaalirikosten uhreista olin puhumassa, ja haluan siitä hivenen
jatkaa. Minun mielestäni Suomessa pitäisi enempi
kiinnittää huomiota siihen, että seksuaalirikosten
uhreille taattaisiin asiallinen oikeudenkäynti, johon edustaja
Karhu edellä viittasi. Se on hyvin kuvaavaa, että tekijää usein
suojellaan, hänen kuvaamistaan estetään
ja kaikkea muuta. En kannata sitäkään,
että niitä kuvia välttämättä noin
julkisesti tarvitsisi laittaa, mutta usein uhrin huomioon ottaminen
jää huomattavan pienelle.
Myös se on aivan olennaisen tärkeää,
että se oikeudenkäynti olisi lapsen taikka seksuaalirikoksen
muun uhrin kannalta asiallinen, ja erittäin tärkeää,
että pystyisimme näissä tapauksissa oikeudenkäynnit
käymään nopeammin kuin normaalisti. Meillä nimittäin
tilanne on se, että ensimmäinen läpikäynti
on tietysti heti tuon rikoksen tapahtumisen jälkeen, mutta
sen jälkeen, kun muutamia vuosia menee siinä,
että rikosta käydään oikeusasteissa
läpi pitkän odottelun jälkeen, yleensä varsinkin
lasten ja nuorten kohdalla nuo arvet revitään
uudelleen auki, ja tästä on tullut paljon palautetta,
että näiden oikeudenkäyntien nopeuttamiseen
pitäisi saada ryhtiä. Sitten oma lukunsa on tietysti
apu, tuki ja hoito.
Arvoisa puhemies! Aivan lopuksi haluan nostaa esille sen asian,
joka myös tässä sivulauseissa on tullut
esille, eli lapsiin kohdistuvien törkeiden seksuaalirikosten
vanhentumisajat. Olemme paraikaa valmistelemassa kollegani, kansanedustaja
Tuomo Puumalan kanssa lakialoitetta, joka on saanut jo nyt lähes
100 nimeä alleen. Se tulee tarkoittamaan sitä,
että tällaiset lapsiin kohdistuneet törkeät
seksuaalirikokset eivät tulisi rikoksina vanhenemaan koskaan.
Tällä hetkellä nimittäin tilanne
on se, että aika monet tämäntyyppiset
tapaukset tulevat esille vasta vuosien päästä, ja
tällä hetkellä ne vanhenevat rikoksina
aikaisintaan, kun uhri täyttää 28 vuotta.
Näiden seksuaalirikosten uhrien tukiyhdistysten mukaan
tuo aika on liian alhainen ja estää monessa tapauksessa
rikoksen asiallisen läpikäynnin ja oikeusprosessin.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Tulin uudelleen vielä tänne
pönttöön puhumaan, kun huomasin, että myös
lehterille tuli ihmisiä kuuntelemaan. Tervetuloa!
Kyseessä on todellakin laki rikoslain 20 luvun 7 §:n
muuttamisesta, jossa esitetään, että lapsiin kohdistuvien
törkeiden seksuaalisten hyväksikäyttörikosten
vähimmäisrangaistus korotetaan vuodesta kahteen
vuotta ehdotonta vankeutta.
Se on todella niin kuin Timo Heinonen sanoi, että väkivalta-
ja seksuaalirikoksista on Suomessa tuomittu perinteisesti lieviä rangaistuksia
verrattuna vaikkapa omaisuus- ja huumerikoksiin. Törkeissä pahoinpitelyissä ja
seksuaalirikoksissa tuomio mitataan yleensä rangaistusasteikon alimmalla
viidenneksellä, kun taas omaisuusrikoksissa rangaistuksia
jaetaan herkästi asteikon ankarammasta päästä.
Tässä eroamme esimerkiksi naapuristamme Ruotsista,
jossa linja väkivaltaa ja seksuaalirikoksia kohtaan on
paljon tiukempi.
Rangaistusten koventaminen seksuaalirikoksissa onkin julkisen
keskustelun kestoaihe. Se johtuu siitä, että suomalaisten
on vaikea ymmärtää rangaistusten epäsuhtaa.
Ei tunnu oikeudenmukaiselta, että sellaisesta teosta, joka
ei aiheuta kenellekään vakavia henkisiä tai
fyysisiä vammoja, vaikkapa veneen varastamisesta, voi saada ehdotonta
vankeutta, kun raiskauksesta tai lapsen seksuaalisesta hyväksikäytöstä voi
selvitä sakoilla ja ehdollisella vankeudella. Suomessa
vallitseva rangaistusten epäsuhta kertoo lainsäätäjän
ja oikeuslaitoksen arvoista. Omaisuus- ja talousrikoksista rangaistaan
ankarammin kuin seksuaalirikoksista, koska materiaa arvostetaan enemmän
kuin ihmisen oikeutta fyysiseen koskemattomuuteen ja itsemääräämiseen.
Arvoisa herra puhemies! Seksuaalirikoksen syvin olemus on seksuaalisen
itsemääräämisoikeuden loukkaaminen.
Se on vakava ihmisoikeusloukkaus. Siitä huolimatta sekä voimassa
oleva laki että rangaistuskäytäntö viestittävät,
että omaisuusrikokset ovat rikoksina vakavampia. Se loukkaa
monien oikeudentuntoa.
Ihmisestä piittaamaton lainsäädäntö ja
rangaistuskäytäntö vähentää sekä lainsäätäjän
että tuomioistuinten uskottavuutta. Se voi myös
lisätä turvattomuudentunnetta, koska se kertoo
välinpitämättömyydestä todellista
inhimillistä kärsimystä kohtaan. Varsinkin
lapsiin kohdistuvat seksuaalirikokset jättävät
uhriin usein läpi elämän kestävät
jäljet, joiden kanssa on hyvin raskasta tulla toimeen.
Kun törkeä seksuaalinen hyväksikäyttö kohdistuu
lapseen, vähimmäisrangaistus on lievempi kuin
törkeässä raiskauksessa, vaikka rikoksen
kohteena lapset ovat monin verroin aikuisia puolustuskyvyttömämpiä ja
haavoittuvaisempia.
Vuoden 2003 alussa Suomessa tuli voimaan laki lasten kanssa
työskentelevien rikostaustan selvittämisestä.
Lain tarkoituksena on estää seksuaalirikoksista
ja joistakin muista rikoksista tuomittuja työskentelemästä lasten
kanssa. Laki koskee kuitenkin vain työ- ja virkasuhteessa
tehtävää työtä, jolloin
suurin osa vapaaehtoistyöstä jää käytännössä rikostaustan
tarkistamismenettelyn ulkopuolelle. Seksuaalirikoksista tuomitut voivat
edelleen päästä vapaaehtoistyöhön
lasten ja nuorten parissa ja jatkaa seksuaalista hyväksikäyttöä.
Arvoisa puhemies! Tilanne on nyt niin, että lasten
seksuaalisen hyväksikäytön torjumisesta joulukuussa
2011 annettu EU-direktiivi edellyttää, että järjestettyyn
vapaaehtoistoimintaan osallistuvilta henkilöiltä tulee
voida pyytää tietoja henkilön mahdollisista
tuomioista lapsiin kohdistuneissa seksuaalirikoksissa. Direktiivi
koskee vapaaehtoistoimintaa, jossa ollaan suoraan ja säännöllisesti
tekemisissä lasten kanssa, mutta jättää menettelyn
yksityiskohdissa jäsenvaltioille kansallista harkintavaltaa.
Oikeusministeri on asettanut työryhmän valmistelemaan
lakiehdotusta, jolla lasten kanssa työskentelevien henkilöiden
rikostaustan tarkistaminen laajennetaan myös vapaaehtoistoimintaan.
Työryhmän toimikausi on 2.4.2012—31.5.2013.
Työryhmän laatiman mietinnön ja siitä saadun
lausuntopalautteen pohjalta valmistellaan hallituksen esitys. EU:n
jäsenvaltioiden on saatettava direktiivin edellyttämät
lainsäädäntömuutokset voimaan
viimeistään vuoden 2013 lopussa.
Lasten seksuaalisen hyväksikäytön
torjumiseksi olen tehnyt myös lakialoitteen, joka mahdollistaisi
rikostaustan tarkastamisen myös lasten kanssa vapaaehtoistyötä tekeviltä.
Toivonkin, että myös tähän asiaan
saadaan viimein korjaus, kun hallitus päivittää rikostaustan
tarkistamislakia EU-direktiivin mukaisesti syysistuntokaudella.
Arvoisa puhemies! Korjaan vielä edellisessä puheessa
tekemäni virheen. Koska täällä pöntössä jännittää niin
paljon, niin erehdyin nimittämään presidentti
Pauliine Koskeloa hallinto-oikeuden presidentiksi, mutta hänhän
on toki korkeimman oikeuden presidentti, elikkä se korjauksena.
Mikaela Nylander /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Keskustellaan erittäin
tärkeästä lakialoitteesta, koska lapsia
ja nuoria tulisi aina suojata ja auttaa. On tietysti meidän
aikuisten vastuulla, että lainsäädäntö tai
palvelujärjestelmä on kohdallaan, kun tämäntyyppisiä käsittämättömiä rikoksia
on tapahtunut. Lainsäädännöllä on
oma roolinsa ja palveluilla on oma tehtävänsä.
Olen kokenut, että lapsilla ja nuorilla, jotka ovat joutuneet
kokemaan seksuaalista väkivaltaa tai väkivaltaa
ylipäätänsä, voi olla vaikeuksia
saada asianmukaista apua tai palveluita, esimerkiksi asianmukaista
terapiaa. Joten kun keskustellaan lainsäädännöstä,
niin samalla tulisi muistaa, että meillä on vielä paljon
tekemistä, kun puhutaan palvelujärjestelmien kehittämisestä varsinkin
kuntatasolla.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lakialoite on monella tavalla kannatettava,
vaikka en sitä allekirjoittanut, ja siihen on ollut omat
syyt, jotka edustaja Juvoselle tuossa kirjoitusvaiheessa kerroinkin.
Ensinnäkin olen itse sosiaalityöntekijänä joutunut
tekemään lastensuojelutyötä tämän
asian tiimoilta, mikä sitten tuo vähän
laajemman ulottuvuuden tähän asiaan. Nyt muutamalla
ajatuksella haluan myös tuoda tämän kokonaisprosessin,
joka tässä seksuaalisen hyväksikäytön
yhteydessä käydään läpi.
Kun tämmöinen seksuaalinen hyväksikäyttö todetaan,
niin tässä yhteydessä tarvitaan tietysti useita
viranomaisia. Kun on pienestä lapsesta tai nuoresta kyse,
niin kuin monesti on, niin silloin lastensuojeluviranomaiset tulevat
mukaan, mahdollisesti myös terveydenhuollon, lastenpsykiatrian
osaajat tulevat mukaan sekä sitten poliisien puolelta rikoslain
selvittäminen ja tämäntyyppiset asiat
tulevat mukaan. Kun lapsi joutuu tähän prosessiin,
ensinnäkin tietenkin on ollut hyvin traumaattista se, että hän
on joutunut hyväksikäytetyksi, mutta kun tämä asia
tulee selville, niin usein tämä myös
käynnistää perheissä monia muitakin
asioita, monia muitakin ongelmia. Ja kun näitä asioita
ruvetaan käymään läpi, niin lapsi
voi monella tavalla kokea, kun perhe hajoaa, kun äiti rupeaa
reagoimaan tai isä rupeaa reagoimaan eri lailla ja kun
sitten perheessä mahdollisesti sisarukset tulevat näihin
prosesseihin mukaan, ja tämä pieni lapsi on kokenut
hyväksikäytetyksi tulemisen, joka sinällään
on jo ollut iso asia, niin tämä prosessi tuo tähän
lisää traumaoireita, jos sitä ei osata
hoitaa oikein.
Kun itse olin aikoinaan tekemässä tätä työtä, niin
silloin ei valitettavasti ollut meillä riittävästi osaamista.
Ja tässä yhteydessä täytyy sanoa,
että kun meillä historian saatossa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä pidettiin
pimennossa, siihen ei puututtu, siihen ei reagoitu, niin nyt tällä hetkellä siihen
onneksi on lähdetty reagoimaan ja käytännössä on
myös tuotu erityisosaamista kentälle lastensuojelun
osalta. Osataan oikealla tavalla käydä läpi
tätä prosessia, jossa huomioidaan koko perhe,
lastenpsykiatrian kautta tuodaan osaamista, jolla tuetaan lapsen
prosessia selviytyä tästä rankasta traumasta,
jotta sitten ne prosessit ja kokemat, mitä hän
on kokenut tässä hyväksikäyttötilanteessa,
voidaan oikealla tavalla käydä läpi.
Ja sitten tähän vielä yhdistetään
tämä rikostausta, ja tämä laki
tuo tämän osan. (Puhemies koputtaa)
Elikkä kyse on huomattavasti isommasta kokonaisuudesta,
mutta tuen tätä periaatetta ja näkökulmaa,
jota tämä lakialoite tuo esille, mutta halusin
tuoda tämän ison kysymyksen, että kyse ei
ole vain rikoksesta vaan tässä on kyse huomattavasti
syvällisemmästä ja isommasta kysymyksestä myös.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Minun mielestäni tässä on
kyse todella isosta rikoksesta ja hyvin laajasta kokonaisuudesta,
ja tämä on pieni osanen, mitä täällä nyt
käsitellään, ja se on ihan selvä.
Minäkin olen ollut tätä moniviranomaisyhteistyötä tekemässä ja
kehittämässä täällä pääkaupunkiseudulla
sekä näissä lapsen seksuaalisissa hyväksikäytöissä että lasten
pahoinpitelyissä, ja todella edustaja Kiljusen huolenaihe
on ihan perusteltu, että tässä pitää myös
toimia tämän verkoston.
Mutta täytyy muistaa, että kaikkihan näistä lapsen
seksuaalisista hyväksikäytöistä eivät
missään tapauksessa ole perheensisäisiä tapauksia, ja
jos onkin, niin silloin viranomaisyhteistyön pitää toimia
matalalla kynnyksellä tiettyjä toimintamalleja
noudattaen. Eli kärjistetysti sanottuna terveydenhuollon
ammattihenkilöt hoitavat lasta, sosiaaliviranomaiset ehkä perhettä,
poliisi, syyttäjä ja oikeuslaitos ilmoittavat
tekijälle, että tämä ei ole
sallittua meillä. Tämä on todella tärkeätä senkin
takia, kuten tuossa sanoin aikaisemmin, että näissä on
suuri riski uusintarikollisuuteen, mutta nyt, kun viranomaiset oikealla
tavalla, tehokkaasti tähän puuttuvat, se uusimisriski pienentyy
huomattavasti noin jatkoakin ajatellen, jos kyse on perheensisäisestä tapauksesta.
Tämän
todistavat kansainväliset tutkimukset.
Mutta kaiken kaikkiaan minun mielestäni ei voi olla
niin, että pelkästään ymmärretään
tätä rikoksentekijää, joskin
sitäkin pitää tehdä, vaan yhteiskunnan
pitää osoittaa selkeästi näillä rangaistuksilla,
että tämä ei ole sallittua meillä.
Ja mitä tässä nyt selvitystä olen
tehnyt pääkaupunkiseudun tapauksista, niin aika
harvoin kuitenkin tämä rikoksentekijä niin
sanotusti vankilaan joutuu, vaan kyllä sitten sitä perhettä tuetaan
jatkamaan monin keinoin, jos se perhe sitten kasassa enää pysyy.
Mutta täytyy muistaa, että on monenlaisia juttuja,
perheen sisäisiä ja perheen ulkopuolisia, mutta
viranomaistoiminnassa on vieläkin paljon kehitettävää,
sitä en kiistä. Mutta tämä Juvosen
lakialoite on loistava asia yhden pienen kokonaisuuden kehittämiseksi.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Kiitos, Anneli Kiljunen, myös omasta
hyvästä kommentista, Kari Tolvaselle myös
kiitos.
Pysyykö perhe kasassa, sitä me voimme kyllä kysyä.
Se on suuri tragedia, kun tällainen asia paljastuu perheessä,
ja niiden yhteydenottojen mukaan, mitä olen itse saanut,
se on kuin salama kirkkaalta taivaalta, kun äiti kuulee,
että perheen sisällä on tapahtunut tällainen
teko, joka on kohdistunut useaan lapseen. Se, mikä on ollut
kantava voima sitten vuosien myötä, on juuri se
pieni perhe, mikä on jäänyt jäljelle,
eli äiti ja ne lapset, äiti ja tyttäret
yleensä, ja he ovat pitäneet yhtä. Muun
muassa tämä lakialoite antoi toivoa yhdelle hyväksikäytön
uhrille, ja hänen äitinsä laittoi viestin,
että en ole nähnyt tyttäreni hymyilevän
ja olevan helpottunut pitkilleen, mutta hän sanoi, että on
aivan uskomatonta, että joku ymmärtää, minun
asiani on tullut kuulluksi ja minut on huomioitu.
Olen tehnyt vanhustenhoitotyötä hyvin, hyvin pitkään,
vuosikausia, ja aina miettinyt siellä niitä vanhoja
ihmisiä hoitaessani, kun on tullut tilanteita, että vanhus
on ryhtynyt oireilemaan ja vastustamaan, on ollut kyseessä sitten
pesuja tai muita hoitotoimenpiteitä, ja olemme aina sitten tiimipalavereissa
miettineet, mikä mahtaakaan olla tämän
ihmisen historia ja tausta, mitä kaikkea sinne on mahtanut
kätkeytyä. Asioista ei ole puhuttu, eivätkä ihmiset
ole päässeet kertomaan niitä asioita,
mitä kenties heille on joskus elämän varrella
tehty. Mutta mielessä on käynyt, että meillä on
paljon, paljon pahoja tarinoita, joista ihmiset eivät pysty
kertomaan eivätkä näin pysty avautumaan,
varmasti myös näissä vanhuksissa. Siinä mielessä on
hieno asia, että me puhumme täällä ja
pystymme yhdessä, hallituksen edustajat ja oppositio, tosiaan,
niin kuin täällä jo joku mainitsi, että aloite
on saanut kaikista ryhmistä allekirjoittajia, puhumaan
tästä äärettömän
tärkeästä asiasta. Mitä enemmän
tästä puhutaan, sitä läpinäkyväisempää tämä on,
ja nekin ihmiset, jotka nyt miettivät kodeissaan, kuinka
he voisivat kertoa, saavat rohkaisua ja uskaltavat ehkä ottaa
yhteyttä auttajiin ja kertoa omista kokemuksistaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Olen täysin samaa mieltä edustaja
Tolvasen kanssa, mutta tässä suppeassa ajassa
ei pysty ottamaan tätä isoa kuvaa kasaan, ja voisiko
sanoa, että yleinen julkinen keskustelu ja ulostulo yleensäkin
lasten seksuaalisesta hyväksikäytöstä on
mahdollistanut myös sen, että nämä isommat, laajat
pedofiilijututkin tai -tapahtumat ovat myös tulleet
vahvemmin esille ja tavallaan julkisuuteen.
Tosiasia on myös valitettavasti se, että eivät ainoastaan
miehet ole näitä seksuaalisia hyväksikäyttäjiä vaan
on myös naisia, jotka käyttävät seksuaalisesti
hyväksi, mikä kertoo oikeastaan siitäkin
mahdollisuudesta, että ei ole vain isä ja tytär
tai isä ja poika vaan voi olla kyse sairaasta ihmisestä,
joka sinällään tarvitsee hoitoa. Mutta käytännössä se
on tapahtuma, jota ei voi millään tavalla hyväksyä,
ja sitä kautta tämä rikoslain näkökulma
on hyvä, että tätä vahvistetaan
ja tätä selkeytetään. Mutta
meidän täytyy samassa yhteydessä nähdä se,
että pelkästään se, että me
teemme rikoslain vahvistuksia, ei poista sitä kokonaiskuvaa,
että nämä kaikki, jotka tässä prosessissa
mukana ovat, tarvitsevat vahvaa hoitoa ja osaavaa hoitoa, jota valtakunnassa
valitettavasti kaikilta osin ei ole tarjolla.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämän asian käsittelyssä on
hyvä myös muistuttaa kaikkia vanhempia seuraamaan
omia lapsiaan, missä he ovat ja mitä he tekevät,
koska lapsi saattaa joutua ja joutuukin tänä päivänä hyvin
yllät-täen näiden tällaisten
seksuaalirikosten tai yritysten kohteeksi, ja yksi, mikä on
tämä pahin, on netti. Itsekin olen siihen nyt
tutustunut, kun tytär on teini-iässä ja
tsättäilee milloin missäkin. Mutta onneksi
suhteet ovat niin avoimet, että hän pystyy reilusti
kertomaan, mitä siellä tapahtuu, ja olenkin häntä ohjeistanut,
että heti, kun sinusta tuntuu, että siellä joku
vääränlainen ihminen ottaa yhteyttä,
ja herää ajatus, onkohan tämä nyt
oikeasti minun ikäiseni tyttö, joka sieltä viestittelee,
pitää kertoa sitten minulle, mutta vielä onneksi
ei ole mitään tällaista tapahtunut.
Vanhempien tehtävä on seurata. Nettiin voi asettaa
rajoituksia, kellonaikoja. Hyvin pienet lapset ovat koulun jälkeen
nettimaailmassa, ja ensimmäinen kiirehän sinne
on koulun jälkeen päästä pelaamaan
ja kulkemaan erilaisille sivuille. Kyllä tässä myös
vanhemmilla on paljon tehtävää. Me voimme
myös ennalta ehkäistä tällä tavalla
vahtimalla ja seuraamalla. Totuus on kuitenkin tietysti se, että niin
kauan kuin susihukkanen on irti, niin me emme voi asialle mitään
vaan se on villinä ja vapaana. Täytyy toivoa,
että näiden rikosten määrä vähenee
vuosien myötä ja se pelote, olkoon se sitten vaikkapa
tiukat rangaistukset ja sen uhka, vähentäisi ja
tekijät saataisiin kiinni, ja on se sitten vankila tai
asianmukainen hoito siellä, minne he kuuluvat, mutta he
eivät kuulu viemään meidän tulevaisuuden
toivojemme, meidän pienten lastemme, viattomuutta.
Mikaela Nylander /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Mielestäni
edustaja Juvonen otti esiin tärkeän aspektin tässä keskustelussa
nyt, kun puhutaan tästä hyväksikäytöstä,
joka tapahtuu netin välityksellä ja netin kautta.
Tein vuonna 2007 lakialoitteen, että kriminalisoidaan
tätä, mistä puhuit — grooming — että netin
kautta pystytään tekemään tosi
paljon pahaa jälkeä tänä päivänä.
Tämä vain osoittaa sen, että kun puhutaan
tämäntyyppisistä rikoksista, niin koko
ajan täytyy laajentaa tätä perspektiiviä,
että silloin 10—20 vuotta sitten ei kukaan voinut
käsittääkään, että sinä voit
netin välityksellä myös toisella tavalla
käyttää lasta tai nuorta seksuaalisesti
hyväksi, joten tämä on hyvä keskustelu
ja hyvä pitää mielessä just,
että varmasti kymmenen vuoden kuluttua puhutaan jostain
aivan muusta, mitä me emme ole huomanneet rikoslaissa.
Mutta se on hyvä pitää mielessä koko ajan,
että tämä on jatkuva prosessi ja tarvitaan jatkuvasti
myös uusia keinoja vastata siihen todellisuuteen, esimerkiksi
tähän nettitodellisuuteen.
Olen erittäin iloinen siitä, että tänä päivänä grooming
on kriminalisoitu Suomen lainsäädännössä,
mutta se ei ollut tilanne vielä muutama vuosi sitten.
Keskustelu päättyi.