7) Laki ampuma-aselain 44 §:n muuttamisesta
Raimo Piirainen /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun nämä kaksi aloitetta
liittyvät hyvin oleellisesti toisiinsa, niin voinko tässä myös
esitellä molemmat? — Kiitoksia.
Elikkä nyt ovat käsittelyssä lakialoitteet
ampuma-aselain 44 §:n muuttamisesta ja ampuma-aselain
53 a §:n muuttamisesta. Ampuma-aselakihan
käsiteltiin viime kaudella eduskunnassa, ja taisi mennä yli
vuosi siinä aikaa, kun oli erittäin merkittävästä asiasta
kysymys. Silloin todettiin, tai oikeastaan tiedettiin jo silloin,
että siinä käy sillä tavalla,
että aselain uudistus vaikuttaa aivan toisiin asioihin
kuin niihin, mihin sillä haluttiin vaikuttaa. Elikkä se
ei vaikuta siihen, mihin oli tarkoitus, vaan sitten haittaa harrastusta
tai metsästystä.
Tämä on oikeastaan sen pohjalta lähtenytkin liikkeelle,
ja muistelen, että hallintovaliokunta silloin pani tähän
mietintöön lausuman, että muistaakseni
kahden vuoden kuluttua on ministeriön annettava hallintovaliokunnalle
selvitys tämän lain toimivuudesta. Voisi olettaa,
että se sitten syksyllä tulisi, mutta katsotaan.
Tämä lähti tosiaan siitä liikkeelle,
että suurpetoneuvottelukunnan jäsen — hän
oli tuolta harvaan asutulta seudulta — ei pystynyt todistamaan
pistoolin, tämmöisen raskaan pistoolin, harrastuneisuuttaan,
koska ampumaratoja ei ollut lähellä, ja näin
poliisi otti aseen pois. Perustelu, että hän oli
suurpetoneuvottelukunnan jäsen ja vielä antoi
suurriistavirka-apua poliiseille, ei riittänyt. Poliisi
otti sen pois.
Jos ajatellaan varsinkin karhua tai vaikka tämmöistäkin
loukkaantunutta hirveä tuolla taajama-alueella, niin se
on kaikista helpoin lopettaa tuommoisella pistoolilla. Se ei herätä minkäännäköistä
mielenkiintoa.
Poliisilta tämä onnistuu, koska heillä on
järeät aseet. Mutta jos poliisia ei ole saatavissa
ja sinne tulee tämmöinen suurriistavirka-apumies
ja hän siellä kiväärin kanssa
heiluu, niin se vähintään jo herättää kyllä huomiota, ja
siitä johtuen lakialoitteella olisi tarkoitus siihen, että nämä suurriistavirka-apua
antavat henkilöt voisivat saada tämmöisen
järeän aseen, pistoolin, kantoluvan ja käyttää sitä sitten
tuolla apuna tilanteissa.
Tämä 53 a § liittyy
sitten juuri tähän harrastuneisuuteen, kun harvaan
asutulla seudulla ei voi näyttää toteen
sitä harrastuneisuutta, siellä ei ole monessakaan
paikkaa metsästysseuroja — tai siis metsästysseuroja
on, mutta kun ei ole näitä ampumaseuroja, eikä ole
ampumapaikkojakaan, niin se on erittäin hankala näyttää toteen.
Siksi esitän, että siihen riittäisi todistukseksi
metsästysseuran, riistanhoitoyhdistyksen tai kolmen luotettavan
henkilön todistus. Näinhän aikaisemmin
muistaakseni oli, että kun kaksi luotettavaa henkilöä todisti,
niin se riitti tähän ampuma-aseen hankintaan.
Mutta se on kiristynyt nyt tässä kokeilussa.
Sitten tähän 44 §:ään,
tämä esitys kuuluu niin, että "momentin
muuttamista siten, että tehokkaan käsiaseen käyttö sallitaan,
kun kysymyksessä on haavoittuneiden suurpetojen lopettaminen".
Tässähän on vielä kysymyksessä semmoinenkin
tilanne, että jos karhu on haavoittunut ja sitä lähdetään
jäljittämään, niin sehän
piiloutuu ja hakee semmoisen tiheän alueen ja on erittäin vaarallinen
ja nopea eläin siellä, ja siinä ei monestikaan
ennätä tämmöistä pitkäpiippuista
asetta käyttää, vaan siinä on
melkein pistooli silloin paras, jos joutuu niinkin lähietäisyydelle,
että joutuu karhun kanssa painimaan.
Jos vielä sen verran tästä aselaista,
mikä viime kaudella oli, niin tällähän
oli todellakin tarkoitus, että nämä nuorten
ammuskelut loppuisivat, mutta eivät ne ole lopettaneet
niitä, ja aselain uudistuksella ne eivät lopu,
siihen on muut lääkkeet, ja nyt piti jo tulla
kevätkaudella tämä aselain kakkosvaihe,
mutta sekin taitaa mennä syksyyn. Siinähän
on tarkoitus puuttua aseiden säilytykseen ja sitten myös
tähän, että miten järjestetään
nämä harrastusmahdollisuudet elikkä ampumapaikat
tuolla maakunnissa.
Arvoisa puhemies, tässä lyhyesti tämä esittely.
Jukka Kärnä /sd:
Arvoisa puhemies! Molemmissa lakialoitteissa, sekä 53:ssa
että 44:ssä, olen aloitteen tekijöiden
kanssa täsmälleen samaa mieltä.
Jos käsittelen muutamalla sanalla ensin tätä ampuma-aselain
44 §:ää, niin olen täsmälleen
samaa mieltä siitä, että tämä nopeasti
esille saatava ja käteen otettava tehokas ase on näissä haavoittuneen
eläimen lopettamistilanteissa ilman muuta paras. Ja kun
näitä poliiseille apua antavia metsästäjiä on
arviolta noin 3 000, niin kyllä olen täsmälleen
samaa mieltä siitä, että heille pitäisi tämä järeän
käsiaseen käyttö sallia ilman muuta. Edustaja
Piirainen kuvasi muun muassa taajama-alueella tapahtuvaa eläinten
lopettamista. Se on juuri näin kuin on kuvattu.
Sitten tämä 53 eli se, että riittäisi
riittäväksi todistukseksi metsästysseuran,
riistanhoitoyhdistyksen ja kolmen luotettavan henkilön
todistus: Olen samaa mieltä. Metsästäjät
ja ampumaurheilun harrastajat ovat vastuullista väkeä,
ja näin ollen uskaltaisin heidän käsiinsä tämän
asian antaa. Se on juuri näin, että tuolla syrjäseuduilla
ja etenkin ampumaseuraan kuulumattoman on kovin vaikea löytää sitä ampuma-asekouluttajaa,
jonka
antama todistus siitä aktiivisuudesta ja harrastamisesta
tulisi esille.
Molemmat lakiesitykset ovat erittäin kannatettavia.
Jari Leppä /kesk:
Herra puhemies! Viime kaudella tehty ampuma-aselakiuudistus
toi tullessaan äsken kuvatun laisia ongelmia tulkintojen
osalta, ja näitä tulkintoja toi jo maa- ja metsätalousvaliokunta
silloisessa lausunnossaan esille, mutta niitä ei kaikilta
osin hallintovaliokunta sitten huomioinut omassa työssään
ja mietinnön laatimisessa. Nyt ne ovat osoittautuneet oikeiksi, ja
siksi on perusteltua, niin kuin edustaja Piirainen näissä molemmissa
lakialoitteissaan esittää, tähän
suuntaan edetä.
Tällä ei ole mitään tekemistä ampuma-aseiden
laittoman käytön, vaarallisen käytön
osalta, vaan päinvastoin, aivan totaalisesti se tarkoitus on...
Kysymyksessä on äärimmäisen
tärkeä harrastus, tärkeä virka-apu,
jota metsästäjät antavat poliisiviranomaisille
ja muille viranomaisille, ja jos heillä ei ole asianmukaisia
välineitä, niin se apu ei ole mahdollista eikä se
apu ole sellaista, mitä me haluamme sen olevan. Ja jos
ei siellä ole välineitä, niin ei siellä ole
vähän ajan päästä myöskään
haluja osallistua tällaiseen toimintaan. Siksi tämä on
iso yhteiskunnallinen asia ja myöskin sellainen, että ei
myöskään kukaan muukaan pysty sitä apua
antamaan, mitä nämä metsästäjät
tältä osin tekevät.
Käytännöt myöskin ja tulkinnat
eri poliisi- ja lupaviranomaisten välillä eri
puolilla maata ovat erilaisia, ja tähän on myöskin
syytä kiinnittää huomiota. Aivan erityisesti
niillä alueilla, niin kuin edustaja Piirainen täällä kuvasi,
joilla ei ole näitä seuroja, jotka voivat edes
antaa näitä todistuksia, on paikallaan tämäntyyppinen
lupajärjestelmän uudistus tehdä.
Puhemies! Ihan lopuksi, tässä on myöskin
kysymys eläinten suojelusta ja siitä, että ne
tarpeettomat kivut pystytään niiltä eläimiltä lopettamaan
kivuttomasti, nopeasti, viivytyksettä. Jotta se on mahdollista,
niin siihen tarvitaan sopivia ja oikeita välineitä vaikkapa
siellä taajama-alueella. Ja se on myöskin ihmisten
suojelun kannalta, jos siellä pitkäpiippuisella
voimakkaalla aseella toimitaan, siltä osin vaarallista,
ja siksi nämä käsiaseet ovat paljon kätevämpiä,
paljon parempia ja paljon enemmän perusteltuja.
Reijo Hongisto /ps:
Arvoisa herra puhemies! Muutama sana ensin tästä ampuma-aselain 44 §:stä.
Suomessa maasuurpetoja ovat karhu, susi, ahma ja ilves. Tehokkaasta
rauhoituksesta johtuen maasuurpetojemme määrä on
kasvanut, ja samalla ovat lisääntyneet myöskin
petojen ja autojen törmäykset. Eläinonnettomuuksien
seurauksena maastoon katoaa yhä enemmän loukkaantuneita
suurpetoja, joita joudutaan etsimään ja joiden
kärsimykset joudutaan lopettamaan.
Poliisi on velvollinen etsimään ja lopettamaan liikenneonnettomuuksissa
loukkaantuneet eläimet, mutta ymmärrettävistä syistä johtuen
poliisin resurssit eivät tähän toimintaan
riitä. Tämän vuoksi poliisin avuksi on
luotu erittäin tehokas, täysin vapaaehtoisuuteen
pohjaava metsästäjien virka-apuorganisaatio SRVA
eli Suurriistavirka-apu. Poliisi ilmoittaa eläinonnettomuudesta,
ja kokenut ja ammattitaitoinen metsästäjä lähtee jäljittämään
loukkaantuneen eläimen ja lopettaa sen kärsimykset
tehokkaasti ja nopeasti.
Haavakkoeläin saattaa joskus kulkeutua jopa asutuskeskusten
keskelle, ja tuolloin eläimen lopettaminen on tehtävä niin,
että lopetuslaukausta ammuttaessa ei vaaranneta ympäristöä eikä ihmisten
turvallisuutta. Luoti on saatava osumaan eläimeen ja vielä sellaisessa
kulmassa, että luoti ei läpäise eläintä vaan
jää ruhoon. Tällaisissa tilanteissa monesti
metsästyskäyttöön suunniteltu ampuma-ase
on liian tehokas ja jopa vaarallinenkin. Ainoa keino turvallisen
laukauksen ampumiseen olisi tehokas käsiase, jonka teho
ei kuitenkaan ylitä metsästysaseiden tehoa, joten
vaaraa luodin suuresta läpäisystä ei
ole.
Puoliautomaattiset pistoolit taikka revolverityyppiset käsiaseet
mahdollistavat myös sen, että eläimeen
kyetään ampumaan nopeasti useita osumia, jolloin
sen kärsimykset jäävät mahdollisimman
lyhyeksi. Tehokas käsiase olisi myös erittäin
hyvä turva metsästäjälle sellaisessa
tilanteessa, jossa haavakkokarhu hyökkää kohti
metsästäjää ja metsästäjän
varsinaiseen metsästysaseeseen tulee jostakin syystä häiriö.
Kun karhu ryntää metsästäjän
päälle, on usein kyse sekun-neista. Mikäli
metsästäjän ase ei toimi, on syytä olla
nopeasti vara-ase, jolla pakkotilasäännösten perusteella
voi torjua päälle ryntäävän
karhun.
Arvoisa herra puhemies! Toivon, että ampuma-aselakiin
tehdään esittämämme muutos,
jolla mahdollistetaan myös muun kuin pienoispistoolin taikka
pienoisrevolverin käyttö eläintä lopetettaessa.
Arvoisa herra puhemies! Ampuma-aselain 53 §:ään
liittyen muutama sana.
Nykylainsäädännön mukaan
ampuma-asekouluttajan antama todistus on edellytys sille, että luonnollinen
henkilö saa hankkimisluvan käsiaseelle eli pistoolille,
pienoispistoolille, revolverille taikka pienoisrevolverille. Ampuma-asekouluttajan
antaman todistuksen edellytyksenä on, että kouluttaja
on vakuuttunut aseen hankkimislupaa hakevan henkilön kyvystä käsitellä ampuma-asetta.
Tämä näyttö osaamisesta annetaan normaalisti
ampumaradalla.
Kouluttajalle sälytetään kova vastuu,
ja onkin syytä pohtia, mikä on kouluttajan asema,
kun hän antaa jollekin henkilölle todistuksen
aseen käsittelemisestä. Millaisessa vastuussa
kouluttaja on, mikäli hänen kouluttamansa henkilö syyllistyy ampuma-aseella
johonkin oikeudenvastaiseen tekoon?
Kun ampumaratoja on vähän ja ne ovat harvassa,
muodostuu myös kokeen järjestämisestä melkoisia
kustannuksia aseen hankkimislupaa hakevalle henkilölle.
Tulevaisuudessa tilanne vain huononee, koska monet vielä nykyisin
käytössä olevat ampumaradat menevät
käyttökieltoon. Käyttökiellon
syynä on se, että ympäristökeskukset
eivät myönnä radoille uusia ympäristölupia
vedoten siihen, että radoilla kiinteässä muodossa
oleva lyijy liukenisi pohjaveteen ja tällä tavalla
pilaisi pohjavesistöjä. Useiden eri asiantuntijoiden
kertoman mukaan kiinteä lyijy ei voi liueta veteen ilman
erillisiä liuottimia, joten ympäristölupaviranomaisen
tulkinta on tältä osin perin outo.
Arvoisa herra puhemies! Mielestäni metsästysseuran,
riistanhoitoyhdistyksen taikka kolmen luotettavan henkilön
allekirjoittama todistus metsästysharrastuksen jatkumisesta
on täysin riittävä, jotta poliisi kykenee
suorittamaan tarpeellisen lupaharkinnan. Toivon, että ampuma-aselakia
muutetaan esittämäämme suuntaan.
Keskustelu päättyi.