9) Laki rikoslain 21 luvun muuttamisesta
Mikaela Nylander /r(esittelypuheenvuoro):
Värderade talman! Fler än 2 miljoner flickor
i åldern 4—11 år könsstympas
varje år världen över. Könsstympning
kränker gravt flickor och kvinnors självbestämmanderätt över
sin egen kropp. En del flickor dör och de flesta traumatiseras svårt
och får men för livet.
Talman! Det finns väldigt lite information om könsstympningens
förekomst i Finland. Inga siffror finns egentligen tillgängliga
då man helt enkelt inte vet hur många flickor
och kvinnor som utsätts för könsstympning.
Det finns också vittnesmål om att flickor skickats
utomlands för könsstympning.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteessa ehdotetaan naisten sukupuolielinten
silpomisen kriminalisointia omana säännöksenään
rikoslakiin. Tyttöjen ja naisten sukupuolielinten silpominen on
jo nykyisen lainsäädännön mukaan
kiellettyä Suomessa, ja se katsotaan suomalaisen käytännön
mukaisesti törkeäksi pahoinpitelyksi. Tämä lakialoite
on sisällöltään sama lakialoitteen
kanssa, jonka allekirjoitti runsaat sata edustajaa vuonna 2002 mutta
joka raukesi vuoden 2002 valtiopäivien jälkeen
vaalien vuoksi. Myös tämän ajankohdan
jälkeen tämä lakialoite on uudistettu.
Koska kyseessä on vakava tyttöjen ja naisten koskemattomuuteen
ja heidän omaa ruumistaan koskevaan itsemääräämisoikeuteen
kohdistuva rikos, asiasta tulisi säätää erikseen
rikoslaissa.
Puhemies! Näkyvä ja voimakas kielto on tärkeä,
koska se antaa selvän viestin siitä, että yhteiskuntamme
ei missään nimessä hyväksy naisten
ympärileikkausta ja sukupuolielinten silpomista. Ruotsissa
sukupuolielinten silpomisen rangaistusta on kovennettu lailla jo
vuonna 1999. Ruotsin mallin mukaisesti Suomessakin rangaistuksen
sukupuolielinten silpomisesta tulisi olla enintään
neljä vuotta vankeutta. Jos sukupuolielinten silpominen
on aiheuttanut hengenvaaran tai vakavan sairauden ja rikos on kokonaisuudessaan
törkeä, voidaan rikoksentekijä tuomita
törkeästä sukupuolielinten silpomisesta
vankeuteen vähintään vuodeksi ja korkeintaan
kymmeneksi vuodeksi.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Nylanderin lakialoite on kyllä sinänsä kannatettava,
mutta samaan hengenvetoon on kysyttävä, onko se
tarpeellinen.
Naisten ympärileikkaus on erittäin vakava
rikos. Se on todella vakava rikos. Se on eräs kunniaväkivallan
muoto, ja kunniaväkivaltaa vastaan on taisteltava jatkuvasti
Suomessakin. Maailmallahan, arvioidaan, noin 5 000 naista
vuodessa kuolee kunniamurhan uhrina, eli kyse ei ole mistään
pikkuasiasta. Ja naisten ja tyttöjen ympärileikkaus
on kunniaväkivallan muoto.
Minä ymmärrän hyvin, että tämä esitys
tehdään, että halutaan korostaa, että sinänsä on
otettu esille tämä asia, se herättää huomiota
ja muodostaa eräänlaisen moraalinormin, ja paheksutaan
erityisesti tätä asiaa. Mutta kun meidän
voimassa olevassa rikoslaissa on törkeä pahoinpitely
-niminen rikos, niin se kaikilta osin kattaa tämän
naisten ja tyttöjen ympärileikkauksen. Eli ei ole
kahta sanaa, etteikö se olisi rikos.
Tässä lakialoitteessa on tämä törkeä tekomuoto,
törkeä sukupuolielinten silpominen. Siinä on rangaistus
esitetty yhdestä vuodesta, se minimirangaistus, sinne 10
vuoteen, maksimirangaistus. Tämä on aivan sama,
mikä on nyt tällä hetkellä voimassa
olevassa rikoslaissa törkeän pahoinpitelyn rangaistusasteikko.
Mutta sitten tässä lakialoitteessa tämä perustekomuotoinen
teko eli tämä sukupuolielinten silpominen, joka
on siellä esitetyssä rikoslain 21 luvun 6 a §:ssä — tässä minulla
on huolenaihe, kun tässä esitetään,
että perustekomuodossa rangaistus olisi maksimissaan neljä vuotta,
ja siinä ei ole ollenkaan sitä minimirangaistusta
edes. Siellä on esitetty, että vaikkakin on tämä suostumus,
niin se on rangaistavaa, niin kuin pitääkin olla,
mutta että rangaistus olisi vain neljä vuotta,
eikä olisi mitään minimiä. Minun
mielestäni ei näin saa olla, koska se pahimmillaan
minun mielestäni lieventää näitä rangaistuksia.
Jos me haluamme osoittaa, että naisten ja tyttöjen
ympärileikkaus on erittäin moitittava teko, niin
emme kai me voi silloin sitä rangaistusta laskea, etenkään
rangaistusminimiä, koska se muokkaa meidän oikeusistuinten
tuomiokäytäntöä? Nythän
meillä on se ongelma, että rangaistukset tuomitaan
nimenomaan sieltä alimmasta päästä,
kun nimenomaan näitä rangaistusminimejä pitäisi
korottaa, että saataisiin niitä tuomioita nousemaan
ylöspäin. Yleensä siellä yläpäässä on
riittävästi kyllä varaa.
Se on minulla huolenaihe, että miten tässä nyt käy.
Mutta minä ymmärrän hyvin tämän
pointin, että tämä nostetaan esille ja
osoitetaan, että tätä ei meillä missään
tapauksessa hyväksytä, mutta kun se on jo tuolla
laissa mainittu.
Nythän meillä tilanne on se, että ainakaan
vielä tässä jokin aika sitten Suomessa
ei oikeusviranomaisten tiedossa ollut yhtään tapausta,
jossa tyttöä tai naista olisi ympärileikattu,
mutta jo pari vuotta sitten edellisessä ammatissani, poliisissa, sain
kyllä terveydenhuollon ammattihenkilöiltä vihjetietoja,
että kyllä meiltä täältä Suomestakin löytyy
ympärileikattuja tyttöjä ja naisia. Tietysti heitä ei
pystytty yksilöimään, eli rikostutkintaa
ei pystytty käynnistämään. Se
on tosiasia, että varmaankin meiltä Suomesta lähetetään
tyttö ympärileikattavaksi johonkin muuhun maahan.
Sehän on meidän rikoslain mukaan jo nyt kriminalisoitu
kaikilta osin, että siinäkään
ei ole ongelmaa. Eli puhumme kyllä todella vakavasta asiasta, mutta
piilorikollisuus siinä on hyvin huomattava.
Haluan ottaa esille vielä sen, että tässä lakiesityksessä on
myös se, että pitäisi ilmoittaa aina tästä ympärileikkauksesta
tai sukupuolielinten silpomisesta viranomaisille. Nythän
meillä on tuolla rikoslaissa 15 luvun 10 § Törkeän
rikoksen ilmoittamatta jättäminen. Sehän
osittain kompensoi tätä ilmoittamista, joskin
siinä on nimenomaan tämä hankkeilla oleva
rikos kriteerinä, ja se ei tietenkään
koskisi lähisukulaisia. Sen lisäksi meillä on
lastensuojelulaissa muun muassa kaikilla terveydenhuollon ammattihenkilöillä velvollisuus
ilmoittaa, jos alle 18-vuotias tyttö tulee vastaanotolle
ja hänet on ympärileikattu. Se on velvollisuus,
niin että se ei perustu mihinkään vapaaehtoisuuteen.
Toki sitten voi käydä keskustelua, pitäisikö näitä ilmoitusvelvollisuuksia
entisestään tehostaa, mutta se tämän
rikoslain logiikan mukaan olisi kyllä sitten enemmänkin
muussa paikassa kuin tässä pykälässä itsessään
säädettävä. Mutta kuten sanoin,
asia on tärkeä.
Arvoisa herra puhemies! Kun tässä nyt suku-elimien
silpomisesta puhutaan ja tytöistä, niin haluaisin
muutaman sanan sanoa myös pojista, jos vain sopii. Elikkä minä en
näe tällä hetkellä ongelmaksi
lainsäädännössä niinkään
tätä tyttöjen ympärileikkausta,
vaan nimenomaan poikien ympärileikkauksen. Lainsäädännössä on
selkeä puute ollut jo pitkään, ja jostain
syystä tämä eduskunta ei halua siitä lakia
säätää suuntaan tai toiseen.
Olisi sitten suunta tai toinen mikä tahansa, niin se pitäisi
säätää. Nyt nimittäin
tällä hetkellä tilanne ei ole ollenkaan
tyydyttävä.
Meillä ovat kansalaiset eriarvoisessa asemassa. Viranomaiset
joutuvat pahimmillaan tekemään ihan turhaa työtä.
Voi sanoa, että oikeus ei toteudu. Tämähän
on jo aikaa sitten ilmoitettu, että näiden korkeimpien
oikeusasteiden ennakkopäätökset ja nämä oikeusohjeet
ovat riittäviä. Mutta näinhän
ei missään tapauksessa ole, koska tilanne on se,
että kaikki tapaukset ovat täysin erilaisia. Ja
laki tähän on saatava. Mutta tuntuu, että täältä talosta
ei ole löytynyt uskallusta siihen pitkään
aikaan. Minä myönnän, että se
on erittäin vaikea ja hankala asia, mutta kai meidän
on osattava sellaisiakin päättää.
Tässä on nimittäin minunkin puoleeni
kääntynyt eräs isä, joka sanoo,
että hän ei saa poikaansa samaan päiväkotiin,
missä heidän vanhempi tyttärensä on,
ennen kuin poika ympärileikataan, ja isä ei haluaisi
sitä tehdä. En tiedä, onko sekään oikein.
En tiedä, onko sekään oikein, että Suomen
tasavallassa rikoslain mukaan jos tukistaa lasta, saa sakot, mutta
jos leikkaa, silpoo pojan sukuelintä, ei saa mitään,
jos sen tekee uskonnollisessa tarkoituksessa ja turvatuissa olosuhteissa.
Kuten sanoin, tämä asia, päätetään
se suuntaan tai toiseen, en ota sen enempää kantaa,
mutta se olisi minusta ensisijaisemmin säädettävä asia
täällä kuin sinänsä tämä erittäin
tuomittava ja vakava tyttöjen ympärileikkausasia.
Toivon, että tämä herättää keskustelua
laajemminkin.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Olin aikeissa tehdä lakialoitteen
siitä, että tyttöjen silpominen, tyttöjen
ympärileikkaus otetaan omana rikosnimikkeenään
mukaan rikoslakiin, ja sitten tietoja peratessani törmäsin
kollega Mikaela Nylanderin nimeen ja pyysin häneltä,
että voitko ystävällisesti uudistaa aiemman
lakialoitteesi, joka todellakin sai valtavasti allekirjoituksia
viime eduskunnassa, ja kiitos Mikaelalle, että hän
näin teki.
Kannatan ehdottomasti tätä aloitetta. Olen
allekirjoittanut sen, ja mikäli siinä on jotain
lakiteknisiä ongelmia tai ristiriitoja voimassaolevan lainsäädännön
kanssa, niin sitä vartenhan meillä on lainsäädäntöneuvokset,
jotka ne katsovat. Ei ole ollenkaan poikkeuksellista, että valiokuntaan tulee
hallituksen esitys, jonka oikeusministeriö saattaa olla
tarkistanut mutta se on silti ristiriidassa jonkun muun voimassaolevan
lain kanssa. Eli kyllähän tätä sattuu
ihan hallituksen esityksellekin saati sitten maallikkokansanedustajien tekemille
lakialoitteille.
Tämä tyttöjen ympärileikkausasia — ja
nyt en aio ottaa millään tavoin kantaa tähän
poikien ympärileikkaukseen ja vähän mietin
sitä, että mahtaako joku ottaa tämän
asian puheeksi, ja pikkuisen harmittelin, että se näin
tapahtui. Uskon, että jokainen tästä asiasta
puheenvuoron käyttänyt tietää,
mitä tyttöjen ympärileikkaus oikeasti
tarkoittaa.
Itselleni tämä on sillä tavalla tullut
hyvin lähelle, koska asuin 80-luvun alussa jonkin aikaa Keniassa
savannilla Kabedon kylässä paimentolaisheimo turkanoiden
parissa. Vaikka Kenian laki kielsi tyttöjen ympärileikkauksen,
niin valitettavasti kylän tapa oli se, että tytöt
ympärileikattiin. Olin tilaisuudessa nähdä siellä useammankin
tytön, joka — ja siellä todella tehtiin tämmöinen
niin sanottu täydellinen ympärileikkaus, näitähän
on useaa eri laatua, eli vähän vähemmän
silvotaan, vähän enemmän silvotaan tai sitten
silvotaan ihan täydellisesti, ja tässä kylässä tapana
oli tehdä täydellinen ympärileikkaus. Nyt
en tätä tarinaa olisi muuten kertonut, mutta koska
jotenkin tuli mieleen semmoinen asenneongelma, vähän
semmoinen vähättely siitä, mistä tässä on
kysymys, niin kerron tämän tarinan.
Kylässä tehtiin niin, ja kysymys oli todella,
sanotaan, vaikea arvioida ikää, mutta 5—10
vuoden välillä olevista nuorista tytöistä.
Mitään puudutusmahdollisuutta ei ollut, koska
kylän lähellä oleva joki tuli lähteestä,
joka oli suoraan sanottuna kuumaa vettä, eli siellä käytiin
peseytymässä, mutta tämän joen
vettä käytettiin niin sanotusti puudukkeena. Eihän
kuuma vesi mitään puuduta. Sen jälkeen
kylän parantajanainen leikkasi tytön ja leikkaaminen
tapahtui, joskus aikaisemmin oli tehty ehkä nuolenkärjellä,
mutta nyt se tehtiin partakoneen terällä, ihan
meille kaikille tutulla, sellaisella, joka laitetaan kertakäyttöiseen
partakoneeseen, jossa on kummallakin puolella terävä terä.
Tytöltä todella poistettiin kaikki ulkoiset sukupuolielimet,
kaikki. Näin yhden tytön, joka oli parantunut
jo tästä, heidäthän sen jälkeen
sidottiin ja he makasivat viikkotolkulla paikallaan, että haavat
umpeutuvat, ja toki heitä hoidettiin, mutta voitte arvata,
mikä tuska siinä on ollut ja mitä elämä on
tämän jälkeen. Näin yhden näistä tytöistä myöhemmin,
eri tytön, koska hän oli ehtinyt jo toipua, ja
lähetyslääkäri, joka oli paikalla,
kysyi, suostuiko tyttö, että voin nähdä hänet.
Tytön luvalla sain sitten katsoa tilanteen, ja hän
oli todellakin, ihon pinta täysin sileä, pieni
reikä ihossa ja siinä kaikki, ei mitään
muuta.
Me kaikki, toivon mukaan, tiedämme, miksi tämä toimenpide
tehdään ja mitä hyötyjä sillä kuvitellaan
saavutettavan — hyötyjä ja hyötyjä,
en tiedä, ovatko ne hyötyjä — mutta
inhimillisyyttä kohtaan se on mittava rikos. Minun mielestäni tällainen
rikos ansaitsee oman nimikkeensä, jotta me voimme osoittaa
sormella, että Suomi ei tätä hyväksy.
Ja voitte arvata, että kun palasin sitten Suomeen, niin
eihän täällä puhuttu mistään tyttöjen
ympärileikkauksesta mitään. Aikaa kului,
tulin eduskuntaan, ja alettiin puhua asiasta. Olin vuonna 99 tekemässä tästä lakialoitetta,
mutta
silloinkin RKP — ja taisi olla Margareta Pietikäinen — oli
tehnyt tästä aloitteen, ja olen ollut tukemassa
tätä hanketta koko ajan. Jotenkin pidän
meitä hyvin vaillinaisina, kun emme uskalla sanoa tätä asiaa ääneen.
Suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu tyttöjen silpominen.
Se vammauttaa tytön aivan lopullisesti. Mietin törkeää pahoinpitelyä,
toki siinäkin voi tulla lopuniän vamma, mutta
toki siitäkin voi selvitä. Tästä ei selvitä ikinä.
Tämä on vammauttamista, ihmisen silpomista, ihmiseen
koskemista niin, että hän ei voi ikinä siitä fyysisesti
ja tuskin henkisestikään parantua. Miettikää,
millaisia ovat synnytykset tämän jälkeen
tai yhteiselämä puolison kanssa, kun on jäljellä pelkkää arpikudosta.
Eli kyllä minun mielestäni suomalaisen yhteiskunnan
pitää sanoa selkeästi ei tällaiselle
perinnetavalle. Niin kuin kuultiin, niin meillä on hyvin
vähän tutkittua tietoa, mutta tietoa tapauksista
on, ja millään tavalla tätä ei
voi hyväksyä. Se pitää sanoa ääneen,
että tällaista tapahtuu, tällaista on
Suomessa, me emme sitä hyväksy. Paras keinohan
tässä olisi valistus. Sitähän
sanotaan aina, että sitten jos terveydenhuollon ammattilaiset
nämä ilmoittavat, niin niitä tyttöjä ei sitten
tuoda ollenkaan enää terveysasemille. Heidät
vain leikataan ja naitetaan ja näin päin pois. Paras
keino tässä olisi valistus, mutta mielestäni asia
pitää sanoa ääneen, sillä pitää olla
oma nimike rikoslaissa, me emme tätä hyväksy,
ja sen lisäksi pitää olla valistusta,
ja yhtään osoittele- matta valistusta tähän
maahan tuleville, sellaisille maahanmuuttajataustaisille ihmisille,
joiden kulttuurissa tätä tyttöjen ympärileikkausta
käytetään, jotta he tietävät,
että me emme sitä hyväksy, se ei käy.
Asiasta pitää voida puhua ihan avoimesti, ja jotenkin
murheellisena tässä nyt kuuntelen, että vaikka
asia onkin tärkeä, niin siitä ei parane
oikeilla nimillä puhua. Minun mielestäni siitä pitää puhua.
Pauli Kiuru /kok:
Arvoisa herra puhemies! Käsittelemme edustaja Nylanderin
lakialoitetta naisten sukupuolielinten silpomisen kriminalisoinnista,
että se lisättäisiin säännöksenä rikoslakiin.
Pidän sitä lähtökohtaisesti
todella hyvänä aloitteena, ja kuten edustaja Karhu
aikaisemmin sanoi, niin suomalaiseen kulttuuriin ei kuulu eikä pidä kuulua
myöskään tulevaisuudessa se, että hyväksymme
millään tavalla tyttöjen silpomisen.
Mutta suomalaiseen kulttuuriin ei mielestäni myöskään
kuulu se, että hyväksymme yhtään sen
enempää poikien silpomisen, ja näiden
kahden asian vertailu sinänsä ei ole hedelmällistä. Ymmärrän,
että niissä on eroja ja aste-eroja, mutta suomalainen
järjestelmä, kulttuuri, arvomme ovat sellaisia,
että ihmisten pitää saada olla koskemattomia. On
tietysti olemassa joitakin ta-pauksia, joissa
sitten lääketieteellisistä syistä esimerkiksi
poikien osalta saattaa olla tarvetta johonkin, mutta nämä leikkaukset
pitää tehdä kontrolloidusti sairaaloissa
ammattilaisten valvonnassa, että asiat tulevat kunnolla
tehtyä.
Rikoslain muutoksiin suhtaudutaan hyvin pidättyväisesti.
Tällaista ylikriminalisointia pyritään
välttämään. Tämä asia
on tullut esille oman lakialoitteeni osalta, jossa olen esittänyt
sitä, että tapaamisoikeuden tahallinen estäminen
kriminalisoitaisiin. Rikoslaissa on jo kriminalisoitu lapsen omavaltainen
huostaanotto, lapsikaappaus. Nyt puhumme väkivaltaisesta
silpomisesta. Nämä ovat kaikki asioita, jotka
koskevat lapsia. Toisessa puhutaan fyysisestä väkivallasta,
toisessa ehkä enemmänkin henkisestä,
mutta niitäkään asioita ei pysty täysin
toisistaan erottamaan. Väkivalta on aina väkivaltaa
riippumatta siitä, onko se fyysistä vai henkistä.
Käytännössä lopputulos on yleensä yhtä traumaattinen.
Lasten etu, myös naisten etu, poikien ja miesten etu, ihmisten
oikeus koskemattomuuteen on tärkeintä.
Hieman olen pettynyt siihen, että tässä omassa
lakialoitteessani, jossa puhutaan tapaamisoikeuden tahallisesta
estämisestä, siinä yhteydessä tuotiin
esille näkökulmia, jotka eivät mielestäni ole
täysin kestäviä. Tapaamisoikeussopimuksia ja
ylipäätään sopimuksia on Suomessa
totuttu länsimaisen oikeusperinteen mukaisesti kunnioittamaan,
ja jos sopimuksia rikotaan, niin on myös hyväksyttävä se,
että rikkomisella on seuraukset, ja sen takia tässä omassa
lakialoitteessani olen pyrkinyt yhteensä 141 kansanedustajan voimin
saamaan muutosta rikoslakiin, että lasten tapaamisoikeuden
tahallinen estäminen kriminalisoitaisiin.
Siinä, mitä Kari Tolvanen tästä Nylanderin aloitteesta
sanoi, tuli hyviä saatesanoja, esimerkiksi juuri se, että ei
käy niin, että hyvää tarkoittava
aloite sitten kääntyy niin päin, että tuomiot jopa
kevenevät. Mutta niin kuin edustaja Saara Karhu tuossa
aikaisemmin sanoi, niin valiokuntakäsittelyssä sitten
nämä kaikki punnitaan ja oikeat näkökulmat
varmasti löydetään ja kun asiantuntijoita
kuullaan, niin saadaan sitten toivottavasti oikeaan asentoon.
Yhteenvetona sanon, että erinomainen aloite, ja toivon,
että se henki, mikä siinä takana on,
menee eteenpäin lain asteelle niin, että tavoite
toteutuu.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Edustaja Mikaela Nylander on tehnyt
hienon lakialoitteen, joka nostaa esille hyvin tärkeän
asian. Tyttöjen ympärileikkaus, kuten myös
poikien, Suomessa on piilossa tapahtuvaa, ja emme tiedä näistä asioista
tarpeeksi. Tuossa itse kun yritin etsiä asiasta tietoa,
niin, kuinka ollakaan, sain silmiini netistä, mistäpä muualtakaan,
valokuvan, joka näytti sen asian, mistä edustaja
Saara Karhu tuossa äsken kertoi, kuinka nämä toimenpiteet
tehdään ja miten ne tapahtuvat. Kyllähän
siinä on kysymys niin äärettömästä rikoksesta
ihmistä ja inhimillisyyttä kohtaan ja lasta kohtaan,
että sitä ei pysty täällä Suomessa
suomalaisena ymmärtämään, että tällaista
tapahtuu. On hienoa, että tämä aloite
on tehty, ja toivon tälle kyllä menestystä jatkossa.
Kiitän myös siitä rohkeudesta tehdä tällainen
aloite ja nostaa näitä asioita esille meille kaikille,
jotka emme niin näistä tiedä.
Jussi Niinistö /ps:
Arvoisa puhemies! Suomalainen yhteiskunta monikulttuuristuu,
ja suomalaiselle kulttuurille uusia ongelmia syntyy, valitettavasti.
Yksi ongelmista on tämä vastenmielinen kulttuurinen
tapa, tyttöjen sukupuolielinten silpominen, ja on oikein,
että tämä järjetön
tapa on kriminalisoitu rikoslaissa.
Edustaja Nylander ehdottaa lakialoitteessaan, että silpominen
kriminalisoitaisiin omana säännöksenään,
nimikkeenään, rikoslakiin. En lainkaan vastusta
asian korostamista. Kyseessä on vakava rikos, kunniaväkivallan
muoto, kuten edustaja Tolvanen totesi. Edustaja Tolvanen kuitenkin
rikoslain todellisena käytännön asiantuntijana
perusteli kantaansa rangaistusasteikon käyttämisestä mielestäni
viisaalla tavalla. Täytyy siis varoa, etteivät
rangaistukset kevene.
Edustaja Tolvanen otti myös esille poikien ympärileikkauksen,
johon puuttumista jostain syystä pidetään
kovin ongelmallisena. Ei sekään suomalaiseen kulttuuriin
kuulu, kuten edustaja Kiuru totesi. Olen edustaja Tolvasen kanssa
samaa mieltä siitä, että poikien sukupuolielimen silpomisesta
eli ympärileikkauksesta olisi syytä selvyyden
vuoksi harkita säädettäväksi
lailla.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Haluan nyt korostaa, kun edustaja Karhu puhui,
että tätä asenneongelmaa ja tätä asiaa
vähätellään, että minä käsittääkseni
puheessani moneen kertaan sanoin, että tämä on
vakava asia ja vakava ongelma, ja sanoin, että se on kunniaväkivallan
muoto, joten minä en ainakaan sitä vähättele
vaan pikemminkin edellisessä työssäni koetin
kaivaa esiin niitä tapauksia, joita Suomessa on, niin että olisi
saanut vastuuseen näitä.
Minä nyt kuitenkin sanoisin tästä törkeästä pahoinpitelystä,
joka tuolta rikoslaista jo nyt löytyy, että sehän
pitää sisällään, että jollekin
tulee elinikäinen vamma. Se voi olla kasvoissa oleva arpi,
se voi olla jalassa oleva pysyvä liikuntavamma, tai pahimmillaan
se voi aiheuttaa sen, että ihminen makaa loppuelämänsä suomeksi
sanottuna kasvina jossain sairaalan osastolla. Eli sieltä kyllä löytyy
jo ilman muuta — en väheksy ollenkaan — ihan
verrattavia seurauksia. Kyllä minä ymmärrän,
että tämä ympärileikkaus on
todella vakava asia. Sitä pahimmillaan voi verrata siihen,
että joku makaa loppuelämänsä sairaalassa
hengityskoneessa kasvina. Sieltä kyllä löytyvät
nämä jo, ja tämmöinen niin sanottu
päällekkäinen lainsäädäntö ei
oikein kuulu tuohon meidän rikoslakiin. Vaikka minä ymmärrän
tämän motiivin, että halutaan entistä moitittavammaksi tämä tehdä,
niin kuitenkin se on minun mielestäni vähän
kyseenalaista.
Miksi otin tämän poikien ympärileikkauksen tähän
esille? En suinkaan sen takia, että olisin verrannut poikien
ja tyttöjen ympärileikkausta, mutta pitäähän
siitäkin voida puhua. Mutta miksi otin sen esille — sanoin,
että lainsäädäntö siinä on
tällä hetkellä puutteellista ja se olisi
se kiireellisin asia säätää laki
suuntaan tai toiseen. Nyt tuolla kentällä viranomaiset
joutuvat todella pähkäilemään
asioiden parissa, jotka meidän pitäisi täällä päättää suuntaan
tai toiseen. Tämä ei tarkoita, että minä vertaisin
missään tapauksessa poikien ympärileikkausta
vahingollisuudessa tyttöjen ympärileikkaukseen,
vaan aivan lainsäädännöllinen
näkökulma oli esillä.
Mikaela Nylander /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Tämä on
tietysti hyvin hankala asia siinä mielessä, että meillä ei
ole tietoa, kuinka paljon tällaista tapahtuu Suomessa ja
miten laajasti tämä ilmiö esiintyy. Ja
täytyy pitää mielessä, jos ajatellaan
rikoslakia myös, että tämä on suhteellisen
uusi ilmiö suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän
lakialoitteen tarkoituksena on kyllä tuoda vahvasti esiin
se signaali, että jos se on omana rikosnimikkeenä,
niin suomalainen yhteiskunta viestittää, että tämä ei
ole hyväksyttävää, me emme missään
nimessä hyväksy tämäntyyppisiä toimenpiteitä.
Olen hyvinkin tietoinen siitä, että kun tehdään tällaisia
lakialoitteita, jotka liittyvät rikoslakiin ja rangaistuksiin,
niin se on hyvin herkkää aluetta. Kun tein edellisen
lakialoitteen, joka koski just tätä groomingia,
mistä puhuttiin, niin siinä jouduin käyttämään
rikosoikeuden professoreita, ettei tule tätä,
että vahingossa lievennetään näitä rangaistuksia,
ja tämä ei tietenkään ole tarkoitus, mutta
minun mielestäni se on sitten enemmän valiokunnan
asia pohtia tätä.
Mutta just tämä asennekysymys ja se signaaliarvo,
jos se on omana rikosnimikkeenä, on se tärkeä asia
tässä lakialoitteessa. Suomalaisen yhteiskunnan
on vahvasti sanottava, että tämä on sellainen
toimenpide, mitä me emme hyväksy, ja siksi on
se oma rikosnimike.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Edustaja Karhu kosketteli sitä kysymystä,
minkä takia tyttöjen sukupuolielimiä silvotaan.
Perimmäinen syyhän siellä taustalla on
halu kontrolloida tyttöjen ja naisten seksuaalisuutta ja
itsenäisyyttä, ja se tekee tästä jo
itsessään kuvottavasta ja irvokkaasta rikoksesta
samalla rikoksen tasa-arvoa kohtaan ja rikoksen ihmisten itsemääräämisoikeutta
kohtaan.
Muutamassa puheenvuorossa käytettiin käsitettä "kunniaväkivalta",
josta en pidä ollenkaan kahdesta syystä: Ensinnäkin
siinä, että perheenjäsentä tai
suvun jäsentä pahoinpidellään
tai tapetaan tai vainotaan, nähdäkseni ei ole
mitään kunniallista, vaan kyse on häpeällisestä teosta
ja sen takia itse puhun häpeäväkivallasta.
Toiseksi, kunniaväkivalta käsitteenä on
usein yksi tapa patologisoida sellaista väkivaltaa, jota
jotkut muut yhteiskunnassa harjoittavat. Me emme puhu kunniaväkivallasta
silloin, kun suomalaisessa perheessä mies hakkaa vaimoa.
Siitä ei käytetä kunniaväkivallan
käsitettä, vaikka se on ihan yhtä irvokas
rikos kuin jossain maahanmuuttajaperheessä tapahtuva ja
ihan yhtä lailla siinä taustalla saattavat olla
todella vinoutuneet käsitykset miehen tai perheen kunniasta.
Edustaja Nylander perusteli lakialoitetta sillä, että laki
on viesti. Tästähän on eduskunnassa keskusteltu
moneen otteeseen, monessa yhteydessä. Ymmärrän,
että me haluamme lähettää laeilla
viestejä, mutta kai olennaisinta on se, miten lait vaikuttavat.
Vähän epäilen, että sillä,
että rikoslakiin kirjataan erillinen rikosnimike, ei vielä kauhean
montaa tyttöjen sukupuolielinten silpomista ehkäistä,
ja siitä tulenkin edustaja Karhun huomioon kasvatuksen
ja tiedotuksen roolista. Tärkeintähän
on etsiä työkalut, joilla voidaan välttää jokainen
tyttöjen sukupuolielinten silpomistapaus. Itse olen tuntenut
varovaista kiinnostusta sitä kohtaan, että Suomeen
tuleville maahanmuuttajille järjestetään
tietty koulutuspaketti, jossa käydään
muun muassa tämänkaltaisia yhteiskunnan peruspelisääntöjä läpi.
Saara Karhu /sd:
Arvoisa puhemies! Tähän edustaja Tynkkysen
viimeiseen osuuteen on hyvä tarttua. Olen täsmälleen
samaa mieltä. Jos mietitään, että me
vaikka lähtisimme tällä porukalla Kiinaan,
niin emmepä me Kiinan lainsäädäntöä tietäisi,
jollei sitä meille kerrottaisi. Eli ihan ilman mitään
kynsiä, hampaita tai ennakkoluuloja, ihan valistuksena
olisi hyvä kertoa, miten meillä Suomessa nämä asiat
ovat, koska jos tähän kulttuuriin tullaan, niin
tietysti hyvä olisi, että voisi tietää,
miten parhaiten voisi integroitua.
Tähän asiaan liittyen kuittaan myös
sen, että kun puhutaan kunniaväkivallasta, minkä ymmärrän,
että edustaja Tolvanen käytti sanaa sen vuoksi,
että se on se yleisesti käytetty sana, niin puhuisin
myös itse mieluummin häpeäväkivallasta.
Jotenkin tämä kunnia glorifioi sen huonon teon,
joka siinä taustalla on, se sana, mutta tätähän
yleensä käytetään.
Pyysin puheenvuoron sen takia, että haluan vain todeta,
että olen samaa mieltä edustaja Tolvasen kanssa
siitä, mutta erillisenä tästä keskustelusta,
että myös tämä poikien ympärileikkauskysymys
pitäisi ottaa avoimeen keskusteluun, keskustella se — tuntuu,
että siitä ei saisi edes puhua kunnolla — ja
katsoa sitten, onko tarpeen tehdä lainsäädännön
muutoksia.
Kari Tolvanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Olen ihan samaa mieltä, että tämmöinen ennaltaehkäisypaketti
olisi ihan loistava asia, mutta se ei valitettavasti riitä,
koska nämä ovat niin pitkällä kulttuurissa
olevia asioita, että sen lisäksi pitää olla
kyllä tehokkaita keinoja ennalta ehkäistä tätä asiaa,
että minä olen ihan samaa mieltä.
Mutta en malta olla puuttumatta tähän kunniaväkivalta-sanaan.
En minäkään siitä tykkää,
mutta minä olen ollut erilaisissa työryhmissä aikaisemmassa
ammatissa ja siellä keksittiin sopivaa nimeä ja
puhuttiin myös häpeäväkivallasta,
mutta se ei oikein istunut tänne meille. Ja minä olen vähän
kyllästynyt siihen, että mietitään,
mikä sen nimi on. Minua enemmän kiinnostaisi,
että keksittäisiin niitä toimenpiteitä,
miten sitä ehkäistään. Eräs
entinen alaiseni teki tästä asiasta gradun, joka
oli Suomen niitä ainoita. Siihen asiaan paljon perehdyin,
ja nimenomaan on tärkeää erotella tämä kunnia-
tai häpeäväkivalta tästä perinteisestä suomalaisesta
väkivallasta, koska ennaltaehkäisykeinot siinä ovat
aivan erilaiset kuin suomalaisen väkivallan ehkäisykeinot,
koska toimenpiteet viranomaisilla ovat aivan toiset.
Yhtä lailla tähän tyttöjen
ympärileikkaukseen liittyen tässä on
aivan toisenlaiset ennalta estävät toimenpiteet
kuin suomalaisessa perheväkivallassa. Siinä mielessä — ehkä mennään
vähän sivuraiteille, nyt tästä kunniaväkivallasta
en enempää halua puhua, mutta kuitenkin palaan
vielä tähän maahanmuuttajille annettavaan
koulutukseen. Sen paketin pitäisi olla hyvin paljon laajempikin
etenkin seksuaalirikoksiin liittyen, jopa naisiin kohdistuviin seksuaalirikoksiin
liittyen, koska siellä tulee törmäyskursseja,
koska käsitys laista ja kulttuurista ja moraalista on aivan
erilainen. Eli sitä todella tarvitaan, mutta se ei ihan
yksistään auta. Tämä tehokas
lainsäädäntö ja tämmöinen
niin sanottu kiinnijäämisriski, ilmituloriski,
sehän sen ratkaisee, tehdäänkö joku
rikos vai ei, ei niinkään rangaistuksien ankaruus,
joka sekin on eräs ennalta ehkäisevä keino.
Mutta kaiken kaikkiaan en vastusta tätä laki-aloitetta,
mutta toivoisin kuitenkin, että harkittaisiin, tarvitseeko
sitä törkeän pahoinpitelyn lisäksi
enää kriminalisoida, koska sieltä löytyy
pykälä jo tähän asiaan.
Mikaela Nylander /r:
Talman, puhemies! Edustaja Tynkkynen on tietysti aivan oikeassa siinä,
että pelkästään lainsäädäntö ei
riitä. Se on ihan sama, kun puhuttiin edustaja Juvosen
laki-aloitteesta: tarvitaan lainsäädäntöä,
mutta tarvitaan myös valistusta, tarvitaan toimivia palvelujärjestelmiä,
ja varmasti joku tämäntyyppinen ehdotus on ihan
hyvä, että annetaan tällainen paketti,
mikä on Suomessa mahdollista ja mikä ei. Se on
erinomainen ehdotus.
Myös mielestäni edustaja Karhu puhui hyvin viisaasti
tästä, että tarvitaan valistusta ja tarvitaan
keskustelua tästä aiheesta, koska se ei ole missään
asiassa niin, että pärjättäisiin
pelkästään lainsäädännöllä tai
rikoslailla, vaan tarvitaan kyllä hyvin monenlaisia toimenpiteitä ja
riippuen tietysti, mistä on kyse, niin tarvitaan erilaisia
ennalta ehkäiseviä toimenpiteitä tai
palvelujärjestelmiä.
Saara Karhu /sd:
Puhemies! Totean myös sen, minkä tuossa alkuperäisessä puheessanikin jo
sanoin, että valistus on tietysti se, jolla tämä tieto
tästä lainsäädännöstä viedään
ihmisille, jotka ovat mahdollisesti tilaisuudessa tehdä tämäntyyppisiä toimia.
Mutta kannatan aloitetta.
Sen verran täytyy tuosta ulkomaalaisten Suomeen tulijoiden
integroimisesta sanoa, täytyy todeta jo olemassa olevien
esimerkkien pohjalta, että ihan kaikessa ei kyllä olla
onnistuttu ja niistä epäonnistumisista pitäisi
ottaa vielä enemmän oppia ja tehdä vähän
tämäntyyppisiä laajempia, juuri niin
kuin oli puhetta, kotouttamispaketteja ja eri kulttuuritaustaisille
ihmisille kertoa, miten meillä Suomessa asiat ovat, kun
he tänne tulevat.
Samahan se on meillä, vaikka ei lähdetä kuin ulkomaanmatkalle
jonnekin, niin kerrotaan, että älkää sitten
näyttäkö siellä ja täällä jalkapohjia vastapelurille,
että se on syvä loukkaus, tai toimitaan niin ja
näin. Saati jos menisimme asumaan siihen maahan, niin se
olisi tosi tärkeää tietää,
ja toisinpäin: Ei riitä, että ulkomaalaiset
tietävät suomalaisista. Jotta tämä integraatio
olisi mahdollinen ja törmäyskursseja ei tulisi,
niin myös meidän suomalaisten pitäisi
tietää paremmin muualta tulevien ihmisten kulttuurista,
että voisimme paremmin ymmärtää toisiamme
sitten, kun ollaan rinnakkain tuolla tekemässä jotain.
Keskustelu päättyi.