Timo Kalli /kesk:
Puhemies! Mitä pidemmälle tämä vaalikausi
on edennyt, sitä epävarmemmalta ja turvattomammalta
näyttää Suomen tulevaisuus. Olen viime
viikkoina tavannut erityisesti kotiseudullani useita suomalaisia,
jotka ovat peloissaan oman työnsä tulevaisuudesta.
Samoin he epäilevät, onko heillä olemassa
nykyisen kaltaisia palveluja, onko heidän lapsillaan samanlaisia
koulutusmahdollisuuksia.
Arvoisat ministerit ja erityisesti valtiovarainministeri Urpilainen,
eikö jo nyt olisi sellainen hetki, että me yhdessä yrittäisimme
löytää sen tien, joka veisi kestävämmin
Suomea eteenpäin, jolla löytyisi se kasvu-ura,
jolla nykyiset palvelut voitaisiin turvata, jolla voitaisiin synnyttää uutta
työtä ja lisätä suomalaisten
turvallisuutta?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Olen edustaja Kallin kanssa täysin
samaa mieltä. Epävarmuus suomalaisessa yhteiskunnassa
on lisääntynyt, ja valitettavasti se johtuu pitkälti
nimenomaan työttömyyden kasvusta, joka taas johtuu
osittain siitä, että maailmantaloudessa ei edelleenkään
ole vielä valoa näkyvissä. Se, mikä meidän
poliitikkojen tehtävä tällaisen epävarmuuden
keskellä on, uskon, yli puoluerajojen, on luoda ihmisille
luottamusta tulevaisuuteen, ja sitä tämä hallitus
omalta osaltaan on tehnyt, viimeksi kehysriihessä isoilla päätöksillä,
joilla olemme luomassa Suomeen uusia kasvun edellytyksiä niin
liikenneinvestointien, ison verouudistuksen kuin asuntopolitiikankin
osalta. Samaan aikaan tietenkin meidän tulee huolehtia
myöskin siitä, että valtio ei pääse
ylivelkaantumaan. Uskon, että ihmiset arvostavat myös
sitä työtä, että Suomi on jatkossakin
terveen taloudenpidon maa, ja sitä kautta luomme edellytyksiä myöskin
ylläpitää tulevaisuuden hyvinvointipalveluita.
Timo Kalli /kesk:
Arvoisa puhemies! Työ ja kasvu luovat suomalaisille
turvallisuutta. Koko suomalainen kehitys ja hyvinvointivaltio on
ankkuroitunut työlle, ja siksi uudet työpaikat
ovat se, joka luo turvallisuutta. Me tarvitsisimme nyt laajan yhteiskuntasopimuksen,
jolla kyettäisiin maahan saamaan, mahdollisesti jo syksyllä,
aikaan senkaltainen sopimus, joka lisää työn
tarjontaa, joka mahdollistaa uusien työpaikkojen syntymisen,
jota kautta on mahdollisuus investoida ja taata näitä työmahdollisuuksia.
Tarvitaan tietenkin monenlaisia muita toimia. Kysynkin, valtiovarainministeri
Urpilainen: mitä teidän työkalupakissanne
on, jolla tämä 200 000 työpaikan
suma voitaisiin saavuttaa esimerkiksi seuraavan viiden tai kymmenen
vuoden aikana?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Se on juuri näin. Pohjoismaisen hyvinvointivaltion,
niin kuin Suomen, kivijalka on työ ja työn tekeminen,
ja tästä syystä meidän pitää pystyä tarjoamaan
useammalle suomalaiselle mahdollisuus elättää itsensä ja
perheensä työnteolla eli nostamaan työllisyysastetta Suomessa.
Hallitus teki ison verouudistuksen kehyspäätöksessä,
jossa me laskemme yhteisöveroa yrityksiltä, minkä tarkoituksena
on juuri tuoda yrityksille edellytyksiä investoida Suomeen, kasvattaa
yritystoimintaa, eli synnyttää Suomeen uusia työpaikkoja.
Mutta olen edustaja Kallin kanssa samaa mieltä siitä,
että olisi hyvä asia, jos me pystyisimme synnyttämään
syksyllä Suomeen työmarkkinaratkaisun, jolla me
saisimme vakautta ja ennustettavuutta suomalaiseen yhteiskuntaan,
voisimme turvata palkansaajien ostovoiman mutta samaan aikaan huolehtia
suomalaisten yritysten kilpailukyvystä. Uskon, että hallitus
varmasti, niin kuin tähänkin asti, on valmis olemaan
tämänkaltaista ratkaisua omalta osaltaankin tukemassa,
mikäli työnantajilta ja työntekijöiltä tahtoa
tämänkaltaisen sopimuksen syntymiseen löytyy.
Juha Rehula /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus kertoo merkittävistä päätöksistään,
miten investointeja Suomessa lisättäisiin ja miten
pyörät pyörisivät paremmin.
Mittakaava on suuri, yli 5 miljardia, jolla on veroja kiristetty ja
säästötoimenpiteitä tehty. On
kuitenkin lista asioita, joilla on merkittävä vaikutus
suomalaisen yhteiskunnan ja suomalaisten kokemaan turvallisuuteen.
Meillä odottaa sosiaali- ja terveydenhuolto uudistamista.
Meillä pitäisi kyetä tekemään
eläkepoliittisia päätöksiä.
Meillä pitäisi nykyistä paremmin sosiaaliturvaa
ja työtä yhteensovittaa.
Arvoisa valtiovarainministeri! Millaisia päätöksiä te
tällä vaalikaudella hallituksen puolesta aiotte
tehdä siihen, että yhä useampi ihminen voisi
tehdä oman jaksamisensa mukaisesti työtä, osa-aikatyötä,
että eläkeläiset voisivat kokea, että tilanteessa,
jossa heillä on mahdollisuus ja jaksamista työelämässä olla,
he tässä tilanteessa voisivat toimia? Nämä yli
vaalikauden olevat päätökset: miten te
niitä teette?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Rehula on siinä oikeassa,
että Suomen taloudella on kolmoishaaste. Olemme hyvin vaikeassa
suhdannetilanteessa tällä hetkellä, mutta
sen ohella meillä on taloudessa iso rakennemuutos käynnissä,
erityisesti teollisuudessa, josta on kadonnut viimeisen kymmenen
vuoden aikana yli 100 000 työpaikkaa, ja tämän
lisäksi vielä julkisen talouden kestävyysvaje.
Kaikkiin näihin kolmeen haasteeseen hallitus pyrkii löytämään
vastauksia ja osittain on jo löytänytkin.
Mutta se, mihin meidän täytyy tulevaisuudessa
löytää vielä parempia vastauksia,
on kestävyysvajeen hoitaminen. Se on minusta asia, johon
hallituksen pitää panostaa seuraavan kahden vuoden
aikana, ja siihen tarvitaan rakenteellisia uudistuksia. Kuntauudistus
on hyvä esimerkki siitä, millä pystymme
parantamaan julkisen sektorin tuottavuutta, jolla on iso merkitys
myöskin kestävyysvajeen osalta.
Mitä tulee näihin ratkaisuihin joustavuuden
lisäämiseksi työelämässä:
yksi konkreettinen esimerkki, josta hallitus päätti
kehysriihessä, on joustavan hoitorahan käyttöönotto,
joka antaa mahdollisuuksia pienten lasten vanhemmille yhteensovittaa
paremmin perhe-elämää ja myöskin työntekoa.
Tämänkaltaisilla yksittäisilläkin
ratkaisuilla (Puhemies koputtaa) pystymme työntekoa Suomessa
lisäämään.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nyt kun maailmantalous ja Suomenkin
talous hiipuu, niin eikö olisi erittäin hyvä aika
investoida teihin, rautateihin, infraan, koska rakentaminen aina
pistää pyörät pyörimään?
Se työllistää, se parantaa kilpailukykyä.
Se tekee myös sen, että maakunnissa tulevaisuudenusko
menee eteenpäin. Kuorma-autoyrittäjät,
pienyrittäjät, turveyrittäjät,
monet tällaiset henkilöt kokisivat tämän
signaalin erittäin hyväksi, ja jos on joku kasvurahasto,
niin eikö sitä voisi kohdistaa nimenomaan näihin
investointeihin, koska meidän yhteinen kansallisomaisuutemme,
joka on teissä ja rautateissä, rapautuu? Siis
tarvetta on. Elvytystä pitäisi saada. Tekeekö hallitus
sen millä tavalla, kasvurahaston tavalla tai muulla tavalla,
mutta tätä voi hyvin kannattaa, vaikka se onkin
edustaja Soinin esitys.
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Minulle ei tuota ollenkaan vaikeuksia tukea
hyviä esityksiä, tulivatpa ne sitten mistä puolueesta
tahansa.
Liikenneverkosto on talouden verisuonisto, ja sen takia liikenneverkoston
pitää olla kunnossa, jotta veri pääsee
kiertämään ja Suomi pysyy pystyssä.
(Markku Rossi: Se alkaa rapautua!) Hallitus itse asiassa päätti
kehysriihessä noin 200 miljoonan euron lisäpanostuksesta
nimenomaan liikenneverkoston perusparannuksiin (Välihuutoja keskustan
ja perussuomalaisten ryhmästä) mutta myös
uudisinvestointeihin, ja kun minulla oli mahdollisuus esitellä lisätalousarvio
eduskunnalle tällä viikolla, niin muun
muassa siinä oli vt 8:n osalta nyt pitkään
odotettu valtuutus, jotta tuo vt 8:n perusparannus voitaisiin käynnistää. Pidän
tärkeänä, että vaikeasta taloustilanteesta huolimatta
liikennehankkeita eri puolilla Suomea viedään
eteenpäin.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Suomen viimeaikainen menestys perustui pitkälti
meidän vientinyrkkiemme metsä-, metalli-, teknologia-
ja ennen kaikkea Nokia-klusterin erinomaisen suureen menestykseen.
Se, että meillä tällä hetkellä on
varsin isoja ongelmia, johtuu siitä, että kaikki
nämä ovat olleet samanaikaisesti ongelmissa. Samalla
ne ovat osoittaneet sen, kuinka haavoittuvainen varsin kapea elinkeinorakenne
valtakunnalle on.
Nyt meidän iso haasteemme on pyrkiä uusiutumaan,
löytämään uusia kasvualoja,
löytämään uusia aloja, jotka
tuovat suomalaisia vientituloja näitten menetysten tilalle,
joita emme millään saa takaisin. Muun muassa tätä tarkoitusta
varten meillä ovat nämä kasvurahastot,
koska monet aloittelevat yritykset, kasvuun tähtäävät
yritykset, kansainvälistymiseen pyrkivät yritykset
tarvitsevat nimenomaan riskirahaa, ja tätä varten olen
erittäin iloinen siitä, että olemme pystyneet luomaan
jopa miljardiin nousevan kasvurahoituspanostuksen, jolla voimme
osaltaan auttaa niitä uusia aloja — on se sitten
cleantechiä, biota-loutta, peliteollisuutta, mitä tahansa — kompensoimaan
niitä menetyksiä, mitä Nokian tai metsäteollisuuden
tappiot ovat Suomelle aiheuttaneet.
Pia Kauma /kok:
Arvoisa puhemies! Nuorisotyöttömyys on todella
suuri ongelma kaikkialla Euroopassa. Esimerkiksi Espanjassa nuorisotyöttömyys
on jo yli 50 prosenttia, Italiassa yli 40 prosenttia, ja meilläkin
noin joka viides nuori, joka on alle 25-vuotias, on työtön.
Italiassa maan suurin ammattiliitto on valmis hyväksymään
sen, että nuorille voidaan maksaa selvästi normaalia
tasoa alempaa palkkaa alkuvaiheessa, kun he menevät töihin.
Samoin on toimittu myös Saksassa. Kysyisin ministeri Urpilaiselta:
mikä on mielipiteenne, voidaanko nuorille maksaa alkuvaiheessa
selvästi alempaa palkkaa, jotta he pääsisivät
työhön kiinni?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Nuorisotyöttömyys Etelä-Euroopassa
on todella dramaattisella tasolla: 64,8 prosenttia on Kreikan uusin
nuorisotyöttömyysluku.
On iso riski olemassa, että me tämän
kriisin johdosta menetämme yhden sukupolven Euroopassa,
mikäli me emme nopeasti pysty torjumaan tätä sosiaalista
kriisiä, synnyttämään uusia työpaikkoja
ja tarjoamaan myöskin nuorille mahdollisuutta kouluttautumiseen.
Itse asiassa tällä hetkellä myöskin
valtiovarainministereiden keskuudessa haetaan konkreettisia keinoja,
joilla esimerkiksi pienten ja keskisuurten yritysten rahoitusmahdollisuuksia
voitaisiin Etelä-Euroopassa parantaa, mitä kautta
niillä olisi mahdollisuus työllistää nuoria
ja siten antaa heille tulevaisuudenuskoa.
Hallitus on omalta osaltansa käynnistänyt nuorisotakuun,
joka astui tämän vuoden alusta voimaan ja jolla
on saatu aikaan kohtuullisen hyvät tulokset huomioon ottaen,
että se on ollut vasta nelisen kuukautta voimassa. Osana
tätä nuorisotakuuta me olemme myöskin
kehittämässä oppisopimuskoulutusta, mutta
edustajan esittämään malliin en ole innostunut,
enkä lähde mielelläni viemään
eteenpäin kaksia työmarkkinoita ja sitä,
että nuorille maksettaisiin alle yleisten työehtosopimusten
olevaa palkkaa. (Ben Zyskowicz: Parempi olla kokonaan työttömänä,
ilmeisesti!)
Jari Myllykoski /vas:
Arvoisa herra puhemies! Viime aikoina — kuten jo tässäkin
salissa tänä päivänä sekä esimerkiksi
Juhana Vartiaisen ja Osmo Soininvaaran toimesta — on haikailtu Suomeen
lisää matalapalkkatyötä. Myös
pääministeri on valitettavasti nyökytellyt
myönteisesti niin sanotun Saksan mallin suuntaan. Malli
sai alkunsa 10 vuotta sitten Saksassa, ja siitä on tuloksena
tällä hetkellä Saksassa kaikkein matalapalkkaisimmat
työt aiheuttaen sen, että arvioiden mukaan Saksassa
menetetään noin 3—4 miljardia veroja
ja samaan aikaan matalapalkkatyöntekijöille maksetaan
sosiaalitukena 3,9 miljardia vuodessa.
Onko hallituksen kantana se, että tämä matalapalkkaratkaisu
olisi ratkaisu Suomen työttömyysongelmaan, eli
kumpi on tärkeämpää: maksaa
verovaroja työttömille työntekijöille
vai köyhille työntekijöille? (Ben Zyskowicz:
Parempi olla kokonaan työttömänä,
ilmeisesti!)
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Jonkin verran on tullut perehdyttyä Saksan
malliin, ja se on totta, että Saksassa työllisyysaste
on korkeampi kuin täällä, mutta sitten on
se käänteinen puoli: tämä minijob-työ on
johtanut siihen, että siellä on aika suurta työssäkäyvien
köyhyyttä — ei tulla siis työllä toimeen — ja
se polarisoi työmarkkinoita. Sitten ne, jotka ovat siinä osa-aikatyön
ja pienen palkan kierteessä, eivät tahdo päästä sinne
varsinaisille työmarkkinoille takaisin. Siihen liittyy
paljon tällaisia haasteita.
Mitä Saksan oppisopimuskoulutukseen tulee, siellä työnantaja
maksaa sen koulutuksen vahvemmin kuin meillä. Meillä yhteiskunta
tarjoaa työnantajille tukea järjestää oppisopimuskoulutusta,
taloudellistakin tukea, niin että meillä on tässä mielessä hyvin
kannustavia järjestelmiä. Yleisesti ottaen, totta
kai, Suomi on tuloerojen kannalta yksi maailman pienimpien tuloerojen maista,
mutta kyllä pitäisi siitä lähteä,
että ikä, sukupuoli ja etninen tausta eivät
ole palkan määräytymisen peruste, vaan
se, mitä työtä sinä teet, ja
nykyisin, niin kuin kaikki te tiedätte, työehtosopimuksissa
on harjoittelijoiden ja oppisopimuskoulutuksen osalta erillisiä (Puhemies
koputtaa) palkkaryhmän alarajan alittavia palkkaryhmiä,
mutta ne ovat kuitenkin TES-perusteisia. Näistä periaatteista
pitäisi kuitenkin, suomalaisessakin yhteiskunnassa, koettaa
pitää kiinni. (Välihuutoja)
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Puhemies! Hyvinvoinnin kivijalka on työ, kuten valtiovarainministeri
sanoi. Valitettavasti sitä työtä on tällä hetkellä yhä harvemmalla.
Kasvava työttömyys huolestuttaa suomalaisia, ja
kasvavan työttömyyden oloissa kuluttajien luottamus
maamme talouteen heikkenee. Näissä oloissa hallituksen pitäisi
tehdä kaikkensa tuon luottamuksen palauttamiseksi.
Mainitsitte yhteisöveron alennuksen, se tulee voimaan
ehkä ensi vuonna, tupo-ratkaisu — molemmat me
sitä toivomme — ehkä syksyllä.
Nyt tarvittaisiin konkreettisia toimenpiteitä, jotka antavat
ihmisille uskoa ja työpaikkoja. Lisätalousarviokeskustelussa
ehdotin keskustan puolelta, että hallituksen pitäisi
tuoda työllistävä, uusi lisätalousarvio
jo ennen juhannusta. Valitettavasti ette olleet sitä enää kuulemassa. Ensimmäi-sen
työntekijän palkkatuki, oppisopimuskoulutus nuorille,
korjausavustukset hissittömiin taloihin, homekoulujen korjausavustukset,
tämänkaltaisia ihmisten ymmärrettäviä konkreettisia
työllisyyttä parantavia esityksiä nyt
kaipaisimme. (Puhemies koputtaa) Tuleeko niitä, kun olette noin
yhteistyöhaluinen?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Muistan käyneeni keskustelua edustaja
Tiilikaisen kanssa lisätalousarviokeskustelussa. Silloin
muistaakseni keskustan riveistä kyseltiin muun muassa sitä,
tuleeko nuorisotakuuseen lisää rahaa tämän
vuoden aikana. Totesin silloin, ettei työ- ja elinkeinoministeriö eikä myöskään
opetus- ja kulttuuriministeriö ollut esittänyt
lisärahapyyteitä tässä vaiheessa vuotta,
koska heidän mielestään se raha, joka
tämän vuoden budjettiin on varattu, on riittänyt tässä vaiheessa
vuotta. Mutta pidän selvänä sitä, että mikäli
työttömyys entisestään pahenee,
mitä me emme tietenkään toivo, on odotettavissa,
että myöskin lisärahapyyntöjä työ-
ja elinkeinoministeriöstä ja opetus- ja kulttuuriministeriöstä tulee. Silloin
niitä pitää todella vakavasti ja huolella harkita.
Mitä tulee sitten työllistäviin investointeihin, edustaja
Tiilikainen tietää hyvin, että lisäbudjetissa
on useita työllistäviä hankkeita. Liikenneinvestointien
osalta, energiainvestointien osalta ja myöskin asuntopolitiikan
osalta lisätalousarvio pitää sisällään
konkreettisia esityksiä, joilla myöskin voidaan
uusia työpaikkoja olla synnyttämässä — eikä vähiten
(Puhemies koputtaa) meriteollisuuteen, jossa tällä hetkellä on
suuret haasteet Varsinais-Suomessa.
Antti Lindtman /sd:
Arvoisa puhemies! Nuorten työttömyys on sen
kokoluokan ongelma, joka on osaltaan ratkaisemassa tätä suhdannetilannetta,
mutta ennen kaikkea tämän hyvinvointiyhteiskunnan
tulevaisuuden kannalta. Jos yksi 25-vuotias nuori menetetään
työstä ja koulutuksesta, saatamme menettää 40
vuotta työuraa, työtunteja. Se on 20-kertainen
merkitys. Yhden nuoren pelastaminen vastaa sitä, jos 20
ikääntynyttä työntekijää jatkaa
pitempään, mikä tietysti sekin on toivottava
tavoite.
Nyt sitten yhteinen huoli poikii esityksiä. Varmaan
on niin, että täältä eduskunnasta
tai joskus tutkijapöydänkin takaa näyttää siltä,
että nuoret työllistyvät, kun heidän
palkkojaan leikataan. No, näinhän se ei ole, kysytään
vaikka yrittäjiltä. Kun pk-yrittäjiltä kysyttiin,
mikä on suurin este sille, että nuoria ei palkata
töihin, niin ensimmäinen oli yleisten työelämävalmiuksien
puute, toinen oli ammatillisen erityisosaamisen puute ja vasta seitsemäntenä tekijänä
muutama
prosentti yrittäjistä oli sitä mieltä,
että lainsäädäntö ja palkkakustannukset
ovat se suurin tekijä, (Puhemies koputtaa) mitä nyt
täällä esitetään.
Arvoisa puhemies! Nuorisotakuun osa on nuorten aikuisten osaamisohjelma.
Mitä tälle kuuluu? Mitä kuuluu sille,
että nuorten työntekijöiden osaamista
nostetaan?
Työministeri Lauri Ihalainen
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin oppisopimuskoulutukseen, ja
myös nuorten peruskoulutusmuotona, panostetaan nyt erittäin
paljon, pitkästä aikaa, rahallisesti — ja
tiedätte näitä hankkeita, jotka nyt ovat menossa — ja
luodaan semmoinen malli, että oppisopimuskoulutuksessa
on tämmöinen vaihe, joka ei ole työsuhteinen
vaihe, ja sitten vasta tulee oppisopimuspohjainen työsuhdevaihe.
Niitä korvauksia nostetaan todella tuntuvasti. Kuunnelkaa:
800 euroa kuukaudessa alkupäässä työnantajalle,
joka palkkaa oppisopimussuhteeseen. Ja nuori, joka tulee oppisopimuskoulutukseen,
saa
mukanaan tämän 700 euron Sanssi-rahan koko oppisopimuskoulutuksen
ajan. On se aika iso panostus järjestää oppisopimuskoulutusta. Tämä on
nyt siis toteutumassa.
Mitä tulee sitten ensimmäisen työntekijän palkkaamiseen
ja kustannusten alentamiseen, sitähän kokeiltiin,
ja ne kokeilun tulokset olivat aika heikkoja. Mikä se vastaus
meillä on? Se vastaus on se, että me tarjoamme
työnantajalle 700 euroa kuukaudessa Sanssi-rahaa 10 kuukauden ajan
palkatakseen nuoren työntekijän. Minusta tämä on
aika merkittävä tuki. Sehän on ihan sama asia,
siinä alennetaan työvoimakustannuksia niin, (Puhemies
koputtaa) että nuori pääsee ensimmäiseen
työhön. Tämä on tärkeä työväline.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! On ensinnäkin todettava, että kotimaisen
kulutuksen lisääntymiseen emme voi tuudittautua,
koska tiedämme, että osa kotitalouksista on valtavasti
velkaantunut, ja tiedämme myös, että talouskasvu kasvaa
vain työtä tekemällä.
Mutta niin kuin täällä sanottiin,
että esimerkiksi metsä- ja elektroniikkateollisuus
on menettänyt kilpailukyvyn, niin kysyisin ihan, kun joka päivä hallitus
on perustanut uusia työryhmiä: Eikö nyt
olisi syytä perustaa sellainen yrityshautomotyöryhmä,
johonka kootaan huippuasiantuntijat, että voidaan miettiä,
mitenkä Suomen jatkojalostusta kehitetään?
On esimerkiksi metsästä uusia ideoita, mitä tuotteita
saadaan, että juuri niitä uusia ideoita ja aloja,
mitä ei ole olemassakaan. Ei vain millään
nippelikonstilla tämä Suomen talous nouse, vaan
jotain uutta pitäisi tehdä. Kysynkin tätä ministeri
Vapaavuorelta.
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori
Arvoisa puhemies! Taitaa olla ensimmäinen kerta, kun
eduskunta pyytää hallitusta asettamaan vielä uusia
työryhmiä. (Naurua) En ole ihan vakuuttunut, että se
sitä kautta syntyy, mutta muuten edustaja on minun mielestäni
kyllä täysin oikeassa tässä perusanalyysissään.
Kysymys on nimenomaan uusiutumisesta. Meidän pitää uusiutua, meidän
pitää löytää uusia
työpaikkoja niitten menetettyjen työpaikkojen
tilalle. Meidän pitää ymmärtää,
että ne työpaikat, jotka ovat vaikka Nokian klusterista
tai osin metsäteollisuudesta, ovat menetettyjä.
Ne eivät tule takaisin, kun suhdanteet paranevat. Meidän
pitää löytää uusia
aloja, missä pärjäämme ja pystymme
tuottamaan vientiin kelpaavia tuotteita.
Tältä osin meillä on ehkä kaksi
kaikkein lupaavinta aluetta. Toinen on biotalous, jossa on pitkälti
kysymys metsäteollisuuden uudistumisesta, ja toisaalta
on kysymys cleantechistä, jossa taas on pitkälti
kysymys teknologiateollisuuden uusiutumisesta. Mutta matka on pitkä,
ja se kestää pitkään. Onneksi
meillä on tiettyjä hyviä merkkejä jo
olemassa, esimerkiksi se, että cleantech nousi viime vuonna
15 prosenttia samana aikana, kun koko valtakunta meni vielä jonkun verran
taaksepäin. Mutta matka on pitkä, ja me tarvitsemme
useita aloja. Me tarvitsemme lisää panostuksia
vielä koulutukseen, tutkimukseen ja tuotekehitykseen, innovaatioympäristöön,
rahoitukseen (Puhemies koputtaa) ja niin edelleen. Kyllä se
sieltä tulee.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä työ on meidän
yhteinen huolemme, ja tämä yhteisöveron
alennus on oikeansuuntainen toimenpide siitä. Sille tukemme.
Silloin kun mietitään, mitä keinoja
meillä on käytettävissä — meillä ei
ole varaa enempään velkaelvytykseen, sen myönnän,
mutta silloin, kun ei ole siellä tuloslaskelman tai budjetin
puolella varaa — niin meidän pitäisi
katsoa sitä tasetta ja sitä, millä me
saamme valtion omaisuuden parempaan käyttöön.
Olen esittänyt tätä uuden kasvun rahastoa,
joka koostuisi lähinnä Solidiumin taseessa olevien
ei-strategisten yhtiöiden myynnistä. Sillä tavalla
me voimme rakentaa sinne riittävän suuruisen,
jopa 3 miljardin euron rahaston.
Mutta kun tutkin tuota valtion tilinpäätöstä ja Solidiumia,
niin huomasin, että Solidiumista on maksettu 800 miljoonaa,
tuloutettu valtiolle, ja sitä vastaan he ovat joutuneet
ottamaan sinne 600 miljoonaa euroa velkaa. Tulos oli vain 131 miljoonaa.
Haluaisin kysyä: Emmehän me nyt vain käytä tätä meidän
tasettamme syömävelan paikkaamiseen? Minun mielestäni
se oikea paikka olisi siinä, (Puhemies koputtaa) että me
saamme sen tekemään niitä uusia työpaikkoja
ja työllistämään.
Kehitysministeri Heidi Hautala
Arvoisa puhemies! Nyt tietysti on monia tarkoituksia, minkä takia
Solidium tulouttaa valtiolle näitä rahoja. Yksi
on tietysti se, että myöskin valtionvelkaa pitää maksaa,
ja sitten on se, että on suuria infrastruktuurisuunnitelmia,
muun muassa rautateiden rakentamisessa ja näin, ja niihin
tarvitaan tietysti rahoitusta.
Mutta on selvä, että Solidiumin salkun sisällä voidaan
tehdä myös tällaisia tulevaisuuteen suuntautuneita
sijoituksia, ja jos edustaja Sipilällä on hyviä ajatuksia,
niin varmasti voimme keskustella näistä Solidiumin
johdon kanssa. On ihan selvä asia, esimerkiksi suuntautuminen vaikkapa
Outotecin tyyppiseen cleantechiin, jolla on kysyntää kaikkialla
maailmassa — juuri näimme ministeri Stubbin kanssa
viime viikolla Afrikassa, että tätä kysyntää on — että tällaiset sijoitukset
ovat sellaisia, jotka vievät Suomen tulevaisuutta eteenpäin.